Mobile Fidelity Sound Labs kontroversen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Du ber om det.

Ellers så har jeg noen mixdown på tape, kanskje noe av det beste jeg har i hus. Får noen inn døra neste uke også, gleder meg.
Så hvis disse hadde vært digitalisert på high-rez og spredd rundt in hele verden, så kunne potensielt millioner av mennesker fårt tilgang til denne lyden for en slikk og ingenting, og med minimalt med investeringer i elektronikk?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Her er noe info angående Marvin Gaye «What’s going on» på MoFi One-Step. Supplert av Steve Hoffman på forumet hans.

For å ta en liten oppsummering først. Hva er en original master tape?
Det er ikke noe definitivt svar på det. Det spørs hvem du spør.

Hvis vi tenker oss en 24 spors analog tape innspilling som ønskes utgitt i stereo. Disse 24 spor mixes da ned på to spor som da blir den originale mixdown tapen. Dette blir da den mest originale stereo tapen du får. Hvis vi tenker oss at et album består av 13 spor, så er disse 13 mixdown masters som regel spredt på mange ulike taper. Det som gjøres da er å kopiere disse 13 sangene som du ønsker utgitt, kopiere dem over på en ny tape, en såkalt produksjon master. Det er denne tapen som regel blir benyttet til å mastre CD’er, Lp etc.
I andre tilfeller lager dem enda en ny tape, en ferdig Eq’d tape som dem kutter direkte fra.

Tilbake til Marvin Gaye. Michael Fremer ga MoFi One-Step strålende kritikk. Han skrev at det var som å lytte til en ny tape. Og han hadde i grunnen riktig. Som Hoffman skriver, sannsynnligvis ved et uhell har MoFi fått tilgang til de originale mixdown masters som er spredt rundt på ulike taper, og ikke produksjonsmasteren. Da har dem fått tilgang til taper en generasjon nærmere selve den originale innspillingen. Og takket være digital teknologien, så kunne dem digitalisere hvert enkelt spor og spleise dem sammen til en «cutting master» for Lp.
Og dette bekrefter jo forsåvidt MoFi i intervjuet. MoFi kunne ikke gjort «What’s going on» på One Step med den transparente lyden, uten digital.

Takl til digitalteknologien som gir oss fantastiske muligheter.
Du har noen poenger - men jeg vil gjerne ha mer - det optimale - digitaliser multitracksene og lag ny stereo remiks. Det er som regel kun da jeg opplever et skikkelig løft i lydkvalitet. Litt eq på en gammel mastertape kan bare gi så mye. Ble tatt mange snarveier i gamle dager, looping osv.

Venter spent på kommende Pink Floyds - Animals - skal være en ny stereo remiks på gang :)
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Her er noe info angående Marvin Gaye «What’s going on» på MoFi One-Step. Supplert av Steve Hoffman på forumet hans.

For å ta en liten oppsummering først. Hva er en original master tape?
Det er ikke noe definitivt svar på det. Det spørs hvem du spør.

Hvis vi tenker oss en 24 spors analog tape innspilling som ønskes utgitt i stereo. Disse 24 spor mixes da ned på to spor som da blir den originale mixdown tapen. Dette blir da den mest originale stereo tapen du får. Hvis vi tenker oss at et album består av 13 spor, så er disse 13 mixdown masters som regel spredt på mange ulike taper. Det som gjøres da er å kopiere disse 13 sangene som du ønsker utgitt, kopiere dem over på en ny tape, en såkalt produksjon master. Det er denne tapen som regel blir benyttet til å mastre CD’er, Lp etc.
I andre tilfeller lager dem enda en ny tape, en ferdig Eq’d tape som dem kutter direkte fra.

Tilbake til Marvin Gaye. Michael Fremer ga MoFi One-Step strålende kritikk. Han skrev at det var som å lytte til en ny tape. Og han hadde i grunnen riktig. Som Hoffman skriver, sannsynnligvis ved et uhell har MoFi fått tilgang til de originale mixdown masters som er spredt rundt på ulike taper, og ikke produksjonsmasteren. Da har dem fått tilgang til taper en generasjon nærmere selve den originale innspillingen. Og takket være digital teknologien, så kunne dem digitalisere hvert enkelt spor og spleise dem sammen til en «cutting master» for Lp.
Og dette bekrefter jo forsåvidt MoFi i intervjuet. MoFi kunne ikke gjort «What’s going on» på One Step med den transparente lyden, uten digital.

Takl til digitalteknologien som gir oss fantastiske muligheter.
Hei Espen,

Du taler som om du virkelig har dybdekunnskap om både digital og analog innspilling av musikk i et studio, men har du virkelig vært eit studio hvor musikken som spilles inn er tatt opp på noen av de to nevnte formater?? Har du reell kompetanse rundt det å mastre et originalopptak (og da avhengig om det er analogt eller digitalt) videre til å være utgangspunkt for noe som skal brukes til å lage en CD, en vinylplate, en høyoppløst dsd fil eller en radioinnspilling? Hvis ikke synes jeg det er merkelig at du er så bastant i dine meninger, og bruker en YouTube video som sannhetsvitne for dine meningsytringer og sågar fasit for hva som er sant og ikke.

Personlig kan jeg nyte musikk som opprinnelig var tatt opp digitalt og opprinnelig var tatt opp analogt, og deretter høre det via spillere som defineres som digitale avspillere eller analoge avspillere nesten uavhengig om det var tatt opp digitalt eller analogt (etter at det har blitt «klusset» med i mastering prosess og med alle konverteringer den ene og andre veien), bare det for meg har noe som treffer en musikalsk streng i min sjel og føles som noe ekte kunstnerisk fra den som har skapt det opprinnelige musikalske øyeblikket. Jeg har vært i den heldige situasjon og vært i Polar studio i Stockholm og hørt ABBAs Voulez-Vous og et av de tidligere albumene deres (som ikke er tatt opp i Polar) på original-tape som lå i hvelvet hos Polar. Jeg har tilgode å høre noen quad dsd på noe anlegg som er bedre det jeg hørte i «ABBA studioet» i Stockholm.

Du sier takk til digitalteknologien som gir oss fantastiske muligheter, men etter først å ha hevdet at MoFi kunne ikke gjort «What’s going on» på One Step med den transparente lyden, uten digital. Jeg er rimelig sikker på at nevnte album opprinnelig ble tatt opp helt analogt, og må virkelig spørre deg om hva slags digital mambo jumbo som har klart å få den analoge master-tapen til å bli enda mer transparent med MoFi’s bruk av sin digitalteknologi? Jeg har sjekket med min bror som er den som har mastret Radka Toneffs digitalt opptatte «Fairytales» nye 40th Anniversary Edition som om ikke lenge kommer ut på 180 grams vinyl, og han kan ikke teknisk støtte ditt utsagn. Han gikk så langt å si at var sikker på at hvis man ga for eksempel Kevin Gray den originale analoge masteren, og han mastret den ned til en ny analog master for bruk til en analog ONE-step prossess vinylpressing ville den bli minst like transparant som MoFi sin dsd baserte. Håper ditt korstog mot vinyl og din dsd forherligelse kan tones noe ned, og at du heller stiger ned fra din korsfarerhest og bruker tiden til virkelig lære deg deg mer om hele inn- og avspillingskjeden før du atter farer ut på nye korstog med fanen høyt hevet!
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Imens vi lar Mofi utøve Crisis Management og gjenskape tillitt, foreslår jeg at vi omforenes om å møtes på midten for å gjenskape «lykken» med Yamahas nye produkt som jeg har omdøpt til DigiAna. Den burde passe midt i blinken, enten du heter Per, Pål, eller Espen rAskeladd, er brun, hvit, regnbuefarget, eller rett og slett bor i utmark som Danmark og har fått navn etter en svensk skuespiller fordi moren din var dritforelska.

 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hadde du hørt forskjell på f.eks. fra 2 gen. til 3 gen. gjort skikkelig?
Dette er interessant. Personlig har eg svært avgrensa erfaringar på feltet teipkopiar, men litt har eg, kopier gjort på Tascam 144 frå master. Skilnaden opplevde eg som mindre enn mellom ulike vinylpressingar eg har av same opptak.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.253
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Artig diskusjon, men mye rart å lese.

Jeg hadde vært lykkelig om noen med kunnskap og ikke med så mye grådighet faktisk reddet disse gamle originale til et digitalt format for deretter og distribuere dette blant entusiastene på det formatet de ønsket.

Jeg klarer ikke med min beste analoge vilje å se noen fordel med en tape til tape bevaring med det uungåelige 3dB tap av dynamikk i hvert ledd. Så fra det perspektivet er jeg helt på laget til @Espen R .

Denne behandling av musikk som Bitcoins, tror noen her virkelig at vi småfolk er tjent med det?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.217
Antall liker
9.444
Torget vurderinger
2
Så hvis disse hadde vært digitalisert på high-rez og spredd rundt in hele verden, så kunne potensielt millioner av mennesker fårt tilgang til denne lyden for en slikk og ingenting, og med minimalt med investeringer i elektronikk?
Du misser hele poenget med vinyl. Format er der for å være gammeldags , skjørt og dyrt. At det er teknisk underlegent betyr lite siden det er hørbart helt OK. TIDAL og Spotify og noen ørepropper til 200kr til mobilen er alt som skal til for å gi Hvermannsen god nok lyd overalt . Vinyl er en hobby basert på nostalgi og samtidig en kilde til masse tweaks som beriker hobbyen. Det er jo helt fantastisk at det i det hele tatt fungerer, om man gidder å sette seg inn i virkemåten må man bare bli imponert hva de gamle ingeniørene fikk til.

Gi meg gjerne høyoppløste mastere digitalt,Og mens jeg lytter på dem kan jeg pusle med Azimuthen en tidlig morgen
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Hei Espen,

Jeg har sjekket med min bror som er den som har mastret Radka Toneffs digitalt opptatte «Fairytales» nye 40th Anniversary Edition som om ikke lenge kommer ut på 180 grams vinyl, og han kan ikke teknisk støtte ditt utsagn. Han gikk så langt å si at var sikker på at hvis man ga for eksempel Kevin Gray den originale analoge masteren, og han mastret den ned til en ny analog master for bruk til en analog ONE-step prossess vinylpressing ville den bli minst like transparant som MoFi sin dsd baserte.
Jeg syns du må klargjøre noe for meg. Du snakker om hvem som egentlig er i posisjon til å mene hva som er riktig her.

Faktum er at MoFi sier at det å konvertere de originale mixdown tapene til quad DSD for deretter å spleise til en cutting master gir det mest transparente resultatet, det som best representerer de originale analoge master tapene.
Tror du på dette? Eller er det mumbo-jumbo fra MoFi sine teknikere? Til spott og spe for hele den profesjonelle lydbransjen som sitter å ser på intervjuet?

Jeg ønsker svar på hvorfor din bror skulle ha større cred i denne sammenheng, en person som aldri har vært i nærheten av mastertapene til What’s going on?
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.235
Antall liker
9.047
Dette er interessant. Personlig har eg svært avgrensa erfaringar på feltet teipkopiar, men litt har eg, kopier gjort på Tascam 144 frå master. Skilnaden opplevde eg som mindre enn mellom ulike vinylpressingar eg har av same opptak.
Det vanlige hos dem som driver med salg av tape kopier er at de plusser på 3 db i forhold til signalet ut fra spilleren/tapen det kopieres fra, noen legger på enda mer. Hvis jeg kopierer en AP tape f.eks. ut fra A80 som har 320m nWb ut til en A810 som har det samme inn + 3 db så sliter jeg med å høre forskjell. Nå kan man jo ikke holde på slik inn i evigheten uten at det høres men et eksempel. Kanskje de råeste tapene jeg har er tatt rett fra miksen og da har vi jo en master. Men kopierer jeg disse på samme måte så sliter jeg også her med å høre forskjeller. Kanskje en aning mer sus?
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.159
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Jeg for min del har ett bein i begge leire.
Analogt kjøpes på vinyl,og digitalt på sølv og nedlastinger.
Synes de gamle original lp’r låter bedre enn nymastrede på
»highend» plateselskapene. Langt mindre støy idag,
men mindre dynamikk enn tidligere.
Dette gjelder ikke japanske pressinger.
De har tydelig ikke glemt gamle kunster.😄
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.235
Antall liker
9.047
Jeg syns du må klargjøre noe for meg. Du snakker om hvem som egentlig er i posisjon til å mene hva som er riktig her.

Faktum er at MoFi sier at det å konvertere de originale mixdown tapene til quad DSD for deretter å spleise til en cutting master gir det mest transparente resultatet, det som best representerer de originale analoge master tapene.
Tror du på dette? Eller er det mumbo-jumbo fra MoFi sine teknikere? Til spott og spe for hele den profesjonelle lydbransjen som sitter å ser på intervjuet?

Jeg ønsker svar på hvorfor din bror skulle ha større cred i denne sammenheng, en person som aldri har vært i nærheten av mastertapene til What’s going on?
Jeg vet veldig godt hvem broren til terryboy er, du kan bare legge dette tullpratet av deg. Siden du er så opptatt av cred så er den stor.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Jeg vet veldig godt hvem brorer til terryboy er, du kan bare legge dette tullpratet av deg. Siden du er så opptatt av cred så er den stor.
Det er så utrolig usakelig sagt.
Ditt tilsvar belyser ingenting i forhold til hvem som nå nylig har jobbet med mastertapene og som sitter på referansene.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Det er en person som har jobbet med lyd i en mannsalder, det har ikke du. Du har heller sett på youtube, forums og synset noe om lyd.
Jeg siterer bare fra referansene. Er det galt?
Steve Hoffman ga nettopp største cred til Rob Lo Verde som en mann som stort sett alltid tar de riktige avgjørelsene mht mastering.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
^Mumbo jumboen begynner allerede ved bruken av DSD.
Skal du kjøre et korstog mot DSD?😀
Noen kunne jo ta seg nær av det og bli fornærmet.

DSD er et helt ok format å gjøre en direkte transfer av analoge taper som en mest mulig eksakt digital kopi av originalen. For arkivering. Og det var akkurat dette som var tanken bak DSD.

Jeg har noen innspillinger gjort i DSD, utgitt på SACD. Og stort sett liker jeg dem ikke så godt. Dem er litt «tåkete» i mellomtonen, tror det bieffekter av noise shaping jeg hører.

Nå skal det sies at jeg ikke har så mange rene innspillinger i DSD og at ting kan være annerledes i dag.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.637
Antall liker
21.420
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det korte svaret er PCM, ikke sant? Vi vet jo at den eneste fordelen DSD har er kopibeskyttelse. Skal man «gjøre noe» med DSD må man konvertere til PCM.
men i visse audiofile kretser låter DSD mer analogt enn PCM, så det kan sikkert MoFi selge på, tror du ikke?
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.235
Antall liker
9.047
Det korte svaret er PCM, ikke sant? Vi vet jo at den eneste fordelen DSD har er kopibeskyttelse. Skal man «gjøre noe» med DSD må man konvertere til PCM.
men i visse audiofile kretser låter DSD mer analogt enn PCM, så det kan sikkert MoFi selge på, tror du ikke?
I min høyst personlige audiofile krets så låter DSD påtatt analogt, og i den iveren så blir det ofte litt forsiktig og dafft. Synes jeg. Nesten som om de er litt redde for å forstyrre lytteren.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Det korte svaret er PCM, ikke sant? Vi vet jo at den eneste fordelen DSD har er kopibeskyttelse. Skal man «gjøre noe» med DSD må man konvertere til PCM.
men i visse audiofile kretser låter DSD mer analogt enn PCM, så det kan sikkert MoFi selge på, tror du ikke?
Da DSD kom på slutten av 90-tallet og de påfølgende år syns mange at DSD låt mer analogt enn datidens Pcm. Etterhvert har jo digital utviklet seg flere steg og personlig er det i dag ikke så viktig for meg om analog taper konverteres til DSD eller 24/192, begge deler kan låte utmerket.
Tror grunnen til at mange av de store selskapene i dag arkiverer analoge taper i DSD i stedet for et fastlåst Pcm format, er at DSD på et senere tidspunkt lett kan konverteres til et hvilket som helst Pcm format uten nevneverdig tap.

