V
vredensgnag
Gjest
Adobe sier at det ikke er meningen at infokapsel-mulighetene i Flash skal brukes slik.
http://www.dagensit.no/article1981436.ece
Noen nettsider legger igjen informasjonskapsler - cookies - på maskinen når man surfer på sidene deres. Noen av disse informasjonskapslene brukes til å trekke ut informasjon om sider man surfer på, og bruker for eksempel den informasjonen til å sørge for at målrettede annonser kan plasseres når man surfer på andre sider.
I USA har det siden i sommer kommet en håndfull søksmål fra flere forbrukere mot selskaper som lar nettsidene deres legge igjen informasjonskapsler på datamaskinene deres, uten å si fra.
Informasjonskapsler brukes stort sett til å lagre preferanser fra nettsidene man besøker lokalt på harddisken. Via innstillingene for nettleseren kan man tillatte eller avslå informasjonskapslene, og slette de som måtte være lagret.
Personlig informasjon
Men nå viser det seg at informasjonskapsler brukt i forbindelse med Adobes Flash-teknologi sniker seg inn på maskiner på en annen måte. Informasjonskapslene fra Flash plasseres på harddiskene når programmer som brukes Adobes flashteknologi blir kjørt - for eksempel når man ser videoer på YouTube.
Kapslene blir lagret i en egen katolog, og selvom brukeren kanskje er klar over det, vet de ikke hvordan de kan endre innstillingene på Flash-kapslene.
...
Gjelder tre av fire videoer
Et søksmål hevder at selskapet Clearspring Technologies og andre medieselskaper, inkludert Walt Disney, med vilje autoriserte bruk av elektroniske sporingsenheter som ville gi tilgang på og utlevering av nettbrukernes aktiviteter. Andre søksmål sier informasjonen ble samlet inn for å selge til annnonsører.
Flash-kapslene kan gjenopprette andre informasjonskapsler som tidligere er slettet fra en brukers datamaskin. Ifølge Adobe bruker mer enn 75 prosent av alle videoer på internett Flash-teknologi for å vise dem frem, og medieselskaper bruker den på spill og animasjon. Adobe sier til New York Times at Flash informasjonskapsler er ment å brukes til grunnleggende nettfunksjoner som å huske brukerens volum- og språkpreferanser.
http://www.dagensit.no/article1981436.ece
Noen nettsider legger igjen informasjonskapsler - cookies - på maskinen når man surfer på sidene deres. Noen av disse informasjonskapslene brukes til å trekke ut informasjon om sider man surfer på, og bruker for eksempel den informasjonen til å sørge for at målrettede annonser kan plasseres når man surfer på andre sider.
I USA har det siden i sommer kommet en håndfull søksmål fra flere forbrukere mot selskaper som lar nettsidene deres legge igjen informasjonskapsler på datamaskinene deres, uten å si fra.
Informasjonskapsler brukes stort sett til å lagre preferanser fra nettsidene man besøker lokalt på harddisken. Via innstillingene for nettleseren kan man tillatte eller avslå informasjonskapslene, og slette de som måtte være lagret.
Personlig informasjon
Men nå viser det seg at informasjonskapsler brukt i forbindelse med Adobes Flash-teknologi sniker seg inn på maskiner på en annen måte. Informasjonskapslene fra Flash plasseres på harddiskene når programmer som brukes Adobes flashteknologi blir kjørt - for eksempel når man ser videoer på YouTube.
Kapslene blir lagret i en egen katolog, og selvom brukeren kanskje er klar over det, vet de ikke hvordan de kan endre innstillingene på Flash-kapslene.
...
Gjelder tre av fire videoer
Et søksmål hevder at selskapet Clearspring Technologies og andre medieselskaper, inkludert Walt Disney, med vilje autoriserte bruk av elektroniske sporingsenheter som ville gi tilgang på og utlevering av nettbrukernes aktiviteter. Andre søksmål sier informasjonen ble samlet inn for å selge til annnonsører.
Flash-kapslene kan gjenopprette andre informasjonskapsler som tidligere er slettet fra en brukers datamaskin. Ifølge Adobe bruker mer enn 75 prosent av alle videoer på internett Flash-teknologi for å vise dem frem, og medieselskaper bruker den på spill og animasjon. Adobe sier til New York Times at Flash informasjonskapsler er ment å brukes til grunnleggende nettfunksjoner som å huske brukerens volum- og språkpreferanser.