Bredbånd fra Canal Digital - Svindel og Lureri?

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal om litt flytte inn i ny leilighet. Der ligger det noe TVdill fra Canal Digital, og jeg ser de tilbyr bredbånd over samme linje. Ser jo grei nok ut, omtrent samme pris som tilsvarede dsllinje fra Telenor.

Men i betingelsene skrive de følgende under punkt 6:

Internett-tjenesten er en begrenset ressurs. CD forbeholder seg rett til å fordele ressursene ved overforbruk hos enkeltkunder innenfor samme område.

Jeg sendte et spørsmål til deres kunderservice om dette for en avklaring. Dette er over en uke siden og de har valgt å ignorere denne henvendelsen.

Jeg er derfor fristet til å trekke den konklusjonen at de står helt fritt til å skru ned hastigheten til sirup hvis man prøver å bruke den kapasiteten man betaler for, og at deres lovede hasigheter da kun er å regne som villedende markedsføring som grenser til ren svindel.

Blir nok ikke CD på meg.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Gjestemedlem skrev:
Skal om litt flytte inn i ny leilighet. Der ligger det noe TVdill fra Canal Digital, og jeg ser de tilbyr bredbånd over samme linje. Ser jo grei nok ut, omtrent samme pris som tilsvarede dsllinje fra Telenor.

Men i betingelsene skrive de følgende under punkt 6:

Internett-tjenesten er en begrenset ressurs. CD forbeholder seg rett til å fordele ressursene ved overforbruk hos enkeltkunder innenfor samme område.

Jeg sendte et spørsmål til deres kunderservice om dette for en avklaring. Dette er over en uke siden og de har valgt å ignorere denne henvendelsen.

Jeg er derfor fristet til å trekke den konklusjonen at de står helt fritt til å skru ned hastigheten til sirup hvis man prøver å bruke den kapasiteten man betaler for, og at deres lovede hasigheter da kun er å regne som villedende markedsføring som grenser til ren svindel.

Blir nok ikke CD på meg.
Det springende punkt er jo hvordan de definerer "overforbruk" av en tjeneste de selger som "ubegrenset"...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
noruego skrev:
Gjestemedlem skrev:
Skal om litt flytte inn i ny leilighet. Der ligger det noe TVdill fra Canal Digital, og jeg ser de tilbyr bredbånd over samme linje. Ser jo grei nok ut, omtrent samme pris som tilsvarede dsllinje fra Telenor.

Men i betingelsene skrive de følgende under punkt 6:

Internett-tjenesten er en begrenset ressurs. CD forbeholder seg rett til å fordele ressursene ved overforbruk hos enkeltkunder innenfor samme område.

Jeg sendte et spørsmål til deres kunderservice om dette for en avklaring. Dette er over en uke siden og de har valgt å ignorere denne henvendelsen.

Jeg er derfor fristet til å trekke den konklusjonen at de står helt fritt til å skru ned hastigheten til sirup hvis man prøver å bruke den kapasiteten man betaler for, og at deres lovede hasigheter da kun er å regne som villedende markedsføring som grenser til ren svindel.

Blir nok ikke CD på meg.
Det springende punkt er jo hvordan de definerer "overforbruk" av en tjeneste de selger som "ubegrenset"...
Ja det kan jo tolkes på flere måter. Det er ikke sikkert at det blir et problem i praksis, derfor min henvendelse til deres kundekontakt for å spørre om hva som skulle til før dette kunne bli utløst.

Men de forholder seg kun med taushet, og det finner jeg svært urovekkende. Hvis jeg risikerer ISDN fart etter å ha lastet ned et par DVDer så er jo dette helt totalt ubrukelig, iallefall så lenge jeg tenker å betale for det raskeste abbonementet som tilbys.

Det er jo akkurat de samme klausulene man ser på mobilt bredbånd, og derfor gjør dem uegnet hvis man vil ha muligheten til nedlasting og ikke bare til å lese vg.no og spille online kryssordspill.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Deph!

