Aktive bassfeller

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Satt akkurat å funderte på aktiv støyreduksjon i headsets. Så slo det meg at det må jo være mulig å benytte samme teknikk til å lage 'sorte hull' for bass, altså effektivt utvide rommets dimmensjoner ved lave frekvenser.

Prinsippet er ganske enkelt. Det består av en elektretmikrofon som står svært nærme et dynamisk element. Så er en forsterker koblet slik man hele tiden prøver å oppnå minst mulig lydtrykk ved mikrofonen.
Dette fungerer i praksis i hodetelefoner. Problemet ved å bruke det i store rom er kanskje muligheten for resonans p.g.a. refleksjoner fra vegger lenger unna. Det vil sikkert legge et tak på hvor stort gain det er mulig å ha i feedback-sløyfen, og da hvor stor demping det er mulig å få.

Uansett burde det være mulig å lage en slik bassfelle fysisk svært liten i forhold til passive løsninger
Kommentarer?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Satt akkurat å funderte på aktiv støyreduksjon i headsets. Så slo det meg at det må jo være mulig å benytte samme teknikk til å lage 'sorte hull' for bass, altså effektivt utvide rommets dimmensjoner ved lave frekvenser.

Prinsippet er ganske enkelt. Det består av en elektretmikrofon som står svært nærme et dynamisk element. Så er en forsterker koblet slik man hele tiden prøver å oppnå minst mulig lydtrykk ved mikrofonen.
Dette fungerer i praksis i hodetelefoner. Problemet ved å bruke det i store rom er kanskje muligheten for resonans p.g.a. refleksjoner fra vegger lenger unna. Det vil sikkert legge et tak på hvor stort gain det er mulig å ha i feedback-sløyfen, og da hvor stor demping det er mulig å få.

Uansett burde det være mulig å lage en slik bassfelle fysisk svært liten i forhold til passive løsninger
Kommentarer?
Nelson Pass har patent på en sån sak. Madsen i HighFideliy (DK) hadde en kort artikkel om sin egen DIY-variant over temaet en gang på 90-tallet.

mvh
KJ

EDIT: løsningen skal visst nok være spesielt fordelaktig for panelhøyttalere og andre dipoler når «absorbentene» plasseres langs vegg og i hjørner rett bak dipolene, ettersom det akustisk set bidrar gir illuderer et større rom, dvs. dypere og jevnere bass.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Ei lita avsporing kunne vore å lage aktiv støyreduksjon til å ha i bilen. DET ville vore artig. Har leikt litt med tanken, men ikkje noko meir. Har gjort meg opp ei meining om at bølgelengder og avstand frå element til mikrofon vil være begrensande elementer. For støyen sin del bør den i såfall være på nakkestøtta, men for å kompensere for høgast mogleg frekvens bør den være inntil elementet.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Rhesus skrev:
Satt akkurat å funderte på aktiv støyreduksjon i headsets. Så slo det meg at det må jo være mulig å benytte samme teknikk til å lage 'sorte hull' for bass, altså effektivt utvide rommets dimmensjoner ved lave frekvenser.

Prinsippet er ganske enkelt. Det består av en elektretmikrofon som står svært nærme et dynamisk element. Så er en forsterker koblet slik man hele tiden prøver å oppnå minst mulig lydtrykk ved mikrofonen.
Dette fungerer i praksis i hodetelefoner. Problemet ved å bruke det i store rom er kanskje muligheten for resonans p.g.a. refleksjoner fra vegger lenger unna. Det vil sikkert legge et tak på hvor stort gain det er mulig å ha i feedback-sløyfen, og da hvor stor demping det er mulig å få.

Uansett burde det være mulig å lage en slik bassfelle fysisk svært liten i forhold til passive løsninger
Kommentarer?
Jeg tror at man bør angripe det frekvensmessige problemet i det frekvensområdet som er vanskligst å få bra i "normale" lytterom med "normal" høyttalerplassering. Frekvensområdet 80 - 200Hz er ofte vanskelig, og her måler man gjerne veldig store avvik i frekvensresponsen. Kommer man imidlertid under 40 - 50Hz, flater frekvensgangen ut igjen fordi bølgelengden begynner å bli så lang at rommet ikke lenger oppfører seg som en transmisjonslinje, med refleksjoner og stående bølger, men istedet oppfører seg som et trykkammer. Dette skjer jo gradvis med frekvensen, og man bør ta en måling å sjekke hvor i frekvensgangen man har dipper og peaker. Ofte får man en kansellering og summering av frekvenser med bølgelengder som tilsvarer avstandsforskjellen mellom direktelyd og reflektert lyd. I det frekvensområdet dette er mest aktuellt, bør man kompensere med feller eller givere for å flate ut frekvensgangen. Mye av problemet kan løses med smart plassering av basselementer. Ta en prat med Snickers vedrørende slike løsninger. Jeg har sett løsningene i hans egen stue, men han er nok flinkere til å forklare prinsippet korrekt enn meg.

Ellers kan man legge til feller og givere for å optimalisere lyden i midbassen mellom 80 og 200Hz.

Mvh.