Satt i går kveld og så et interessant intervju med Alan Parsons som var gjort i forbindelse med München messa. Der var analog/digital et tema og audiofiles tilnærming til dette med analog/digital og vinyl. Parsons har i mange år kun jobbet digitalt i 24/96. Parsons sier at digital teknologi blir bedre år for år, blant annet A/D konvertere. Parsons mente at grunnen til at noen foretrekker analoge innspillinger er at analogt i hans ører runder av transientene noe, det blir mer mykt, kanskje mer behagelig. Parsons selv foretrekker den direkte ufiltrerte lyden som digital gir.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.583
Antall liker
3.122
Torget vurderinger
0
Parsons mente at grunnen til at noen foretrekker analoge innspillinger er at analogt i hans ører runder av transientene noe, det blir mer mykt, kanskje mer behagelig. Parsons selv foretrekker den direkte ufiltrerte lyden som digital gir.
Digitaliseringen viser oss at "mannen bak spakene" er viktigere enn noen gang for å holde kvaliteten på lydgjengivelsen på et like høyt nivå som det beste fra vinylens beste periode. Det justeres "for mye" i det digitale domenet og resultatet blir mindre "behagelig" for øret, men det er ulempen med jakten på bit-korrekt resultat....skeptisk :unsure:
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Nå var mitt svar til Espen bare ment som et innlegg på at alt ikke er sort hvitt og at det ikke nødvendigvis må finnes ett svar med to streker under på hva som alltid gir best lyd. Espen brukte sine referansekilder og sa at så lenge disse hevdet at quad dsd ga best lyd, så kunne ikke vi "ukyndige" si imot dette. Det han ikke nevner er at de rimelig skolerte teknikerne hos Analogue Productions og Acoustic Sounds hevder at AAA i de fleste tilfeller gir det beste resultatet hvis man har en analog master som utgangspunkt. AP har hevdet at andre kan velge å gjøre det på den måten de mener er best lyd- og kostnadsmessig, men at de som kun har det kvalitative som mål ikke vil gå bort fra sin AAA tilnærming. Det kan jo være bedriftsmessige økonomiske hensyn som har gjort at MoFi har valgt som de har, og ikke nødvendigvis kun det lydmessige (selv om teknikerne har hevdet dette). En av de samme MoFi teknikerne som i In the Groove videoen som startet hele oppstyret som er bakgrunnen for denne tråden, hevdet noen år tidligere i videoen Grumpy la ut beviselig feilaktig at de brukte en full analog prosess der dette var mulig. Sa han dette for å bli avkledd som en åpenbar teknisk dust av ALLE lydinnspillingsteknikere som ALLE vet at en dsd av masteren ALLTID vil gi best lydmessig sluttresultat?? Problemet til MoFi er åpenbart at de ikke har vært transparent med hensyn til lydteknisk prosess bak hver enkelt tittel de har gitt ut. Espen stiller ikke spørsmålstegn (bruker ikke vær varsom plakaten) når han refererer til en tekniker som teknisk sannsiger i den videoen som passer hans fanesak, mens vi har bevis for at samme mann lyver om det tekniske hos MoFi i en annen video.

Tror ikke at jeg skal bruke mer tid på å prøve å få frem at det finnes flere veier til Rom og forholdsvis mange ulike veier for å få best mulig lyd til sluttbruker. I tillegg blir vel heller ikke sluttbrukerne enig i hva som er best/mest riktig lyd heller, så slike diskusjoner gir oftest ikke noe som alle kan enes om.

Når det gjelder cred min bror måtte ha/eventuelt ikke ha lar jeg ligge ubesvart. Han har hele sitt voksne liv jobbet som utøvende musiker, produsent for norske og utenlandske artister og er en mye brukt mastering engineer. Klart han ikke vet mer om temaet som diskuteres enn Espen som har sett videoen med en som har hatt "What's going on" mastertapen i sine hender. Tittelen på Marvins mesterverk er nettopp hva jeg lurer på når det gjelder argumentasjonen til Espen....
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Nå var mitt svar til Espen bare ment som et innlegg på at alt ikke er sort hvitt og at det ikke nødvendigvis må finnes ett svar med to streker under på hva som alltid gir best lyd. Espen brukte sine referansekilder og sa at så lenge disse hevdet at quad dsd ga best lyd, så kunne ikke vi "ukyndige" si imot dette. Det han ikke nevner er at de rimelig skolerte teknikerne hos Analogue Productions og Acoustic Sounds hevder at AAA i de fleste tilfeller gir det beste resultatet hvis man har en analog master som utgangspunkt. AP har hevdet at andre kan velge å gjøre det på den måten de mener er best lyd- og kostnadsmessig, men at de som kun har det kvalitative som mål ikke vil gå bort fra sin AAA tilnærming. Det kan jo være bedriftsmessige økonomiske hensyn som har gjort at MoFi har valgt som de har, og ikke nødvendigvis kun det lydmessige (selv om teknikerne har hevdet dette). En av de samme MoFi teknikerne som i In the Groove videoen som startet hele oppstyret som er bakgrunnen for denne tråden, hevdet noen år tidligere i videoen Grumpy la ut beviselig feilaktig at de brukte en full analog prosess der dette var mulig. Sa han dette for å bli avkledd som en åpenbar teknisk dust av ALLE lydinnspillingsteknikere som ALLE vet at en dsd av masteren ALLTID vil gi best lydmessig sluttresultat?? Problemet til MoFi er åpenbart at de ikke har vært transparent med hensyn til lydteknisk prosess bak hver enkelt tittel de har gitt ut. Espen stiller ikke spørsmålstegn (bruker ikke vær varsom plakaten) når han refererer til en tekniker som teknisk sannsiger i den videoen som passer hans fanesak, mens vi har bevis for at samme mann lyver om det tekniske hos MoFi i en annen video.

Tror ikke at jeg skal bruke mer tid på å prøve å få frem at det finnes flere veier til Rom og forholdsvis mange ulike veier for å få best mulig lyd til sluttbruker. I tillegg blir vel heller ikke sluttbrukerne enig i hva som er best/mest riktig lyd heller, så slike diskusjoner gir oftest ikke noe som alle kan enes om.

Når det gjelder cred min bror måtte ha/eventuelt ikke ha lar jeg ligge ubesvart. Han har hele sitt voksne liv jobbet som utøvende musiker, produsent for norske og utenlandske artister og er en mye brukt mastering engineer. Klart han ikke vet mer om temaet som diskuteres enn Espen som har sett videoen med en som har hatt "What's going on" mastertapen i sine hender. Tittelen på Marvins mesterverk er nettopp hva jeg lurer på når det gjelder argumentasjonen til Espen....
Nå skal jeg runde av hele denne kontroversen. Jeg tror det meste er sagt fra min side.

Jeg skal ikke påberope meg å ha de riktige svarene I forhold til om det er bedre å mastre vinyl direkte fra tape eller om det er en ørliten degradering ved DSD 256.
Men når jeg summerer alle de inntrykk jeg i årenes løp har lest på forumet til Hoffman om lydkvaliteten på vinyl fra MoFi, fra de mest garvede entusiaster, samt Michael Fremer, samt folk på diverse youtube kanaler, så klarer jeg ikke på noen måte å få det til å rime at digitalfilene skulle være en begrensende faktor på den absolutte lydkvaliteten.

Hvis det er sånn at det er den dyre innpakninga og den høye prisen på One-Step som skulle være den (psykologisk) utløsende faktoren på hvorfor folk syns det låter så bra, så kan vi alle egentlig bare pakke sammen. Vi er en del av et stort narrespill hvor «last laugh» er på oss selv som gruppe av lydfreaker.

Kvinner er jo kjent for å ha gode ører og er mindre forutinntatte enn oss menn. Et par dager siden så jeg en youtube av en jente som liker god musikk og god lyd, uten å definere seg selv som freak. Hun elsker Carole King «Tapetstry». Hun syns One-Step versjonen låter helt fantastisk. Og dette er ikke engang DSD 256, men DSD 64 filer som er benyttet. En tankevekker.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.116
Antall liker
7.742
Sted
Oslo
Espen R, du begynnere å bli like trettende som en viss herr L som var aktiv på Russland tråden.
Overdriven gjengivelse av argumenter er bare irriterende.
At du liker digi remastring har vi fått med oss, kutt ut pjattet!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Espen R, du begynnere å bli like trettende som en viss herr L som var aktiv på Russland tråden.
Overdriven gjengivelse av argumenter er bare irriterende.
At du liker digi remastring har vi fått med oss, kutt ut pjattet!
Gå nå bare du å ta deg en kopp kaffe.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
I min alder går ikke kaffe på denne tiden av døgnet.
Men en nightcap og en AAA mastra plate kan jeg ta når som helst!
Gjør det. Tenkte på å ta en whisky her. Sparte akkurat 1000,- på å handle ei GlenGoyne 21år på systembolaget her i sommer, kontra polet.
 
Topp Bunn