Jeg synes i grunn det er en uting med denne mistenkeliggjøringen av enkelte bransjeaktører. Spesielt Snickers - som skriver veldig mye godt om mange temaer - stort sett generelt og ikke om spesifikke produkter. Det er slik gode saklige innlegg som gjør sentralen interessant. For meg er det det rett og slett uforståelig at denne "flokken" går til angrep på Snickers hver gang han skriver noe.
Skal det ryddes opp mtp integritet her på siden - er det etter min mening viktigere å markere de som på en eller annen måte har en tett tilknytning til enkelte bransjeaktører - om de er referansekunder, får store rabatter eller på annen måte har interesse av å fremsnakke produkter.
Jeg har ingen problemer med sentralen slik den er i dag - jeg har vært her såpass lenge at jeg kjenner de fleste sine ståsted/bias og leser innleggene i den konteksten.
Takk for det Ole Martin!
Jeg tror ofte "problemet med bransjeaktører" i blant overdrives litt. Altså, om vi snur på det du skriver bittelitt, også sier vi at folk med nære tilknytninger kan velge å ikke opplyse om dette enten fordi de bruker veldig mye penger og det er egentlig rett og rimelig at de får litt rabatter, eller det kan være at de faktisk har en skjult agenda.
Men grensen for dette er utrolig vag, og jeg tror Thomas har hatt veldig mange saker opp gjennom årene med usikkerhet om hvorvidt folk bør merkes som bransjeaktører eller ei. Folk har trolig også selv lurt på dette.
Så må vi spørre oss hva en økonomisk interesse faktisk er, og hvordan vi skal definere ditt og datt. Skal vi legge skatteetatens regler til grunn? Handler det om å motta lønn? Eller ha et organisasjonsnummer? Er det et krav at det er aktivt? Skal det være en viss omsetning? Hva om man har vært skribent i mange år og blir foret ganske jevnlig med produkter fra samme importør, og selger disse med moderat fortjeneste med jevne mellomrom? Er det bare en forlengelse av skribentvirksomheten? Har det noe å si om man omsetter mer enn en liten importør på denne måten?
Eller kan vi snu dette til å fokusere på effekten? For handler det mest om hvorvidt noen tjener penger, eller handler det mer om hvorvidt det de sier har verdi for andre? Hvis jeg skriver en artikkel om delefilterteknologi og gjør rede for hvordan en del triks kan utnyttes for å gi subjektivt bedre lydopplevelser i rom av en viss kategori, så vil det jo utvilsomt ha verdi for dem som er nysgjerrig på slikt. Men det kan også fange oppmerksomheten til en produsent som ønsker seg et slikt filter og vil kjøpe mine tjenester. I såfall har det medført at jeg har tjent på det, selv om det jeg har skrevet er av strengt faglig karakter. Allikevel kan selvsagt folk tolke det som markedsføring.
Men i merkevarebyggingens ånd så er det vel strengt tatt ikke noe jeg foretar meg som ikke påvirker min merkevare, og jeg kan jo ikke gå inn for å være en drittsekk for å være sikker på at det ikke slår positivt ut heller.
Men hva da om jeg begynner å uttale meg om en lytteopplevelse? Det har jeg gjort ved et lite antall tilfeller. Har det verdi for noen? Er det til å stole på? Hvordan forholder det seg ift meg som bransjetilknyttet? Vel, jeg har vært nøye med å ikke uttale meg om ting jeg faktisk tjener på selv. Har ikke det noe å si? Jeg mener det har det. Så har noen hevdet at jeg og Sigberg er "best buddies". Tja, jeg liker fyren, og jeg anser ham som en god venn, men det må legges til at det var produktene og nysgjerrigheten min, samt tekniske diskusjoner utenfor forumet som har gjort at vi har blitt kjent.
Så som en konklusjon/oppsummering har jeg lyst til å si at jeg tror ikke disse forbindelsene egentlig er problematiske, og jeg tror ikke vi skal stille så generelle spørsmål som det. Jeg tror vi skal stille de spesifikke spørsmålene. Vi skal stille spørsmål av typen som det er mulig å svare på, og ikke stille spørsmål av den typen som er selvoppfyllende. Videre tror jeg vi skal tenke kritisk uansett hvem som uttaler seg om lyd. Vi skal alle stole på ørene og smaken vår. Vi skal ikke svelge alt rått, og vi skal heller lete etter svakhetene i det som skrives, i retorikken spesielt, enn å lete etter utenforliggende årsaker til at vi kan rettferdiggjøre å plukke ting fra hverandre og kalle det "kjøpt og betalt".
For når noen driver knallhard markedsføring uten å ha en bransjetilknytning tror jeg deres uttalelser har mindre verdi enn når noen som har bransjetilknytning sier sin oppriktige mening om noe.