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Dette har jeg jobbet en del med selv. Det er et par ting som ikke fungerer i praksis. Minimalisering av lydtrykk ved membranen/mikrofonen har liten eller ingen effekt da det blir for lokalt til å ha noen praktisk effekt, eller systemet blir ustabilt da mikrofonen og membranen befinner seg i en sone der det lett oppstår stående bølger, og systemet løper fullstendig løpsk.

Det som viste seg å fungere langt bedre var faktisk å koble det til anlegget som en sub og legge inn en delay, samt en EQ og justere dette manuelt til rommet.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Snickers-is skrev:
Dette har jeg jobbet en del med selv. Det er et par ting som ikke fungerer i praksis. Minimalisering av lydtrykk ved membranen/mikrofonen har liten eller ingen effekt da det blir for lokalt til å ha noen praktisk effekt, eller systemet blir ustabilt da mikrofonen og membranen befinner seg i en sone der det lett oppstår stående bølger, og systemet løper fullstendig løpsk.

Det som viste seg å fungere langt bedre var faktisk å koble det til anlegget som en sub og legge inn en delay, samt en EQ og justere dette manuelt til rommet.
Det ante meg at det i praksis ville bli problemer. Løsningen med å bruke originalsignalet med litt prosessering er jo elegant. Man kunne kanskje tenke seg å bruke romkorreksjon med flere aktive kilder som bare brukes til korrigering.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Jeg tror det er en god ide i bassen der stående bølger i hele rommet er et seriøst problem. For de øvrige frekvensene tror jeg ikke det er noen god ide.

Det ideelle måtte være å finne et konsept som funker i alle rom. Man skal nok ikke forvente å finne det perfekte uten videre men rent konseptuelt så tror jeg man fint skal kunne sette sammen noe som gir relativt stabile resultater ved å kombinere flest mulig teknologier og lage prosedyrer som gjennomfører målinger og veier effekten av ulike tiltak. Med andre ord skulle man kunne komme godt ut av det ved å kombinere en del høyttalere plassert på forut bestemte plasser for så å la en programvare stille inn det hele.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Snickers-is skrev:
Jeg tror det er en god ide i bassen der stående bølger i hele rommet er et seriøst problem. For de øvrige frekvensene tror jeg ikke det er noen god ide.
Det er nok riktig. Ved høyere frekvenser er det jo også enklere å bare bruke passive absorbenter på strategiske steder. Stående bølger i bassområdet er vel ganske vanlig eller?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Dette har jeg jobbet en del med selv. Det er et par ting som ikke fungerer i praksis. Minimalisering av lydtrykk ved membranen/mikrofonen har liten eller ingen effekt da det blir for lokalt til å ha noen praktisk effekt, eller systemet blir ustabilt da mikrofonen og membranen befinner seg i en sone der det lett oppstår stående bølger, og systemet løper fullstendig løpsk.

Det som viste seg å fungere langt bedre var faktisk å koble det til anlegget som en sub og legge inn en delay, samt en EQ og justere dette manuelt til rommet.
Slik jeg leser (dvs leste en gang for «litt» siden) patentet til Hr Nelson, så var formålet nettopp å «terminere» stående bølger i romets trykkmaksimum (dvs fortrinnsvis i hjørnene, men også midt på veggen). Iht. det jeg husker av Madsens sakriblerier så var hans DIY varianter svært effektive, men notorisk vanskelige å få stabile; slamring med dører kunne f.eks. gi utslag i blårøyk og en kjent lukt av noe som gikk hen til de evige jaktmarker ... kanksje jeg burde friske opp igjen lesingen på dette ... det hadde uansett vært morsomt å teste ut.

mvh
KJ
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Snickers-is skrev:
Dette har jeg jobbet en del med selv. Det er et par ting som ikke fungerer i praksis. Minimalisering av lydtrykk ved membranen/mikrofonen har liten eller ingen effekt da det blir for lokalt til å ha noen praktisk effekt, eller systemet blir ustabilt da mikrofonen og membranen befinner seg i en sone der det lett oppstår stående bølger, og systemet løper fullstendig løpsk.

Det som viste seg å fungere langt bedre var faktisk å koble det til anlegget som en sub og legge inn en delay, samt en EQ og justere dette manuelt til rommet.
Apropos delay og EQ så har jeg hatt til hjemlån en subforsterker med trinnløs fasejustering og parametrisk EQ. Subben fungerte direkte dårlig på enten 0 og 180 grader fasevending, men fungerte utmerket et sted mellom 45 og 90 grader fasevendt.

Mvh.

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Rhesus skrev:
Snickers-is skrev:
Jeg tror det er en god ide i bassen der stående bølger i hele rommet er et seriøst problem. For de øvrige frekvensene tror jeg ikke det er noen god ide.
Det er nok riktig. Ved høyere frekvenser er det jo også enklere å bare bruke passive absorbenter på strategiske steder. Stående bølger i bassområdet er vel ganske vanlig eller?
I høyeste grad. En effektiv metode for å redusere det problemet vil innebære en revolusjon i audioverdenen.
 
Topp Bunn