HRT music streamer

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Noen her som har prøvd noen av disse?

Ser at "+"- og pro-versjonene får mye skryt på nettet. Det er bilde av en "+" i siste Fidelity, uten at jeg kan se at den er nevnt i teksten (s. 100).

Dette må vel være en god og rimelig inngang til nettbasert lyd via Spotify, Wimp eller lignende?

Ser pro er priset til 5000,- i Norge, og $499 i utlandet. Er det fortsatt normalt å bruke ti-gangen i Norge, når dollaren ligger på 6,- (ja jeg vet om frakt og mva osv)?

Mvh Roger
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.330
Antall liker
368
Torget vurderinger
14
Er den ikkje med i testen i Fidelity??

Har bestemt meg for å gå til innkjøp av "+" versjonen av denne ila våren,men kommer ikkje til å betale 3500 kroner for den.
I desse tider gjelder det vel å være fornuftig med pengebruken og da ser eg ikkje vitsen med å betale "mest" mulig for gjenstandene vi skal kose oss med. ;)

TAF
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
roger skrev:
Noen her som har prøvd noen av disse?

Ser at "+"- og pro-versjonene får mye skryt på nettet. Det er bilde av en "+" i siste Fidelity, uten at jeg kan se at den er nevnt i teksten (s. 100).

Dette må vel være en god og rimelig inngang til nettbasert lyd via Spotify, Wimp eller lignende?

Ser pro er priset til 5000,- i Norge, og $499 i utlandet. Er det fortsatt normalt å bruke ti-gangen i Norge, når dollaren ligger på 6,- (ja jeg vet om frakt og mva osv)?

Mvh Roger
Fortsatt normalt men ser tendenser til at noen leverandører begynner å stabilisere seg på 8 og 9 gangen, og da er den norske den norske forbrukerskjøpsloven inkludert.

Importerer man selv blir det 6 x 1,25 (moms) som tilsvarer 7,5-gangen. Med frakt og gebyrer og annet er man vel oppe i 8,5 / 9-gangen uansett.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
God er den nok, men billig er den ikke i Norge. Dette er jo bare en av tusen DAC-er med USB, og billigst er vel ProJect og Abrahamsen til rundt 1300. Eller har denne DAC-en noen egenskaper som ikke andre har?
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Her er en kopi av ett innlegg fra meg i en annen tråd på sentralen:

"Hei Per

Du traff nok spikeren på hodet. Det er nok det faktum at en DAC som jobber Asynkront har tilnærmet fjernet jitter problematikken som andre ikke asynkrone DAC'er sliter med.
Jeg har testet ut HRT Music Streamer II+ samt Music Streamer PRO. Dette er 2 DAC'er som begge jobber asynkront, og begge leverer en lydkvalitet som man ikke skulle trodd var mulig hvis man ser på prisen som disse 2 USB DAC'ene koster.
Jeg vil si at Music Streamer II+ leverer en lydkvalitet som er på nivå med en CD-spiller til ca 40000 kroner.
Music Streamer PRO gir deg en lydkvalitet på samme nivå som en CD-spiller til rundt 80000 kroner.
Dette har vært en stor overraskelse for meg å erfare i mitt eget oppsett. Her kan man til en meget liten sum penger få High End lyd via en PC.
Dette er selvfølgelig en stor fordel for oss forbrukere.

Det jeg nå venter spent på er å få prøve ut den nye asynkrone HRT Music Streamer HD DAC'en fra Kevin Halverson som forhåpentligvis ikke er så svært langt unna. HD utgaven skal være det ultimate som Kevin er i stand til å lage av USB DAC'er, og derfor blir det spennende å få høre hva som er mulig å få til av lydkvalitet fra USB DAC'er. Jeg tror nok det er andre asynkroner DAC'er som også vil gi deg en utrolig bra lydkvalitet. Spørsmålet er hva disse DAC'ene vil koste i forhold til HRT DAC'ene.
På sentralen er det jo mange som er opptatt av å få mest mulig Valuta for pengene sine.

mvh"
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Og her er en kopi av et annet innlegg fra meg i den samme tråden:

"Hei

Har vært på hytta i påsken, derfor litt sent svar.

Nei, det var nok ikke 1.april jeg hadde i tankene med innlegget mitt.

Sjekk ut linken: http://www.avguide.com/forums/hrt-music-streamer

Legg spesielt merke til hva Alan Sircom, Redaktør i Hi-Fi Plus i England mener om HRT Music Streamer PRO.

mvh"
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Endre Askeland skrev:
...
Det er nok det faktum at en DAC som jobber Asynkront har tilnærmet fjernet jitter problematikken som andre ikke asynkrone DAC'er sliter med.
...
Det er mulig asynkron fjerner «problemet», men iht Stereophiler fjerener det ikke jitter. Stereophile målte HRT Music Streamer + med ca 700 pS jitter, ca 5-6 ganger høyere en «base line» for 16/44.1, f.eks. Cambridge DacMagic med SP-DIF inn.

http://stereophile.com/digitalprocessors/hrt_music_streamer_usb_da_converter/index4.html
http://stereophile.com/digitalprocessors/cambridge_audio_azur_dacmagic_da_converter/index2.html

mvh
KJ
 
N

nb

Gjest
KJ skrev:
Det er mulig asynkron fjerner «problemet», men iht Stereophiler fjerener det ikke jitter. Stereophile målte HRT Music Streamer + med ca 700 pS jitter, ca 5-6 ganger høyere en «base line» for 16/44.1, f.eks. Cambridge DacMagic med SP-DIF inn.
Asynkron USB er det nye buzzwordet, da er det ikke pent å komme å ødelegge med slike opplysninger. Fra Stereophile-testen

<i>
Unlike the "asynchronous" USB DACs from Ayre, dCS, and Wavelength, which use a high-precision master clock adjacent to the DAC to minimize jitter, the PCM2706 used in the Music Streamer+ has to reconstruct the average sample-rate clock from the incoming USB data, in a process called "adaptive isochronous" transmission. Despite Burr-Brown's claims, in the PCM2706's datasheet, for the efficacy of the chip's "SpAct" architecture, this process is inherently prone to jitter because control of the dataflow is handled by the host PC
</i>

USB-lyd med mye jitter låter åpenbart fortsatt utmerket, noe det har gjort i mange år. Så hva det er som gjør det så bra har jeg fortsatt ikke fått noe svar på - USB-DACer var jo den nye vinen lenge før noen i det hele hadde hørt om asynkron USB.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Takker for svar. Tror kanskje jeg skal vente på den nye HD-dacen, som vist nok er klar snart.
Roger
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Hvor går grensen for hørbar jitter?
Ifølge en blindtest jeg fant så skal man et stykke opp før det er hørbart.

"Some listeners could detect jitter of 1,152 ns but no one detected jitter of 576 ns in their study."
Kilde: http://www.jstage.jst.go.jp/article/ast/26/1/50/_pdf

Ifølge noen som kommenterte testen finnes det ulike typer jitter og denne testen tar kun for seg random jitter:

"There are several different types of jitter, random jitter as in the paper you cite is indeed far less audible, Benjamin and Gannon used correlated jitter in their 1998 study and found the thresholds to be from about 20ns in music but getting as high as 300ns in some cases. Correlated jitter creates distortion sidebands while random jitter raises the noise floor."
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Bare for morro skyld ;)

Music Streamer+ er et utgått produkt.

Så vidt meg bekjent består dagens utgaver av Streamer 2, Streamer 2+ og av PRO.

For å krydre det hele så har jeg fått vite at i forbindelse med utgivelsen av Music Streamer HD, så vil Streamer 2, Streamer 2+ og PRO bli oppgradert/forbedret i forhold til dagens modeller.
Så vidt jeg har forstått har Kevin Halverson funnet på noe nytt med HD. En del av teknologien som sitter i HD vil også bli implementert i de lavere modellene.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Ser her at du nevner at hørbar jitter er rundt 1152 nanosekunder, altså 1152 x 10^-9 sekunder.
Ser at Stereophile måler den utgåtte Streamer + til å ha et totalt jitternivå på 700 pico sekunder, altså 700 x10^-12 sekunder.
700 pico sekunder er utrolig mye lavere enn 1152 nano sekunder. Pico betyr at du må legge til 3 ekstra null'er bak komma i forhold til nano.

orso skrev:
orso skrev:
Hvor går grensen for hørbar jitter?
Ifølge en blindtest jeg fant så skal man et stykke opp før det er hørbart.

"Some listeners could detect jitter of 1,152 ns but no one detected jitter of 576 ns in their study."
Kilde: http://www.jstage.jst.go.jp/article/ast/26/1/50/_pdf

Ifølge noen som kommenterte testen finnes det ulike typer jitter og denne testen tar kun for seg random jitter:

"There are several different types of jitter, random jitter as in the paper you cite is indeed far less audible, Benjamin and Gannon used correlated jitter in their 1998 study and found the thresholds to be from about 20ns in music but getting as high as 300ns in some cases. Correlated jitter creates distortion sidebands while random jitter raises the noise floor."
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Endre:
Vet du når Music Streamer HD vil bli oppgradert? Vurderer å prøve pro utgaven.
 
P

Parelius

Gjest
nb skrev:
KJ skrev:
Det er mulig asynkron fjerner «problemet», men iht Stereophiler fjerener det ikke jitter. Stereophile målte HRT Music Streamer + med ca 700 pS jitter, ca 5-6 ganger høyere en «base line» for 16/44.1, f.eks. Cambridge DacMagic med SP-DIF inn.
Asynkron USB er det nye buzzwordet, da er det ikke pent å komme å ødelegge med slike opplysninger. Fra Stereophile-testen

<i>
Unlike the "asynchronous" USB DACs from Ayre, dCS, and Wavelength, which use a high-precision master clock adjacent to the DAC to minimize jitter, the PCM2706 used in the Music Streamer+ has to reconstruct the average sample-rate clock from the incoming USB data, in a process called "adaptive isochronous" transmission. Despite Burr-Brown's claims, in the PCM2706's datasheet, for the efficacy of the chip's "SpAct" architecture, this process is inherently prone to jitter because control of the dataflow is handled by the host PC
</i>

USB-lyd med mye jitter låter åpenbart fortsatt utmerket, noe det har gjort i mange år. Så hva det er som gjør det så bra har jeg fortsatt ikke fått noe svar på - USB-DACer var jo den nye vinen lenge før noen i det hele hadde hørt om asynkron USB.
Det viktigste er vel ikke alltid hvordan noe låter, men at det er det audiofile selskap som fant ut at nettopp den dingsen låter.

På den mer tekniske siden: Dette snakket om asynkron USB-DAC (når vi nå er der); vil en vanlig DAC av den gamle skolen kunne sies å bli rent asynkron når den kobler USB-utgangen på datamaskinen til Hiface M2Tech før den går inn i den gamle skole av DAC-er? Litt forvirret der, må jeg si.

(Joda, jeg har den nevnte Hiface.)

Edit: tegnsetting og ordskifte for å gjøre det litt mer forståelig.
 
N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Ser her at du nevner at hørbar jitter er rundt 1152 nanosekunder, altså 1152 x 10^-9 sekunder.
Ser at Stereophile måler den utgåtte Streamer + til å ha et totalt jitternivå på 700 pico sekunder, altså 700 x10^-12 sekunder.
700 pico sekunder er utrolig mye lavere enn 1152 nano sekunder. Pico betyr at du må legge til 3 ekstra null'er bak komma i forhold til nano.
700 picosekunder er fortsatt mye sammenlignet med nesten hvasomhelst. Forrige gang jeg hadde ekstern DAC lå den vel på rundt 150, eller omtrent 1/5 av denne dingsen fra HRT. (Det er Stereophiles målinger av Benchmark DAC1 med SP/DIF fra RME-lydkortet i en gammel PC, en worst-case i følge Stereophile). Vi får ta det som (enda en) indikator på at hele jitterproblematikken er t&t da kanskje? I følge testen orso viser til må vi opp over 1000 ganger de (dårlige) jitterverdiene til nevnte dings fra HRT før det blir hørbart.

HiFiens veier er som vanlig uransakelige.

Hva skal man da med asynkrone DACer i utgangspunktet?

Så jeg gjentar like gjerne spørsmålet mitt: Hva er det som gjør lyd over USB med relativt mye jitter så bra? Tenk på de stakkarane som begynte med det tidlig, de hadde ikke en gang hørt om asynkron USB, men likevel låt det etter sigende helt fantastisk.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Har testet Music Streamer II+ nå og må vel si at den gjør jobben den er ment til. Den er verdt prisen man betaler for den, men neppe særlig mer. At den utkonkurrerer CD-spillere til 40.000,- synes jeg blir å ta den litt vel langt og godt over useriøst. Den er omtrent like bra som en CD-spiller i samme prisklasse - verken mer eller mindre... i mine ører da... Men så synes jo jeg at Squeezebox låter som en dings til 2.000,- også da... :)

Pris og kvalitet har ofte en sammenheng, det er vel relativt sjeldent at gråstein blir til gull :)
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
HD utgaven vil ikke bli oppgradert. HD utgaven vil være topp modellen fra HRT.

Det er de andre lavere modellene som vil bli oppgradert slik at de blir enda bedre enn dagens modeller.

mvh

orso skrev:
Endre:
Vet du når Music Streamer HD vil bli oppgradert? Vurderer å prøve pro utgaven.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Er den utgaven som du har hørt på innspilt?

Selv så har jeg sammenlignet den med spillere til både 40000,- og + 100000,- i eget oppsett. Det var enkelt å høre hva den gjorde med lydbildet. Min erfaring er at den trenger innspilling for å spille optimalt.

PRO utgaven er betydelig bedre. Her får du mer av alle parametre. Kanskje derfor Alan Sircom, redaktøren i Hi Fi Plus er så begeistret for den?

Link: http://www.avguide.com/forums/hrt-music-streamer


Ludo skrev:
Har testet Music Streamer II+ nå og må vel si at den gjør jobben den er ment til. Den er verdt prisen man betaler for den, men neppe særlig mer. At den utkonkurrerer CD-spillere til 40.000,- synes jeg blir å ta den litt vel langt og godt over useriøst. Den er omtrent like bra som en CD-spiller i samme prisklasse - verken mer eller mindre... i mine ører da... Men så synes jo jeg at Squeezebox låter som en dings til 2.000,- også da... :)

Pris og kvalitet har ofte en sammenheng, det er vel relativt sjeldent at gråstein blir til gull :)
 

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
nb skrev:
Unlike the "asynchronous" USB DACs from Ayre, dCS, and Wavelength, which use a high-precision master clock adjacent to the DAC to minimize jitter, the PCM2706 used in the Music Streamer+ has to reconstruct the average sample-rate clock from the incoming USB data, in a process called "adaptive isochronous" transmission.
Da er jo ikke Streameren Asynkron slik som jeg har blitt fortalt.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Joda, Music Streamer er asynkrone.

Link: http://www.highresolutiontechnologies.com/streamer_ii+.pdf

http://www.highresolutiontechnologies.com/streamer_pro.pdf

Sjekk ut tekniske data, og da spesielt overføringsprotokoll.

Du må ikke bli skremt av alle ekspertene på sentralen som sitter inne med sannheten ;)

Merlinsuper skrev:
nb skrev:
Unlike the "asynchronous" USB DACs from Ayre, dCS, and Wavelength, which use a high-precision master clock adjacent to the DAC to minimize jitter, the PCM2706 used in the Music Streamer+ has to reconstruct the average sample-rate clock from the incoming USB data, in a process called "adaptive isochronous" transmission.
Da er jo ikke Streameren Asynkron slik som jeg har blitt fortalt.
 

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
"Adaptive isochronous" er ikke det samme som Asynkron, og dette har jeg ikke fra "ekspertene" her inne. Stereophile skriver det også, og i tillegg har de jo tatt målinger som viser dette. Det er jo nettopp slik overføring en bør unngå, og jeg kan heller ikke skjønne hvordan Stremeren kan være så god når den ikke en gang har egen strømforsyning. Det blir kanskje litt feil å sammenligne produktet med ting som koster 10 ganger mer.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Specification Music Streamer II+
Electrical
Full Scale output 2.25 Volts RMS
Frequency Response (20 Hz/20 kHz) 0 dB/ -1.4 dB
Noise Floor (DC to 30 kHz) 20 uV RMS
S/N Ratio (DC to 30 kHz) 101 dB
THD+N (1 kHz FS 44.1 kS/s) 0.008%
USB to Audio output isolation > 20M Ohm
Interface
Data Rate up to 96 kS/s
Bit Depth up to 24 bit
Transfer Protocol asynchronous
USB type 1.1 or above
Power Requirements (USB buss) 350 mA
Dimensions (L x W x H) 5.1” x 2.1” x 1.2
 
N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Specification Music Streamer II+
Electrical
Full Scale output 2.25 Volts RMS
Frequency Response (20 Hz/20 kHz) 0 dB/ -1.4 dB
Noise Floor (DC to 30 kHz) 20 uV RMS
S/N Ratio (DC to 30 kHz) 101 dB
THD+N (1 kHz FS 44.1 kS/s) 0.008%
USB to Audio output isolation > 20M Ohm
Interface
Data Rate up to 96 kS/s
Bit Depth up to 24 bit
Transfer Protocol asynchronous
USB type 1.1 or above
Power Requirements (USB buss) 350 mA
Dimensions (L x W x H) 5.1” x 2.1” x 1.2
De har tydligvis fikset det i versjon II av produktet da.
 

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
Ja, jeg så det, men i følge Stereophile så stemmer jo ikke dette med hvordan chipene fungerer, og målinger viste jo at pc'en stod for klokking, hvilket gir mye jitter.

Jeg skal ihvertfall høre på en før jeg sier noe mer, men er jo litt skeptisk etter å ha lest den testen.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Vel, det eneste jeg da kan anbefale deg å gjøre er å sende en mail til HRT og spørre dem hvorfor de lyver og holder en hel verden for narr.

Jeg vil anta at denne løgnen vil gi et meget godt utgangspunkt i en amerikansk rettsal hvis en forbruker går til retten i USA og påviser at han er blir lurt av et amerikansk selskap.

Tror du at amerikanske selskaper tør å holde amerikanske forbrukere for narr?

Merlinsuper skrev:
Ja, jeg så det, men i følge Stereophile så stemmer jo ikke dette med hvordan chipene fungerer, og målinger viste jo at pc'en stod for klokking, hvilket gir mye jitter.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Stereophile har ikke testet eller målt noen av dagens versjoner av HRT Music Streamer.

Merlinsuper skrev:
Ja, jeg så det, men i følge Stereophile så stemmer jo ikke dette med hvordan chipene fungerer, og målinger viste jo at pc'en stod for klokking, hvilket gir mye jitter.

Jeg skal ihvertfall høre på en før jeg sier noe mer, men er jo litt skeptisk etter å ha lest den testen.
 

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
Endre Askeland skrev:
Tror du at amerikanske selskaper tør å holde amerikanske forbrukere for narr?
Ja, det tror jeg absolutt, og det har vi sett mange eksempler på her på hifisentralen.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Send en mail da. Så kan du dele svaret som du får med oss andre på sentralen.

Merlinsuper skrev:
Endre Askeland skrev:
Tror du at amerikanske selskaper tør å holde amerikanske forbrukere for narr?
Ja, det tror jeg absolutt, og det har vi sett mange eksempler på her på hifisentralen.
 
N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Tror du at amerikanske selskaper tør å holde amerikanske forbrukere for narr?
Tror du alt av påstander som amerikanske firmaer kommer med er sant? Å finne ting som er direkte galt på nettsidene til ymse firmaer innenfor HiFi i USA er ikke akkurat noen stor utfordring.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Så det du sier er at HRT ikke forteller sannheten når de sier at DAC'ene deres er asynkrone?

nb skrev:
Endre Askeland skrev:
Tror du at amerikanske selskaper tør å holde amerikanske forbrukere for narr?
Tror du alt av påstander som amerikanske firmaer kommer med er sant? Å finne ting som er direkte galt på nettsidene til ymse firmaer innenfor HiFi i USA er ikke akkurat noen stor utfordring.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Versjon 2 og oppover er asynkrone med PLL som klokkegenerator etter det jeg forstår.
Kan du ikke ha teksten under det som blir quote, Endre?
 
N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Så det du sier er at HRT ikke forteller sannheten når de sier at DAC'ene deres er asynkrone?
Nei, jeg tipper versjon 2 er det som de sier.

Jeg fant det bare rørende naivt at alt som et amerikansk selskap sier er sant for ellers vil forbrukerene saksøke de.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
6moons i USA med Srajan Ebaen i spissen har nå i April 2010 tatt HRT MS PRO nærmere i øyesyn.

Meget lærerik reportasje: http://www.6moons.com/audioreviews/hrt2/pro.html

Interessant at HRT utvikler all software/firmware internt, mens de fleste andre produsenter av asynkrone DAC'er er prisgitt software og lisens fra Wavelength!

Orso! Dette er noe for deg. Her kan du ta et dypdykk inn de tekniske løsningene som er brukt, samt hvilke chip'er som er brukt ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Fin info der. Tror jeg skal vente til HD utgaven kommer. Kanskje man kunne testet den mot Ayre sin USB DAC i samme slengen også.

Sitat fra 6moons:

"Kevin Halverson comments on the presumption that the problem with a host computer as power source is somehow related to having to clean up the 5V supply: "That's incorrect. Cleaning up nasty raw power supplies is a fairly trivial task. It can be accomplished by methods known to anyone skilled in the art of power supply design. There are a number of ways to accomplish this. Clean power is neither the only problem associated with a computer as audio source nor even the most important. Even if one had a completely independent power supply (battery or mains supplied), computer contamination remains. The power isn't the problem. The common ground is. Here all the noise gets conducted. The D+ & D- data pair of USB must be accompanied by a ground connection. It is this ground connection which conducts all the computer-generated nasties right into the analog audio ground. Unless some extraordinary efforts are made to isolate the computer and audio sides, all power supply clean-up efforts are wasted. The ground of the USB link maintains a constant connection of the computer with the rest of the audio system. "

"In the case of the Streamers, our approach is unique. We provide complete isolation between the computer and analog sides. Not only do we regenerate the power (thereby breaking the common ground), we do the same with all the data moving between the two halves. This allows us to draw power from the host computer. Because we are completely isolated, the fact that we're connected to the computer has no impact on the performance of our product."
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
orso skrev:
Fin info der. Tror jeg skal vente til HD utgaven kommer. Kanskje man kunne testet den mot Ayre sin USB DAC i samme slengen også.

Sitat fra 6moons:

"Kevin Halverson comments on the presumption that the problem with a host computer as power source is somehow related to having to clean up the 5V supply: "That's incorrect. Cleaning up nasty raw power supplies is a fairly trivial task. It can be accomplished by methods known to anyone skilled in the art of power supply design. There are a number of ways to accomplish this. Clean power is neither the only problem associated with a computer as audio source nor even the most important. Even if one had a completely independent power supply (battery or mains supplied), computer contamination remains. The power isn't the problem. The common ground is. Here all the noise gets conducted. The D+ & D- data pair of USB must be accompanied by a ground connection. It is this ground connection which conducts all the computer-generated nasties right into the analog audio ground. Unless some extraordinary efforts are made to isolate the computer and audio sides, all power supply clean-up efforts are wasted. The ground of the USB link maintains a constant connection of the computer with the rest of the audio system. "

"In the case of the Streamers, our approach is unique. We provide complete isolation between the computer and analog sides. Not only do we regenerate the power (thereby breaking the common ground), we do the same with all the data moving between the two halves. This allows us to draw power from the host computer. Because we are completely isolated, the fact that we're connected to the computer has no impact on the performance of our product."

6moons kommer garantert til å test HRT HD når den kommer.

Basert på hva jeg har hørt fra de andre Streamer'ene så tror jeg at HD kan bli et Killer produkt, da spesielt med tanke på prisen som den kommer til å koste.

Blir spennende å se om konkurrentene må justere ned prisen på sine produkter hvis HD blir en suksess.
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
HRT music streamer-noe forklaringer fra produsenten om asynchronous drift

Asynchronous transfer protocol. For detailed reading on the subject, I would recommend the USB forum's paper entitled "Universal Serial Bus Device Class Definition for Audio Devices" which is available at:

http://www.usb.org/developers/devclass_docs/audio10.pdf

In direct reply to the question"...but how can this new master clock control a computer's bus timing..." This misunderstanding is what needs to be corrected. The device (Streamer) does not control the host's (computer's) bus timing, the computer runs completely independently of the Streamer. What is controlled is the size of the data packets that the host (computer) sends to the device (Streamer).

The term asynchronous (or 'not' synchronous) defines that neither the clock within the host (computer) nor within the device (Streamer in this case) are synchronized at all. Both are free running and while they may be close in terms of frequency (or just as easily may not be very close), there is no fundamental control of either over the other. The clock generated by the host is typically a very poor one as it is subject to many sources of modulation from both hardware and software constraints. Using it in any way virtually guarantees large levels of jitter. The asynchronous approach allows both ends to operate independently and via a communication mechanism the device (Streamer) is polled by the host on a predetermined interval for a 'feedback' value that the device calculates and supplies to the host. The host then modifies its data payload and sends either more or less samples in subsequent data packet(s). This allows the data rate on average to match yet frees the device from the poor clock performance of the host. The actual mechanism for calculating and supplying this feedback data to the host (and handling errors of the host) is very complex and well beyond what can be conveyed in a limited amount of space (and time) but the concept is, at the surface level, very easy to understand.

Let me give an example.

Say that the host clock is intended to be supplying audio at 44,100 Hz (CD data rate) but due to its very poor nature is actually running at and average frequency of 44,099 Hz. In this same example, the device is generating an accurate, and more importantly low jitter, clock that is exactly 44,100 Hz for driving its audio circuits. This 1 Hz difference would quickly cause the two ends to drift apart and the data packets would become corrupt and a complete loss of function would result. Since the data comes in packets and the number of audio samples in the packet is under control of the software, the device sends to the host (in response to a request from the host) a value that describes the difference between the two data rates. This information that defines the difference is called the feedback value. In this example, the hosts clock is .0022676% slower than it should be; and after a matter of just a few thousand frames, the two ends would be hopelessly apart and the result would be something that would be described to as completely random noise, not audio.

In a streaming audio application the data is sent in packets that arrive once every millisecond (1/1000 of a second or 1000 data packets per second). Each packet would need to contain 44.1 samples, but only whole samples can be sent, so the host will send 44 samples for 9 frames (a total of 396 samples) and then on the 10th frame, it will send 45 samples. This makes a total of 441 samples in 10 frames and then the process is repeated during the next 10 frames. Since in my example the host is running slower than it should, eventually, the device's buffer would underflow (run out of data) and the whole system would crash, but with the device calculating the error of the host, it can request that one data packet have an additional sample to keep the two ends in relative synchronization but still allowing their clocks to run completely independently. As long as the buffer neither underflows (runs out of data) nor overflows (runs out of space), then the system works perfectly.

For a situation where the host is running faster than the device, the device sends feedback data that reduces the number of samples in the occasional frame. Again, the system stays intact via the feedback mechanism.

Consider the situation where the host generates a very poor clock interval (due to task handling, hardware design or as is nearly always the case, a combination of both) and each sample arrives either on time, early or late, this is exactly what happens and the result is classic jitter. Since the device (Streamer) is independent of this, there is zero impact on the conversion performance since our device operates only from its own locally generated clock. The difference in jitter levels is typically (with most computers) a factor from 100 to 1000 times lower for an asynchronous approach when contrasted to any of the other protocols available to an audio streaming (isochronous or constant interval) task.

Hopefully, this brief explanation affords one adequate information to understand how an asynchronous transfer protocol system can be completely independent of jitter which would otherwise result for any computer sourced audio application. What should be obvious is that S/PDIF is also subject to this same poor clock performance of the host (computer) as there is no feedback mechanism and the device must extract the clock from the data itself (which adds even more jitter). Compared to asynchronous USB, S/PDIF can be tens of thousands times lower performance and by contrast, makes it a very poor choice for anything even approaching high performance audio.

Kevin Halverson-HRT
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Vil man ha behov for en pre-amp med en slik HRT, eller kan man regulere volum i pc-en og komme fra det med kvaliteten i behold?

Mvh
Sniff
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Sniff skrev:
Vil man ha behov for en pre-amp med en slik HRT, eller kan man regulere volum i pc-en og komme fra det med kvaliteten i behold?

Mvh
Sniff
Du kan regulere volum i pc-en, men om det er en god løsning får være opp til den enkelte å bestemme selv.
Du trenger ikke en forforsterker.

Selv så bruker jeg forforsterker sammen med HRT streamer.
 
Topp Bunn