Bassen er kul: Hvordan ser kurven din ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke lest tråden da det er for mange ord. Men jeg er med på ideen.
    Mulig det er noen faktorer som skulle tilsi at resultatet ikke hadde blitt like bra som i teorien, men jeg kommer ikke på noen. Flat in-room respons i begge ender av kjeden høres ut som enkleste utvei for best mulig lyd.
    Praksis og teori er i teorien det samme, men i praksis ikke…

    På et forum blir det ofte diskusjoner om idéer. Og dette er vel et eksempel på en slik diskusjon…

    Når det er sagt, så står nok hovedhypotesen om at rommet teller og at folks valg av heving i frekvenskurven ned mot de lavere oktaver dermed gjenspeiler R eller rombidraget i produksjonsrommet. Og så kommer smak eller preferanse i tillegg, og denne synes nesten alltid å være positivt korrelert med R…
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Merk også at Rp≠Rf fordi alle rom er unike, og dermed blir ikke rombidraget R hos produsent det samme som hos forbruker. Ingen produsenter eller forbrukere har helt identisk R.

    Da er det også nærliggende å anta at RKp≠RKf
    Her hopper du bukk over psykoakustikkens antakelse om at rombidraget er en forventet og akseptabel «forvrengning« av lydenergien, som i praksis ikke oppleves som et problem. Din likning forutsetter at RKf bør være lik RKp, men det er ikke gitt - og du har så vidt jeg kan se ikke argumentert for hvorfor den bør være det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Her hopper du bukk over psykoakustikkens antakelse om at rombidraget er en forventet og akseptabel «forvrengning« av lydenergien, som i praksis ikke oppleves som et problem. Din likning forutsetter at RKf bør være lik RKp, men det er ikke gitt - og du har så vidt jeg kan se ikke argumentert for hvorfor den bør være det.
    Jeg tror du leste litt fort. Det jeg skrev i innlegg #172 var bl.a. følgende:

    «Merk også at Rp≠Rf fordi alle rom er unike, og dermed blir ikke rombidraget R hos produsent det samme som hos forbruker. Ingen produsenter eller forbrukere har helt identisk R.

    Da er det også nærliggende å anta at RKp≠RKf, for når man bruker romkompensasjon RK til å kompensere for unike roms egenskaper, så blir også RK et unikt filter. Ingen produsenter eller forbruker har en helt identisk RK».

    Det jeg satte et likhetstegn mellom, er at klangbalansen i produksjonen bør overleveres intakt når den er avspilt i forbrukers rom; KLANGBALANSEp(Rp, RKp) = KLANGBALANSEf(Rf, RKf)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg begynner å forstå hvorfor Toole stoppet ved flate og jevne høyttalere, slik at Hp = Hf…i stedet for å gyve løs på R i tillegg…

    Det blir rett og slett for mange baller i luften. Da er det bekvemt å si at vi hører gjennom rommet, slik Toole gjør.

    Men det gjør ikke at R-faktoren opphører å eksistere bare fordi man av pragmatiske hensyn feier den under teppet. Fagartikkelen av Mäkivirta-Anet fra 2001 i åpningsinnlegget viser jo at R er en større faktor enn H…

    Og igjen: Det var ikke Toole som kom opp med konseptet circle of confusion. Nordiske lydfolk startet arbeidet med å standardisere lyd på 60-tallet. Toole gis dermed æren for andres arbeid.

    Det jeg vil gi Toole æren for er at han fjernet rommet, R, fra diskusjonen om nøytral lyd fra produksjon til forbruk. Om det å fjerne R fra en slik diskusjon er fremgang, pragmatikk eller sneversynthet vil det sikkert være ulike meninger om.
    Vi hører jo gjennom rommet, over Schroeder.

    Og jeg tror hverken jeg eller Toole har sagt at rommet ikke er en faktor. :) Leste du hele innlegget mitt? Hva var du uenig i, spesifikt?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Praksis og teori er i teorien det samme, men i praksis ikke…

    På et forum blir det ofte diskusjoner om idéer. Og dette er vel et eksempel på en slik diskusjon…

    Når det er sagt, så står nok hovedhypotesen om at rommet teller og at folks valg av heving i frekvenskurven ned mot de lavere oktaver dermed gjenspeiler R eller rombidraget i produksjonsrommet. Og så kommer smak eller preferanse i tillegg, og denne synes nesten alltid å være positivt korrelert med R…
    Tenkt i 30 sekunder lenger på saken; Hvis vi antar at hele verden hadde fått seg nøytrale høyttalere med dsp som fiklet romresponsen til flatt under 200 hz og alle miksere hadde gjort det samme, ville lydresultatet blitt som forventet - at alle hadde opplevd noenlunde nøytral balanse?

    Rom ville fortsatt hatt forskjellige resonans-oppførsel med forskjellige decay-tider på de forskjellige frekvensene. SBIR ville vært like eksisterende og "non-correctable" i dsp - med tilhørende farging av tonaliteten. Det er nærliggende å tro at dette hadde endret opplevelsen av tonalitet nok til at referansen ikke var sammenlignbar med resultatet. Hva er da poenget?

    Videre, hvis vi blander inn smak og behag, hvilken gevinst hadde en forhåndsbestemt flat respons gitt når man allerede har tilgjengelig dsp som må fikles på for å oppnå smak og behag-preferansen?

    Rent pragmatisk tenker jeg at det er en bedre løsning i den virkelige verden at studioer ligner noenlunde på reelle rom i størrelse og bassgain enn å utstyre alle brukere med nøytrale høyttalere og innebygget dsp.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Vi hører jo gjennom rommet, over Schroeder.

    Og jeg tror hverken jeg eller Toole har sagt at rommet ikke er en faktor. :) Leste du hele innlegget mitt? Hva var du uenig i, spesifikt?
    Du skriver at det langt på vei holder med flate og jevne høyttalere. I åpningsinnlegget refereres til Mäkivirta-Anet som analyserer flate og jevne høyttaleres respons i over 160 rom. De finner at det ikke holder med gode høyttalere fordi rommet farger lyden mer enn høyttalerne; og de analyserer ikke bare frekvensresponsen, men flere faktorer.

    Med andre ord er ikke jobben over når man har flate og jevne høyttalere. Den begynner der og fortsetter med R og RK.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Nærmer meg 60 og liker ikke høyttalere med rett respons oppover. Ennå verre om den stiger.
    Rart det der, jeg hører ikke en dritt over 10-12k :confused:men klarer ikke høre på Klipsch og sånne greier med stigning i området 3-10k . Likte veldig godt en høyttaler med bratt fall fra 13k ;)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du skriver at det langt på vei holder med flate og jevne høyttalere. I åpningsinnlegget refereres til Mäkivirta-Anet som analyserer flate og jevne høyttaleres respons i over 160 rom. De finner at det ikke holder med gode høyttalere fordi rommet farger lyden mer enn høyttalerne; og de analyserer ikke bare frekvensresponsen, men flere faktorer.

    Med andre ord er ikke jobben over når man har flate og jevne høyttalere. Den begynner der og fortsetter med R og RK.
    Da tror jeg fortsatt ikke du har lest hele innlegget mitt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Der ser du @coolio Straks du begynner å relatere dette til den reelle situasjonen, vil du se at @svart-hvitt standarden gavner oss i relativ liten grad. Sparer meg kanskje for et par db løft, men instrumentering, stemmeprakt og rommet vil fortsatt være jokeren som gjør at vi på begge sider av bordet er prisgitt smakssansen.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tenkt i 30 sekunder lenger på saken; Hvis vi antar at hele verden hadde fått seg nøytrale høyttalere med dsp som fiklet romresponsen til flatt under 200 hz og alle miksere hadde gjort det samme, ville lydresultatet blitt som forventet - at alle hadde opplevd noenlunde nøytral balanse?

