Topp surroundanlegg!

V

vredensgnag

Gjest
Legger ut inntil 7.1 i bilen, gjennom et dusin høyttalere. Flere lyttesoner, med korrekt stereobilde i hvert sete - motfas mot den lille støyen som måtte komme inn i kupéen. Dropper man kabler til et tradisjonelt anlegg har man vel råd til boksen som disse høyttalerne kommer i?

11-kanals DSP.

* Microphone in the ceiling for automatic volume and frequency adjustment
* Automatic Volume Control – automatic real-time adjustment of equalization and volume to compensate for changing noise levels

o Sound mode: focus the sound on either one or both of the two seating positions (left/right/all)
o True Image™: with the proprietary algorithm there’s a reference setting which offers a sound stage similar to that in a recording studio. It also offers the choice of a more surrounding listening experience if the user wishes.


http://www.bang-olufsen.com/mercedes-benz-SLS-AMG
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Sati, Mercedes. De får det til. Lekker bil, den der.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.930
Antall liker
584
De glade dansker har også laget et anlegg til Audi.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
HåkonN skrev:
vredensgnag skrev:
...motfas mot den lille støyen som måtte komme inn i kupéen.
Hvor leser du dette?
Fra siden det er linket til:
Automatic Volume Control – automatic real-time adjustment of equalization and volume to compensate for changing noise levels
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.293
Tror ikke dette er motfase støydemping ut fra hva du skriver. Men det er sikkert mulig å få til det og på de lange bølgelengdene. Men spennende løsning uansett. B&O har peiling. Både på det som går på lydkvalitet og det andre.

Var forresten ute og prøvekjørte en brukt Lexus da vi kom hit til Houston. Selgeren var svært opptatt av å fortelle om talestyring av GPS og diverse andre dibedutter som jeg syntes var relativt lite viktig. Derimot glemte han å nevne at det satt et Mark Levinson surroundanlegg i bilen. Det var ergelig. For det kunne jeg tenkt meg å ta en prøvelytt til. Det ble Honda Odyssey i stedet. Med vanlig, middelmådig bilstereokvalitet. Og talestyring som jeg neppe gidder å lære meg ;D

Edit: Aktiv støydemping krever adaptive filtreringsteknikker. Jeg tror ikke B&O hadde glemt å sexe opp det budskapet om det var inkludert: "Silent drive" TM & patent pending. A revolution in car acoustics and car noise management" (Jada - den hadde helt sikkert blitt radbrukket av et PR-byrå)
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Terka skrev:
HåkonN skrev:
vredensgnag skrev:
...motfas mot den lille støyen som måtte komme inn i kupéen.
Hvor leser du dette?
Fra siden det er linket til:
Automatic Volume Control – automatic real-time adjustment of equalization and volume to compensate for changing noise levels
Det er stor forskjell på støyfjerning via motfas (slik ofte brukt i NC hodetelefoner), og det å øke volum/EQ i takt med hastighet/støynivå.

Sistnevnte har forøvrig svært mange biler i dag, også de med billige integrerte noname-stereo.
 
V

vredensgnag

Gjest
Har vært i Car Audio avdelingen i Struer. Slik det ble forklart for meg er strategien flerdelt når de tar for seg en ny biltype, gjerne mens denne er i prototypestadiet.

Først arbeides det med passiv isolering av lyttekammeret; samtidig modelleres optimal høyttalerplassering (14 stk i Audien); deretter justeres valg av interiørmaterialer, distribusjon av absorbenter og diffusorer; så integreres DSP, kontrollert av mikrofonstyrt TrueImage realtime prosessering - denne supplerer den passive støyreduksjonen med noise-cancellation som ledd i justeringene som gjøres for å sikre jevn gjengivelse.

Disse resultatene har vært så vellykkede at de nå er på vei ut i folks hjem, såvidt jeg forstår.
 
Topp Bunn