Clocklink mellom PC og ekstern DAC.

R

Roysen

Gjest
En del lydkort har mulighet til for å slaves til eksterne DACer dersom man benytter lydkortet kun til formatkonvertering og sender digitalt ut til DAC. Jeg kunne tenkt meg en slik løsning med et Lynx AES16e. Det jeg da lurer litt på er hvor mye denne clocklinken har å si så lenge man ikke har slavet klokken og harddisken i PC til samme eksterne klokke? Noen som har jittermålinger på dette?

Mvh
Roysen
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har blitt fortalt at det er smart å ha klokkekilden så oppstrøms som mulig.
 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Jeg har blitt fortalt at det er smart å ha klokkekilden så oppstrøms som mulig.
Det er visst litt delte meninger. Jeg har hørt at klokkekilden bør være så nære DAC som mulig. Uansett så er det vel vanskelig å få clocklinket PCens klokke og dermed klokken harddisken benytter til ekstern DAC?

Edit: Det virker som om avspillingssoftwarern kan klokkesynkronisere harddiskavlesingen med lydkortet. Da er jo dette løst.

Mvh
Roysen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.566
Antall liker
27.602
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det som blir skrevet er vel at ved bruk av ekstern klokke så skal alle forbindelser være så korte som mulig.
Når det er sagt, er vel liten hensikt i å synke med ekstern klokke når men bare har dac og drev. Blir det flere komponenter som skal snakke sammen, blir det jo noe annet.

mvh
 
R

Roysen

Gjest
tkr skrev:
Det som blir skrevet er vel at ved bruk av ekstern klokke så skal alle forbindelser være så korte som mulig.
Når det er sagt, er vel liten hensikt i å synke med ekstern klokke når men bare har dac og drev. Blir det flere komponenter som skal snakke sammen, blir det jo noe annet.

mvh
Tja, det er vel litt delte meninger her også. dCS, Wadia og Esoteric anbefaler clocklink selv om man har bare drev og DAC selv om nytten helt klart er større om det er snakk om flere komponenter som skal snakke sammen.

Mvh
Roysen
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Hensikten med separat klokke er at klokken til da-konverter blir mest mulig jitterfri. Dette oppnås enklest dersom klokkekilden sitter nær da-konverter. Klokke til andre enheter (drev, oppsamplere,...) er ukritiske med hensyn til jitter.
Enkelte ganger er det ikke mulig (eller ønskelig av en eller annen grunn) å ha klokkekilden nær da-konverter, men det er likevel meget nyttig å ha en separat klokketråd ettersom det er mye enklere å lage en lav-jitter pll som skal låse seg på et klokkesignal enn på et datasignal.
 
R

Roysen

Gjest
Gammeln skrev:
Hensikten med separat klokke er at klokken til da-konverter blir mest mulig jitterfri. Dette oppnås enklest dersom klokkekilden sitter nær da-konverter. Klokke til andre enheter (drev, oppsamplere,...) er ukritiske med hensyn til jitter
Nja, hensikten med separat klokke er å synkronisere avlevering og mottak av datastrømmen mellom to komponenter slik at avleveringen ikke forsinker eller overrkjører mottakeren og dermed D/A konverteringen som vil skape jitter (tidsforskyvingsfeil). Av den grunn er ikke drev, oppsamplere ukritiske med hensyn til jijtter så lenge de skal benyttes samen med en DAC.

Mvh
Roysen
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Roysen skrev:
Gammeln skrev:
Hensikten med separat klokke er at klokken til da-konverter blir mest mulig jitterfri. Dette oppnås enklest dersom klokkekilden sitter nær da-konverter. Klokke til andre enheter (drev, oppsamplere,...) er ukritiske med hensyn til jitter
Nja, hensikten med separat klokke er å synkronisere avlevering og mottak av datastrømmen mellom to komponenter slik at avleveringen ikke forsinker eller overrkjører D/A konverteringen og dermed skaper jitter (tidsforskyvnigsfeil). Av den grunn er ikke drev, oppsaplere ukritiske med dhensyn til jijtter så lenge de skal benyttes samen med en DAC.

Mvh
Roysen
Er nok ikke helt enig med deg Roysen. Det eneste stedet i systemet klokkejitter har betydning er i da-konverteren. Alle andre steder er det tilstrekkelig at data blir overført uten feil.
Årsaken til at klokken blir distribuert til de andre enhetene er for å forhindre bitglipp, ikke redusere jitter.
 
R

Roysen

Gjest
Gammeln skrev:
Roysen skrev:
Gammeln skrev:
Hensikten med separat klokke er at klokken til da-konverter blir mest mulig jitterfri. Dette oppnås enklest dersom klokkekilden sitter nær da-konverter. Klokke til andre enheter (drev, oppsamplere,...) er ukritiske med hensyn til jitter
Nja, hensikten med separat klokke er å synkronisere avlevering og mottak av datastrømmen mellom to komponenter slik at avleveringen ikke forsinker eller overrkjører D/A konverteringen og dermed skaper jitter (tidsforskyvnigsfeil). Av den grunn er ikke drev, oppsaplere ukritiske med dhensyn til jijtter så lenge de skal benyttes samen med en DAC.

Mvh
Roysen
Er nok ikke helt enig med deg Roysen. Det eneste stedet i systemet klokkejitter har betydning er i da-konverteren. Alle andre steder er det tilstrekkelig at data blir overført uten feil.
Årsaken til at klokken blir distribuert til de andre enhetene er for å forhindre bitglipp, ikke redusere jitter.
Konstaterer at vi er uenige og legger ved en link til Wadias teknologisider som vel var det første selskapet i high-end audio som tok jitter og clocklink seriøst:

http://wadia.com/technology/clocklink/

Mvh
Roysen
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Roysen skrev:
Gammeln skrev:
Roysen skrev:
Gammeln skrev:
Hensikten med separat klokke er at klokken til da-konverter blir mest mulig jitterfri. Dette oppnås enklest dersom klokkekilden sitter nær da-konverter. Klokke til andre enheter (drev, oppsamplere,...) er ukritiske med hensyn til jitter
Nja, hensikten med separat klokke er å synkronisere avlevering og mottak av datastrømmen mellom to komponenter slik at avleveringen ikke forsinker eller overrkjører D/A konverteringen og dermed skaper jitter (tidsforskyvnigsfeil). Av den grunn er ikke drev, oppsaplere ukritiske med dhensyn til jijtter så lenge de skal benyttes samen med en DAC.

Mvh
Roysen
Er nok ikke helt enig med deg Roysen. Det eneste stedet i systemet klokkejitter har betydning er i da-konverteren. Alle andre steder er det tilstrekkelig at data blir overført uten feil.
Årsaken til at klokken blir distribuert til de andre enhetene er for å forhindre bitglipp, ikke redusere jitter.
Konstaterer at vi er uenige og legger ved en link til Wadias teknologisider som vel var det første selskapet i high-end audio som tok jitter og clocklink påseriøst:

http://wadia.com/technology/clocklink/

Mvh
Roysen
Jammen her sier jo Wadia akkurat det samme som jeg prøver på. De plasserer klokkekilden nær da-konverter for å oppnå lavest mulig jitter. Deretter sender de den samme klokken til drevet for å få data ut i riktig takt (for å unngå bitglipp). Jitter på dataoverføringen mellom drev og dac er ukritisk.
Jeg tror vi egentlig snakker forbi hverandre.
 
R

Roysen

Gjest
Gammeln skrev:
Roysen skrev:
Gammeln skrev:
Roysen skrev:
Gammeln skrev:
Hensikten med separat klokke er at klokken til da-konverter blir mest mulig jitterfri. Dette oppnås enklest dersom klokkekilden sitter nær da-konverter. Klokke til andre enheter (drev, oppsamplere,...) er ukritiske med hensyn til jitter
Nja, hensikten med separat klokke er å synkronisere avlevering og mottak av datastrømmen mellom to komponenter slik at avleveringen ikke forsinker eller overrkjører D/A konverteringen og dermed skaper jitter (tidsforskyvnigsfeil). Av den grunn er ikke drev, oppsaplere ukritiske med dhensyn til jijtter så lenge de skal benyttes samen med en DAC.

Mvh
Roysen
Er nok ikke helt enig med deg Roysen. Det eneste stedet i systemet klokkejitter har betydning er i da-konverteren. Alle andre steder er det tilstrekkelig at data blir overført uten feil.
Årsaken til at klokken blir distribuert til de andre enhetene er for å forhindre bitglipp, ikke redusere jitter.
Konstaterer at vi er uenige og legger ved en link til Wadias teknologisider som vel var det første selskapet i high-end audio som tok jitter og clocklink påseriøst:

http://wadia.com/technology/clocklink/

Mvh
Roysen
Jammen her sier jo Wadia akkurat det samme som jeg prøver på. De plasserer klokkekilden nær da-konverter for å oppnå lavest mulig jitter. Deretter sender de den samme klokken til drevet for å få data ut i riktig takt (for å unngå bitglipp). Jitter på dataoverføringen mellom drev og dac er ukritisk.
Jeg tror vi egentlig snakker forbi hverandre.
Det virker som om vi forsøker å si det samme her men med forskjellige ord. Det du kaller bitglipp mellom de to enhetene kaller jeg tidsforskyving som sikkert kan forårsake bitglipp. Poenget er at transporten må slaves til samme klokke som DAC, men at klokken må være så nære DAC som mulig. Upsampler og drev må imidlertid være slavet til samme klokke for å oppnå den ønskede effekten. Om de hadde vært ukritiske i forhold til jitter hadde det vært nok å flytte klokken så nære DAC som mulig og latt transport og upsampler benytte sin egen innebygde klokke uten noen form for klokke synkronisering.

For å si det på en annen måte. Det er ikke ukritisk for jitter nivået i DACen om drev og upsampler er klokkesynkronsert med DAC. Ergo er ikke drev og upsampler ukritiske med hensyn på jitter.

Mvh
Roysen
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
Gammeln skrev:
Er nok ikke helt enig med deg Roysen. Det eneste stedet i systemet klokkejitter har betydning er i da-konverteren. Alle andre steder er det tilstrekkelig at data blir overført uten feil. Årsaken til at klokken blir distribuert til de andre enhetene er for å forhindre bitglipp, ikke redusere jitter.
Jeg leste en gang et intervju med selveste Tom Jung, som sa at i et studio så gjorde det ikke noe om jitter oppstod i det digitale domenet studioutstyret imellom, så lenge det ble "skrellet vekk" i siste ledd før D/A konvertering. Forøvrig så er vel hovedpoenget med klokkesynkronisering i studiosammenheng at alle apparater (nettopp) jobber synkront. Hvis flere apparater skal gjøre noe med signalet (eq-boks, kompresjons-boks, mikse-boks, etc, etc, så må de vel starte/stoppe på nøyaktig samme sample).

-Så det kan godt være som det her blir sagt, at synkronisering av hele digitalkjeden i seg selv ikke er lydforbedrende. Det er i sisteleddet, DA konverteringen, at klokkepresisjonen er utslagsgivende for lydkvaliteten.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Roysen skrev:
Gammeln skrev:
Roysen skrev:
Gammeln skrev:
Roysen skrev:
Gammeln skrev:
Hensikten med separat klokke er at klokken til da-konverter blir mest mulig jitterfri. Dette oppnås enklest dersom klokkekilden sitter nær da-konverter. Klokke til andre enheter (drev, oppsamplere,...) er ukritiske med hensyn til jitter
Nja, hensikten med separat klokke er å synkronisere avlevering og mottak av datastrømmen mellom to komponenter slik at avleveringen ikke forsinker eller overrkjører D/A konverteringen og dermed skaper jitter (tidsforskyvnigsfeil). Av den grunn er ikke drev, oppsaplere ukritiske med dhensyn til jijtter så lenge de skal benyttes samen med en DAC.

Mvh
Roysen
Er nok ikke helt enig med deg Roysen. Det eneste stedet i systemet klokkejitter har betydning er i da-konverteren. Alle andre steder er det tilstrekkelig at data blir overført uten feil.
Årsaken til at klokken blir distribuert til de andre enhetene er for å forhindre bitglipp, ikke redusere jitter.
Konstaterer at vi er uenige og legger ved en link til Wadias teknologisider som vel var det første selskapet i high-end audio som tok jitter og clocklink påseriøst:

http://wadia.com/technology/clocklink/

Mvh
Roysen
Jammen her sier jo Wadia akkurat det samme som jeg prøver på. De plasserer klokkekilden nær da-konverter for å oppnå lavest mulig jitter. Deretter sender de den samme klokken til drevet for å få data ut i riktig takt (for å unngå bitglipp). Jitter på dataoverføringen mellom drev og dac er ukritisk.
Jeg tror vi egentlig snakker forbi hverandre.
Det virker som om vi forsøker å si det samme her men med forskjellige ord. Det du kaller bitglipp mellom de to enhetene kaller jeg tidsforskyving som sikkert kan forårsake bitglipp. Poenget er at transporten må slaves til samme klokke som DAC, men at klokken må være så nære DAC som mulig. Upsampler og drev må imidlertid være slavet til samme klokke for å oppnå den ønskede effekten. OM de hadde vært ukritiske i forhold til jitter hadde det vært nok å flyttet klokken så nære DAC som mulig og latt transport og upsampler benytte sin egen innebygde klokke uten noen form for clicklink slaving.

