ADSL

K

kathrine

Gjest
Hei!

Har byttet opperatør på mitt ADSL abonement!

Ble fristet til å si opp min Tele 2 ADSL (3-Mb) linje med 360 opp, til fordel for Start.no (4-MB og 512 opp).

Prismessigt litt høyere, men med en reklamert effektiv nedhastighet på 4,8, kunne jeg ikke dy meg, og sa opp Tele-2. ::)

Hm, men hvor høy hastighet kan man forlange? ???

Er godt vant i fra Tele-2, der linja stort sett alldrig var under det jeg betalte for.

Kan man kreve kjøpet hevet, hvis man alldrig passerer 4 ned og alldrig kommer over 412 opp. :-[

Er dette pirk eller har jeg lov til å være missfornøyd, og kan jeg event si opp avtale innen 14 dg., da produktet jeg bestillte ikke er i samsvar med opplysningene som ble gitt, noe som var årsak til mitt ADSL bytte? ::)

For ordens skyld kan jeg nevne at nedhastigheten ligger i fra 3,4 til 3,8, men det ER under det jeg betaler for! :( 8)

Ha en god dag!
Vh
S
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
ble det bedre lyd med ny ISP?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Stort sett gir ikke hastighetstestene riktig resultat. Det er skjelden man får full hastighet med bare en nedlasting av gangen. Laster man derimot ned med newzbin eller download managere som har mange samtidige nedlanstinger vil man ofte oppleve full kapasitet på linjen.

F.eks. hos meg måler Itavisen speedometer: 8 653 kbit/s
TPTEST5 10003 kbit/s
Mens Newsbin laster ned med ca 13000+


Etter å ha prøvd mange leverandører oppigjennom årene er den eneste jeg ikke har hatt problemer med Telenor. Noen av småselskapene ser ut til å ha outsourcet kundeservice til et timeshare selskap på Ibiza og regningsavdelingen til den albanske mafiaen.

Telenor er gjerne en 50lapp dyrere men de er proffe på kundeservice, redelig regningskriving, ingen skjulte klausuler som tvinger det til å betale i månedsvis etter du sier opp kontoen etc. De tar til og med telefonen hvis man prøver å kontakte noe utenom salgsavdelingen.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Gjestemedlem skrev:
Noen av småselskapene ser ut til å ha outsourcet kundeservice til et timeshare selskap på Ibiza og regningsavdelingen til den albanske mafiaen.
Min erfaring er at Nextgentel har gjort det samme ;D

Hører flere si at Telenor er blitt bra. Så jeg må vel forsøke dem igjen.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Ja Telenor er bra: Var så vidt innom Tele2 for noen år siden, men gikk raskt tilbake til Telenor. Hadde data problemer en gang (på 90' tallet ;D) På søndagskvelden ringte det en ivrig kar for hjelpe meg.
Men jeg var ikke fullt så populær hos de når jeg hadde problemer med et virus. Fikk et trusselbrev der jeg fikk beskjed om å skjerpe meg eller så ville det gå meg ille. ;)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.280
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg har ikke testet min bredbåndslinje, linken sagde man ikke skulle om man hadde router med wifi..., men jeg har Telenor og er fornøyd. Har aldrig hatt andre enn Telenor faktisk....
 
M

Mulelid

Gjest
Klart man kan få høyere downloadspeed enn det man betaler for, for små filer bruker å ha det travelt. Det er svære filer som ISO og annet som gjør linja treg. :)
 
K

kathrine

Gjest
Hei!
Fikk melding i fra Start.no, at TPtest måtte kjøres jevnlig i tre dager og resultatet sendes dem.
Så da får vi se hva det blir til..... :eek:
Ligger under ennå! ::)
Vh
S
 
N

nb

Gjest
Det er temmelig vanling at faktisk hastighet er noe lavere enn oppgitt (det er derfor den ofte blir angitt som "inntil"), vanligste forklaring er linjeforholdene, dvs signalstyrke, avstand til sentral og slike ting. Montører har en dings de bruker til å måle, fyren jeg hadde hjemme kunne i alle fall fortelle meg hvor stor hastighet det var mulig å få, som var det jeg betalte for da jeg bor nær sentralen.

