Hvilke parametrisk equalizer?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Noen som erfaring med softbaserte equalizere til avspilling av musikk?
Jeg får ikke ønsket lyd med Audiolense, men har behov for å løfte noen diper i frekvensresponsen.
Har googlet litt og det finnes fryktelig mye der ute..... Trenger ikke å være gratis, men må være bra!

Bruker J.River Mediacenter som avspiller og den tar VST-host. Har også console som jeg kan bruke for å få det til å fungere med alle programmer.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Prøvde begge i Steinberg, og av de to så likte jeg Soniqware best.
Den ga den "reneste" lyden dvs. den gjorde en god jobb uten å degrader lyden slik eq ofte gjør.
Lyden beholdt sin klarhet, uten å bli "ullen"
Det er den beste beskrivelsen jeg klarer å gi egentlig ::)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Litt ny mark for meg dette her og det er lite info å finne hvordan skal sette slikt opp til musikk avspilling. Virker som de fleste bruker hardware equalizer.
Jeg har forstått at jeg må ha et DAW. Finnes det gratis DAW?
Og når jeg har brukt en EQ plug-in i programvaren, så er det bare å laste den inn som VST i J.River? Har jeg forstått dette riktig?

I grunnen merkelig at ikke noen har laget en komplett program for audiofile med kombinasjonen frekvensmåling og EQ. Ja jeg kjenner selvfølgelig til de ulike DRC programmene, men det blir noe annet. Er i grunnnen godt fornøyd med lyden bortsett fra at et låter litt slankt grunnet noen diper.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ja, det er bare å bruke Airfoil. rogueamoeba.com/airfoil/
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

score

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2007
Innlegg
169
Antall liker
90
Sted
Re
Torget vurderinger
3
Veldig fornøyd med Waves Q10 eq. Waves har jo også noen andre fine.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
orso skrev:

Ja, glemmer at hifi gjerne vil ha mange bånd......:), Waves er jo nevnt og nr. 1, 4 og 5 på listen din er kjent for å være gode. De andre kjenner jeg ikke noe til.
Disse er gode:
http://www.bluecataudio.com/Products/Category_EQAndFilters/
og disse:
http://www.ursplugins.com/individual.html

Bare for å gjøre valget vrient... ;D.


Lykke til!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Orso,

Du kan lage ren EQ med Audiolense. Bare å benytte partial correction fra 0 Hz. Så lager du en target kurve som gir akkurat den EQ du ønsker.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Orso,

Du kan lage ren EQ med Audiolense. Bare å benytte partial correction fra 0 Hz. Så lager du en target kurve som gir akkurat den EQ du ønsker./quote] Ja. En annen løsning er å sette ned tidsvinduet, gradvis, og helt ned til kun 1 cycle. Jo kortere man bruker, jo mer trer rommet fram. Til slutt sitter man igjen kun med EQ funksjonen (direktelyden). Stemmer ikke det, Bx?

Orso: Hva er det du ikke er fornøyd med? Har du sammenlignet med/uten Group Delay Correction (GDC)?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Orso,

Du kan lage ren EQ med Audiolense. Bare å benytte partial correction fra 0 Hz. Så lager du en target kurve som gir akkurat den EQ du ønsker.
Takker. Lurte på det og hadde tenkt å spørre i Audiolense tråden, men trodde ikke det var mulig. Da er det naturlig å prøve det først.

pedal:
Jeg har ikke prøvd med og uten GDC nå, men har testet det tidligere. Jeg er bare ikke fortrolig med lyden Audiolense gir meg pr. dags dato. Det låter unaturlig og innestengt. Det er mangel på naturlig utklinging og rom. Ser ikke bort fra at det kan være tap av dynamikk også siden det blir så matt og uengasjerende. Jeg opplevde det samme hos totte som også bruker Audiolense. I mine ører er det ikke slik det skal låte, men jeg vil ikke avskrive Audiolense p.g.a. disse små erfaringene. Flott at andre er fornøyd og har fått det til. Kan være mye som spiller inn. Har man en stue uten akustiske tiltak er jeg ikke tvil om at totalresultatet er som oftest bedre med Audiolense enn uten.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
orso skrev:
...Det låter unaturlig og innestengt. Det er mangel på naturlig utklinging og rom. Ser ikke bort fra at det kan være tap av dynamikk også siden det blir så matt og uengasjerende...
Hvor stort (langt) tidsvindu bruker du Correction Procedure Designer?
-Man kan redusere antall cycler i takt med at romakustikken forbedres med fysiske tiltak.
-Man kan også senke frekvensområdet. (Partial correction). "No coorection above" (feks) 3kHz. Etter mitt skjønn klarer de fleste velkonstruerte høyttalere seg på egenhand over diskantens delefrekvens. Det gir også en "friskere" lyd.
 

score

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2007
Innlegg
169
Antall liker
90
Sted
Re
Torget vurderinger
3
Slik du beskriver hvordan det låter ville jeg prøvd ut 8192 tapper og alle cycles satt til 1. På den måten vil du ikke korrigere like mye. Kjører selv filteret slik og føler det er det som gir best lyd her hjemme.

Edit: Ville først prøvd ut med 8192 tapper, er der den største forskjelllen ligger her. Så kan evt cycles endres senere.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Orso,

Oppsettet for EQ er korrekt.

Jeg synes du har tatt det pent at du ikke har fått det til å svinge med Audiolense. Men det er allikevel noe som bekymrer meg. Hadde jeg hatt anledning til å lytte selv så skulle det ikke tatt lang tid å finne årsaken. Dette blir et delvis off-topic innlegg fra meg, men det har jo relevans for problemet du sliter med, og jeg håper det er OK - også for andre lesere. Som naturlig er så har du noen ideer om hvorfor Audiolense ikke fungerer som du ønsker. Det er i den sammenheng maktpåliggende for meg at det ikke dannes myter rundt DSP, akustikkbehandling og annet som skaper et feilaktig inntrykk av hva dette dreier seg om.

Jeg har fått flere uavhengige rapporter på at Audiolense er 100% transparent. To av disse er fra profesjonelle aktører i henholdsvis Norge og Canada og de har mye trening i å benytte ulike former for korreksjonsløsninger. De har kontrollmålt og kontrolllyttet. Høyttalere som låter korrekt i mellomtone og diskant før korreksjon låter klin likt etterpå med mindre man lager en target respons som endrer frekvensresponsen. Under 200 Hz er det alltid noe som ikke låter korrekt, og som blir betydelig bedre med Audiolense.

Jeg aner ikke årsaken er til at det ikke fungerer hos deg. Dvs jeg tror jeg vet hva filteret gjør feil, men ikke hvorfor det blir slik. Det kan være måleproblemer / målefeil. Det kan være problemer i avspillingskjeden. Det kan være at du ikke har klart å lage en target som gir deg den lyden du ønsker. Det siste er ikke uvanlig. De store avvikene du beskriver mellom ønsket lyd og oppnådd lyd med Audiolense tyder på at du stort sett har vært ganske langt unna din ideelle frekvensrespons. Det er frekvensresponsen som filteret gir som ikke gir den lyden du ønsker. Som en feiinnstilt EQ. Uavhengig om avviket oppstår på målesiden eller i target responsen eller et annet sted så går det an å gjøre noe med dette ved å justere target responsen. Hvis man eksperimenterer mye med ulike target responser så vil man oppleve med egne ører hvor enormt mye dette påvirker stort sett alle de lydmessige parametrene som vi er inne på her.

