Masterklokker oppfyller et helt annet behov i studioverdenen, så det blir ikke helt apples-to-apples.
Der er det for å synkronisere hele kjeden fra innspilling til avspilling, og gjerne forskjellige komponenter som lydkort, og annet hardware fra diverse produsenter. 99,99% av komponenter i studioverdenen har ikke godt implementert klokke, da de går utifra at alt synkroniseres med en ekstern klokke likevel.
En asynkron DAC som har en "meget god" klokke (men ikke nødvendigvis noe esoterisk a la rubidium) og hvor implementeringen er som det skal være, hvor blant annet klokka har kort vei til selve dac-chipen, vil alltid ha mindre jitter enn å fått hvilken som helst ekstern klokke uansett kvalitet. Bare at klokkesignalet fra en ekstern klokke må gjennom en kabel fører til mer jitter. For ikke å snakke om kontakter, receiverchiper og annet.
DCS kommer opprinnelig fra studioverdenen og de bruker faktisk kun PLL, og ikke krystaller i deres DAC'er. De er *laget* for å yte bedre med en ekstern klokke (legg merke til at eksterne klokker bruker *alltid* krystaller).
Samme med Weiss, men de har de siste årene også laget DAC'er som er ment til ren avspilling i best mulig kvalitet. Det er krystaller i DAC 2 og 202 (kommer kun til bruk når man spiller fra firewire) men avhengig av implementasjon så kan det hende en ekstern klokke kan ha noe for seg her også.