Hadde vel ikke vært så veldig bekymret for dette - tror dette er mer en "sikring" mot at folk setter opp en filserver eller noe slikt - som går på full spiker kontinuerlig 24/7....med dagens hastigheter er jo en DVD film lastet ned på noen minutter....

Mvh
OMF
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
...
Ja det kan jo tolkes på flere måter. Det er ikke sikkert at det blir et problem i praksis, derfor min henvendelse til deres kundekontakt for å spørre om hva som skulle til før dette kunne bli utløst.

Men de forholder seg kun med taushet, og det finner jeg svært urovekkende. Hvis jeg risikerer ISDN fart etter å ha lastet ned et par DVDer så er jo dette helt totalt ubrukelig, iallefall så lenge jeg tenker å betale for det raskeste abbonementet som tilbys.

Det er jo akkurat de samme klausulene man ser på mobilt bredbånd, og derfor gjør dem uegnet hvis man vil ha muligheten til nedlasting og ikke bare til å lese vg.no og spille online kryssordspill.
Jeg tipper at de selger kapaistet i kabelnettet basert på en eller annen tilnærming om statistisk kapasitetsutnyttelse/båndbredde, dvs. at de selger mer båndbredde i nettet (summen av enkelt kundenes teoretiske båndbredde) enn det nettet har, og når denne kapasitetsbegrensningen trer inn så forbeholder de seg retten til å styre/begrense båndbredden til den enkelte kunde. Fårgan er med andre ord delvis hva er forholdstallet mellom tilbudt båndbredde og faktisk total båndbredde, og hvor oft inntrer denne kapasitetsbegrensningen (evt. om det er noen tidsprofil på hvordan kapasitetsbegrensningen fordeler seg over døgnet).

mvh
KJ
 
G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Hei Deph!

Hadde vel ikke vært så veldig bekymret for dette - tror dette er mer en "sikring" mot at folk setter opp en filserver eller noe slikt - som går på full spiker kontinuerlig 24/7....med dagens hastigheter er jo en DVD film lastet ned på noen minutter....

Mvh
OMF
Ja, jeg hadde jo håpet det jeg også, men i samme betingelser spesifiseres det jo at: "Internett-tjenesten via kabel skal ikke benyttes til å drive egne eller kommersielle servertjenester." så de har jo sikret seg mot slikt, dessuten er det jo ganske begresnet opphastighet på disse linjene uansett. Men det stritter i mot mine reflekser å godta betingelser som gir tilbyder rett til ikke å levere det produktet jeg skal betale for hvis de finner det for godt, og uten noen som helst videre spesifiseringer av hva som skal til for at dette kan skje, og uten at de en gang vil svare på mitt direkte spørsmål om dette.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
KJ skrev:
Jeg tipper at de selger kapaistet i kabelnettet basert på en eller annen tilnærming om statistisk kapasitetsutnyttelse/båndbredde, dvs. at de selger mer båndbredde i nettet (summen av enkelt kundenes teoretiske båndbredde) enn det nettet har, og når denne kapasitetsbegrensningen trer inn så forbeholder de seg retten til å styre/begrense båndbredden til den enkelte kunde. Fårgan er med andre ord delvis hva er forholdstallet mellom tilbudt båndbredde og faktisk total båndbredde, og hvor oft inntrer denne kapasitetsbegrensningen (evt. om det er noen tidsprofil på hvordan kapasitetsbegrensningen fordeler seg over døgnet).

mvh
KJ
Det gjør i grunnen situsajonen enda verre hvis min linje kan strupes fordi naboene laster ned for mye. Men spørsmålet er jo hva som skal til i praksis og om det er verdt å ta risikoen på at dette skal gå bra.

Det er jo lignende problemer med useriøse teleseldkaper, men CD driver vel sine egne kabelnett og trenger vel ikke å leie kapasitet hos noen andre vil jeg tro?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Den aktuelle linjen er en 12000/2000 til 447 kr/mnd + 700 i oppstartsavgift med obligatorisk boksplasseringsmann :p

alternativet er

Telenor Turbo ADSL 16000/700 til 459 kr/mnd og 300 i oppstartsavgift

men de sier jo også i sine betingelser at

"Hastigheten vil ligge mellom 5 Mb og 16 Mb avhengig av kapasiteten i nettet."

Men denne linjen har jeg hatt tildligere med en jevn fart på 12000 (max pga. avstand til sentral)

Har forsåvidt hatt en 4000/4000 linje fra CD for noen år siden og den fungerte greit.. så jeg er litt usikker på dette.

Noen som har kablenett fra CD som kan si noe om hastigheter i praksis?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Makshastigheten hos CD vil være fordelt på samtlige forbrukere i blokka/blokkene som er koblet sammen mot ett koblingspunkt. En kompis av meg hadde noe sånt, og han var veeeeldig lite fornøyd...

Johan-Kr
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
...
"Hastigheten vil ligge mellom 5 Mb og 16 Mb avhengig av kapasiteten i nettet."
...
Dette vil jeg tror er omtrent samme klasul som hos CD, bare litt tydeligere definert og avgrenset.

mvh
KJ
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Gjestemedlem skrev:
OMF skrev:
Hei Deph!

Hadde vel ikke vært så veldig bekymret for dette - tror dette er mer en "sikring" mot at folk setter opp en filserver eller noe slikt - som går på full spiker kontinuerlig 24/7....med dagens hastigheter er jo en DVD film lastet ned på noen minutter....

Mvh
OMF
Men det stritter i mot mine reflekser å godta betingelser som gir tilbyder rett til ikke å levere det produktet jeg skal betale for hvis de finner det for godt, og uten noen som helst videre spesifiseringer av hva som skal til for at dette kan skje, og uten at de en gang vil svare på mitt direkte spørsmål om dette.
Dette har jeg full sympati for. Jeg ble regelrett rrrrrasende for en tid tilbake da jeg klagde til min nye mobiloperatør over kvaliteten på mine mange utenlandssamtaler (ofte brudd, hakking, ekko med mer), og etter hvert fikk lurt ut av teknisk ansvarlig at det sikkert hadde med kvaliteten på den båndbredden de kjørte over VOIP...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
atonal skrev:
Hva med 20/1 Mbps til kr. 399,- hos Ventelo?
Blir samme pris når man legger til 60 kroner for ikke å ha fasttelefon, og om man får 20 er avhangig av at man ligger vegg i vegg med sentralen uasett, og da foretrekker jeg Telenor fremfor ukjente småleverandører. Har dårlige erfaring med slike fra tidligere.

men takk for tips!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
noruego skrev:
Dette har jeg full sympati for. Jeg ble regelrett rrrrrasende for en tid tilbake da jeg klagde til min nye mobiloperatør over kvaliteten på mine mange utenlandssamtaler (ofte brudd, hakking, ekko med mer), og etter hvert fikk lurt ut av teknisk ansvarlig at det sikkert hadde med kvaliteten på den båndbredden de kjørte over VOIP...
Ja dyr Skype mao.. :-\

Av og til er det bedre med de store seriøse leverandørene.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Har du mulighet til å få Lyse i hus, så anbefaler jeg det på det sterkeste :)

Har kjørt med ymse ISP'er, og Lyse er suverent best etter min mening. Ikke noe kødd, dønn stabilt, og raskt både opp og ned.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
.Marcus skrev:
Har du mulighet til å få Lyse i hus, så anbefaler jeg det på det sterkeste :)

Har kjørt med ymse ISP'er, og Lyse er suverent best etter min mening. Ikke noe kødd, dønn stabilt, og raskt både opp og ned.
Ja jeg skulle gjerne hatt fibernett fra dem, men jeg tror ikke de leverer i Bergen. Lyse er vel et sørlandsfenomen?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Akkurat det at CD ikke har svart i løpet av en uke, ville jeg ikke tatt så tungt. Jeg har CD selv, og vet av erfaring at det kan litt tid å få svar derfra (selv om de skryter av at de skal svare i løpet av første virkedag eller noe slikt). Jeg har alltid fått svar på mine spørsmål. Dessuten kan det jo hende at det er folk på ferie der.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Sier du det ja. Sendte 2 mailer til CD for rundt 2mnd siden (er kunde). Har enda ikke fått svar. Og nei, har annet å holde på med enn flere runder med CD. Sendte samme sp.mål til Svensk CD og fikk svar etter 4 timer! Norsk CD har elendig kundeservice, flere på nett med historier.

Min erfaring fra ulike kunder er at kabelnett ikke har like god opplevd hastighet for brukeren sammenlignet med ADSL, samme hva de spesifiserer på papiret.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Gjestemedlem skrev:
Telenor Turbo ADSL 16000/700 til 459 kr/mnd og 300 i oppstartsavgift
Vi har denne linjen fra Telenor, maks hastighet jeg har hatt på nedlasting har vært på 13500 men det varierer...., i sammenligning til hastigheten på den forrige linjen går det ekstremt mye raskere å hente ned filmer..........

Er det ikke vanskelig å klare å makse linjen (16000) ?


MVH Johnny
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Jeg har hatt 8Mbit linjen til CD i ca 7 mnd nå. Har siden februar lastet (leid) ned 2-3 filmer i HD i uken uten og merket noe forandring på hastigheten. Den måler fortsatt 8Mbit og jeg ligger på ca 40Gb nedlastning i mnd.

mvh
digiman
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
CD er vel også fiber. De skryter av at de skal opp til 120Mbit i løpet av 2009 tror jeg det var. Teoretisk kan de øke til 400 Mbit, men det er sikkert mange år til de gidder det.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg har CD via koaks og er veldig fornøyd med det i motsetning til tv-dritten jeg kjøper fra de. På 15 mnd har det kun vært ett avbrudd pga tekniske feil (3-4t varighet og god informasjon om problemet på supporttelefonen (= hakeslepp i dagens samfunn)). Ellers er det veldig stabilt og jeg har ikke noen gang merket noen hastighetsbegrensninger til tross for at jeg har smalbånd (var 500k ved bestilling, tror det er 1M nå). Nå bedriver jeg også ytterst marginal nedlasting av filmer, musikk eller andre tunge filer, men med denne båndbredden ville det kanskje vært lett å merke hastighetsreduksjoner(?). Boligen er en frittstående enebolig i tettbygd strøk med strøm, vann, asfalt og gatelys, såkalt bymessig strøk (Hamar).
 
K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Men det stritter i mot mine reflekser å godta betingelser som gir tilbyder rett til ikke å levere det produktet jeg skal betale for hvis de finner det for godt
På en måte så får du jo nettopp det du betaler for: En "peak-hastighet" som kan begrenses av tilbyders back-bone.

Dersom du prøver å sende en SMS på nyttårsaften så kommer den ofte enten ikke fram, eller mange timer etter at du sendte den. Det er et utslag av telenor (og konkurentenes) dimensjonering av nettet. Så lenge det er tydelig opplyst om så ser jeg det ikke som et stort problem.

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Gjestemedlem skrev:
Men det stritter i mot mine reflekser å godta betingelser som gir tilbyder rett til ikke å levere det produktet jeg skal betale for hvis de finner det for godt
På en måte så får du jo nettopp det du betaler for: En "peak-hastighet" som kan begrenses av tilbyders back-bone.

Dersom du prøver å sende en SMS på nyttårsaften så kommer den ofte enten ikke fram, eller mange timer etter at du sendte den. Det er et utslag av telenor (og konkurentenes) dimensjonering av nettet. Så lenge det er tydelig opplyst om så ser jeg det ikke som et stort problem.

-k
Jo hvis jeg kan forsikres om at dette kan forstås på denne måten har jeg ikke noe problemer med det. Det jeg ikke liker er muligheten de har for å skru ned rasten til meg som direkte følge av at jeg skulle få en raptus og laste ned en harddsiek full med et eller annet på kort tid. Det er jo akkurat slike begrensinger som er på mobilt bredbånd f.eks. og jeg kan ikke se noen forskjell i betingelsene for dette abbonementet. At det av og til kan gå trigere som følge av trafikk i nettet er jeg overhodet ikke bekymret for. Ikke heller om hastigheten ligger oppe på topp hele tiden. Men hvis de kan skru ned MIN hastighet fordi de synest jeg bruker for mye kapasitet, så vil ikk jeg handle med dem. Det er ikke så mange år siden tilbyderene solgte dlsabbonement med en GB/mnd limit, og kan dette forstås som en skjult måte å gjenninføre dette prisippet på så vil ikke jeg støtte dem i allefall.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
...
Jo hvis jeg kan forsikres om at dette kan forstås på denne måten har jeg ikke noe problemer med det. Det jeg ikke liker er muligheten de har for å skru ned rasten til meg som direkte følge av at jeg skulle få en raptus og laste ned en harddsiek full med et eller annet på kort tid. Det er jo akkurat slike begrensinger som er på mobilt bredbånd f.eks. og jeg kan ikke se noen forskjell i betingelsene for dette abbonementet. At det av og til kan gå trigere som følge av trafikk i nettet er jeg overhodet ikke bekymret for. Ikke heller om hastigheten ligger oppe på topp hele tiden. Men hvis de kan skru ned MIN hastighet fordi de synest jeg bruker for mye kapasitet, så vil ikk jeg handle med dem. Det er ikke så mange år siden tilbyderene solgte dlsabbonement med en GB/mnd limit, og kan dette forstås som en skjult måte å gjenninføre dette prisippet på så vil ikke jeg støtte dem i allefall.
Jeg tviler på at dine «bekymringer» er «riktige». Men det vil være en fordel å få klarhet i dette okkesom. Mest sannsynlig vil ISPen begrense hastigheten/båndbredden ift. den totale trafikken på nettet (dvs mest sannsynlig ift. trafikken igjennom siste node før forbruker), og ikke direkte som følge av den enkelte forbrukers netttrafikk (dvs innenfor den båndbredden man har kjøpt).

mvh
KJ
 
G

Gjestemedlem

Gjest
KJ skrev:
Jeg tviler på at dine «bekymringer» er «riktige». Men det vil være en fordel å få klarhet i dette okkesom. Mest sannsynlig vil ISPen begrense hastigheten/båndbredden ift. den totale trafikken på nettet (dvs mest sannsynlig ift. trafikken igjennom siste node før forbruker), og ikke direkte som følge av den enkelte forbrukers netttrafikk (dvs innenfor den båndbredden man har kjøpt).
Kanskje ikke, men ordlyden her greier nå jeg virkelig å tolke slik:

"Internett-tjenesten er en begrenset ressurs. CD forbeholder seg rett til å fordele ressursene ved overforbruk hos enkeltkunder innenfor samme område."

Ikke er jeg imponert av kundesevice heller når de ikke ser seg bryet med å svare på min henvendelse heller. En av grunnene til at jeg liker Telenor godt er at det har en virkelig bra kundeservice og rydder svært fort opp hvis det er noe galt som de er ansvalig for.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
...

Kanskje ikke, men ordlyden her greier nå jeg virkelig å tolke slik:

"Internett-tjenesten er en begrenset ressurs. CD forbeholder seg rett til å fordele ressursene ved overforbruk hos enkeltkunder innenfor samme område."

Ikke er jeg imponert av kundesevice heller når de ikke ser seg bryet med å svare på min henvendelse heller. En av grunnene til at jeg liker Telenor godt er at det har en virkelig bra kundeservice og rydder svært fort opp hvis det er noe galt som de er ansvalig for.
Dersom CD ikke kan/vil svare på hva «overforbruk» er og hvordan denne klasulen forstås og praktiseres, så er saken veldig grei - styr unna.

mvh
KJ
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hm prøvde å bestille adsl tra telenor, men de kunne ikke levere i den gaten jag skal bo.. i allefall ikke annet enn sneglefart. Så det blir CD på med likevel da. Litt gledelig var det forøvrig at hastigheten var oppgradert til 50Mb/2Mb .. så da ser det jo ut som de har kapasitet nok til at man kan bruke linjen til noe også. Er forsiktig optimistisk nå.

Har enda ikke hørt noe fra kundeservice hos CD selv, men får ta eventuelle problemer gjennom BOB.
 
Topp Bunn