Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bjørn har irriterende nok veldig rett. That's life, deal with it! :D
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.055
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hvis en høyttaler låter kjedelig eller dårlig med en transparent og strømsterk klasse D forsterker foran seg, ja da er det ikke forsterkeren det er noe galt med. Det er godt mulig det går an å få den til å låte mindre trist med komponenter som farger lyden foran, men det er jo en litt rar løsning på problemet. :)
    Foreløpig... er det min erfaring at det ikke nødvendigvis er så enkelt. Jeg bygget et par https://neurochrome.com/products/modulus-86 en tid tilbake.
    For ordens skyld : Jeg har ingen ting imot å erstatte plasskrevende store rørforsterkere med to skoesker. Det ville bla gi bedre plass til kilder i oppsettet.
    Jeg har hverken et optimalt rom eller helt ferdige høyttalere. ( supravox 285-2000mk2hf/tad2002-ejmlc600), Jeg mener at kildene mine er rimelig greie ( Studer spolebåndspiller/Garrad 401 rimelig oppgradert/Tentlabs diy modifisert cd/DDDAC) og forforsterkere med liten forvrengning og lav zout( aka rundt 100 ohm).
    Jeg opplever at lyden blir "komprimert" når jeg spiller med modulus 86. Det er litt som å flytte seg lenger unna musikken. Og ja det låter kjedelig
    Jeg har ikke svarene på hvorfor jeg opplever dette, og for meg er det for tidlig å konkludere med at det skyldes vreng/støy/manglende evne til å takle impedansevariasjoner i høyttalerene hos rørforsterkerne (13e1se zout 1,5 ohm ca 33w 1,3% thd)/ eller lydfarging. Ved de nivåene jeg vanligvis lytter er forvrengningen rimelig lav, men klart den er der.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Bruker EQ i form av Linkwitz transform i bassen med hell. Jeg bruker det også for å justere ned økende SPL med frekvens som min driver har. Jeg synes derfor at det blir for kategorisk å hevde at EQ kun skal brukes i enkelte deler av frekvensområdet. Det vil være avhengig av den enkelte konstruksjon
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bjørn har irriterende nok veldig rett. That's life, deal with it! :D
    Nå vil det selvsagt alltid være best om både høyttalere og rom var tilnærmet perfekt, men med en mer praktisk tilnærming så kan EQ/DSP gi bedre resultat enn ukorrigert, selv om det gir artefakter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.390
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørs vel hva man definerer som EQ. Alle høyttalere trenger EQ. EQ av romproblemer mener jeg man kan fint klare seg uten og fører dessuten ofte med seg artifakter.
    I mange tilfeller er det bygget inn en fast passiv eq i delefilteret, f eks en pad for å ta ned nivået på diskanten for å matche mellomtonen. I min verden er det en enklere og mer «minimalistisk» løsning å bare ha kobberkabel fra utgangstransistorer til høyttalermotor, uten effektmotstander og lignende i signalveien. Eq kan man jo gjøre før D/A-konvertering, heller enn å gjøre det med passive komponenter på analogt høynivåsignal.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Alle kjøpehøyttalere er eq’et i en eller annen form. Hva pokker tror folk det passive delefilteret gjør da 🙈 foruten ren deling. Finner man baffle step compensation. Zobel og Lpad i filteret. Med andre ord eq
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Semantikktråder bør vel plasseres under off-topic?
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Siktet til frekvensmessige avvik hvor du lytter i rommet Kommer fra både høyttalere og rom. Starter gjerne med svakheter i høyttalerne og blir forsterket av rommet.

    Hvis man har frekvensmessige avvik fra elektronikk, så er det enten et impedansen problem eller dårlig konstruert elektronikk og det er lett å unngå. Elektronikken bør ikke fungere som en EQ.
    Er det her du snakker om viktigheten av spredningsmønstret til høyttalerne?
    Er det spesielt viktig hvis det er snakk om suboptimal akustikk?

    Syns utsagnet "Audio's circle og confusion" var nyttig:

    Greit å lære seg hva man bør fokusere på først.
    Syns ellers det interessant du ser poenget med at noen har preferanser for rørforsterkere,
    og at det ikke trenger å være knyttet til (vesentlige) problemer med lyden. Altså at det finns flere veier til god lyd.

    Ellers så bet jeg merke i at du nevnte at mange anlegg mangler fundament og fedme. Kan det være en grunnleggende misforståelse at man søker det gjennom elektronikk? Noe som trådstarter beskrev som egenskaper i elektronikken til PS Audio der man har valgt å implementere rør i forsterkerløsningen.

    Fra første innlegg:
    I sammenligning vil jeg si at BHK-settet var mer orientert mot kropp, fylde og tekstur. Og kanskje også et lydbilde med større rom og mer tredimensjonalitet. Hva man foretrekker blir litt smak og behag.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hvis en høyttaler låter kjedelig eller dårlig med en transparent og strømsterk klasse D forsterker foran seg, ja da er det ikke forsterkeren det er noe galt med. Det er godt mulig det går an å få den til å låte mindre trist med komponenter som farger lyden foran, men det er jo en litt rar løsning på problemet. :)
    Du har selvsagt rett i at det ikke er noe galt med klasse D som sådan.
    Mitt gjenstående problem er som kjent at det ikke låter like levende og troverdig som en god SET på et par enkle, lettdrevne høyttalere.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.634
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    SigbergAudio skrev:
    Hvis en høyttaler låter kjedelig eller dårlig med en transparent og strømsterk klasse D forsterker foran seg, ja da er det ikke forsterkeren det er noe galt med. Det er godt mulig det går an å få den til å låte mindre trist med komponenter som farger lyden foran, men det er jo en litt rar løsning på problemet. :)

    Hva hvis de aller fleste høyttalere oppfører seg slik med en kl D forsterker, er det fremdeles ikke kl D som er problemet ved lyden den avgir?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Hva hvis de aller fleste høyttalere oppfører seg slik med en kl D forsterker, er det fremdeles ikke kl D som er problemet ved lyden den avgir?
    Hvis ingen ting fungerer på klasse D må det være noe fryktelig galt med rommet, eller en annen komponent i kjeden.

    Klasse D har den usedvanlige egenskapen at den ofte låter mye bedre når folk ikke vet at den er der.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Foreløpig... er det min erfaring at det ikke nødvendigvis er så enkelt. Jeg bygget et par https://neurochrome.com/products/modulus-86 en tid tilbake.
    For ordens skyld : Jeg har ingen ting imot å erstatte plasskrevende store rørforsterkere med to skoesker. Det ville bla gi bedre plass til kilder i oppsettet.
    Jeg har hverken et optimalt rom eller helt ferdige høyttalere. ( supravox 285-2000mk2hf/tad2002-ejmlc600), Jeg mener at kildene mine er rimelig greie ( Studer spolebåndspiller/Garrad 401 rimelig oppgradert/Tentlabs diy modifisert cd/DDDAC) og forforsterkere med liten forvrengning og lav zout( aka rundt 100 ohm).
    Jeg opplever at lyden blir "komprimert" når jeg spiller med modulus 86. Det er litt som å flytte seg lenger unna musikken. Og ja det låter kjedelig
    Jeg har ikke svarene på hvorfor jeg opplever dette, og for meg er det for tidlig å konkludere med at det skyldes vreng/støy/manglende evne til å takle impedansevariasjoner i høyttalerene hos rørforsterkerne (13e1se zout 1,5 ohm ca 33w 1,3% thd)/ eller lydfarging. Ved de nivåene jeg vanligvis lytter er forvrengningen rimelig lav, men klart den er der.
    Blir galt av meg å spekulere i hvorfor du opplever det du opplever da jeg hverken kjenner eller har hørt utstyret du refererer til.

    Hva hvis de aller fleste høyttalere oppfører seg slik med en kl D forsterker, er det fremdeles ikke kl D som er problemet ved lyden den avgir?
    Jo, men det er jo ikke tilfelle.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Å begynne med store feil og så dekke det over med nye feil er kanskje ikke den mest fornuftige fremgangsmåten nei.
    Det er i hvert fall ikke den billigste eller raskeste veien til god lyd, men når det er sagt så har jeg hørt mange anlegg med fargede komponenter som har spilt meget bra som helhet. Det kommer vel an på hva man liker ved hifi som hobby og mange liker miksing og matching av komponenter.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå vil det selvsagt alltid være best om både høyttalere og rom var tilnærmet perfekt, men med en mer praktisk tilnærming så kan EQ/DSP gi bedre resultat enn ukorrigert, selv om det gir artefakter.
    Ja, ingen regler uten unntak. Personlig er jeg ikke opptatt av slike ting i det hele tatt, jeg er bare opptatt av at jeg skal like lyden. Det gjør jeg visst det ikke er noe å irritere seg over. Hvordan man kom dit er jeg ikke opptatt av.

    Har ikke kommet dit med anlegget mitt hjemme, der er det massevis av frustrasjon, med eller uten romkorreksjon.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.634
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hvis ingen ting fungerer på klasse D må det være noe fryktelig galt med rommet, eller en annen komponent i kjeden.

    Klasse D har den usedvanlige egenskapen at den ofte låter mye bedre når folk ikke vet at den er der.
    Vel Snikkers den skjønte jeg ikke 🙂
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du har selvsagt rett i at det ikke er noe galt med klasse D som sådan.
    Mitt gjenstående problem er som kjent at det ikke låter like levende og troverdig som en god SET på et par enkle, lettdrevne høyttalere.
    Jeg forstår godt at det er noe besnærende med enkle konstruksjoner, og også at en vakker rørforsterker kan gi en helt annen eierglede og dermed bidra til en god totalopplevelse sammenlignet med en liten, anonym klasse D-forsterker. Vi kjøper både historier og opplevelser like mye som vi kjøper god lyd som en isolert komponent.

    Det kan likevel være interessant å forstå om det er selve lyden i en klasse D som er "kjedelig", eller om det er noe med denne totalopplevelsen, eller gitt fraværet av egenlyd i en klasse D, om det da er fargingen som tilfører noe vi trives med - og om man da tenker det er en farging / opplevelse høyttaleren burde tilført i utgangspunktet, eller hva som egentlig foregår her.
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.634
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Blir galt av meg å spekulere i hvorfor du opplever det du opplever da jeg hverken kjenner eller har hørt utstyret du refererer til.



    Jo, men det er jo ikke tilfelle.
    Etter hva jeg har fått med meg hos venner og bekjente som har testet kl D, så er det nettopp det som er konklusjonen fra de. Når det gjelder for min egen del ( Rommet mitt er langt fra bra i bass området for å si det mildt) akkurat samme inntrykk: mangel av fylde i høyttaler i forhold til andre forsterkere. Mulig vi alle har helt feil høyttalere da, men vi har da de vi liker. Så hadde det vært interresant å høre hvilke høyttalere som spiller best med kl D forsterkere i forhold til andre alternativ
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Om en god klasse D forsterker hadde sett ut som en forsterker med glødende rør, hadde kanskje flere vært positive til opplevelsen. @duc999

    Nå tror jeg han ikke er noen utpreget rørmann, men det var jo interessant når TAS en gang i tiden dømte klasse D nord og ned, og omtrent samtidig kåret "best sound" på CES, uvitende om at systemet var drevet av forsterkerne de nettopp hadde dømt nord og ned.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kan ikke en av dere som kjører klasse d, dsp og alle triksa i edb-boka være så grei å åpne for besøk når verden tillater det. Det hadde vært spennende å få høre hvordan dette kan låte. Jeg har hørt mange anlegg, men ikke et slik et.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    For noen henger opplevelsen av lyden sammen med hva man ser eller hva man tror spiller.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Kan ikke en av dere som kjører klasse d, dsp og alle triksa i edb-boka være så grei å åpne for besøk når verden tillater det. Det hadde vært spennende å få høre hvordan dette kan låte. Jeg har hørt mange anlegg, men ikke et slik et.
    Velkommen skal du være 😊 horn klD å
    Jfet pre i skjønn forening. Men kaffen er ikke mye å skryte av. Så er du advart på det 😊
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Etter hva jeg har fått med meg hos venner og bekjente som har testet kl D, så er det nettopp det som er konklusjonen fra de. Når det gjelder for min egen del ( Rommet mitt er langt fra bra i bass området for å si det mildt) akkurat samme inntrykk: mangel av fylde i høyttaler i forhold til andre forsterkere. Mulig vi alle har helt feil høyttalere da, men vi har da de vi liker. Så hadde det vært interresant å høre hvilke høyttalere som spiller best med kl D forsterkere i forhold til andre alternativ
    Mangel på fylde er jo en veldig grei og konkret problemstilling da, så gitt antagelsen om at en klasse D typisk er nøytral (endrer ikke frekvensresponsen), betyr det at den alternative forsterkeren man foretrekker i kombinasjon med høyttalerne man har ender med å øke bass (eller dempe diskant med samme totaleffekt), og/eller tilføre harmonisk forvrengning som oppfattes å tilføre varme.

    Da er det rimelig å anta et høyttalerne på egenhånd enten er for bassfattige, og/eller for skarpe i toppen. Da kan man enten bytte høyttalere eller justere de man har på et antall måter. Å bytte til en forsterker som demper "svakhetene" til høyttalerne er jo et gyldig alternativ, dog kanskje et litt vrient et siden man i praksis må prøve seg frem uten å vite helt hverken hva som var galt i utgangspunktet eller hvilke komponenter som løser det. Men denne eksperimenteringen er jo en positiv del av hobbyen for mange, og det er så klart helt fint.

    Men å si at det er klasse D effektforsterkeren som er "synderen" i ovenstående bilde blir litt upresist. Den gjør ingenting fra eller til. Og når man vil ha noe annet enn høyttaleren gir når den får kildematerialet ufarget presentert, så blir ufarget "feil". Men det er jo å snu det hele litt på hodet.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hvis ingen ting fungerer på klasse D må det være noe fryktelig galt med rommet, eller en annen komponent i kjeden.
    Det blir vel kanskje feil å snakke om klasse D som én størrelse, men hva tror du er problemet
    hvis man opplever at det blir for tam lyd med klasse D forsterker?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke en av dere som kjører klasse d, dsp og alle triksa i edb-boka være så grei å åpne for besøk når verden tillater det. Det hadde vært spennende å få høre hvordan dette kan låte. Jeg har hørt mange anlegg, men ikke et slik et.
    Du er velkommen hit til å høre på både høyttalere og subwoofere drevet av innebygget klasse D. :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kan ikke en av dere som kjører klasse d, dsp og alle triksa i edb-boka være så grei å åpne for besøk når verden tillater det. Det hadde vært spennende å få høre hvordan dette kan låte. Jeg har hørt mange anlegg, men ikke et slik et.
    Jeg har:
    Hypex nCore med DSP, Marantz receiver med Audyssey romkorreksjon og Magnepan'er med aktiv deling.

    Vi kan ta kontakt når verden henger på greip igjen!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Det blir vel kanskje feil å snakke om klasse D som én størrelse, men hva tror du er problemet
    hvis man opplever at det blir for tam lyd med klasse D forsterker?
    Du understreker poenget mitt. Dersom klasse D stort sett ikke fungerer uansett hvilken forsterker det er snakk om ligger nok ikke forklaringen i forsterkeren.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Du understreker poenget mitt. Dersom klasse D stort sett ikke fungerer uansett hvilken forsterker det er snakk om ligger nok ikke forklaringen i forsterkeren.
    Ok, har bare testet én.
    Det var Mytek Brooklyn Amp. Syns lyden ble mindre engasjerende enn med den Exposure-forsterkeren jeg bruker.
    Da er det kanskje andre begrensede faktorer her, og da vil det kanskje ikke være vits å se på flere klasse D forsterkere her, hvis jeg ikke vurderer andre ting i systemet først da.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gir det ikke mer mening å kartlegge problemer først før man forsøker å løse dem med tilfeldigheter?

    Ellers ender man opp som grøftekanten auto som gjerne bytter tilfeldige deler til problemet med flatt dekk er siste alternativ igjen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor så mye snakk om klasse D her fremfor nøytral låtene elektronikk? Det finnes da både klasse A og AB som måler svært bra og det finnes klasse D som er farget.
    Det er vel endt opp der fordi den gjerne trekkes frem som den stygge ulven av "nøytrale" eller "kjedelige" forsterkerteknologier. Men du har helt rett vedrørende A og AB. Farget klasse D har jeg ikke hørt om, men mulig det er noen som har laget det også. :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Hvorfor så mye snakk om klasse D her fremfor nøytral låtene elektronikk? Det finnes da både klasse A og AB som måler svært bra og det finnes klasse D som er farget.
    Fordi det har kommet flere innspill der folk har erfart at kl D ble opplevd som stusselig. Men gjerne en nøytral klasse A også for min del. Men fint hvis det er kl D som brukes.
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    695
    Torget vurderinger
    1
    Fattet litt interesse for Boulder og måtte google litt. Måtte jeg dra på smilebåndet og ble gledelig overrasket over valget av strøminntak. Ut med standard IEC og inn med industrikontakt for 32A. Ikke bare er det barskt, men peker nese til alle som legger vekt på «riktige strømkabler» Det er kontaktflate som gjelder. Er jo nesten så det er litt DIY over den løsningen 😊





    122414-1060Rear-600.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.390
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Foreløpig... er det min erfaring at det ikke nødvendigvis er så enkelt. Jeg bygget et par https://neurochrome.com/products/modulus-86 en tid tilbake.
    For ordens skyld : Jeg har ingen ting imot å erstatte plasskrevende store rørforsterkere med to skoesker. Det ville bla gi bedre plass til kilder i oppsettet.
    Jeg har hverken et optimalt rom eller helt ferdige høyttalere. ( supravox 285-2000mk2hf/tad2002-ejmlc600), Jeg mener at kildene mine er rimelig greie ( Studer spolebåndspiller/Garrad 401 rimelig oppgradert/Tentlabs diy modifisert cd/DDDAC) og forforsterkere med liten forvrengning og lav zout( aka rundt 100 ohm).
    Jeg opplever at lyden blir "komprimert" når jeg spiller med modulus 86. Det er litt som å flytte seg lenger unna musikken. Og ja det låter kjedelig
    Jeg har ikke svarene på hvorfor jeg opplever dette, og for meg er det for tidlig å konkludere med at det skyldes vreng/støy/manglende evne til å takle impedansevariasjoner i høyttalerene hos rørforsterkerne (13e1se zout 1,5 ohm ca 33w 1,3% thd)/ eller lydfarging. Ved de nivåene jeg vanligvis lytter er forvrengningen rimelig lav, men klart den er der.
    Neurochrome Mod-86 er en klasse AB komposittforsterker. I prinsippet kan den beskrives om en kontrollsløyfe tilsvarende Hypex NCore eller Purifi 1ET400A brettet rundt en LM3886 chipamp. Resultatet gir minimale mengder støy eller forvrengning, mikroskopisk utgangsimpedans, og større båndbredde enn typiske klasse D effektforsterkere. I ASR’s ranking av forsterkere etter SINAD havner den jevnt med NCore og Purifi. Frekvensgangen vil ikke påvirkes av høyttalerens impedansekurve. Det er så nær en nøytral referanseforsterker som du kan komme. Eneste begrensning er litt lav utgangseffekt, men med dine høyttalere er det ikke noe problem der heller. Dessuten er den ikke klasse D, så vi kan like godt begrave den litt kunstige motsetningen mellom klasse D vs rør.

    Hvis du opplever at lyden gjennom denne er annerledes enn via rørforsterkere er det fraværet av avvik fra rørforsterkerne du hører. Med så høy utgangsimpedans som 1,5 ohm vil frekvensgangen nødvendigvis følge høyttalerens impedansekurve. Høyeffektive høyttalere har ofte lite demping og derfor store variasjoner i impedanse. 50 ohm ved resonans og 5 ohm et stykke fra resonans er ikke uvanlig. Sammen med høy utgangsimpedans vil det gi en hørbar eq-profil i lyden. Den eq-profilen er sannsynligvis langt mer hørbart enn eventuell lavereordens forvrengning vs fraværet av samme.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Fattet litt interesse for Boulder og måtte google litt. Måtte jeg dra på smilebåndet og ble gledelig overrasket over valget av strøminntak. Ut med standard IEC og inn med industrikontakt for 32A. Ikke bare er det barskt, men peker nese til alle som legger vekt på «riktige strømkabler» Det er kontaktflate som gjelder. Er jo nesten så det er litt DIY over den løsningen 😊





    Vis vedlegget 709739
    Mangler bare Speakon. Hvorfor bruker ikke alle Speakon, why, whyyyyyyyyyyyyyyyyy!!!!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn