Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg opplever at når man kommer over et visst kvalitetsnivå låter anlegg med helt ulik oppbygning ganske likt.
    Jeg har også en tro på en konvergens mellom ulike tilnærminger. Jeg tror også at forskjellige tilnærminger gir forskjellige fordeler i startgropa og at det er der man ofte ramler i fella og ender opp med å krangle litt. Når man kommer på et nivå flere her har gjort er det nok liten vits å krangle om selvsagte basis utfordringer.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg opplever at når man kommer over et visst kvalitetsnivå låter anlegg med helt ulik oppbygning ganske likt. Det som skiller er ofte makroelementer: hvor dypt spiller det, hvor mye decay er det i rommet etc. Så skiller det mellom små mikrodetaljer som refleksjonsmønster, mikrohelling i opplevd frekvensrespons og det høyeste registeret.

    Totalt sett låter alle dritbra og er altetende når det kommer til type musikk med stort overskudd.
    Du er inne på noe vesentlig her. Disse oppsettene er også relativt altetende på mindre utskiftninger i utstyr osv. De låter gjerne ikke spesielt hardt på 50% av alle innspillinger heller...
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.318
    Torget vurderinger
    0
    Du er inne på noe vesentlig her. Disse oppsettene er også relativt altetende på mindre utskiftninger i utstyr osv. De låter gjerne ikke spesielt hardt på 50% av alle innspillinger heller...
    Enig. At oppsett er altetende på innspillinger er oftest et kvalitetsstempel i mitt hode. Hardhet er nesten ikke et tema lenger heller.😊
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    - Mengde av smearing av orginallyden som følge av for tidstett refleksjon
    - Inhomogen frekvensrespons.
    - Forstyrrende forvrengning fra selve driveren.

    Er en balansegang å skape et lydfelt som virker larger than life og omsluttende. Lett å dra det for langt å få en utvasket udetaljert scene, på den annen side har jeg opplevd scener på størrelse med et frimerke der alt tilsynelatende er gjort etter boka.
    Ja, alt dette er “korrekt” i den forstand at div. standarder, produsenter som Genelec og bøker som Toole beskriver bl.a. disse faktorene :)

    Til andre lesere: Merk at forvrengning faller en del med avstand. For dem som har et budsjett å ta hensyn til, faller det finansielle utlegget logaritmisk med avstanden til direktelyden. Det er et interessant poeng som nesten ikke kan gjentas for ofte. Kjøp heller 1-2 subwoofere for pengene som blir til overs sammenliknet med store høyttalere, gjerne med DSP opp mot hovedhøyttalerne, som sikrer deg korrekt kalibrering mot hovedhøyttalerne og kapasitet nedover.

    Og med mindre avstand kommer man nærmere høyttalerens iboende frekvensrespons. Så jo nærmere man sitter, desto mer påfallende blir høyttalerens karakter. Nøytral er også en “karakter” selv om noen ville si at nøytral er fravær av karakter.

    Kan vi si at sannhetens time ligger i direktelyden?

    Til sist en uforbeholden anbefaling til alle lydinteresserte: Det kanskje beste stedet å teste ut dette for HFS-leserne er hos Duet hvor de har et sett med Kii Three+BXT. Å sitte i direktelyden til Kii Three+BXT i Duets store rom er en god leksjon i temaet “direktelyd” med ”korrekte“ høyttalere. Bare pass på at den likesidete trekanten ikke overstiger 200-250 cm og at høyttalerne har korrekt vinkel mot sweet spot. Avstand til vegger kan også ordnes i Duets store rom. Påse at øret er i rett linje til det området på høyttaleren som er mellom diskant og woofer. Merk for øvrig at avspilling godt over 90 dB fort ødelegger noe av balansen i kildematerialet all den tid kildematerialet sannsynligvis ble mastret på 75-85 dB. Høyt lydvolum er morsomt, men man tøyer strikken både for det som er helsemessig forsvarlig og ivaretakelse av lydmaterialets signatur slik det forlot studio. Hadde vært veldig morsomt om andre som har hørt dette oppsettet satt opp slik som beskrevet ovenfor delte sine erfaringer :)
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Hørt noen aktive systemer og de kan fort bli litt masete med dårlige innspillinger! på mitt nåværende passive system så fungererselv dårlige in spillinger greit 🤟
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nå skrev jeg «til andre lesere» med fet skrift før dette om om at «forvrengning faller en del med avstand» fordi jeg tippet at du kunne henge deg opp i det ;)

    Men la gå, la meg forklare hvorfor avstand øker forvrengning.

    Først et bilde som sier mer enn tusen ord:
    F24F3D56-8107-4990-B2C3-8DBC65D0FF4B.jpeg

    Bildet ovenfor viser anekoiske målinger av to av verdens dyreste høyttalere som skårer helt i toppen av tyske Stereoplays anmeldelser. Nederste del av figuren viser forvrengning vs. lydvolum, SPL. Jo høyere SPL, desto høyere forvrengning. Fordi SPL avtar med økt avstand, må man øke SPL for å oppnå samme SPL i lytteposisjon når man øker avstanden. Dermed øker også forvrengningen.

    Dette er som sagt anekoiske målinger uten rombidrag. Når man er i et vanlig rom, kommer rombidraget i tillegg til direktelyden. Rombidraget er en farging av primærsignalet fra direktelyden. Jo større avstand, desto mer rombidrag. Om man kaller rombidraget for farging eller forvrengning, er semantikk. Reflektert lyd vil etter hvert dominere direktelyden og det man hører er en fordreid versjon av det originale signalet.

    Å øke SPL kommer ikke uten risiko for fordreining når musikk spilles over tid. Det snakkes ikke uten grunn om at den første watten er viktigst. Power compression er en risiko i mange systemer. At erfarne høyttalerkonstruktører velger effektive drivere forstås i lys av dette. Det finnes helt sikkert systemer hvor «first watt» og power compression ikke er relevant, men i en del tilfeller er det likevel det. Så det å tilføre mer kraft til høyttalerne øker risikoen for fordreining i mange tilfeller.

    PS: Gjennomgangen er ikke utfyllende. Det er mange andre faktorer knyttet til fordreining som forverrer seg med økning i SPL.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tilbake i den virkelige verden og forutseende som jeg var gjorde jeg to målinger. :) En ved samme volum, den andre ved samme lydtrykk på hendholdsvis 1 og 3 meter.

    Du skrev forresten "falt med avstand" Litt lett å misforstå.



    sv.jpg
    slt.jpg
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Nå skrev jeg «til andre lesere» med fet skrift før dette om om at «forvrengning faller en del med avstand»...
    Når jeg leser dette får jeg litt inntrykk av at du mener forvrengning ikke avtar med avstand på samme måte som selve signalet...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    PS: Gjennomgangen er ikke utfyllende. Det er mange andre faktorer knyttet til fordreining som forverrer seg med økning i SPL.
    Hvis man skal overforenkle det hele veldig, er det tre ting som driver forvrengningsnivåene:
    - Utsving i høyttalermotorer, med alle slags ulineariteter i motor og oppheng
    - Strømtrekk gjennom høyttalermotorer og forsterkere, med oppvarming og dynamisk kompresjon
    - Spenningssving fra forsterker til høyttaler, til slutt med klipping når forsterkeren slipper opp for krefter

    For å gjøre det enda verre øker de forskjellige forvrengningskomponentene gjerne geometrisk med orden, dvs at når signalet øker med en faktor x vil andreordens forvrengning øke som x^2, tredjeordens som x^3, osv. Det er ingen ting ørevennlig med f eks ellevteordens, og heller ingen sjanse for at den maskeres av signalet.

    Alt sammen øker jo når man skrur opp volumet og tilfører mer effekt for å få samme høyttaler til å spille like høyt i et større rom. Det er ikke så rart at de fleste avspillingskjeder begynner å låte huggorm når de presses for hardt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg leser dette får jeg litt inntrykk av at du mener forvrengning ikke avtar med avstand på samme måte som selve signalet...
    Nå har jeg måttet forklare hundre ganger noe så enkelt og intuitivt som direktelyd at jeg ikke trodde det jeg skrev kunne misforstås 😂
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Nå har jeg måttet forklare hundre ganger noe så enkelt og intuitivt som direktelyd at jeg ikke trodde det jeg skrev kunne misforstås 😂
    For all del, men både signalet og harmonisk forvrengning er jo en del av direktelyden og følger de samme fysiske lovene.

    Ellers må man ha en slags intelligent luft som sier "Ehm, hei du der, er ikke du forvrengning? Da fåkke du lov å dempes sånn!" Er kanskje det "Quantum field generator" fra han fyren som stiller opp med muskler på youtube for å vise at han ikke er redd kritikerne faktisk gjør?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For all del, men både signalet og harmonisk forvrengning er jo en del av direktelyden og følger de samme fysiske lovene.
    Nå øker jo attenuasjonen i luft proporsjonalt med frekvens. Antar derfor at feks 7. harmonisk til 1kHz ikke attenueres proporsjonal med grunntonen.

    1619879176799.png


    slt.jpg
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg måttet forklare hundre ganger noe så enkelt og intuitivt som direktelyd at jeg ikke trodde det jeg skrev kunne misforstås 😂
    Denne informasjonen er lett tilgjengelig rundt omkring. Skrevet på litt forskjellige måter, men samme viten i bunnen, som du sier: "enkelt og intuitivt"

    At du føler du ikke når frem etter 100 forsøk kan kanskje tyde på at du selv har så mye støy på signalet, at folk rundt har vanskelig for å skille det relevante fra det irrelevante. Som stor tilhenger av direktelyd, kanskje du i fremtiden burde jobbe med litt mer direkte tale? :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Trodde impulsresponsen ga en pekepinn på hvor mye direktelyd en hørte. Den kan jo ses på ved flere frekvenser.

    Eller er det feil Snickers- is?

    500 Hz
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Trodde impulsresponsen ga en pekepinn på hvor mye direktelyd en hørte. Den kan jo ses på ved flere frekvenser.

    Eller er det feil Snickers- is?

    500 Hz
    En impulsrespons er i utgangspunktet alle frekvenser, og visuelt vil man ikke oppleve at de vektes likt. Om man filtrerer ut et smalt frekvensbånd og tar ut absoluttverdien får man i prinsippet et snitt ved en frekvens i et vannfall. Kurven du viser likner ETC.

    Dette kan vel i noen grad gi en pekepinn på mengden etterklang men det vil ofte ikke skille godt på direktelyd vs tidlige refleksjoner.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Trodde impulsresponsen ga en pekepinn på hvor mye direktelyd en hørte. Den kan jo ses på ved flere frekvenser.

    Eller er det feil Snickers- is?

    500 Hz
    Vet du spurte Snickers. Men bare si at det er på mange måter det "Clarity" gir deg et kvantifisert resultat av. Forholdet mellom tidlig og sen energi i signalet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    En impulsrespons er i utgangspunktet alle frekvenser, og visuelt vil man ikke oppleve at de vektes likt. Om man filtrerer ut et smalt frekvensbånd og tar ut absoluttverdien får man i prinsippet et snitt ved en frekvens i et vannfall. Kurven du viser likner ETC.

    Dette kan vel i noen grad gi en pekepinn på mengden etterklang men det vil ofte ikke skille godt på direktelyd vs tidlige refleksjoner.
    Ja det var ETC

    Sånn ser da IR ut ved 500 hz
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Vet du spurte Snickers. Men bare si at det er på mange måter det "Clarity" gir deg et kvantifisert resultat av. Forholdet mellom tidlig og sen energi i signalet.
    Denne har jeg nesten aldri sett på, og sier derfor ikke så mye for meg. Likte den gule best ;)
    klarhet.PNG
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Denne informasjonen er lett tilgjengelig rundt omkring. Skrevet på litt forskjellige måter, men samme viten i bunnen, som du sier: "enkelt og intuitivt"

    At du føler du ikke når frem etter 100 forsøk kan kanskje tyde på at du selv har så mye støy på signalet, at folk rundt har vanskelig for å skille det relevante fra det irrelevante. Som stor tilhenger av direktelyd, kanskje du i fremtiden burde jobbe med litt mer direkte tale? :)
    Men det får da være grenser til misforståelse. Jeg skrev noe à la «ropet fra gutten avtok med avstanden». Da sier det seg selv hvilket fortegn matematikken i setningen har. Kontekst bestemmer matematikken i setningen.

    Hele poenget mitt med å ta opp kritisk avstand er fordi folk erfaringsvis er lite bevisst på fenomenet. Dermed begir de seg ut på øvelser hvor man eq-er direktelyden slik at lyden i rommet blir til å leve med. I prosessen kan detaljer og klarhet gå tapt. Jeg synes denne prosessen minner litt om det vilkårlige i jakten på forsterkere som skal matche til høyttalerne. I grunn er problemstillingen den samme; fysiske lover bestemmer utfallet.

    Det etterlyses formler og beregninger for direktelyd, men min erfaring er at man hører når direktelyden dominerer. Da er det som om alt faller på plass. Det kan sammenliknes med å holde en magnet mot magnetisk metall; enten føler man magnetismen eller så gjør man det ikke, og man trenger ingen formel for magnetfelt for å kjenne når man er innenfor eller utenfor det.

    Og så skriver du at jeg er stor tilhenger av direktelyd. Du skriver som om det bare er et spørsmål om preferanser. Men uavhengig av preferanser er fenomenet der. Det er en faktor som er reell og som man bør ta aktiv stilling til som entusiast. Moderne arkitekter bak alt fra konsertsaler til klasserom kan ha undervurdert det og dermed har gode opplevelser og verdifull læring gått tapt.

    Når det er sagt har jeg kanskje ubevisst alltid søkt mot en mer direkte opplevelse. I klasserom, på kinoer, på hockeymatch, på konferanser og andre steder finner jeg helst en plass helt fremst. Der får man med seg det som skjer på en helt annen måte enn lengre unna. Hvor mye er preferanse og hvor mye er naturlig?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    forvrengning faller en del med avstand
    la meg forklare hvorfor avstand øker forvrengning
    Setter du likhetstegn mellom disse uttalelsen? Du kan svare på spørsmålet for deg selv, jeg trenger ingen oppklaring.


    - Dermed begir de seg ut på øvelser hvor man eq-er direktelyden slik at lyden i rommet blir til å leve med. I prosessen kan detaljer og klarhet gå tapt.
    - men min erfaring er at man hører når direktelyden dominerer.
    Hadde du skrevet dette med en gang hadde ihvertfall jeg holdt fred, ikke særlig kontroversielt i mine øyne. Er forresten ikke sikker på om vennen din BX er helt enig i det første, men hvem bryr seg? Moog var nok trygg i tanken om at kundene hans var flinkere med apparatet han hadde laget, enn ham selv.

    Jeg vet du er opptatt av språklig presisjon, men føler du mislykkes. Helt siden den gang du uttrykte en nysgjerrighet på vinyl klarte du å erte på deg folk med en våsete skrivestil. Det er ikke bare jeg som opplever din skrivestil slik, bare se kommentarene på din beryktede Toole tråd på ASR. Om det derimot er ment som bevisst provokasjon, lykkes du.

    Ballen, mannen... Ja jeg vet. Men i dette tilfellet føler jeg ballen var mannen, utover det føler jeg sirkelen er sluttet og du skal få slippe flere innspill eller kommentarer fra meg.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg kjenner ikke til funksjonen. Ut fra innstillingene jeg kan se der er det ingen ting som forteller meg om det er høypass eller lavpass, eller om det er et 1/1 oktav bandpassfilter.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Setter du likhetstegn mellom disse uttalelsen? Du kan svare på spørsmålet for deg selv, jeg trenger ingen oppklaring.




    Hadde du skrevet dette med en gang hadde ihvertfall jeg holdt fred, ikke særlig kontroversielt i mine øyne. Er forresten ikke sikker på om vennen din BX er helt enig i det første, men hvem bryr seg? Moog var nok trygg i tanken om at kundene hans var flinkere med apparatet han hadde laget, enn ham selv.

    Jeg vet du er opptatt av språklig presisjon, men føler du mislykkes. Helt siden den gang du uttrykte en nysgjerrighet på vinyl klarte du å erte på deg folk med en våsete skrivestil. Det er ikke bare jeg som opplever din skrivestil slik, bare se kommentarene på din beryktede Toole tråd på ASR. Om det derimot er ment som bevisst provokasjon, lykkes du.

    Ballen, mannen... Ja jeg vet. Men i dette tilfellet føler jeg ballen var mannen, utover det føler jeg sirkelen er sluttet og du skal få slippe flere innspill eller kommentarer fra meg.
    De to sitatene ovenfor gir mening i kontekst.

    Det som utløste hele denne runddansen om kritisk avstand, var denne kommentaren:

    ECA5D4DE-E15F-49F6-96DE-591C437972F6.jpeg

    Mer skal altså ikke til for å tråkke noen på tærne😂

    For like etterpå kom denne:
    F9AD06D6-102D-4E06-AD3F-E79D6575EDF4.jpeg

    For språklig presisjon viser jeg ofte til standarder og godt innarbeidede begreper i lyd. Men da kommer kritikk for at man ikke suger noe ut av eget bryst🤣

    Jeg sier ja til mindre kverulering, mer diskusjon, nysgjerrighet og erfaringsutveksling.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Husk at når man predikerer absolutter basert på et selektert utvalg standarder er ikke det veldig mye mindre subjektivt enn ren gjetning som mange også presenterer som fakta til relativt tung motbør.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Artig at du nemner amfiteaterets akustiske eigenskapar. Eg har vore på fleire gamle greske teater bl.a. på Epidaurus på Peloponnes. Første gongen eg var der sat eg øvst oppe og åt nista mi. Da kom ei gruppe amerikanske skuleelevar inn. Ei jente gjekk inn i sentrum av orkhestra (sirkelen som tilsvarer vår "scene") og song "Yesterday". Eg sat kanskje 300 meter frå lydkjelda, og det høyrdest som det berre var eit par meter unna. Klokkeklart! Eg har fått vite at forskarar har prøvd å finne ut korleis dette er mogeleg, men eg har ikkje forklaringane. Grekarane hadde kanskje også lydkompetanse for vel 2000 år sia?
    Seinare var eg der på teater og opplevde "Electra" av Sofokles, men da med mykje elektronikk, og ei heilt anna lydoppleving!
    Jeg har lest om det samme, men ennå ikke tatt meg tid til å besøke disse perler alle burde oppleve en gang i livet. Det du her sier, forresten, sågar skapt for et par tusen år siden, vi kan jo undre oss noen og en hver om vi er gale slik vi holder på her på dette forum - enten bokstavene DSP, A, A/B eller D er involvert. Samtidig som de kom til månen på 60-tallet med elektronikk bestående av (bl.a.) rør - rør mange mener er like fordelaktige den dag i dag innenfor musikklytting. Selv om man med det digitale kan stå på andre siden av kloden og ringe eller sende bilder til noen hvor som helst på jordkula. Romerne hadde forøvrig både vannklosetter og oppvarmede gulv, dvs. man skulle vel tilhøre datidens Røkke & Gjelsten for nyte godt av dette.

    Well well, kanskje man skulle besøke en gresk hi-fi forretning. Se om de kan ha tatt med seg noe grunnprinsipper fra Epidaurus eller Peloponnes tiden :cool:

    Disse romerne, forresten, som beregnet akustikken på sine tatere - i mangelen av JBL sine Screen Array høyttalere & Crown forsterkere - kanskje de bare var skikkelige lyd-håndverkere og ikke en gang angav sin forskning i romertall...
    ...Mens vi et par tusen år seinere fokuserer på forsterkere med båndbredder så høyt at selv bikjer har meldt pass før de når halvveis på frekvensstigen 😃

    Videre reflekterer jeg her, på en ellers kjedelig søndag, omkring den som i vårt århundre på dette nettsted kanskje er den som totalt sett kan mest omkring vår hobby & nytelse utstyr som gjengir musikk: Snickers-Is.
    Kanskje han burde ta en ekstra titt i slektstreet, se ikke bort fra at han er etterkommer av en romersk lyd-sjappe; Roma Teatro Speciale IVX :p
     
    Sist redigert av en moderator:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Snickers-is Kjapp test av all-pass filter som jeg spurte om tidligere. Grønn er etter 2 stk all-pass (førsteorden) filtre på 64 hz i Hypex dsp. Begge høyttalere samtidig.

    all-pass1.jpg
    all-pass1 phase.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Husk at når man predikerer absolutter basert på et selektert utvalg standarder er ikke det veldig mye mindre subjektivt enn ren gjetning som mange også presenterer som fakta til relativt tung motbør.
    Jeg prediker noen ganger absolutter som at når reflektert lyd dominerer direktelyd, da er kritisk avstand oversteget. Og når kritisk avstand er oversteget, hører man mest på reflektert lyd og mindre på høyttalerne som sådan. Og så ymter jeg om at balansen mellom direkte og reflektert lyd kan gi tap av detaljer og klarhet i søket etter scene og omslutning.

    Jeg er ikke enig i at det jeg skrev ovenfor er «basert på et selektert utvalg standarder». Det er ren logikk og fornuft. Standardene er der for å presisere slik at man snakker samme språk på tvers av miljøer, og for å konkretisere sentrale prinsipper.

    For øvrig inneholder standardene klart definerte toleranser. At standarder er absolutte er derfor en misforståelse. De er absolutte i den forstand at hvis man er utenfor et toleranseområde, så er man utenfor standarden.

    Husk også at de standardene som mange misliker er skrevet av erfarne lydfolk over flere tiår. Derfor er det dumt å avskrive standardene uten å først sette seg inn i dem. Kritikk av standardene er bra, men ikke gjennom argumenter som at standardene er for teftløse nybegynnere.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nais! Låter det bra også? Ser du har muligens i overkant mye fasedrei der, kunne du klart deg med én rotasjon i stedet for to?
    Må man bruke ørene også? :eek:

    Jeg eksperimenterer med det as we speak. Flytter eksperimentet over til REW tråden (y)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn