Bil, båt og motorsykkel Kundeservice fra helv#$#

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.531
Antall liker
9.690
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dekkskift er da ikke en del av service med mindre man ber om det. Dette må man passe på selv.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.116
Antall liker
9.429
Greit nok det, men verkstedet kunne ha nevnt det for bileieren. De kunne til og med ha solgt henne noen dekk.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.531
Antall liker
9.690
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Joda, det er sikkert mye man kunne nevnt. Men kanskje de antok at folk ikke trengte barnevakt? Og det er sikkert kunder som hadde blitt irritert for at man driver mersalg. På EU kontroll hadde det stilt seg annerledes.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg vil tro at sjekk av dekk er et punkt på servicen. Bytte av dekk er selvsagt ikke service.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.531
Antall liker
9.690
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
De fleste får vel en avkrysset sjekkliste etter service. Kan ikke huske at dekksjekk har stått på listen på noen av mine siste 4 biler (Ford og Mercedes). Mulig andre har andre erfaringer?
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.813
Antall liker
5.459
Sted
Holmestrand
Som merkeverksted er man "pliktig" til å kunne utføre enhver form for feilsøking og reparasjon. Et uavhengig verksted kan velge - og "cherrypicke" de lavthengende fruktene. Det er vesentlig forskjeller, også kostnadsmessig i akkurat det.
Min erfaring med merkeverksteder er at det er MYE de ikke kan utføre.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
0
Junior hadde bilen på EU kontroll og vi reagerte på to ting. Manglende TUV merking av ekstralysbraketten?? Der er vistnok verkstedet uskyldige for det skal ha kommet nye regler. Men de sa også at det måtte byttes bremser, skiver og klosser! Han ringer meg og spør om dette er vanlig etter kun 120K km. Ber ham sjeke visuellt og det ser da bra ut. Sender bilen til firmaet der han kjøpte den for å få fikset mangellappen. Resultat er at firmaet måler tykkelsen skivene som med god margin er innafor fabrikkens toleranser. Klossene er forsåvidt innafor men de mener at de vil ta slutt før neste service så de blir enige om å bytte disse.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.813
Antall liker
5.459
Sted
Holmestrand
Junior hadde bilen på EU kontroll og vi reagerte på to ting. Manglende TUV merking av ekstralysbraketten?? Der er vistnok verkstedet uskyldige for det skal ha kommet nye regler. Men de sa også at det måtte byttes bremser, skiver og klosser! Han ringer meg og spør om dette er vanlig etter kun 120K km. Ber ham sjeke visuellt og det ser da bra ut. Sender bilen til firmaet der han kjøpte den for å få fikset mangellappen. Resultat er at firmaet måler tykkelsen skivene som med god margin er innafor fabrikkens toleranser. Klossene er forsåvidt innafor men de mener at de vil ta slutt før neste service så de blir enige om å bytte disse.
Jeg fikk på 2 følgende servicer beskjed om at klossene ikke holdt til neste service.
Det gjorde de.
Klosser koster ikke all verden, men det blir penger av det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
De fleste klosser har jo slitasjevarsler som bråker når de er så slitte at de må byttes.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
0
For egen del har jeg en sak med Møller gående. Fikk bilen oppgradert etter Dieselgate hos en VW forhandler. Men tuppa som var kundemottaker har ikke innrapportet dette til Møller på riktig måte! Så nå maser de om at dette MÅ gjøres NÅ!! I mellomtiden har jeg betalt en god del høvdinger for en "tuning" av motoren. Den har vesentlig mere moment og flere ponnyer under panseret. Ved en "dieselfix" blir dette "nullstillt" og jeg må betale for en ny "tuning". jeg mener Møller i så fall må dekke ny tuning, men NEI IKKE SNAKK OM!!

Kjøpe flere biler fra Møller? Tror ikke det nei!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvis det er mapping som ligger i ECU'en kan vel bare Møller lagre dataene og legge dem inn på nytt for deg etterpå? Hvis ikke det er i direkte konflikt med det de må "oppgradere" da.

Men hvis du har kvittering på at dette allerede er gjort så er det jo de som må ordne opp internt hos seg, ikke du.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
0
De fleste klosser har jo slitasjevarsler som bråker når de er så slitte at de må byttes.
På de fleste biler piper disse leeenge før klossene er modne for utskifting. På fruens gamle Passat begynte dette varselet å komme mens det fortsatt var 6-7 mm belegg! Det er alt for tidlig. jeg bruker å sjekke klosser i forbindelse med hjulskiftet 2 ganger i året. Da ser man når det det begynner å bli et tema å følge med på klossene. Eller som verksmesteren på SAAB sa det: "Varsel på klossene? Du hører vel når det går metall mot metall?"
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
0
Hvis det er mapping som ligger i ECU'en kan vel bare Møller lagre dataene og legge dem inn på nytt for deg etterpå? Hvis ikke det er i direkte konflikt med det de må "oppgradere" da.

Men hvis du har kvittering på at dette allerede er gjort så er det jo de som må ordne opp internt hos seg, ikke du.
Det var jo det som var så jævlig dumt. Jeg betalte jo ikke noe for dette så jeg ba aldri om noe papir etter at de hadde hatt bilen min der en dag!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
På de fleste biler piper disse leeenge før klossene er modne for utskifting. På fruens gamle Passat begynte dette varselet å komme mens det fortsatt var 6-7 mm belegg! Det er alt for tidlig. jeg bruker å sjekke klosser i forbindelse med hjulskiftet 2 ganger i året. Da ser man når det det begynner å bli et tema å følge med på klossene. Eller som verksmesteren på SAAB sa det: "Varsel på klossene? Du hører vel når det går metall mot metall?"
Det er nok fordi folk ofte er ganske trege med å faktisk skifte, og gjerne kjører lenge med denne irriterende pipelyde før de gjør noe. ;)

Spør meg hvordan jeg vet dette. ;P
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det var jo det som var så jævlig dumt. Jeg betalte jo ikke noe for dette så jeg ba aldri om noe papir etter at de hadde hatt bilen min der en dag!
Men alt blir vel registrert i historikken på bilen? Skjønner at det er et problem hvis det er registrert feil, men hvis de kan se at du var der den aktuelle dagen må de vel klare å rette det opp.

Vet ikke jeg, jeg blir bare provosert av å i det hele tatt lese om ting som dette hvor bilverksteder herser med folk.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
0
Men alt blir vel registrert i historikken på bilen? Skjønner at det er et problem hvis det er registrert feil, men hvis de kan se at du var der den aktuelle dagen må de vel klare å rette det opp.

Vet ikke jeg, jeg blir bare provosert av å i det hele tatt lese om ting som dette hvor bilverksteder herser med folk.
Det burde ikke vært noe problem, men Audi, VW og Skoda har ikke samsnakkende datasystemer. Kundemottaker måtte nok ha fyllt ut et skjema og sendt det inn til importøren. Det har hun nok ikke gjort! Hvis de da i det store og hele gjorde noe med bilen da. Jeg leverte bilen for å få utført en garantireperasjon 3 ganger der de hadde bilen hele dagen uten å engang ta den inn på verkstedet! Unnskyldningen var at de ikke fant delen som Skoda hadde sendet dem. Jeg endte med å sette bilen på Hurtigruta og dro til Tromsø som har et Skodaverksted. De nekter å ta en Skoda på service hos VW fordi det ikke er mulig å legge inn i datasystemet at bilen har hatt service og da har "mobilitetsgaranti"! Det er faktisk enklere å bruke et IKKE merkeverksted.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det var jo det som var så jævlig dumt. Jeg betalte jo ikke noe for dette så jeg ba aldri om noe papir etter at de hadde hatt bilen min der en dag!
Du har jo allerede betalt for ny programvare hos 3. part så å få lastet den inn på bilen igjen etter at Møller har gjort sitt bør de jo gjøre for en 1000 lapp eller noe.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.476
Antall liker
2.316
Sted
Endor
Det er nok fordi folk ofte er ganske trege med å faktisk skifte, og gjerne kjører lenge med denne irriterende pipelyde før de gjør noe. ;)

Spør meg hvordan jeg vet dette. ;P
Been there, done that 🤣
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.476
Antall liker
2.316
Sted
Endor
Møller har vel vært gjenganger lenge..... lurer litt på hva de driver med, kundefokus synes ikke å være på topp der nei!
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.119
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Jeg fikk tilbud på skifte av skiver og klosser foran på 8.000,- fra Toyota, endte opp med å betale 3.200,- hos et uavhengig verksted. Det samme gjentok seg når bremsene bak skulle skiftes, altå nesten 10k spart på å ta en telefon. Må ellers si at jeg er godt fornøyd med Toyota og service prisene er ikke så ille.

Bertel O Steen derimot kan du få billig av meg, tror ikke jeg hadde en service eller reparasjon der hvor jeg ikke måtte klage på feil. Flere ganger ting de hevdet å ha utført, men som helt klart ikke var gjort. De tok også betalt for absolutt alt. En gang jeg hadde bilen inne for skifte av bremser foran og bak så la jeg med sommerdekk da det uansett var tid for skifte. De tok selvfølgelig betalt for dekkskifte selv om de måtte ha av alle hjulene uansett. Det sykeste var den gang jeg hadde mistet koppen bak hovedlysene. Jeg forventet selvsagt å betale for ny plastkopp, men at tok seg betalt for "montering" var nesten morsomt.
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.715
Antall liker
9.331
Sted
Trondheim
Jeg tror jeg har nevnt denne saken før, men uansett:

For mange år siden hadde jeg en Passat der varsellampen for bremsene begynte å lyse. Den kom på og slo seg av igjen. Jeg leverte bilen hos merkeverkstedet og ba dem se på det. Jeg fikk den tilbake med beskjed om at det bare var en kontakt i håndbrekket som var dårlig (de kalte det en vaklekontakt) og de kunne fikse det, men det var helt ufarlig. Så jeg kjørte uten å reparere det. Et par uker senere kjørte jeg ned en bakke og oppdaget at det var svært dårlig bremseeffekt. Jeg åpnet panseret og så at det var nesten tomt for bremsevæske. Feilen var altså en lekkasje i bremseslangene og lyset varslet om lavt nivå på bremsevæske (noe som jo er konsistent med hvordan feilen manifesterte seg - et varsellys som slo seg av og på avhengig av om man bremset eller aksellererte). Det hadde altså ikke Møller sjekket, til tross for at bilen var levert inn for kontroll av bremsene.
Heldigvis fant jeg det selv før jeg mistet bremsene fullstendig.

Akkurat dette var jo et resultat ev en inkompetent mekaniker, men etter det har jeg ikke stolt på Møller. Bilene til VW er helt OK, men Møllerkonsernet stoler jeg ikke på.

PS: Saken er jo så bisarr at man skulle tro det ikke kunne stemme, men det er som sagt selvopplevd og ikke noe jeg bare har hørt om fra andre. NB: Det skjedde for ca 25 år siden.
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.813
Antall liker
5.459
Sted
Holmestrand
Møller:
7 uker etter service på passat, måtte bytte drivaksler på begge sider.
Da jeg klagde fikk jeg beskjed om at drivakslene ikke ville ha røket etter bare 7 uker, så dette hadde ingenting med kvaliteten servicen å gjøre.
Jeg svarte da at jeg klager ikke bare på denne servicen, jeg klager på den forrige hvor dere skulle ha sett at mansjettene var dårlig eller hadde røket.
Da holdt de kjeft og tok reparasjonen på egen kappe, jeg måtte betale deler, og bil de 3(!) reparasjonen tok klarte de ikke skaffe.
 
Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.327
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
4
Har en eldre 2015 el golf. "bensinlokket" låste seg. Kjørte ned til Møller og en ung mekaniker hjalp meg. Han klarte å løse det uten å ødelegge mekanismen helt men måtte klippe bort noen deler. Lokket fungere nå og det kan lukkes men ikke låses. De tok ikke betalt så b ra service men så fortalte han pga nye EU regler til krav om at lokket må kunnes låses vil jeg måtte skifte hele skiten ved neste EU kontroll.. Han antok 3-4 tusen + arbeid........ Blir spennende å se om dette stemmer
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.715
Antall liker
9.331
Sted
Trondheim
Samme problem på min datters Golf GTE. Ladelokket har gått i "vranglås". Har fått pris på dette hos Møller: ca 3500 kr. Har ikke sjekket så nøye, men regner med at dette er deler + arbeid. Har ikke fikset det enda, da bilen brukes lite og den jo har bensinmotor i tillegg til el. Der bilen står nåer det uansett ikke tilgang til lading. Regner med at det er samme mekanismen på en GTE og en eGolf.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Høres ut som Møller lar kundene betale for produksjonsfeil på bilene de selger.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det har vel vært sånn kundeservice i såpass mange år at det ikke bør komme som noen overraskelse på noen, må være bilen man kjøper og ikke servicen. Hadde en tyskimportert VW for 20 år siden og da ville merkeforhandler fakturere meg for å gi tilbud på service siden bilen ikke var i deres system.
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.715
Antall liker
9.331
Sted
Trondheim
Jeg har egentlig vært godt fornøyd med de VW-bilene jeg har kjøpt, men Møller er ikke et bra firma. De lider nok av det at de får solgt bilene sine uansett siden VW er et kjent merke som har bra rykte blant folk flest. Mister de en kunde får de raskt en ny. De har en fin fasade med stort sett hyggelige folk i kundemottak og flinke selgere, men det slutter der. Jeg skal ikke ha noen ny bil som selges gjennom Møllersystemet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
I Drammen selges VAG av Albjerk, men vet ikke om det er noe særlig bedre enn Møller. Vet folk har sluttet å ha bilene sine på verksted der iallfall.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.715
Antall liker
9.331
Sted
Trondheim
I Drammen selges VAG av Albjerk, men vet ikke om det er noe særlig bedre enn Møller. Vet folk har sluttet å ha bilene sine på verksted der iallfall.
Jo, men det er Møller som er importør og alle garanti-saker må jo gjennom Møller. Og jeg regner med at de også må skaffe originaldeler gjennom Møller.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.451
Antall liker
9.738
Sted
Interiore Simplicitate
En sak jeg stusset på da jeg hadde Audi var at tiden de beregnet for en spesifikk jobb varierte mellom land.

Fikk priser på skifte av registerreim, og merkeverkstedene i Norge hadde alle samme pris basert på deler og tidsbruk som lå i sentralt system. I tillegg til lavere delepriser i Sverige beregnet svenskene en time mindre til akkurat samme jobb.
 
Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.476
Antall liker
2.316
Sted
Endor
Det har vel vært sånn kundeservice i såpass mange år at det ikke bør komme som noen overraskelse på noen, må være bilen man kjøper og ikke servicen. Hadde en tyskimportert VW for 20 år siden og da ville merkeforhandler fakturere meg for å gi tilbud på service siden bilen ikke var i deres system.
sjokk, jeg regner med du ikke aksepterte dette ....:censored:
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Finnes nok av andre verksteder så jeg holdt meg unna.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.813
Antall liker
5.459
Sted
Holmestrand
Honda/Skotvedt:
Byttet clutch på min Honda Accord, 2.0 EXi, 1986-modell.
Hentet bilen på verkstedet i Oslo på ettermiddagen, fylte opp med kjerring, unger og bikkje for å besøke venner i Stavern i helga.
Når vi kjører inn på parkeringa hos vennene kommer verten løpende og roper "skru av motoren!".
Det gjør jeg. Ved inspeksjon ser vi at det renner olje ut under bilen .... gearolje.
Jeg ringer rundt men ingen kan hjelpe på en fredag. Til slutt ringer jeg Falken(?), og han som er på vakt der hadde inntil nylig vært mekaniker hos Honda i Larvik.
Han ber meg om å kjøre forsiktig inn til der de holder til, så skal han ta en titt.
Han bruker 3 minutter for å finne ut at de har ødelagt en simring ved montering av stikkaksel, slik at det lekker olje.
"Dette skulle de ha merket umiddelbart" var han kommentar ...
På mandag ringer jeg Skotvedt, og får snakke med en uhøflig, sur og mildest talt lite imøtekommende verksmester som forteller meg at han driter i hva en eller annen ukvalifisert tulling fra et bakgårdsverksted på bygda har funnet ut. Dette må de se på, så hvis jeg mener at Skotvedt har noe med saken å gjøre så må jeg få til bilen til dem i Oslo, men de har ikke tid til å se den før tidligst om 1-2 uker ....
Jeg sier at den bilen skal IKKE repareres hos Skottvedt, den blir reparert i Larvik, for Skotvedt regning.
Selvsagt svarer Skotvedt ansikt mot kunden at "det kan du bare drite i".
Bilen blir reparert, Skotvedt betaler etter mye om og men, men vil ikke dekke noe av mine utlegg. Måtte blant annet ta fri en dag for å hente bilen.

Noen måneder senere. I morgenrushet på Ringveien (fortsatt Oslo) så kobler ikke clutchen ut ....
Bilen kjøre bare videre. Det går jo ikke, så jeg må bare stoppe. Denne gangen husker jeg at jeg har veihjelp.
Veihjelpsjåføren spør om han skal kjøre bilen til Skotvedt, men de hadde igjen ikke tid før om 1-2 uker .
Han foreslår å bruke et døgnåpent verksted på Sinsen(?), som drosjene brukte mye. Klokka halv elleve samme kveld ringer telefonen: "Tror du at du kan hente bilen nå? Det er litt fullt hos oss." Jeg drar ned, og mekanikeren viser meg restene av clutchen min. det viser seg at Skotvedt hadde satt inn en eller annen jalla-clutch med noe gummigreier i stedet for fjærer eller noe sånt.
Verkstedet tok jobben med å få Skotvedt til å betale!
Det er kundeservice!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.116
Antall liker
9.429
En sak jeg stusset på da jeg hadde Audi var at tiden de beregnet for en spesifikk jobb varierte mellom land.

Fikk priser på skifte av registerreim, og merkeverkstedene i Norge hadde alle samme pris basert på deler og tidsbruk som lå i sentralt system. I tillegg til lavere delepriser i Sverige beregnet svenskene en time mindre til akkurat samme jobb.
Alle vet jo at utenlandske arbeidere er raskere enn norske, herved bevist.
Når man ser på et stort, moderne bilverksted så er det ikke noe rart at de holder høye priser. Store, flotte lokaler og unødig mange ledd mellom den som genererer inntekten (mekanikeren) og de som formidler jobben.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.451
Antall liker
9.738
Sted
Interiore Simplicitate
I tillegg er jo timeprisen i Norge nær det dobbelt av hva den er i Sverige, så i tillegg til overhead er vel bonusene sikret også.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.495
Sted
Sunndalsøra
Jeg går til en pensjonert bilmekanikker med bilene mine, hvis jeg ikke gjør det selv. Sist va det register reim og samtidig en viftereim på en Toyota. Kom på ca 4000,- Jeg vil heller betale for høyere drivstoff forbruk, enn dyre reparasjoner. Har heller ikke noen dyre reparasjoner! Elektriske og elektroniske feil bli også fort dyrt på merkeversteder!
Moderne biler ha blitt så unødvendig kompliserte, at folk ikke kan gjøre ting selv og spare kroner! Jeg har ''old school'' og slipper unna det meste og værste 🙂
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.428
Antall liker
17.134
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
En sak jeg stusset på da jeg hadde Audi var at tiden de beregnet for en spesifikk jobb varierte mellom land.

Fikk priser på skifte av registerreim, og merkeverkstedene i Norge hadde alle samme pris basert på deler og tidsbruk som lå i sentralt system. I tillegg til lavere delepriser i Sverige beregnet svenskene en time mindre til akkurat samme jobb.
At tidene varierer kan skyldes at det benyttes ulik faktor på standardtid - hvilket er noe fabrikken setter.

At kostnader er høyere i Norge enn i Sverige er noe alle burde vite. Likeledes som det er store forskjeller i kostnader ved å drifte mellom by og mindre tettsteder
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.476
Antall liker
2.316
Sted
Endor
Jeg trodde jeg hadde vært ute for en del rart men skjønner nå at det er bare blåbær :censored:
 
Topp Bunn