Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den pseudotekniske forklaringen for kabelløftere handlet om at de elektromagnetiske feltlinjene rundt kabelen skulle få homogent medie å bevege seg i over og under kabelen, slik at feltet ikke skulle "deformeres". For oss med trehus er ikke dette noe problem (tregulvet ser ut som luft for feltlinjene), og selv med gulv i armert betong vil det ikke skje så veldig mye. De færreste av oss bor i gamle slagskip med dørk av tykt panserstål som kunne gitt en viss "deformasjon" av feltlinjene. Så bambadoo har i grunnen gitt hele forklaringen. Sjelefred for enkelte nevrotikere.
     

    morse

    Banned
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    34
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    0
    Jepp, da vet vi hvorfor dette faktisk er et tweak som virker ;D
    Vis vedlegget 384979
    Kabelrenhold og kabelløftere gir sjelefred.
    Det skyldes vel din TD-124? ;)
    En nettfri helg og 10 sider siden jeg spurte om hvor ideen til kabel løftere kom fra,
    og med så mange høyt utdannede på hfs er dette alt som er kommet opp?
    Renhold og sjelefred?
    Det drejer sig som næsten altid om alle de kondensatorers kvalitet og ikke mindst definitionen af dem, kondensatorer som er alle vegne hvor der er en spændingsforskel, kondensatorer vi umiddelbart ikke kan se eller tænker over, her drejer det sig også om at kunstige tæpper kan statisk oplade plastik-kabler og ikke mindst vibrationer som i særlig grad påvirker de omtalte kondensatore
    Ps jeg ville nok have valgt træ gennemvædet med linolie eller ligende som materiale for kabel-holderer, men det vigtigste er at man har fokus på problemet.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jepp, da vet vi hvorfor dette faktisk er et tweak som virker ;D
    Vis vedlegget 384979
    Kabelrenhold og kabelløftere gir sjelefred.
    Det skyldes vel din TD-124? ;)
    En nettfri helg og 10 sider siden jeg spurte om hvor ideen til kabel løftere kom fra,
    og med så mange høyt utdannede på hfs er dette alt som er kommet opp?
    Renhold og sjelefred?
    Det drejer sig som næsten altid om alle de kondensatorers kvalitet og ikke mindst definitionen af dem, kondensatorer som er alle vegne hvor der er en spændingsforskel, kondensatorer vi umiddelbart ikke kan se eller tænker over, her drejer det sig også om at kunstige tæpper kan statisk oplade plastik-kabler.
    Ps jeg ville nok have valgt træ gennemvædet med linolie eller ligende som materiale for kabel-holderer, men det vigtigste er at man har fokus på problemet.


    Dette med kondensatorer. Hvor alle nordmenn av prionsipp ler av dansker syn eller behandling av disse. Skulle vært morsomt og visst virkemåten til en kondensator, hva den gjør, hvoran den evt. kan påvirkes og av hva - orker du Asbjørn - på en måte så jeg/vi ikke faller av lasset i andre linje som følge av manglende kunnskap :)

    Jeg har ingen danske-filter i meg (samtidig som jeg historisk sett ser Danmark som en av verdens ledende hi-fi land), så om en kunnskapsrik danske svarer på det samme - selvfølgelig like interssant!
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Bi-voks fylte kondensatorer er tingen med tre-hylse på utsiden :D finnes også gitarbyggere som potter pickup på gitar i bi-voks ( blir søt lyd av slikt ) :D

    Mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    A Note about Cable Resonance Many exotic cable vendors enjoy promoting the fallacy that their audio cables eliminate electrical resonance at audio frequencies. The reality is unless the cable is so deliberately poorly designed with added passive elements, it will not resonate at all until frequencies exceed human audibility by well over a decade, and usually in MHz region, as can be seen below.



    https://www.audioholics.com/audio-video-cables/debunking-the-myth-of-speaker-cable-resonance

    https://www.audioholics.com/gadget-reviews/speaker-cable-face-off-1
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette med kondensatorer. Hvor alle nordmenn av prionsipp ler av dansker syn eller behandling av disse. Skulle vært morsomt og visst virkemåten til en kondensator, hva den gjør, hvoran den evt. kan påvirkes og av hva - orker du Asbjørn - på en måte så jeg/vi ikke faller av lasset i andre linje som følge av manglende kunnskap :)!
    Tja, det er ikke så veldig vanskelig. Konseptuelt består en kondensator av to elektrisk ledende plater med et isolerende materiale (dielektrikum) mellom. Kapasitansen er proporsjonal med arealet av de to platene, omvendt proporsjonal med avstanden mellom dem, og proporsjonal med en konstant som beskriver egenskapene til det dielektriske materialet mellom platene. Kretssymbolet for en kondensator er et bra hint om hvordan den er bygget opp:

    symbol_ceramic_capacitor.png


    Det kondensatoren gjør er å lagre energi i det elektriske feltet mellom de to platene når spenningsforskjellen mellom dem øker, og tappe den ut igjen når spenningsforskjellen avtar. Det betyr at en kondensator motsetter seg endring i spenning. F eks brukes store kondensatorer til å glatte strømmen fra en strømforsyning. Ut fra symbolet og oppbygningen er det også nokså opplagt at kondensatorer vil blokkere likestrøm (det er ingen elektrisk forbindelse mellom platene ved DC), mens de vil slippe gjennom høye frekvenser via opp- og utlading av det elektriske feltet. Derfor brukes kondensatorer i serie med signalet som DC-blokkering og høypassfiltre, mens kondensatorer fra signal til jord vil lavpassfiltrere signalet ved å slippe høye frekvenser gjennom til jord. Den mekaniske analogien til en kondensator er fjæring.

    Så finnes det enormt mange forskjellige måter å løse dette på. To metallfolier som er rullet tett sammen med en tynn plastfolie mellom dem er en opplagt måte. I riktig gamle dager brukte man oljedynket papir i stedet for plastfolie (som ikke var oppfunnet ennå). Elektrolyttkondensatorer har et fast eller flytende polarisert dielektrisk medium. Mer her: Types of Capacitor and their Construction

    So far, so good. Det som gjør at kondensatorer likevel kan oppføre seg ulikt er at de har en del andreordens egenskaper i tillegg til kapasitansen. De har en ekvivalent seriemotstand (ESR) og en parasittisk induktans. De to egenskapene gjør at en kondensator vil fungere som en kondensator opp til en viss resonansfrekvens, men over det blir den induktiv og impedansen begynner å øke med frekvens. Ikke bra hvis man vil bruke den som høypassfilter. Ved riktig høye frekvenser må man også se på dielektriske tapsfaktorer, altså hvor mye av energien som går tapt som varme.

    Det er riktig som Kortvarig/morse skriver at det finnes mengder av parasittiske kapasitanser rundt om i en elektrisk krets. De oppstår alle steder hvor to ledere med ulik spenning befinner seg nær hverandre. Da vil det stå et elektrisk felt mellom dem. Men størrelsen av feltet faller som andre potens av avstanden mellom runde ledere (sylinderformet felt rundt hver leder, ikke parallelle plater), og eventuelle andreordens egenskaper i "feilkondensatorer" vil fort bli forsvinnende små. Det kan hende at man behøver å ta hensyn til parasittisk kapasitans, f eks for å sikre at en effektforsterker er stabil, men de andreordens egenskapene ved "feilkondensatorene" bryr man seg ikke så mye om.

    Apropos kabelløftere som reduksjon av "feilkondensatorer": OK, så lederen i kabelen er den ene polen i en "feilkondensator". Hvor er den andre?

    Apropos potting av gitarpickuper: Det er for å hindre mekanisk bevegelse av vindingen i spolen og dermed gjøre den mindre mikrofonisk og mer resistent mot akustisk feedback fra forsterkerne. Gitarpickupen er i prinsippet bare en permanentmagnet som magnetiserer stålstrengene og en spole som registrerer bevegelsen av det magnetiske feltet fra stålstrengene gjennom vindingene i spolen. Det induserer en strøm, som i sin tur setter opp en spenning over inngangen på forsterkeren. Akustisk feedback via lydbølger og mekanisk bevegelse i spolen vil man helst ikke ha. Voksen påvirker ikke den parasittiske kapasitansen mellom vindingene i nevneverdig grad.
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    Den eneste gangen jeg har hatt noen som helst glede av noe slag løfting eller løftere, var da jeg skulle spille en kassett over stereoanlegget, og brakte en Sony Walman professional inn i stuen. Først satte jeg den ned på parketten, men det kom en periodisk nettbrum, i takt med termostaten på varmekabelen. Ved å løfte Walkmannen noen få cm opp fra gulvet var problemet løst. Ikke til å undres over, siden kassett er basert på magnetiske lydhoder!

    Å løfte selve kablene har ufattelig mye mindre å bety, unntatt for renhold, selvsagt.


    Den pseudotekniske forklaringen for kabelløftere handlet om at de elektromagnetiske feltlinjene rundt kabelen skulle få homogent medie å bevege seg i over og under kabelen, slik at feltet ikke skulle "deformeres". For oss med trehus er ikke dette noe problem (tregulvet ser ut som luft for feltlinjene), og selv med gulv i armert betong vil det ikke skje så veldig mye. De færreste av oss bor i gamle slagskip med dørk av tykt panserstål som kunne gitt en viss "deformasjon" av feltlinjene. Så bambadoo har i grunnen gitt hele forklaringen. Sjelefred for enkelte nevrotikere.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    I dag fikk jeg meg en i trynet av dagsformen gitt - gikk ned for å kose meg et par timer, alt lå til rette - alene i huset, kjølig og godt i kjelleren og ingen dårlig samvittighet for husarbeid som var lurt unna. Uansett - det ville seg ikke, fullstendig uinnspirerende, flat lyd, fikk ikke fot, og etter et par CD lengder var det bare å innse at det ikke hadde noe for seg. Bare å rusle opp igjen. Dagsformen er selvsagt det ultimate tweak, skulle gjerne visst mer om hvordan det som påvirker musikkopplevelsen i denne sammenhengen fungerer.
    Kjenner meg veldig igjen i dette, og har nevnt det tidligere på forumet. På ekstra dårlige dager kan man nesten bli manisk depressiv over hvor kjipt det alt for dyre anlegget spiller.

    Når man attpåtil ser andre med mye billigere anlegg avfeie hele argumentet om dagsform, og at deres anlegg alltid spiller rått, og med fot. Da lurer jeg noen ganger på hva i helsike jeg egentlig bruker så mye tid på penger på..

    Heldigvis har jeg kjøpt meg mikrofon og tatt en måling i rew, hvor jeg fikk en forholdsvis ok og lik frekvenskurve på begge kanalene. Etterpå spilte anlegget mye bedre...
    Objektiv my ass.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette med kondensatorer. Hvor alle nordmenn av prionsipp ler av dansker syn eller behandling av disse. Skulle vært morsomt og visst virkemåten til en kondensator, hva den gjør, hvoran den evt. kan påvirkes og av hva - orker du Asbjørn - på en måte så jeg/vi ikke faller av lasset i andre linje som følge av manglende kunnskap :)!
    Tja, det er ikke så veldig vanskelig. Konseptuelt består en kondensator av to elektrisk ledende plater med et isolerende materiale (dielektrikum) mellom. Kapasitansen er proporsjonal med arealet av de to platene, omvendt proporsjonal med avstanden mellom dem, og proporsjonal med en konstant som beskriver egenskapene til det dielektriske materialet. Kretssymbolet for en kondensator er et bra hint om hvordan den er bygget opp.

    Det kondensatoren gjør er å lagre energi i det elektriske feltet mellom de to platene når spenningsforskjellen mellom dem øker, og tappe den ut igjen når spenningsforskjellen avtar. Det betyr at en kondensator motsetter seg endring i spenning. F eks brukes store kondensatorer til å glatte strømmen fra en strømforsyning. Ut fra symbolet og oppbygningen er det også nokså opplagt at kondensatorer vil blokkere likestrøm (det er ingen elektrisk forbindelse mellom platene ved DC), mens de vil slippe gjennom høye frekvenser via opp- og utlading av det elektriske feltet. Derfor brukes kondensatorer i serie med signalet som DC-blokkering og høypassfiltre, mens kondensatorer fra signal til jord vil lavpassfiltrere signalet ved å slippe høye frekvenser gjennom til jord. Den mekaniske analogien til en kondensator er fjæring.

    Så finnes det enormt mange forskjellige måter å løse dette på. To metallfolier som er rullet tett sammen med en tynn plastfolie mellom dem er en opplagt måte. I riktig gamle dager brukte man oljedynket papir i stedet for plastfolie (som ikke var oppfunnet ennå). Elektrolyttkondensatorer har et fast eller flytende polarisert dielektrisk medium. Mer her: Types of Capacitor and their Construction

    So far, so good. Det som gjør at kondensatorer likevel kan oppføre seg ulikt er at de har en del andreordens egenskaper i tillegg til kapasitansen. De har en ekvivalent seriemotstand (ESR) og en parasittisk induktans. De to egenskapene gjør at en kondensator vil fungere som en kondensator opp til en viss resonansfrekvens, men over det blir den induktiv og impedansen begynner å øke med frekvens. Ikke bra hvis man vil bruke den som høypassfilter. Ved riktig høye frekvenser må man også se på dielektriske tapsfaktorer, altså hvor mye av energien som går tapt som varme.

    Det er riktig som Kortvarig/morse skriver at det finnes mengder av parasittiske kapasitanser rundt om i en elektrisk krets. De oppstår alle steder hvor to ledere med ulik spenning befinner seg nær hverandre. Da vil det stå et elektrisk felt mellom dem. Men størrelsen av feltet faller som andre potens av avstanden mellom runde ledere (sylinderformet felt rundt hver leder, ikke parallelle plater), og eventuelle andreordens egenskaper i "feilkondensatorer" vil fort bli forsvinnende små. Det kan hende at man behøver å ta hensyn til parasittisk kapasitans, f eks for å sikre at en effektforsterker er stabil, men de andreordens egenskapene ved "feilkondensatorene" bryr man seg ikke så mye om.

    Apropos kabelløftere som reduksjon av "feilkondensatorer": OK, så lederen i kabelen er den ene polen i en "feilkondensator". Hvor er den andre?

    Apropos potting av gitarpickuper: Det er for å hindre mekanisk bevegelse av vindingen i spolen og dermed gjøre den mindre mikrofonisk og mer resistent mot akustisk feedback fra forsterkerne. Gitarpickupen er i prinsippet bare en permanentmagnet som magnetiserer stålstrengene og en spole som registrerer bevegelsen av det magnetiske feltet fra stålstrengene gjennom vindingene i spolen. Det induserer en strøm, som i sin tur setter opp en spenning over inngangen på forsterkeren. Akustisk feedback via lydbølger og mekanisk bevegelse i spolen vil man helst ikke ha. Voksen påvirker ikke den parasittiske kapasitansen mellom vindingene i nevneverdig grad.


    Hva du kan Asbjørn og hvor god du er til å forklare :) Kan tenke meg at din bedre halvdel ikke uten videre innleder en konflikt med deg :)

    Well, fra jenter til hifi; i fjor, under (den fantastiske) hi-fi messen i København. Fikk jeg se noe som fikk meg til å undre voldsomt (Orso tror jeg så det samme). Det var en gedigen Duelund kondensator festet bakpå et ca. 20 år gammelt høyttalerkabinett, riktig nok med nye Scan Speak eheter for noen få år siden, men disse store runde tunge stygge Duelund sakene opptok hele bredden på kabinettet (6,5" bass-bredde).
    Eier av høyttalerne; Lars Clausen ( www.newclassd.dk ) og som HATER dyre komponenter og spesielt av analog art. Jeg kjenner han, han sa: - Bjørn, du kommer bare ikke utenom de der Duelund i diskanten til ca. 3.000 for stykket!
    Kan legge til at jeg ALDRI før har hørt en trommevisp så levende, luftig, lettklingende og naturstrig god som om trommissen satt 1 m foran meg. Bedre gengitt av en relativt rimelig Scan Speak dome med denne Duelundkondesatoren - enn diskantstaver, horn, elektrostater - alt!

    Asbjørn; hva vil DU si om en slik megastor & megadyr & megaklumpete & megaupraktisk & megastygg kondensator?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jazz at the Pawnshop 3 har den helt rigtige lyd. Når anlægget er godt nok lyder det som uforstærket livelyd.
    ...hvis man har en preferanse til jazz og akustiske fremførelser. Som er én stilart i en hel mengde ulike typer musikk. Eksempelvis har for eksempel metal-sjangeren andre fokusområder i gjengivelsen enn hva et klassisk orkester har.

    På samme måte som at et Picasso-bilde er like mye kunst som et Leonardo da Vinci-bilde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn; hva vil DU si om en slik megastor & megadyr & megaklumpete & megaupraktisk & megastygg kondensator?
    Jeg vil ikke si så mye om den, annet enn at jeg selv foretrekker aktive løsninger uten noen som helst passive komponenter etter effektforsterkerne. Bare kobberkabel fra forsterkerutganger til høyttalerelementer. Når det ikke er noen kondensatorer der i det hele tatt er ikke andre- og tredjeordens egenskaper ved kondensatorene spesielt viktige, heller ikke graden av vibrasjonsdemping som er salgsargumentet for CAST-kondensatorene. Foliekondensatorer er ikke kjent for å være spesielt mikrofoniske, i motsetning til enkelte keramiske kondensatorer (som ingen ville brukt i signalkjeden), så jeg er litt avventende til hvilket problem de egentlig prøver å løse her. Derimot er det lett å se at den svære dingsen vil ha stor parasittisk induktans og lav egenresonansfrekvens, bare ut fra den geometriske oppbygningen av den.

    Generelt er jeg rimelig skeptisk til å bruke passive komponenters bivirkninger til å forsøke å kompensere for andre feil. Heller flatest mulig respons gjennom størst mulig del av anlegget, og så finjustering til smak & behag med eq til slutt.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Mase litt videre

    A Note about Cable Resonance Many exotic cable vendors enjoy promoting the fallacy that their audio cables eliminate electrical resonance at audio frequencies. The reality is unless the cable is so deliberately poorly designed with added passive elements, it will not resonate at all until frequencies exceed human audibility by well over a decade, and usually in MHz region, as can be seen below.



    https://www.audioholics.com/audio-video-cables/debunking-the-myth-of-speaker-cable-resonance

    https://www.audioholics.com/gadget-reviews/speaker-cable-face-off-1

    Spinne litt videre.
    mulig mer relevant med signalkabler da signal skal inn i elektronikk og forsterkes,
    og det at det nå er blitt en del oppmerksomhet ang. støy opp til 150kHz på nettet.

    3.4.3 Related problems Potential consequences of inter-harmonics are in IEC-61000-4-7 listed as: •

    Noise in audio amplifiers

    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...irs-audiofile-liv-19.html#BDZCLvThPht2pQqb.99

    IEEE Xplore Abstract - Standards for supraharmonics (2 to 150 kHz)
    http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-20.html


    Et støyområde på nettet som tidligere var helt uinteressant,men dette er harmoniske.

    Passiv intermodulasjon som forårsaker f.eks utfall av mobilnett har ikke sitt opphav i harmoniske,
    men i kontakter,vibrasjoner i kabler etc.
    Intermodulasjon er også et "biprodukt" ved AC smelting av mangan
    Jeg vil tro at intermodulsjon kan plage elektronikk mer enn supraharmoniske opp til 150 kHz.(selverfart)
    Den drillen som brukes i video gir ikke noe annet enn lavfrekvent vibrasjon.
    En vinyl rigg bør jo ikke plasseres der trykkbølger i rommet er på sitt kraftigste.
    Kabler,især signalkabler?
    Relevant i HiFi?Supraharmoniske var inntil nylig også irrelevant ang.HiFi.










    https://www.youtube.com/watch?v=x2pZ_j5nvB0




    Hvor mange hifi produsenter har tilgang til og bruker noe slikt?


     
    Sist redigert:

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Her tar du nok feil så det griner, Trygve. Forskning på feks motorteknologi, alt fra jet til semidiesler, foregår i svært stort omfang ved tradisjonelle forskningsinstitusjoner, NTNU og SINTEF deriblant. At dette er helt eller delfinansiert av industrien er forsåvidt uinteressant. Skipstanken i Trondheim er faktisk en av verdens beste på sitt område. At flere av verdens største industrikonsern, som feks Samsung, har sine egne forskningsavdelinger, er ikke noen forkleinelse for det som forskes fram, målrettet for at disse selskapene skal utvikle nye produkter - for å tjene mer penger, - overhodet ikke noe galt i det. At det ikke foregår noen seriøs forskning på ting som feks audiokabler, har nok sin enkle forklaring i at forskningsmiljøene, med den kunnskap de faktisk allerede har, stort sett avskriver "fantasiteoriene" med et skuldertrrekk, betyr ganske enkelt at de som faktisk allerede vet mest anser det som svada.
    Har selv master fra NTNU så jeg kjenner brukbart til hva NTNU/ SINTEF driver med. Men må sette ting litt på spissen for enkelhets skyld for det er mange her som åpenbart aldri har vært i nærheten av slike steder og det er ingen vits å komplisere det for mye for dem. Klart jeg vet de driver forskning på områder som kan være relevant for motorer og slikt.
    Men så vidt jeg vet går ikke Sony eller Burmester eller andre til noe universitetsmiljø for å be dem forske for seg. Det betyr ikke at de bare driver tull. Det betyr at de har kompetanse selv, vet hva de driver meg og henvender seg til et publikum som setter mer pris på god lyd enn en merkelapp med "utviklet av professor sånn og sånn".
    Forresten kan selvutnevnte "objektivister" spørre seg selv en gang til hvorfor de "objektive" ideene deres om lyd aldri ser ut til å nå utenfor et knøttlite hjørne av internett, hvor vi nå befinner oss.
    Jobber selv ved NTNU og vi leier til stadighet inn forelesere fra det private næringsliv. Høgskole og universitetsmiljøet har til info ikke enerett på kunnskap, selv om de har enerett på å tildele kunnskaps-titler...

    Funbunny
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er vel helt normalt - næringslivet leier inn fra U/H miljøet og U/H leier inn fra næringslivet, Det er vel ikke logisk at offentlige institusjoner skal forske på absolutt alt,- noe blir så ensrettet at det blir helt naturlig at næringsaktører gjør dette sjøl. Kanskje ikke så veldig utbredt i Norgw, men særdeles vanlig i det store utland.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Studentene mine spør av og til om hvordan engler forholder seg til musikk. Siden de (kartesisk sett) er ånd som forholder seg umiddelbart til de primære egenskaper, men ikke har tilhold i en kropp, og derfor heller ikke har tilgang til de sekundære egenskapene, så er det ikke helt greit.
    Underviser du samme studentene som Märtha Louise? :D
     
    Sist redigert av en moderator:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    En nettfri helg og 10 sider siden jeg spurte om hvor ideen til kabel løftere kom fra,
    og med så mange høyt utdannede på hfs er dette alt som er kommet opp?
    Renhold og sjelefred?
    Vet ikke hvor ideen til kabelløftere opprinnelig kommer fra, men jeg mener å huske at George Cardas anså statisk elektrisitet som en negativ faktor som påvirket lyden via isolasjonen i kablene, og at de derfor ikke burde ligge på feks kunststofftepper. Han var også tilhenger av å la kablene ligge i ro når de ført var dandert på plass. Hvis det å løfte dem opp fra gulvet hindrer oppbygning av statisk elektrisitet har kanskje kabelløftere et formål likevel.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En nettfri helg og 10 sider siden jeg spurte om hvor ideen til kabel løftere kom fra,
    og med så mange høyt utdannede på hfs er dette alt som er kommet opp?
    Renhold og sjelefred?
    Vet ikke hvor ideen til kabelløftere opprinnelig kommer fra, men jeg mener å huske at George Cardas anså statisk elektrisitet som en negativ faktor som påvirket lyden via isolasjonen i kablene, og at de derfor ikke burde ligge på feks kunststofftepper. Han var også tilhenger av å la kablene ligge i ro når de ført var dandert på plass. Hvis det å løfte dem opp fra gulvet hindrer oppbygning av statisk elektrisitet har kanskje kabelløftere et formål likevel.

    Misforstår jeg, eller er dette en litt artig kontrast til Audioquest sine kabler med DBS, dielectric bias system, eller hva de nå heter, med batterier og spening på isolasjonen til kablene?
     

    morse

    Banned
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    34
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    0
    En nettfri helg og 10 sider siden jeg spurte om hvor ideen til kabel løftere kom fra,
    og med så mange høyt utdannede på hfs er dette alt som er kommet opp?
    Renhold og sjelefred?
    Vet ikke hvor ideen til kabelløftere opprinnelig kommer fra, men jeg mener å huske at George Cardas anså statisk elektrisitet som en negativ faktor som påvirket lyden via isolasjonen i kablene, og at de derfor ikke burde ligge på feks kunststofftepper. Han var også tilhenger av å la kablene ligge i ro når de ført var dandert på plass. Hvis det å løfte dem opp fra gulvet hindrer oppbygning av statisk elektrisitet har kanskje kabelløftere et formål likevel.
    Når kablet ligger i tæppet bliver dette en del af kondensatoren (dialektrikum) som ligger i mellem de to ledere, det er nok mere åbenlyst hvis plus og minus er skilt i hver sin leder, problemet kan man sandsynligvis komme ud over ved at have en skærm separat til plus og minus leder som er lagt til nul.

    Derudover forhindre kabel-løfterer også statisk opladning af plastik fra syntetiske tæpper, også vibrationer kan mindskes, og er plus og minus adskilt , kan kabel-løftere sikre en mere ensartet fejl-kondensator og induktion ved at afstanden mellem lederen kan holdes konstant.
    Så kabel-løftere kan have en funktion.

    En af de mærkelige ting ved hi-fi er at den elektriske størrelse ikke nødvendigvis hænger sammen med den lydmæssige påvirkning, så selvom kondensatoren er meget lille så kan den påvirke lyden lige så meget som en større kondensator , meget lidt forkert type THD kan have stor stor påvirkning på lyden.
    1 Megaohm parallelt med 100 ohm, gør ingen nævneværdig elektrisk forskel men der kan være en lydmæsig forskel som er uforståelig stor. osv..
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    A Note about Cable Resonance Many exotic cable vendors enjoy promoting the fallacy that their audio cables eliminate electrical resonance at audio frequencies. The reality is unless the cable is so deliberately poorly designed with added passive elements, it will not resonate at all until frequencies exceed human audibility by well over a decade, and usually in MHz region, as can be seen below.



    https://www.audioholics.com/audio-video-cables/debunking-the-myth-of-speaker-cable-resonance

    https://www.audioholics.com/gadget-reviews/speaker-cable-face-off-1

    Spinne litt videre.
    mulig mer relevant med signalkabler da signal skal inn i elektronikk og forsterkes,
    og det at det nå er blitt en del oppmerksomhet ang. støy opp til 150kHz på nettet.

    3.4.3 Related problems Potential consequences of inter-harmonics are in IEC-61000-4-7 listed as: •

    Noise in audio amplifiers

    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...irs-audiofile-liv-19.html#BDZCLvThPht2pQqb.99

    IEEE Xplore Abstract - Standards for supraharmonics (2 to 150 kHz)
    http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-20.html


    Et støyområde på nettet som tidligere var helt uinteressant,men dette er harmoniske.

    Passiv intermodulasjon som forårsaker f.eks utfall av mobilnett har ikke sitt opphav i harmoniske,
    men i kontakter,vibrasjoner i kabler etc.
    Intermodulasjon er også et "biprodukt" ved AC smelting av mangan
    Jeg vil tro at intermodulsjon kan plage elektronikk mer enn supraharmoniske opp til 150 kHz.(selverfart)
    Den drillen som brukes i video gir ikke noe annet enn lavfrekvent vibrasjon.
    En vinyl rigg bør jo ikke plasseres der trykkbølger i rommet er på sitt kraftigste.
    Kabler,især signalkabler?
    Relevant i HiFi?Supraharmoniske var inntil nylig også irrelevant ang.HiFi.










    https://www.youtube.com/watch?v=x2pZ_j5nvB0




    Hvor mange hifi produsenter har tilgang til og bruker noe slikt?




    Det ble liksom så stille her,og tynt med kommentarer til innspillet
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Helt riktig,men det blir jo liv selv med de små bevegelsene coaxkablene blir tilført,
    og intermodulasjon trenger vel ikke ligge i verken MHz eller GHz området,
    og siden IEEE nå viser stor interesse hor frekvenser helt opptil 150KHz,
    og i tillegg mener dette påvirker audio komponenter.
    Tidligere var alt over 50nd harmoniske = 2500Hz totalt uinteressant for
    de høye herrer som sitter i div. kommitereer
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var min reaksjon også. Det er bare å se frekvensangivelsen på de forskjellige displayene. Det er ingen bombe at mekanisk deformasjon av en kabel som fører signal ved de frekvensene påvirker signaloverføringen. Det oppstår refleksjoner fra alle diskontinuiteter langs overføringen, både permanente og midlertidige. (Og turtallet på den drillen tilsier at den står så godt som stille når et GHz-signal skal passere.) Man kan sette et buntebånd rundt kabelen og lese av med stor nøyaktighet hvor på kabelen buntebåndet sitter. Digitale overføringer i GHz-området er konstruert for å tåle en del sånt uten å tape data. Men det har liten relevans til audio, hvor en meterlang analog signalkabel bare ikke viser transmisjonslinjeeffekter.

    PIM i kontakter kan være noe mer aktuelt for våre formål. Det er ihvertfall en plausibel mekanisme for å skape små mengder ulineær forvrengning i en signaloverføring. Moralen der er som tidligere: God terminering og bra kontakter er viktigere enn selve kabelen.
     

    morse

    Banned
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    34
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    0
    Er enig med Asbjørn her , også enig i at bøsninger og stik er vigtige , logik for fritgående burhøns, ingen stikforbindelse er bedre end en stikforbindelse , har selv afskaffet alle stik og bøsninger og erstattet med lodning og grimp, det giver en hel del fidelity, og er teknisk optimering/perfektionering, det har ikke noget med det X jeg leder efter at gøre.
    Det mystiske X der gør at kobber sølv og guld lyder forskelligt sammen med mange andre ting.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kunne heller ønsket meg en fjernkontroll med av og på knapp til all kommunikasjon.
    Har ved to anledninger vert helt isolert fra omverden nesten en uke siste år.
    Både Netcom,Telenor og Breiband.no (radio basert breiband) falt ut.
    Nevnte det ved en anledning her på sentralen.Det påvirket lyde.
    Lengtet nesten tilbake til den gang slikt ikke fantes,som jo ikke er så alt for lenge siden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvor mange her er gamle nok til å ha brukt "manuell mobiltelefon" ? :) med anrop til sentralen, og "gå til kanal XX "...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er nå en gang slik at man har et anlegg med en målbar gjengivelse av lyden. Dette gir en subjektiv opplevelse hos lytteren.

    En kan via empiri finne ut at f.eks en svakt fallende frekvenskurve (0dB v 20Hz, -6dB ved 20kHz) fører til subjektivt opplevd bedre lyd enn en helt flat frekvenskurve, selv om anlegget gjengir et opptak av live musikk, som presumtivt skal være korrekt i utgangspunktet (dersom en gjengir det slik det er tatt opp - altså lineæret).

    En har også f.eks bbc-dipen og alle de andre smale frekvensbåndene der en kan påvirke opplevelsen direkte med å lage små diper eller peaker.

    En kan observere og verifisere at disse fenomenene oppstår, men hvordan hjernen kobler dette til en subjektiv opplevelse, og hva en får "fot" av er ikke like godt forstått...

    Det er vel gjerne i det siste steget - det å få fot og en følelsesmessig opplevelse av musikken som spiller, at doble blindtester blir vanskelige å bruke som sannhetsvitne, all den tid testsituasjonen ikke er videre egna til å gi gode musikkopplevelser.

    Nettopp der må en ha tunga i rett munn, for noe av dette med å ha en bra opplevelse fremfor husalteret involverer veldig mye mere en bare målbare egenskaper. Eieglede, gleden over bra håndtverk, design osv er parametre som hverken er målbare og eller objektive sannheter for alle. Alikevel er det en del av opplevelsen. Forferdelig mange tweaks påvirker primært disse siste tingene, altså ikke objektive, målbare egenskaper. Det er forsåvidt greit nok, og folk må gjerne bruke pengene på det de vil.

    At produsentene kommer med ikke verifiserbart technobabbel er vel egentlig en del av prosessen med å frembringe produktets "reality distortion field"...

    Johan-Kr
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Det var min reaksjon også. Det er bare å se frekvensangivelsen på de forskjellige displayene. Det er ingen bombe at mekanisk deformasjon av en kabel som fører signal ved de frekvensene påvirker signaloverføringen. Det oppstår refleksjoner fra alle diskontinuiteter langs overføringen, både permanente og midlertidige. (Og turtallet på den drillen tilsier at den står så godt som stille når et GHz-signal skal passere.) Man kan sette et buntebånd rundt kabelen og lese av med stor nøyaktighet hvor på kabelen buntebåndet sitter. Digitale overføringer i GHz-området er konstruert for å tåle en del sånt uten å tape data. Men det har liten relevans til audio, hvor en meterlang analog signalkabel bare ikke viser transmisjonslinjeeffekter.

    PIM i kontakter kan være noe mer aktuelt for våre formål. Det er ihvertfall en plausibel mekanisme for å skape små mengder ulineær forvrengning i en signaloverføring. Moralen der er som tidligere: God terminering og bra kontakter er viktigere enn selve kabelen.
    Var en gang på et foredrag med A.J. van den Hul, og han påpekte at du aldri skulle lodde hvis du ikke hadde sovet godt ;-)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.388
    Antall liker
    102.359
    Torget vurderinger
    23
    Jeg pleier å lodde stemningen før lytting - sabla bra tweak og gratis også.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Jeg pleier å lodde stemningen før lytting - sabla bra tweak og gratis også.
    Stemningslodd høres ut som en fin og lettsolgt tweak eller gadget, går sikkert hjem hos målemafian også. Greit med nøyaktige stemningsmålinger.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.388
    Antall liker
    102.359
    Torget vurderinger
    23
    Nei, den var ny - men ser interessant ut!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg pleier å stemme loddingene før jeg lytter jeg. Å stemme de til A=432 er visst bra for sjelefreden.....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.560
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Det kan ikke stemme. Bruker du for mange lodd kan lydbildet bli litt tungt og loddent.
    (PS: Det kan selvsagt rettes opp ved loddtrekning)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn