Forsterkere En interessant lydopplevelse! Preamp eller ikke?

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Min gamle forforsterker Marantz 3300 er på service, og en sånn musikk junkie som jeg er klarer jeg meg ikke uten lyd i to-tre uker! Spesielt ikke med "nye" Infinity Sigma i stua. Så jeg kom på en ide, koble CD spilleren direkte inn i effektforsterkeren 😁 jeg er heldig nok til å ha en CD spiller med justerbar output level. Så jeg la på en CD som ofte spilles på morgenen, Arizona Dream soundtracken og satte meg i godstolen med ganske høye forventninger. Må jo bli bra dette tenkte jeg, uten preampen som mellomledd. Men jeg ble overrasket!
Det var vesentlig forskjell i lyden, og ikke til det bedre, synes nå jeg. Det var som om nesten hele spekteret i mellomtonen ble skjult, gjemt vekk. Alt unntatt de øverste diskantene hørtes fjernt ut og dempet, som om noen hadde satt et lokk over lyden. Diskanten derimot hadde blitt mye skarpere, kanskje mere tydelig, men ubehagelig skarp. Musikken virket mere digital, lyden fra gitaren og fløyta hørtes uekte ut.
Nå skjønner jeg hva folk mener når de omtaler lyden fra 70-talls forsterkere som "varm og behagelig", for uten min Marantz 3300 var den ikke det lengre.

Hva er deres erfaringer rundt dette, preamp eller uten?
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
En bra pre er verd hver en krone og litt til! Har erfart det hver gang jeg har prøvet at spare bort pre med rasjonelle forklaringer alt fra en mer direkte signalvei mm til det faktum at en klasse pre koster mer enn jeg liker.
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Kjenner meg godt igjen her. Er i ferd med å bytte elektronikk, men siden det er noe ventetid, har jeg kun solgt preampen min. Dac til effekttrinn låter OK, men savner bredde, dybde og definisjon både i mellomtone og topp.
 
  • Liker
Reaksjoner: K2

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
En ting er jo å få kortere signalvei ved å droppe pre, men cd-spilleren eller DAC må jo også passe impedansmessig og ikke ha for høy utspenning eller gain. Dette med anstrengt og/eller skarp topp, har vært et problem med for mye gain i kjeden hos meg.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Hva slags volumkontroll er det i den CD spilleren da? kan være at den bare trunkere bitene når volumet må senkes så du lytter med degradert signal.

The Well-Tempered Computer

Det vet jeg ikke. Det er en Shanling SCD-T200. Jeg har alltid brukt denne funksjonen til å justere volumet, men merker at jeg må skru den mye høyere opp nå uten preamp.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.254
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Min gamle forforsterker Marantz 3300 er på service, og en sånn musikk junkie som jeg er klarer jeg meg ikke uten lyd i to-tre uker! Spesielt ikke med "nye" Infinity Sigma i stua. Så jeg kom på en ide, koble CD spilleren direkte inn i effektforsterkeren 😁 jeg er heldig nok til å ha en CD spiller med justerbar output level. Så jeg la på en CD som ofte spilles på morgenen, Arizona Dream soundtracken og satte meg i godstolen med ganske høye forventninger. Må jo bli bra dette tenkte jeg, uten preampen som mellomledd. Men jeg ble overrasket!
Det var vesentlig forskjell i lyden, og ikke til det bedre, synes nå jeg. Det var som om nesten hele spekteret i mellomtonen ble skjult, gjemt vekk. Alt unntatt de øverste diskantene hørtes fjernt ut og dempet, som om noen hadde satt et lokk over lyden. Diskanten derimot hadde blitt mye skarpere, kanskje mere tydelig, men ubehagelig skarp. Musikken virket mere digital, lyden fra gitaren og fløyta hørtes uekte ut.
Nå skjønner jeg hva folk mener når de omtaler lyden fra 70-talls forsterkere som "varm og behagelig", for uten min Marantz 3300 var den ikke det lengre.

Hva er deres erfaringer rundt dette, preamp eller uten?
Har gjort nøyaktig de samme erfaringene i de tilfeller jeg ar prøvd selv om dette har vært med dac ér som upsampler så mye at man må ekstremt langt ned på volum før bit reduksjon er en realitet.
Det låter tynt og mangler dynamikk.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Har ikke allverdens grunnlag men noen preamper har jeg hatt. Beste lyden jeg har hatt i stuen var med en ARC Ls22. Angrer fremdeles på at jeg solgte den. Overraskelsen var/er en Hegel HD12 som jeg har brukt som preamp i mange år. Låter stort og flott. Bredde og rom i massevis. God dynamikk men kanskje litt loudness effekt. Ikke mye men kanskje ikke helt nøytral. Prøvde en Schiit Freya preamp en kort periode men Hegelen var bedre på alle hifi parametre. ARC preampen jeg hadde tilførte anlegget litt mere hjerte og smerte(rør magi) men dette er jo min subjektive mening.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ingen dac jeg har hatt, har kunne drive effekt på en god måte.
Det mangler det meste. Tamt og tynt.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.464
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har ikke så mye erfaring med å spille uten pre, men har erfart at forforsterker har mye å si på lyden. Her på forumet diskuteres det opp og i mente om forsterkere, men nesten ingenting om forforsterker. Det skjer mere i en forforsterker enn en kilde velger og et potmeter. På godt og vondt.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.082
Antall liker
2.504
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Allt handler om tilpassning ,Jeg har vært gjennom problematikken .Preampen er ikke noe annet enn en interfacer " Den kan ha unity gain til 10 ganger forsterkning .Det viktigste er at den har currrent drive .
Ofte er det en undervurdert spec å sjekke , at den kan passe i ett spesifikkt oppsett..Bare dedikerte dyre dacer pleier ha den current drive som trenges for å drive power amps ,
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
@HAREPUSEN og @lovemusikk Det stemmer ikke at det trengs så mye strøm for å drive effektforsterkere. De aller fleste har 47kOhm inngangsimpedanse eller høyere, men det har jo preamper også! Og da er det jo ingen forskjell. Det er andre grunner til at lyden endrer seg.

Til trådstarter.
Blokkskjematisk ser din DAC ser slik ut inni. Trekantene til høyre er operasjonsforsterkere, og etter disse sitter ett rør per kanal.
Som du ser så oversampler DAC'en 16 bits audio data til 24 bit. Teoretisk skal det kunne gå an å redusere volum fra en vanlig 16 bits CD med 48dB uten at det skal gå ut over lydkvaliteten. Jeg vet ikke hvor mye du demper lyden, men inntil 30dB burde gå fint uten at du taper noen bits.
1612136390893.png


Men så er det andre ting i sving også, og det er støygulvet i DAC'en. Men en preamp i kjeden spiller støygulvet i DAC mindre rolle siden signalet er på maks hele tiden. Da er det i steden støygulvet i preampen som må være på stell.
Og så er det jo det som andre har vært inne på, nemlig en farging av lyden som kommer fra preamp. Mange liker dette også.
Når man snakker om "matching", så er min erfaring at mange tror dette handler om den elektriske impedansmatchingen, men i realiteten er det snakk om å finne en match av apparater som gir deg den lyden du foretrekker. Det er noe annet.
 
M

MusicBear

Gjest
@HAREPUSEN og @lovemusikk Det stemmer ikke at det trengs så mye strøm for å drive effektforsterkere. De aller fleste har 47kOhm inngangsimpedanse eller høyere, men det har jo preamper også! Og da er det jo ingen forskjell. Det er andre grunner til at lyden endrer seg.

Til trådstarter.
Blokkskjematisk ser din DAC ser slik ut inni. Trekantene til høyre er operasjonsforsterkere, og etter disse sitter ett rør per kanal.
Som du ser så oversampler DAC'en 16 bits audio data til 24 bit. Teoretisk skal det kunne gå an å redusere volum fra en vanlig 16 bits CD med 48dB uten at det skal gå ut over lydkvaliteten. Jeg vet ikke hvor mye du demper lyden, men inntil 30dB burde gå fint uten at du taper noen bits.


Men så er det andre ting i sving også, og det er støygulvet i DAC'en. Men en preamp i kjeden spiller støygulvet i DAC mindre rolle siden signalet er på maks hele tiden. Da er det i steden støygulvet i preampen som må være på stell.
Og så er det jo det som andre har vært inne på, nemlig en farging av lyden som kommer fra preamp. Mange liker dette også.
Når man snakker om "matching", så er min erfaring at mange tror dette handler om den elektriske impedansmatchingen, men i realiteten er det snakk om å finne en match av apparater som gir deg den lyden du foretrekker. Det er noe annet.
Men, mange forforsterkere som er anerkjent for å gi svært så god lyd, har ofte kondensatorbank som en liten effektforsterker - som graver frem bass så eierne av disse nærmest omtaler de som å få en sub - sort bakgrunn og mere til. Du har jo selv vært med på å ta frem en forforsterker mange er vilt begeistret for; MI 23,5

Kan du si litt om dette, på generelt grunnlag?

EC, sier f.eks. de er litt i tvil om forforsterker eller DAC rett inn er å foretrekke, de angir det mer som «vanskelig å erklære det ene bedre enn det andre...»
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Store kondensatorbanker har ingenting med å få frem mer bass eller annet. Det handler om å lage en stabil strømforsyning uten støy.
Du må huske på det at en preamp trenger praktisk talt tingen strøm, og om den skal drive et signal på 20Hz, 1kHz eller 20kHz så er strømmen den samme.

Jeg har sagt masse om MI25,5 i MI tråden. Den er kompromissløs, og er vel den forforsterkeren i verden med minst forvrengning av de som ikke bruker operasjonsforsterkere og tilbakekobling. Jeg har sett på måledata av svært mange av de store dyre og de ligger bak.

At EC sier de er i tvil kommer nok av at mange kunder opplever det ene og det andre som bedre. Kanskje de vil selge noen preamper også?

Hvis man skal se på kun det rent tekniske så er det helt udiskutabelt best å sende lyden fra DAC rett inn i effektforsterkeren. Færre kabler, færre apparater og færre elektroniske kretsløp gir mindre påvirkning av signalet. Enkel logikk.
Utgangstrinnet på en moderne DAC driver inngangstrinnet på en vanlig moderne effektforsterker med letthet uten målbar forstyrrelse. Den moderne standarden i bransjen er lav utgangsimpdans på alt som sender i fra seg et signal og høy inngangsimpedans på alt som tar i mot et signal. Denne standarden gjør at man kan velge utstyr fra forskjellige leverandører uten problemer.
Det som er problemet er at bransjen ikke har klart å bestemme seg for et spenningsnivå. Alt for ofte er gain for høyt i både preamper og effektforsterkere. Noe som resulterer i mer støy enn nødvendig.

Når det gjelder selve volumkontrollen så mener jeg at gode preamper er bedre egnet til dette enn DAC'er. Det sies at DAC'ene ikke har noe tap på utgangen når volum dempes digitalt, og det er sant nok, men bare inntil en viss grense.
Jeg kommer til å lage ferdig min DAC etterhvert, og den skal ha vanlig volumkontroll på utgangen slik at selve DAC'en leverer fullt signal hele tiden. Jeg har gjort målinger på ESS toppmodellen (ES9038) og ved lave volum øker faktisk støygulvet mer enn jeg liker.
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dersom du skal ha det korrekt, formelt, klinisk og korrekt, kan du greie deg utan pre. Men i det verkelege livet treng ein krydder. Det får du med ein god forforsterkar.
Det kommer helt ann på spesielt hvordan oppsettet måler i rommet. Det er fult mulig og ha lyd som overhodet ikke er klinisk uten at man bruker en forforsterker.
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg har sagt masse om MI25,5 i MI tråden. Den er kompromissløs, og er vel den forforsterkeren i verden med minst forvrengning av de som ikke bruker operasjonsforsterkere og tilbakekobling. Jeg har sett på måledata av svært mange av de store dyre og de ligger bak.

Når det gjelder selve volumkontrollen så mener jeg at gode preamper er bedre egnet til dette enn DAC'er. Det sies at DAC'ene ikke har noe tap på utgangen når volum dempes digitalt, og det er sant nok, men bare inntil en viss grense.
Jeg kommer til å lage ferdig min DAC etterhvert, og den skal ha vanlig volumkontroll på utgangen slik at selve DAC'en leverer fullt signal hele tiden. Jeg har gjort målinger på ESS toppmodellen (ES9038) og ved lave volum øker faktisk støygulvet mer enn jeg liker.
Høres logisk ut - men finnes det ikke allerede DAC'er i dag med fullgode volumkontroller - slik du selv planlegger i din egen DAC?
Er dette en type bit-rate reduserende volumkontroll, den du skal benytte deg av?

En annen ting, hva skal til for å implentere en volumkontroll (eksempelvis lik den i MI25,5) i en DAC konstruksjon?
Dette har vel ikke med selve strømforsyningen og gjøre, som sitter i gode forforsterkere - eller har det det?

DAC'er med fullgode volumkontroller - dersom dette er mulig - kan ikke forstå annet enn at disse nærmest blir borte på sikt.
 

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
106
Antall liker
19
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Kjører dac (NAD m51) rett i effektforsterker. Fungerer veldig bra synes jeg.
Åpent lydbilde. Egen passiv volumkontroll til separat RIA For platespiller.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Store kondensatorbanker har ingenting med å få frem mer bass eller annet. Det handler om å lage en stabil strømforsyning uten støy.
Du må huske på det at en preamp trenger praktisk talt tingen strøm, og om den skal drive et signal på 20Hz, 1kHz eller 20kHz så er strømmen den samme.

Jeg har sagt masse om MI25,5 i MI tråden. Den er kompromissløs, og er vel den forforsterkeren i verden med minst forvrengning av de som ikke bruker operasjonsforsterkere og tilbakekobling. Jeg har sett på måledata av svært mange av de store dyre og de ligger bak.

At EC sier de er i tvil kommer nok av at mange kunder opplever det ene og det andre som bedre. Kanskje de vil selge noen preamper også?

Hvis man skal se på kun det rent tekniske så er det helt udiskutabelt best å sende lyden fra DAC rett inn i effektforsterkeren. Færre kabler, færre apparater og færre elektroniske kretsløp gir mindre påvirkning av signalet. Enkel logikk.
Utgangstrinnet på en moderne DAC driver inngangstrinnet på en vanlig moderne effektforsterker med letthet uten målbar forstyrrelse. Den moderne standarden i bransjen er lav utgangsimpdans på alt som sender i fra seg et signal og høy inngangsimpedans på alt som tar i mot et signal. Denne standarden gjør at man kan velge utstyr fra forskjellige leverandører uten problemer.
Det som er problemet er at bransjen ikke har klart å bestemme seg for et spenningsnivå. Alt for ofte er gain for høyt i både preamper og effektforsterkere. Noe som resulterer i mer støy enn nødvendig.

Når det gjelder selve volumkontrollen så mener jeg at gode preamper er bedre egnet til dette enn DAC'er. Det sies at DAC'ene ikke har noe tap på utgangen når volum dempes digitalt, og det er sant nok, men bare inntil en viss grense.
Jeg kommer til å lage ferdig min DAC etterhvert, og den skal ha vanlig volumkontroll på utgangen slik at selve DAC'en leverer fullt signal hele tiden. Jeg har gjort målinger på ESS toppmodellen (ES9038) og ved lave volum øker faktisk støygulvet mer enn jeg liker.
Hmm..
Er det da kun volumkontroll som er problemet og er det det vi opplever med hørbart tynnere lyd?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Høres logisk ut - men finnes det ikke allerede DAC'er i dag med fullgode volumkontroller - slik du selv planlegger i din egen DAC?
Er dette en type bit-rate reduserende volumkontroll, den du skal benytte deg av?

En annen ting, hva skal til for å implentere en volumkontroll (eksempelvis lik den i MI25,5) i en DAC konstruksjon?
Dette har vel ikke med selve strømforsyningen og gjøre, som sitter i gode forforsterkere - eller har det det?

DAC'er med fullgode volumkontroller - dersom dette er mulig - kan ikke forstå annet enn at disse nærmest blir borte på sikt.
Det finnes sikkert DAC'er med med volumkontroll som ikke er digitalt basert. "Problemet" er at de digitale volumkontrollene er så gode at man ikke ser poenget med en "vanlig" volumkontroll etterpå. Det er ikke sikkert det er hørbart en gang, men jeg kommer altså til å lage en volumkontroll basert på samme som sitter i MI25,5 på utgangen av DAC'en
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Enkelte DACer har jo en hybridvolumkontroll også, f.eks RME ADI-2 DAC FS. Her benyttes det at DACen kan switche utnivå i det analoge domenet med 6 db hopp for optimalisering mot ulik effekttrinn gain sammen med finjustering i det digitale domenet. For deg så ser det ut som om du bare justerer volumet, men i praksis sørger RME-DACen alltid for å optimalisere SNR ut. Dette er årsaken til at en DAC som RME som ikke slår f.eks Topping DACene på målte spesifikasjoner ved 100% volum, i praksis vil kunne måle en del bedre dersom den brukes som pre-amp rett i effekttrinn:



 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.464
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har Naim 272 som er pre/dac og streamer i en boks. Prøvde en Naim 282 som er en dedikert forforsterker. Herregud. Anlegget vare ikke til å kjenne igjen. Selv på høyt volum. Mye mere sprut i hele registere. Var som at anlegget hadde fått anabole steroider. Koblet tilbake til 272 og det låt flatt og kjedelig. Stiller meg spørmålet, hva skjedde. På en eller annet måte må signalet blitt manipulert gjennom forforsterker. Langt fra nøytralt, men fy så moro😀
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hvis man skal se på kun det rent tekniske så er det helt udiskutabelt best å sende lyden fra DAC rett inn i effektforsterkeren. Færre kabler, færre apparater og færre elektroniske kretsløp gir mindre påvirkning av signalet. Enkel logikk.
Som jeg har sagt mange ganger :); en god/transparent forforsterker hører du ikke dersom du kobler ut eller inn i signalveien. Hører du den, farger den enten lyden, og den kan jo være ønsket, eller at det du bruker alternativt direkte i effektrinnet når du ikke bruker forforsterker (DAC, RIAA etc) ikke klarer å drive effekttrinnet tilfredstillende.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.082
Antall liker
2.504
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ja til preamp , Jeg har selv vært ute for pre og buffere som ikke takler engang 10 k , det synes jeg blir spett .Og jeg vil enda forsvare current drive hvis du er en som liker å eksperimentere som meg . Min er custom designet for mitt bruk da . I min tid jeg eksperimenterte både med bi amping og passive filtre hent nede i 1k . I tillegg har jeg mange år kjørt med impedanse tilpassede kabel som og PBN bruker .I tillegg kan jeg drive hode telefoner som AKG 701 uten problemer ,
Til kilden som feks DAc , den kan jeg lovlig belaste med 10 k uten degradereing av lyd , og som armand sier ett steg nærmere kilden og mindre komponeter :)Det gjør jeg endel jeg streamer feks .Men så er det greit å ha en pre med volum kontroll :)
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
@HAREPUSEN og @lovemusikk Det stemmer ikke at det trengs så mye strøm for å drive effektforsterkere. De aller fleste har 47kOhm inngangsimpedanse eller høyere, men det har jo preamper også! Og da er det jo ingen forskjell. Det er andre grunner til at lyden endrer seg.

Til trådstarter.
Blokkskjematisk ser din DAC ser slik ut inni. Trekantene til høyre er operasjonsforsterkere, og etter disse sitter ett rør per kanal.
Som du ser så oversampler DAC'en 16 bits audio data til 24 bit. Teoretisk skal det kunne gå an å redusere volum fra en vanlig 16 bits CD med 48dB uten at det skal gå ut over lydkvaliteten. Jeg vet ikke hvor mye du demper lyden, men inntil 30dB burde gå fint uten at du taper noen bits.
Vis vedlegget 694101

Men så er det andre ting i sving også, og det er støygulvet i DAC'en. Men en preamp i kjeden spiller støygulvet i DAC mindre rolle siden signalet er på maks hele tiden. Da er det i steden støygulvet i preampen som må være på stell.
Og så er det jo det som andre har vært inne på, nemlig en farging av lyden som kommer fra preamp. Mange liker dette også.
Når man snakker om "matching", så er min erfaring at mange tror dette handler om den elektriske impedansmatchingen, men i realiteten er det snakk om å finne en match av apparater som gir deg den lyden du foretrekker. Det er noe annet.

Artig! Er dette diagrammet for Shanling SCD-T200? Virker som at du har litt peiling på dette. Ville du anbefalt å ha output på CD spilleren på maks (den kan stilles fra -90dB til 2,5dB)? Eller på 0dB. Med preampen i kjeden da, og heller justere volumet på den.

Mye snakk om moderne utstyr her, men begge mine forsterkere er fra 70 tallet 😅 og cd spilleren fra 2002
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg ville nok hatt CD på max eller muligens noen dB lavere. Her kan rørene spille en rolle, og du må nesten bare prøve deg frem.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.722
Antall liker
4.408
Sted
Nøtterøy
Kan du ikke få lånt deg en liten pre mens den du har er på rep slik at du får spilt litt musikk?
 
M

MusicBear

Gjest
Det som mange hevder, at en god forforsterker skal man ikke høre i seg selv - kjøper det fullt ut.

Men, alle som opp gjennom har fortalt at en god forforsterker nærmest hentet ut bass så man nesten skal tro det er koblet til en sub - hva skyldes dette da?

Hvorfor har noen forforsterkere kondisser som en liten effektfoesterker?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Lavry DACen jeg bruker har volumkontroll basert på resistornettverk/rele. Driver effekttrinn helt fint. Det være seg rør eller transistor. Utover det, er min erfaring at ingenting slår gode passive løsninger hvis resten av kjeden legger opp til det. Så jeg kjøper rett og slett ikke dette at en aktiv pre (med massiv strømforsyning) er det eneste som duger. I noen tilfeller er det nok riktig, men da tror jeg problemet like godt ligger andre steder enn i selve "pre-amp"-seksjonen.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.254
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Har til gode å oppleve at ikke en god pre løfter totalopplevelsen.
Så enkelt kan det sies og så enkelt er det! Så Rojohil er et annet sted og det kan hende vi alle har problemer som må løses. Løsningen for meg ligger uansett på pre amp foreløpig.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Tror kanskje den subjektive vurderingen av lydkvalitet er det som varierer mest - sammen med forskjell på innspillingskvalitet.

Når jeg kjører Lavry DACen rett i effekttrinn, så hører jeg som regel ganske stor forskjell på innspillingskvalitet/tonalitet. Noen innspillinger låter stort og fett. Andre smått og grått. Når jeg har hatt/lyttet til utstyr som smører godt på - som harmoniserer outputen. D.v.s. at alt fetes litt opp, dyttes litt lenger frem i lydbildet, blir varmere osv. Med andre ord: Pøser man på med rør og rørrulling eller spesielle konstruksjonsfilosofier for å få det fett nok på favorittskivene, så lider alt annet av musikk man dytter inn samme skjebne. Blir det "ille nok" med fargelegging, viskes forskjellene mellom utgivelsene/innspillingene mer og mer ut og alt låter nokså likt til slutt.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.254
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Tror kanskje den subjektive vurderingen av lydkvalitet er det som varierer mest - sammen med forskjell på innspillingskvalitet.

Når jeg kjører Lavry DACen rett i effekttrinn, så hører jeg som regel ganske stor forskjell på innspillingskvalitet/tonalitet. Noen innspillinger låter stort og fett. Andre smått og grått. Når jeg har hatt/lyttet til utstyr som smører godt på - som harmoniserer outputen. D.v.s. at alt fetes litt opp, dyttes litt lenger frem i lydbildet, blir varmere osv. Med andre ord: Pøser man på med rør og rørrulling eller spesielle konstruksjonsfilosofier for å få det fett nok på favorittskivene, så lider alt annet av musikk man dytter inn samme skjebne. Blir det "ille nok" med fargelegging, viskes forskjellene mellom utgivelsene/innspillingene mer og mer ut og alt låter nokså likt til slutt.
Har akkurat samme opplevelsen i eget anlegg. Rør pre i 80.000 klassen utklasses av transistor pre i 30.000 klassen hos meg. Den skiller langt bedre på kvalitet i dac og kildemateriale som blir presentert. Men igjen låter jo det meste greit via rør pre. Uansett låter transistor pre langt bedre enn uten pre i kjeden, det meste blir for tynt og flatt.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Blir vanskelig å mene noe uten å vite noe om utstyr. Hvilken dac benyttet du og hva slags effekttrinn snakker vi om? I den forbindelse er jeg ikke så opptatt hva slags preamp(er) du nevner. Fra fordums tid var en av de feteste preampene (ML 380) en slags hybrid som kjørte i passiv når den senset at det var riktig, og gikk over i aktiv modus når det var riktig.

Det er jo på sin plass å nevne at en forforsterkers funskjon egentlig bare skal gjøre to ting:
- å bytte mellom ulike kilder.
- å dempe volumet fra kilden inn i effektforsterker.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.254
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Blir vanskelig å mene noe uten å vite noe om utstyr. Hvilken dac benyttet du og hva slags effekttrinn snakker vi om? I den forbindelse er jeg ikke så opptatt hva slags preamp(er) du nevner. Fra fordums tid var en av de feteste preampene (ML 380) en slags hybrid som kjørte i passiv når den senset at det var riktig, og gikk over i aktiv modus når det var riktig.

Det er jo på sin plass å nevne at en forforsterkers funskjon egentlig bare skal gjøre to ting:
- å bytte mellom ulike kilder.
- å dempe volumet fra kilden inn i effektforsterker.
Og det er her jeg sliter med min meget kritikerroste rørpre. Høyttalere er Paradigm persona 3f, Effekt Chapter audio 250s, Pre for øyeblikket er min gamle Hegel P4mk2, dac er Hegel hd30 som danket ut directstream junior. Har også hatt Hatt Div andre effektforsterkerere i samme anlegg.
Med rør pre var ikke forskjellen mellom dacer stor og jeg kunne levd godt med begge. Med Hegelen skinner dac kvalitetene mye mere igjennom og viser frem hvorfor Hegel dac er bedre.
At en 80K rør pre kamuflerer kilden i mye større grad enn en rimelig transistor pre får meg til å lure på seriøsiteten i denne bransjen. Når jeg leser på diverse forumer hylles også denne pre til de grader og da forstår jeg enda mindre. Hva lytter man etter? Rørene eller musikken?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Uansett låter transistor pre langt bedre enn uten pre i kjeden, det meste blir for tynt og flatt.
Hvordan er det mulig? En pre kan ikke gjøre noe annet enn å degradere eller farge signalet (som teknisk sett er en degradering). Det som kommer ut kan ikke være bedre enn det som går inn. Medmindre forforsterkeren løser tilpassingproblemer som oppstår uten forforsterker.
 
Topp Bunn