Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor bry seg om disse lysskiltene, En GPS gjør en bedre jobb!

    Bruker alltid speedometerfunksjonen på GPS når jeg kjører på langtur.

    Setter fartsholder på "ca 2 over", den varierer en smule! Har jeg dårlig tid settes fartsholder til litt under "førerkort grensa" og adaptiv funksjon benyttes aktivt for å si det slik.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Apropos store skjermer. Det er et generelt problem, og ikke spesifikt for elbiler, men Tesla er jo en stor synder her:


    I tillegg er de stort sett plassert slik at man må senke blikket for å se på dem. Det er en av de tingene jeg liker med min nye bil - den har bare en relativt liten skjerm som er plassert fornuftig. Da jeg så den første gang tenkte jeg at det var da en upraktisk plassering for den stikker litt opp fra dashbordet og gjør det vanskeligere å holde det rent, men etter å ha brukt det en stund innser jeg at BMW visste hva de gjorde.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Fruen sin CX5 har Heads UP display projisert på ruta. Genialt! Alle nødvendige funksjoner er på rattet og varme etc er skruknotter som er mye enklere å bruke enn en touch skjerm.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det samme med min BMW. Det er ingen ting som man må gjøre på touchskjermen - alt kan styres på andre måter, men man kan bruke touchskjermen også. Det er dog enklest å legge inn navigasjonsdata via touchskjermen selv om det kan gjøres på andre måter.

    Og husk at vi kan ikke multitaske (selv om vi tror det). En skjerm tiltrekker seg oppmerksomhet selv om vi ikke bruker den aktivt. Det reduserer oppmerksomheten på veien. Mange undersøkelser understøtter det. Bare det å snakke i mobiltelefonen tilsvarer å ha en promille på ca 0,2-0,3! Det er bedre med handsfri, men selv det er ikke helt uten problemer.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Å måtte gå langt inn i menyer for å utføre basics er trafikkfarlig. Jeg synes panelet på EQCen er utfordrende nok - men i det minste er alle kritiske funksjoner egne knapper som er lett tilgjengelig. Å standardisere på en stor skjerm er feil vei å gå - men reduserer produksjonskostnader. Dette, sammen med villende bruk av autopilot, er nok noe som må reguleres framover.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man bruker 24 sekunder på å trykke på en snarvei til en radiokanal nederst på skjermen kan det hende man bør bruke 40 sekunder på å legge inn adressen til geriatrisk avdeling.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Fysiske knapper kan man operere i blinde ved å føle seg fram.
    Går dårlig på berøringsskjerm. Er fornøyd med å ha endel knapper i EQC. Liker ikke å ta på skjermen da jeg ikke vil ha fett flekker. Prøver å bruke "Hey Mercedes!".
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det helt vanvittig at instrumenteringen, i den grad man kan kalle en ipad plassert midt i bilen for noe slikt, i Tesla 3 er lovlig og at bilen er typegodkjent. Den første Model 3 jeg så holdt jeg på å få i fronten da sjåføren var opptatt med noe midt på dashbordet.
    Ser i artikkelen at de klager over Volvo XC60. Min erfaring med touchskjermer i bil er fra XC90. Den var direkte trafikkfarlig. Særlig på humpete telehivveier......
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Politikerne snakker om å forby fossilbiler, men har ingen plan. Ref min tidligere link om utbygging av standardiserte hurtigladestasjoner,og nå dette:

    https://e24.no/den-groenne-oekonomi...ifiseringa-av-noreg?referer=https://www.bt.no

    "Direktøren slår fast at det ikkje er tradisjon for å satsa på infrastruktur i Noreg, og peikar på regjeringas klimaplan som no er til handsaming i Stortinget. Der er det brukt ei knapp side på kraftnettet, der bodskapen er at nettet fungerer og at planane for vidare styrking av nettet er tilstrekkelege.

    Dette er ikkje slik mannen som sit med ansvaret for kraftforsyninga i store deler av Vestland ser det.

    – Kysten av Vestland er raud sone. Vi har no ti gode og solide industriprosjekt som er sett på vent då vi ikkje kan levera kraft. Det er heller ikkje politisk vilje til å ta dei naudsynte grepa for rask utbygging. Med dagens rammeverk vil utbetringa ta lang tid, seier han."

    Så vi skal kjøre elbil i byene og ellers fly mest mulig? God plan! (ironi).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ingen som vil betale anleggsbidrag men nå er det litt forskjell i effekt på for eksempel landbasert oppdrett som kommer for fullt og hurtiglading av elbil.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Apropos knapper ... det er noe jeg virkelig setter pris på med min nye elbil - at alle vesentlige funksjoner har fysiske knapper. Det er sikkert litt gammaldags, men det funker. Nå er en del av disse knappene litt små og godt gjemt, men det sitter fort i fingra.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Fruen sin CX5 har Heads UP display projisert på ruta. Genialt! Alle nødvendige funksjoner er på rattet og varme etc er skruknotter som er mye enklere å bruke enn en touch skjerm.
    Og det er omlag det samme i Kona'n, den har riktignok en liten glassplate som projiseres mot. Ikke direkte i frontruten. Og de mest nødvendige funksjonene er på brytere / skruknotter. En kan i tillegg velge litt srlv hva som skal vises i head-up'en. En kan gjerne si at dette er litt "traust", men slipper stort sett å se andre steder enn ut...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som vil betale anleggsbidrag men nå er det litt forskjell i effekt på for eksempel landbasert oppdrett som kommer for fullt og hurtiglading av elbil.
    Joda, men man trenger industri og inntekter for å kunne subsidiere elbilene. Litt mer seriøst, man trenger hurtigladestasjoner med 15-30 hurtigladere ut over det ganske land, gjerne med biler som skal lade med mellom 150 og 300 kW (etter hvert) for at elbildrømmen skal bli en praktisk realitet for alle brukere og alle formål. Fortell meg gjerne at vi har den politiske viljen og den elektriske infrastrukturen for å kunne supportere dette. Jeg skulle ønske det var sant, men tviler dessverre sterkt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det helt vanvittig at instrumenteringen, i den grad man kan kalle en ipad plassert midt i bilen for noe slikt, i Tesla 3 er lovlig og at bilen er typegodkjent. Den første Model 3 jeg så holdt jeg på å få i fronten da sjåføren var opptatt med noe midt på dashbordet.
    Ser i artikkelen at de klager over Volvo XC60. Min erfaring med touchskjermer i bil er fra XC90. Den var direkte trafikkfarlig. Særlig på humpete telehivveier......
    Ja, jeg synes faktisk det er litt rart at man får typegodkjent slike biler. Jeg prøvekjørte en Volvo V60 før jeg kjøpte BMWen, og selv om den ikke har like stor skjerm som Teslaene, var den ekstremt tungvint å håndtere.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Joda, men man trenger industri og inntekter for å kunne subsidiere elbilene. Litt mer seriøst, man trenger hurtigladestasjoner med 15-30 hurtigladere ut over det ganske land, gjerne med biler som skal lade med mellom 150 og 300 kW (etter hvert) for at elbildrømmen skal bli en praktisk realitet for alle brukere og alle formål. Fortell meg gjerne at vi har den politiske viljen og den elektriske infrastrukturen for å kunne supportere dette. Jeg skulle ønske det var sant, men tviler dessverre sterkt.
    30x300kW selv uten samtidighet er jo 9MW, man finner jo enkeltmotorer på 5-6 ganger den størrelsen her til lands.

    Ser SINTEF bruker 6kWh pr kg tilvekst som minimum og 9 kWh pr kg tilvekst for landbasert oppdrett og det er anlegg som skal plasseres i gokk. Man regner vel godt og vel 70MW for anlegget i Aure kommune (Salfjord).

    Samme med elektrifisering av sokkelen, elbilen blir ikke store dråpen og hjemmelading kan og bør gjøres med en viss styring.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Apropos knapper ... det er noe jeg virkelig setter pris på med min nye elbil - at alle vesentlige funksjoner har fysiske knapper. Det er sikkert litt gammaldags, men det funker. Nå er en del av disse knappene litt små og godt gjemt, men det sitter fort i fingra.
    Funksjonell design blir aldri gammeldags. Å knote i menyer for klimaregulering som eks er verken moderne eller god design som eks.

    Et eks er fra flyindustrien der Boeing har beholdt gammelt design på styrespakene - slik at både pilot og co pilot ser hvordan flyet styres. Airbus har en mer moderne tilnærming der pilotene har hver sin «joystick» - som blant annet var årsaken til en alvorlig ulykke hos Air france. (Stall). Kapiteinen oppdaget for sent at co piloten i panikk stallet flyet og drepte alle ombord. Fysiske knapper - ja takk.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Regjeringen har jo sagt seg villig til å gjøre nærmest hva som helst for å folk til å kjøpe elbiler, så det må jo være bra at også tyskerne er villige til å spytte i potten?
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hoksrud har aldri vært noe annet enn en megatosk. I et parti av en del betydelige idioter makter han å skille seg ut. Som advokat for at folk skal få kjøre det de vil hvor de vil med minst mulig offentlig innblanding, enten det er vann- eller snøscootere, burde han vite at ingen har så langt blitt tvunget til å kjøpe elbil, like lite som de har blitt tvunget til å kjøpe vannscooter. Og rekkevidde situasjonen er godt kjent og rapportert på. Som ultraliberalist burde han være konsistent og stole på at hans velgere kan ta egne valg. Men idioter og opportunister makter sjeldent å være konsistente.

    Men at myndighetene bør ta grep om utbygging av ladenettverket er jeg enig i. Om FrP hadde holdt seg i regjering og ikke gått ut på en vits av en symbolsak, og i tillegg vært like opptatt av klimapolitikk som av bompenger, kunne de ha fått det til.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Den svære ladestasjonen på Nebbenes var full sist helg - det trodde jeg ikke var mulig, men det er det tydeligvis. 44 plasser eller hva det nå er. Ventet riktig nok i ca 18 sekunder på plass men det er første gang jeg har sett den i nærheten av full.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Steike fin bil. Synd at 99% av kjøperne i Norge kommer til å kjøpe den i sort slik at den blir usynlig......
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Sunndalsøra
    Apropos store skjermer. Det er et generelt problem, og ikke spesifikt for elbiler, men Tesla er jo en stor synder her:


    I tillegg er de stort sett plassert slik at man må senke blikket for å se på dem. Det er en av de tingene jeg liker med min nye bil - den har bare en relativt liten skjerm som er plassert fornuftig. Da jeg så den første gang tenkte jeg at det var da en upraktisk plassering for den stikker litt opp fra dashbordet og gjør det vanskeligere å holde det rent, men etter å ha brukt det en stund innser jeg at BMW visste hva de gjorde.
    Ja, det er galskap å ha en'' PC skjerm'' i bilen. Mye sikrere med kontroller/brytere på rattet. Handler om å konsentrere seg om å kjøre bil og ikke trykke på en dataskjerm. Det skal lite til før man mister kontrollen og oversikten på veien. Elon Musk er en dagdrømmer og fjott 🙂
    Man trenger ikke å være ekspert for å se at dette er farlig. Jeg liker heller ikke berøringskjermene på moderne hovedenhetene på bilstereo. Da må man heller streame musikk med variasjon uten å være opptatt av denne store skjermen og heller en brytere på rattet for å skifte radiokanal. Det har det jo vært i mange år nå ;)
     
    Sist redigert:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Uavhengig om man liker alle detaljene på en Tesla, må jeg si at Elon Musk er fantastisk mann som har utrettet mye og som kan gjøre drømmer levende. En moderne Howard Hughes. Tesla har satt lista for el-biler som de andre må konkurrere mot. De som har innvendinger mot el-biler, må innrømme at de bilene som var på markedet før Tesla kom var ganske ubrukbare. Ikke klag på Tesla for at el-biler har kort rekkevidde, trege eller har liten plass.
    Tesla har gjort at konkurrentene har utviklet fantastiske biler som Taycan, E-Tron, I-Pace og EQC. Til og med GM har utviklet Volt/Ampera som de riktig nok ikke ville selge.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Man kan som regel betjene funksjonene på skjermen med brytere på rattet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, men den trekker til seg oppmerksomhet uansett om man kan betjene det meste fra fysiske knapper. Så selv om vi ikke bruker skjermen til å justere noe er den der og binder opp noe av vår oppmerksomhet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Uavhengig om man liker alle detaljene på en Tesla, må jeg si at Elon Musk er fantastisk mann som har utrettet mye og som kan gjøre drømmer levende. En moderne Howard Hughes. Tesla har satt lista for el-biler som de andre må konkurrere mot. De som har innvendinger mot el-biler, må innrømme at de bilene som var på markedet før Tesla kom var ganske ubrukbare. Ikke klag på Tesla for at el-biler har kort rekkevidde, trege eller har liten plass.
    Tesla har gjort at konkurrentene har utviklet fantastiske biler som Taycan, E-Tron, I-Pace og EQC. Til og med GM har utviklet Volt/Ampera som de riktig nok ikke ville selge.
    Dessuten har Tesla lært de andre produsentene hvordan man lager programvare. Med Tysk fabrikk og etterhvert mer erfaring med produksjon så vil de fortsatt kunne være en viktig aktør i framtiden
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tro ikke vi skal ta annonsørinnhold som bevis for noe som helst gitt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn