Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 30
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast Hemispheres's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2011
    Sted
    Lund, Krs
    Innlegg
    1,070
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    5

    Tommel opp Masteroppgave kommunikasjon/markedsføring og musikk?

    Min datter som studerer media og kommunikasjon på NTNU, skal skrive en hovedoppgave til sin master. Hun ønsker å finne et tema som blander kommunikasjon/markedsføring og musikk.

    Er det noen som kan ha noe ide om tema? Jeg tenker da litt på plateselskap/piratkopiering/myspace e.l.

    Jeg må tilføye at hun er musikalsk veloppdratt:-) Begge mine arvinger er det. De dro sammen på Radiohead konserten i Oslo tidligere i år. Den yngste fra Kristiansand, og eldste fra Trondheim. Det sier litt for to jenter på 18 og 21 .-)

    Håper noen har noen innputs her, for å få henne igang.

    Må legge til at hun også er litt lydfreak. Hun byttet nylig ut sin Fiio E7/ATH M50, med B&O H9 på eget iniativ på studielån :-)

    Hemi
    Siste redigert av Hemispheres; 20.10.2017 kl. 09:48.
    [I]Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die!
    Anthony Gallo Reference 3.1 -- Accuphase p-370 + Parasound Helo A23 (ekstra sub i Gallo) - Parasound Helo P5 - Michell Gyro SE m Jelco SA750D+ Audio-Technica VM540ML - OPPO BDP 105D- Tidal HiFi /Roon- Wireworld USB - GUSTARD U12 XMOS USB to Spdif Converter DAC - Neotech NES-3002 ht kabel - Harmonic Technology xlr - 2 x Nordost Baldur rca - Isotek Orion GM994

  2. #2
    Hifi Freak Aurora's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innlegg
    5,837
    Tagget i
    1 Innlegg
    Markedsføring inne HiEnd Audio kunne jo være noe, men kanskje litt betent...

  3. #3
    Overivrig entusiast Hemispheres's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2011
    Sted
    Lund, Krs
    Innlegg
    1,070
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    5
    Sitat Sitat fra Aurora Se Innlegg
    Markedsføring inne HiEnd Audio kunne jo være noe, men kanskje litt betent...
    i know, men det blit et for omfattende tema i forhold til hennes kunskaper på området. Mulig jeg ville valgt det selv :-)
    [I]Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die!
    Anthony Gallo Reference 3.1 -- Accuphase p-370 + Parasound Helo A23 (ekstra sub i Gallo) - Parasound Helo P5 - Michell Gyro SE m Jelco SA750D+ Audio-Technica VM540ML - OPPO BDP 105D- Tidal HiFi /Roon- Wireworld USB - GUSTARD U12 XMOS USB to Spdif Converter DAC - Neotech NES-3002 ht kabel - Harmonic Technology xlr - 2 x Nordost Baldur rca - Isotek Orion GM994

  4. #4
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    2,903
    Tagget i
    8 Innlegg
    Tja, egentlig er jo Aurora inne på noe av en viss interesse for oss, den døende rase av audiofile...

    Musikk har blitt konsumvare, uten fysisk eierskap i de private hjem. Plass er betydelig viktigere enn kvalitet, dvs. musikke skal ikke oppta plass, verken i rommet, tiden, eller oppmerksomheten vi har til disposisjon, den skal kun være til stede som akkompagnement til hva det nå er vi bedriver til en hver tid.

    Så hvor ble det av kvalitetskriteriene? Dvelingen? Mulighetene for gode møter med seg selv og andre der musikken tar plassen den er skapt for, i alle de ovenstående medier? Svært få unge, med mulige unntak av de ærlig audiofiles barn, har noe som helst begrep om hva en god formidling av hermetisk musikk innebærer. Så lenge Dr.Dre og Beats fyller på med feit, unyansert bass i generøse mengder, antas det at sånn skal musikk låte, ergo er det best i verden.

    Markedsførerne av gode musikkanlegg er så å si ikke tilstede. Vi er en gjeng halvgamle menn uten sosiale antenner, nerder og unnasluntrere, vi svarer ikke på mail, ringer ikke tilbake, lytter ikke til våre kunder. I et slikt landskap forsøker for eksempel Electrocompaniet nå å konkurrere med de store, komme på banen med gode, velspillende anlegg med alle moderne fasiliteter installert. De ser framover, men lever i en nåtid som hører hjemme i fortiden.

    Konklusjonen er: Få din datter til å gjøre en oppgave om "Hvordan markedsføre Electrocompaniets llifestyle-serie, EC-living, ut av en forstokket hifi-verden og inn i folks liv". Eller noe sånt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    No-one was more black than Blackmore! But now he's just black as Night...

  5. #5
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,437
    Tagget i
    8 Innlegg
    Torget
    2
    Sikter hun seg mer inn på varehandel - så er det nok lettere å få jobb.

    Det brukes veldig mye musikk i reklame - og her er det mange problemstillinger å ta tak i:
    *Hvordan velge musikk som forsterker budskapet
    *Hvordan reagerer vi på musikk i reklame

    Det spille bakgrunnsmusikk i alle butikker. Dette har jeg lest andre steder at det er ikke tilfeldig hva som spilles:
    *Igjen - hva slags musikk påvirker kjøpsadferd

    Går jo en artig reklame nå, hvor man måler hjerneaktivitet for å finne ut hvordan feks Ole Paus reagerer på musikk.

    Mvh
    OMF

  6. #6
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,281
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg tror OMF sitt råd kan være veldig matnyttig sånn jobb- og karrieremessig med tanke på jobb i det generelle næringslivet. Hvis hun heller tenker seg en jobb i musikk- eller reklamebransjen, kunne det vært interessant å undersøke hvilken effekt reklame for musikk egentlig har? Og kanskje mer spesifikt: Hvordan er egentlig markedet for musikkreklame i de sosiale medienes tidsalder? Jeg kan for eksempel aldri huske at jeg har fått reklame for musikk på verken twitter eller facebook. I det hele tatt registrerer jeg lite musikk-reklame for tiden - har inntrykk av at det var mer av det på 90-tallet.

    Og kanskje er det igjen fordi det er mindre inntekter fra platesalg? Har reklamen endret seg til konsertvirksomhet? Eller andre ting i forlengelse av musikken?

    For musikkbransjens fremtid geneelt vil det være nyttig å se på ulike inntjeningsformer, og om det er noen smarte ting man ikke har kommet på i dag som kan øke inntektene.
    God lyd er når man glemmer at man hører på høyttalere.

  7. #7
    Æresmedlem Hardingfele's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2014
    Innlegg
    13,208
    Tagget i
    4 Innlegg
    Det har skjedd en stor omveltning innen musikkformidling og -salg, fra en tid der plateselskapene kom inn som mellomledd og styrte distribusjon og lansering, til at musikerne/gruppene selv kan publisere sin musikk.

    Dette har endret på ting. Plateselskapene er ikke lenger redaktører/smakssettere og tilbudet av musikk er større enn noensinne. Samtidig er brukerne blitt bortskjemt med "gratis" musikk og det er veldig lett å nyte all den musikk man måtte ønske uten å bruke stort av penger, vha de internettforbindelsene man likevel har. Enkelte mobilselskap tilbyr gratis musikkstrømming i sine abonnementer, for eksempel.

    For musikerne er dette både en fordel og en utfordring. Mange blir "one-hit-wonders" fordi de kommer opp med en låt som treffer på nettet, men de er ikke rutinerte nok (eller har nok ressurser) til å skape album eller gjenta suksessen.
    Videre er det blitt vanskelig å få godt nok betalt for musikken man lager. Det kunne være vanskelig nok dengang plateselskapene styrte, og tilbød dårlige kontrakter. Men nå får selv gode grupper småpenger fra strømming.

    Mange trekker nå sin musikk fra strømmetjenester, eller lar bare noen få eksempelspor være tilgjengelige gratis, for å forsøke å få kunder til å kjøpe resten av utgivelsen. CDen/albumformatet er fortsatt viktig som lanseringsmedium, men anses ikke som en inntektskilde lenger.

    I stedet drar musikerne på turné og festivaler. Dette har tatt skikkelig av. Men fordi tilbudet av musikere til festivaler/konserter dermed har økt, er det også blitt prispress her, og mange spiller for lite penger, for å forsøke å bygge seg et publikum.

    Å kikke på denne dynamikken burde være mat for en Masteroppgave, med godt potensiale for senere arbeid i flere bransjer. Den vil måtte innom internett, strømming, tidligere distribusjonsmodeller, nye strategier fra musikerne, nye mellomledd og sluttbrukere som svømmer i musikk slik Onkel Skrue svømte i pengebingen.
    I tillegg vil den kunne se på hvordan musikere nå bruker sin posisjon i sosiale medier for å tjene penger ved å være influencers for næringslivsaktører, og kanskje tjener mer på det enn på selve musikken de lager ...
    Siste redigert av Hardingfele; 20.10.2017 kl. 09:27.
    ​The truth may be out there, but the lies are all inside your head.

  8. #8
    Hifi Freak Aurora's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innlegg
    5,837
    Tagget i
    1 Innlegg
    Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror stadig færre lytter til musikk, i den grad mye av dagens musikk er egnet til lytting. Musikk blir mer og mer en erstatning for stillhet, - for gud forby at det må være stille et øyeblikk i dagens samfunn......

  9. #9
    Overivrig entusiast Hemispheres's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2011
    Sted
    Lund, Krs
    Innlegg
    1,070
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    5
    Sitat Sitat fra Håkon_Rognlien Se Innlegg
    Tja, egentlig er jo Aurora inne på noe av en viss interesse for oss, den døende rase av audiofile...

    Musikk har blitt konsumvare, uten fysisk eierskap i de private hjem. Plass er betydelig viktigere enn kvalitet, dvs. musikke skal ikke oppta plass, verken i rommet, tiden, eller oppmerksomheten vi har til disposisjon, den skal kun være til stede som akkompagnement til hva det nå er vi bedriver til en hver tid.

    Så hvor ble det av kvalitetskriteriene? Dvelingen? Mulighetene for gode møter med seg selv og andre der musikken tar plassen den er skapt for, i alle de ovenstående medier? Svært få unge, med mulige unntak av de ærlig audiofiles barn, har noe som helst begrep om hva en god formidling av hermetisk musikk innebærer. Så lenge Dr.Dre og Beats fyller på med feit, unyansert bass i generøse mengder, antas det at sånn skal musikk låte, ergo er det best i verden.

    Markedsførerne av gode musikkanlegg er så å si ikke tilstede. Vi er en gjeng halvgamle menn uten sosiale antenner, nerder og unnasluntrere, vi svarer ikke på mail, ringer ikke tilbake, lytter ikke til våre kunder. I et slikt landskap forsøker for eksempel Electrocompaniet nå å konkurrere med de store, komme på banen med gode, velspillende anlegg med alle moderne fasiliteter installert. De ser framover, men lever i en nåtid som hører hjemme i fortiden.

    Konklusjonen er: Få din datter til å gjøre en oppgave om "Hvordan markedsføre Electrocompaniets llifestyle-serie, EC-living, ut av en forstokket hifi-verden og inn i folks liv". Eller noe sånt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Du skriver steinbra, og sanne ord for pengene ;-) -----men lever i en nåtid som hører hjemme i fortiden.
    [I]Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die!
    Anthony Gallo Reference 3.1 -- Accuphase p-370 + Parasound Helo A23 (ekstra sub i Gallo) - Parasound Helo P5 - Michell Gyro SE m Jelco SA750D+ Audio-Technica VM540ML - OPPO BDP 105D- Tidal HiFi /Roon- Wireworld USB - GUSTARD U12 XMOS USB to Spdif Converter DAC - Neotech NES-3002 ht kabel - Harmonic Technology xlr - 2 x Nordost Baldur rca - Isotek Orion GM994

  10. #10
    Overivrig entusiast Hemispheres's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2011
    Sted
    Lund, Krs
    Innlegg
    1,070
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    5
    Sitat Sitat fra Aurora Se Innlegg
    Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror stadig færre lytter til musikk, i den grad mye av dagens musikk er egnet til lytting. Musikk blir mer og mer en erstatning for stillhet, - for gud forby at det må være stille et øyeblikk i dagens samfunn......
    Så sant så sant, busted, driver jo selv av og til på med støvsugingmusikk :-)

    Min datter er heldigvis på nett; Hun byttet nylig ut sin Fiio E7/ATH M50, med B&O H9 på eget iniativ på studielån :-)
    [I]Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die!
    Anthony Gallo Reference 3.1 -- Accuphase p-370 + Parasound Helo A23 (ekstra sub i Gallo) - Parasound Helo P5 - Michell Gyro SE m Jelco SA750D+ Audio-Technica VM540ML - OPPO BDP 105D- Tidal HiFi /Roon- Wireworld USB - GUSTARD U12 XMOS USB to Spdif Converter DAC - Neotech NES-3002 ht kabel - Harmonic Technology xlr - 2 x Nordost Baldur rca - Isotek Orion GM994

  11. #11
    Overivrig entusiast Hemispheres's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2011
    Sted
    Lund, Krs
    Innlegg
    1,070
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    5
    Sitat Sitat fra Hardingfele Se Innlegg
    Det har skjedd en stor omveltning innen musikkformidling og -salg, fra en tid der plateselskapene kom inn som mellomledd og styrte distribusjon og lansering, til at musikerne/gruppene selv kan publisere sin musikk.

    Dette har endret på ting. Plateselskapene er ikke lenger redaktører/smakssettere og tilbudet av musikk er større enn noensinne. Samtidig er brukerne blitt bortskjemt med "gratis" musikk og det er veldig lett å nyte all den musikk man måtte ønske uten å bruke stort av penger, vha de internettforbindelsene man likevel har. Enkelte mobilselskap tilbyr gratis musikkstrømming i sine abonnementer, for eksempel.

    For musikerne er dette både en fordel og en utfordring. Mange blir "one-hit-wonders" fordi de kommer opp med en låt som treffer på nettet, men de er ikke rutinerte nok (eller har nok ressurser) til å skape album eller gjenta suksessen.
    Videre er det blitt vanskelig å få godt nok betalt for musikken man lager. Det kunne være vanskelig nok dengang plateselskapene styrte, og tilbød dårlige kontrakter. Men nå får selv gode grupper småpenger fra strømming.

    Mange trekker nå sin musikk fra strømmetjenester, eller lar bare noen få eksempelspor være tilgjengelige gratis, for å forsøke å få kunder til å kjøpe resten av utgivelsen. CDen/albumformatet er fortsatt viktig som lanseringsmedium, men anses ikke som en inntektskilde lenger.

    I stedet drar musikerne på turné og festivaler. Dette har tatt skikkelig av. Men fordi tilbudet av musikere til festivaler/konserter dermed har økt, er det også blitt prispress her, og mange spiller for lite penger, for å forsøke å bygge seg et publikum.

    Å kikke på denne dynamikken burde være mat for en Masteroppgave, med godt potensiale for senere arbeid i flere bransjer. Den vil måtte innom internett, strømming, tidligere distribusjonsmodeller, nye strategier fra musikerne, nye mellomledd og sluttbrukere som svømmer i musikk slik Onkel Skrue svømte i pengebingen.
    I tillegg vil den kunne se på hvordan musikere nå bruker sin posisjon i sosiale medier for å tjene penger ved å være influencers for næringslivsaktører, og kanskje tjener mer på det enn på selve musikken de lager ...
    Mange gode points her, og faktorer jeg selv har kjent på kroppen :-) har selv bakgrunn fra hifi bransjen, proff AV bransjen, lydteknikk, konsert/festival arrangement, DJ og lokalradio.

    Min kjepphest er at det er alt for mange artister som skal ha alt for mye penger og oppmerksomhet.
    For lenge siden skulle medier (lp-cd osv.) vært gradert/priset etter kvalitet/popularitet på musikken og lengden/spilletid :-)
    [I]Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die!
    Anthony Gallo Reference 3.1 -- Accuphase p-370 + Parasound Helo A23 (ekstra sub i Gallo) - Parasound Helo P5 - Michell Gyro SE m Jelco SA750D+ Audio-Technica VM540ML - OPPO BDP 105D- Tidal HiFi /Roon- Wireworld USB - GUSTARD U12 XMOS USB to Spdif Converter DAC - Neotech NES-3002 ht kabel - Harmonic Technology xlr - 2 x Nordost Baldur rca - Isotek Orion GM994

  12. #12
    Overivrig entusiast Hemispheres's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2011
    Sted
    Lund, Krs
    Innlegg
    1,070
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    5
    Sitat Sitat fra OMF Se Innlegg
    Sikter hun seg mer inn på varehandel - så er det nok lettere å få jobb.

    Det brukes veldig mye musikk i reklame - og her er det mange problemstillinger å ta tak i:
    *Hvordan velge musikk som forsterker budskapet
    *Hvordan reagerer vi på musikk i reklame

    Det spille bakgrunnsmusikk i alle butikker. Dette har jeg lest andre steder at det er ikke tilfeldig hva som spilles:
    *Igjen - hva slags musikk påvirker kjøpsadferd

    Går jo en artig reklame nå, hvor man måler hjerneaktivitet for å finne ut hvordan feks Ole Paus reagerer på musikk.

    Mvh
    OMF
    Mange gode poeng her jeg ikke har tenkt på. Skal høre med henne ang. ambisjonsnivået. Om det er best å skrive med tanke på mottaker, og/eller egeninteresse :-)
    [I]Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die!
    Anthony Gallo Reference 3.1 -- Accuphase p-370 + Parasound Helo A23 (ekstra sub i Gallo) - Parasound Helo P5 - Michell Gyro SE m Jelco SA750D+ Audio-Technica VM540ML - OPPO BDP 105D- Tidal HiFi /Roon- Wireworld USB - GUSTARD U12 XMOS USB to Spdif Converter DAC - Neotech NES-3002 ht kabel - Harmonic Technology xlr - 2 x Nordost Baldur rca - Isotek Orion GM994

  13. #13
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Tenker litt i retningen av hvilken rolle staten skal ha i å bygge musikk som en kulturell verdi i folket fremfor å kommersialisere det ned til et rent salgsprodukt.

    Man har kuttet musikk i lærerutdanningen, man har kuttet sang fra skolen overordnede lærerplan, det finnes knapt musikkprogrammer på NRK1 som ikke er ren underholdning. Det er stort fall i de som vil spille instrumenter på videregående musikklinjer. Alle vil bli vokalister. Ser man tilbake på tiåret med realitykonkurranser (idol, the voice, stjernekamp, hver gang vi møtes) og program så er det et stor overvekt av programmer som fokuserer på vokalister.

    Hvilken rolle vil vi at musikken skal ha i Norge i fremtiden og er man klar over at ved å smalne interessen i folket så bygger man ned i praksis hele musikkfaget.

    Et annet tema er at musikk som blir markedsført ofte er rettet mot yngre generasjoner, mens man prioriterer ikke de eldre som har minst like stor musikkinteresse (gleden og behovet for musikk tar seg opp med alderen) og som samtidig har betydelig mer økonomisk kapital. Nå kommer eldrebølgen. Kan man styrke musikktilbudene for de eldre og hvordan treffe disse i markedføringen?

  14. #14
    Hifi Freak Harald HM's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2016
    Sted
    Bardufoss
    Innlegg
    1,930
    Tagget i
    1 Innlegg
    Torget
    1
    Vil vel anta at avkommet har noen ideer til masteroppgave selv.

    Men hvis hun trenger vår generasjon til hjelp, burde det ikke mangle tema; markedsføring og musikk? Definer musikk! Er det hifi? I såfall kan man jo spørre, med utgangspunkt i trønderheimen hvor Ståle (OHC) Krapyl oppsto og fram til i dag; hvordan kan man selge så uhorvelig mye stereo til så mye penger, via noen småannonser her og der, uten at noen spør seg: hvor var det jeg ble lurt?
    Mvh
    Harald
    __________________________
    Classé CP-800 MK2, Bryston 14B3, B&W 804D3, Burmester 061, Rega Planar 3 m/DV 20x2L, Rega Aria, Rotel RDD-1580, Cambridge Audio Azur 752BD, iPad Air m/B&W P7, ny MacBook Pro m/B&W MM-1, AirPort Extreme, WD MyCloud, TIDAL HIFI.

  15. #15
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2014
    Innlegg
    7,125
    Tagget i
    3 Innlegg
    En masteroppgave er er lite forkurs i vitenskapelig metode (doktorgrad er det egentlige kurset). Det er så godt som ingen som finner på noe veldig lurt, dreier seg mye om formalia, riktig form, flink med kildehenvisninger og denslags.

    For motivasjonen skader det selvsagt ikke at tematikken er interessant, men stort sett koker man suppe på en spiker.

    Det jeg en gang i tiden fikk mest skryt for av min veileder var at jeg konkluderte med at konseptet mitt ikke funket. Det jeg trodde funket viste seg ikke å funke. Det var visstnok svært uvanlig, sa han. Ikke fordi hypotesene til studenter er spesielt geniale, men når man først har en av sorten søker man gjerne bekreftelse av den. Å basically si «jeg tok feil» ga mye cred.

  16. #16
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    1,984
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hva med noe mot de større festivalene? Booking: hvordan vekte smalt og bra mot mer kommersielle publikumsmagneter? Hva slags markedsføring etc?

  17. #17
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    4,557
    Tagget i
    5 Innlegg
    Jeg tror det lureste er å oppsøke en virksomhet som hun godt kunne tenke seg å jobbe i, og lage en problemstilling utfra hva de er opptatt av i skjæringspunktet musikk/kommunikasjon/markedsføring.
    Jeg står bak Juice Hifi og Audiolense

  18. #18
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    340
    Tagget i
    0 Innlegg
    Husker jeg( på 70-80 tallet)dro med bussen til nærmeste platebutikk for å sjekke om de hadde låta (plata)jeg hadde hørt på radioen.
    "Nei! den er ikke kommet ennå"
    Vente et par uker...dra tilbake med bussen..
    Kjøpe plata...
    Sette seg ned og spille plata


    Ouugh!
    !

  19. #19
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,382
    Tagget i
    2 Innlegg
    Som Weld77 seier, er alle desse oppgåvene ungdomane våre skal skrive helst øvingar i formalitetar, og slett ikkje forskning. For å ta eitt av mine felt til samalikning; ein ser på rettskrivinga i mykje større grad enn innhaldet. (Eit håp om at alle som tek mastergrad vert forskarar, går eg ut frå)
    Men sidan du skal hjelpe avkomet, er det kanskje lurt å velje eit tema der du har nettverk ho kan låne?
    Ein ting som kanskje kunne vore interessant, er dei ulike musikkformata. Massevis av problemstillingar og mulege vinklingar. (Kven kjøper, korleis brukast...), og så er det kanskje rimeleg greitt å få fatt i nødvendige data både kvantativt og kvalitativt?
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  20. #20
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    4,557
    Tagget i
    5 Innlegg
    Sitat Sitat fra weld77 Se Innlegg
    En masteroppgave er er lite forkurs i vitenskapelig metode (doktorgrad er det egentlige kurset). Det er så godt som ingen som finner på noe veldig lurt, dreier seg mye om formalia, riktig form, flink med kildehenvisninger og denslags.

    For motivasjonen skader det selvsagt ikke at tematikken er interessant, men stort sett koker man suppe på en spiker.

    Det jeg en gang i tiden fikk mest skryt for av min veileder var at jeg konkluderte med at konseptet mitt ikke funket. Det jeg trodde funket viste seg ikke å funke. Det var visstnok svært uvanlig, sa han. Ikke fordi hypotesene til studenter er spesielt geniale, men når man først har en av sorten søker man gjerne bekreftelse av den. Å basically si «jeg tok feil» ga mye cred.
    Jeg underviser, veileder og sensurerer mye på bachelor-nivå og litt på master-nivå i business-fag, og kjenner meg ikke igjen i denne fremstillingen. Spikersuppe og formalia kan kanskje være med på å redde en ståkarakter i en ellers tynn besvarelse, og bidra til at en svært god besvarelse gis toppkarakter. Men det er andre ting som vektlegges mye mer.

    Det som gir god karakter er "gode forsøk". Et godt forsøk på å samle inn relevant empiri, trekke inn relevant fagstoff og annen forskning - og i hvilken grad de greier å analysere empirien ved hjelp av teori. Faglig selvstendighet, kritisk tenkning og kvalitet på datainnsamling, teoribruk og analyser betyr mye ved karaktervurderingen.

    Det er også en god del oppgaver som inneholder interessante funn og konklusjoner som har potensielt stor verdi for bedriftene som det skrives om. Det har jeg sett så langt ned som 2. året på bachelor-studiet. Det er fullt mulig å komme med et reelt bidrag til en bedrift innenfor det som denne tråden dreier seg om.
    Jeg står bak Juice Hifi og Audiolense

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Tags for denne Tråden

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed