Bassrefleks --> excursion

R

Rojoh

Gjest
Tar den enkle metoden for å finne svar på ting en lurer på:

Jeg ser at det ofte anbefales å bruke et high-pass filter til subwoofere i bassrefleks for å forhindre for mye membranvandring under avstemmingsfrekvens(?), eller var det elementets resonansfrekvens? Anyway:

Det jeg lurer på er følgende:

Vil ikke alle bassreflekshøyttalere (2 eller mer-veis) lide under samme problematikk, og siden disse blir brukt på fullfrekvens-forsterkere uten et slikt sub-sonic filter: Er det effekthåndteringsevnen/max. lydtrykk/forvrengning og evt. "bunning" som da er problemet? Eller tyr man til noen knep for å redusere dette problemet ved vanlige bassreflekshøyttalere?




Mvh. Johan
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Problemet var vel mest med vinylkilder før i tiden, på høyttalere med output ned i subsonisk område. Slik lavfrekvent støy gav redusert effekttålighet og dro voldsomt mye effekt fra forsterkeren. Ikke noe problem når høyttaleren ikke har noe output ned mot 20hz vel? Mange riaa'er har forresten et hipass-filter.

F.eks så brukte B&W801 (tror det var mk3) en kjempediger kondis som hipassfilter/subsonisk filter; men en av de mer populære mod'ene var å fjerne denne, noe som gav en bedre lydkvalitet.

Mvh Vidar P
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, de fleste innspillinger har sjelden info under eller rundt 20Hz. Men mange mindre høyttalere er tunet i området 30-40Hz, og jeg lurte på om man har noen triks med avstemming eller i delefilter for å begrense membranvandring, eller om man (fabrikanten) bare ber brukeren å benytte forsterker iht. effektangivelse på høyttaler. Ikke sikkert dette er et problem overhodet i det virkelige liv, men nysgjerrigheten dukket nå opp siden jeg såvidt har begynnt å tenke på litt høyttalerbygging. ;)

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Slik jeg tolker den grafen, så er avstemming av porten på 25Hz og påtrykt spenning 150V. Dermed overskrides elementets linære vandring både før og etter tuningfrekvensen. Ved å senke påtrykt spenning, så skulle elementet være innfor linær slaglengde over tuningfrekvens, men ved signal under tuningfrekvens vil elementet fort nå max? Min tanke er at hvis man f.eks. tuner porten enda høyere p.g.a. valg av element, så vil signaler under tuningfrekvens fort skape problemer?

Mvh. Johan
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rojoh skrev:
Ja, de fleste innspillinger har sjelden info under eller rundt 20Hz. Men mange mindre høyttalere er tunet i området 30-40Hz, og jeg lurte på om man har noen triks med avstemming eller i delefilter for å begrense membranvandring, eller om man (fabrikanten) bare ber brukeren å benytte forsterker iht. effektangivelse på høyttaler.

Mvh. Johan
Riktig bruk av port vil begrense membranutsving, ikke øke det. (Se for moro skyld på impedansekurvene til en portet høyttaler, ved portresonansen.) Feil bruk, dvs feil resonansfrekvens i porten (frekvens som korresponderer med elementets resonans) er ikke bra :)
Anbefaler Dickason's Cookbook og Martin Colloms' "High Performance Loudspeakers; interessant lesing for selvbyggere. De to bøkene utfyller hverandre veldig fint synes jeg.

Mvh Vidar P
 
R

Rojoh

Gjest
Vel, det er vel her jeg stusser litt. Iflg. Dickason så begrenser bassrefleks membranvandringen over tuningfrekvens ift. lukket kabinett, men er problematisk under tuningfrekvens ift. lukket kabinett. Min antagelse er da at dette er gjeldende uansett hvordan man tuner porten, men jeg har jo hørt om undertuning. Er dette en måte å øke elementets kapasitet? Eller kanskje unngås dette problemet i vanlige høyttalere ved hjelp av impedansen delefilterkomponentene yter under tuningfrekvens?



Mvh. Johan
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Vidar P skrev:
Rojoh skrev:
Ja, de fleste innspillinger har sjelden info under eller rundt 20Hz. Men mange mindre høyttalere er tunet i området 30-40Hz, og jeg lurte på om man har noen triks med avstemming eller i delefilter for å begrense membranvandring, eller om man (fabrikanten) bare ber brukeren å benytte forsterker iht. effektangivelse på høyttaler.

Mvh. Johan
Riktig bruk av port vil begrense membranutsving, ikke øke det. (Se for moro skyld på impedansekurvene til en portet høyttaler, ved portresonansen.) Feil bruk, dvs feil resonansfrekvens i porten (frekvens som korresponderer med elementets resonans) er ikke bra :)
Anbefaler Dickason's Cookbook og Martin Colloms' "High Performance Loudspeakers; interessant lesing for selvbyggere. De to bøkene utfyller hverandre veldig fint synes jeg.

Mvh Vidar P
Porten vil begrense membranutsvinget innenfor portens arbeidsområde. På nedsiden blir det en akustisk kortslutning og membranutsvinget blir stort hvis man forer de med materiale som ligger under reflekstuningen ....

Eksemplet nedenfor er hentet fra virkeligheten. Mine selvbygde satelitthøyttalere. De er tunet med -10 dB rett under 40 Hz.
 

Vedlegg

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Det er et par andre parametre som har enorm innflytelse her:

- Porter med begrenset tverrsnitt vil medføre luftmotstand som i sin tur begrenser utslagene ved lave frekvenser.

- Forholdet mellom elementets parametre og kassens størrelse avgjør hvor høy Q selve bassreflekssystemet isolert sett får. Ikke i forhold til elementets referansenivå, kun betreaktet isolert. Sagt med andre ord:
1: Om man setter et gitt element i en kasse på 10 liter og avstemmer denne til 35Hz vil man få et gitt nivå fra bassrefleksporten. Man får eksempelvis en Q på 0,8.
2: Så øker man kabinettets størrelse til 20 liter, og deretter setter Fb på nytt til 35Hz. Man får da høyere Q. Dette medfører høyere nivå ved Fb, men også noe høyere nivå rett over Fb. Dette i sin tur medfører mer slaglengde over Fb og altså noe mindre stabilitet.
3: Så i sin tur reduserer man Fb i 20-liters kabinettet til for eksempel 27Hz. Man kan da oppnå at nivået ved Fb er det samme som i 10-liters kassa. Det ville innebære samme system-Q, men bassrefleksens isolerte Q vil bli langt høyere. Systemet vil i mange tilfeller få en ganske krum kurve i 10-liters kassa, mens den i 20-liters kassa blir ganske rett. I Fb27Hz-tilfellet vil man allikevel ha et fall fra omkring 100Hz, men dette går nogen lunde flatt. Man vil da også få en ytterligere forhøyet slaglengde i området over Fb.

- Elementets mekaniske oppbygning er avgjørende for hvordan dette fungerer i praksis. Noen elementer møter "veggen" når de passerer X-max på en sånn måte at de blir bremset så kraftig av sitt mekaniske oppheng at problemet blir redusert. Andre elementer igjen, jeg husker for eksempel Peerless 831857 hadde dette problemet (eldre 12"/ +/- 9mm, ganske mye for den tiden), har så mykt og lineart oppheng at en liten transient på et par dB ekstra sender elementet til bunning svært lett. Et par andre metoder for å avhjelpe dette problemet er å gi ekstra plass til spolebevegelse inne i magnetsystemet, å sette inn dynamisk dempesystem (flux-ringer over og under talespolen, men på selve spoleformen som bremser når de kommer inn i magnetgapet, noen husker sikkert de gamle Seas DD-elementene), samt å endre magnetsystemets geometri slik at BxL-kurven er linear i et veldig begrenset område, men allikevel "ikke så aller verst" et godt stykke utenfor (typiks på SPL-elementer til bilstereo).

I det store og hele så er det vanskelig å ta enkle raske avgjørelser på dette uten en viss erfaring. Det er også vanskelig å vite på forhånd hvordan opphenget er designet om man ikke har en Cms-kurve (Klippel-måling) å forholde seg til. Dette er med andre ord noe som i liten grad kommer frem på simmuleringer. I LspCAD kan man simmulere det, men man må da legge inn dataene fra Klippel-målingen manuelt for å få noe utbytte av det. Den typiske simmuleringsfeilen er at slaglengden ved lave frekvenser blir lengre enn hva den blir i virkeligheten, mens over Fb stemmer den normalt ganske godt.

Rent signalprosesseringsmessig kan det være lurt å bruke limiting. Det er en slags programmessig soft cliping som innfører en dynamisk komprimering av signalene når man når basselementenes tålegrense. Slike ting må imidlertid plottes inn manuelt.
 
R

Rojoh

Gjest
Takker for input. :) Alltid greit å få noe knagger å begynne å henge ting på.

Mvh. Johan
 
Topp Bunn