Hei Syncrolux
I den vanlige koblingen til venstre så belastes hver av de 3 grene med samme strøm,
men avhengig av den akustiske motstand vil hver enhet ha litt forskjellig elektrisk
motstand og du vil derfor kunne ha litt forskjellig spenning over hver av dem.
De tre grene får samme spenning men kan trekke litt forskjellig strøm.
I koblingen til høyre er det riktignok at vi deler kretsene vandrett, og dvs. at
vi har fortsatt 3 grene, foroven, i midten og nederst. De tre enheter i hver gren
(som er koblet i parallel) får samme spenning, men kan trekke litt forskjellig strøm.
Går vi da til neste gren og tredje gren, så er de seriekoblet, og hver av disse grener
vil derfor kunne ha litt forskjellig spenning over seg, men gren-for-gren så trekker de
samme strøm (strømmen må jo finne vei fra + til -).
Jeg tror jeg hadde foretrekket det som du har gjort i starten. For optimal drift av
seriekoblede enheter skal man prøve at få dem til å se samme akustiske belastning (det
er lettere sakt end gjort, spesielt i bassen, hvor rum-modes spiller en rolle, men selv
inni kabinettene er der et mønster av trykk-fordeling som spiller inn).
Dette høres ikke helt enkelt ut, men det blir bare enda verre i koblingen til høyre, for
hvilke enheter gjør hva? Du har ingen kontroll på enhetene hver for seg, bare på de tre
grene.
En helt annen faktor å ta hensyn til, er hvis en enhet i kretsen enten kortslutter eller
avbrytes. I kretsen til venstre vil du sikkert fort kunne detektere dette, og samtidig
spiller resten uendret videre, forsterkeren belastes bare med en noe høyere impedans.
I kretsen til høyre er jeg litt mere usikker på om du oppdager en evt. feil, men dessuten
så er grenene jo seriekoblet, så plutselig er der ingenting som får et normalt signal lengere.
Jeg betrakter derfor kretsen til venstre som litt mere feil-tolerant, på en måte.
Vennlig hilsen,
Claus