Side 1 av 7 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 124
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak SOEDAL's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2002
    Innlegg
    2,817
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    USB og the absolute sound.

    Så i siste TAS at USB ble slaktet som grensesnitt for musikkgjengivelse. Testeren mente at i forhold til spdif var det ingen konkuranse. Han brukte flere forskjellige konvertere og datamaskiner. Han var også kortfattet kritisk mot toslink som han satte i samme kategori som USB. Noen som har lest artikkelen? Er det virkelig så ille med USB
    Min tråd. Oppdatert 19.04.2018 Link: http://http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/10953-soedal-min-hifi-23.html#post2609622
    Quad 34 preamp. Rega Fono mc. Quad Artera effektforsterker. Pro-Ject Pre s2 digital. KEF R700
    Michell Gyrodec SE, Michell Iso base, Michell Technoarm, Audio Technica Oc9mk2

    Andre lydkilder: B&W Zeppelin air og Naim Mu-so.

  2. #2
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    16,990
    Tagget i
    1 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Jeg har ikke lest artikkelen.

    Har han referanser eller er det den vanlige TAS-synsingen han bedriver?
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    And you can't find your waitress with a Geiger counter and she hates you and your friends and you just can't get served without her

  3. #3
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    4,431
    Tagget i
    1 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Det er selfølgelig den vanlige TAS-synsingen

    Mvh USB-DAC-Bruker

  4. #4
    nb
    Guest

    USB og the absolute sound.

    Det er vel tilstrekkelig mange som bruker USB med suksess til at indisiene er til stede for at USB funker fint til audio, uavhengig av eventuelle teoretiske innsigelser som måtte finnes.

  5. #5
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2009
    Innlegg
    293
    Tagget i
    0 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Kan ikke forstå hvordan noen kan hevde at overføring via ett digitalt signal skal være dårlig. Og at det forskjeller mellom ulike former for digital overføring.

    Enten har man signal eller så har man det ikke. DVS 0% eller 100%.
    Do you like Phil Collins? I've been a big Genesis fan ever since the release of their 1980 album, Duke. Before that, I really didn't understand any of their work. Too artsy, too intellectual. It was on Duke where Phil Collins' presence became more apparent. I think Invisible Touch was the group's undisputed masterpiece.

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Feb 2003
    Innlegg
    2,436
    Tagget i
    0 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Sitat Sitat fra nb
    Det er vel tilstrekkelig mange som bruker USB med suksess til at indisiene er til stede for at USB funker fint til audio, uavhengig av eventuelle teoretiske innsigelser som måtte finnes.
    ?

    Det er jo mer eller mindre samme argumentasjonen som vi som hører forskjell på kabler bruker for å poengtere at det er gode grunner til å anta at det er forskjeller på kabler til tross for teoretiske innsigelser, selv om den argumentasjonen ikke blir godtatt da? Hvorfor nå?

    Forøvrig er vel ofte diskusjonene rundt overføring av digitale data i audio-sammenheng ofte konsentrert rundt det faktum at i denne sammenhengen har tidsdomenet noe å si (bl.a. for jitter), noe det ikke har hvis du overfører en word-fil.
    ____________________________________
    Server / Audiolense / HTPC - DIY DAC-TVC - Heretical - Hegel H2A - Magnepan MG12 (moddet delefilter) - GIK Acoustics

  7. #7
    Hifi Freak SOEDAL's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2002
    Innlegg
    2,817
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    USB og the absolute sound.

    Dear Mr. Harley,

    I was very disappointed in the USB DAC Primer article written by Alan Taffel in your August 2009 edition of the Absolute Sound. Mr. Taffel arrived at the erroneous conclusion that “USB doesn’t rise to the level of audiophile quality”. Mr. Taffel based his conclusions on DACs made by well known name brands such as Audio Research and Bryston. Companies that add USB capability as an afterthought and do not build dedicated USB DACs. Mr. Taffel ignored the state-of-the- art USB DACs made by dCS, Wavelength Audio, Ayre Acoustics, and Empirical Audio to name just a few. Two of the three computers Mr. Taffel used in his evaluation did not even represent current operating systems or computer architecture. I fully understand why Wavelength Audio withdrew their DAC for evaluation.

    The Absolute Sound can and should do better than this article which only served to mislead the readership. Mr. Taffel should be reading an audio primer on USB DACs, not writing one.