Mvh
Roysen
Vi er nok egentlig enige ja. Bitglipp er en type feil som du gjerne kan si skyldes tidsforskyving. Det betyr ganske enkelt at man enten hopper over et bit eller sender et bit to ganger.
Setningen "OM de hadde vært ukritiske i forhold til jitter hadde det vært nok å flyttet klokken så nære DAC som mulig og latt transport og upsampler benytte sin egen innebygde klokke uten noen form for clicklink slaving." er imidlertid ikke riktig ettersom det da ville resultert i bitglipp. Men det har altså ikke noe med jitter å gjøre.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sålenge bitene slipper helskinnet igjennom er alt greit, ja. Jitter er ikke noe problem før datastrømmen skal konverteres til analoge signaler, slik pedal skriver.
 
N

nb

Gjest
pedal skrev:
Gammeln skrev:
Er nok ikke helt enig med deg Roysen. Det eneste stedet i systemet klokkejitter har betydning er i da-konverteren. Alle andre steder er det tilstrekkelig at data blir overført uten feil. Årsaken til at klokken blir distribuert til de andre enhetene er for å forhindre bitglipp, ikke redusere jitter.
Jeg leste en gang et intervju med selveste Tom Jung, som sa at i et studio så gjorde det ikke noe om jitter oppstod i det digitale domenet studioutstyret imellom, så lenge det ble "skrellet vekk" i siste ledd før D/A konvertering. Forøvrig så er vel hovedpoenget med klokkesynkronisering i studiosammenheng at alle apparater (nettopp) jobber synkront. Hvis flere apparater skal gjøre noe med signalet (eq-boks, kompresjons-boks, mikse-boks, etc, etc, så må de vel starte/stoppe på nøyaktig samme sample).

-Så det kan godt være som det her blir sagt, at synkronisering av hele digitalkjeden i seg selv ikke er lydforbedrende. Det er i sisteleddet, DA konverteringen, at klokkepresisjonen er utslagsgivende for lydkvaliteten.
Blir noe egentlig noensinne konvertert til analogt i et moderne studio hvor sluttproduktet skal på CD? Jeg skjønner at det må gjøres en AD-konvertering, men poenget med DA har jeg større problemer med å se.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
nb skrev:
pedal skrev:
Gammeln skrev:
Er nok ikke helt enig med deg Roysen. Det eneste stedet i systemet klokkejitter har betydning er i da-konverteren. Alle andre steder er det tilstrekkelig at data blir overført uten feil. Årsaken til at klokken blir distribuert til de andre enhetene er for å forhindre bitglipp, ikke redusere jitter.
Jeg leste en gang et intervju med selveste Tom Jung, som sa at i et studio så gjorde det ikke noe om jitter oppstod i det digitale domenet studioutstyret imellom, så lenge det ble "skrellet vekk" i siste ledd før D/A konvertering. Forøvrig så er vel hovedpoenget med klokkesynkronisering i studiosammenheng at alle apparater (nettopp) jobber synkront. Hvis flere apparater skal gjøre noe med signalet (eq-boks, kompresjons-boks, mikse-boks, etc, etc, så må de vel starte/stoppe på nøyaktig samme sample).

-Så det kan godt være som det her blir sagt, at synkronisering av hele digitalkjeden i seg selv ikke er lydforbedrende. Det er i sisteleddet, DA konverteringen, at klokkepresisjonen er utslagsgivende for lydkvaliteten.
Blir noe egentlig noensinne konvertert til analogt i et moderne studio hvor sluttproduktet skal på CD? Jeg skjønner at det må gjøres en AD-konvertering, men poenget med DA har jeg større problemer med å se.
Dersom vi går over til å ta med innspillingsdelen må jeg få bemerke at jitter på klokke til ad-konverter er (minst) like skadelig som på klokke til da-konverter. Og det er ingenting som kan gjøres for å rette det opp seinere.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man bruker vel gjerne ombordDACen i en boks eller to. Man må (håper jeg) høre resultatet av hva man driver med...
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Blir noe egentlig noensinne konvertert til analogt i et moderne studio hvor sluttproduktet skal på CD? Jeg skjønner at det må gjøres en AD-konvertering, men poenget med DA har jeg større problemer med å se.
Det er nok riktig som du sier. Men det forandrer ikke prinsippet. Studioet kan godt levere fra seg en digital mastertape (eller fil) med jitter. I den etterfølgende masteringprosessen, på annen adresse eller annet tidspunkt, så vil denne digitale jitter bli fjernet eller marginalisert i henhold til klokkekvaliteten i DA prosessen.

Hvis jitteren IKKE fjernes, men "hardkodes" i mastertapen gjennom en D/A konvertering, så er den der for alltid. Det er en av grunnene til at en remaster (kan) låte bedre. Dagens klokker er mer presise enn de som ble brukt på 80- og 90-tallet.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Valentino skrev:
Man bruker vel gjerne ombordDACen i en boks eller to. Man må (håper jeg) høre resultatet av hva man driver med...
Ja, de gjør nok det. Og de er nøye med å konvertere til mp3 først slik at de er sikre på at de lytter til det riktige sluttresultatet ;D
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Roysen skrev:
For å si det på en annen måte. Det er ikke ukritisk for jitter nivået i DACen om drev og upsampler er klokkesynkronsert med DAC. Ergo er ikke drev og upsampler ukritiske med hensyn på jitter.

Mvh
Roysen
Jitter er ikke det samme som presisjon. Jitter er fasestøy på klokka, presisjon er avviket mellom klokkene. Vanlig variasjon mellom krystaller er +-100ppm, eller 1/10000. Det tilsvarer ca 5 sampler i sekundet. Det er grunnen til at man trenger sync mellom kilde og dac, man ønsker at klokkene skal gå like fort. Det er ikke fordi man trenger lav jitter i den digitale kilden.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er vel ikke helt trivielt å fjerne jitterforvrengning fra AD-prosessen, eller?
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Valentino skrev:
Det er vel ikke helt trivielt å fjerne jitterforvrengning fra AD-prosessen, eller?
Denne forvrengningen vil være avhengig av i alle fall jitterfrekvens, jitteramplitude og type ad-konverter. Jeg tror ikke det er mulig å gjøre noe som helst.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det tror ikke jeg heller. Jeg leste pedal som om han trodde det, men det innlegget er redigert nå.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Stemmer det at en Master klokke alá Apogee Big Ben vil øke jitternivået?

Utifra hva jeg har lest Roysen, så er Lynx AES16e klokkesynkronisert til en ekstern og god DAC så bra som det kan bli det. Har lest litt i forum for proff miljøet.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
nb skrev:
Blir noe egentlig noensinne konvertert til analogt i et moderne studio hvor sluttproduktet skal på CD? Jeg skjønner at det må gjøres en AD-konvertering, men poenget med DA har jeg større problemer med å se.
Det er nok riktig som du sier. Men det forandrer ikke prinsippet. Studioet kan godt levere fra seg en digital mastertape (eller fil) med jitter. I den etterfølgende masteringprosessen, på annen adresse eller annet tidspunkt, så vil denne digitale jitter bli fjernet eller marginalisert i henhold til klokkekvaliteten i DA prosessen.

Hvis jitteren IKKE fjernes, men "hardkodes" i mastertapen gjennom en D/A konvertering, så er den der for alltid. Det er en av grunnene til at en remaster (kan) låte bedre. Dagens klokker er mer presise enn de som ble brukt på 80- og 90-tallet.
Dette høres spinnvillt ut. Kan du backe det opp?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
Man skrev:
pedal skrev:
nb skrev:
Blir noe egentlig noensinne konvertert til analogt i et moderne studio hvor sluttproduktet skal på CD? Jeg skjønner at det må gjøres en AD-konvertering, men poenget med DA har jeg større problemer med å se.
Det er nok riktig som du sier. Men det forandrer ikke prinsippet. Studioet kan godt levere fra seg en digital mastertape (eller fil) med jitter. I den etterfølgende masteringprosessen, på annen adresse eller annet tidspunkt, så vil denne digitale jitter bli fjernet eller marginalisert i henhold til klokkekvaliteten i DA prosessen.

Hvis jitteren IKKE fjernes, men "hardkodes" i mastertapen gjennom en D/A konvertering, så er den der for alltid. Det er en av grunnene til at en remaster (kan) låte bedre. Dagens klokker er mer presise enn de som ble brukt på 80- og 90-tallet.
Dette høres spinnvillt ut. Kan du backe det opp?
Hva er det du lurte på her. Kan du spesifisere?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det du skrev: Digital mastertape eller fil med jitter. Og at det er grunnen til at en remaster kan låte bedre. Og dette med hardkoding gjennom en DA-prosess eller no.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Det du skrev: Digital mastertape eller fil med jitter. Og at det er grunnen til at en remaster kan låte bedre. Og dette med hardkoding gjennom en DA-prosess eller no.
Det er jo beskrevet ovenfor, men jeg kan omformulere meg:
Tom Jung beskrev i et Stereophile intervju for noen år siden, hvordan de hørte variabel lydkvalitet i studiosammenheng når de lyttet på digitale taper. En tape som i utgangspunktet låt bra, kunne på andre maskiner låte dårlig. På en tredje maskin var lyden plutselig god igjen. Dette var på en tid da dette med digitale opptak og digital miksing var forholdsvis nytt. Etterhvert skjønte de at lydforskjellene skyldtes jitterproblematikken. Han beskrev da at så lenge de jobbet med signalet i det originale digitale formatet/domenet, så var det ikke så nøye med jitterverdiene, bare man hadde en kvalitetsklokke i siste ledd.

Hvis man IKKE har en kvalitetsklokke i siste ledd, så risikerer man at jitterforvrengningen "hardkodes" inn i signalet for alltid. Det skjer feks ved DA konvertering (noen utgivelser er som kjent DAD produsert). Hvis CD-presse fabrikken har dårlig klokkekvalitet så kan også høye jitterverdier bakes inn permanent i signalet som havner på CDen.
-I ettertid har man blitt flinkere til å kvalitetssikre dette med klokke og lave jitterverdier på sluttproduktet. Noe som har gitt bedre lydkvalitet på senere CD-gjenutgivelser. (At såkalte remasters dessuten får en dose EQ ++, er en annen sak).
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
I studioverdenen brukes klokker til å synkronisere (ikke "slave") ulike enheter. Dette for å unngå blant annet unødvendig SRC. Det er også misoppfatning om hva clock-link er. Clock link er ingen standard, men Wadia sitt eget proprietære format for overføring av masterclock. Derimot er wordclock en standard som alle produsenter mer eller mindre støtter. Men i likhet med HDMI er heller ikke wordclock utviklet med "lav jitter" som et av kriteriene.

Wordclock kan gjerne gi et bedre resultat iogmed transport og dac nå er synkronisert, og det gjør selfølgelig jobben lettere for PLL-kretsløpet for data'ene.
Men det mange glemmer er at wordclock i seg selv krever et PLL-kretsløp for å hente ut masterclock, noe i seg selv er jitterbefengt. Ikke at det spiller så stor rolle når man snakker om hi-rez; Bare ved å sende wordclock signalet gjennom en kabel fører til mer mye mer jitter enn det som er minimum for å dekode 24bits lyd.
Men selvsagt, wordclock er bedre enn ingenting; Alle disse "proffe" lydkortene har jo opptil mange hundre ganger mer jitter enn de beste haifai-produktene.
 
R

Roysen

Gjest
Vi diskuterer ikke word clock her, men clocklink som er noe flere produsenter både i hifi og proff verden tilbyr i sine produkter for å slave alle klokkene i de individuelle komponentene til en "Master" klokke.

Forøvrig er det clocklink funksjonalitet mellom Zanden transporten og DACen min også, men her befinner master klokka seg i transporten og DACen slaves til denne.

Mvh
Roysen
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Man skrev:
Det du skrev: Digital mastertape eller fil med jitter. Og at det er grunnen til at en remaster kan låte bedre. Og dette med hardkoding gjennom en DA-prosess eller no.
Det er jo beskrevet ovenfor, men jeg kan omformulere meg:
Tom Jung beskrev i et Stereophile intervju for noen år siden, hvordan de hørte variabel lydkvalitet i studiosammenheng når de lyttet på digitale taper. En tape som i utgangspunktet låt bra, kunne på andre maskiner låte dårlig. På en tredje maskin var lyden plutselig god igjen. Dette var på en tid da dette med digitale opptak og digital miksing var forholdsvis nytt. Etterhvert skjønte de at lydforskjellene skyldtes jitterproblematikken. Han beskrev da at så lenge de jobbet med signalet i det originale digitale formatet/domenet, så var det ikke så nøye med jitterverdiene, bare man hadde en kvalitetsklokke i siste ledd.

Hvis man IKKE har en kvalitetsklokke i siste ledd, så risikerer man at jitterforvrengningen "hardkodes" inn i signalet for alltid. Det skjer feks ved DA konvertering (noen utgivelser er som kjent DAD produsert). Hvis CD-presse fabrikken har dårlig klokkekvalitet så kan også høye jitterverdier bakes inn permanent i signalet som havner på CDen.
-I ettertid har man blitt flinkere til å kvalitetssikre dette med klokke og lave jitterverdier på sluttproduktet. Noe som har gitt bedre lydkvalitet på senere CD-gjenutgivelser. (At såkalte remasters dessuten får en dose EQ ++, er en annen sak).
Takk for svar Pedal. Jeg tviler ikke på at Tom Jung hørte det han hørte, men selv databehandlingen er ikke avhengig av jitter og er heller ikke avhengig av en "kvalitetsklokke" i siste ledd. Om han da ikke mener prosessen med å lage en CD-master, men det skal som kjent ikke ha noe å si. (Det skal teoretisk ikke ha noe å si i en CDspiller, men det er sikker små forskjeller likevel og sikkert disse han mente. Ved ripping til harddisk vil det overhode ikke ha noe å si)

Når det gjelder utgivelser som er DAD-produsert, så er jo denne prosessen inkludert miksingen. Det kan sikkert ha noe å si ved remiksing men ikke ved remaster.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Vi diskuterer ikke word clock her, men clocklink som er noe flere produsenter både i hifi og proff verden tilbyr i sine produkter for å slave alle klokkene i de individuelle komponentene til en "Master" klokke.

Forøvrig er det clocklink funksjonalitet mellom Zanden transporten og DACen min også, men her befinner master klokka seg i transporten og DACen slaves til denne.

Mvh
Roysen
Roysen, dette er å kaste bort tiden til begge to. Det er wordclock, og kun det. Om du vil tro annet, må du gjerne det. Jeg er ikke i kranglehumør.
Det stemmer at Zanden og et par til bruker noe lignende. Rett og slett en I2S-link.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man skrev:
Alle disse "proffe" lydkortene har jo opptil mange hundre ganger mer jitter enn de beste haifai-produktene.
Nå vet jeg ikke hvordan det er med jitterverdien på mitt Lynx kort, men det hadde vært morsomt å teste den mot hafai DACen din en dag Man.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Man kan spesifisere et maksimum RMS jitter for en klokke som skal benyttes til AD/DA slik at støyen som jitter medfører er mindre enn kvantiseringsstøyen i AD/DA. Jitterverdier under dette vil ikke føre til støy over støygulvet i konstruksjonen, og det er derfor meningsløst å prøve å lage bedre klokke.

Det er ikke vanskelig å lage klokker som er mye bedre enn det som trengs for audio. Det er verre ved høyere frekvenser.
 
R

Roysen

Gjest
Man skrev:
Roysen, dette er å kaste bort tiden til begge to. Det er wordclock, og kun det. Om du vil tro annet, må du gjerne det. Jeg er ikke i kranglehumør.
Det stemmer at Zanden og et par til bruker noe lignende. Rett og slett en I2S-link.
Man,

I denne diskusjonen startet vi med et spørsmål fra meg som omhandlet clocklink funksjonalitet tilsvarende den Wadia, Zanden, dCS, Esoteric, DAD og Apogee benytter i sine produkter. Mitt spørsmål gikk på hvordan dette kan integreres med lydkort i PC som har klokkeinngang og hvordan harddisk og klokken i PC kan slaves. At du heller vil diskutere wordclock signalet som overføres sammen med musikksignalet som standard er fint og flott, men det er ikke temaet for denne tråden så for ikke å kastet bort tiden til alle som diskuterer i denne tråden foreslår jeg at vi holder oss til tema og at wordclock extraction fra det digitale signalet kan du ta i en annen tråd.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Min bruk av ordet clocklink må ikke misforståes med Wadias navn på sin teknologi. Det jeg forsøker å sette et beskrivende ord på er teknologien som enten slaver alle klokkene i systemet til en master klokke, en synkronisering av klokkene i de ulike komponentene eller en distribusjon av klokkesignalet til de ulike komponentene. Målet og resultatet er det samme - et enhetlig klokkesignal gjennom alle komponentene.

Mvh
Roysen
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.144
Antall liker
4.300
Torget vurderinger
1
Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til noen felles std. for sync/slaving til en distribuert «master» bit clock (eller variant over temaet). De fleste eksterne I2S-grensesnitt (o.l.) er proprietære punkt til punkt grensesnitt som ikke umiddelbart er kompatible med hverandre, og som ikke er tiltenkt et distribusjonssystem. Som andre har nevnt tidligere så er WC-sync i proffmiljøet kun en sync på felles word clock/sample clock (dvs at enhetene selv må finne ut av bit clock, som avledes av signal inn evt. + re-clocking av ett eller annet slag.

mvh
KJ
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Man,

I denne diskusjonen startet vi med et spørsmål fra meg som omhandlet clocklink funksjonalitet tilsvarende den Wadia, Zanden, dCS, Esoteric, DAD og Apogee benytter i sine produkter. Mitt spørsmål gikk på hvordan dette kan integreres med lydkort i PC som har klokkeinngang og hvordan harddisk og klokken i PC kan slaves. At du heller vil diskutere wordclock signalet som overføres sammen med musikksignalet som standard er fint og flott, men det er ikke temaet for denne tråden så for ikke å kastet bort tiden til alle som diskuterer i denne tråden foreslår jeg at vi holder oss til tema og at wordclock extraction fra det digitale signalet kan du ta i en annen tråd.

Mvh
Roysen
Unnskyld, men når du spør hvordan man skal slave harddisken til en ekstern clock-link, så er jo ikke lista lagt så høyt i utgangspunktet.
DCS, DAD, Apogee, Esoteric m.fl/alle andre bruker denne standarden de kaller for wordclock og som er kompatibel med hverandre. Og det overføres separat, ikke med musikksignalet. (men noen lydkort kan også hente wordclock fra s/pdif inngangen, men det er en annen sak)

Jeg har tidligere svart gitt deg et godt svar. Du kan bruke AES16 med industristand wordclock inngang fra en hvilken som helst DAC som har wordclock output. Dette er ca det første man lærer om man setter opp et hjemmestudio. Innrømmer du ikke feil, kommer du rett og slett ikke videre. Så enkelt, men akk så vanskelig :)
 
R

Roysen

Gjest
Man skrev:
Roysen skrev:
Man,

I denne diskusjonen startet vi med et spørsmål fra meg som omhandlet clocklink funksjonalitet tilsvarende den Wadia, Zanden, dCS, Esoteric, DAD og Apogee benytter i sine produkter. Mitt spørsmål gikk på hvordan dette kan integreres med lydkort i PC som har klokkeinngang og hvordan harddisk og klokken i PC kan slaves. At du heller vil diskutere wordclock signalet som overføres sammen med musikksignalet som standard er fint og flott, men det er ikke temaet for denne tråden så for ikke å kastet bort tiden til alle som diskuterer i denne tråden foreslår jeg at vi holder oss til tema og at wordclock extraction fra det digitale signalet kan du ta i en annen tråd.

Mvh
Roysen
Unnskyld, men når du spør hvordan man skal slave harddisken til en ekstern clock-link, så er jo ikke lista lagt så høyt i utgangspunktet.
DCS, DAD, Apogee, Esoteric m.fl/alle andre bruker denne standarden de kaller for wordclock og som er kompatibel med hverandre. Og det overføres separat, ikke med musikksignalet. (men noen lydkort kan også hente wordclock fra s/pdif inngangen, men det er en annen sak)

Jeg har tidligere svart gitt deg et godt svar. Du kan bruke AES16 med industristand wordclock inngang fra en hvilken som helst DAC som har wordclock output. Dette er ca det første man lærer om man setter opp et hjemmestudio. Innrømmer du ikke feil, kommer du rett og slett ikke videre. Så enkelt, men akk så vanskelig :)
Man,

Er det noen som egentlig har spurt DEG spesifikt om noe her? Jeg kan ikke se det. Uansett er det en helt frivillig handling av deg å svare i denne tråden. Da synes jeg at den ovenfra og ned holdningen din kunne vært lagt bort!

For det andre synes jeg det det er helt vesentlig at man i det minste viser at man forstår hva det spørres etter før man begynner å skulle belære andre noe som helst.

Når det gjelder selve spørsmålet så handlet ikke det om forskjellene på wordclock begravet i datasignalet, workclock som synkronisert, distribuert eller slavet løsning eller generelle teknologiske standarder i studioverden. Mitt spørsmål var et produkt relatert spørsmål. Det finnes lydkort der ut (Lynx blant annet som jeg har mine øyne på) som har en klokkeinngang. Mulig det er en wordclock inngang, men det er uten betydning for selve spørsmålet. Det jeg lurer på er om wordclock inngangen på lydkortet også distribueres/synkroniseres eller slaves til systemklokka i PCen fordi det er denne som styrer lesing og skriving til harddisken om man ikke har en kontroller med separat klokke på. Svaret på spørsmålet fikk jeg blant de første innleggene i tråden. Avspillingssoftwaren synkronisere klokken som styrer lesing fra harddisken til klokken i lydkortet. Værre var det ikke. Om lydkortet hadde vært synkronisert eller slavet til den eksterne DACen så hadde det i mine øyne vært av liten betydning om det ikke også hadde vært synkronisering/slaving mellom lydkortet og harddisken.

Fikk du det med deg nå?

Mvh
Roysen
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Rolig nå karer. Ingen grunn til å hisse seg opp over litt forveksling av begreper.

Jeg har tatt bort et par innlegg.

Mvh
Høvdingen
 
Topp Bunn