SONOS problem, får ikke koblet til soner

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Har byttet fra Telenor til Altibox (Viken fiber)

Det trådløse nettet er oppe.

Koblet Sonos i Altibox og NAS disken i Sonos. Får kontakt med NAS disken via pcn så Ethernet kablingen er OK.

I Sonos programmet på pcn får jeg til å koble til BRIGDE som Master (via Ethernet). Det er når jeg skal henge på neste komponent trådløst jeg får denne meldingen:

"Din Sonos komponent ble ikke funnet. Sørg for at minst en Sonos spiller eller BRIGDE er koblet til routeren din med Ethernet kabel.

For å lære mer om konfigurering av brannmuren din...... Med en link

Hvis du allerede har konfigurere brannmuren din for Sonos ...... Enda en link"


Noen som skjønner seg på dette? Er det brannmuren? Rart at Brigden kobler seg til uten problemer? Og hvordan får jeg tilgang til brannmuren i Altibox?
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg kan dessverre lite om Sonos, men for å få tilgang til routeren til Altibox må du logge deg på via hjemmesiden til Altibox. Der skal du få mulighet til gjøre endringer i oppsettet om det trengs!
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Er nå logget på routeren:

1349892940655.jpg
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Skal ikke være nødvendig det - er Sonos koblet til nettverket trådløst eller via kabel?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
En av Sonos komponentene fungerer som master ved at den kobles med kabel til nettverket (router / altibox osv). Mange velger å koble NAS disken rett i Sonos komponenten som da blir en mellomstasjon mellom NAS og router. Fordelen er trolig kjappere / jevnere avlesning av musikkfilene.

Det at jeg har gjort set på den måten bekrefter at kablingen funker i og med at jeg får opp NAS disken på laptopen.

Oj.....nå hang det seg på en sone på tross av feilmeldingen på laptopen :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Men fortsatt problemer med å henge på den første Sonos sonen og den tredje
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Hei,
meldingen til SONOS snakker om brannmuren til PCen (der du kjører kontrollprogramvaren) ikke routeren (Altibox) din.
På en PC skal du kun behøve å installere programvaren på PCen. Den vil da normalt lage / be om unntaket i PCens brannmur. Det skal du ha gjort for uten det ville du ikke fått tak i BRIDGE-enheten.

For å koble til neste enhet skal du be om en ekstra enhet i kontrollprogramvaren (PC eller fjernkontroll) og da sørge for å trykke og holde inne de angitt knappene på enheten.

Boden9
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Prøver med 4 forskjellige SONOSer.
den ene smatt inn men de andre får feilmelding igjen og igjen.
jeg vet at det ikke er feil på komponentene, det er nødt til å være et ip tilordningsproblem
sonos bruker en dedikert kanal (ofte 11) og hver av enhetene har / får egne ip adresser, etter det jeg kan huske takler den automatisk tilordning som fornyes
mer enn dette er utenfor min it kompetanse???
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Alt dette gjør jeg og som nevnt sier enten kontrollprogramvaren eller de håndholdte kontrollerne at de kobler til en enhet, så står den noen minutter og så kommer feilmeldingen

Hei,
meldingen til SONOS snakker om brannmuren til PCen (der du kjører kontrollprogramvaren) ikke routeren (Altibox) din.
På en PC skal du kun behøve å installere programvaren på PCen. Den vil da normalt lage / be om unntaket i PCens brannmur. Det skal du ha gjort for uten det ville du ikke fått tak i BRIDGE-enheten.

For å koble til neste enhet skal du be om en ekstra enhet i kontrollprogramvaren (PC eller fjernkontroll) og da sørge for å trykke og holde inne de angitt knappene på enheten.

Boden9
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Har du forsøkt å restarte alt? Koble fra alt Sonos utstyr (fra strømmen), restart routeren, og start med Sonos komponentene som du skulle ha installert alt for første gang. Mener å ha lest på supportsidene til Sonos at flere har hatt problemer når de har skiftet router/nettleverandør og derfor må starte helt "på nytt". Mener også å ha lest at det anbefales å starte med Sonos før man legger til alt annet av "dupeditter" man har koblet opp mot nett/router (som tv, bluray, xbox, skrivere osv osv...)
 

Fenris

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2008
Innlegg
104
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Du kan forsøke å nullstille en av de komponenter som ikke vil koble seg til. Om jeg husker rett(du kan sjekke hos Sonos) skal du holde inne pluss mens du kobler til strøm kabelen inntil det blinker hurtigt. Så forsøker du igjen. Da skal den være som "ny" uten info fra ditt tidligere nettverk noe jeg har erfart kan gi problemer.

Mvh
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Nullstiling høres lurt ut. Skal prøve det :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Funket ikke med nullstilling av Play3 sone, koblet seg ikke til
Det samme skjedde med førstnevnte zp100 som jeg har prøvd å koble 7-8 ganger

Jeg har ikke restartet routeren

En annen faktor er at jeg koblet BRIGDE som master samtidig som jeg gikk over til Altibox
jeg har ikke brukt BRIGDE før, kun en zp80 som master.
dvs 2 nye faktorer
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Deaktiverte du brannmuren i PC'n som kontrollerer det hele? Gjøres i Kontrollpanel\Alle kontrollpanelelementer\Windows-brannmur\Tilpass innstillinger - der kan du velge Av uten å bli bekymret for sikkerheten - du har jo brannmur i modemet/routeren... :)
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Vet ikke om det har noen relevans her, men nevner det alikevel... Jeg hadde en periode med problemer hvor min sonos "sonespiller" ofte mistet kontakt med bridgen, og var vanskelig å koble til igjen, Måte forsøke gjentatte ganger og fikk lignende feilmeldinger som du får. Via Sonos suport ble det påvist trådløs interferens, og her i huset var det et trådløst headsett som min sønn brukte, på en pc som stod nær bridgen. Headsettet er ikke lenger i bruk og jeg har, bank i bordet, ikke hatt det problemet noe mer. Så selv om Sonos lager sit eget trådløse nett kan det forstyrres av andre trådløse enheter hvis man er uheldig. Bridgen bør av den grunn ikke stå helt inntil en trådløs router f.eks, selv om de ikke kjører på samme kanal. Vet også at Sonos ikke er så glad i routere som kjører i såkalt "turbomodus", i følge Sonos support.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Takker for tips.
Prøvde nå å slå av alle soner og Altiboxen og da er alt i skjønneste orden
PS, jeg slo også av Telenor routeren i samme slengen, (hadde 2 trådløse nettverk oppe samtidig). Litt dumt, da får jeg aldri vite hva som løste problemet.
Anyway. Å skru av alt inkl router er selvfølgelig første trinn, jeg tenkte ikke på det :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Deaktiverte du brannmuren i PC'n som kontrollerer det hele? Gjøres i Kontrollpanel\Alle kontrollpanelelementer\Windows-brannmur\Tilpass innstillinger - der kan du velge Av uten å bli bekymret for sikkerheten - du har jo brannmur i modemet/routeren... :)
Denne tar vi på telefon i morgen (samt noen backup spm) :)
 
Topp Bunn