Er rock den nye jazzen?

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Kom over en interessant kommentar på The Guardian, der deres tidligere musikkredaktør reflekterte over ståa i musikkbransjen: https://www.theguardian.com/music/m...c-writing-michael-hann?CMP=Share_iOSApp_Other

Synes det var spesielt artig det han skrev om den gitarbaserte rockemusikken, som han mener har blitt "den nye jazzen":

"...something fetishised by an older audience, but which has ceded its place at the centre of the pop-cultural conversation to other forms of music, ones less tied to a sense of history. Ones, dare I say it, more forward looking. (...) Guitar bands now feel as if they are at the periphery, and I don’t see much likelihood of that changing."

Er det noe i dette? Jeg synes det stemmer med mine egne observasjoner: Rockemusikk er stort her på HFS feks. Men blant "kidsa" jeg kjenner er det i liten grad gitarbaserte band man hører på. Synes det er en god beskrivelse at rock har blitt som jazz: En musikkform som en gang i tiden var populær og opprørsk, men som etter hvert ble til en høykuturell greie som primært ble lyttet til av kultiverte snobber. (selv begynte jeg å lytte til jazz i slutten av tenårene nettopp fordi jeg likte den kulturelle auraen, ser jeg i ettertid)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
gitarrocken er dau som mainstream fenomen, ja.
men kommer selvfølgelig å leve videre i en marginalisert form for spesielt interesserte.
ingenting varer evig, helt naturlig at ting kommer og går, menneskeheten beveger seg videre.
våre barn, barnebarn og oldebarn vil ha samme forhold til rock som det vi har til klassisk, jazz, etc.
noen vil fatte interesse, de fleste vil gi jamt faen, rock vil aldri bli et kulturuttrykk i alles bevisshet igjen.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
gitarrocken er dau som mainstream fenomen, ja.
men kommer selvfølgelig å leve videre i en marginalisert form for spesielt interesserte.
ingenting varer evig, helt naturlig at ting kommer og går, menneskeheten beveger seg videre.
våre barn, barnebarn og oldebarn vil ha samme forhold til rock som det vi har til klassisk, jazz, etc.
noen vil fatte interesse, de fleste vil gi jamt faen, rock vil aldri bli et kulturuttrykk i alles bevisshet igjen.
Stemmer på en prikk med hva jeg tenker, Mesut.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
dette er forsåvidt ikke noe som guardian-fyren har klekket ut, det er en diskusjon som har pågått de siste årene, forsterket av det faktum at mange av de store rockekjempene har forlatt moder jord, og kidsa ser ikke ut til å være interessert i å plukke opp stafettpinnen (selv om det innimellom dukker opp et og annet band, som f.eks. greta van fleet).

jeg synes egentlig ikke det er spesielt trist selv om jeg er et rockehue, verden går videre og det er til enhver tid nok av interessant musikk å ta av, både ny og gammel.

å ønske seg rocken tilbake som et allestedsnærværende musikkulturelt uttrykk er som lutefiskens lengsel mot havet.
 
Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Om vi lever godt med rocken (eller jazzen og folkemusikken) som marginal kultur så er det nok noen som tar det tyngre. Jeg nevner i fleng: Fender, Gibson, Peavey, Marshall...
remington9.jpg
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kom over en interessant kommentar på The Guardian, der deres tidligere musikkredaktør reflekterte over ståa i musikkbransjen: https://www.theguardian.com/music/m...c-writing-michael-hann?CMP=Share_iOSApp_Other

Synes det var spesielt artig det han skrev om den gitarbaserte rockemusikken, som han mener har blitt "den nye jazzen":

"...something fetishised by an older audience, but which has ceded its place at the centre of the pop-cultural conversation to other forms of music, ones less tied to a sense of history. Ones, dare I say it, more forward looking. (...) Guitar bands now feel as if they are at the periphery, and I don’t see much likelihood of that changing."

Er det noe i dette? Jeg synes det stemmer med mine egne observasjoner: Rockemusikk er stort her på HFS feks. Men blant "kidsa" jeg kjenner er det i liten grad gitarbaserte band man hører på. Synes det er en god beskrivelse at rock har blitt som jazz: En musikkform som en gang i tiden var populær og opprørsk, men som etter hvert ble til en høykuturell greie som primært ble lyttet til av kultiverte snobber. (selv begynte jeg å lytte til jazz i slutten av tenårene nettopp fordi jeg likte den kulturelle auraen, ser jeg i ettertid)
For meg blir teksten i The Guardian et eksempel på et sidespor som mange dyrker. Det handler om penger, populæritet og antall publikum muligens fremfor kvaliteten på musikken.

Det har jo alltid vært det nye som blir hypet opp i samtiden, men massene er mest interessert i å dyrke hypen eller moten fremfor det som faktisk er nytt i musikkuttrykket.

Jeg har aldri hørt noe særlig på rock, men jeg vil tro at det er det samme som all annen musikk at rock aldri har vært så bra som nå, men at det for dagens rockeband handler mer om musikk enn image. Ser man til klassisk musikk så er det ikke den musikken som var mest populær i samtiden som nødvendigvis overlever. Kanskje vil vi først om 100 år få vite hvem som egentlig lagde den beste rocken. ;)

"Kultiverte snobber" er vel en betegnelse på musikkinteresserte mennesker som går litt mer i dybden enn å hele tiden jakte det nyeste hotteste uttrykket?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Innlegget i Guardian minner meg om min velsignete gamle far, han var så gammel at han kalte all bråkete musikk med trommer for jass. Folkemusikk og klassisk var det som gjaldt.
Før vi hadde stereo på gutterommet måtte vi gå på nåde hos faderen for å spille plater på Philipsen i stuen.
Da broderen kom med første Black Sabbath plata tidlig på 70-tallet ble det høylydte utrop fra den gamle, og påfølgende forbud mot avspilling av plater som ødelegger stiften.
"Den der fordømrade jassen!"

Og her fikk han rett til slutt.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
rocken vil aldri dø (like lite som klassisk, jazz, folk, etc er død).
den blir bare marginalisert som mainstream musikkuttrykk.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
rocken vil aldri dø (like lite som klassisk, jazz, folk, etc er død).
den blir bare marginalisert som mainstream musikkuttrykk.
Er ikke klassisk død for lengesiden? Vi lærte på skolen at de store klassiske komponister levde på 16-17-18hundretallet.
Så spilte musikklæreren noe Betoven eller lignende med fioliner som skar i ørene.Har alldrig siden hørt på,langt mindre kjøpt(utenkelig)klassisk musikk.
Musikk er Rock imo.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Kom over en interessant kommentar på The Guardian, der deres tidligere musikkredaktør reflekterte over ståa i musikkbransjen: https://www.theguardian.com/music/m...c-writing-michael-hann?CMP=Share_iOSApp_Other

Synes det var spesielt artig det han skrev om den gitarbaserte rockemusikken, som han mener har blitt "den nye jazzen":

"...something fetishised by an older audience, but which has ceded its place at the centre of the pop-cultural conversation to other forms of music, ones less tied to a sense of history. Ones, dare I say it, more forward looking. (...) Guitar bands now feel as if they are at the periphery, and I don’t see much likelihood of that changing."

Er det noe i dette? Jeg synes det stemmer med mine egne observasjoner: Rockemusikk er stort her på HFS feks. Men blant "kidsa" jeg kjenner er det i liten grad gitarbaserte band man hører på. Synes det er en god beskrivelse at rock har blitt som jazz: En musikkform som en gang i tiden var populær og opprørsk, men som etter hvert ble til en høykuturell greie som primært ble lyttet til av kultiverte snobber. (selv begynte jeg å lytte til jazz i slutten av tenårene nettopp fordi jeg likte den kulturelle auraen, ser jeg i ettertid)
For meg blir teksten i The Guardian et eksempel på et sidespor som mange dyrker. Det handler om penger, populæritet og antall publikum muligens fremfor kvaliteten på musikken.

Det har jo alltid vært det nye som blir hypet opp i samtiden, men massene er mest interessert i å dyrke hypen eller moten fremfor det som faktisk er nytt i musikkuttrykket.

Jeg har aldri hørt noe særlig på rock, men jeg vil tro at det er det samme som all annen musikk at rock aldri har vært så bra som nå, men at det for dagens rockeband handler mer om musikk enn image. Ser man til klassisk musikk så er det ikke den musikken som var mest populær i samtiden som nødvendigvis overlever. Kanskje vil vi først om 100 år få vite hvem som egentlig lagde den beste rocken. ;)

"Kultiverte snobber" er vel en betegnelse på musikkinteresserte mennesker som går litt mer i dybden enn å hele tiden jakte det nyeste hotteste uttrykket?
Du tenker så idealistisk du, TrompetN :) Fin og betimelig kommentar!

Jeg er grunnleggende enig. Samtidig synes jeg også det er interessant å diskutere den sosiale og sosiologiske siden til musikken i dag. Jeg mener for eksempel at musikklytting i praksis har en side som også handler om sosial identitet. Da jeg var tenåring definerte vi oss i stor grad ut fra hvilke band vi likte... Og i dag, uansett hvor mye jeg elsker jazz og klassisk - så ser jeg jo at dette er musikk-kulturer som ikke bare handler om musikk. Hver gang jeg går i Grieghallen, feks, ser jeg samfunnstoppene i Bergen stå i dannet passiar i pausen, der den økonomiske og akademiske/kulturelle eliten møtes. Det kan godt være de genuint elsker klassisk - men jeg ser også at det har en eller annen nettverks-funksjon for dem.

Så jeg synes det er interessant hva som skjer med musikalske sjangre!

Når det er sagt vil jeg alltid og overalt forsvare ideen om at det finnes noe som heter musikalsk kvalitet, som er objektiv, og som ikke kan reduseres til salg eller image.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Innlegget i Guardian minner meg om min velsignete gamle far, han var så gammel at han kalte all bråkete musikk med trommer for jass. Folkemusikk og klassisk var det som gjaldt.
Før vi hadde stereo på gutterommet måtte vi gå på nåde hos faderen for å spille plater på Philipsen i stuen.
Da broderen kom med første Black Sabbath plata tidlig på 70-tallet ble det høylydte utrop fra den gamle, og påfølgende forbud mot avspilling av plater som ødelegger stiften.
"Den der fordømrade jassen!"

Og her fikk han rett til slutt.
Jøss,trodde det bare var i min heim at rock ødela stiften..
 

fotografen

Medlem
Ble medlem
23.06.2008
Innlegg
40
Antall liker
153
Interessant emne

Her er det sannelig noe å ta tak i. Musikksmak, historie, generasjonsmotsetninger, ungdommens higen etter noe nytt, kommers, finkultur, kultur generelt...... Bare hvordan forskjellige musikksjangere brukes i forskjellige typer butikker eller spisesteder. Her lever jo fremdeles den melodiske jazzen og delvis klassisk der det stort sett er et voksent publikum. Unge mennesker ønsker vel å identifisere seg med det som andre gjør. Det handler like mye om tilhørighet som musikksmak. Samtidig lever jo rocken og samler store skarer. Alt dette har til syvende og sist en sammenheng med penger. Jazz,.. klassisk, og delvis rock er blitt dårlig forretning. Og vi som ikke er så unge lenger spiller gjerne våre gamle plater, nostalgiske som vi er.

Gleder meg til å følge tråden videre.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Min eldste datter (82) spiller mye gitarbasert rock.
Mellomste (96) har kommet over "hyle og hysteri" stadiet og overrasker med ett vidt spekter
av musikk fra Elvis,Nat King Cole og annet 60 tall,mindre 70 tall men hovedsakelig
gitar basert rock frem til grunge`n.
Yngste jenta (98 ) har i flere år funnet glede i musikk fra Korea,sært og ukjent for gamlingen.
Så her er gitar basert rock "inn".
Verre er det med gamlingen som har gått fra rock til barokk,så takk til Halfdan Bleken i NRK.
Finner lite glede i rocken..må ha noe med alder å gjøre.
 
Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.112
Min eldste datter (82) spiller mye gitarbasert rock.
Mellomste (96) har kommet over "hyle og hysteri" stadiet og overrasker med ett vidt spekter
av musikk fra Elvis,Nat King Cole og annet 60 tall,mindre 70 tall men hovedsakelig
gitar basert rock frem til grunge`n.
Yngste jenta (98) har i flere år funnet glede i musikk fra Korea,sært og ukjent for gamlingen.
Så her er gitar basert rock "inn".
Verre er det med gamlingen som har gått fra rock til barokk,så takk til Halfdan Bleken i NRK.
Finner lite glede i rocken..må ha noe med alder å gjøre.
Imponerende at du har døtre på 96, 82 og 9 år. Så du er 115 år gammel?

:) :) :)
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Min eldste datter (82) spiller mye gitarbasert rock.
Mellomste (96) har kommet over "hyle og hysteri" stadiet og overrasker med ett vidt spekter
av musikk fra Elvis,Nat King Cole og annet 60 tall,mindre 70 tall men hovedsakelig
gitar basert rock frem til grunge`n.
Yngste jenta (98) har i flere år funnet glede i musikk fra Korea,sært og ukjent for gamlingen.
Så her er gitar basert rock "inn".
Verre er det med gamlingen som har gått fra rock til barokk,så takk til Halfdan Bleken i NRK.
Finner lite glede i rocken..må ha noe med alder å gjøre.
Imponerende at du har døtre på 96, 82 og 9 år. Så du er 115 år gammel?

:) :) :)

123,gikk greit det,selv lenge før viagra`n kom.Gjelder bare å ha noe som frister;)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
rocken vil aldri dø (like lite som klassisk, jazz, folk, etc er død).
den blir bare marginalisert som mainstream musikkuttrykk.
Er ikke klassisk død for lengesiden? Vi lærte på skolen at de store klassiske komponister levde på 16-17-18hundretallet.
Så spilte musikklæreren noe Betoven eller lignende med fioliner som skar i ørene.Har alldrig siden hørt på,langt mindre kjøpt(utenkelig)klassisk musikk.
Musikk er Rock imo.
Da går du glipp av utrolige mengder fantastisk musikk. Det er en grunn til at musikk av en del komponister har overlevd i hundrevis av år.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Klassisk lever som aldri før - lett å se dersom man løfter blikket bare ørlite grann over primatvariantene av s.k. musikk :cool:
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kom over en interessant kommentar på The Guardian, der deres tidligere musikkredaktør reflekterte over ståa i musikkbransjen: https://www.theguardian.com/music/m...c-writing-michael-hann?CMP=Share_iOSApp_Other

Synes det var spesielt artig det han skrev om den gitarbaserte rockemusikken, som han mener har blitt "den nye jazzen":

"...something fetishised by an older audience, but which has ceded its place at the centre of the pop-cultural conversation to other forms of music, ones less tied to a sense of history. Ones, dare I say it, more forward looking. (...) Guitar bands now feel as if they are at the periphery, and I don’t see much likelihood of that changing."

Er det noe i dette? Jeg synes det stemmer med mine egne observasjoner: Rockemusikk er stort her på HFS feks. Men blant "kidsa" jeg kjenner er det i liten grad gitarbaserte band man hører på. Synes det er en god beskrivelse at rock har blitt som jazz: En musikkform som en gang i tiden var populær og opprørsk, men som etter hvert ble til en høykuturell greie som primært ble lyttet til av kultiverte snobber. (selv begynte jeg å lytte til jazz i slutten av tenårene nettopp fordi jeg likte den kulturelle auraen, ser jeg i ettertid)
For meg blir teksten i The Guardian et eksempel på et sidespor som mange dyrker. Det handler om penger, populæritet og antall publikum muligens fremfor kvaliteten på musikken.

Det har jo alltid vært det nye som blir hypet opp i samtiden, men massene er mest interessert i å dyrke hypen eller moten fremfor det som faktisk er nytt i musikkuttrykket.

Jeg har aldri hørt noe særlig på rock, men jeg vil tro at det er det samme som all annen musikk at rock aldri har vært så bra som nå, men at det for dagens rockeband handler mer om musikk enn image. Ser man til klassisk musikk så er det ikke den musikken som var mest populær i samtiden som nødvendigvis overlever. Kanskje vil vi først om 100 år få vite hvem som egentlig lagde den beste rocken. ;)

"Kultiverte snobber" er vel en betegnelse på musikkinteresserte mennesker som går litt mer i dybden enn å hele tiden jakte det nyeste hotteste uttrykket?
Du tenker så idealistisk du, TrompetN :) Fin og betimelig kommentar!

Jeg er grunnleggende enig. Samtidig synes jeg også det er interessant å diskutere den sosiale og sosiologiske siden til musikken i dag. Jeg mener for eksempel at musikklytting i praksis har en side som også handler om sosial identitet. Da jeg var tenåring definerte vi oss i stor grad ut fra hvilke band vi likte... Og i dag, uansett hvor mye jeg elsker jazz og klassisk - så ser jeg jo at dette er musikk-kulturer som ikke bare handler om musikk. Hver gang jeg går i Grieghallen, feks, ser jeg samfunnstoppene i Bergen stå i dannet passiar i pausen, der den økonomiske og akademiske/kulturelle eliten møtes. Det kan godt være de genuint elsker klassisk - men jeg ser også at det har en eller annen nettverks-funksjon for dem.

Så jeg synes det er interessant hva som skjer med musikalske sjangre!

Når det er sagt vil jeg alltid og overalt forsvare ideen om at det finnes noe som heter musikalsk kvalitet, som er objektiv, og som ikke kan reduseres til salg eller image.
Er nok ikke så idealistisk, men vil heller si musikalsk orientert. Det er jo mitt samfunnsansvar å være det når så mye skattepenger har gått til å gi meg en utdannelse i faget. :D

Musikk handler jo helt klart om sosial identitet, men hvor stor påvirkning denne sosiale identiteten skal ha på kvalitetsbedømmingen av musikken er jeg usikker på.
Hvis vi her snakker om rock utelukkende "kultur" så er det jo helt klart at rockekulturen er over sin storhetsperiode slik vi har kjent den i den vestlige verden, men er ikke enig at dette også handler om gitar, bass og trommer som instrumenter. Det skjer jo mye spennende i ulike miljøer av Metal fortsatt?

Det er nok mange forskjellige årsaker til at folk går på klassisk konsert, men at 1000 mennesker hver uke betaler 400-600 kroner for å høre cover-orkestere :)D) spille flere hundre år gammel musikk borger likevel for en viss kvalitet. Tipper det er under 1 % av all kvalitetsmusikken som er laget som når konserhusene.

At musikk kan måles objektivt på kvalitet innenfor sin genre er helt åpenbart ja, men det er i hype-perioden populariteten er størst, men kvaliteten lavest. :)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Rock er vel den musikkstilen som blander mest. Er nesten ikke en sjanger som ikke har vært innom rock.

Rock startet som opprørsk men har til tider vært veldig snill og til og med på toppen av pop listene.

Jazz liker også å blande stilarter som f.eks jazzrock. Miles Davis var helt klart en pioner som tok jazzen til nye steder. Mye pop musikk
har elementer av både jazz og rock. Hvis jeg skal høre på jazz er det jazz fusion som vekker min interesse. Stort sett andre tradisjonelle jazzstiler forbinder jeg mer med en sjanger som klassisk hvis det er snakk om kultivert, snobbete musikk. Unge har som regel 0 interesse for denne musikkstilen av mange forskjellige grunner.

Gitarbasert rock ala AC/DC, Van Halen er fortsatt musikk som barn eller unge elsker.

Rock er som oftest ekte og artistene har som regel et langt liv.

Jazz er for de fleste unge ikke kult. Hvilke jazzartister blir regnet som forbilde, idol for unge?

Rocken har uendelig med forbilder og idoler. For ikke å snakke om damene som legger seg flate
for gutta som spiller i rockeband.

Rocken har alt og kommer alltid til å være der. Røttene er blitt for lange og tidene har vist at den
overlever alt.

Flinkisrock (prog. rock) sjangeren som King Crimson mer eller mindre startet i 1968 kan nok regnes for de mer kultiverte, musikkinteresserte. Denne sjangeren har veldig mye til felles med jazz og derfor også ofte godt likt av jazzelskere.
Denne sjangeren er uansett en liten nisje i rockehistorien.
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Jeg synes man også bør diskutere funksjonen musikk har. Fram til ca 1930 måtte man høre musikken live, og sjansen for å høre det samme verket flere ganger var minimal. Etter at platespillerne kom, kunne man kjøpe musikken og høre den når man ville, med platene var dyre. På 50-tallet kunne man fort betale omtrent en månedslønn for å kjøpe en innspilling av Beethovens 9ende symfoni på steinkaker. Utover 60 og 70-tallet ble platene billigere, men det krevde fremdeles en innsats for å skaffe dem. Man måtte spare ukepenger en stund og plukke ut akkurat den musikken man ville høre. Musikerne måtte virkelig jobbe for å gjøre innspillinger - tenk på for et arbeid f.eks. Beatles la ned for å spille inn Revolver på en 4-spors båndmaskin. Bare baklengssoloen som George spiller på "I'm only sleeping" tok 26 timer å spille inn. Soloen er på ca 25 sekunder! Man var også avhengig av at musikken ble spilt på radio.

I dag har man uendelig med spor, og man trenger ikke et avansert studio for å spille inn musikken. I tillegg kan hvem som helst legge ut hva som helst på nettet og få eksponering. Man bombarderes av musikk hele tiden. Alt dette gjør noe med hvordan musikk blir oppfattet. Jeg tror det fører til enkle løsninger som ikke nødvendigvis har varig verdi.
 
Sist redigert:

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
287
Gitarbasert rock ala AC/DC, Van Halen er fortsatt musikk som barn eller unge elsker.
Hvor gamle er disse barna dine? 30-50 år? ;):p

Selv om rock fortsatt kan ha noen unge fans hører majoriteten på Rap, RnB og EDM. Sjekk topplistene på Spotify.

Dette er dagens ungdomsmusikk, 320 millioner visninger på YouTube

 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er heldigvis velsignet med en tenåring som er nysgjerrig overfor musikk, og det er tydeligvis også store deler av hans miljø. Kanskje det har med skolen han har gått på, eller kanskje det bare er tilfeldig. Vel, neppe helt tilfeldig siden foreldrene til vennene hans inneholder både kjente aktører innen klassisk musikk og rock. Men det har hele tiden vært på hans betingelser. Da han var liten digget han musikk som kunne headbanges til, senere gikk også han gjennom rap og EDM-perioder, og han hører nok fortsatt på rap (noe også hans steingamle far gjør), men dietten er både rikholdig og variert. Da han begynte å spille piano måtte jeg lage spilleliste for ham i Spotify på bestilling, og interessen for jazz var allerede oppstått. Tror han spesielt liker når funken møter jazzen, slik at det har noe dansbart i bunn.

Klassisk rock skjønte han tidlig var gromme saker. Men om det gjør rock til den nye jazzen tviler jeg sterkt på. Jeg tror det er slik at ikke alle skal være dypt nok interessert i musikk til å høre på det vi anser for cred musikk. Og de vil til enhver tid høre på det som autoriteter i ungdomsmiljøer mener du skal høre på. Og da blir det kun rap og EDM, hvorfor skulle de bry seg om annet enn å skaffe seg et "tidsriktig" soundtrack til sine fabelaktige ungdomsliv.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Gitarbasert rock ala AC/DC, Van Halen er fortsatt musikk som barn eller unge elsker.
Hvor gamle er disse barna dine? 30-50 år? ;):p

Selv om rock fortsatt kan ha noen unge fans hører majoriteten på Rap, RnB og EDM. Sjekk topplistene på Spotify.

Dette er dagens ungdomsmusikk, 320 millioner visninger på YouTube

Noe så ille :mad:

Godt noen kan harselere litt da:

 
U

utgatt60135

Gjest
Så lenge det spilles god gitarbasert rock på konserter og festivaler og de fylles av folk fra 20 og oppover så er rock fortsatt i vinden. Massene og kidsa har aldri vært noe god målestokk på god musikk for voksne folk som er mer enn gjennomsnittlig interesert i musikk. Hva som er kommersielt interessant vil alltid endres og gå i bølger uansett. Om litt så er ikke EDM så populært lengre heller.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.091
Antall liker
284
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
The golden age of rock and roll will never die
As long as children feel the need to laugh and cry
 
Topp Bunn