Bygging av ncore-forsterker, 2x NC400 / SMPS600

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Et innspill til om digital kontra klasse A.

    Har diskutert en del med Flemming Smith, teknisk direktør hos Lyngdorf.

    Han sier at den opplevde "oppløsningen" fra klasse A kun er en EQ sak som lett fikses i Lyngdorf og i andre digitale forsterkere.

    Vis vedlegget flying pig.bmp
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    det der så ikke bra ut,sikkert at ikke jording av kabinett hadde hjulpet?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Et innspill til om digital kontra klasse A.

    Har diskutert en del med Flemming Smith, teknisk direktør hos Lyngdorf.

    Han sier at den opplevde "oppløsningen" fra klasse A kun er en EQ sak som lett fikses i Lyngdorf og i andre digitale forsterkere"
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Sanseløs!! ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.842
    Antall liker
    10.657
    Torget vurderinger
    10
    For the record så skrev jeg ikke det fordi jeg var enig. Tvert i mot.
    Fruen, junior, RoDa og LMC har vært hos meg og testet Lyngdorf og Pass mot hverandre og alle foretrakk Pass.
    Bakken stakkars han skyldte på omfattende bruk av sirkelsag uten hørselvern gjennom et langt og brokete yrkesliv hi hi.
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Nevner igjen at signalet på utgangen er helt som det skal være. Ikke noe feil. Klasse D vil ha litt switche-støy på utgangen som i frekvens ligger laaangt over det som har noe å si for oss ... og høyttalerene.

    Men at vi må bruke EQ for å få den til å høres ut som en klasse A gir meg noen hint om at den ikke er helt perfekt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nevner igjen at signalet på utgangen er helt som det skal være. Ikke noe feil. Klasse D vil ha litt switche-støy på utgangen som i frekvens ligger laaangt over det som har noe å si for oss ... og høyttalerene.
    Dette er ikke noe jeg har peiling på, men som nevnt tidligere så har du koblet akkurat slik Bruno Putzeys har advart imot. Og lurer jeg på om forsterkeren oscillerer p.g.a. kablingen?

    Men at vi må bruke EQ for å få den til å høres ut som en klasse A gir meg noen hint om at den ikke er helt perfekt.
    Hvem har sagt det om Ncore? Og perfekt i forhold til hvilke oppsett?

    Helt greit at du foretrekker Pass F5 i ditt oppsett. Har sett andre som har foretrukket Ncore framfor Nelson Pass forsterkere.
    Den mest transparente Nelson forsterkeren vil uansett låte rimelig identisk med Ncore. For de fleste blir da ulempene med klasse A noe man ikke ser poenget med. Foretrekker med en viss farging vil det alltid variere hva folk foretrekker.
    Derimot ingen tvil om at de beste klasse A forsterkerne er kanon forsterkere og målemessig kan de teoretisk bli bedre enn klasse D.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Selvsagt er ikke klasse D perfekt.Langt derifra. Verste synderen er kanskje godt med global negativ feedback slik jeg ser det.På et litt mer jordnært plan så betyr global feedback at man sender deler av det sårbare musikksignalet i loop,fra utgang til inngang i kretsen.Fidelity my ass.
    Jeg har ikke giddet sette meg inni hvordan en klasse D virker,men det er vel slik at de foretar godt med modulering av signalet,signalet går gjennom mange kjipe motstander,kondiser osv.,det må filtreres på utgangen osv. Viss man virkelig innbiller seg at slikt ikke både legger til og trekker fra ganske solid så vil jeg påstå man bør studere materien litt dypere.
    Musikksignalet er meget sårbart.Absolutt alt forandrer utgangspunktet.Gjentar til det kjedsommelige at absolutt alle kabler,motstander,kondiser,rør,trafoer,transistorer,psu'er,osv kødder godt med signalet.

    Det sagt så har jeg en Hypex UcD 400 basert sak som jeg syns spiller musikk helt greit.Tar den gjerne fremfor veldig mye dyrerere ting jeg har hørt,både rør og transistor.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.842
    Antall liker
    10.657
    Torget vurderinger
    10
    Det med å "legge til og trekke" fra tenker jeg at også gjelder i AD-DA i Groundsound (som har blitt så populær). Kan ikke forstå annet enn at det blir et filter. Men jeg har ikke hørt det så det blir kun spekulasjoner.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.833
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Sveinung: du skriver at signalet på utgangen er helt som det skal være.
    Hva er det du viste bilder av ? Det ser ikke pent ut .
    Med fare for å avsløre egen uforstand : Hvordan kan signalet være som det skal når det ser ut som skrukkene mellom skinkene til tante Olga ?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Verste synderen er kanskje godt med global negativ feedback slik jeg ser det.På et litt mer jordnært plan så betyr global feedback at man sender deler av det sårbare musikksignalet i loop,fra utgang til inngang i kretsen.Fidelity my ass.
    Nå er vel NCore modulen 9 cm i diameter - så det å tro at denne globale feedbacken på noen få centimeter med lyshastighet skal påvirke singalet på utgangen for frekvens i audiobåndet er vel å være litt skeptisk. Snarere tvert i mot er vel den betydelige globale feedbacken litt av styrken til modulen - noe som gjør at den i praksis har null i utgangsimpedans og er tilnærmet upåvirket av lasten den jobber mot.

    I så måte kunne det vært morro å se en sammenligning når begge forsterkerne lever godt med effekt i en last med stor fasevinkel!


    Mvh
    OMF
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Vi blir tutet ørene fulle av måleentusiaster at digitalt er tilnermet perfekt,men det er det absolutt ikke.
    Digitalt knuser signalet i 0 og 1 tall.Etter min mening blir det derfor en smått diffus sammensetning etter dette enn hva man kan få til med det beste av analogt.
    Men begge deler har fordeler og ulemper. Dessuten er omtrent alt innspillt materiale i dag hvert gjennom minst en eller 25 AD/DA konvertere i innspillings og mastringskjeden.Dette gjelder også live via PA-annlegg.Sjeldent de ikke har 1 eller 10 digitale dingser i PA oppsettet i dag.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.277
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    velkommen etter til kjønnsløse Ncore imo

    akademisk tilnærming til reproduksjon av følelsesladet musikk
    hadde sikkert passet bra til PA i Berlin i 1939 imo

    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Eins-Null-Eins i stedenfor Eins-Zwei-Drei!!! Arbitrary Macht Frei!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.425
    Antall liker
    35.206
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi blir tutet ørene fulle av måleentusiaster at digitalt er tilnermet perfekt,men det er det absolutt ikke.
    Digitalt knuser signalet i 0 og 1 tall.Etter min mening blir det derfor en smått diffus sammensetning etter dette enn hva man kan få til med det beste av analogt.
    Kan hende du har rett, eller kanskje ikke, men resonnementet har ingen ting med ncore eller klasse D å gjøre. En klasse D-forsterker er ikke digital, men er en analog forsterkerteknologi.

    Det analoge inngangsignalet modulerer en høyfrekvent bærebølge som så lavpassfiltreres, og man står igjen med en forsterket utgave av inngangssignalet. Kan sammenlignes med FM radio. Det er ingen A/D eller D/A konverteringer i en klasse D-forsterker, heller ikke i Hypex UcD eller ncore. Forskjellen på UcD og ncore er at ncore har en nøstet tilbakekoblingssløyfe som er enda mer effektiv til å undertrykke uønskede biprodukter i utgangssignalet, derav de gode måleverdiene i audiobåndet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    velkommen etter til kjønnsløse Ncore imo

    akademisk tilnærming til reproduksjon av følelsesladet musikk
    hadde sikkert passet bra til PA i Berlin i 1939 imo

    mvh
    Leif
    Hehe. Like kjønnløse som hvilken som helst nøytral forsterker, uavhengig av prinsipp.
    Bare rør duger for enkelte. :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Verste synderen er kanskje godt med global negativ feedback slik jeg ser det.På et litt mer jordnært plan så betyr global feedback at man sender deler av det sårbare musikksignalet i loop,fra utgang til inngang i kretsen.Fidelity my ass.
    Nå er vel NCore modulen 9 cm i diameter - så det å tro at denne globale feedbacken på noen få centimeter med lyshastighet skal påvirke singalet på utgangen for frekvens i audiobåndet er vel å være litt skeptisk. Snarere tvert i mot er vel den betydelige globale feedbacken litt av styrken til modulen - noe som gjør at den i praksis har null i utgangsimpedans og er tilnærmet upåvirket av lasten den jobber mot.

    I så måte kunne det vært morro å se en sammenligning når begge forsterkerne lever godt med effekt i en last med stor fasevinkel!


    Mvh
    OMF
    Jeg mener det er hørbart ja.Spessielt med tanke på veldig lavtnivå info på platene.Og ved høyere frekvenser,cymbaler,osv. Jeg mener man hører det i praksis ved gode enkle opptak,man hører mer av naturlig utklinging av instrument,klangfarger,opptaksrommet uten feedbck.Feedback har også etter mine begrep en ørliten dynamisk kompressor effekt,og at musikken får et mer mekanisk preg.Ikke rart,feedback er en mekanisk/teknisk inngripen fordi man skal rette opp en feil i at forsterkningen verken er lineer nok eller har lav nok utgangsimpedans i seg selv.Man kan ikke rette opp feil med å innføre enda en.
    Man kan alltids argumentere med at der også er fordeler teknisk med feedback,for det er der.Lav utgangsimpedans er jeg enig er ønskelig.

    Samme hvor godt desse feedback kretsene måler ved høy utgangseffekt så har jeg i alle rørforsterkere der jeg har kuttet den opplevd at forsterkeren blir mye mer stabil,nyansert og dynamisk i gjengivelsen av lave frekvenser,og selvsagt da også hele resten av frekvensområdet jeg hører.Viktigst av alt er at det musiserer mer naturlig og jeg dras nermere musikken.Med feedback står basselementene ofte og flagrer når man presser kretsen.Jo høyere signalet er på utgangen jo høyere er signalet som blir sendt tilbake til start. Det er naturlig at dette må skape en form for kaos. At dette ikke skal vere mulig å finne på målinger er mer enn jeg forstår. Jeg tror man ofte måler på feil ting.....

    En klasse A rørforsterker uten feedback låter for så vidt mer og mer dritt og unaturlig jo mer effekt og forvrenging den pøser ut.Det er ikke ved høy effekt de har sin force. Men samtidig så klipper de på en meget fin og naturlig måte,og man har ikke globalfeedback kaoset mixet inni signalet...

    Jeg sier definitivt ikke at klasse A uten global feedback er perfekt,men skal jeg si min personlige mening om hva jeg mener er 2 eksempel på gode forsterkere som jeg vil annta er av det mest troverdige musikkformidlere per i dag så kan jeg trekke frem Audio Note UK Gakuon og Nelson Pass Sit1 og 2 lignende. Men de har ikke allverdens med effekt og de krever tilpasning med tanke på høytalere for å få ut det beste av de. Samtidig så forandrer begge desse 2 forsterkerene det opprinnelige signalet helt sikkert en god del de også,som alt annet.

    Folk må begynne å slå fra seg tanken om at ting er best som i tilnermet perfekt.Jeg har ivertfall sluttet med det:) Synes mange som hyller klasse D og digitalt har en tendens til å dra det tilnermet perfekt kortet.Signalet på inngang er lik utgang fordi Bruno Pulitzer kan vise til noen fancy THD målinger......

    Mvh
    Rune
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.277
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Asbjørn:
    på meg virker det som det sopes med mere enn uønskede biprodukter og at disse er så godt innblandet i de ønskede signalene at de ikke uten videre kan separeres uten uønskede effekter
    men jeg er ikke overrasket over synspunktet, når jeg hører hvordan folk ranter i vei om lydopplevelser på Horten messa
    eneste naturlig lyd jeg hørte der var bølgeskvulp og Bastøy ferja
    samt deler av opplevelsen i kjellern hos Audioaktøren
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Vi blir tutet ørene fulle av måleentusiaster at digitalt er tilnermet perfekt,men det er det absolutt ikke.
    Digitalt knuser signalet i 0 og 1 tall.Etter min mening blir det derfor en smått diffus sammensetning etter dette enn hva man kan få til med det beste av analogt.
    Kan hende du har rett, eller kanskje ikke, men resonnementet har ingen ting med ncore eller klasse D å gjøre. En klasse D-forsterker er ikke digital, men er en analog forsterkerteknologi.

    Det analoge inngangsignalet modulerer en høyfrekvent bærebølge som så lavpassfiltreres, og man står igjen med en forsterket utgave av inngangssignalet. Kan sammenlignes med FM radio. Det er ingen A/D eller D/A konverteringer i en klasse D-forsterker, heller ikke i Hypex UcD eller ncore. Forskjellen på UcD og ncore er at ncore har en nøstet tilbakekoblingssløyfe som er enda mer effektiv til å undertrykke uønskede biprodukter i utgangssignalet, derav de gode måleverdiene i audiobåndet.
    Ja,jeg er klar over at klasse D ikke er digitalt.Det var som et svar til HELs Groundsound kommentar.
    Men det er uansett stort sett samme personene som hyller klasse D og digitalt som tilnermet perfekt basert på et sett med tilnermet perfekte måledata.

    Hadde satt pris på om du gidder å forklare en grønskolling som meg enda litt nøyere hva som skjer med signalet fra inngang til forsterket utgang i en klasse D sak:)
    Hva slags dings er det som foretar moduleringen? Har enda ikke helt fått med meg om klasse D har transistorer som forsterker signalet på utgangen ?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Verste synderen er kanskje godt med global negativ feedback slik jeg ser det.På et litt mer jordnært plan så betyr global feedback at man sender deler av det sårbare musikksignalet i loop,fra utgang til inngang i kretsen.Fidelity my ass.
    Nå er vel NCore modulen 9 cm i diameter - så det å tro at denne globale feedbacken på noen få centimeter med lyshastighet skal påvirke singalet på utgangen for frekvens i audiobåndet er vel å være litt skeptisk. Snarere tvert i mot er vel den betydelige globale feedbacken litt av styrken til modulen - noe som gjør at den i praksis har null i utgangsimpedans og er tilnærmet upåvirket av lasten den jobber mot.

    I så måte kunne det vært morro å se en sammenligning når begge forsterkerne lever godt med effekt i en last med stor fasevinkel!


    Mvh
    OMF
    Jeg mener det er hørbart ja.Spessielt med tanke på veldig lavtnivå info på platene.Og ved høyere frekvenser,cymbaler,osv. Jeg mener man hører det i praksis ved gode enkle opptak,man hører mer av naturlig utklinging av instrument,klangfarger,opptaksrommet uten feedbck.Feedback har også etter mine begrep en ørliten dynamisk kompressor effekt,og at musikken får et mer mekanisk preg.Ikke rart,feedback er en mekanisk/teknisk inngripen fordi man skal rette opp en feil i at forsterkningen verken er lineer nok eller har lav nok utgangsimpedans i seg selv.Man kan ikke rette opp feil med å innføre enda en.
    Man kan alltids argumentere med at der også er fordeler teknisk med feedback,for det er der.Lav utgangsimpedans er jeg enig er ønskelig.

    Samme hvor godt desse feedback kretsene måler ved høy utgangseffekt så har jeg i alle rørforsterkere der jeg har kuttet den opplevd at forsterkeren blir mye mer stabil,nyansert og dynamisk i gjengivelsen av lave frekvenser,og selvsagt da gså hele resten av frekvensområdet jeg hører.Viktigst av alt er at det musiserer mer naturlig og jeg dras nermere musikken.Med feedback står basselementene ofte og flagrer når man presser kretsen.Jo høyere signalet er på utgangen jo høyere er signalet som blir sendt tilbake til start. Det er naturlig at dette må skape en form for kaos. At dette ikke skal vere mulig å finne på målinger er mer enn jeg forstår. Jeg tror man ofte måler på feil ting.....

    En klasse A rørforsterker uten feedback låter for så vidt mer og mer dritt og unaturlig jo mer effekt og forvrenging den pøser ut.Det er ikke ved høy effekt de har sin force. Men samtidig så klipper de på en meget fin og naturlig måte,og man har ikke globalfeedback kaoset mixet inni signalet...

    Jeg sier definitivt ikke at klasse A uten global feedback er perfekt,men skal jeg si min personlige mening om hva jeg mener er 2 eksempel på gode forsterkere som jeg vil annta er av det mest troverdige musikkformidlere per i dag så kan jeg trekke frem Audio Note UK Gakuon og Nelson Pass Sit1 og 2 lignende. Men de har ikke allverdens med effekt,det krever tilpasning med tanke på høytalere. Samtidig så forandrer begge desse 2 forsterkerene det opprinnelige signalet helt sikkert en god del de også,som alt annet.

    Folk må begynne å slå fra seg tanken om at ting er best som i tilnermet perfekt.Jeg har ivertfall sluttet med det:) Synes mange som hyller klasse D og digitalt har en tendens til å dra det tilnermet perfekt kortet.Signalet på inngang er lik utgang fordi Bruno Pulitzer kan vise til noen fancy THD målinger......

    Mvh
    Rune
    Jeg har ikke teknisk kompetansen til gå i detalj her - men ved 20kHz - så er altså bølgelengde inne i forsterkeren ca 15 000 meter. Nå er er jo slik feedback en kontinuerlig prosess, men hvis vi later som den måler utgangen, sender korreksjon til inngangen, og venter til det korrigerte signalet har nådd frem før den korrigerer på nytt. Og hvis vi antat at det er 10cm signalvei hver vei - så vil den altså rekke å gjøre 15000/(0,1+0,1) = 75000 korreksjoner på hver sinus ved 20Khz. Et evenutellt avvik her, tviler jeg sterkt på at er hørbart.

    At en forsterkere som mer eller mindre er upåvirket av lasten som kobles til låter anerledes enn forsterker som blir påvirket er ikke overraskende. Til og med mine gamle favoritt DP A1S slet stort bare fasevinkelen ble stor nok.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers så viser vel dette at teknologien og produktene er umodne og ikke brukenes til hifi.

    De som skulle ha vært så uheldig å bli lurt til å kjøpe noe slik kan gjerne ta kontakt med meg - så kan jeg bytte driten i noen kroner! :cool:

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener det er hørbart ja.Spessielt med tanke på veldig lavtnivå info på platene.Og ved høyere frekvenser,cymbaler,osv. Jeg mener man hører det i praksis ved gode enkle opptak,man hører mer av naturlig utklinging av instrument,klangfarger,opptaksrommet uten feedbck.Feedback har også etter mine begrep en ørliten dynamisk kompressor effekt,og at musikken får et mer mekanisk preg.Ikke rart,feedback er en mekanisk/teknisk inngripen fordi man skal rette opp en feil i at forsterkningen verken er lineer nok eller har lav nok utgangsimpedans i seg selv.Man kan ikke rette opp feil med å innføre enda en.
    Man kan alltids argumentere med at der også er fordeler teknisk med feedback,for det er der.Lav utgangsimpedans er jeg enig er ønskelig.

    Samme hvor godt desse feedback kretsene måler ved høy utgangseffekt så har jeg i alle rørforsterkere der jeg har kuttet den opplevd at forsterkeren blir mye mer stabil,nyansert og dynamisk i gjengivelsen av lave frekvenser,og selvsagt da gså hele resten av frekvensområdet jeg hører.Viktigst av alt er at det musiserer mer naturlig og jeg dras nermere musikken.Med feedback står basselementene ofte og flagrer når man presser kretsen.Jo høyere signalet er på utgangen jo høyere er signalet som blir sendt tilbake til start. Det er naturlig at dette må skape en form for kaos. At dette ikke skal vere mulig å finne på målinger er mer enn jeg forstår. Jeg tror man ofte måler på feil ting.....
    Ved bruk av riktig feedback, så det i dag ingen undersøkelser som har påvist at det er hørbart. Men man skal aldri si aldri og utelukke noe helt. Uansett blir i dag bare egne tanker og som står i strid til studiene vi har.
    Les gjerne artikkelen til Bruno om feedback.
    Jeg sier definitivt ikke at klasse A uten global feedback er perfekt,men skal jeg si min personlige mening om hva jeg mener er 2 eksempel på gode forsterkere som jeg vil annta er av det mest troverdige musikkformidlere per i dag så kan jeg trekke frem Audio Note UK Gakuon og Nelson Pass Sit1 og 2 lignende. Men de har ikke allverdens med effekt,det krever tilpasning med tanke på høytalere. Samtidig så forandrer begge desse 2 forsterkerene det opprinnelige signalet helt sikkert en god del de også,som alt annet.
    Ja. De tilfører nettopp hørbar forvrengning. Og trolig en forvrengning som slår godt ut både deg og kanskje mange andre.

    Folk må begynne å slå fra seg tanken om at ting er best som i tilnermet perfekt.Jeg har ivertfall sluttet med det:) Synes mange som hyller klasse D og digitalt har en tendens til å dra det tilnermet perfekt kortet.Signalet på inngang er lik utgang fordi Bruno Pulitzer kan vise til noen fancy THD målinger......

    Mvh
    Rune
    Du har sikkert er poeng i det. Helt perfekt blir kanskje aldri en forsterker. På en annen side finnes det tester som viser at de beste påvirker signalet så lite at man ikke opplever at det tilføres eller trekkes ifra noe. Det er nå tross alt ikke verst. Så får det være opp til enhver hva man velger.

    Kanskje man heller folk i større grad bør innse at de mest transparente forsterkerne ikke automatisk vil gi god lyd i alle anlegg? Og at slike forsterkere vil bli fryktelig avslørende på resten av anlegget, rommet og innspillingene?
    Du skal ikke se helt vekk ifra at du kunne ha kommet til en annen konklusjon med et annet oppsett og rom. Og dessuten er det et godt stykke opp fra UcD uten spenningsregulatorer til Ncore.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ellers så viser vel dette at teknologien og produktene er umodne og ikke brukenes til hifi.

    De som skulle ha vært så uheldig å bli lurt til å kjøpe noe slik kan gjerne ta kontakt med meg - så kan jeg bytte driten i noen kroner! :cool:

    Mvh
    OMF
    Tar noen jeg også! Bør ikke koste mye med slikt søppel. ;D
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.012
    Antall liker
    4.358
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ut fra "white paper" ruller den jo jevnt av oppover.
    Ikke mye, men 10000^n X av event kabelpåvirkning etc. Kullsyren er ute fra farrisen; fremdeles vann..
    Det er kanskje her muligheten for event EQ ligger?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har ikke teknisk kompetansen til gå i detalj her - men ved 20kHz - så er altså bølgelengde inne i forsterkeren ca 15 000 meter. Nå er er jo slik feedback en kontinuerlig prosess, men hvis vi later som den måler utgangen, sender korreksjon til inngangen, og venter til det korrigerte signalet har nådd frem før den korrigerer på nytt. Og hvis vi antat at det er 10cm signalvei hver vei - så vil den altså rekke å gjøre 15000/(0,1+0,1) = 75000 korreksjoner på hver sinus ved 20Khz. Et evenutellt avvik her, tviler jeg sterkt på at er hørbart.

    At en forsterkere som mer eller mindre er upåvirket av lasten som kobles til låter anerledes enn forsterker som blir påvirket er ikke overraskende. Til og med mine gamle favoritt DP A1S slet stort bare fasevinkelen ble stor nok.

    Mvh
    OMF
    Du har ivertfall mer teknisk kompetanse enn meg:)
    Gode poenger du trekker frem.

    Du nevner dessuten et annet nøkkelbegrep for min del.Du omtaler feedback om en pågående prosess.Det tror jeg er en god beskrivelse,og der ligger også kjerneområdet i hva jeg mener jeg hører.Man hører en ekstra antydning til at det opprinnelige signalet er prosesert. Det er det jeg legger i begrepet at jeg synes det låter mer mekanisk og unaturlig med feedback enn uten.
    Kan godt vere jeg tar feil,men det driter jeg i grunnen i:) Jeg har spillt diverse instrument i over 30 år og der ligger min innebygde referansebank,ikke hva et eventuellt måleapparat sier.
    Men det er ivertfall uansett ingenting å krangle om:) Alt som betyr noe for meg er til syvende og sist musikken,og vi velger alle forskjellige typer annlegg for å nå det vi ønsker.Der finnes ikke en eneste forsterker som er i nerheten av å gjengi eksakt ut det som kommer inn,og det gjelder hele resten av kjeden selvsagt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Prøv Abletec ALCO300 RuneS. Det har en forvrengning oppover i frekvens som er veldig behagelig og gjør at den fremstår som en "musikalsk" klasse D forsterker.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et innspill til om digital kontra klasse A.

    Har diskutert en del med Flemming Smith, teknisk direktør hos Lyngdorf.

    Han sier at den opplevde "oppløsningen" fra klasse A kun er en EQ sak som lett fikses i Lyngdorf og i andre digitale forsterkere.
    Jeg tror det er ganske mye i det. Har hørt flere oppsett med litt mer innelukkete forsterkere som totalt låt veldig "oppløst" fordi man hadde trikset litt med EQ. Mye av det tonale ligger jo i responsen.

    Samtidig er nok lavt støygulv og forvrengning noe man aldri klarer å kompensere for helt med EQ. Så det blit nok først og fremst ganske tett på og en viss kvalitet må åpenbart komponenten i utgangspunktet ha.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg mener det er hørbart ja.Spessielt med tanke på veldig lavtnivå info på platene.Og ved høyere frekvenser,cymbaler,osv. Jeg mener man hører det i praksis ved gode enkle opptak,man hører mer av naturlig utklinging av instrument,klangfarger,opptaksrommet uten feedbck.Feedback har også etter mine begrep en ørliten dynamisk kompressor effekt,og at musikken får et mer mekanisk preg.Ikke rart,feedback er en mekanisk/teknisk inngripen fordi man skal rette opp en feil i at forsterkningen verken er lineer nok eller har lav nok utgangsimpedans i seg selv.Man kan ikke rette opp feil med å innføre enda en.
    Man kan alltids argumentere med at der også er fordeler teknisk med feedback,for det er der.Lav utgangsimpedans er jeg enig er ønskelig.

    Samme hvor godt desse feedback kretsene måler ved høy utgangseffekt så har jeg i alle rørforsterkere der jeg har kuttet den opplevd at forsterkeren blir mye mer stabil,nyansert og dynamisk i gjengivelsen av lave frekvenser,og selvsagt da gså hele resten av frekvensområdet jeg hører.Viktigst av alt er at det musiserer mer naturlig og jeg dras nermere musikken.Med feedback står basselementene ofte og flagrer når man presser kretsen.Jo høyere signalet er på utgangen jo høyere er signalet som blir sendt tilbake til start. Det er naturlig at dette må skape en form for kaos. At dette ikke skal vere mulig å finne på målinger er mer enn jeg forstår. Jeg tror man ofte måler på feil ting.....
    Ved bruk av riktig feedback, så det i dag ingen undersøkelser som har påvist at det er hørbart. Men man skal aldri si aldri og utelukke noe helt. Uansett blir i dag bare egne tanker og som står i strid til studiene vi har.
    Les gjerne artikkelen til Bruno om feedback.
    Jeg sier definitivt ikke at klasse A uten global feedback er perfekt,men skal jeg si min personlige mening om hva jeg mener er 2 eksempel på gode forsterkere som jeg vil annta er av det mest troverdige musikkformidlere per i dag så kan jeg trekke frem Audio Note UK Gakuon og Nelson Pass Sit1 og 2 lignende. Men de har ikke allverdens med effekt,det krever tilpasning med tanke på høytalere. Samtidig så forandrer begge desse 2 forsterkerene det opprinnelige signalet helt sikkert en god del de også,som alt annet.
    Ja. De tilfører nettopp hørbar forvrengning. Og trolig en forvrengning som slår godt ut både deg og kanskje mange andre.

    Folk må begynne å slå fra seg tanken om at ting er best som i tilnermet perfekt.Jeg har ivertfall sluttet med det:) Synes mange som hyller klasse D og digitalt har en tendens til å dra det tilnermet perfekt kortet.Signalet på inngang er lik utgang fordi Bruno Pulitzer kan vise til noen fancy THD målinger......

    Mvh
    Rune
    Du har sikkert er poeng i det. Helt perfekt blir kanskje aldri en forsterker. På en annen side finnes det tester som viser at de beste påvirker signalet så lite at man ikke opplever at det tilføres eller trekkes ifra noe. Det er nå tross alt ikke verst. Så får det være opp til enhver hva man velger.

    Kanskje man heller folk i større grad bør innse at de mest transparente forsterkerne ikke automatisk vil gi god lyd i alle anlegg? Og at slike forsterkere vil bli fryktelig avslørende på resten av anlegget, rommet og innspillingene?
    Du skal ikke se helt vekk ifra at du kunne ha kommet til en annen konklusjon med et annet oppsett og rom. Og dessuten er det et godt stykke opp fra UcD uten spenningsregulatorer til Ncore.
    Du har sikkert rett:)
    Eller,de 2 nevnte forsterkere har sannsynligvis mindre forvrenging og farging ved 0.1,0.5 og 1watt enn Ncore.
    Audio Note Gakuon forandrer seg nok mye mer fra oppsett til oppsett og etter hva man setter foran i kjeden enn Ncore.

    Jeg tror jeg beholder mine UcD moduler.Bruno har pøst på med enda mer feedback i Ncore;-)


    Det er ca 20 år siden jeg sluttet å diskutere hifi med skråsikkerhet.Krangle om det gidder jeg ivertfall ikke.
    Hvordan ting måler og hva undersøkelser sier bryr jeg meg ikke så mye om.Først og fremst bruker jeg mine egne ører og er opptatt av musikk.Vil jeg prøve å nerme meg utopien om et annlegg som låter som det levende instrument så har jeg hodet og kropp fullt av hvordan levende instrument låter og påvirker meg. Der er min referanse. Det er ikke dermed sagt jeg har rett siden jeg har spillt diverse instrument i over 30 år.Langt derifra.
    Poenget må vere at man er bevisst på hva man selv er ute etter og ikke overkompliserer hifi.Først og fremst,det kan aldri bli perfekt.Stereoannlegg vil aldri kunne låte eksakt som virkeligheten!
    Man skal stole på sine egne ører og smak.Sleng på noe favorittmusikk,og så er det enkelt derifra,liker man musikken eller lyden bedre på et produkt kontra et annet. Verre er det i bunn og grunn ikke!

    En annen ting jeg har opplevd med og uten feedback. Uten feedback hører jeg større forskjel på innspillingene.Dette er i grunnen som Peter Qvortrup sier en av de beste målestokkene på hvorvidt et produkt har mer eller mindre egenkarakter.Dess mindre egenkarakter en hifidings har dess større forskjel skal det bli fra innspilling til innspilling.
    Noen tilhengere av feedback trekker frem at man gjør noe med båndbredden.Jepp,det stemmer det basert på mine praktiske lytteforsøkforsøk med og uten feedback.Man LEGGER til båndbredde i kretsen/prosessen,og med det også masse annet grums.Man legger til en farging/forandring som legger seg på alle innspillnger!
    Jeg mener selv jeg alltid lytter blindt og driter loddrett i om det er et rør eller transistor,hva det koster,feedback eller ikke,osv .Med et åpent sinn så mener jeg å høre at de forsterkerene der jeg har kuttet sløyfen blir det større forskjel på innspillingene.Bassen blir mindre entone og mer ekte og dynamisk.Noen plater får mer dypbass info,andre mindre.Forskjelene blir større.Mens feedback høres for meg ut som det legger et eget likt preg på alle innspillinger.

    Bare mine tanker om alt dette.Jeg innbiller meg ikke at jeg har noen fasit som betyr noe for andre,men jeg er trygg på hva jeg opplever for min egen del når jeg lytter til hermetikkmusikk og stereoannlegg.
    Og til syvende og sist er forskjelene ofte såpass små at jeg neppe tar sånne ting lett i en blindtest heller.
    Det meste av musikken vi lytter til er allerede i utgangspunktet så voldsomt farget og prosesert at det blir så man ikke ser skogen for bare trær i slutten.

    Jeg ville bare litt til livs enkeltes litt for enkle uttalelser om klasse D.Jeg mener det er mye mindre perfekt enn det mange virker å innbille seg.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.842
    Antall liker
    10.657
    Torget vurderinger
    10
    @ orso

    Jeg har en del sus i Pass Labs XA30.5 forsterkerne.
    Lyngdorf er ekstremt tyst.
    Allikevel foretrekker jeg Pass.
    Har vanskelig for å forstå hvorfor da alle fornuftige argumenter tilsier at Lyngdorf er bedre: tyst, ren lyd, lett i vekt, billigere, bruker mindre strøm, går kjøligere, lenger levetid, enormt fleksibel med dsp, delefilter, dac osv.

    Litt på siden, men når det gjelder AD/DA så hørte jeg og OB-BB stor forskjell på den rend DA og AD/DA i miniDSP HD.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Skulle vært morro å prøvd en Ncore på 115 dB/1W drivere.... foreløpig er det ingen forsterkere som er i nærheten av mine SIT-1 hva tysthet, nakenhet, oppløsning og nerve angår. Kanskje ikke så rart, det er det som skjer under 1W som har betydning her, og med kun 1 - EN aktiv komponent i hele kretsen så blir det ikke mye igjen til å lage problemer med..:cool: Men som sagt, det er under forutsetting av så lav effekt. Har man behov for 100-200W så er saken noe annerledes. Men da koker jo detaljene bort i kålen uansett, så da hjelper det ikke :D
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Skulle vært morro å prøvd en Ncore på 115 dB/1W drivere.... foreløpig er det ingen forsterkere som er i nærheten av mine SIT-1 hva tysthet, nakenhet, oppløsning og nerve angår. Kanskje ikke så rart, det er det som skjer under 1W som har betydning her, og med kun 1 - EN aktiv komponent i hele kretsen så blir det ikke mye igjen til å lage problemer med..:cool: Men som sagt, det er under forutsetting av så lav effekt. Har man behov for 100-200W så er saken noe annerledes. Men da koker jo detaljene bort i kålen uansett, så da hjelper det ikke :D
    Har prøvd på 110db for noen år siden. Gikk dessverre ikke så veldig bra for min del....Hadde håpet på fasit, men den gang ei.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.277
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tror ikke det blir noe morro i det hele tatt, bare bortkastet tid.....
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg også ville gjerne testet N-core i aktiv drift på mine horn. Hadde vært enkelt å gjort AB-tester mot F5 dual mono CLC, med samme target/kurve. Litt verre med blindtester, men.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Hmm... hva skjedde? Støy?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Prøv Abletec ALCO300 RuneS. Det har en forvrengning oppover i frekvens som er veldig behagelig og gjør at den fremstår som en "musikalsk" klasse D forsterker.
    Hehe,du holder fast på den forvrengigs/musikalitet-teorien ser jeg:) Takk for tipset,men jeg har nok forsterkere.Eneste annet som frister er enkle selvbyggkretser,både rør og av de her lignende PassLabs enkle transistor kretsene. Har ikke noen intensjon om å modulere eller prøve å "fikse" på signalet i diverse finurlige kretser.Nermest musikken tror jeg man kommer med et best mulig forsterkningsverktøy,transe eller rør,med mest mulig linearitet og minst mulig forvrenging i seg selv.Global feedback er for meg kanskje det mest ødeleggende jeg vet om for et lett sårbart musikksignal.

    Greit nok at bittelitt 2.harmonisk nok bidrar til noe koselig og litt rikere klangmessig,men jeg tror du tenker litt for enkelt på dette.Du får skaffe deg en boks som legger til 2.harmonisk før Hypexen så skal du få høre at den myten der ikke stemmer.Forvrenging er ikke musikalsk!
    Viss jeg må velge mellom litt mer 2.harmonisk eller en fin THD måling på full pupp ved å innføre global feedback,så tar jeg litt 2.harmonisk vilken som helst dag.Jeg vil ikke innføre en prosess som global feedback som forandrer signalet mye mer for å få ut en bedre THD måling i slutten.Om ting låter naturlig er mye viktigere for meg enn at ting skal måle så himla bra.Valget der er meget lett for min del.
    Jeg tipper jeg er like lite begeistret for forvrenging som deg. Jeg hadde ekte Hammondorgel med tonehjul og rør,og med rør Leslie,og der kan man legge til mer 2. og 3. harmonisk.Det låter da "styggere" og mer grums med både 2 og 3. harmonisk forvrenging.


    Har du hørt gode hjemmeannlegg basert på forsterkere ala SE Trioder uten feedback/transistor uten feedback,med høytalere som er tilpasset slike ofte laveffektsforsterkere?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    tror ikke det blir noe morro i det hele tatt, bare bortkastet tid.....

    Gammelt SlukOrdtak;

    Hvis ikke jeg prøve, jeg bare tro...
    Hvis jeg prøve, jeg vite!
    Bedre jeg vite!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn