24/96 formatet

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Jeg er musiker og jobber litt i studio fortiden.Standard på master er 24/96.Studiofolk syntes det er synd bransjen ikke har noe særlig tilbud for å spille av dette formatet.Det eneste er vel sacd men det blir jo begensret tilgang.CD er 16/44.De som streamer Tidal master for en QMA fil som kan ha større oppløsning men er komprimeret for å kunne streame i realtime.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.165
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Qobuz støtter PCM opp til 24bit/192kHz. Videre kan du selvsagt lagre tilsvarende kvalitet på en bluray i PCM (eller DTS-HD.MA 2.0/TrueHD 2.0; som er tapsfritt).
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.801
Antall liker
50.612
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Qobuz støtter PCM opp til 24bit/192kHz. Videre kan du selvsagt lagre tilsvarende kvalitet på en bluray i PCM (eller DTS-HD.MA 2.0/TrueHD 2.0; som er tapsfritt).
Det funker jo ikke i Norge?

O
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.477
Antall liker
15.054
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Har kjøpt endel 24/96 og høyere via Hiresaudio.com som jeg spiller av via Bluesound Vault 2 og ekstern dac. Det spiller helt nydelig;)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Jeg er musiker og jobber litt i studio fortiden.Standard på master er 24/96.Studiofolk syntes det er synd bransjen ikke har noe særlig tilbud for å spille av dette formatet.Det eneste er vel sacd men det blir jo begensret tilgang.CD er 16/44.De som streamer Tidal master for en QMA fil som kan ha større oppløsning men er komprimeret for å kunne streame i realtime.
Fint med hi-res, høyoppløste filer over 16/44.

Problemet er at (så å si) ingen hører forskjell mellom 16/44 og høyere oppløsning når komprimeringen er gjort på kompetent vis (merk at jeg skrev «på kompetent vis»).

Mark Waldrep, som driver et plateselskap som lager og selger høyoppløste innspillinger, lagde en test på internett så folk kunne få evaluert om de hørte forskjell mellom 16/44 og høyoppløst. Han konkluderte slik:

«Like you, I was hoping that using high-resolution would be perceptible».

Men så enkelt var det dessverre ikke.

Kilde: HD-Audio Challenge Part II | Real HD-Audio

Med andre ord er det ikke så mange som kan vise til at de hører forskjell mellom høyoppløst og god, gammel CD-kvalitet.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.165
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Qobuz støtter PCM opp til 24bit/192kHz. Videre kan du selvsagt lagre tilsvarende kvalitet på en bluray i PCM (eller DTS-HD.MA 2.0/TrueHD 2.0; som er tapsfritt).
Det funker jo ikke i Norge?

O
Om du er registrert som kunde der så fungerer det fint uansett hvor i verden man er :)
Det gjelder vel også Tidal og Spotify, mener det fungerte rett ut av boksen forrige gang jeg var på jobbreise i det store utland (Spania). Tror dette er noen relativt nyinnførte EU-regler som også gjelder i Norge som sier at man skal ha tilgang til sine streaming-tjenester uansett hvor i Europa (og verden) man er

Skjermbilde 2019-01-18 kl. 21.38.47.jpg
 
Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Jeg er musiker og jobber litt i studio fortiden.Standard på master er 24/96.Studiofolk syntes det er synd bransjen ikke har noe særlig tilbud for å spille av dette formatet.Det eneste er vel sacd men det blir jo begensret tilgang.CD er 16/44.De som streamer Tidal master for en QMA fil som kan ha større oppløsning men er komprimeret for å kunne streame i realtime.
Jeg tenker, at det kan vel ikke være noe i veien for at man spiller inn høyere oppløsing enn CD-kvalitet. Noen er åpenbart i stand til å merke forskjell fra lavere (CD og nedover), og høyere oppløsning, i følge utsagn på dette forumet (selv tror jeg at jeg merker forskjell på Spotify og Tidal, , Tror jeg). Og noen setter stor pris på høyere oppløsning enn det man standard henter fra Tidal. Kanskje vil vi andre, mer nedsnødde, lære å skimte høyere kvalitet i fremtiden, vi også, ja, hvem vet (?).

Uansett: i dag finnes ikke problemer med å lagre giga- eller terra bite. Så...

Go for it!
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.165
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
I omforming fra digital til analoge signaler benyttes oversamplingsfilter. Det vil bli veldig ubehagelig over tid å høre på den "kantede" lyden uten noen form for oversampling eller antialiasing (det blir som å se på en UHD skjerm hvor man viser 4 identiske punkter for å lage 1920x1080 på en 3840x2160 (ref 44.1kHz på 88.2kHz). Akkurat her er min mening at man får en fordel med høyere samplerate på kilden (det blir mindre å kalkulere og nærmere originalen). På en annen side er det vel ikke veldig mange personer i verden som hører frekvensene utover vanlig CD (flertallet hører dårlig over 15.000Hz.

De fleste DAC'er jobber internt på 768kHz eller DSD512 (for deltasigma); eller enda høyere.

Av denne grunn er min påstand at det er en fordel med 24bit/96kHz eller 24bit/192kHz vs 16bit/44.1kHz, selv om ingen hører frekvensene over 22050Hz (som er maksgrensen på CD pr kanal).

Edit:
Innspillingen vil alltid skje på minimum 96kHz; siden materiale skal mikses.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Spiller opp til 352/24 på MACen vha COG (spilleliste .app) som spiller alt av nedlastede filer. DACen den spiller mot (som et alternativ) taker på 192/24. Om en setter DAC til feks 96/24 i Lyd og Midi oppsettet spiller likevel COG hva det skal være av filer uten behov for å endre oppsettet mot DAC.
en del
For min del har jeg lastet ned (kjøpt) en del musikkfiler fra HDtracks og de har også 2LL filer på 352/24 der. Foretrekker å kjøpe/laste ned da vet man hva man har og kanskje ikke får.

At det er forskjeller i lyd mht forskjellige formater og oppløsning er hevet over tvil. Geoff Emerick uttalte for et par år siden at 96/24 nå var så bra at det matchet de analoge systemene.

For egen del er det lett å høre forskjelll på 44/48/96-352 men forskjellene mellom 44.> 96 er ikke de samme som 96->352.

Om en sampler en standard CD (tested på soundtracket til Waynes World - og Bach: Christmas Oratorio / Juleoratoriet (CD - Archiv) med 48 vs 44 kHz skjer det en merkbar forbedring særlig i det svakeste punkte for formatet: Sser. Dette problemet er markant forbedret på 48 og nesten helt borte på 96. 352 er en annen historie. Øker en samplingfrekvens fra 44 til 48 på CD er det en markant kvalitetsforbedring, mest på klassisk, mindre på rock. Da er det ikke bare Ssene som blir mye bedre men og tid og rom.

Jo høyere man opererer i frekvens jo bedre blir det. Mellom 96 -> 352 blir alt mektig smooth... silkelyd.

Man kan testkjøre de forskjellige formatene online på HD tracks. I kolonnen til venstre kan man klikke på den samplingraten en ønsker å høre sniplets av så kommer den aktuelle musikken opp: Hi-Res Store | HDtracks - The World's Greatest-Sounding Music Downloads

Jeg kjøper og nedlaster alltid filer i FLAC format hvis tilgjengelig. Har noen ukomprimerte album bla "Band On The Run" i 96/24. Streaming benytter jeg aldri som lytteformat
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.566
Antall liker
27.602
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg bruker SRC til å oppsample all musikk til 24/96, og kan selv velge samplingsfrekvens. Jeg hører forskjell i den forstand at jeg hører at musikken låter "feil", hvis jeg i vanvare setter samplingsraten til 16/44,1. Ikke med en gang, kanskje, men etter et par sanger.
Må bare tilstå at jeg ikke uten videre kan si hva forskjellen består i. Det låter kanskje litt mer "kantete" i 16/44,1.
mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hørbare grensen for bits ligger ved 20-21. Altså høyere enn redbook som er 16. Så sånt skulle man tro at det er bra å gå over til noe høyere, men problemet er at det krever et vanvittig lavt støygulv i rommet, noe så og si ingen har.

Men det er flere som tilbyr 24/96 o.l. via nedlasting. For min del hadde jeg sett at studiobransjen heller fokuserte mer på gode opptak i gode akustiske rom. De gamle er eldst heter det og tidligere var man f.eks i større grad opptatt av at mikserommet var konstruert akustisk slik at det avslørte feil i mikrofon bruk, opptak og miksevalg. Opptaket, miksen/mastringen er det som virkelig monner. Fokuser på det!
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Virkelig gode opptak i cd kvalitet er bedre enn ikke så gode i høyere oppløsning selv om de kanskje mangler enkelte små fordeler, men hvorfor kan vi ikke få i både pose og sekk. Ser ingen grunn til at det skal være et problem med utstyret i alle ledd som er lett(og ofte billig) tilgjengelig i dag.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.477
Antall liker
15.054
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
24/96-196 vs 16/44.1 høres veldig lett hos meg når jeg skrur opp volumet på høyt lytte volum. Har noen ripede CDer og 24/96 av samme album og det er som noen har nevt tidligere at en viss hardhet blir borte. Med 24/96 så er det bare å skru opp mer:) Når de er sagt så opplever jeg mange CDer som har bedre lyd en noen 24/96 filer. Så det blir vel det samme her som ellers, shit in, shit out!
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hørbare grensen for bits ligger ved 20-21. Altså høyere enn redbook som er 16. Så sånt skulle man tro at det er bra å gå over til noe høyere, men problemet er at det krever et vanvittig lavt støygulv i rommet, noe så og si ingen har.

Men det er flere som tilbyr 24/96 o.l. via nedlasting. For min del hadde jeg sett at studiobransjen heller fokuserte mer på gode opptak i gode akustiske rom. De gamle er eldst heter det og tidligere var man f.eks i større grad opptatt av at mikserommet var konstruert akustisk slik at det avslørte feil i mikrofon bruk, opptak og miksevalg. Opptaket, miksen/mastringen er det som virkelig monner. Fokuser på det!
Dette høres veldig riktig ut, Orso. Hvis det er gjort "dårlig håndverk" under produksjonen av råmaterialet, synes jeg ofte resultatet blir hørbart verre jo høyere bitraten er.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det viktigste med hi-res mastring, ligger vel i å kunne utnytte rå-materialet bedre, legge til/trekke fra, effekter, mm. i hi-res. På samme måte som med bilde-behandling, får en bedre resultat om en jobber med en rå-fil før en komprimerer & resizer...
 
Topp Bunn