Hadde NextGenTel en stund, det funket fint det, men det var tilnærmet umulig å si opp. De sendte meg regninger i månedsvis etter at jeg hadde returnert routeren, ikke det at jeg betalte de, men hassle var det uansett.

Har nå Telenor, firmaet som skulle koble linjen surret en hel del, men når de først fikk det til å funke, så har det funket knirkefritt. Linjen min (i Oslo sentrum) har aldri vært nede og hastigheten er bra. Synes også folkene på kundeservice der var bra, jeg fikk en del måneder gratis grunnet surret med oppkobling, samt at de faktisk tar telefonen og prøver å hjelpe til. Det er i alle fall min erfaring.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg har hatt linje fra NGT i flere år og er fornøyd med både hastighet og oppetid. Linjen har aldri eller sjelden vært nede og hastigheten er langt over hva jeg egentlig betaler for. Har vært i kontakt med NGT kundeservice en gang eller to og opplevde at mine saker ble løst raskt og effektivt.

Telenor har jeg ikke en gang vurdert som tilbyder etter at jeg så at de brukte PPoE som tilkoblingprotokoll over routeren. Dette er dog noen år siden. Dette gjør bare ting mer komplisert for brukeren der ute hvis han skal koble opp noe mer enn en PC. I mine øyne betaler man for linjen og ikke antall enheter som kobles opp bak router. For en internetleverandør bør det være likegyldig om kunden kobler opp 1 eller 500 PC'er til linjen. Men selv Telenor tar vel kritikk fra sine kunder alvorlig over tid. Kanskje noen av dere Telenor kunder kan fortelle om PPoE fortsatt er i bruk for xDSL kunder?
 
N

nb

Gjest
Outlawbamse skrev:
Jeg har hatt linje fra NGT i flere år og er fornøyd med både hastighet og oppetid. Linjen har aldri eller sjelden vært nede og hastigheten er langt over hva jeg egentlig betaler for. Har vært i kontakt med NGT kundeservice en gang eller to og opplevde at mine saker ble løst raskt og effektivt.

Telenor har jeg ikke en gang vurdert som tilbyder etter at jeg så at de brukte PPoE som tilkoblingprotokoll over routeren. Dette er dog noen år siden. Dette gjør bare ting mer komplisert for brukeren der ute hvis han skal koble opp noe mer enn en PC. I mine øyne betaler man for linjen og ikke antall enheter som kobles opp bak router. For en internetleverandør bør det være likegyldig om kunden kobler opp 1 eller 500 PC'er til linjen. Men selv Telenor tar vel kritikk fra sine kunder alvorlig over tid. Kanskje noen av dere Telenor kunder kan fortelle om PPoE fortsatt er i bruk for xDSL kunder?
Vet ikke (jeg burde dog vite...) men jeg har i alle fall stort sett konstant på 2 PCer uten noensomhelst problemer. Routeren deler ut IP-adresser til de og alt funker som det skal.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
nb skrev:
Vet ikke (jeg burde dog vite...) men jeg har i alle fall stort sett konstant på 2 PCer uten noensomhelst problemer. Routeren deler ut IP-adresser til de og alt funker som det skal.
Da har de lyttet til fornuft. På de første utgavene fra Telenor kunne man ikke koble opp mer enn 1 stk PC. Leste man dokumentasjonen så man at Telenor mente at det burde være nok og eventuelle andre PC'er kunne fikses mot et aldri så lite tillegg i pris.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
2 - 4 - 10mbit båndbredde spiller det noen rolle ? Jeg tipper folk bruker 1% av linjen sin uansett jeg. Jeg har en anseelig linje og bruker 3% av kapasiteten på en måned ca.

Spør levrandørene hva folk bruker linjene sine til og det vil bli stilt. Faktum er at det ikke eksisterer innhold for bredbånd. Med unnatak av en håndfull tjenester, salget av bredbånd og stadig raskere linjer for privatmarkedet er drevet frem av "ulovelig" nedlastning av piratkopiert programvare og media.

Bare så dere vet det ;)
 
N

nb

Gjest
Berg skrev:
2 - 4 - 10mbit båndbredde spiller det noen rolle ? Jeg tipper folk bruker 1% av linjen sin uansett jeg. Jeg har en anseelig linje og bruker 3% av kapasiteten på en måned ca.

Spør levrandørene hva folk bruker linjene sine til og det vil bli stilt. Faktum er at det ikke eksisterer innhold for bredbånd. Med unnatak av en håndfull tjenester, salget av bredbånd og stadig raskere linjer for privatmarkedet er drevet frem av "ulovelig" nedlastning av piratkopiert programvare og media.

Bare så dere vet det ;)
Prinsipielt delvis enig, men de gangene jeg skal laste ned store programoppdateringer, en 150MB demo på et nytt spill, laste opp en haug med digitale bilder til en fotobutikk osv, så synes jeg det er fint at det går fort og er villig til å betale litt ekstra for det. Men til generel surfing og betaling av regninger i nettbanken er det ikke rare greiene man trenger, så jeg anbefalte absolutt billigste alternativ til mamma f.eks.
 
K

kathrine

Gjest
Hei igjen!

Får ikke noe svar i fra Start.no på TPtesten jeg har sendt dem!

Når en internettleverandør ikke klarer å gi den hastighet som jeg betaler for i abonementet, kan jeg da si opp dette i.h.t kjøpsloven om mangler ved vare/vare samsvarer ikke med det som er kjøpt, og til slutt; er det trygt å anskaffe seg linje i fra NGT?
Har jo hørt en del om firmaet, og de har gode tilbud uten binding!?

God helg til alle på sentralen(jeg forøvrig har tatt Naproxen som skal hindre migreneanfall)

Vh
s
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Trygt og trygt.

Sannheten er at ALLE, absolutt alle levrandører har problemer fra tid til annen. Alle linjer går ned fra tid til annen dette gjeler også servere. Man må vel velge de man føler har en god tjenestekvalitet samtidig som de leverer god kundeservice. Ikke alltid en kombinasjon som er like lett å finne.

Jeg har telenorlinje men det står ikke telenor på regningen. Er egentlig godt fornøyd med kvaliteten. Det er nede iblant men det er som tidligere sagt alt. Feilene blir alltid rettet kjapt og forklaringen er aldri mer enn en telefon unna. Opplevde engang litt vedvarende problemer og da skrev jeg at jeg krevde avslag i prisen pga. redusert tjenestekvalitet. Resulterte i 3 mnd gratis uten noen krangling fra de. Det hjelper også å stå på krava ;)
 
M

marsboer

Gjest
En ting som er verdt å merke seg med ADSL er at du ikke betaler for en hastighet til Internett. Den hastigheten ISP'en leverer er mellom ditt modem og sin DSLAM (sentral). Dvs linjehastigheten din. Hva slags hastigheter du får på internett har dessverre svært lite med det du faktisk har skrevet under på og betaler for, som da er linjehastigheten. Måten du sjekker om du faktisk får den linjehastigheten du skal ha er å gå inn på modemet og se på hvilken hastighet det har synkronisert seg på. Dette er da den reelle hastigheten ISPen leverer til deg på linjen din. Det er derfor folk på support hos ISP sier at du har den hastigheten du betaler for når ringer og klager over at ITavisen viser noen kb lavere enn hastigheten de har kjøpt. Folka på support ser på synkroniseringshastigheten på din port i DSLAMen. Dette er da linjehastigheten din. Er denne lik eller mer enn det du betaler for får du det du skal ha. Hvilken hastighet du får på internett er da avhengig av DSLAMens totale kapasitet innover i backbonet samt hastighet og kapasitet på alle enheter og linker mellom deg og serveren du vil kontakte på nett.

Mange ISPer bruker PPPoE til å begrense hastigheten. Det er derfor viktig at linjehastigheten er minst like stor som det du skal ha, men i tillegg må de ha satt korrekt hastighet i hht abbonementet ditt i PPPoE shapingen.
 
Topp Bunn