Resultater 1 til 20 av 20
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg

    SONOS problem, får ikke koblet til soner

    Har byttet fra Telenor til Altibox (Viken fiber)

    Det trådløse nettet er oppe.

    Koblet Sonos i Altibox og NAS disken i Sonos. Får kontakt med NAS disken via pcn så Ethernet kablingen er OK.

    I Sonos programmet på pcn får jeg til å koble til BRIGDE som Master (via Ethernet). Det er når jeg skal henge på neste komponent trådløst jeg får denne meldingen:

    "Din Sonos komponent ble ikke funnet. Sørg for at minst en Sonos spiller eller BRIGDE er koblet til routeren din med Ethernet kabel.

    For å lære mer om konfigurering av brannmuren din...... Med en link

    Hvis du allerede har konfigurere brannmuren din for Sonos ...... Enda en link"


    Noen som skjønner seg på dette? Er det brannmuren? Rart at Brigden kobler seg til uten problemer? Og hvordan får jeg tilgang til brannmuren i Altibox?

  2. #2
    Hifi Freak Ludo's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2008
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    2,648
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg kan dessverre lite om Sonos, men for å få tilgang til routeren til Altibox må du logge deg på via hjemmesiden til Altibox. Der skal du få mulighet til gjøre endringer i oppsettet om det trengs!
    -----

    EC Living Tana SL-1 & Tana L-1 / Sira L-1 Sub

  3. #3
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg
    Er nå logget på routeren:

    Navn:      1349892940655.jpg
Visninger: 2777
Størrelse: 88.7 Kb

  4. #4
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg
    Her er SONOS supportsiden: https://sonos.custhelp.com/

  5. #5
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg

  6. #6
    Hifi Freak Ludo's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2008
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    2,648
    Tagget i
    0 Innlegg
    Skal ikke være nødvendig det - er Sonos koblet til nettverket trådløst eller via kabel?
    -----

    EC Living Tana SL-1 & Tana L-1 / Sira L-1 Sub

  7. #7
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg
    En av Sonos komponentene fungerer som master ved at den kobles med kabel til nettverket (router / altibox osv). Mange velger å koble NAS disken rett i Sonos komponenten som da blir en mellomstasjon mellom NAS og router. Fordelen er trolig kjappere / jevnere avlesning av musikkfilene.

    Det at jeg har gjort set på den måten bekrefter at kablingen funker i og med at jeg får opp NAS disken på laptopen.

    Oj.....nå hang det seg på en sone på tross av feilmeldingen på laptopen

  8. #8
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg
    Men fortsatt problemer med å henge på den første Sonos sonen og den tredje

  9. #9
    Hifi-entusiast Boden9's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    404
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hei,
    meldingen til SONOS snakker om brannmuren til PCen (der du kjører kontrollprogramvaren) ikke routeren (Altibox) din.
    På en PC skal du kun behøve å installere programvaren på PCen. Den vil da normalt lage / be om unntaket i PCens brannmur. Det skal du ha gjort for uten det ville du ikke fått tak i BRIDGE-enheten.

    For å koble til neste enhet skal du be om en ekstra enhet i kontrollprogramvaren (PC eller fjernkontroll) og da sørge for å trykke og holde inne de angitt knappene på enheten.

    Boden9
    There is nothing so sad as a tomorrow gone bad, the future ain't what it used to be.

  10. #10
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg
    Prøver med 4 forskjellige SONOSer.
    den ene smatt inn men de andre får feilmelding igjen og igjen.
    jeg vet at det ikke er feil på komponentene, det er nødt til å være et ip tilordningsproblem
    sonos bruker en dedikert kanal (ofte 11) og hver av enhetene har / får egne ip adresser, etter det jeg kan huske takler den automatisk tilordning som fornyes
    mer enn dette er utenfor min it kompetanse

  11. #11
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg
    Alt dette gjør jeg og som nevnt sier enten kontrollprogramvaren eller de håndholdte kontrollerne at de kobler til en enhet, så står den noen minutter og så kommer feilmeldingen

    Sitat Sitat fra Boden9 Se Innlegg
    Hei,
    meldingen til SONOS snakker om brannmuren til PCen (der du kjører kontrollprogramvaren) ikke routeren (Altibox) din.
    På en PC skal du kun behøve å installere programvaren på PCen. Den vil da normalt lage / be om unntaket i PCens brannmur. Det skal du ha gjort for uten det ville du ikke fått tak i BRIDGE-enheten.

    For å koble til neste enhet skal du be om en ekstra enhet i kontrollprogramvaren (PC eller fjernkontroll) og da sørge for å trykke og holde inne de angitt knappene på enheten.

    Boden9

  12. #12
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Jun 2006
    Sted
    Nesoddtangen
    Innlegg
    626
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Har du forsøkt å restarte alt? Koble fra alt Sonos utstyr (fra strømmen), restart routeren, og start med Sonos komponentene som du skulle ha installert alt for første gang. Mener å ha lest på supportsidene til Sonos at flere har hatt problemer når de har skiftet router/nettleverandør og derfor må starte helt "på nytt". Mener også å ha lest at det anbefales å starte med Sonos før man legger til alt annet av "dupeditter" man har koblet opp mot nett/router (som tv, bluray, xbox, skrivere osv osv...)

  13. #13
    Hifi-interessert Fenris's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    79
    Tagget i
    0 Innlegg
    Du kan forsøke å nullstille en av de komponenter som ikke vil koble seg til. Om jeg husker rett(du kan sjekke hos Sonos) skal du holde inne pluss mens du kobler til strøm kabelen inntil det blinker hurtigt. Så forsøker du igjen. Da skal den være som "ny" uten info fra ditt tidligere nettverk noe jeg har erfart kan gi problemer.

    Mvh
    Musical Fidelity av eldre årgang, Meadowlark Blue Heron2, Sonos ZP 90 cullen mod, Sense Diy kabler++

  14. #14
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg
    Nullstiling høres lurt ut. Skal prøve det

  15. #15
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg
    Funket ikke med nullstilling av Play3 sone, koblet seg ikke til
    Det samme skjedde med førstnevnte zp100 som jeg har prøvd å koble 7-8 ganger

    Jeg har ikke restartet routeren

    En annen faktor er at jeg koblet BRIGDE som master samtidig som jeg gikk over til Altibox
    jeg har ikke brukt BRIGDE før, kun en zp80 som master.
    dvs 2 nye faktorer

  16. #16
    Hifi Freak Ludo's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2008
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    2,648
    Tagget i
    0 Innlegg
    Deaktiverte du brannmuren i PC'n som kontrollerer det hele? Gjøres i Kontrollpanel\Alle kontrollpanelelementer\Windows-brannmur\Tilpass innstillinger - der kan du velge Av uten å bli bekymret for sikkerheten - du har jo brannmur i modemet/routeren...
    -----

    EC Living Tana SL-1 & Tana L-1 / Sira L-1 Sub

  17. #17
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Jun 2006
    Sted
    Nesoddtangen
    Innlegg
    626
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Vet ikke om det har noen relevans her, men nevner det alikevel... Jeg hadde en periode med problemer hvor min sonos "sonespiller" ofte mistet kontakt med bridgen, og var vanskelig å koble til igjen, Måte forsøke gjentatte ganger og fikk lignende feilmeldinger som du får. Via Sonos suport ble det påvist trådløs interferens, og her i huset var det et trådløst headsett som min sønn brukte, på en pc som stod nær bridgen. Headsettet er ikke lenger i bruk og jeg har, bank i bordet, ikke hatt det problemet noe mer. Så selv om Sonos lager sit eget trådløse nett kan det forstyrres av andre trådløse enheter hvis man er uheldig. Bridgen bør av den grunn ikke stå helt inntil en trådløs router f.eks, selv om de ikke kjører på samme kanal. Vet også at Sonos ikke er så glad i routere som kjører i såkalt "turbomodus", i følge Sonos support.

  18. #18
    Hifi-interessert Fenris's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    79
    Tagget i
    0 Innlegg
    Du har PM
    Musical Fidelity av eldre årgang, Meadowlark Blue Heron2, Sonos ZP 90 cullen mod, Sense Diy kabler++

  19. #19
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg
    Takker for tips.
    Prøvde nå å slå av alle soner og Altiboxen og da er alt i skjønneste orden
    PS, jeg slo også av Telenor routeren i samme slengen, (hadde 2 trådløse nettverk oppe samtidig). Litt dumt, da får jeg aldri vite hva som løste problemet.
    Anyway. Å skru av alt inkl router er selvfølgelig første trinn, jeg tenkte ikke på det

  20. #20
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    14,814
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra Ludo Se Innlegg
    Deaktiverte du brannmuren i PC'n som kontrollerer det hele? Gjøres i Kontrollpanel\Alle kontrollpanelelementer\Windows-brannmur\Tilpass innstillinger - der kan du velge Av uten å bli bekymret for sikkerheten - du har jo brannmur i modemet/routeren...
    Denne tar vi på telefon i morgen (samt noen backup spm)

Tags for denne Tråden

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed