Og dette var min post no. 10k ser jeg, og sikkert den mest informative jeg har gjort på HFS i følge enkelte ;)
Utskriftsvennlig visning
Og dette var min post no. 10k ser jeg, og sikkert den mest informative jeg har gjort på HFS i følge enkelte ;)
Utgangspunktet kan godt være 80hz som er anbefalingen
- Måler du med rew kan det fort bli der frontene kobler best med subbene om du har skavanker i responsen
- Eller noe over punktet der ht ikke henger med lenger og lager ugang i output og bryter opp ved høye pådrag.
Alle bør settes som small uansett så lenge du har subber som tar seg av lavfrekvent lyd, det er derfor de er der.
Crossover:
Her kan du prøve deg frem, jeg bruker en 24db/LR nå, men når jeg setter i gang igjen er det mye mulig det blir noe annet.
LFE= 120 hz
Det er viktig å forstå hvordan komposisjonen i mitt anlegg er gjort.
Hvis du ser topologien under så vil du se at mine subber får et fullfrekvens signal sammen med FL & FR utgangen fra SP4. Hvis jeg skal bringe et dedikert signal til disse må jeg generere to nye utganger fra SP4, men da blir jeg avhengig av SP4 for 2-kanals lyd.
LFE signalet kommer dog til egen LFE sub direkte fra SP4 (LFE sub er ikke vist på topologi).
Stereosubbene er kun tilstede pga. at mains woofere ikke kan angi lavere frekvens enn ca. 30Hz, da disse er dipol og bruker rommet som ‘kasse’. Et 16m2 rom gir teoretisk bass ned til 42Hz, men jeg har en korridor og trappeoppgang som senker denne grensen.
Stereosubber hjelper altså woofer-avrulling fra 50Hz til 20Hz og må ses på som extension til mains og ikke subber som sådan. Innstillinger gjøres på plateamp. Jeg regner med at Dirac kompenserer både subber og woofere, da disse spiller samtidig under et frekvenssveip i de lavere regioner.
Merk at i denne plansjen er Classe Sigma SSP byttet ut med Bryston SP4.
Vedlegg 549016
He he!
Mulig jeg ikke leste godt nok men:
Klart han kan måle ht kapasitet for å finne ut av det jeg nevnte ovenfor, og det anbefaler jeg å gjøre også.
Jeg anbefaler egentlig som jeg skrev å kutte ht på et punkt før de skaper trøbbel for lyden, og ikke yter optimalt lengre.
At man setter x på 80 betyr ikke at det ikke kommer lyd under angitt punkt. en kan styre avrullingen med filtervalget.
Men blir ikke settingen på 80Hz overtyrt av FR resultatene fra Dirac sitt frekvenssveip?
Å sette mains til small - det strider mot min rettsoppfatning :rolleyes:
Ahhh!
Så du kjører fronter og subber sammen som en enhet altså L+R med en sub til L og en til R og lar subbene ta seg av LFE i tillegg?
Jeg ser ikke noen bedre løsning enn å måle hver kanal for å se trenden for så å sette kompromisser eller ta bort avvikene i lyd/rom ut fra det.
Jeg kjenner ikke bassmanagment på Bryston/Storm.
Jeg har ikke noe som ligner denne standaren som man vanligvis møter i reciver/prosessor verden. Jeg kan sette flanker hvor jeg vil på alle kanaler, jeg kan også velge hvor sub-lyd skal distribueres. Til nærmeste ht, nærmeste sub, alle subber feks.
Jeg kan også "ta ut" deler av signalet hvis jeg må det.
Ikke noe problem. Er sikkert enig når det kommer til stykket uannsett.
Jeg mener at en fullfrekvent måling vil gi gode svar på hvor deling egner seg best. Ideelt sett bør satelittkanalene spille fullfrekvent på grunn av all lavfrekvent informasjon som ligger der. Når dette routes til subene kommer all denne informasjonen fra samme sted samtidig som det akustisk kan være heldig å ha flere kilder i rommet som spiller helt ned.
Dessverre er det de færreste som har «satelitter» med kapasitet til dette så det må routes før dette, men jo lavere jo bedre.
Det kan være at Distinctive finner ut at det ideelle blir å route det ved 100Hz i hans rom, så dette er jo bare tanker for utgangspunktet. :)
SMTPE standaren for mix splitter ikke sub signalet i høyre eller venstre kanal meg bekjent, det er vel de færreste stereo mixer som har dette også, så hvor relevant det er kan sikkert diskuteres.
Riktig.
Feil.Sitat:
og lar subbene ta seg av LFE i tillegg?
Jeg bruker en dedikert LFE sub, ref mitt innlegg #14
Helt enig med deg @TrompeteN, og det var egentlig det som var budskapet mitt over, men jeg var nok ikke tydelig nok da jeg blandet inn xo og ordet small dukket opp. men jeg skrev det sånn pga. dårlig tid og ikke kjenner oppsett og grafikken i Bryston ( Var et marsvin som rømte her i stad;) )
Men vi er totalt på samme streng her.
Forstår jeg det rett at Bryston/Storm mottar et samlet stereosignal fra Rouge preampen (altså fronter pluss sub i et signal)?
Det med en teoretisk bassgrense på 42hz ville jeg tatt med en klype eller to. Det er nok gammel overtro. Hvis ikke er jeg veldig interessert i mekanismene som gjør dette. :)
Motsatt - Det er Rogue preampen som mottar signal fra SP4.
Dvs. Stereo subber og mains Left & Right får FL & FR (large) signaler fra SP4. Subbene står på egen Rogue utgang parallell med mains utgang.
LFE utgang fra SP4 går rett til LFE sub. Det er ingen ruting av LFE bass til mains.
Dette er bestemt av en formel knyttet til rommets størrelse og beskaffenhet. Skal finne denne.Sitat:
Det med en teoretisk bassgrense på 42hz ville jeg tatt med en klype eller to. Det er nok gammel overtro. Hvis ikke er jeg veldig interessert i mekanismene som gjør dette. :)
Husk at dette er knyttet til open baffle prinsippet.