    Rom ville fortsatt hatt forskjellige resonans-oppførsel med forskjellige decay-tider på de forskjellige frekvensene. SBIR ville vært like eksisterende og "non-correctable" i dsp - med tilhørende farging av tonaliteten. Det er nærliggende å tro at dette hadde endret opplevelsen av tonalitet nok til at referansen ikke var sammenlignbar med resultatet. Hva er da poenget?

    Videre, hvis vi blander inn smak og behag, hvilken gevinst hadde en forhåndsbestemt flat respons gitt når man allerede har tilgjengelig dsp som må fikles på for å oppnå smak og behag-preferansen?

    Rent pragmatisk tenker jeg at det er en bedre løsning i den virkelige verden at studioer ligner noenlunde på reelle rom i størrelse og bassgain enn å utstyre alle brukere med nøytrale høyttalere og innebygget dsp.
    Du har rett. Jeg brukte H, R og RK som kilder til nøytral avspilt lyd fra produksjon til forbruker.

    R beskrives i stor grad gjennom frekvensresponsen. Men det er naturligvis mer komplisert. Se fagartikkelen Mäkivirta-Anet for flere eksempler på R-relaterte faktorer.

    Som tidligere nevnt hopper Toole over R og RK. Jeg mener det blir feil hvis målet er nøytralitet. Og så har jeg brukt frekvensrespons under Schroeder som en snarvei til enkel RK-relatert EQ. Moderne RK-algoritmer er mer kompliserte enn pur justering av frekvensresponsen.

    Så ja, man kan gjøre det mer kompliser enn jeg gjorde det her. Men jeg tror likevel at gjennomgangen har ryddet opp i en stor misforståelse:

    Flat og jevn respons fra høyttaleren i rommet står ikke i veien for lyd med varme, fylde, liv mv.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Der ser du @coolio Straks du begynner å relatere dette til den reelle situasjonen, vil du se at @svart-hvitt standarden gavner oss i relativ liten grad. Sparer meg kanskje for et par db løft, men instrumentering, stemmeprakt og rommet vil fortsatt være jokeren som gjør at vi på begge sider av bordet er prisgitt smakssansen.
    Det enkle er ofte det beste. Nytt sitat jeg nettopp fant opp!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Da tror jeg fortsatt ikke du har lest hele innlegget mitt.
    Hele premisset for innlegget ditt blir litt rart når du på den ene siden sier deg enig med Toole og på den andre siden deltar i en diskusjon om RK, romkompensasjon.

    Tooles holdning til RK er oppsummert slik

    «The implication is that by making in-situ measure- ments and manipulating the input signal so that the room curve matches a predetermined target shape, imperfections in (unspecified) loudspeakers and (unspecified) rooms are measured and repaired. It is an enticing marketing story».
    Lenke: https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17839

    Ser du poenget? Hvorfor støtte deg på Toole når du egentlig er uenig med ham om romkompensasjon?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hele premisset for innlegget ditt blir litt rart når du på den ene siden sier deg enig med Toole og på den andre siden deltar i en diskusjon om RK, romkompensasjon.

    Tooles holdning til RK er oppsummert slik

    «The implication is that by making in-situ measure- ments and manipulating the input signal so that the room curve matches a predetermined target shape, imperfections in (unspecified) loudspeakers and (unspecified) rooms are measured and repaired. It is an enticing marketing story».
    Lenke: https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17839

    Ser du poenget? Hvorfor støtte deg på Toole når du egentlig er uenig med ham om romkompensasjon?
    Toole er ikke uenig i at EQ fungerer i det frekvensområdet som denne tråden omhandler. Å korrigere nevneverdig (utover med bred pensel for generell klangbalanse) lenger opp er nok både jeg og Toole skeptisk til.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror du leste litt fort. Det jeg skrev i innlegg #172 var bl.a. følgende:

    «Merk også at Rp≠Rf fordi alle rom er unike, og dermed blir ikke rombidraget R hos produsent det samme som hos forbruker. Ingen produsenter eller forbrukere har helt identisk R.

    Da er det også nærliggende å anta at RKp≠RKf, for når man bruker romkompensasjon RK til å kompensere for unike roms egenskaper, så blir også RK et unikt filter. Ingen produsenter eller forbruker har en helt identisk RK».

    Det jeg satte et likhetstegn mellom, er at klangbalansen i produksjonen bør overleveres intakt når den er avspilt i forbrukers rom; KLANGBALANSEp(Rp, RKp) = KLANGBALANSEf(Rf, RKf)
    Tvert imot, det var nok du som leste litt fort. Dersom RKp≠RKf ikke er noe problem, er forholdet mellom (Rp, RKp) og (RF, RKf) irrelevant eller i det minste i beit for en substansielt annerledes forklaring. Det du ennå ikke har gjort, er å vise at RKp≠RKf faktisk er et problem.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tvert imot, det var nok du som leste litt fort. Dersom RKp≠RKf ikke er noe problem, er forholdet mellom (Rp, RKp) og (RF, RKf) irrelevant eller i det minste i beit for en substansielt annerledes forklaring. Det du ennå ikke har gjort, er å vise at RKp≠RKf faktisk er et problem.
    Alle rom har en unik signatur og dermed unik R. Et RK-filter som kompenserer for unik R blir dermed også unikt.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det har du sagt. Men hvorfor er det et problem?
    Det er et problem for leveranse av nøytral lyd fra produksjon til forbruk at rommet har en signatur; da risikerer man å lytte til rommet og ikke kildematerialet.

    Så jeg forsøkte å beskrive hva som må til for å oppnå samme klangbalanse hos både produsent og forbruker ved å introdusere tre faktorer, nemlig anekoisk jevn, flat høyttaler H, rombidrag R og derav resulterende romkompensasjon RK. Merk at RK i stor grad er et speilbilde (en invers) av R.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Nå begynne flisespikkeriet å nå et høyt nivå gutter. . Enhver kan skaffe seg Roon, JRiver og annet og lage seg den eq kurven de liker.
    Hva som skjer i studioet er bare såvidt akademisk interessant , Vi kan aldri få gjort noe med det likevel. . Det er hva vi oppfatter i vårt eget rom som teller. Det lønner seg å starte med gode nøytrale høyttalere og så ta det derfra…
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Endelig har du fått noen med på laget!:)👍 Bare et par til og dere har en folkebevegelse!
    Det rare er at det bare (?) er Coolio som ser at flat, jevn frekvensrespons hos både produsent og forbruker ikke står i veien for varm, livfull lyd med fundament; snarere tvert om.

    For dette er jo innsikten som dagens lydstandarder à la ITU har vært tuftet på i flere tiår allerede.

    At det meste av musikk er mastret med en R (rombidrag) - som krever samme R-profil i lytterommet hos forbruker for nøytral overlevering av klangbalansen - er en annen sak… Det er sånt som bare praktiske forbrukere bryr seg om😂
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg sitter med en følelse av at denne tråden oppsummerer sammenhengen mellom foretrukket frekvensrespons, bransje(u)vaner og måten musikk produseres på veldig greit. Er det noen grunn til at noen skulle betrakte dette som kontroversielt?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvis folk bare ville indrømme, at det hele i bunn og grunn er subjektivt, da INGEN har en dritt begrep om,
    hva´ lyd som kom ut av studio til musikkerne, hverken på vinyl, CD eller streaming, da var man et langt
    stykke av veien ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det rare er at det bare (?) er Coolio som ser at flat, jevn frekvensrespons hos både produsent og forbruker ikke står i veien for varm, livfull lyd med fundament; snarere tvert om.
    Nå bare snøvler du. Har ikke sagt at noe står i veien for noe. Få hue ut av ræva og prøv og forstå hva jeg skriver.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    da risikerer man å lytte til rommet og ikke kildematerialet
    Ja, men hva er problemet med dette? Hvis det faktisk er slik at vi «hører gjennom rommet» er det ikke noe problem. Det du ennå ikke har vist er at det låter dårligere om det ikke låter nøyaktig som det gjør i studioet. Mitt lytterom (stue) ligner veldig lite på et studio og anlegget mitt låter greit for det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nå bare snøvler du. Har ikke sagt at noe står i veien for noe. Få hue ut av ræva og prøv og forstå hva jeg skriver.
    Jeg satte et spørsmålstegn der ;)

    Andre deltakere har skrevet her at flat, jevn respons fra produsent til forbruker vil gi livløs lyd. Jeg tror det er en utbredt misforståelse at jevn, flat frekvensrespons automatisk gir livløs lyd uten fundament, mens det i realiteten avhenger av rombidraget i mastringen.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja, men hva er problemet med dette? Hvis det faktisk er slik at vi «hører gjennom rommet» er det ikke noe problem. Det du ennå ikke har vist er at det låter dårligere om det ikke låter nøyaktig som det gjør i studioet. Mitt lytterom (stue) ligner veldig lite på et studio og anlegget mitt låter greit for det.
    Jeg liker ikke ord som «bedre» eller «dårligere» fordi det fort dreier seg om preferanser når man bruker de ordene.

    Det som er enklere å diskutere er om noe er mer eller mindre nøytralt. Hvis klangbalansen fra produksjonen ikke overlever veien til forbrukerens lytteposisjon, snakker vi ikke lenger om en nøytral avspilling.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg satte et spørsmålstegn der ;)
    Poenget mitt, svært grovt, er at det er musikk jeg skal nyte, ikke pink noise. At de kjører flat kurve fra hvert studio endrer ingenting for meg, bortsett fra at slike biltilsyn byråkrater som deg kan fortelle meg at jeg viker fra den smale sti om jeg velger + 3db i et område.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satte et spørsmålstegn der ;)

    Andre deltakere har skrevet her at flat, jevn respons fra produsent til forbruker vil gi livløs lyd. Jeg tror det er en utbredt misforståelse at jevn, flat frekvensrespons automatisk gir livløs lyd uten fundament, mens det i realiteten avhenger av rombidraget i mastringen.
    Jeg har ikke sagt det. Men det vi vet er jo at nøytral høyttaler gir fallende respons i rommet (i noe varierende grad avhengig av rommet). Så det du foreslår er at man starter å produsere med lyd som er kalibrert til flat in-room respons. Det vil si at vi må begynne å bygge høyttalere som har negativ respons (stigende kurve anekoisk), eller applisere romkorreksjon som korrigerer rommets påvirkning slik at høyttalerne måler flatt både ute og inne. Og selv om vi gjør det så er vi fortsatt prisgitt det faktum at rommets bidrag varierer.

    Så da skjønner jeg ikke helt hvorfor dette er bedre enn dagens utgangspunkt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.708
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så hva tenker du er vektingen? Du har allerede erklært smak som sekundært. Så hvorfor er min kurve bortimot 3db under snittet? Både @vipa @_RoDa_ og du har hørt denne kurven. For slank? For fyldig?
    Jeg tror det kommer av din tilnærming og den reisen du har gjennomført på veien mot den lyden du har i dag. Aller mest ar du tør å gå din egen vei.

    Jeg må innrømme at jeg er jævli overrasket, type sjokkert, over at denne kurven med hva alle liker. Trente og utrente lyttere.
    At det er 11 personer som er grunnlaget. Hva faen?!
    Så virker det som at i Norge har det blant de (fleste) som jobber med målinger for å få "rett lyd" i anlegget sitt blitt en norm at det skal falle i nivå mot høyere frekvenser. Såpass at det oppleves som kudos å ha litt mer fall en det gjengse.
    Dette i kombinasjon med at andre anlegg i den øverste ligaen - uten målinger som tilnærming - ikke har samme type målinger å presentere, skaper enda mer grobunn for den fallende kurve som den riktige tilnærmingen.

    Angående den lyden jeg hørte hos deg @MakkinTosken :
    Det er overraskende at det ikke høres ut som det står en rekke med mange store basselementer fundamentert i grunnmuren der framme.
    Dette er kanskje det mest hjernesnurrende jeg har opplevd på veldig veldig lenge angående musikkgjengivelse!
    Du har satt opp et spinnvilt system for de nederste frekvensene, uten å vise det frem lydmessig! Det er mer behersket enn det er frempå der nederst.
    Det er vanskelig, tett på umulig å skille sub-bass fra bass/mellomtone.
    Jeg synes det er hjernesnurrende at det kan låte så fyldig, fullt av kropp uten at det blir boomete eller flyter ut.

    Jeg aner ikke hvordan anlegget ditt ville hørtes ut uten bassene på frontveggen, og vet ikke om (eller hvor mye) jeg ville savnet dem.
    Men jeg tar meg selv i å tenke at det du har gjort med det totale systemet ditt er å la bassen støtte opp under og spille sammen med det som skjer lenge opp i frekvensene.
    F.eks bassisten til nakne (I wish) Melody Gardot på scenen. Det jeg opplever disse bassene dine gjør er å la bassen høres ut som den skal gjøre men uten at det er noe der nede som får lov til å overdøve eller trekke til seg oppmerksomhet. Det låter riktig, veldig riktig, for meg.
    Det lar meg nyte musikken uten å høre på anlegget.

    Men jeg tror det har å gjøre med smak, og erfaring. For meg er det slik at bassen lett kan kreve oppmerksomhet, det kan være helt annerledes for en som lever med høyere bassnivå til vanlig. Ikke har jeg erfaring med hvordan det "skal" låte, hvordan opplevelsen er på ønsket rad i konsertsalen.
    Jeg kan bare si noe om hvordan jeg liker det, og hva som skal til for at jeg opplever det som rett.

    Basert på det, så synes jeg der jeg hører hos deg er sånn at anlegget peller seg vekk og musikken står frem.
    Hjernesnurrende og motiverende å høre på!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg sitter med en følelse av at denne tråden oppsummerer sammenhengen mellom foretrukket frekvensrespons, bransje(u)vaner og måten musikk produseres på veldig greit. Er det noen grunn til at noen skulle betrakte dette som kontroversielt?
    Tja, å nøste opp i hva som er nøytral klangbalanse og hva som er preferanser skader kanskje ikke. Eksempelvis tror jeg de fleste deltakerne i tråden vil være enige i at en heving i kurven på 10 dB og mer tilsier en økende smakstilsetning og dermed avvik fra klangbalansen fra mastringen. Er det noe problem? Her gjelder de gustibus non est disputandum.

    I figuren i åpningsinnlegget skisseres også hvor i frekvensregisteret R begynner i produksjonen, noe som kan være interessant å ha i bakhodet når man selv «skrur» lyd.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker ikke ord som «bedre» eller «dårligere» fordi det fort dreier seg om preferanser når man bruker de ordene.

    Det som er enklere å diskutere er om noe er mer eller mindre nøytralt. Hvis klangbalansen fra produksjonen ikke overlever veien til forbrukerens lytteposisjon, snakker vi ikke lenger om en nøytral avspilling.
    Sidespor og spekulasjon: Hvis vi teoretisk tenker oss at vi hadde klart å spille av det som lå på platen 100% uten påvirkning av rommet vi sitter i, ville vi oppfattet det som naturlig? Jeg mistenker kanskje nei. Siden vi fra vi ble født er vant til å tolke og høre lyder med rommets påvirkning, mistenker jeg at det blir galt og ikke oppfattes hverken riktig eller nøytralt hvis vi fjernet rommets bidrag helt og holdent. Det kan kanskje sammenlignes med å sitte i et anekoisk rom og lytte til studioopptak på teoretisk perfekte høyttalere. Og folk blir jo uvel bare av å gå inn i et anekoisk rom, så usikker på om det høres ut som målet for lydpresentasjonen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må innrømme at jeg er jævli overrasket, type sjokkert, over at denne kurven med hva alle liker. Trente og utrente lyttere.
    At det er 11 personer som er grunnlaget. Hva faen?!
    Så virker det som at i Norge har det blant de (fleste) som jobber med målinger for å få "rett lyd" i anlegget sitt blitt en norm at det skal falle i nivå mot høyere frekvenser. Såpass at det oppleves som kudos å ha litt mer fall en det gjengse.
    Dette i kombinasjon med at andre anlegg i den øverste ligaen - uten målinger som tilnærming - ikke har samme type målinger å presentere, skaper enda mer grobunn for den fallende kurve som den riktige tilnærmingen.
    Jeg ble også overrasket første gang jeg så at det kun var 11 personer som var grunnlaget for den kurven. Men jeg tror det er en feilslutning å tenke at alle rundt omkring har justert lyden sin etter den kurven. Tvert i mot er det som jeg var inne på tidligere i tråden slik at når man ser folk deler kurver så har fleste lignende kurver. Ikke bare i Norge men også på internasjonale forum. Dette bekrefter bare studien, det er ikke et resultat av studien. Folk har også i hjemmekinosammenheng delt "house curves" som indikerer samme preferanse lenge, og helt uavhengig av denne studien.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke sagt det. Men det vi vet er jo at nøytral høyttaler gir fallende respons i rommet (i noe varierende grad avhengig av rommet). Så det du foreslår er at man starter å produsere med lyd som er kalibrert til flat in-room respons. Det vil si at vi må begynne å bygge høyttalere som har negativ respons (stigende kurve anekoisk), eller applisere romkorreksjon som korrigerer rommets påvirkning slik at høyttalerne måler flatt både ute og inne. Og selv om vi gjør det så er vi fortsatt prisgitt det faktum at rommets bidrag varierer.

    Så da skjønner jeg ikke helt hvorfor dette er bedre enn dagens utgangspunkt.
    Høyttalere har hatt innebygde romkompensasjonsfiltre i en mannsalder allerede. Det er ikke kontroversielt eller nytt å først bygge anekoisk flate og jevne høyttalere som så justeres med kompensasjonsfiltre.

    Bransjestandarder er også bygd opp rundt premisset om en relativt flat in-situ romrespons.

    Dette oppfattes som «rart» i HIFI-miljøer, men har altså vært til diskusjon på produksjonssiden i årtier allerede. Tankeføde, ikke sant?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @_RoDa_

    Min filosofi er enkel. Jeg har kjøpt meg et sett høyttalere jeg elsker, det er de jeg vil høre og det er de som setter standarden. Bassen skal være slik jeg antar et sett to meter høye tårn ideelt burde gjengitt bass, men god bass krever areal, så jeg måtte brette opp ermene.

    Jeg bryr meg verken om Toole/Olive, 7dB eller 3db heving, 11 eller over 9000 trenede lyttere, tåfis ører eller andres overtro. Jeg lytter og ratter først etter at rommets negative bidrag er kvelt, jeg hører ikke på ekstrem mikset musikk, men musikk jeg føler representerer normalen.

    Til resten:

    I motsetning av hva tråden gir inntrykk av er det etter min oppfatning faktisk mest normal mikset musikk. Tror trådstarter er preget av sin hang for filmmusikk og Zimmer og andre effekteriklovner. Typisk storbyfolk, bare fordi de kveles av dieseleksos i sin tettpakkede vik, må resten av oss også betale prisen.

    Føkk åff minste felles nevner og føkk åff alle dere tastaturprofessorer med underpresterende anlegg og overpresterende kjefter.💩
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker ikke ord som «bedre» eller «dårligere» fordi det fort dreier seg om preferanser når man bruker de ordene.

    Det som er enklere å diskutere er om noe er mer eller mindre nøytralt. Hvis klangbalansen fra produksjonen ikke overlever veien til forbrukerens lytteposisjon, snakker vi ikke lenger om en nøytral avspilling.
    Ja, det er mye enklere å diskutere fordi det ignorerer elefanten i rommet: det handler om preferanser, enten det er på gruppe- eller individnivå. Uansett om det gjelder «alle» eller «bare meg» så skal lyden nytes. Forvirringa oppstår nettopp når du prøver å gjøre dette til byråkrati og ikke elektroteknisk estetikk.

    Det handler egentlig bare om å ta inn psykoakustikk-delen av Tooles bok i resonnementet ditt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.708
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ble også overrasket første gang jeg så at det kun var 11 personer som var grunnlaget for den kurven. Men jeg tror det er en feilslutning å tenke at alle rundt omkring har justert lyden sin etter den kurven. Tvert i mot er det som jeg var inne på tidligere i tråden slik at når man ser folk deler kurver så har fleste lignende kurver. Ikke bare i Norge men også på internasjonale forum. Dette bekrefter bare studien, det er ikke et resultat av studien. Folk har også i hjemmekinosammenheng delt "house curves" som indikerer samme preferanse lenge, og helt uavhengig av denne studien.
    Nå kan det veldig godt hende jeg klarer å irritere på meg folk, allerede første dagen i 2022, men det får stå sin prøve.

    Jeg tenker ikke at alle har justert lyden etter den kurven, men at det er ganske så vanlig blitt, også blant de som ikke har gått veien via "analog justering" først sånn som @MakkinTosken har gjort. Når du skal se etter hva du skal stille inn den nye DSPen din på, så er det denne kurven som ligger til grunn og som du skriver er hva folk publiserer både i inn- og utland. Som du skriver, også i hjemmekinosammenheng.

    Det jeg kom til å tenke på er de første opplevelsene med hifi av høyere kvalitet. Musikkanlegg av høyere kvalitet. Det gjengse var at jeg ikke synes de hadde bass. Ikke i forhold til kul bilstereo, ikke i forhold til kul hjemmekino. Hvor kommer målingene fra, om ikke nettopp fra hjemmekino?
    Der jeg tror det kan ha gått feil, er denne samme preferanse og house curve, som har kommet inn i musikkanlegg uten nok kritisk tilnærming.
    Hva er det denne studien med de 11 lytterne viser, om ikke at uerfarne lyttere liker mer bass?
    Noen som husker hifiklubben på tur med bilstereo? ...og hvor skuffende det var i "Mortens Golf" som hadde 12-tommere og greier, men var justert etter hvordan B&W 801 hørtes ut i hjemmeanlegget?

    Jeg tror ikke at kurven er feil, men at kurven har som forutsetning noe som svært få jobber med.
    Plassering og akustikk. Denne kurven benyttet i et rom som ikke har akustikk som er jobbet med, spesielt i bassen, kombinert med en plassering av høyttalerne som hos folk flest, tett på frontvegg og gjerne sidevegg... Så blir det en overdrevet basstung og lett-å-like-for-folk-flest gjengivelse av musikk.
    Hvor mange rom med denne kurven har knusktørr akustikk hvor bassen stopper like raskt som frekvensene oppover?

    Eller: Hvor mange lydteknikere lytter i rom med så bra akustikk som de beste hifi-rommene?
    ......og må derfor kurven implementeres for å justere balansen dit som studioteknikeren faktisk hørte det?

    mvh
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn