Sette reciver til å justere subbene mine som en enhet eller to?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Går til innkjøp av to subwoofere til LFE signalet på film. Vil kun bli brukt til film ikke til musikk.

Jeg har to sub OUT på min pre, er det noe poeng å sette dette opp som to subber i forhold til å sette de som en sub, der jeg bruker 1 sub utgang istedenfor 2.

Subbene kommer til å bli plassert helt inntil hverandre. Med enten 4 elementer i høyden, eller 4 i bredden.

Hva tror dere?
 
Sist redigert:

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Ikke alle enheter med 2 sub ut kan kalibrere begge individuelt, men selv om den kan så er det sjelden det anbefales. Det er bedre å manuelt kalibrere subbene mot hverandre for deretter å la AVR/Pro kalibrere de som en enhet.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg har styra litt med subber og hjemmekino før.
Bl.a 2 stk JL Audio F113.
De stod symmetrisk oppsatt mellom frontene på hver side av senteren hvis du skjønner.
Men selv om de var symmetrisk oppsatt så var de ganske forskjellige i respons. Den ene hadde en jevn og fin kurve, mens den andre hadde mer i dypet og litt mindre over 50 hz.
Det ble anbefalt av samtlige å kalbrere de som 2 subber, og spesielt hvis de skulle brukes til musikk også.
Når jeg hadde Flageborg her 2 ganger ble de også kalibrert som 2 subber. Da med Audessey.

Vet ikke hvorfor, men når jeg eksperimenterte med det selv så fikk jeg best resultat når jeg "jukset" og kalibrerte de som 1 sub. De kunne jo også kjøres som Master/Slave så man trengte bare å styre volum osv på en av subbene.

Jeg kunne også tidvis se forskjell på slaglengden på subbene, og da slo tvangstanken inn og sa at dette ikke var noe greit :)

Så her må du nesten prøve deg frem.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Jeg vet ikke hvorfor det er bedre, men sluttresultatet blir som oftest bedre slik. Men ingen regel uten unntak. :)
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
De stod symmetrisk oppsatt mellom frontene på hver side av senteren hvis du skjønner.
Men selv om de var symmetrisk oppsatt så var de ganske forskjellige i respons. Den ene hadde en jevn og fin kurve, mens den andre hadde mer i dypet og litt mindre over 50 hz.

Jeg kunne også tidvis se forskjell på slaglengden på subbene, og da slo tvangstanken inn og sa at dette ikke var noe greit :)
.

Når jeg hadde Flageborg her 2 ganger ble de også kalibrert som 2 subber. Da med Audessey.

Rett meg hvis dette blir på bærtur, men slik du beskriver hadde du to like subber som står symmetrisk i rommet. De begge er stilt inn helt likt, du får forskjell på subbene under måling.

Men når du da kalibrerer de som to subber gjennom audessey så du forskjell på slaglengden enkelte ganger. Blir ikke dette for og kompensere topper og dipper for mest lik responskurve mellom subbene ?

Ser for meg forskjellene kom av rommet, møbler eller noe i den duren..
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Siden den ene stod ca 1.2 meter fra hjørnet var det mer output i dypet fra den. Og den andre som stod langt fra hjørner hadde jevnere frekvens. Dette ble målt individuelt med ca 80 db @ 50 hz som utgangspunkt.
Men som du sier her så vil jo den som spiller jevnest måtte jobbe mer i dypet for å følge den som står nærmest hjørnet.
Og den som stod i hjørnet måtte jobbe mer for å følge den andre over 50 hz området.
Ikke noe stort problem kanskje. Spesielt hvis man har nok membranareal og outputkapasitet. Har man ikke det vil jo den ene knele mens den andre har mye å gå på.

Rommet til Retep er etter bilder å dømme 100 % symmetrisk og vil neppe oppleve slike forskjeller.

Det verste rommet jeg skulle kalibrere en sub i hadde 26 db forskjell på høyre og venstre hjørne. Da er det helt nytteløst å prøve å kalibrere de som høyre og venstre.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takker for info. Ser ut til at jeg bare må prøve meg frem. Subbene som skal ta seg av LFE skal kun brukes til film.

Blir nok å kjøpe to amper eller en stereoamp til LFE subber.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Jeg mener at man må måle både hver for seg og samlet for å se hva som skjer. Er responsen lik tilnærmet lik for begge , er det bare å kalibrere dem som en sub.
Har den ene suben en peak der den andre har en dipp , så kan jo dette bli rimelig jevnt totalt osv....
Selv fjerner jeg peaker fra subene hver for seg , mens der jeg legger på noen db så gjør jeg det for begge , slik at belastningen blir tilnærmet den samme for begge.
Til LFE sporet tror jeg ikke det har mye for seg å ta dem hver for seg , men ta gjerne en kontrollmåling. Og som det nevnes her , så er vel Retep's rom og plassering rimelig symmetrisk , så da burde det gå greit. Kan jo variere litt alt etter om det er yttervegg kontra innervegg osv. selvsagt.

Mine suber gir også litt forskjellig nivå , men jeg lar volumet stå likt på begge likevel slik at dem belastes likt , og så justerer jeg felles output med nivå i prosessoren til det blir passe. Kan ikke si jeg merker at det blir "skjev" bass på noen måte.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Ett problem som er vanskelig å kontrolere er at receiverne oppfører seg så rart og har så mange feil at det ikke finnes noe fasitsvar... Eksempelvis her og nå med min Marantz 7702 hvor jeg har koblet suber på både 1 og 2, velger jeg å kun bruke sub 1 tar receiver like godt å koble ut hele Audysseyen og det låter tilsvarende forfædelig, aktiverer jeg begge to eller fjerner begge er det normalt. Har også vært borti andre rare fenomen så det er kun prøving og feiling som fungerer.

På andre siden ville jeg nok heller koblet både 8x12 og RF7 på frontutgangen og brukt ekstern deling mellom de og dermed kun brukt subutgang på Marantz til film.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg har ikke holdt på med dette på med noen mnd. Men jeg tror ikke at det er noen bug hvis det skjærer seg om du velger 1 sub i stedet for 2. Er det kalibrert med 2 stk så er det det Audyssey på død og liv vil, og da kan du ikke endre det.
Men du kan slå over på manuell og leke deg som du vil uten Audyssey.
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Ahhhh leste problemstillingen litt feil, trodde det var snakk om å skru av/dempe sub, men forstår nå at det er snakk om endring i høyttaler oppsettet i prosessoren. Focalius har rett om at det da ikke er en bug som jeg antydet og har slettet posten.

Det er kanskje naturlig at det er slik da romkorreksjonen som er blitt gjort ikke er gjeldende lenger siden høyttaler oppsettet har endret seg. Man er nok nødt til å kjøre en ny runde med kalibrering dersom man gjør en endringen slik som nevnt.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
nait$
Jeg har ikke råd til å drive med hjemmekino for tiden. Så måtte velge stereo i stedet for bra på begge deler.
Men jeg ble veldig usikker på om jeg rotet selv her.

Synes uansett at Audyssey funket veldig bra hos meg fordi jeg hadde bakkanalene ca 3 meter bak sweetspot og jukset frem engasjement med Dynamic EQ. Dette gav også et bra trykk på lavt volum.
Men det skal uansett nevnes at jeg er ikke noen utpreget fanboy utover Dynamic EQ. Noen sier at Apple er firkantet og strengt. Synes Audyssey også burde tillate brukere å ha mer frie tøyler og leke seg litt.

Er vel liten tvil om at de korrigerer best, men best og riktig frekvens er langt i fra det samme som best lyd. I min mening da.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg kjører subbene mine gjennom onkyoen og dsp jeg har , først tar jeg dsp mikrofon wide serach på subwoofrene min , så tar jeg full mikrofon oppsett med onkyoen etterpå , jeg hørte stor forskjell her etter dsp kom i hus nå sitter bassen og jeg har ganske bra respons , lel om subwoofrene står litt dumt til får jeg punshen og dybden jeg ønsker , men jeg bruker subbene kun til film og 5 % av tiden i musikk. Jeg ville ha kjørt subbene først med en dsp , så tar du marantzen etterpå med mikrofon , trur nok du får det du ønsker der til film , er jo bare og bruke rew det til og se før og etter på resultatet. Etter jeg fikk dsp i hus har kurven vert mer eller mindre fin heile veien , fra 20 hz og oppover har noen 2 små fall rundt 80 og 100 hz men di er små og noen peaker rundt 30-45 hz , men det lever jeg fint med slik det har blitt nå :)

Imagine
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ett problem som er vanskelig å kontrolere er at receiverne oppfører seg så rart og har så mange feil at det ikke finnes noe fasitsvar... Eksempelvis her og nå med min Marantz 7702 hvor jeg har koblet suber på både 1 og 2, velger jeg å kun bruke sub 1 tar receiver like godt å koble ut hele Audysseyen og det låter tilsvarende forfædelig, aktiverer jeg begge to eller fjerner begge er det normalt. Har også vært borti andre rare fenomen så det er kun prøving og feiling som fungerer.

På andre siden ville jeg nok heller koblet både 8x12 og RF7 på frontutgangen og brukt ekstern deling mellom de og dermed kun brukt subutgang på Marantz til film.
Er det som er planlagt.
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
nait$
Jeg har ikke råd til å drive med hjemmekino for tiden. Så måtte velge stereo i stedet for bra på begge deler.
Men jeg ble veldig usikker på om jeg rotet selv her.

Synes uansett at Audyssey funket veldig bra hos meg fordi jeg hadde bakkanalene ca 3 meter bak sweetspot og jukset frem engasjement med Dynamic EQ. Dette gav også et bra trykk på lavt volum.
Men det skal uansett nevnes at jeg er ikke noen utpreget fanboy utover Dynamic EQ. Noen sier at Apple er firkantet og strengt. Synes Audyssey også burde tillate brukere å ha mer frie tøyler og leke seg litt.

Er vel liten tvil om at de korrigerer best, men best og riktig frekvens er langt i fra det samme som best lyd. I min mening da.
Lurt valg med å satse på 2 bra kanaler ift 5 eller flere middelmådige.
Neida, jeg tror fortsatt du var spot on og tolket situasjonen rett og det forklarer også det baldrick erfarte. Skal man endre til 1 sub fra 2, så blir man nødt til å kjøre ny kalibreringsrunde så lenge man gjør dette i prosessoren.

Ja enig, av de romkorreksjonene jeg har prøvd så synes jeg så langt at Audyssey har fungert best her hos meg. Men det skal også sies at jeg tweaker til ekstra i etterkant med ekstern DSP.
Hehe ja den muligheten for å få mer frie tøyler dog fortsatt under restriksjoner er Audyssey PRO kit som selvsagt koster en pen liten slump med penger.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Bare for å rydde vekk et moment i diskusjonen med én gang: Stereo på subber under 70-75Hz (avhengig av hvor tjukk i hodet man er), har ingenting for seg i forhold til lytteopplevelse. Man er fysisk ikke i stand til å høre retningen på slike lyder.

Dette med stereo eller mono konfigurasjon på subber kommer an på et par faktorer. Og la meg kanskje forvirre litt mer:

1. Dersom subbene skal kjøres som LFE mot film, er det liten gevinst på å sette dem opp i stereo. LFE er en mono effektkanal med frekvensinnhold opptil 120Hz.

2. Har man planer om å kjøre musikk eller kjører hovedhøyttalerene i small, kan man med et stereooppsett velge å dele subbene høyere. Da kan man vurdere stereooppsett.

Akustisk sett er det den samlede lydtrykket fra begge subbene vi er interessert i. Så sånn sett er det enklere å få på plass et mono-oppsett i rommet.

Men. Og det er et stort men. Man er da avhengig av at subbene intereres godt mellom frontene og ikke minst mellom hverandre. Altså overgangen mellom subL-L, subR-R, subL-subR fungerer. Vanlig metode for sub-integreing er å sikre at overgangen mellom frontene og subbene ved å justere tidsforsinkelsen (helst) eller fasen på subben. Derimot hvis rommet/plasseringen har problemer med subL-subR integreringen, altså at de jobber mot hverandre og gir utslukning, så kan man ikke fikse det fra receiverens innstillinger. Det eneste man kan er å flytte på subbene fysisk. (Med mindre subben har støtte for tids- eller fasejustering.) Det er en stor ulempe med mono-oppsett. Typiske indikasjoner på slike problemer er at man får mer basstrøkk hvis man kun bruker én sub enn hvis man bruker begge.

Et stereo suboppsett er frikoblet disse begresningene. Men det er flere variabler å holde styr på og dermed vanskeligere å integrere. Man har forholdene: L-subL, C-subL, R-subL, L-subR, C-subR, R-subR, subL-subR. Derimot, hvis dette sitter bra, så kan dette låte helt magisk.

Mange recievere har også en hybrid mellom stereo og mono, som de ofte kaller dual-mono. Signalet er altså mono, men man har individuell kontroll på EQ og tidsforsinkelse.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Blir uansett spennende dette. Grunnen til spørsmålet er rett og slett grunnet at jeg lurer på om jeg skal gå for et stereotrinn til LFE signalet som kun skal brukes til film. Dvs 4x15 fra JBL. Heretter kalt JBL.

Ved avspilling av musikk så blir gangen. Pc med jriver hdmi til prosessor. i prosessor setter jeg front L+R til fullrange. preout kobles til 2stk hypex psc 2x400 hvor jeg deler signalet slik at 8x12 subbene opp mot 200hz, alt etter hva som fungerer best i rommet. Over delefrekvens kommer lyden fra RF7.

Om dette er mulig med reciver i pure direct så kan jo dette bli best. Her må jeg bare teste ut.

Ved film så kjører jeg nok full audessy. Hvor de JBL subbene kommer inn.

Så jeg lurer på om jeg burde kjøpe et stereotrinn til jbl eller om jeg skulle kjøpe en psc 2.700 som er mono, men med mulighet til å levere 700w til hver subb.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Blir uansett spennende dette. Grunnen til spørsmålet er rett og slett grunnet at jeg lurer på om jeg skal gå for et stereotrinn til LFE signalet som kun skal brukes til film. Dvs 4x15 fra JBL. Heretter kalt JBL.

Ved avspilling av musikk så blir gangen. Pc med jriver hdmi til prosessor. i prosessor setter jeg front L+R til fullrange. preout kobles til 2stk hypex psc 2x400 hvor jeg deler signalet slik at 8x12 subbene opp mot 200hz, alt etter hva som fungerer best i rommet. Over delefrekvens kommer lyden fra RF7.

Om dette er mulig med reciver i pure direct så kan jo dette bli best. Her må jeg bare teste ut.

Ved film så kjører jeg nok full audessy. Hvor de JBL subbene kommer inn.

Så jeg lurer på om jeg burde kjøpe et stereotrinn til jbl eller om jeg skulle kjøpe en psc 2.700 som er mono, men med mulighet til å levere 700w til hver subb.
Som Midas sier over her. LFE er uansett mono , og siden det er kun LFE-sporet subene skal jobbe med så er det vel saken grei sånn sett. Men individuell EQ/delay for hver sub er jo kjekt å ha selv om dem spiller i mono.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jo. Du sier noe der. Tror kanskje jeg da burde gå for noe som har dsp mulighet til Jbl ene.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Jo. Du sier noe der. Tror kanskje jeg da burde gå for noe som har dsp mulighet til Jbl ene.
Ja , men fikser ikke prosessoren din det på en god måte da tro ?
Folk skryter jo av Audyssey xt32 gjør en god jobb i bassen . Hadde hvertfall prøvd det først.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jo. Du sier noe der. Tror kanskje jeg da burde gå for noe som har dsp mulighet til Jbl ene.
Ja , men fikser ikke prosessoren din det på en god måte da tro ?
Folk skryter jo av Audyssey xt32 gjør en god jobb i bassen . Hadde hvertfall prøvd det først.
Enig i det, prøv ut XT32 først. XT32 gjør mer prosessering og andre ting enn bare å være en ren EQ.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Bare for å rydde vekk et moment i diskusjonen med én gang: Stereo på subber under 70-75Hz (avhengig av hvor tjukk i hodet man er), har ingenting for seg i forhold til lytteopplevelse. Man er fysisk ikke i stand til å høre retningen på slike lyder.

Dette med stereo eller mono konfigurasjon på subber kommer an på et par faktorer. Og la meg kanskje forvirre litt mer:

1. Dersom subbene skal kjøres som LFE mot film, er det liten gevinst på å sette dem opp i stereo. LFE er en mono effektkanal med frekvensinnhold opptil 120Hz.

2. Har man planer om å kjøre musikk eller kjører hovedhøyttalerene i small, kan man med et stereooppsett velge å dele subbene høyere. Da kan man vurdere stereooppsett.

Akustisk sett er det den samlede lydtrykket fra begge subbene vi er interessert i. Så sånn sett er det enklere å få på plass et mono-oppsett i rommet.

Men. Og det er et stort men. Man er da avhengig av at subbene intereres godt mellom frontene og ikke minst mellom hverandre. Altså overgangen mellom subL-L, subR-R, subL-subR fungerer. Vanlig metode for sub-integreing er å sikre at overgangen mellom frontene og subbene ved å justere tidsforsinkelsen (helst) eller fasen på subben. Derimot hvis rommet/plasseringen har problemer med subL-subR integreringen, altså at de jobber mot hverandre og gir utslukning, så kan man ikke fikse det fra receiverens innstillinger. Det eneste man kan er å flytte på subbene fysisk. (Med mindre subben har støtte for tids- eller fasejustering.) Det er en stor ulempe med mono-oppsett. Typiske indikasjoner på slike problemer er at man får mer basstrøkk hvis man kun bruker én sub enn hvis man bruker begge.

Et stereo suboppsett er frikoblet disse begresningene. Men det er flere variabler å holde styr på og dermed vanskeligere å integrere. Man har forholdene: L-subL, C-subL, R-subL, L-subR, C-subR, R-subR, subL-subR. Derimot, hvis dette sitter bra, så kan dette låte helt magisk.

Mange recievere har også en hybrid mellom stereo og mono, som de ofte kaller dual-mono. Signalet er altså mono, men man har individuell kontroll på EQ og tidsforsinkelse.
Heldigvis er jeg en av disse som er "tjukk i hodet". Og jeg skal gi meg fort i en dyp og teknisk diskusjon. Har uansett fått i meg noen øl og kan ikke dy meg for å spør/kommentere.

Det du sier, som jeg tolker det, at man ikke kan høre lyder under 70-75 hz virker litt feil. Da har du mest sannsymlig glemt en viktig faktor, nemlig støy og forvrenging. Dette "smitter" jo oppover i frekvens også. Det er jo ikke sånn at hvis man deler en sub på 50 hz så er man tonedøv for å lokalisere om subben står i høyre eller venstre hjørne.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Bare for å rydde vekk et moment i diskusjonen med én gang: Stereo på subber under 70-75Hz (avhengig av hvor tjukk i hodet man er), har ingenting for seg i forhold til lytteopplevelse. Man er fysisk ikke i stand til å høre retningen på slike lyder.

Dette med stereo eller mono konfigurasjon på subber kommer an på et par faktorer. Og la meg kanskje forvirre litt mer:

1. Dersom subbene skal kjøres som LFE mot film, er det liten gevinst på å sette dem opp i stereo. LFE er en mono effektkanal med frekvensinnhold opptil 120Hz.

2. Har man planer om å kjøre musikk eller kjører hovedhøyttalerene i small, kan man med et stereooppsett velge å dele subbene høyere. Da kan man vurdere stereooppsett.

Akustisk sett er det den samlede lydtrykket fra begge subbene vi er interessert i. Så sånn sett er det enklere å få på plass et mono-oppsett i rommet.

Men. Og det er et stort men. Man er da avhengig av at subbene intereres godt mellom frontene og ikke minst mellom hverandre. Altså overgangen mellom subL-L, subR-R, subL-subR fungerer. Vanlig metode for sub-integreing er å sikre at overgangen mellom frontene og subbene ved å justere tidsforsinkelsen (helst) eller fasen på subben. Derimot hvis rommet/plasseringen har problemer med subL-subR integreringen, altså at de jobber mot hverandre og gir utslukning, så kan man ikke fikse det fra receiverens innstillinger. Det eneste man kan er å flytte på subbene fysisk. (Med mindre subben har støtte for tids- eller fasejustering.) Det er en stor ulempe med mono-oppsett. Typiske indikasjoner på slike problemer er at man får mer basstrøkk hvis man kun bruker én sub enn hvis man bruker begge.

Et stereo suboppsett er frikoblet disse begresningene. Men det er flere variabler å holde styr på og dermed vanskeligere å integrere. Man har forholdene: L-subL, C-subL, R-subL, L-subR, C-subR, R-subR, subL-subR. Derimot, hvis dette sitter bra, så kan dette låte helt magisk.

Mange recievere har også en hybrid mellom stereo og mono, som de ofte kaller dual-mono. Signalet er altså mono, men man har individuell kontroll på EQ og tidsforsinkelse.
Heldigvis er jeg en av disse som er "tjukk i hodet". Og jeg skal gi meg fort i en dyp og teknisk diskusjon. Har uansett fått i meg noen øl og kan ikke dy meg for å spør/kommentere.

Det du sier, som jeg tolker det, at man ikke kan høre lyder under 70-75 hz virker litt feil. Da har du mest sannsymlig glemt en viktig faktor, nemlig støy og forvrenging. Dette "smitter" jo oppover i frekvens også. Det er jo ikke sånn at hvis man deler en sub på 50 hz så er man tonedøv for å lokalisere om subben står i høyre eller venstre hjørne.
Nja , er en "god" sub delt på 50 hz og riktig integrert , så skal det mye til å høre at den står i et hjørne , og ikke oppfattes som en del av høyttalerne vil jeg påstå.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Bare for å rydde vekk et moment i diskusjonen med én gang: Stereo på subber under 70-75Hz (avhengig av hvor tjukk i hodet man er), har ingenting for seg i forhold til lytteopplevelse. Man er fysisk ikke i stand til å høre retningen på slike lyder.

Dette med stereo eller mono konfigurasjon på subber kommer an på et par faktorer. Og la meg kanskje forvirre litt mer:

1. Dersom subbene skal kjøres som LFE mot film, er det liten gevinst på å sette dem opp i stereo. LFE er en mono effektkanal med frekvensinnhold opptil 120Hz.

2. Har man planer om å kjøre musikk eller kjører hovedhøyttalerene i small, kan man med et stereooppsett velge å dele subbene høyere. Da kan man vurdere stereooppsett.

Akustisk sett er det den samlede lydtrykket fra begge subbene vi er interessert i. Så sånn sett er det enklere å få på plass et mono-oppsett i rommet.

Men. Og det er et stort men. Man er da avhengig av at subbene intereres godt mellom frontene og ikke minst mellom hverandre. Altså overgangen mellom subL-L, subR-R, subL-subR fungerer. Vanlig metode for sub-integreing er å sikre at overgangen mellom frontene og subbene ved å justere tidsforsinkelsen (helst) eller fasen på subben. Derimot hvis rommet/plasseringen har problemer med subL-subR integreringen, altså at de jobber mot hverandre og gir utslukning, så kan man ikke fikse det fra receiverens innstillinger. Det eneste man kan er å flytte på subbene fysisk. (Med mindre subben har støtte for tids- eller fasejustering.) Det er en stor ulempe med mono-oppsett. Typiske indikasjoner på slike problemer er at man får mer basstrøkk hvis man kun bruker én sub enn hvis man bruker begge.

Et stereo suboppsett er frikoblet disse begresningene. Men det er flere variabler å holde styr på og dermed vanskeligere å integrere. Man har forholdene: L-subL, C-subL, R-subL, L-subR, C-subR, R-subR, subL-subR. Derimot, hvis dette sitter bra, så kan dette låte helt magisk.

Mange recievere har også en hybrid mellom stereo og mono, som de ofte kaller dual-mono. Signalet er altså mono, men man har individuell kontroll på EQ og tidsforsinkelse.
Heldigvis er jeg en av disse som er "tjukk i hodet". Og jeg skal gi meg fort i en dyp og teknisk diskusjon. Har uansett fått i meg noen øl og kan ikke dy meg for å spør/kommentere.

Det du sier, som jeg tolker det, at man ikke kan høre lyder under 70-75 hz virker litt feil. Da har du mest sannsymlig glemt en viktig faktor, nemlig støy og forvrenging. Dette "smitter" jo oppover i frekvens også. Det er jo ikke sånn at hvis man deler en sub på 50 hz så er man tonedøv for å lokalisere om subben står i høyre eller venstre hjørne.
Nja , er en "god" sub delt på 50 hz og riktig integrert , så skal det mye til å høre at den står i et hjørne , og ikke oppfattes som en del av høyttalerne vil jeg påstå.

Jeg VET at du kan mer om sub, REW, hjemmekino osv enn meg. Men jeg tør likevel å påstå at du mest sannsynlig tar feil her.
LFE er 10 db høyere enn vanlig. Tar du en av dine XTZ og begynner å presse de på rundt 100 db @ 50 hz tror jeg at du vil kunne klare å lokalisere hvor venstre og høyre sub står.

Det skal funke i teorien at man ikke kan høre det, men i praksis gjør det ikke det.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Heldigvis er jeg en av disse som er "tjukk i hodet". Og jeg skal gi meg fort i en dyp og teknisk diskusjon. Har uansett fått i meg noen øl og kan ikke dy meg for å spør/kommentere.

Det du sier, som jeg tolker det, at man ikke kan høre lyder under 70-75 hz virker litt feil. Da har du mest sannsymlig glemt en viktig faktor, nemlig støy og forvrenging. Dette "smitter" jo oppover i frekvens også. Det er jo ikke sånn at hvis man deler en sub på 50 hz så er man tonedøv for å lokalisere om subben står i høyre eller venstre hjørne.
Jeg nevnte det ikke i innlegget mitt, men jeg antok at TS uansett har (minst) to subber, slik at diskusjonen står ikke om man skal ha én eller om man skal ha flere. Diskusjonen var myntet på stereo eller monokobling av subbene. Det har helt klart forddeler med å ha flere subber i et rom. Rommer utgjør prima faktor nummer 1 på subresponsen i rommet. Stående bølger, noder, er dominerende. Ved å ha flere subber, sprer man utover disse nodene og man kan få en jevnere respons over et større lytteområde.

Vel, det var vel ikke helt det du kommenterte.

Det du snakker om er overtoner. Musikere bruker ord som timbre eller klangkarakter. Et lydsignal består av en grunntone og et myriad av overtoner. Når dette gjengis, så vil frekvensen gjengis på den høyttaleren som "håndterer" frekvensen. Alstå subbene spiller grunntonen (på la oss si 50Hz), mens overtonene (100,150,200,250...) ikke nødvendigvis gjengis av subben. Da vil man oppleve at lyden kommer fra høyre høyttaler, fordi de overharmoniske komponentene kommer fra riktig sted i lydbildet. Jeg er rimelig sikker på at man sliter stort med å plassere ren 50Hz sinus i lydbildet.

Det er riktig, at en sub kan gjengi harmoniske som er i et frekvensområde som gjør det hørbart på retning. F.eks. en bassgitar kan gå ned til 30Hz hvis man har en 5-strengs bass med dyp H-streng. Bassgitar har svært mye tone og melodi i området med 1.-3. overharmonisk, altså 60-150 Hz, som er mulig å retningsbestemme. Så for musikk er det mer kritisk med stereogjengiving av subbene. Allikevel, vil det i de fleste tilfellene være fronthøyttalerene som gjengir retningen, ikke subbene.

Men, TS, snakker om film. Og her er det to viktige elementer: 1) LFE kanalen er en ren effektkanal. Det er bang og smell. Og den er mono. 2) Hvis TS skal kjøre frontene som large, altså fulltone gjengivelse, vil sub KUN spille LFE og da er det ingen retningsinformasjon å ta vare på. Dersom TS kjører frontene som small, så skal man være forsiktig med å dele høyere enn 80-90Hz mellom front og sub på grunn av monoen begynner å tulle med low-mid/high-bass.

Jeg holder støy og forvrengning ute av dette, fordi det er i all hovedsak uønskelig.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Bare for å rydde vekk et moment i diskusjonen med én gang: Stereo på subber under 70-75Hz (avhengig av hvor tjukk i hodet man er), har ingenting for seg i forhold til lytteopplevelse. Man er fysisk ikke i stand til å høre retningen på slike lyder.

Dette med stereo eller mono konfigurasjon på subber kommer an på et par faktorer. Og la meg kanskje forvirre litt mer:

1. Dersom subbene skal kjøres som LFE mot film, er det liten gevinst på å sette dem opp i stereo. LFE er en mono effektkanal med frekvensinnhold opptil 120Hz.

2. Har man planer om å kjøre musikk eller kjører hovedhøyttalerene i small, kan man med et stereooppsett velge å dele subbene høyere. Da kan man vurdere stereooppsett.

Akustisk sett er det den samlede lydtrykket fra begge subbene vi er interessert i. Så sånn sett er det enklere å få på plass et mono-oppsett i rommet.

Men. Og det er et stort men. Man er da avhengig av at subbene intereres godt mellom frontene og ikke minst mellom hverandre. Altså overgangen mellom subL-L, subR-R, subL-subR fungerer. Vanlig metode for sub-integreing er å sikre at overgangen mellom frontene og subbene ved å justere tidsforsinkelsen (helst) eller fasen på subben. Derimot hvis rommet/plasseringen har problemer med subL-subR integreringen, altså at de jobber mot hverandre og gir utslukning, så kan man ikke fikse det fra receiverens innstillinger. Det eneste man kan er å flytte på subbene fysisk. (Med mindre subben har støtte for tids- eller fasejustering.) Det er en stor ulempe med mono-oppsett. Typiske indikasjoner på slike problemer er at man får mer basstrøkk hvis man kun bruker én sub enn hvis man bruker begge.

Et stereo suboppsett er frikoblet disse begresningene. Men det er flere variabler å holde styr på og dermed vanskeligere å integrere. Man har forholdene: L-subL, C-subL, R-subL, L-subR, C-subR, R-subR, subL-subR. Derimot, hvis dette sitter bra, så kan dette låte helt magisk.

Mange recievere har også en hybrid mellom stereo og mono, som de ofte kaller dual-mono. Signalet er altså mono, men man har individuell kontroll på EQ og tidsforsinkelse.
Heldigvis er jeg en av disse som er "tjukk i hodet". Og jeg skal gi meg fort i en dyp og teknisk diskusjon. Har uansett fått i meg noen øl og kan ikke dy meg for å spør/kommentere.

Det du sier, som jeg tolker det, at man ikke kan høre lyder under 70-75 hz virker litt feil. Da har du mest sannsymlig glemt en viktig faktor, nemlig støy og forvrenging. Dette "smitter" jo oppover i frekvens også. Det er jo ikke sånn at hvis man deler en sub på 50 hz så er man tonedøv for å lokalisere om subben står i høyre eller venstre hjørne.
Nja , er en "god" sub delt på 50 hz og riktig integrert , så skal det mye til å høre at den står i et hjørne , og ikke oppfattes som en del av høyttalerne vil jeg påstå.

Jeg VET at du kan mer om sub, REW, hjemmekino osv enn meg. Men jeg tør likevel å påstå at du mest sannsynlig tar feil her.
LFE er 10 db høyere enn vanlig. Tar du en av dine XTZ og begynner å presse de på rundt 100 db @ 50 hz tror jeg at du vil kunne klare å lokalisere hvor venstre og høyre sub står.

Det skal funke i teorien at man ikke kan høre det, men i praksis gjør det ikke det.
Om jeg kan mer enn deg vet jeg nå ikke men...
Men jeg jeg tror også dette kommer litt an på en del ting. For skulle jeg hatt kun en sub , så er det liten tvil om at venstre hjørnet mitt er mye mer egnet for sub enn høyre. Det er nok fordi at der er det kun yttervegger. I høyre hjørnet mitt er det bare en lettvegg , og jeg har prøvd å ha sub kun der , men det fungerer dårlig. Da må suben presses mye hardere for å følge med ,og da er det også mye lettere å "høre" hvor den står.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Morro dette. Ikke sikkert at alle har fått med seg tankegangen min.

Ved 2 kanals musikk. Så blir det høyre og venstre høyttaler. Pluss høyre og venstre sub/ basshøyttaler. Klipsch RF7 og 8x12 ' subber.

Ved film så legger jeg til 4x15' som tar seg av LFE.

4x15 kobler jeg til sub OUT. Siden jeg har 2 sub out. Så er jeg usikker på om jeg burde koble de på den ene utgangen til en forsterker med en inn, og to mono ut. Hypex psc 2.700. Eller om jeg burde gå for en stereo effekt, og koble de to subbene ( hver sub har 2 element) på hver sin subkanal. 4x15' vil kun bli benyttet ved filmavspilling.

Subsystem 2 med 8x 12' vil bli benyttet ved musikk og film.

Jeg har fått noen svar i tråden, men er åpen for tips. Liker jo å teste ut ting
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Og ja, rommet mitt er helt likt på høyre og venstre side. Bakveggen er en lettvegg, frontvegg er en yttervegg. Ellers helt identisk på høyre og venstre side.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Og ja, rommet mitt er helt likt på høyre og venstre side. Bakveggen er en lettvegg, frontvegg er en yttervegg. Ellers helt identisk på høyre og venstre side.
Da skal det holde med å bruke en subutgang etter mitt syn.
er det noen DSP muligheter i Hypex-trinnet også kanskje ?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Men usikker på hvor mye og nøyaktig jeg feks kan sette delay og Q på eq. Prøver å få snakket med Dynabel, men kommer snart til å ringe direkte til Hypex.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Bare for å rydde vekk et moment i diskusjonen med én gang: Stereo på subber under 70-75Hz (avhengig av hvor tjukk i hodet man er), har ingenting for seg i forhold til lytteopplevelse. Man er fysisk ikke i stand til å høre retningen på slike lyder.

Dette med stereo eller mono konfigurasjon på subber kommer an på et par faktorer. Og la meg kanskje forvirre litt mer:

1. Dersom subbene skal kjøres som LFE mot film, er det liten gevinst på å sette dem opp i stereo. LFE er en mono effektkanal med frekvensinnhold opptil 120Hz.

2. Har man planer om å kjøre musikk eller kjører hovedhøyttalerene i small, kan man med et stereooppsett velge å dele subbene høyere. Da kan man vurdere stereooppsett.

Akustisk sett er det den samlede lydtrykket fra begge subbene vi er interessert i. Så sånn sett er det enklere å få på plass et mono-oppsett i rommet.

Men. Og det er et stort men. Man er da avhengig av at subbene intereres godt mellom frontene og ikke minst mellom hverandre. Altså overgangen mellom subL-L, subR-R, subL-subR fungerer. Vanlig metode for sub-integreing er å sikre at overgangen mellom frontene og subbene ved å justere tidsforsinkelsen (helst) eller fasen på subben. Derimot hvis rommet/plasseringen har problemer med subL-subR integreringen, altså at de jobber mot hverandre og gir utslukning, så kan man ikke fikse det fra receiverens innstillinger. Det eneste man kan er å flytte på subbene fysisk. (Med mindre subben har støtte for tids- eller fasejustering.) Det er en stor ulempe med mono-oppsett. Typiske indikasjoner på slike problemer er at man får mer basstrøkk hvis man kun bruker én sub enn hvis man bruker begge.

Et stereo suboppsett er frikoblet disse begresningene. Men det er flere variabler å holde styr på og dermed vanskeligere å integrere. Man har forholdene: L-subL, C-subL, R-subL, L-subR, C-subR, R-subR, subL-subR. Derimot, hvis dette sitter bra, så kan dette låte helt magisk.

Mange recievere har også en hybrid mellom stereo og mono, som de ofte kaller dual-mono. Signalet er altså mono, men man har individuell kontroll på EQ og tidsforsinkelse.
Recievere er ikke min greie, men hvis Retep har muligheten for dual-mono ville jeg nærmest si selvsagt jobbet med individuell plassering og EQ på subene for at monosignalet skal spille så godt som mulig.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Men usikker på hvor mye og nøyaktig jeg feks kan sette delay og Q på eq. Prøver å få snakket med Dynabel, men kommer snart til å ringe direkte til Hypex.
Delay av betydning skal det vel noe til at du har bruk for når begge kan stå helt symmetrisk..
Ellers kan du høre med BEF - mener han har erfaring med disse hvis jeg ikke husker feil.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har vert i kontakt med BEF for litt siden. Er jo en stund siden han hadde de. Prøver Dynabel noen dager til.

Må jo få raka sammen noen kroner også.

Er skikkelig spent på om jeg får til dette og hvordan dette vil låte.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Men usikker på hvor mye og nøyaktig jeg feks kan sette delay og Q på eq. Prøver å få snakket med Dynabel, men kommer snart til å ringe direkte til Hypex.
Delay av betydning skal det vel noe til at du har bruk for når begge kan stå helt symmetrisk..
Ellers kan du høre med BEF - mener han har erfaring med disse hvis jeg ikke husker feil.
Jo, det er sant. Tenkte mer på justering mellom JBL og 8x 12' subb. Men det tar jo audessy seg av.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Men usikker på hvor mye og nøyaktig jeg feks kan sette delay og Q på eq. Prøver å få snakket med Dynabel, men kommer snart til å ringe direkte til Hypex.
Delay av betydning skal det vel noe til at du har bruk for når begge kan stå helt symmetrisk..
Ellers kan du høre med BEF - mener han har erfaring med disse hvis jeg ikke husker feil.
Jo, det er sant. Tenkte mer på justering mellom JBL og 8x 12' subb. Men det tar jo audessy seg av.
Jepp - Audyssey eller du selv sammen med REW :)
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Morro dette. Ikke sikkert at alle har fått med seg tankegangen min.

Ved 2 kanals musikk. Så blir det høyre og venstre høyttaler. Pluss høyre og venstre sub/ basshøyttaler. Klipsch RF7 og 8x12 ' subber.

Ved film så legger jeg til 4x15' som tar seg av LFE.

4x15 kobler jeg til sub OUT. Siden jeg har 2 sub out. Så er jeg usikker på om jeg burde koble de på den ene utgangen til en forsterker med en inn, og to mono ut. Hypex psc 2.700. Eller om jeg burde gå for en stereo effekt, og koble de to subbene ( hver sub har 2 element) på hver sin subkanal. 4x15' vil kun bli benyttet ved filmavspilling.

Subsystem 2 med 8x 12' vil bli benyttet ved musikk og film.

Jeg har fått noen svar i tråden, men er åpen for tips. Liker jo å teste ut ting
Nå vet jeg ikke hvordan Marantzen din er, men min Yamaha AVR har to sub ut som jeg kan velge om skal spille i stereo, mono eller 1 foran og 1 bak. Om din har samme funksjonalitet så kan du bruke begge utgangene uansett om du velger mono eller stereo og du slipper å koble mellom for å prøve deg fram på hva som låter best.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg kjører mine subwoofere i stereo alle 3 , jeg synes dette låter best på film og musikk. Men en dsp for subwoofere er lurt , jeg har prøvd mange hjemmekino forsterkere oppi gjennom min tid , men ingen gjør en så god jobb som en dsp , så tar man bare en slutt mikrofon på reciveren.

Imagine
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Blir nok til å teste litt forskjellig. Henta amp til jbl subber idag. Fikk tak i en Crown xti 2002 til en ok pris.

Blir spennende dette. Ser ut som om jeg må bytte lerret igjen. Trenger litt av bredden for å kunne stacke 12' slik jeg ønsker.

Har også tenkt på å plassere de på hele bredden av rommet langs gulvet.
 
Topp Bunn