Elendig service i PC-bransjen.

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Jeg kjøpte en Fujitsu Siemens Amilo laptop PC til ca 15000,- for i underkant av to år siden i Grimstads største kjedeforretning innen elektronikkbransjen og altså innenfor garantitiden.
Denne forretningen har noen voksne og svært serviceinnstilte ansatte som blant annet har gitt meg glimrende service på defekte hvitevarer og på "fingertrøbbel" med mobiltelefoner Denne maskinen hadde fra første dag problemer med CD-skuffen som måtte dras ut med håndmakt og ikke ble automatisk utløst ved programmer som gjør dette mulig. og enkelte bokstaver på tastaturet som ikke virket i det hele tatt, så avhengig som var daglig av maskinen, kjøpte jeg straks et separat tastatur Jeg hadde kjøpt en Fubar USB-dac, da jeg skulle rippe flere hundre CD'er, da jeg skulle flytte utenlands, og kjøpte en 1000 gb harddisc for lagring av dette som skulle avspilles i Windows Media player. Jeg fikk beskjed om en ventetid på minimum 4 uker av en meget avvisende unggutt som som ikke var villig til å kontakte Fujitsu Siemens for en raskere reparasjonstid "da det ikke var noen vits i da Fujitsu Siemens var helt håpløs å forhandle med"
USB-dacen virket ikke i det hele tatt, men for å forsikre meg om at det ikke var selve apparatet det var feil med, forsøkte jeg den på tre forskjellige PC'er hos kamerater og den fungerte perfekt. Jeg var inne på kontrollpanelet og forsøkte alle muligheter i "lyd og lydenheter" til tross for at dette var et "plug and play" apparat. Altså tre åpenbare feil på et nytt apparat. Etter 5 uker kom maskinen endelig tilbake. CD-skuffen virket nå, men tastaturet og USB dacen virket akkurat like dårlig som før. I et slikt tilfelle ved reklamasjon av en uanstendig lang service som umulig kunne blitt testet i det hele tatt før den ble returnert, mente jeg det var minstemål
å forlange ny spiller eller en umiddelbar reparasjon. Men nei, de kunne ikke gjøre noe, de skyldte igjen på Fujitsu Siemens som "konsekvent hadde en elendig service" Men jeg hadde jo kjøpt og betalt maskinen hos den aktuelle forhandler og jeg påsto at det var deres ansvar å sørge for at apparatene de solgte virket som de skulle, "men nei det var de håpløse leverandørene som hadde serviceansvaret, og det kunne ikke de gjøre noe med " Snakk om ansvarsfraskrivelse !!!
Et nytt problem dukket etterhvert opp da enkelte CD'er ikke lot seg rippe i det hele tatt, også helt nye utgivelser, mens andre kun ble registrert i biblioteket som "ukjent artist eller tittel" og jeg har faktisk studert bruksanvisningen uten å finne noe løsning på dette. Er det noen som kan forklare hvordan man kan skrive inn dette manuellt eller ved hjelp av en internettløsning.
KONKLUSJONEN FOR MIN DEL ER KLAR: ALDRI MER FUJITSU SIEMENS !
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
(Nesten) uansett hva som står utenpå Laptopen, så er det

1) Stort sett samme deler inni
2) Gode sjangser for at det er samme faktiske produsent

Noensinne hørt om Compal? (Nei, ikke Compaq, men Compal) eller Quanta? Ikke det? De produserer til sammen ca halvparten av verdens laptoper ;)

Så det er greit å boikotte et firma pga en dårlig serviceopplevelse, men du får ikke nødvnedigvis et bedre produkt av å kjøpe et annet merke.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Er du 100% sikker på at dette er fujitsu sin feil?
Har min 2. fujitsu og har aldri vært så fornøyd før.
Min "leverandør" har meget god erfaring med fujitsu og forteller at det er lite feil og fin service fra deres side.
Når det gjelder kjøp/garanti så er det vel butikken som har ansvar for dette.
Om ikke butikken får tilbakebetalt fra produsent , så skal ikke du lide fr dette

Mvh Jan I
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt 2 stk. Fujitsu Siemenser har, en Amilo D8830 og en stasjonær som enda er i bruk, en Scaleo sak med Intel P4.

Førstnevnte var ille plaget med varme, og jeg fikk en ødelagt harddisk på den i løpet av de første to årene. Men det virker som om det er bestemte modeller som har hatt problemer. Andre jeg kjenner har aldri hatt problemer med sine Fujitsu Siemenser.

Mvh.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Er ikke bare Fujitsu som er slik, Vet Apple har noen svin på skogen også.

MVH Johnny
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Selger faktisk FSC selv grunnet svært lite problemer med den bærbare. Anbefaler merket.

Mandagsmaskin kanskje?

Dell, der kan begynne å snakke om problemer (selvopplevd)...makan til plastbasj...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.169
Sted
Trondheim
Som unodostres sier er det bare noen få firma som faktisk produserer selve maskinen, og det er stort sett de samme delene de er satt sammen av.
Men det er oppdragsgiver (i dette tilfelle Fujitsu-Siemens) som lager spesifikasjonen - f.eks. hvilke kvalitetskrav som skal settes osv. Og det er forskjell på hovedkortene og hvilke chipsett som benyttes.

Men problemet her er nok 2-delt:
1: Du har fått en "mandagsmaskin"
2: Fujitsu-Siemens' kundebehandling/serviceinnstilling er elendig.
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Prøv å gå direkte på importøren kanske det hjelper?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
LydMekk skrev:
Selger faktisk FSC selv grunnet svært lite problemer med den bærbare. Anbefaler merket.

Mandagsmaskin kanskje?

Dell, der kan begynne å snakke om problemer (selvopplevd)...makan til plastbasj...
Jeg var også av den oppfatningen, problemer, ustabile, osv.
Men jeg har flere bekjente som har brukt bærbare fra Dell i årevis uten problemer. Så jeg gjorde det, kjøpte en Dell Inspiron 9400, det er nå to år siden og det har vært NULL problemer.

For meg virker det som Dell har mer problemer med de stasjonære, da først og fremst hardwarecompabilitet. De takler rett og slett ikke tredjeparts minne osv.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
2: Fujitsu-Siemens' kundebehandling/serviceinnstilling er elendig.
Dette er også mitt inntrykk vi bestemte oss for å standardisere på Fujitsu-Siemens på jobben. Noe vi alle var fornøyd med da vi likte funksjonalitet og design på disse maskinene, men dette ble kortvarig da sjefen sin nye maskin ble levert med kyrilisk tastatur og feil type stikk. Greit nok alle kan gjøre feil, men da support mente dette var en vanlig support sak med 2 til 3 ukers behandlingstid og ikke en feilleveranse rant begeret over, ergo det finnes ingen maskiner av nevnte merke på jobben min i dag.
Forøvrig så har jeg som IT konsulent stort sett opplevd blåmandagmaskiner av alle merker. Jeg har vært borti harddisker som har vært ødelagt, tastatur og skjermer som ikke fungerer og dette innen uker etter maskinen har blitt pakket ut! Den store forskjellen ligger ikke i hardwaren, men i supporten du får. På dette området er det milevis mellom de beste og de dårligste, men igjen så avhenger dette av hvilken supportavtale som inngås, som alt annet man får hva man betaler for......
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
larshe skrev:
2: Fujitsu-Siemens' kundebehandling/serviceinnstilling er elendig.
Dette er også mitt inntrykk vi bestemte oss for å standardisere på Fujitsu-Siemens på jobben. Noe vi alle var fornøyd med da vi likte funksjonalitet og design på disse maskinene, men dette ble kortvarig da sjefen sin nye maskin ble levert med kyrilisk tastatur og feil type stikk. Greit nok alle kan gjøre feil, men da support mente dette var en vanlig support sak med 2 til 3 ukers behandlingstid og ikke en feilleveranse rant begeret over, ergo det finnes ingen maskiner av nevnte merke på jobben min i dag.
Forøvrig så har jeg som IT konsulent stort sett opplevd blåmandagmaskiner av alle merker. Jeg har vært borti harddisker som har vært ødelagt, tastatur og skjermer som ikke fungerer og dette innen uker etter maskinen har blitt pakket ut! Den store forskjellen ligger ikke i hardwaren, men i supporten du får. På dette området er det milevis mellom de beste og de dårligste, men igjen så avhenger dette av hvilken supportavtale som inngås, som alt annet man får hva man betaler for......

Enig, jobber mye med servere og det er det samme der, all hardware feiler fra tid til annen, men det viktigste er at teknisk support og rask behandling av problemer fungerer. Har brukt Apple, Dell, HP, Compaq og IBM i årevis, og kan ikke se noe stor forskjell på feilratene på de forskjellige merkene.

God support er viktigste!!

Og der er det stoooore forskjeller.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Skriver dette med en Fujitsu Siemens Amilo faktisk. Hos meg popper ikke cd-skuffen helt ut lenger, men så har den også blitt herjet med.
Med untak av litt for høy viftestøy klager jeg ikke på noe.

Problemet ditt synes å være at du har kjøpt et mandagseksemplar på en drittbutikk som ikke evner kundebehandling eller service.
Konklusjonen bør kanskje være: Aldri mer Grimstads største kjedeforretning!
 
Topp Bunn