HEXX er sikkert fint, men det er umulig å argumentere for eller imot, siden utvikleren ikke røper noe om hva som faktisk gjøres i programmet.
I put myself to the task of creating audio playback software, that would pass on the audio data to the DAC as much 1:1 as possible, *never* touching DSP (digital sound processing) stuff.
I know this sounds stupid, knowing - or assuming that bit perfect = bit perfect. But sadly, this is not so. This is not so at all because all is influenced by jitter. So you could well say that all XX is doing, is eliminating jitter. Yeah yeah, I hear you say ... evil
I think I can hardly find more words to define how XX operates, unless I'd explain my means of doing it, which I won't for obvious reasons.
Nyttig. Det er dog rart at jitter ikke er beskrevet som noe problem angående musikkavspillingsprogrammer noe annet sted, selv ikke på hydrogenaudio.org hvor all regresjonstesting av ymse formater og avspillere foregår. (LAME, Ogg, flac og wavpack, samt foobar2000.)
Hvis man leser litt her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jitter, så er jitter uønsket variasjon i et signal som kan oppstår i klokkesynkroniserte komponenter som cd-spillere, D/A- og A/D-konvertere og overføringsprotokoller som SPDIF, AES/BU, ADAT og TOSLINK. Hvordan dette kan oppstå i programkode, med mindre man med vilje injiserer det i signalet eller bufferet, er for meg ukjent. Kanskje noen kodere her som vet?
De andre argumentene som står beskrevet er "latency" og "real time", noe som egentlig ikke er relevant for bitperfekt avspilling overhodet. Dette er faktorer som er interessante hvis man bruker en datamaskin i musikkproduksjon, slik at signaler ikke forsinkes mer enn nødvendig. (F.eks. tiden fra man trykker ned en tangent på en ekstern kontroller til synth-programmet på datamaskinen lager lyd osv.)
Ut fra det som står på forumet på phasure.com er det eneste de forskjellige "motorene" gjør å resample signalet på forskjellige måter, noe som er litt merkelig i forhold til målet om å lage en spiller med så nær "bitperfekt" avspillings om mulig. (Re- eller oversampling
er DSP.)
Det finnes heller ingen omtaler av HEXX noe annet sted enn på produsentens forum, så jeg ville tatt det som står der med en romslig klype salt.