Home Theater bypass - praktiske løsninger

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Litt inspirert av atmos-trpden, og litt noe jeg har tenkt på en stund allerede. Det kunne vært utrolig artig å testet ut en dedikert forforsterker i oppsettet, spesielt da musikk er hovedfokus og resten av anlegget begynner å bli bra.

Er det noe gode måter å integrere sub her? Såvidt jeg vet er Parasound p6 den eneste som har 2.1 bypass. Eneste løsningen jeg klarer å se hvis man går for en annen pre er å kjøre en rca/xlr switch som enten sender signal fra LFE/Prossessor eller fra forforsterker til sub.

Er det noen andre fornuftige eller enklere måter å gjøre dette på? Det åpenbare er selvsagt å spille musikk uten sub, men ikke det jeg er ute etter nå.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Parasound har 6 forforsterkere med HT-bypass, og fem av dem har mulighet for 2.1-bypass. Ikke alle av disse er eksisterende modeller.
Modellene er:
- Parasound Halo P5
- Parasound Halo P6
- Parasound Halo P7
- Parasound NewClassic Model 2100
- Parasound NewClassic 200 Pre

Mener å huske at det skal være en annen produsent i tillegg som har noen modeller med 2.1-bypass, men kommer ikke på hvem det er.
Her har du en oversikt over de aller fleste modellene med HT-bypass
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takk for flott oversikt :) Er mer enn nok modeller å velge mellom ser det ut til.

Gjenstår bare å finne en brukervennlig måte å dele subben på.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Litt inspirert av atmos-trpden, og litt noe jeg har tenkt på en stund allerede. Det kunne vært utrolig artig å testet ut en dedikert forforsterker i oppsettet, spesielt da musikk er hovedfokus og resten av anlegget begynner å bli bra.

Er det noe gode måter å integrere sub her? Såvidt jeg vet er Parasound p6 den eneste som har 2.1 bypass. Eneste løsningen jeg klarer å se hvis man går for en annen pre er å kjøre en rca/xlr switch som enten sender signal fra LFE/Prossessor eller fra forforsterker til sub.

Er det noen andre fornuftige eller enklere måter å gjøre dette på? Det åpenbare er selvsagt å spille musikk uten sub, men ikke det jeg er ute etter nå.
Hvis du vil kjøre 2.1 med en 2.0 forforsterker kan du splitte signalet ut av 2.0 pre slik man gjorde i gamle dager. Såfremt du har LP delefilter i sub forsterker.
Ulempen er at du skulle hatt HPF på hovedhøyttalere for korrekt overlapp, hvis du ikke kjører slik at sub tar over der hoved ht naturlig ruller av.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det må vel snart være flere produsenter som ser nytten og og behovet for god integrering av subwoofere, det er iallfall noe jeg har vært interessert i en stund. En ferdig løsning som allerede er implentert i en pre- eller integrert. Og gjerne med stereo i lavpasskanalene også.

Har forstått det som at subwoofere via vanlig pre out ikke fungerer så bra?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Det må vel snart være flere produsenter som ser nytten og og behovet for god integrering av subwoofere, det er iallfall noe jeg har vært interessert i en stund. En ferdig løsning som allerede er implentert i en pre- eller integrert. Og gjerne med stereo i lavpasskanalene også.

Har forstått det som at subwoofere via vanlig pre out ikke fungerer så bra?
Sub via vanlig pre out (splitt) kan fungere, men krever delefilter. Uten delefilter vil du få dobling av bass i det område både hovedhøyttaler og sub dekker.

En annen ulempe er at du mister LFE kanalen fordi nå opptrer sub + hovedhøyttalere som en enhet.
Alternativt må man bruke en bryter å svitsje mellom LFE (fra prosessor) og 2.1 som Antonsen nevner.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det må vel snart være flere produsenter som ser nytten og og behovet for god integrering av subwoofere, det er iallfall noe jeg har vært interessert i en stund. En ferdig løsning som allerede er implentert i en pre- eller integrert. Og gjerne med stereo i lavpasskanalene også.

Har forstått det som at subwoofere via vanlig pre out ikke fungerer så bra?
Sub via vanlig pre out (splitt) kan fungere, men krever delefilter. Uten delefilter vil du få dobling av bass i det område både hovedhøyttaler og sub dekker.

En annen ulempe er at du mister LFE kanalen fordi nå opptrer sub + hovedhøyttalere som en enhet.
Alternativt må man bruke en bryter å svitsje mellom LFE (fra prosessor) og 2.1 som Antonsen nevner.
De fleste aktive suber har vel en eller annen form for delefilter innebygd.

Men hvis man gjør det på denne måten i et rent stereosystem er det vel ingen problemer med LFE? Det jeg er mest bekymret for er fase/løpetidsproblemer.

Har aldri hatt sub før og har litt lyst til å prøve.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ja, hele problemet for min del er LFE signalet.

Jeg har DIY subber, så jeg tenker litt på å kjøre signal fra lfe til en kanal dsp og en fra vanlig pre out på forforsterker til dsp. Da kan jeg ha en bass struktur på film og en på musikk. Da må kunne velge hvilken av inngangene på dsp er i bruk via en fjernkontroll. Burde være mulig med noe fra hypex eller minidsp.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Det må vel snart være flere produsenter som ser nytten og og behovet for god integrering av subwoofere, det er iallfall noe jeg har vært interessert i en stund. En ferdig løsning som allerede er implentert i en pre- eller integrert. Og gjerne med stereo i lavpasskanalene også.

Har forstått det som at subwoofere via vanlig pre out ikke fungerer så bra?
Sub via vanlig pre out (splitt) kan fungere, men krever delefilter. Uten delefilter vil du få dobling av bass i det område både hovedhøyttaler og sub dekker.

En annen ulempe er at du mister LFE kanalen fordi nå opptrer sub + hovedhøyttalere som en enhet.
Alternativt må man bruke en bryter å svitsje mellom LFE (fra prosessor) og 2.1 som Antonsen nevner.
De fleste aktive suber har vel en eller annen form for delefilter innebygd.

Men hvis man gjør det på denne måten i et rent stereosystem er det vel ingen problemer med LFE? Det jeg er mest bekymret for er fase/løpetidsproblemer.

Har aldri hatt sub før og har litt lyst til å prøve.
Ja, stemmer de fleste subber har delefilter. Men ingen hovedhøyttalere har HPF på inngangen.
LFE eksisterer ikke i et stereosystem, LFE er egen kanal i et multikanal oppsett f.eks 7.1, der er .1 LFE.
I et stereo oppsett prøver man å få sub + hovedhøytaler til å fremstå som en, med korrekt deling med delefilter (-3db overlapp).
I en prosessor skjer dette automatisk.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Antonsen: Jeg tror nok at siden du planlegger å benytte forforsterker med HT-bypass OG 2.1 i stereo, er en av de aktuelle forforsterkerne fra Parasound med 2.1 HT-bypass den beste løsningen for deg.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Ja, hele problemet for min del er LFE signalet.

Jeg har DIY subber, så jeg tenker litt på å kjøre signal fra lfe til en kanal dsp og en fra vanlig pre out på forforsterker til dsp. Da kan jeg ha en bass struktur på film og en på musikk. Da må kunne velge hvilken av inngangene på dsp er i bruk via en fjernkontroll. Burde være mulig med noe fra hypex eller minidsp.
Hvordan gjorde du dette tidligere? Hvordan var subbene integrert i signalvei og frekvensspekter fra før?
Ser du har vinylrigg, hvordan har signalveien vært til denne før du vurderte stereo pre?
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.884
Antall liker
1.461
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Må du bruke sub sammen med hovedhøyttalerne? Jeg har hatt 5+1 surround i min lille leilighet i mange år hvor sub ble brukt sammen med hovedhøyttalerne, men etter å fått inn en bra pre-amp så har jeg lyttet til kun hovedhøyttalerne i stereo da surround processoren ikke er like gjennomsiktig som pre-ampen. Dvs jeg har ofret litt fylde i bunn. Nå i COVID-19 tider har surround oppesett blitt brukt mye mer. (Skjønner ikke det..)

Jeg har nå en Cary SLP-05 rør pre-amp som står i mellom min Yamaha CX-A5000 surround processor og effekttrinnene (i dag en Purifi Audio EVAL1 kit) Det fine med Cary SLP-05 er at den står i HT-bypass når det er avslått eller står i direct. dvs jeg merker ikke noe til pre-ampen når surroundanlegget benyttes.

Jeg bruker et Roon endpoint med egen dac inn i Cary pre, eller chromecast inn i surround processoren hvis jeg ønsker musikk gjennom denne.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ja, hele problemet for min del er LFE signalet.

Jeg har DIY subber, så jeg tenker litt på å kjøre signal fra lfe til en kanal dsp og en fra vanlig pre out på forforsterker til dsp. Da kan jeg ha en bass struktur på film og en på musikk. Da må kunne velge hvilken av inngangene på dsp er i bruk via en fjernkontroll. Burde være mulig med noe fra hypex eller minidsp.
Hvordan gjorde du dette tidligere? Hvordan var subbene integrert i signalvei og frekvensspekter fra før?
Ser du har vinylrigg, hvordan har signalveien vært til denne før du vurderte stereo pre?
Pr idag er vinylriggen tilkoblet prosessoren og sub tilkoblet lfe utgang. Kjører nå lik deling på musikk og film.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Jeg har fundert mye og lenge på akkurat dette. For tiden jobber jeg med en DSP-preamp, og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal løse det med HT-bypass. Min første tanke var å bare si til folk at de må kjøre frontene som store og ikke kjøre dedikert LFE-kanal, også kan de ta ut signal til sub via delefilter så mye de orker etterpå (6 eller 12 utganger). Så er det noen som mener dette ikke er uproblematisk, uten at jeg helt vet hvorfor det skulle være et problem...?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Nei det er ikke helt lett å komme med noen enkel fasitsvar løsning som dekker alle behov her vil jeg si.
Løsningen din Snickers-is virker veldig spennende. Men det forutsetter at man får med LFE-sporet i sin helhet når man kjører 5.1/7.1 lydspor.
Dette skal jo ligge 10 db over de andre kanalene sies det , og jeg er ikke sikker på om dette mixes inn i frontene på riktig måte fra av-prosessorene sin side selv om man konfigurerer den til å ha ht som large og uten sub...? Ikke sikkert det fikses på samme måte hos alle en gang for det jeg vet..?

Det er klart at hvis det mixes inn på den måten , så får jo frontene kjørt seg ved litt volum på en del filmer - dersom man ikke deler av i etterkant slik som du tenker Snickers...

Men noen må vel ha fasitsvaret på dette ? :)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Tror ikke at det er så enkelt som å kjøre frontene som large og kjøre subbene på den måten på film dessverre.

Rca velger står som det enkleste valget syns jeg.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Torolan Jeg ser en mulighet for at det du sier om +10dB kan bety omtrent følgende:

Om man tapper linjeutgangene fra en AV-forsterker så skal LFE-sporet matche en rekke andre høyttalere, for eksempel 7 stk. For å matche det samlede nivået i disse må man ha mer gain på LFE-utgangen. Når man mikser dette inn sammen med frontene fordeles det på to kanaler. Da kan man legge det 6dB lavere.

Men om man lager et lydspor til film må man forholde seg til en eller annen standard. Dersom vi henter ut LFE-sporet og mikser dette ned i stereosuber via frontkanalene vil fortsatt 1dB inn bety 1dB ut på andre siden. Og dersom film A og film B er mikset etter samme standard skal dette fungere både på film A og film B, og alle andre som er mikset etter samme standard.

Nå er det ikke sikkert det oppsettet man bruker til film også er optimalt til musikk. Derfor tenkte jeg at når man går inn i prosessormodus kan man også aktivere et annet preset. Det betyr at man kan sette opp DSP-en til å låte optimalt til film når man velger HT-inngangen. Når man velger å gå ut av HT-modus igjen hopper man tilbake til det preset man hadde før man gikk inn i HT-modus.

Om man har en prosessor som tillater at man mikser LFE inn i frontene, og samtidig tillater at man kan justere LFE-nivået vil man allikevel få med seg denne effekten.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Torolan Jeg ser en mulighet for at det du sier om +10dB kan bety omtrent følgende:

Om man tapper linjeutgangene fra en AV-forsterker så skal LFE-sporet matche en rekke andre høyttalere, for eksempel 7 stk. For å matche det samlede nivået i disse må man ha mer gain på LFE-utgangen. Når man mikser dette inn sammen med frontene fordeles det på to kanaler. Da kan man legge det 6dB lavere.

Men om man lager et lydspor til film må man forholde seg til en eller annen standard. Dersom vi henter ut LFE-sporet og mikser dette ned i stereosuber via frontkanalene vil fortsatt 1dB inn bety 1dB ut på andre siden. Og dersom film A og film B er mikset etter samme standard skal dette fungere både på film A og film B, og alle andre som er mikset etter samme standard.

Nå er det ikke sikkert det oppsettet man bruker til film også er optimalt til musikk. Derfor tenkte jeg at når man går inn i prosessormodus kan man også aktivere et annet preset. Det betyr at man kan sette opp DSP-en til å låte optimalt til film når man velger HT-inngangen. Når man velger å gå ut av HT-modus igjen hopper man tilbake til det preset man hadde før man gikk inn i HT-modus.

Om man har en prosessor som tillater at man mikser LFE inn i frontene, og samtidig tillater at man kan justere LFE-nivået vil man allikevel få med seg denne effekten.
Ja det er jo den siste setningen som er det store spørsmålet .
«Om prosessoren mixer inn»

Gjør den det så er jo din løsning helt bankers[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Torolan Jeg ser en mulighet for at det du sier om +10dB kan bety omtrent følgende:

Om man tapper linjeutgangene fra en AV-forsterker så skal LFE-sporet matche en rekke andre høyttalere, for eksempel 7 stk. For å matche det samlede nivået i disse må man ha mer gain på LFE-utgangen. Når man mikser dette inn sammen med frontene fordeles det på to kanaler. Da kan man legge det 6dB lavere.

Men om man lager et lydspor til film må man forholde seg til en eller annen standard. Dersom vi henter ut LFE-sporet og mikser dette ned i stereosuber via frontkanalene vil fortsatt 1dB inn bety 1dB ut på andre siden. Og dersom film A og film B er mikset etter samme standard skal dette fungere både på film A og film B, og alle andre som er mikset etter samme standard.

Nå er det ikke sikkert det oppsettet man bruker til film også er optimalt til musikk. Derfor tenkte jeg at når man går inn i prosessormodus kan man også aktivere et annet preset. Det betyr at man kan sette opp DSP-en til å låte optimalt til film når man velger HT-inngangen. Når man velger å gå ut av HT-modus igjen hopper man tilbake til det preset man hadde før man gikk inn i HT-modus.

Om man har en prosessor som tillater at man mikser LFE inn i frontene, og samtidig tillater at man kan justere LFE-nivået vil man allikevel få med seg denne effekten.
Ja det er jo den siste setningen som er det store spørsmålet .
«Om prosessoren mixer inn»

Gjør den det så er jo din løsning helt bankers[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan bekrefte at min veteran receiver Sony STR-DA5500ES mixer LFE kanalen inn i front ved 2.0 eller 4.0 oppsett.
Jeg kan også bekrefte at nivåjustering på sub blir borte nå sub tas vekk, dette er ikke noe problem ved film, men på musikk blir det altfor mye bass. Dette løses ved å justere opp nivået på alle kanalene slik at sub får relativt lavere nivå.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Torolan Jeg ser en mulighet for at det du sier om +10dB kan bety omtrent følgende:

Om man tapper linjeutgangene fra en AV-forsterker så skal LFE-sporet matche en rekke andre høyttalere, for eksempel 7 stk. For å matche det samlede nivået i disse må man ha mer gain på LFE-utgangen. Når man mikser dette inn sammen med frontene fordeles det på to kanaler. Da kan man legge det 6dB lavere.

Men om man lager et lydspor til film må man forholde seg til en eller annen standard. Dersom vi henter ut LFE-sporet og mikser dette ned i stereosuber via frontkanalene vil fortsatt 1dB inn bety 1dB ut på andre siden. Og dersom film A og film B er mikset etter samme standard skal dette fungere både på film A og film B, og alle andre som er mikset etter samme standard.

Nå er det ikke sikkert det oppsettet man bruker til film også er optimalt til musikk. Derfor tenkte jeg at når man går inn i prosessormodus kan man også aktivere et annet preset. Det betyr at man kan sette opp DSP-en til å låte optimalt til film når man velger HT-inngangen. Når man velger å gå ut av HT-modus igjen hopper man tilbake til det preset man hadde før man gikk inn i HT-modus.

Om man har en prosessor som tillater at man mikser LFE inn i frontene, og samtidig tillater at man kan justere LFE-nivået vil man allikevel få med seg denne effekten.
Ja det er jo den siste setningen som er det store spørsmålet .
«Om prosessoren mixer inn»

Gjør den det så er jo din løsning helt bankers[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan bekrefte at min veteran receiver Sony STR-DA5500ES mixer LFE kanalen inn i front ved 2.0 eller 4.0 oppsett.
Jeg kan også bekrefte at nivåjustering på sub blir borte nå sub tas vekk, dette er ikke noe problem ved film, men på musikk blir det altfor mye bass. Dette løses ved å justere opp nivået på alle kanalene slik at sub får relativt lavere nivå.
Så da mener du at de 10 ekstra db'ene på LFE sporet beholdes inn i frontene ?
Så er det da også et spørsmål om dette er en gjengs standard som alle bruker , eller om det kun gjelder din Sony , eller noen få produsenter f.eks...?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Torolan Jeg ser en mulighet for at det du sier om +10dB kan bety omtrent følgende:

Om man tapper linjeutgangene fra en AV-forsterker så skal LFE-sporet matche en rekke andre høyttalere, for eksempel 7 stk. For å matche det samlede nivået i disse må man ha mer gain på LFE-utgangen. Når man mikser dette inn sammen med frontene fordeles det på to kanaler. Da kan man legge det 6dB lavere.

Men om man lager et lydspor til film må man forholde seg til en eller annen standard. Dersom vi henter ut LFE-sporet og mikser dette ned i stereosuber via frontkanalene vil fortsatt 1dB inn bety 1dB ut på andre siden. Og dersom film A og film B er mikset etter samme standard skal dette fungere både på film A og film B, og alle andre som er mikset etter samme standard.

Nå er det ikke sikkert det oppsettet man bruker til film også er optimalt til musikk. Derfor tenkte jeg at når man går inn i prosessormodus kan man også aktivere et annet preset. Det betyr at man kan sette opp DSP-en til å låte optimalt til film når man velger HT-inngangen. Når man velger å gå ut av HT-modus igjen hopper man tilbake til det preset man hadde før man gikk inn i HT-modus.

Om man har en prosessor som tillater at man mikser LFE inn i frontene, og samtidig tillater at man kan justere LFE-nivået vil man allikevel få med seg denne effekten.
Ja det er jo den siste setningen som er det store spørsmålet .
«Om prosessoren mixer inn»

Gjør den det så er jo din løsning helt bankers[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan bekrefte at min veteran receiver Sony STR-DA5500ES mixer LFE kanalen inn i front ved 2.0 eller 4.0 oppsett.
Jeg kan også bekrefte at nivåjustering på sub blir borte nå sub tas vekk, dette er ikke noe problem ved film, men på musikk blir det altfor mye bass. Dette løses ved å justere opp nivået på alle kanalene slik at sub får relativt lavere nivå.
Så da mener du at de 10 ekstra db'ene på LFE sporet beholdes inn i frontene ?
Så er det da også et spørsmål om dette er en gjengs standard som alle bruker , eller om det kun gjelder din Sony , eller noen få produsenter f.eks...?
På min Sony kan jeg velge dette. Under HDMI innstillinger kan jeg velge for hver HDMI inngang:
0db
Auto (innstiller automatisk 0db eller +10db avhengig av frekvensen)
+10db

Jeg vet ikke hvilken frekvens Sony referer til i Auto så jeg bruker bare 0db.
Hvis man ikke har denne innstillingen er det bare å senke eller øke alle de andre ht nivåene med 10db så har du +10db på sub kanal.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.884
Antall liker
1.461
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Litt historie rundt "10db" forskjellen https://hometheaterhifi.com/volume_7_2/feature-article-misunderstood-lfe-channel-april-2000.html

Historisk er det litt forskjell på DTS og DD, men under er forklaringen fra Dolby, og hvordan de gjør det for Dolby Digital:

Ref: https://www.dolby.com/uploadedFiles/Assets/US/Doc/Professional/38_LFE.pdf

Kort fortalt: LFE er et tillegg spor i tillegg til hoved bass-signalet

LFE does not equal subwoofer
Dolby Digital programs may include a bass-only LFE channel, but this channel
does not correspond directly to a subwoofer output. It is possible for a program to
contain an LFE channel, but a decoder may provide no subwoofer output because
all of the bass information in the program, including the LFE channel, can be
reproduced by the main speakers.

.
..
...

The LFE channel carries additional bass information to supplement the bass
information in the main channels. The signal in the LFE channel is calibrated
during soundtrack production to be able to contribute 10 dB higher SPL than the
same bass signal from any one of the screen (front) channels.

.
..
...

The subwoofer output, on the other hand, is bass information from up to all six
channels that has been selected to be reproduced by a subwoofer. The specific
combination of bass information in the subwoofer output is determined by the bass
management settings chosen for that particular playback system’s speakers.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Torolan Jeg ser en mulighet for at det du sier om +10dB kan bety omtrent følgende:

Om man tapper linjeutgangene fra en AV-forsterker så skal LFE-sporet matche en rekke andre høyttalere, for eksempel 7 stk. For å matche det samlede nivået i disse må man ha mer gain på LFE-utgangen. Når man mikser dette inn sammen med frontene fordeles det på to kanaler. Da kan man legge det 6dB lavere.

Men om man lager et lydspor til film må man forholde seg til en eller annen standard. Dersom vi henter ut LFE-sporet og mikser dette ned i stereosuber via frontkanalene vil fortsatt 1dB inn bety 1dB ut på andre siden. Og dersom film A og film B er mikset etter samme standard skal dette fungere både på film A og film B, og alle andre som er mikset etter samme standard.

Nå er det ikke sikkert det oppsettet man bruker til film også er optimalt til musikk. Derfor tenkte jeg at når man går inn i prosessormodus kan man også aktivere et annet preset. Det betyr at man kan sette opp DSP-en til å låte optimalt til film når man velger HT-inngangen. Når man velger å gå ut av HT-modus igjen hopper man tilbake til det preset man hadde før man gikk inn i HT-modus.

Om man har en prosessor som tillater at man mikser LFE inn i frontene, og samtidig tillater at man kan justere LFE-nivået vil man allikevel få med seg denne effekten.
Ja det er jo den siste setningen som er det store spørsmålet .
«Om prosessoren mixer inn»

Gjør den det så er jo din løsning helt bankers[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan bekrefte at min veteran receiver Sony STR-DA5500ES mixer LFE kanalen inn i front ved 2.0 eller 4.0 oppsett.
Jeg kan også bekrefte at nivåjustering på sub blir borte nå sub tas vekk, dette er ikke noe problem ved film, men på musikk blir det altfor mye bass. Dette løses ved å justere opp nivået på alle kanalene slik at sub får relativt lavere nivå.
Ok, jeg tror ikke det er så uvanlig at det er nettopp slik.

Men da løser det seg egentlig greit om man har en funksjon som drar med seg et eget preset for EQ, kanalnivå og alt som følger HT-kanalen.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Litt historie rundt "10db" forskjellen https://hometheaterhifi.com/volume_7_2/feature-article-misunderstood-lfe-channel-april-2000.html

Historisk er det litt forskjell på DTS og DD, men under er forklaringen fra Dolby, og hvordan de gjør det for Dolby Digital:

Ref: https://www.dolby.com/uploadedFiles/Assets/US/Doc/Professional/38_LFE.pdf

Kort fortalt: LFE er et tillegg spor i tillegg til hoved bass-signalet

LFE does not equal subwoofer
Dolby Digital programs may include a bass-only LFE channel, but this channel
does not correspond directly to a subwoofer output. It is possible for a program to
contain an LFE channel, but a decoder may provide no subwoofer output because
all of the bass information in the program, including the LFE channel, can be
reproduced by the main speakers.

.
..
...

The LFE channel carries additional bass information to supplement the bass
information in the main channels. The signal in the LFE channel is calibrated
during soundtrack production to be able to contribute 10 dB higher SPL than the
same bass signal from any one of the screen (front) channels.

.
..
...

The subwoofer output, on the other hand, is bass information from up to all six
channels that has been selected to be reproduced by a subwoofer. The specific
combination of bass information in the subwoofer output is determined by the bass
management settings chosen for that particular playback system’s speakers.
Dette var meget intressant. Da blir ikke mitt 4.0 oppsett så tabu allikevel :) Man taper mao ingenting ved å kjøre 4.0.
LFE er altså bare en styrt funksjon som booster bassen med 10db ved behov....i front kanalene? Antar det er samme som main channel.
Sub utgang er bare laget av prosessoren ut fra speaker setup.
Da faller en del brikker på plass :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
LFE er også en egen kanal i innspillingen, men det skal ikke gjøre noen forskjell for din del.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.709
Torget vurderinger
96
Det må vel snart være flere produsenter som ser nytten og og behovet for god integrering av subwoofere, det er iallfall noe jeg har vært interessert i en stund. En ferdig løsning som allerede er implentert i en pre- eller integrert. Og gjerne med stereo i lavpasskanalene også.

Har forstått det som at subwoofere via vanlig pre out ikke fungerer så bra?
Sub via vanlig pre out (splitt) kan fungere, men krever delefilter. Uten delefilter vil du få dobling av bass i det område både hovedhøyttaler og sub dekker.

En annen ulempe er at du mister LFE kanalen fordi nå opptrer sub + hovedhøyttalere som en enhet.
Alternativt må man bruke en bryter å svitsje mellom LFE (fra prosessor) og 2.1 som Antonsen nevner.
De fleste aktive suber har vel en eller annen form for delefilter innebygd.

Men hvis man gjør det på denne måten i et rent stereosystem er det vel ingen problemer med LFE? Det jeg er mest bekymret for er fase/løpetidsproblemer.

Har aldri hatt sub før og har litt lyst til å prøve.
Alle aktive subwoofere har delefilter og en eller annen form for fasejustering.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.709
Torget vurderinger
96
Litt historie rundt "10db" forskjellen https://hometheaterhifi.com/volume_7_2/feature-article-misunderstood-lfe-channel-april-2000.html

Historisk er det litt forskjell på DTS og DD, men under er forklaringen fra Dolby, og hvordan de gjør det for Dolby Digital:

Ref: https://www.dolby.com/uploadedFiles/Assets/US/Doc/Professional/38_LFE.pdf

Kort fortalt: LFE er et tillegg spor i tillegg til hoved bass-signalet

LFE does not equal subwoofer
Dolby Digital programs may include a bass-only LFE channel, but this channel
does not correspond directly to a subwoofer output. It is possible for a program to
contain an LFE channel, but a decoder may provide no subwoofer output because
all of the bass information in the program, including the LFE channel, can be
reproduced by the main speakers.

.
..
...

The LFE channel carries additional bass information to supplement the bass
information in the main channels. The signal in the LFE channel is calibrated
during soundtrack production to be able to contribute 10 dB higher SPL than the
same bass signal from any one of the screen (front) channels.

.
..
...

The subwoofer output, on the other hand, is bass information from up to all six
channels that has been selected to be reproduced by a subwoofer. The specific
combination of bass information in the subwoofer output is determined by the bass
management settings chosen for that particular playback system’s speakers.
Dette var meget intressant. Da blir ikke mitt 4.0 oppsett så tabu allikevel :) Man taper mao ingenting ved å kjøre 4.0.
LFE er altså bare en styrt funksjon som booster bassen med 10db ved behov....i front kanalene? Antar det er samme som main channel.
Sub utgang er bare laget av prosessoren ut fra speaker setup.
Da faller en del brikker på plass :)
Nei, LFE er en egen kanal for bass. Fra 125 Hz og helt ned. LFE er helt uavhengig av front L + R. Får du ikke med den risikerer du å miste vesentlig bassinnhold. Noen innspillinger har kun meget lavfrekvent innhold her, mens andre har mye av bassen opp til 125 Hz i denne kanalen. Men setter du LFE til "off" i høyttalerkonfig. i din prossessor eller avspiller så sendes LFE automatisk til dine andre høyttalere som er satt som large.
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Nei, LFE er en egen kanal for bass. Fra 125 Hz og helt ned. LFE er helt uavhengig av front L + R. Får du ikke med den risikerer du å miste vesentlig bassinnhold. Noen innspillinger har kun meget lavfrekvent innhold her, mens andre har mye av bassen opp til 125 Hz i denne kanalen. Men setter du LFE til "off" i høyttalerkonfig. i din prossessor eller avspiller så sendes LFE automatisk til dine andre høyttalere som er satt som large.
LFE = Low frequency Effects, ikke sub kanal. LFE går i utgangspunktet til front, men frontkanalene kan avlastes med en sub ved behov.
Man mister ingenting ved å ikke ha sub! Eneste måten å miste bassinnhold er å ikke ha front eller sub som går langt nok ned i frekvens.


LFE does not equal subwoofer
Dolby Digital programs may include a bass-only LFE channel, but this channel
does not correspond directly to a subwoofer output. It is possible for a program to
contain an LFE channel, but a decoder may provide no subwoofer output because
all of the bass information in the program, including the LFE channel, can be
reproduced by the main speakers. The opposite is also true: it is possible for a
program to not contain an LFE channel, yet a decoder may provide a subwoofer
output because some or all of the main speakers are unable to reproduce the bass
information in the program. The difference between the LFE channel and the
subwoofer output is that the LFE channel is used to carry additional bass
information in the Dolby Digital program while the subwoofer output represents
how some or all of the bass information will be reproduced.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Nei, LFE er en egen kanal for bass. Fra 125 Hz og helt ned. LFE er helt uavhengig av front L + R. Får du ikke med den risikerer du å miste vesentlig bassinnhold. Noen innspillinger har kun meget lavfrekvent innhold her, mens andre har mye av bassen opp til 125 Hz i denne kanalen. Men setter du LFE til "off" i høyttalerkonfig. i din prossessor eller avspiller så sendes LFE automatisk til dine andre høyttalere som er satt som large.
LFE = Low frequency Effects, ikke sub kanal. LFE går i utgangspunktet til front, men frontkanalene kan avlastes med en sub ved behov.
Man mister ingenting ved å ikke ha sub! Eneste måten å miste bassinnhold er å ikke ha front eller sub som går langt nok ned i frekvens.
.
Det er motsatt. Signalet i LFE-kanalen er i utgangspunktet ment for subwoofer, men kan mikses ned til fronthøyttalerne.

Har du en subwoofer i oppsette blir LFE-signalet sendt dit selv om fronthøyttalerne er konfigurert som large.

Mens lavbassen for hovedhøyttaleene ikke blir nedmikset til Sub i de kanalene der HT er definert som large. Er derimot noen av HT satt som small, blir signalet under delefrekvensen mikset inn i subwooferen sammen med LFE-signalet..

Det spørsmålet det hersker usikkerhet om er hvorvidt et LFE-signal fra DD beholder korrekt nivå hvis det blir nedmikset til frontkanalene, eller om det blir dempet for å unngå overstyring. Jeg ser ikke bort fra at det er produktuavhengig. Dette er det sikkert noen andre som vet.
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.709
Torget vurderinger
96
Nei, LFE er en egen kanal for bass. Fra 125 Hz og helt ned. LFE er helt uavhengig av front L + R. Får du ikke med den risikerer du å miste vesentlig bassinnhold. Noen innspillinger har kun meget lavfrekvent innhold her, mens andre har mye av bassen opp til 125 Hz i denne kanalen. Men setter du LFE til "off" i høyttalerkonfig. i din prossessor eller avspiller så sendes LFE automatisk til dine andre høyttalere som er satt som large.
LFE = Low frequency Effects, ikke sub kanal. LFE går i utgangspunktet til front, men frontkanalene kan avlastes med en sub ved behov.
Man mister ingenting ved å ikke ha sub! Eneste måten å miste bassinnhold er å ikke ha front eller sub som går langt nok ned i frekvens.


LFE does not equal subwoofer
Dolby Digital programs may include a bass-only LFE channel, but this channel
does not correspond directly to a subwoofer output. It is possible for a program to
contain an LFE channel, but a decoder may provide no subwoofer output because
all of the bass information in the program, including the LFE channel, can be
reproduced by the main speakers. The opposite is also true: it is possible for a
program to not contain an LFE channel, yet a decoder may provide a subwoofer
output because some or all of the main speakers are unable to reproduce the bass
information in the program. The difference between the LFE channel and the
subwoofer output is that the LFE channel is used to carry additional bass
information in the Dolby Digital program while the subwoofer output represents
how some or all of the bass information will be reproduced.
I praksis er det en subwooferkanal men den kan mikses til andre høyttalere som et kompromiss. Alle prossessorer har jo subwooferutgang og LFE sendes som standard til den utgangen om du har satt sub aktiv i konfigurasjonen.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Nei, LFE er en egen kanal for bass. Fra 125 Hz og helt ned. LFE er helt uavhengig av front L + R. Får du ikke med den risikerer du å miste vesentlig bassinnhold. Noen innspillinger har kun meget lavfrekvent innhold her, mens andre har mye av bassen opp til 125 Hz i denne kanalen. Men setter du LFE til "off" i høyttalerkonfig. i din prossessor eller avspiller så sendes LFE automatisk til dine andre høyttalere som er satt som large.
Det spørsmålet det hersker usikkerhet om er hvorvidt et LFE-signal fra DD beholder korrekt nivå hvis det blir nedmikset til frontkanalene, eller om det blir dempet for å unngå overstyring. Jeg ser ikke bort fra at det er produktuavhengig. Dette er det sikkert noen andre som vet.
Helt enig , det er dette vi er litt usikre på ...
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.709
Torget vurderinger
96
Derfor er det alltid best å ha subwoofer(e). Har gjort noen tester selv, og f.eks. den gamle Oppo 95 sender helt korrekt LFE til frontene om de er satt til large og LFE/sub er satt til off. Har lest at dette ligger i standarden, "redbook" for hjemmekinoutstyr om du vil, de må følge dette for å merke produktene sine med Dolby og DTS.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Nei, LFE er en egen kanal for bass. Fra 125 Hz og helt ned. LFE er helt uavhengig av front L + R. Får du ikke med den risikerer du å miste vesentlig bassinnhold. Noen innspillinger har kun meget lavfrekvent innhold her, mens andre har mye av bassen opp til 125 Hz i denne kanalen. Men setter du LFE til "off" i høyttalerkonfig. i din prossessor eller avspiller så sendes LFE automatisk til dine andre høyttalere som er satt som large.
LFE = Low frequency Effects, ikke sub kanal. LFE går i utgangspunktet til front, men frontkanalene kan avlastes med en sub ved behov.
Man mister ingenting ved å ikke ha sub! Eneste måten å miste bassinnhold er å ikke ha front eller sub som går langt nok ned i frekvens.
.
Det er motsatt. Signalet i LFE-kanalen er i utgangspunktet ment for subwoofer, men kan mikses ned til fronthøyttalerne.

Har du en subwoofer i oppsette blir LFE-signalet sendt dit selv om fronthøyttalerne er konfigurert som large.

Mens lavbassen for hovedhøyttaleene ikke blir nedmikset til Sub i de kanalene der HT er definert som large. Er derimot noen av HT satt som small, blir signalet under delefrekvensen mikset inn i subwooferen sammen med LFE-signalet..

Det spørsmålet det hersker usikkerhet om er hvorvidt et LFE-signal fra DD beholder korrekt nivå hvis det blir nedmikset til frontkanalene, eller om det blir dempet for å unngå overstyring. Jeg ser ikke bort fra at det er produktuavhengig. Dette er det sikkert noen andre som vet.
Joda, vi kan si at LFE er ment for sub. Selvom dypbass tidligere gikk til front og LFE ble skapt for å spare frontkanalene for anstrengende bass signaler. I et hablit stereo oppsett som er utvidet med multikanal (ht buypass) ser jeg nå enda mindre behov for subwoofer.
Skal teste litt med LFE signalet på min Sony receiver.

Det som jeg synes er rart er at jeg får altfor mye bass i multikanal SACD ved LFE mixet til front.....? Det burde ikke vært noe i LFE sporet på musikk SACD spør du meg.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.709
Torget vurderinger
96
Nei, LFE er en egen kanal for bass. Fra 125 Hz og helt ned. LFE er helt uavhengig av front L + R. Får du ikke med den risikerer du å miste vesentlig bassinnhold. Noen innspillinger har kun meget lavfrekvent innhold her, mens andre har mye av bassen opp til 125 Hz i denne kanalen. Men setter du LFE til "off" i høyttalerkonfig. i din prossessor eller avspiller så sendes LFE automatisk til dine andre høyttalere som er satt som large.
LFE = Low frequency Effects, ikke sub kanal. LFE går i utgangspunktet til front, men frontkanalene kan avlastes med en sub ved behov.
Man mister ingenting ved å ikke ha sub! Eneste måten å miste bassinnhold er å ikke ha front eller sub som går langt nok ned i frekvens.
.
Det er motsatt. Signalet i LFE-kanalen er i utgangspunktet ment for subwoofer, men kan mikses ned til fronthøyttalerne.

Har du en subwoofer i oppsette blir LFE-signalet sendt dit selv om fronthøyttalerne er konfigurert som large.

Mens lavbassen for hovedhøyttaleene ikke blir nedmikset til Sub i de kanalene der HT er definert som large. Er derimot noen av HT satt som small, blir signalet under delefrekvensen mikset inn i subwooferen sammen med LFE-signalet..

Det spørsmålet det hersker usikkerhet om er hvorvidt et LFE-signal fra DD beholder korrekt nivå hvis det blir nedmikset til frontkanalene, eller om det blir dempet for å unngå overstyring. Jeg ser ikke bort fra at det er produktuavhengig. Dette er det sikkert noen andre som vet.
Joda, vi kan si at LFE er ment for sub. Selvom dypbass tidligere gikk til front og LFE ble skapt for å spare frontkanalene for anstrengende bass signaler. I et hablit stereo oppsett som er utvidet med multikanal (ht buypass) ser jeg nå enda mindre behov for subwoofer.
Skal teste litt med LFE signalet på min Sony receiver.

Det som jeg synes er rart er at jeg får altfor mye bass i multikanal SACD ved LFE mixet til front.....? Det burde ikke vært noe i LFE sporet på musikk SACD spør du meg.
Multikanal musikkutgivelser har ofte dypbass i LFE ja, enten det nå er sacd, dvd-audio, dts-hd master, dolby true-hd osv. Ser ingen grunn til at det er mindre behov for bass når man spiller sacd :) Er ikke produsentens feil at du ikke har et optimalt oppsett for multikanal musikk. Men jeg forstår frustrasjonen, det er noen ganger helt spinnville forskjeller på nivåene i LFE fra format til format, innspilling til innspilling.

Det du nevner er også den store fordelen med å ha subwoofer(e) til LFE. Du står mye friere til å få rett nivå. Mikser du LFE til fronter kan du ikke gjøre noe som helst med for mye bassnivå. På sub kan du i det minste dra ned nivået noen knepp på probleminnspillinger. Enten direkte på sub, i prossessor, eller setup i Blu-ray spiller.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Det er motsatt. Signalet i LFE-kanalen er i utgangspunktet ment for subwoofer, men kan mikses ned til fronthøyttalerne.

Har du en subwoofer i oppsette blir LFE-signalet sendt dit selv om fronthøyttalerne er konfigurert som large.

Mens lavbassen for hovedhøyttaleene ikke blir nedmikset til Sub i de kanalene der HT er definert som large. Er derimot noen av HT satt som small, blir signalet under delefrekvensen mikset inn i subwooferen sammen med LFE-signalet..

Det spørsmålet det hersker usikkerhet om er hvorvidt et LFE-signal fra DD beholder korrekt nivå hvis det blir nedmikset til frontkanalene, eller om det blir dempet for å unngå overstyring. Jeg ser ikke bort fra at det er produktuavhengig. Dette er det sikkert noen andre som vet.
Joda, vi kan si at LFE er ment for sub. Selvom dypbass tidligere gikk til front og LFE ble skapt for å spare frontkanalene for anstrengende bass signaler. I et hablit stereo oppsett som er utvidet med multikanal (ht buypass) ser jeg nå enda mindre behov for subwoofer.
Skal teste litt med LFE signalet på min Sony receiver.

Det som jeg synes er rart er at jeg får altfor mye bass i multikanal SACD ved LFE mixet til front.....? Det burde ikke vært noe i LFE sporet på musikk SACD spør du meg.
Multikanal musikkutgivelser har ofte dypbass i LFE ja, enten det nå er sacd, dvd-audio, dts-hd master, dolby true-hd osv. Ser ingen grunn til at det er mindre behov for bass når man spiller sacd :) Er ikke produsentens feil at du ikke har et optimalt oppsett for multikanal musikk. Men jeg forstår frustrasjonen, det er noen ganger helt spinnville forskjeller på nivåene i LFE fra format til format, innspilling til innspilling.

Det du nevner er også den store fordelen med å ha subwoofer(e) til LFE. Du står mye friere til å få rett nivå. Mikser du LFE til fronter kan du ikke gjøre noe som helst med for mye bassnivå. På sub kan du i det minste dra ned nivået noen knepp på probleminnspillinger. Enten direkte på sub, i prossessor, eller setup i Blu-ray spiller.
Jo, jeg fant heldigvis en løsning på bass problemet, det var bare å justere de andre kanalene opp til bassen var passe.
MEN: The LFE channel carries additional bass information to supplement the bass information in the main channels.
På SACD ligger det både 2.0 og 5.1 lydspor, blir jo fryktelig farget lydbilde ved å legge til masse bass i LFE/0.1 sporet i forhold til 2.0?!
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.709
Torget vurderinger
96
Det er motsatt. Signalet i LFE-kanalen er i utgangspunktet ment for subwoofer, men kan mikses ned til fronthøyttalerne.

Har du en subwoofer i oppsette blir LFE-signalet sendt dit selv om fronthøyttalerne er konfigurert som large.

Mens lavbassen for hovedhøyttaleene ikke blir nedmikset til Sub i de kanalene der HT er definert som large. Er derimot noen av HT satt som small, blir signalet under delefrekvensen mikset inn i subwooferen sammen med LFE-signalet..

Det spørsmålet det hersker usikkerhet om er hvorvidt et LFE-signal fra DD beholder korrekt nivå hvis det blir nedmikset til frontkanalene, eller om det blir dempet for å unngå overstyring. Jeg ser ikke bort fra at det er produktuavhengig. Dette er det sikkert noen andre som vet.
Joda, vi kan si at LFE er ment for sub. Selvom dypbass tidligere gikk til front og LFE ble skapt for å spare frontkanalene for anstrengende bass signaler. I et hablit stereo oppsett som er utvidet med multikanal (ht buypass) ser jeg nå enda mindre behov for subwoofer.
Skal teste litt med LFE signalet på min Sony receiver.

Det som jeg synes er rart er at jeg får altfor mye bass i multikanal SACD ved LFE mixet til front.....? Det burde ikke vært noe i LFE sporet på musikk SACD spør du meg.
Multikanal musikkutgivelser har ofte dypbass i LFE ja, enten det nå er sacd, dvd-audio, dts-hd master, dolby true-hd osv. Ser ingen grunn til at det er mindre behov for bass når man spiller sacd :) Er ikke produsentens feil at du ikke har et optimalt oppsett for multikanal musikk. Men jeg forstår frustrasjonen, det er noen ganger helt spinnville forskjeller på nivåene i LFE fra format til format, innspilling til innspilling.

Det du nevner er også den store fordelen med å ha subwoofer(e) til LFE. Du står mye friere til å få rett nivå. Mikser du LFE til fronter kan du ikke gjøre noe som helst med for mye bassnivå. På sub kan du i det minste dra ned nivået noen knepp på probleminnspillinger. Enten direkte på sub, i prossessor, eller setup i Blu-ray spiller.
Jo, jeg fant heldigvis en løsning på bass problemet, det var bare å justere de andre kanalene opp til bassen var passe.
MEN: The LFE channel carries additional bass information to supplement the bass information in the main channels.
På SACD ligger det både 2.0 og 5.1 lydspor, blir jo fryktelig farget lydbilde ved å legge til masse bass i LFE/0.1 sporet i forhold til 2.0?!
Ikke hvis du har en godt kalibrert sub. Men selvsagt vil det være forskjeller på en 2 og 5.1 kanals master, det ligger jo i sakens natur. Mange eldre innspillinger som bare fantes i stereo blir remikset til 5.1 på sacd. Ikke alltid like vellykket.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Jeg føler meg trygg på at det som ligger i LFE-kanalen er nivåmatchet til resten, slik at om man kobler forsterkere og høyttalere med samme gainstruktur på front, senter, surround osv, og LFE, så vil nivået i LFE passe til summen av nivå i de andre kanalene. Så i stedet for å si at LFE er mikset høyere enn de andre kan man like gjerne se for seg at LFE består av et spor fra hver av disse kanalene, og at når man mikser disse sammen ender man med det nivået man har i LFE, som da i praksis er ca 10dB høyere enn lavfrekvensinformasjonen som bare representerer én av disse kanalene.

Dermed ser det ut til at det er en ganske klar logikk i dette.

Jeg vet at formatet og standardene tillater fullfrekvent lyd i frontkanalene samtidig som man har bass i LFE-kanalen. Slik jeg har forstått det stammer dette fra en idé om at musikken på film skulle presenteres i stereo, og at fronthøyttalerne skulle evne å ta hånd om dette, også skulle de lavfrekvente lydeffektene i filmen gjengis av subwooferen på LFE-kanalen.

Ut fra det Polka skriver ser det ut til at det er standarder for hvordan dette skal håndteres. Derfor er jeg nå trygg på at om man setter frontene til "large" og subwoofer til "off" eller "miks ned i frontene" eller hva det heter, så får man all informasjonen den veien. Jeg tror også fortsatt at man ikke skal så høyt i nivå på slike produkter før man har anledning til å justere nivået i bassen indivduelt for LFE-sporet.

For løsningen jeg skisserte med DSP-forsterkeren over og HT-input så tror jeg dette løser seg greit. Så lenge man ikke bytter ut surroundprosessoren vil den være en konstant i systemet. Når man da har kalibrert lyden slik at det låter bra vil dette være en fungerende kalibrering for alle filmer man senere spiller, og det burde også fungere på konserter.

I og med at denne inngangen bruker en egen preset kan man fint få dette til å fungere uten at nivået på LFE er helt riktig kalibrert ut fra surroundprosessor. Om dette så fungerer bra på film, men ikke å for eksempel konserter i 2.0 via DVD/BD, eller 5.1 osv, så kanskje man skulle gjøre det mulig å velge en annen preset innenfor HT-bypass også?

Ser for meg at man i en meny kan ha en "assign to HT bypass" der man kan velge hvilken eller hvilke presets som skal tilhøre HT bypass. Altså, poenget er da at man kan koble til en surroundprosessor, og allikevel ha mulighet til å velge mellom to ulike presets. Den siste må vi muligens holde utenom så vi har en egen til vanlige stereokilder.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Jo det begynner å virke logisk det du sier her Snickers [emoji106]
Og når først alt er gjort riktig , så skal det egentlig fungere bra til det meste . Det er meget sjelden jeg gjør endringer ift. kildematerialet.
Men det kan jo av og til være grieit å kunne på en lettvint måte justere nivået på subene ja...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Jeg tror også fortsatt at man ikke skal så høyt i nivå på slike produkter før man har anledning til å justere nivået i bassen indivduelt for LFE-sporet.
Akkurat det stiller jeg meg tvilende til, så lenge du har satt subwoofer til "off".

Ellers virker det konseptet du har på gang spennende. Men hvis dette prosjektet er ment å ha en subwooferutgang, er det ikke da like greit å utstyre den med en 2.1 HT-bypass, så vil du ikke skremme bort de som helst vil unngå å mikse ned LFE-sporet for så å splitte det igjen i din DSP-forforsterker?

Er denne forforsterkeren tenkt å være heldigital der analoge innsignal AD-konverteres, eller vil den ha mulighet for å kjøre signaler analogt gjennom hele veien uten AD/DA-konvertering?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
komfort;3059075 Jo skrev:
Mulig jeg misforstår, men hadde det ikke vært bedre/enklere å justere bassen ned istedenfor de andre kanalene opp?

Ulempen med å ikke benytte LFE signalet, må være at hovedhøytallerne kjøres unødig hardt og tungt ved effektunge filmer? Selv om man kobler subbene sammen med frontene da, og setter sub til off i prossessor - da vil jo bassen gå både til sub og fronthøytallere.

Syns fortsatt at enten 2.1 passthrough, eller en velger av ett slag slik at man kan bruke LFE på film, og l/r signalet på stereo må være beste alternativet.
 
Topp Bunn