    Sincerely,

    Dr. Steven Plaskin



    --------------------------------------------------------------------------------




    In Reply to: RE: An Open Letter To Robert Harley posted by Mercman on July 3, 2009 at 16:45:45

    Response to comments on my article
    Posted by ataffel_tas (R) on July 5, 2009 at 16:48:26

    I am delighted to see so much interest in my recent TAS article on “The State of USB Audio”, even though much of what has been written here and elsewhere takes issue with my methodology and findings, not to mention questioning my competence! Because this is such an important and timely topic, I thought it appropriate to clarify and expand upon elements of my piece, and to respond to accusations that have been leveled against me personally.

    The article’s perspective: I believe it is important to understand the purpose and intended readership of the article. I consciously approached the topic of USB audio from the perspective of a typical high end audiophile (that is, a typical TAS reader), who is not necessarily a computer whiz. My aim was to determine, from this perspective, the results that could be achieved from USB both on an absolute and relative basis. My goal was not to assess USB in a vacuum, nor was it to determine what a highly sophisticated user might be able to do with it. In general, high end audio does not require those who enjoy its products to have expertise in those products’ inner workings. For computer audio to be broadly relevant to this market, it must meet this criteria as well as sounding good.

    The author’s qualifications: Although many posts have implied otherwise, I am actually quite proficient in computer technology. I hold a degree with honors in Information and Computer Sciences, and have had a twenty-year career centered around data communications protocols. Suggestions that I might not understand the technicalities of asynchronous USB, for example, are incorrect. However, as noted above, my purpose was not to approach this research from the perspective of a computer expert.

    Bias against USB: Quite a few posts have alleged that I was pre-disposed against USB, presumably because my results were less than glowing. By this logic, any negative review of any component or technology could be chalked up to bias rather than impartial observation. However, the fact is that I would have absolutely no reason to harbor such a bias, and indeed I did not. On the contrary, I would have enthusiastically reported more positive results, and I was disappointed at the actual outcome. I think the fact that I employed three different PC’s (from different manufacturers and running different operating systems), tried vainly to include a Wavelength example, tested multiple DACs and software programs, and even experimented with expensive USB cables attest to my efforts to give USB every opportunity to shine. Whether or not you agree with my results, know that they were based solely on what I heard. At the same time, it is worth noting that many of those suggesting, without foundation, that I have a bias actually do have a demonstrable, commercial motivation for promoting USB and for denigrating any negative opinions (and their source) about the interface.

    The choice of DACs: For this project, I tried to round up as many exemplary USB DACs as possible. Audio Research and Bryston were chosen because both firms have solid engineering and build quality, and both understand good sound. Benchmark employs a highly respected, purpose-built USB input module. I sought mightily to include a unit from Wavelength because, as noted in the article, its technology is innovative and I actually do understand its promise. Wavelength refused to participate (more on that below) and Ayre, which uses similar technology, has by its own admission completely severed ties with TAS. Ergo, these latter two units were not available to me. Their lack of inclusion is unfortunate, but cannot be construed, as some have, as a desire on my part not to give USB its due. The units were excluded by their manufacturers, not by me.

    Wavelength’s withdrawal: I have not been at all surprised to read Gordon Rankin’s reaction to my article, or his statements about my qualifications to review his equipment. In response, I would simply say that if I, with my education and experience, am not qualified to get the best out of his gear, then neither is TAS’ readership. However, I believe the issue of my qualification is a red herring. In our conversations, Gordon became familiar with my background and—although he now states otherwise—indicated comfort with it. As evidence of this, note that it was after these conversations that Gordon sent me a Cosecant for review. Things fell apart over a different issue: my intended test bed. Gordon’s preferences in this area are well known: powerful Macs with SSDs and massive amounts of RAM running iTunes. I did not feel such a configuration would be typical of our readership, and when I indicated the test beds I planned to use, along with my (valid) issues about iTunes, he demanded the return of his unit. As much as I would have liked to have heard the Cosecant, my feeling is that if Gordon’s recommended configuration is a prerequisite to his DAC (and by extension, USB itself) sounding good, it only reinforces my conclusion that the interface is not yet ready for the world of high end audio. Still, I wish Gordon had had the courage to subject his DAC to a controlled evaluation—where it would be compared to other USB and non-USB DACs—in a typical audiophile environment. I am certain the results would have added significantly to the conversation.

    USB vs S/PDIF: Some posts have argued that USB actually does sound better than S/PDIF, if only the right DAC is used. These posts point to good experiences with DACs from Wavelength and Ayre, and the positive review by my colleague Steven Stone of the Streamers products. The fact that USB can sound pretty good (or even very good under narrow conditions) does not mean it is better than S/PDIF. I think it is noteworthy that none of the aforementioned products offers an S/PDIF input, making a true apples-to-apples comparison impossible. On the other hand, I used DACs that did enable such a comparison and in every case, including the Benchmark—which certainly does not treat USB as an “afterthought”—S/PDIF sounded clearly superior. Please don’t take my word for it, try it yourself—if you can be unbiased.

    USB vs FireWire: I am glad to see that no one (yet!) has challenged my assertion that FireWire is a superior means of getting audio out of a PC. Several posts have actually pointed to technical reasons why this is true, and I would simply add that FireWire excels without the need for the elaborate technology patches USB apparently requires. My statement that “no FireWire DACs exist” was meant to say “no audiophile grade FireWire DACs exist”, and I owe readers an apology for not being clearer on this point. As many posters have rightly pointed out, there are a number of pro FireWire DACs available. My intent was to challenge high end companies to make a similar product built specifically with high end consumer sensibilities in mind. Perhaps this is one area in which we can all agree.

    I hope the above serves to clarify what I was trying to accomplish with my report, and puts my results in a clearer context. Within that context, I believe those results are completely valid, and will prove useful to their intended audience. And while I don’t have the time or resources to engage in one-on-one discussions with everyone commenting on the article, I do look forward to reading additional comments.
    Min tråd. Oppdatert 19.04.2018 Link: http://http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/10953-soedal-min-hifi-23.html#post2609622
    Quad 34 preamp. Rega Fono mc. Quad Artera effektforsterker. Pro-Ject Pre s2 digital. KEF R700
    Michell Gyrodec SE, Michell Iso base, Michell Technoarm, Audio Technica Oc9mk2

    Andre lydkilder: B&W Zeppelin air og Naim Mu-so.

  8. #8
    nb
    Guest

    USB og the absolute sound.

    Sitat Sitat fra Mbare

    Det er jo mer eller mindre samme argumentasjonen som vi som hører forskjell på kabler bruker for å poengtere at det er gode grunner til å anta at det er forskjeller på kabler til tross for teoretiske innsigelser, selv om den argumentasjonen ikke blir godtatt da? Hvorfor nå?
    Nei det er det ikke. Poenget mitt er at <i>selvom</i> det skulle være problemer knyttet til USB til HiFi-bruk, så ser det ut som at disse eventuelle problemene er neglisjerbare i praksis siden det tydligvis funker aldeles utmerket med USB for ganske mange av PC-audio-folkene på sentralen. Det er faktisk det stikk motsatte argumentasjonen av hva du insinuerer.

  9. #9
    Bransjeaktør Flageborg's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2005
    Innlegg
    2,823
    Tagget i
    3 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Sitat Sitat fra eiv

    Enten har man signal eller så har man det ikke. DVS 0% eller 100%.
    Allikevel kan man høre forskjell ved avspilling av musikk

    Det er ikke alt som kan måles.....eller?
    http://www.kringlyd.no - Hosted by ProIsp

  10. #10
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2009
    Innlegg
    293
    Tagget i
    0 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Flagerborg: Jeg er med på at det kan være forskjeller på analoge kabler. Men digitale, nei.

    Mvh
    Do you like Phil Collins? I&#039;ve been a big Genesis fan ever since the release of their 1980 album, Duke. Before that, I really didn&#039;t understand any of their work. Too artsy, too intellectual. It was on Duke where Phil Collins&#039; presence became more apparent. I think Invisible Touch was the group&#039;s undisputed masterpiece.

  11. #11
    marsboer
    Guest

    USB og the absolute sound.

    Sitat Sitat fra eiv
    Kan ikke forstå hvordan noen kan hevde at overføring via ett digitalt signal skal være dårlig. Og at det forskjeller mellom ulike former for digital overføring.

    Enten har man signal eller så har man det ikke. DVS 0% eller 100%.
    Hvis man kun tenker på selve dataene så er dette tilfelle, dvs verdien 0 eller 1. Her klarer vel sannsynligvis alle digitale overføringsmedium til audiobruk, forutsatt at de ikke er defekte, å overføre riktig verdi, hver gang!
    Men så har man andre faktorer også. F.eks jitter som ofte blir nevnt. Det vil si at det ikke er helt identisk tidsavstand mellom hvert bit som kommer inn. Dessverre så er det veldig mye digitalt utstyr som ikke reklokker de inkommende bitene slik at selve overføringsmetoden blir en faktor.
    Annet utstyr, slik som Benchmark DAC1, hevder å være så godt som immun mot jitter grunnet mekanismer som den ovenfor.

    Sikkert andre faktorer også, men dette med jitter er en ting som ofte blir nevnt, og som er enkelt å forstå at vil påvirke det analoge sluttproduktet etter å ha gått gjennom en DAC ufiltrert.
    Se f.eks på denne grafen:



    Ideelt sett skulle "strekene", dvs samplingstidspunktet i DA prosessen, kommet ved identiske intervaller. Men når det oppstår variable tidsforsinkelser, dvs jitter, slik som på tegningen, så vil den resulterende analoge kurven som dannes ved å "følge" toppen på disse strekene, endres som en følge av dette. Jitter er det i alle digitale overføringsmedium, men med nøyaktige klokker o.l så kan den reduseres til å bli forsvinnende lav.

    Hvor stort problem det er i praksis, og om det er dette som har noe å si, dersom det i det hele tatt er hørbare forskjeller, er jeg imidlertid usikker på.

  12. #12
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2009
    Innlegg
    293
    Tagget i
    0 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Den er jeg også med på marsboer. Men dette har ikke noe med om man overfører via usb/spdif eller? Dette har vel mer med kvaliteten/egenskapene på dacen?
    Do you like Phil Collins? I&#039;ve been a big Genesis fan ever since the release of their 1980 album, Duke. Before that, I really didn&#039;t understand any of their work. Too artsy, too intellectual. It was on Duke where Phil Collins&#039; presence became more apparent. I think Invisible Touch was the group&#039;s undisputed masterpiece.

  13. #13
    Bransjeaktør Flageborg's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2005
    Innlegg
    2,823
    Tagget i
    3 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Sitat Sitat fra eiv

    Flagerborg: Jeg er med på at det kan være forskjeller på analoge kabler. Men digitale, nei.
    Det er forskjell på digitale kabler.

    Det kan du lese om her, og/eller bli med på neste kabeltest

    http://avforum.no/forum/1206067-post12.html
    http://www.kringlyd.no - Hosted by ProIsp

  14. #14
    marsboer
    Guest

    USB og the absolute sound.

    Sitat Sitat fra eiv
    Den er jeg også med på marsboer. Men dette har ikke noe med om man overfører via usb/spdif eller? Dette har vel mer med kvaliteten/egenskapene på dacen?
    Om man kjøper en DAC med USB og S/PDIF inngang så er jo DACen den samme i begge tilfeller, og da blir grensesnittet den eneste variabelen. Om DACen da ikke er resistent mot f.eks jitter, så vil da forskjeller mellom de ulike grensesnittene avsløres.

  15. #15
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jun 2007
    Innlegg
    1,374
    Tagget i
    0 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Figuren over er er vel en problemstilling dersom man ikke buff'rer bit'ene/signalet på mottakersiden av USB-overføringen? Dersom man buff'rer signalet på mottakersiden så er DA konvertering og kurven på signalet delvis avhengig av at DA konverteringen har "riktig" klokke i forhold til hva signalet initiellt ble digitalisert med (hos produsenten..?) dersom den ikke reklokker bra ut fra ingangssignalet.

    Dersom man ikke buff'rer signalet på mottaker siden så vil man bli kunne bli påvirket av jitter pga ustabilitet i avsending av signal, eventuellt påvirkning av overføring.
    1 HZ er en svinging pr sekund. Ved en samplingfrekvens/DA-frekvens på 44,1 kHz vil man ha en sample hvert 22,6 millisekund (ut fra hoderegning. Mulig jeg er litt på bærtur, har nettopp tatt ferie..) Om musikken strekker seg til 20.000 Hz/20kHz så vil man likevel ha 2 samples pr Hz/amplitude på det analoge signalet, har man konsenvent en forsinkelse på bit'ene i forhold til samplingfrekvens i DA prosessen så bør dette gi en konsenvent forsinkelse (mulighet for feil ved første sample.) har man intill 9 % forsinkelse på et av bit'ene som overføres så vil man likevel få 2 samples på 20kHz.

    Vel... det var bare noen tanker... jeg bekymrer meg ikke. (Har nok ikke anlegg eller hørsel som klarer å fange opp disse feilene som kan oppstå hvert millisekund. )
    God sommer og gode diskusjoner! Diskusjonene på HFS er god sommerlektyre!

  16. #16
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2009
    Innlegg
    293
    Tagget i
    0 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Sitat Sitat fra marsboer
    Sitat Sitat fra eiv
    Den er jeg også med på marsboer. Men dette har ikke noe med om man overfører via usb/spdif eller? Dette har vel mer med kvaliteten/egenskapene på dacen?
    Om man kjøper en DAC med USB og S/PDIF inngang så er jo DACen den samme i begge tilfeller, og da blir grensesnittet den eneste variabelen. Om DACen da ikke er resistent mot f.eks jitter, så vil da forskjeller mellom de ulike grensesnittene avsløres.
    Kan du forklare hva forskjellen i grensenitt usb/spdif skal utgjøre lydmessig?

    Dette minner meg på en sak hvor nrk testet hdmi kabler og en kar fra soundgarden skulle være med å bevise at det var forskjell på digitalkabler. Han satt der i timesvis, men innrømmet og ikke kun se noen forskjell... Han måtte beklagelig krype til korset til slutt.
    Do you like Phil Collins? I&#039;ve been a big Genesis fan ever since the release of their 1980 album, Duke. Before that, I really didn&#039;t understand any of their work. Too artsy, too intellectual. It was on Duke where Phil Collins&#039; presence became more apparent. I think Invisible Touch was the group&#039;s undisputed masterpiece.

  17. #17
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jun 2007
    Innlegg
    1,374
    Tagget i
    0 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Sitat Sitat fra eiv

    Dette minner meg på en sak hvor nrk testet hdmi kabler og en kar fra soundgarden skulle være med å bevise at det var forskjell på digitalkabler. Han satt der i timesvis, men innrømmet og ikke kun se noen forskjell... Han måtte beklagelig krype til korset til slutt.
    Bare en liten kommentar til den testen (ikke til resultatet); De testet med en kabel ut fra kilden-deretter en hdmi-splitter-for så å bruke kabler i forksjellige prisklasser til hver av skjermene. Alle kablene var relativt korte. >> Kabel ut fra kilden og splitter kan vært det som "begrenset" resultatet, gitt at de andre kablene hadde bedre kapasitet/kvalitet. >>> Om "billigkabel" er god nok over kort avstand (bruker billig og litt mindre billig kabel selv uten å se forskjell på bildet.) så kan det eksempelvis være forskjeller med større kabler (ble ikke testet i det programmet.)



  18. #18
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2009
    Innlegg
    293
    Tagget i
    0 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Skjønner bare ikke hvordan man kan få til å tenke slik når teknologien er så veldig enkel. 0/1
    Do you like Phil Collins? I&#039;ve been a big Genesis fan ever since the release of their 1980 album, Duke. Before that, I really didn&#039;t understand any of their work. Too artsy, too intellectual. It was on Duke where Phil Collins&#039; presence became more apparent. I think Invisible Touch was the group&#039;s undisputed masterpiece.

  19. #19
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jun 2007
    Innlegg
    1,374
    Tagget i
    0 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    Sitat Sitat fra eiv
    Skjønner bare ikke hvordan man kan få til å tenke slik når teknologien er så veldig enkel. 0/1
    Stort sett enig med deg (bekymrer meg ikke om dette i det her i hjemmet.) Dog kan man ha båndbreddeproblemer via kablet overføring, dette kan også påvirkes av kabelen's lengde (veldig lang kabel øker motstanden i kabelen og demper singalet som mottas i andre enden av kablenen eller at lengden fra terminering til terminering tilsvarer signallengden på samplingfrekvens ganger X som kan gi "ekkosignaler".) Testet en del rundt dette under elektronikkstudiene, da med langt høyere frekvenser. Nok til at jeg ikke er bekymret mtp de frekvenser vi bruker for audio signaler. Og så lenge ting fungerer smertefritt her hjemme (Gitt min gjenomsnittshørsel. ) så blir ikke digitalkablene byttet ut.

  20. #20
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2009
    Innlegg
    293
    Tagget i
    0 Innlegg

    USB og the absolute sound.

    dette har vel også med utgangsimp/volt fra pre/receiver. Jo lavere utg-imp jo mindre betydning har kabelen (lengden på kabelen).

    Mao jo sterkere signalet er forsterket i pre'en desto mindre betyr kabling.
    Do you like Phil Collins? I&#039;ve been a big Genesis fan ever since the release of their 1980 album, Duke. Before that, I really didn&#039;t understand any of their work. Too artsy, too intellectual. It was on Duke where Phil Collins&#039; presence became more apparent. I think Invisible Touch was the group&#039;s undisputed masterpiece.

Side 1 av 7 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed