Dekoding av HDCD i CUETools øker dynamikken?

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Har kommet ny versjon av CUETools (http://www.cuetools.net/install/CUETools_2.1.4.rar) :)

CUETools har muligheten til å dekode HDCD til 20 bit og lagre som 24 bit. Ser at dette øker dynamikken. Testet en sang fra Neil Young - Silver & Gold i foobar2000:

foobar2000 1.1.11 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2012-04-19 10:05:47

--------------------------------------------------------------------------------
Statistics for: 01-Good To See You
Number of samples: 7523460
Duration: 2:51
--------------------------------------------------------------------------------

Left Right

Peak Value: -0.38 dB --- -0.46 dB
Avg RMS: -13.16 dB --- -13.20 dB
DR channel: 10.46 dB --- 10.38 dB
--------------------------------------------------------------------------------

Official DR Value: DR10

Samplerate: 44100 Hz
Channels: 2
Bits per sample: 16
Bitrate: 806 kbps
Codec: FLAC
==============================================================

foobar2000 1.1.11 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2012-04-19 10:05:43

--------------------------------------------------------------------------------
Statistics for: 01-Good To See You
Number of samples: 7523460
Duration: 2:51
--------------------------------------------------------------------------------

Left Right

Peak Value: -4.47 dB --- -4.85 dB
Avg RMS: -19.17 dB --- -19.22 dB
DR channel: 12.18 dB --- 11.89 dB
--------------------------------------------------------------------------------

Official DR Value: DR12

Samplerate: 44100 Hz
Channels: 2
Bits per sample: 24
Bitrate: 884 kbps
Codec: FLAC
==============================================================

Har ikke fått testet forskjellen over stereoen enda men er det å anbefale å dekode HDCD på denne måten?
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, det er en god idé.

HDCD-kodingen inneholder flere funksjoner for utvidet dynamikk. Den viktigste er "peak extend" hvor de øverste 9 dB komprimeres til 3 dB under HDCD-koding og så ekspanderes under dekoding. Det er også en tilsvarende funksjon for å løfte opp svake signaler ved kompresjon under koding, for så å ekspandere dem igjen ved avspilling. Det var en del om dette i "loudness-tråden" for en tid siden. Vær oppmerksom på at mange "HDCD-innspillinger" bare er kjørt gjennom HDCD-prosessen uten at noen funksjoner var slått på, helt enkelt fordi de digitale filtrene i de chip'ene låt bedre enn mange andre alternativer på slutten av 90-tallet.

Mer her og videre nedover den siden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56052.msg1352190.html#msg1352190
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Har prøvd litt flere HDCDer nå, bl.a. noen Audio Fidelity og Grateful Dead. Disse har ikke fått noe høyere dynamikk når jeg tester de med Dynamic Range Meter i foobar, men volumet er lavere. Er det noe vits i å dekode disse på nytt til HDCD? Kun Neil Young platene hittil som har målt bedre i foobar etter dekoding.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, hvis hverken Peak Extend eller lavnivå gain er aktivt, er det ingen fordel ved å dekode til en 24-bits fil. Du får samme data, bare påklistret noen tomme bits og med 6 dB lavere signalnivå. Don't bother.

Hos meg var altså 74 av 2000 album HDCD-kodet, og av de 74 var det bare 30 som brukte disse HDCD-funksjonene. Resten var det ingen vits i å pakke ut til 24-bit.
 

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
69
Sted
Sørnorge
Se bort fra dynamikken, og svar meg på dette: Gir HDCD dekoding 20 bits effektiv oppløsning av musikken kontra 16 bit? For hvis så er tilfelle, er dekodingen så absolutt verdt å ta? Jeg har lekt meg med mye rart gjennom tidene, men akkurat dette trenger jeg et håndfast og faktuelt svar på.

PS: Mitt spørsmål avhenger selvfølgelig at man har utstyr til å avspille det. Lyngdorfen klarer 24/96 med romkorrksjon innkoplet, 24/192 uten.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, du får ingen ting gratis. Det ekstra dynamiske spennet kommer på bekostning av litt høyere støygulv. Kodene som styrer hele greia er "støy-aktige" og ligger i least significant bit, men er ikke aktive hele tiden. Så langt jeg kan forstå, var den opprinnelige tanken å lage en CD som kunne spilles av med eller uten kompresjon. Hvis man spilte den av på en ikke-HDCD-spiller f eks i bilen, ville man få den komprimerte versjonen, men når man kom hjem og satte den på i hovedanlegget med HDCD-dekoder ville man få full dynamikk. For min del hadde det vært godt nok med en 16-bits CD som ikke var ihjelkomprimert til å begynne med, så slapp vi å dekode den også.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Nocturnal skrev:
Se bort fra dynamikken, og svar meg på dette: Gir HDCD dekoding 20 bits effektiv oppløsning av musikken kontra 16 bit? For hvis så er tilfelle, er dekodingen så absolutt verdt å ta? Jeg har lekt meg med mye rart gjennom tidene, men akkurat dette trenger jeg et håndfast og faktuelt svar på.
Med PE (peak extend) får du 1 bit ekstra - dvs 17bit. Benyttes i tillegg LLE (low level extend) økes antall bit til 18,19,20 i korte tidsvinduer. Jeg har kun en HDCD med LLE i tillegg til PE. Det er "Jacky Terrasson, Cassandra Wilson: Rendezvous. Blue Note CDP 555484. 1 HDCD. 1997." Jeg kan da følge med i Foobar og se hvilken økning i dB som gjøres fra -45dB og nedover. DACen min har "on the fly" beregning av bit-dybde og på denne HDCDen varierer den fra 17 til 20. Mange av de andre HDCDene jeg har gir 17 bit - dvs kun PE, mens et mindretall kun har -6dB. Jeg er usikker på hvor i modellen et økt støygulv impliseres - ref Asbjørns kommentar. Jeg forstår at HDCD enkodingen ligger i LSB. Mvh.

Edit - vel siden LSB benyttes til HDCD info så øker selvsagt støygulvet. Innså ikke det da jeg skrev ovenstående.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er et element av noise shaping også, sånn at støyen formes slik at minst mulig havner der øret er mest følsomt. Dermed blir det en høyere opplevd oppløsning ved f eks 2-3 kHz enn hva antallet bits skulle tilsi, men lavere ved f eks 15-20 kHz. Smart sak, men likevel ikke en gratis lunch.
 

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
69
Sted
Sørnorge
OK, og takk for info.

Litt høyere støygulv skulle ikke være noe problem. Jeg har dekodet David Byrne - Feelings, John Cale - Walking on Locusts, Laurie Anderson - Life on a String, og det virker på meg som de da er litt mer oppløste, og det er litt mer ro i lydbildet. Samt finfin dynamikk. Er ellers med på den om at informasjonen ligger i least significant bit. Jeg har jo aldri brydd meg om å kjøpe en CD spiller med HDCD eller SACD dekoding. Nå som alt går via NAS/Linn Sneaky og Lyngdorf TDAI 2200, har HDCD'ene plutselig kommet til live via dBpoweramp, og detta er gøy :)

SACD'er kjøper jeg ikke, da dekoding blir for vanskelig. Alternativet mitt blir da å kjøpe LP'en om mulig, og ta en 24/96 rip selv.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig med deg der. SACD har dessuten ganske mye ultrasonisk kvantiseringsstøy, sånn at alt musikksignal over 25-30 kHz uansett drukner i den støyen. Derfor har SACD-spillere analoge lavpassfiltre ved 50 kHz på utgangene for å beskytte diskanthøyttalerne. En teknisk blindvei, IMHO.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Asbjørn skrev:
Det er et element av noise shaping også
Det blir vel implementert vha filter-opsjonen? Så CDer med TF=no har ikke støyforming (TF=transient filter)? Eller?

Jeg så for øvrig at "Joni Mitchell: Don Juan's Reckless Daughter. Elektra/Asylum Records 701-2. 2 HDCD. 1990." også har LLE da jeg spilte den i dag.

Skulle man sette opp en side på HFS med "gode" HDCDer?

Mvh.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Kunne vært en god ide det. Har mange HDCD'er lagret på serveren men har problemer med å huske hvem som er HDCD. :(
 

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
1.367
Antall liker
89
hadde vært fint om det fantes en oversikt over alle hdcd- platene som er utgitt på nettet.

var en svensk side en gang i tiden, men den er vist nedlagt :(
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
achri-d skrev:
Asbjørn skrev:
Det er et element av noise shaping også
Det blir vel implementert vha filter-opsjonen? Så CDer med TF=no har ikke støyforming (TF=transient filter)? Eller?
Nei, jeg tror ikke det. Det transientfilteret handler om dynamisk valg mellom flere forskjellige "brickwall-filtre" rett under Nyquist-grensen på 22.05 kHz. Det er en avveining mellom god transientgjengivelse, effektiv fjerning av aliasing og rippel i passbåndet. Ideen der var å ha flere lavpassfiltre å velge mellom, og så switche avhengig av programinnholdet. Noise shaping tror jeg blir med uansett i HDCD-prosessoren når signalet nedsamples til 16 bits for CD-master. Det kan være en av grunnene til at HDCD-kodede CD'er uten noen av HDCD-funksjonene i bruk er såpass vanlige.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Skulle man sette opp en side på HFS med "gode" HDCDer?

Mvh.
Her er en liste over HDCDer jeg har og som jeg synes fungerer bra. De har minst PE og jeg (tror) jeg ikke har tatt med "falske" HDCDer hvor nivået kun er senket 6 dB. Lydkvaliteten er suberb på de fleste spesielt de klassiske fra RR. Ingen nevnt er ingen glemt som man sier, men Copland HDCDen er meget god teknisk samt at tolkningen ikke står tilbake for noe annet jeg har hørt.


  1. Patricia Barber, Esther Ofarim, Jacintha, Ayako Hosokawa, Marie Nakamoto: Five Songbirds - A Reference Collection of Female Vocalists. FIM SACD 048. 1 HDCD/SACD. 2003.
  2. Kari Bremnes: Svarta Bjørn. Kirkelig Kulturverksted FXCD 200. 1 HDCD. 1998.
  3. The Dave Brubeck Quartet: Time Out. Columbia CK 65122. 1 HDCD. 1997.
  4. Emmylou Harris: Wrecking Ball. Asylum Records, 61854-2. 1 HDCD. 1995.
  5. Barb Jungr: Chanson: The Space in Between. Linn Records AKD 129. 1 HDCD. 2000.
  6. Mark Knopfler: Sailing to Philadelphia. Mercury 542 477-2. 1 HDCD. 2000.
  7. Al Di Meola, John McLaughlin, Paco De Lucia: Friday Night in San Francisco. Columbia 489007 2. 1 HDCD. 1997.
  8. Joni Mitchell: Don Juan's Reckless Daughter. Elektra/Asylum Records 701-2. 2 HDCD. 1990.
  9. Mike Oldfield: Tubular Bells. Virgin 7243 8 49388 2 6. 1 HDCD. (1973) 2000.
  10. Madeleine Peyroux: Dreamland. Atlantic 7567-82946-2. 1 HDCD. 1996.
  11. Jacky Terrasson, Cassandra Wilson: Rendezvous. Blue Note CDP 555484. 1 HDCD. 1997.

1. Bernstein: Suite from Candide, Five Songs, Three Meditations from Mass, Divertimento – Eiji Oue, Minnesota Orchestra. Reference Recordings RR-87CD. 1 HDCD. 1999.
2. Bernstein: Symphonic Dances from “West Side Story”, Rachmaninov: Symphonic Dances, Frank: Three Latin American Dances – Keith Lockhart, Utah Symphony. Reference Recordings RR-105. 1 HDCD. 2006.
3. Brittens Orchestra – Michael Stern, Kansas City Symphony. Reference Recordings RR-120SACD. 1 HDCD/SACD. 2009.
4. Copland: Fanfare for the Common Man, Appalachian Spring Suite, Third Symphony – Eiji Oue, Minnesota Orchestra. Reference Recordings RR-93CD. 1 HDCD. 2000.
5. Janáček: Sinfonietta, Lachian Dances, Taras Bulba, The Cunning Little Vixen, Jealousy, From the House of the Dead, The Makropulos Case – José Serebrier, Czech State Philharmonic Orchestra. Reference Recordings RR 2103. 2 HDCD. 2001.
6. Bolero! orchestral fireworksLiszt: Les Préludes, Ravel: Boléro, Dinicu: Hora Staccato, Dvořák: Slavonic Dance #2, Berlioz: Danca of the Sylphs, Brahms: Hungarian Dances No. 3, Järnefelt: Praeludium, Chabrier: Habanera, Otto Klemperer: Merry Waltz, Kabalevsky: Colas Breugnon-Overture, Deems Taylor: Looking Glass Insects, Rimsky-Korsakov: The Flight of the Bumblebee – Eiji Oue, Minnesota Orchestra. Reference Recordings RR-92CD. 1 HDCD. 2000.
7. Mahler: Das Lied von der Erde - Eiji Oue, Michelle DeYoung, Jon Villars, Minnesota Orchestra. Reference Recordings RR-88CD. 1 HDCD.
8. Rachmaninoff: symphonic dances, vocalise, études-tableaux - Eiji Oue, Minnesota Orchestra. Reference Recordings RR-96CD. 1 HDCD. 2001.
9. Ravel Orchestrations: Ravel: Alborada del Gracioso, Shéhérazade, Debussy: Sarabande, Dance, Schumann: Carnaval, Chabrier: Menuet pompeux, Mussorgsky: Pictures at an Exhibition – Eiji Oue, Minnesota Orchestra. Reference Recordings RR-79CD. 1 HDCD. 1997.
10. Respighi: Belkis, Queen of Sheba-Suite, Dance of the Gnomes, Pines of Rome – Eiji Oue, Minnesota Orchestra. Reference Recordings RR-95CD. 1 HDCD. 2001.
11. Rimsky-Korsakov: Scheherazade, The Great Russian Easter - José Serebrier, London Philharmonic Orchestra. Reference Recordings RR-89CD. 1 HDCD. 1999.
12. Shakespeares Tempest – Sir Arthur Sullivan, Jean Sibelius – Michael Stern, Kansas City Symphony. Reference Recordings RR-115. 1 HDCD. 2008.
13. Stravinsky: The Song of the Nightingale, The Firebird Suite, The Rite of Spring – Eiji Oue, Minnesota Orchestra. Reference Recordings RR-70CD. 1 HDCD. 1996.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hvis man først har rippet CDen til disk er det eneste fornuftige å dekode HDCD-informasjonen til 24-bit med egnet dekoder først som sist. Da trenger man ikke bekymre seg om å "huske" HDCDer i samlingen og man trenger heller ikke å ha HDCD-støtte i avspilleren, som jo kan være så ymse når man først har trådd inn i den filbaserte verden. Dette være seg Squeezebox eller alternativer til foobar2000 og dbpoweramp.

Man ser da først på om HDCD i det hele tatt er tatt skikkelig i bruk før man eventuelt dekoder permanent.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Hvis man først har rippet CDen til disk er det eneste fornuftige å dekode HDCD-informasjonen til 24-bit med egnet dekoder først som sist. Da trenger man ikke bekymre seg om å "huske" HDCDer i samlingen og man trenger heller ikke å ha HDCD-støtte i avspilleren, som jo kan være så ymse når man først har trådd inn i den filbaserte verden. Dette være seg Squeezebox eller alternativer til foobar2000 og dbpoweramp.

Man ser da først på om HDCD i det hele tatt er tatt skikkelig i bruk før man eventuelt dekoder permanent.
Poenget mitt var å få opp en liste med gode HDCDer. De som har minst PE, evt også LE og TF - dekoder jeg til 24/44.1 nettopp av den grunn du nevner. Nå gjør jeg det direkte vha dBpowreamp i selv rippeprosessen. Da hdcd-dekoderen kom i 2007 dekoded jeg selv i etterkant. Har man installert foobar og bruker hdcd.dll kan man få info om hvilken grad av hdcd koding som er brukt - ved å spille av 16/44.1 som rippet. Jeg skal etter hvert legge ut noen masvis-analyser som viser hvor stor forskjell det er mellom standard cd og hdcd når hdcd er gjort skikkelig. Mvh.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hvis man først har rippet CDen til disk er det eneste fornuftige å dekode HDCD-informasjonen til 24-bit med egnet dekoder først som sist. Da trenger man ikke bekymre seg om å "huske" HDCDer i samlingen og man trenger heller ikke å ha HDCD-støtte i avspilleren, som jo kan være så ymse når man først har trådd inn i den filbaserte verden. Dette være seg Squeezebox eller alternativer til foobar2000 og dbpoweramp.

Man ser da først på om HDCD i det hele tatt er tatt skikkelig i bruk før man eventuelt dekoder permanent.
Poenget mitt var å få opp en liste med gode HDCDer. De som har minst PE, evt også LE og TF - dekoder jeg til 24/44.1 nettopp av den grunn du nevner. Nå gjør jeg det direkte vha dBpowreamp i selv rippeprosessen. Da hdcd-dekoderen kom i 2007 dekoded jeg selv i etterkant. Har man installert foobar og bruker hdcd.dll kan man få info om hvilken grad av hdcd koding som er brukt - ved å spille av 16/44.1 som rippet. Jeg skal etter hvert legge ut noen masvis-analyser som viser hvor stor forskjell det er mellom standard cd og hdcd når hdcd er gjort skikkelig. Mvh.
Jeg merker alle higher-than-redbook album med f.eks [24bit 44.1kHz] etter albumnavn, og siden omtrent ingenting, foruten The Beatles USB-utgivelse kommer i dette formatet så kan forsåvidt jeg også liste opp alle album jeg har i samlingen min med dekodingsverdig HDCD-informasjon. Må bare lagen en linux one liner som gjør dette for meg. Gidder ikke å gjøre noe manuell jobb :)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
OK, her er mine HDCD album som faktisk har hatt HDCD-informasjon som er verdig full dekoding. Jeg har brukt foobar2000 til å analysere musikken. Jeg har også en god del andre album, f.eks noen flere fra Kari Bremnes og KKV generelt, som har HDCD-informasjon, men som i praksis ikke benytter seg av denne. Disse har jeg derfor ikke dekodet siden volumet på disse da blir 6 db lavere uten noen gevinst (jeg mener imidlertid å huske at foobar2000s nåværende HDCD-plugin har blitt så smart at den ikke senker volumet med -6db dersom ikke nødvendig HDCD-prosessering faktisk er i bruk). Merk at på enkelte album er det bare en sang eller to som faktisk har HDCD-informasjon, men da har jeg likevel dekodet hele albumet for standardiseringens skyld (I mitt musikkbibliotek finnes det ingen rom for unnasluntring hverken på filnavn, encoderversjon eller tags)

Kode:
Crosby, Stills, Nash & Young/1999 - Looking Forward [24bit 44.1kHz]
Green Day/1997 - Nimrod [24bit 44.1kHz]
Jimi Hendrix/1992 - The Ultimate Experience [24bit 44.1kHz]
John Lee Hooker/1997 - Don't Look Back [24bit 44.1kHz]
John Williams/2003 - 40 Years Of Film Music [24bit 44.1kHz]
Joni Mitchell/1976 - Hejira [24bit 44.1kHz]
Joni Mitchell/1977 - Don Juan's Reckless Daughter [24bit 44.1kHz]
Joni Mitchell/1979 - Mingus [24bit 44.1kHz]
Joni Mitchell/1980 - Shadows and Light [24bit 44.1kHz]
Kari Bremnes/1998 - Svarta Bjørn [24bit 44.1kHz]
Mark Knopfler/1996 - Golden Heart [24bit 44.1kHz]
Mark Knopfler/2000 - Sailing to Philadelphia [24bit 44.1kHz]
Miles Davis/2009 - The Complete Columbia Album Collection/1971 - A Tribute To Jack Johnson [24bit 44.1kHz]
Neil Young/1968 - Neil Young (Remastered) [24bit 44.1kHz]
Neil Young/1970 - After The Gold Rush (Remastered) [24bit 44.1kHz]
Neil Young/1995 - Mirror Ball [24bit 44.1kHz]
Neil Young/2000 - Silver & Gold [24bit 44.1kHz]
Neil Young/2006 - Living With War [24bit 44.1kHz]
Neil Young/2006 - Living With War - In the Beginning [24bit 44.1kHz]
Neil Young/2007 - Chrome Dreams II [24bit 44.1kHz]
Neil Young & Crazy Horse/1969 - Everybody Knows This Is Nowhere (Remastered) [24bit 44.1kHz]
Neil Young & Crazy Horse/1996 - Broken Arrow [24bit 44.1kHz]
Ole Paus/1998 - Det begynner å bli et liv - Det begynner å ligne en bønn [24bit 44.1kHz]
Tommy Emmanuel/2000 - Only [24bit 44.1kHz]
 
Sist redigert:

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Jeg har prøvd å få tak i Mitchells - Hejira og Mingus med HDCD pga av den svært gode erfaringen jeg har med HDCD. Det hender som du sier at enkeltspor på album er HDCD-koded. Erik Bys samlealbum "Høvdingen" inneholder et spor "Fløyterens hjerte" som er HDCD dekoded - minst med PE så vidt jeg husker. Mvh.

OK, her er mine HDCD album som faktisk har hatt HDCD-informasjon som er verdig full dekoding. Jeg har brukt foobar2000 til å analysere musikken. Jeg har også en god del andre album, f.eks noen flere fra Kari Bremnes og KKV generelt, som har HDCD-informasjon, men som i praksis ikke benytter seg av denne. Disse har jeg derfor ikke dekodet siden volumet på disse da blir 6 db lavere uten noen gevinst (jeg mener imidlertid å huske at foobar2000s nåværende HDCD-plugin har blitt så smart at den ikke senker volumet med -6db dersom ikke nødvendig HDCD-prosessering faktisk er i bruk). Merk at på enkelte album er det bare en sang eller to som faktisk har HDCD-informasjon, men da har jeg likevel dekodet hele albumet for standardiseringens skyld (I mitt musikkbibliotek finnes det ingen rom for unnasluntring hverken på filnavn, encoderversjon eller tags)

Kode:
Crosby, Stills, Nash & Young/1999 - Looking Forward [24bit 44.1kHz]
Green Day/1997 - Nimrod [24bit 44.1kHz]
Jimi Hendrix/1992 - The Ultimate Experience [24bit 44.1kHz]
John Lee Hooker/1997 - Don't Look Back [24bit 44.1kHz]
John Williams/2003 - 40 Years Of Film Music [24bit 44.1kHz]
Joni Mitchell/1976 - Hejira [24bit 44.1kHz]
Joni Mitchell/1977 - Don Juan's Reckless Daughter [24bit 44.1kHz]
Joni Mitchell/1979 - Mingus [24bit 44.1kHz]
Joni Mitchell/1980 - Shadows and Light [24bit 44.1kHz]
Kari Bremnes/1998 - Svarta Bjørn [24bit 44.1kHz]
Mark Knopfler/1996 - Golden Heart [24bit 44.1kHz]
Mark Knopfler/2000 - Sailing to Philadelphia [24bit 44.1kHz]
Miles Davis/2009 - The Complete Columbia Album Collection/1971 - A Tribute To Jack Johnson [24bit 44.1kHz]
Neil Young/1968 - Neil Young (Remastered) [24bit 44.1kHz]
Neil Young/1970 - After The Gold Rush (Remastered) [24bit 44.1kHz]
Neil Young/1995 - Mirror Ball [24bit 44.1kHz]
Neil Young/2000 - Silver & Gold [24bit 44.1kHz]
Neil Young/2006 - Living With War [24bit 44.1kHz]
Neil Young/2006 - Living With War - In the Beginning [24bit 44.1kHz]
Neil Young/2007 - Chrome Dreams II [24bit 44.1kHz]
Neil Young & Crazy Horse/1969 - Everybody Knows This Is Nowhere (Remastered) [24bit 44.1kHz]
Neil Young & Crazy Horse/1996 - Broken Arrow [24bit 44.1kHz]
Ole Paus/1998 - Det begynner å bli et liv - Det begynner å ligne en bønn [24bit 44.1kHz]
Tommy Emmanuel/2000 - Only [24bit 44.1kHz]
 
Topp Bunn