Det er ikke noe mystikk med Audiolense. Uten GDC inne så får man en ren frekvenskorreksjon. Denne manipulerer ikke signalet på noen grunnleggende annen måte enn transparente delefilterkomponenter, EQ-er eller tonekontroller. Den gjør det bare med større presisjon - og med betydelig mindre forvrengning enn analoge løsninger. Frekvenskorreksjonen i Audiolense (hvis man slår av GDC) gjør ikke noe annet med lyden enn å korrigere frekvensen. Ingen mystiske tilleggseffekter eller bieffekter. Hvis man ser på korreksjonsfilterets frekvensrespons så ser man akkurat hva slags lydmessige endringer man får. What you see is what you get.

Med GDC og en måling som er helt spinnvill går det kanskje an å få til litt dynamikktap. Men jeg tviler på at det er nok til å påvirke de 94 dB som CD-avspilling i teorien byr på. Uten GDC så er det ikke mulig. Ikke med normale settinger på filteret. Så jeg anser det for overveiende sannsynlig at det du ikke liker med Audiolense inne er frekvensresponsen som du har fått ut av høyttalerne.

Jeg ser at du spekulerer i at Audiolense kanskje ikke fungerer så bra i akustikkbehandlede rom. Dette kan jeg avkrefte. I et rom med kontrollert etterklang er det ofte ikke like mye å hente på korreksjon. Men man kan stort sett få til hva man måtte ønske, fordi stort sett all romklang vil være innenfor Audiolense sin rekkevidde. Jeg har 50 m2 med glava akustikkplater hjemme i loftsstua. Disse er montert i taket, og det er etablert en akustisk forbindelse med hele takisolasjonen, noe som drar ned etterklangstiden vesentlig fra mellomtonen og ned. Det er ikke sånn "mutet" følelse som man har i rom med mye høyfrekvent demping. Det er en behagelig stillhet og ro der inne som gjør at man hører mye lengre inn i musikken enn de fleste andre steder. Og med Audiolense så hører man svært svært langt inn i opptaket. Det jeg sier har jeg mao fått bekreftet både i teori og i praksis.

Litt leking med EQ er kanskje det som skal til for at du finner ut hva slags frekvensrespons du er på jakt etter. Kanskje kommer du også helt i mål i forhold til hva du jakter på. Når man benytter EQ er det en tendens til at man beholder større deler av den opprinnelige frekvensresponsen. Man kan fjerne en dipp her og en peak der. Og ta det skritt for skritt. Når du har en EQ som du synes låter bra, så kan du jo forsøke å lage en target som matcher hovedtrekkene i den simulerte responsen etter korreksjon/EQ. Og da ser jeg ikke bort fra at du ser lyset.

Hvis du fortsatt ønsker å finne roten til problemet og få fullt utbytte av Audiolense så kan jeg hjelpe deg. Da gjør vi det på den måten at du forteller meg hvordan det seneste filteret låter og hva du savner, og så forsøker jeg å justere korreksjonen slik at vi kommer nærmere den lyden du jakter på. Og så holder vi på slik helt til du har den responsen som du ønsker.

Første trinn er i så fall at du lager en snorrett target, korte vinduer, partial correction fra 5 Hz og opp og med GDC disabled. Hvis det da er noen annen forskjell fra ukorrigert enn at det spiller vesentlig lavere så har du problemer i avspillingskjeden. Det må vi evt. luke vekk før vi kan fortsette.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bx:
Tja. Jeg er selv usikker på hvorfor jeg ikke får ønsket lyd med Audiolense. Håper å få besøkt noen flere som bruker Audiolense.
Prøvde litt i går. Brukte samme target kurve til både Group delay + frequency, Group delay-Old Method og bare EQ. Old Method gav meg best resultat, men ikke tilfredstillende. GD + frequency ble altfor innelukket og unaturlig. Bare Eq låt helt merkelig og rart med mye ekko.

Jeg tror muligens det handler om at Audiolense fjerner mer av rommet en hva jeg foretrekker og at jeg savner regel rett mer refleksjoner og klang. Det er nemlig mye av det samme jeg har opplevd når jeg har overdempet med rockwool. Da låter det også innesluttet, matt og kjedelig. Jeg kan velge mindre korreksjon, men har ikke blitt fornøyd da heller. Det postive med bruk av Audiolense er at jeg får mer fylde i steder i bassen hvor det er behov for det, men synes egentlig ikke totalt sett at bassen blir strammere og mer definert.

Mente vel egentlig ikke at Audiolense ikke fungerer når man har gjort akustiske tiltak. Det jeg antydet var at jeg tviler på Audiolense og andre typer lydkorreksjon gjør en like god jobb som aku tiltak. Det står jeg fast ved pr. dags dato. Jeg ser korreksjon mer som et tillegg til det andre hvis man ønsker lyd i øverste klasse.

Har prøvd meg litt med bare Eq med Audiolense, men det blir bare snodig. Vet ikke om det forteller at jeg bruker helt feil target kurve. Det er selvfølgelig mulig at target kurve og frekvensrespons er en forklaring på at jeg ikke har kommet i mål.

Føler dessuten at jeg veldig tett på svært god lyd nå. Det jeg trenger er mer nivå i deler av bassen og nedre mellomtone. Derfor tror jeg Eq alene er veien å gå for meg.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Tillater meg litt høytflyvende synsing.
Du nevner at du vil heve noen dipper med EQ. Disse dippene kan være kanselleringer som er rom/høyttaler/plasseringsbetinget. EQer man disse bølgedalene(og du ikke har noen topper som kan senkes tilsvarende) vil belastningen på forsterkeren og høyttaler øke. Det kan introdusere økt forvrengning i systemet.

Siden BX mener AL er transparent som EQ(og jeg tror han) vil andre EQ-systemer introdusere farging av ulikt slag.

Mitt tips fra sidelinjen er å prøve en annen høyttalerplassering, hvor du unngår dipper i frekvensaksen. Du trenger derimot ikke å vektlegge topper i denne omgang. Disse fikser Audiolence uten problem. Samtidig vil du belaste forsterkeren mindre, ikke mer med slik bruk.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
Tillater meg litt høytflyvende synsing.
Du nevner at du vil heve noen dipper med EQ. Disse dippene kan være kanselleringer som er rom/høyttale/plasseringsbetinget. EQer man disse bølgedalene(og du ikke har noen topper som kan senkes tilsvarende) vil belastningen på forsterkeren og høyttaler øke. Det kan du introdusere økt forvrengning i systemet.
Jeg har nok mye å gå før jeg får forvrengning. Har aktive høyttalere med 4 effektforsterkere i hver høyttaler (3 PWM og 1 AB). Høyttalerne har selvfølgelig sine begrensninger, men det merker man jo når man justerer.

mutz skrev:
Siden BX mener AL er transparent som EQ(og jeg tror han) vil andre EQ-systemer introdusere farging av ulikt slag.
Den argumentasjonen forsto jeg ikke. Her er det snakk om å bruke EQ til å ratte litt på frekvensgangen. Det må sikkert brukes med omhu og lave Q-verdier, men ser ikke at EQ ikke skal fungere uten tap av oppløsning. Det er nok en hifi myte. Har hørt noen anlegg med Behringer som låt fantastisk. Langt bedre enn å bruke elektronikk som EQ.....

mutz skrev:
Mitt tips fra sidelinjen er å prøve annen høyttalerplassering, hvor du unngår dipper i frekvensaksen. Du trenger derimot ikke å vektlegge topper i denne omgang. Disse fikser Audiolence uten problem. Samtidig vil du belaste forsterkeren mindre, ikke mer med slik bruk.
I rommet hvor høyttalerne står nå, finner jeg neppe noe særlig bedre plassering. Tro meg, jeg har prøvd det aller meste som er mulig. Og bruken av Audiolense er jeg som sagt ikke fornøyd med.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Jeg har nok mye å gå før jeg får forvrengning. Har aktive høyttalere med 4 effektforsterkere i hver høyttaler (3 PWM og 1 AB). Høyttalerne har selvfølgelig sine begrensninger, men det merker man jo når man justerer.
"Litt" EQ når man har bølgedaler kan være meget effektkrevende. De EQ systemene jeg kjenner til øker effekten på problemfrekvensene. Er det stående bølger som er årsaken til bølgedalene vil "motkreftene" økes tilsvarende. Jeg klarte å få klipping i en Velodyne DD18 på ganske lavt volum pga. slike fenomener. Og fortsatt hadde jeg den samme bølgedalen. 20 cm flytting av subben var rett medisin.

mutz skrev:
Siden BX mener AL er transparent som EQ(og jeg tror han) vil andre EQ-systemer introdusere farging av ulikt slag.

orso skrev:
Den argumentasjonen forsto jeg ikke. Her er det snakk om å bruke EQ til å ratte litt på frekvensgangen. Det må sikkert brukes med omhu og smale Q-verdier, men ser ikke at EQ ikke skal fungere uten tap av oppløsning. Det er nok en hifi myte. Har hørt noen anlegg med Behringer som låt fantastisk. Langt bedre enn å bruke elektronikk som EQ.....
Det du sier her er at AL ikke er transparent.

mutz skrev:
Mitt tips fra sidelinjen er å prøve annen høyttalerplassering, hvor du unngår dipper i frekvensaksen. Du trenger derimot ikke å vektlegge topper i denne omgang. Disse fikser Audiolence uten problem. Samtidig vil du belaste forsterkeren mindre, ikke mer med slik bruk.
orso skrev:
I rommet hvor høyttalerne står nå, finner jeg neppe noe særlig bedre plassering. Tro meg, jeg har prøvd det aller meste som er mulig. Og bruken av Audiolense er jeg som sagt ikke fornøyd med.
Jeg tror deg. Men tror ikke Behringer er mer transparent enn AL.

Uansett håper jeg det løser seg.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Spørs hva man mener med transparent. Spørs også hvordan Audiolense brukes. Ved vanlig bruk er Audiolense langt mer enn bare EQ og det er ikke sikkert man liker det. Det er dessuten flere måter å gjøre lydkorreksjon på og det kan gi ulike resultater. De beste anleggene jeg har hørt har benyttet seg av DEQX. Som jeg var inne på så tror jeg noe av forklaringen til min misnøye med Audiolense skyldes at den fjerner mer av rommet enn hva jeg foretrekker. Jeg er tilhenger av mye direkte lyd, men noe klang og refleksjoner skal det være. Det kan også skyldes typen korreksjon Audiolense bruker, men det blir bare synsing fra min side.

Selvfølgelig kan det også være kokken som er synderen i dette tilfellet. Ikke tilfeldig at mitt fremtidige anlegg blir et custom made et. ;)
Det er ikke enkelt å bruke et program som Audiolense og hente potensiale, så sant man ikke er høyttalerbygger og besitter stor kunnskap. Man har fryktelig mange muligheter. Hvorfor jeg ikke får til kun Eq med Audiolense, vet jeg ikke. Men jeg er også usikker på hvordan jeg skal f.eks bare heve diper og la resten av frekvensgangen være som den er. Jeg har derfor nå lyst til å prøve andre EQ løsninger. Så får vi se. Kanskje et annet EQ program er enklere og mer skreddersydd å bruke for meg. Med et standard EQ program så vet jeg i alle fall hvordan jeg kun skal heve dipene jeg har.

Men over til det tråden handler om. Jeg prøvde å laste inn en VST plug-in i går i J.River. Da låste hele DSP Studio seg og jeg måtte reinstallere J.River.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Da er vi i gang. Tror jeg har funnet årsaken til DSP Studioet kræsjet første gangen jeg prøvde en EQ plug-in. Det er console som skaper trøbbel.

Aner ikke hvordan Flux brukes enda, men merker klar forskjell med den hevingen som vises under.
 

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Veldig gøy å eksperimentere med dette. Jeg synes helt klart det låter litt bedre med EQ nå. Flux EPU II virker som en veldig transparent equalizer. Får fyldigere lyd og en tanke varmere og mykere lydbildet med EQuen i bildet under. Trodde utifra frekvensgangen min at det var viktig å heve 300Hz området en del, men da blir det fort litt skarpt. Kan virke som om det fungerer bedre å heve rundt 500Hz. Men lærer mye av å endre på frekvensresponsen. Det fine er at jeg kan endre kurven mens jeg lytter til musikk samtidig og man merker da hva som skjer umiddelbart. Kom gjerne med innspill og tips. Skal snart ta en ny måling av frekvensresponsen som jeg kan legge ut.
 

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I studio satte jeg stor pris på Waves-pakkene. Riktignok var det mest de dynamiske prosessorene, men eq-ene er av samme høye kvalitet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
I studio satte jeg stor pris på Waves-pakkene. Riktignok var det mest de dynamiske prosessorene, men eq-ene er av samme høye kvalitet.
Waves skal testes i løpet av de nærmeste dagene.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Jeg klarte å ratte meg ganske baklengs inn i nevroseland, men EQ er nok både morsommere og mer fornuftig enn å styre lyd med kabelbytte ::)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Jeg klarte å ratte meg ganske baklengs inn i nevroseland, men EQ er nok både morsommere og mer fornuftig enn å styre lyd med kabelbytte ::)
Og styre lyd med elektronikk. 8)
Klasse D og EQ er fine greier.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Brasse skrev:
Jeg klarte å ratte meg ganske baklengs inn i nevroseland, men EQ er nok både morsommere og mer fornuftig enn å styre lyd med kabelbytte ::)
Og styre lyd med elektronikk. 8)
Klasse D og EQ er fine greier.
Det har lenge vært fortrinnet til klasse D, men nå som de fleste går over til streaming-løsninger så oppnås samme fordel med både transistor, rør og klasse T (eller hvilken som helst annet prinsipp). Selvfølgelig ikke når det spilles med en vanlig cdp eller tilsvarende kilde analogt koblet til forsterkeren, men som sagt for de som har gravlagt de vanlige drevene med HDD og pc så er den forskjellen fra klasse D opphørt.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.843
Antall liker
10.662
Torget vurderinger
10
Gammel tråd men jeg prøver meg.

En kompis kjører Foobar og Tidal. Han trenger ikke aktiv deling men kun en god PEQ, men gjerne også FIR romkorreksjon. Han kjører digital ut fra PCn inn i Buffalo DAC via USB.

Noen tips?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.872
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Han kan og bruke en MiniDSP OpenDRC-DI, en Umic, og så ratte filtrene manuelt i Rephase. Evnt kjøpe Dirac til enheten.

Johan-Kr
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.673
Antall liker
4.119
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Gammel tråd men jeg prøver meg.

En kompis kjører Foobar og Tidal. Han trenger ikke aktiv deling men kun en god PEQ, men gjerne også FIR romkorreksjon. Han kjører digital ut fra PCn inn i Buffalo DAC via USB.

Noen tips?
Hva med Amarra sin App for tidal? Der kan du justere i hytt og gevær, men den har nok ikke FIR.
Den finnes i flere løsninger. Jeg vet Tand her på forumet benytter den med stor suksess, kanskje han legger til et par varmende ord
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Husker kanskje feil, men har ikke Foobar en eq som man kan laste inn?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.843
Antall liker
10.662
Torget vurderinger
10
Kanskje han enkelt kan laste inn PEQ EQ i Foobar og også bruke app til Tidal med samme biquads?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
JRiver har innebygget EQ, delay, shelving, osv. Men jeg ville ha brukt en pro EQ plugin til EQ biten.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.843
Antall liker
10.662
Torget vurderinger
10
PRO EQ plugin i Foobar vil jo ikke fungere i Tidal
 
Topp Bunn