Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Helt greit å ikke like Tesla, Apple og andre store produsenter, selv om jeg personlig ikke klarer å se de helt klare sammenhengene utenom muligens mere entusiastiske eiere av nevnte produkter. Men hva er galt med det?
    Dog skrev du at de (jeg) er en gjeng med hallelujafolk som tror de eier verden med kjøretøyene og (telefon/ iPadene?) sine. Det har jeg ingen forståelse for og klarer ikke å kjenne meg igjen i beskrivelsen, så du må gjerne utdype hvorfor du har dette inntrykket? Eller skjærer du bare alle over én kam for å skape en reaksjon her?
    Sikter til lansering showene til Tesla og Apple som nesten er prikk like. Har ikke sagt du var der. Det kommer vel et nytt slikt snart - Battery day. Synes teknologien til Tesla er interessant men så stopper det der så noen bil fra de blir det nok ikke i overskuelig fremtid. Kjenner flere som har Tesla så ikke så vanskelig å sjekke kvaliteten.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Sikter til lansering showene til Tesla og Apple som nesten er prikk like. Har ikke sagt du var der. Det kommer vel et nytt slikt snart - Battery day. Synes teknologien til Tesla er interessant men så stopper det der så noen bil fra de blir det nok ikke i overskuelig fremtid. Kjenner flere som har Tesla så ikke så vanskelig å sjekke kvaliteten.
    Ang Apple og Tesla er jeg enig med deg i at de på mange måter er beslektet. Selve showet er en liten del av det. Begge to har tatt et eksisterende produkt og klart å være så innovative at de har fornyet det helt. Apple oppfant og gjorde smarttelefonen Til allemannseie. Tesla sørget for et kvantesprang i utvikling av biler. De har laget noen fantastisk kule elektriske biler som har fått hele bilindustrien til å legge om produksjonen til strøm. De har vært spydspissen. Showene og Elon Musk tiltrekker seg oppmerksomhet, og det er en del av gamet for å få gjennomført det store prosjektet de har gang i. Det er billig og effektiv markedsføring. Tesla bruker ingen penger på annonser.
    Jeg synes eiergleden og bruksgleden med Tesla er fantstisk. De små kosmetiske snarveiene legger ingen demper på det.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    :) X-Peng kan gå å legge seg
    Nå snakker vi:
    modern-citroen-ds-148376_1.jpg
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Ja, hadde bare ikke den helvetes blårussen drept hydractive-fjæringen deres så.
    Elbil med hydraulikken til Citroën hadde vært noe det.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.656
    Sted
    Liten by
    Enhver med litt teknisk innsikt og erfaring ser dette uten å behøve å lene seg på tall. Det er det bare amatører som prøver å ty til men det er fritt frem for de som vil. Forbrenningsmotorer ligger på 40+ til over 50% virkningsgrad i dag.
    40-50%?
    Hvilke biler har 50%? Det er jeg spent på å vite. I forhold til den tekniske innsikten, mener jeg...
    35-40% er vel mere riktig og enda mindre når det er kaldt.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg er svært skeptisk til el biler mht vekt og rekkevidde - og ikke minst risiko for ladekøer på veiene. Er dette bare tull eller er det berettighet? Tesla er fine biler også - og er praktiske mht rekkevidde og lading - men er redd alle blåmandagsbiler og reperasjoner - eller er dette overdrevet?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Jeg er svært skeptisk til el biler mht vekt og rekkevidde - og ikke minst risiko for ladekøer på veiene.
    Jeg har kjørt Tesla i 5.5 år og stått i ladekø to ganger. Ene gangen stod jeg fem minutter utenfor Sarpsborg og andre gangen på vei til Trysil i påsken, da stod jeg kanskje 10 minutter. Da var det egentlig nok kapasitet akkurat, men fire av laderene var utilgjengelig grunnet en enorm vannpøl fra hissig snøsmelting og det var fire biler i kø. I sommer så jeg imidlertid at en del ladestasjoner var helt fulle og las om til dels mange biler i kø, men de store stasjonene tar forsåvidt fort unna køene. Langs E6 nordover er det ganske mange alternativer nå, det hjelper også en god del - jeg er ikke veldig kjent på andre strekninger siden det og RV3 (også greit) er de eneste jeg kjører noenlunde regelmessig. Der har jeg hatt helt minimalt med problemer.

    Med Teslas ladenettverk skal man nesten gå inn for det for å finne en problematisk strekning i Sør-Norge. Muligens en del mer trøkk på store utfartsdager som starten og slutten av påsken og denslags, men jeg har kjørt til og fra fjellet (Trysil) hver eneste påske uten å stå i ladekø utover den nevnte episoden med oversvømmelse. Trafikkø har jeg derimot stått en del i.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    40-50%?
    Hvilke biler har 50%? Det er jeg spent på å vite. I forhold til den tekniske innsikten, mener jeg...
    35-40% er vel mere riktig og enda mindre når det er kaldt.
    Mener å huske at F1-motorene passerte 50% virkningsgrad for et par år siden. Kan ikke si at jeg har sett at gemen gatebilteknikk har passert 50% enda, men påståelig er jeg ikke.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elektriske biler er vesentlig mer effektive en fossilbiler. Og vi må også huske på at strømmen vi henter fra nettet blir stadig mer og mer fornybar.
    Bl.a.
    “Consider the Tesla Model S, which has an available 85 kWh battery and a 265 mile range. Consider a similar gas-powered car, which gets 35 mpg. Gasoline contains about 33 kWh of energy per gallon. The Tesla uses 320 Wh/mile of energy (85 kWh/265 miles). The gas powered car uses 940 Wh/mile of energy (33 kWh/35 miles). Once the energy is on board (not counting the efficiency of the power generation, oil refining, or charging), the Tesla is using only about a third as much energy as the comparable gasoline-powered car.”
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Så lenge en elektromotor har en virkningsgrad på noen og nitti prosent skal man neppe være rakettforsker for å forstå at det er langt bedre enn en forbrenningsmotor. Jeg ville ikke lyttet for mye til selverklærte genier som forteller fantastiske historier.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Elektriske biler er vesentlig mer effektive en fossilbiler. Og vi må også huske på at strømmen vi henter fra nettet blir stadig mer og mer fornybar.
    Bl.a.
    “Consider the Tesla Model S, which has an available 85 kWh battery and a 265 mile range. Consider a similar gas-powered car, which gets 35 mpg. Gasoline contains about 33 kWh of energy per gallon. The Tesla uses 320 Wh/mile of energy (85 kWh/265 miles). The gas powered car uses 940 Wh/mile of energy (33 kWh/35 miles). Once the energy is on board (not counting the efficiency of the power generation, oil refining, or charging), the Tesla is using only about a third as much energy as the comparable gasoline-powered car.”
    Det ser ut til å stemme fint med min raske energiforbruksbetraktning i post #7891. Da hadde jeg altså ikke regnet meg vekk.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er svært skeptisk til el biler mht vekt og rekkevidde - og ikke minst risiko for ladekøer på veiene. Er dette bare tull eller er det berettighet? Tesla er fine biler også - og er praktiske mht rekkevidde og lading - men er redd alle blåmandagsbiler og reperasjoner - eller er dette overdrevet?
    Har du Tesla kan du kjøre over så og si hele Vest-Europa uten problemer. Jeg har kjørt 10KKM nå i sørnorge og danmark, og det er helt peace of mind. Jeg var nervøs frem til jeg skjønte at ladenettverket til Tesla fungerer helt knirkefritt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Dette er angivelig den mest energieffektive forbrenningsmotor som finnes, Wärtsiliä 31. Den ligger på ca 50% effektivitet. Som størrelsen indikerer egner den seg relativt dårlig for å brukes i en privatbil eller et nyttekjøretøy.

    Vis vedlegget 659595
    Som en kuriositet har den ABB generatoren på enden en virkningsgrad mellom 97-98% på høy last.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor korroderer det i løpet av så kort tid tror du?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Hvorfor korroderer det i løpet av så kort tid tror du?
    Det er jo tilsynelatende snakk om en styreenhet, så kan jo være helt andre ting: en svak kabelgjennomføring inn i styreenhet, svak kapsling av styreenhet, svak beskyttelse mot eksternt miljø, svakt printkort for styreenhet, bruk av feil bolt for innfesting (galvanisk korrosjon) osv

    Å si at i3 sliter med svakt aluminium (underforstått bærerammen) er ihvertfall det siste jeg hadde tenkt.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Ja, og hvor vil du med dette innlegget WayAhead?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Oljeindustrien og bilindustrien gjør alt de kan for å renvaske fossilbilene og gjøre elbilene møkkete. Motivene er åpenbare går jeg ut i fra.
    Tenk på det når man leser tester og undersøkelser om det ene og det andre.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Og det var det beste du kunne komme opp med?

    Å kunne lese facts er vel kanskje litt over the top for deg?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ;) Det er noen som er glade i alternative fakta..
    Dieselpurker og gas guzzlers hører til i en annen tid. At man blir hengende i den tiden kan jeg godt forstå, har hatt en Plymouth Cuda, Chevrolet Blazer, Ford F-100, Ford Fairmont med preppa 302, Dodge Power Wagon, AMC Hornet, tror det er det jeg har hatt av gas guzzlers. Men livet går videre. Nå er tiden inne for å sale om til elektro:)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Ned fra 5l på mila til 3...
    Dagens F1-biler har 110kg drivstoff som skal rekke til 30mil. Det gir i underkant av 5l/mil i løp. Hva den bruker ved EU kjøresyklus er ikke oppgitt 😎
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Offisielt fra FIA er at ved omlegging fra 2.4L V8 sugemotorer til 1.6L V6 Turbo Hybrid gikk drivstoffforbruket ned fra 5L til 3L pr 10 km. Om tankkapasiteten er 110L max er ikke det det samme som at de fyller full tank, tvert i mot. Mindre fuel på tanken = raskere bil og de kalkulerer alltid minimum for hvert løp/bane. Siden introduksjonen av 1.6L Turbo Hybrid i 2014 har effekt økt kontinuerlig og motorene leverer nå over 1000 hk. Når fuelmengden minsker og dermed bilens vekt reduseres og drivstoffforbruket ytterligere pr 10 km. Lederene i løpet "leaner" i tillegg motoren ut og "cruiser".
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    110kg, ikke liter. Den ble økt fra 105 til 110 i år pga at det ble mye sparekjøring de foregående år. Det hadde ikke vært tema hvis forbruket lå 30-40% under tankkapasitet. Forbruker er dermed noe under 5l/mil.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en tråd primært om elbiler, og jeg har fjernet personangrep og usaklig diskusjon vedrørende bruken av mindre motorer for å spare bensin i Formel 1.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Fikk akkurat mail om at denne kan reserveres nå.
    Kan leveres etter påske har jeg skjønt.

    Audi-e-tron-GT-Concept-01.jpg etron-gt-p4-f.jpg
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.707
    Antall liker
    5.895
    Imponerende motor i Lucid, se sammenligning mot de andre i denne videoen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    VW hadde stengt ned fabrikken i Hannover i sommer for å gjøre klar for produksjonen av bla denne. Blir nok populær i Norge....
    Blir mye å velge i på elbilfronten i løpet av de neste 1-2 år.



    01-greg-vw-idbuzz-drive.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn