U
utgatt60135
Gjest
20. Sioux Falls - Rot Forever
Dobbeltalbum og debut fra en Montana trio som lager musikk som ligner mye på Built To Spill og Modest Muse. Liker du dem liker du trolig også denne.
19. Darren Hayman - The Thankful Villagers Vol. 1
Han har besøkt landbyer i England hvor alle soldater overlevde 1. verdenskrig. Ikke stor fan av mye snakking på album (her; intervjuer), men det er nydelig og vemodig musikk som gir ro i sjelen.
18. Let´s Eat Grandma - I, Gemini
Imponerende debut fra to syttenårige britiske jenter. Ulikt det meste og i særdeleshet annen tenårig dunkemusikk.
17. Greys - Outer Heaven
Veldig bra album som veksler mellom mykt og hardt. Blander ulike sjangrer som post-punk, hard-core, støyrock og shoegaze.
16. Damien Jurado - Visions of Us on the Land
Første tanke er ofte at Jurado´s musikk er litt kjedelig, men skinnet bedrar. Utgivelsene hans er veldig jevne og denne står ikke tilbake fra de andre.
15. Moth Equals - One Task
Veldig lite kjent britisk elektronika musiker, men han hadde fortjent større oppmerksomhet for dette er bra! Hvis du liker Darkside så tror jeg du også liker Moth Equals.
14. The Mystery Lights - Mystery Light
100% retro, men veldig artig og fengende. Digger den døsige men kontante trommingen. Veldig 60-tallls.
13. Thao & The Get Down Stay Down - A Man Alive
Fengende og anderledes. Vokalen er litt snodig, men kler den littt rare musikken godt.
12. Car Seat Headrest - Teens of Denial
Klassisk god indie rock. Jeg hopper ikke i taket, men dette er bra vare!
11. Mothers - When You Walk a Long Distance You Are Tired
Nydelig rolig poprock med en lys og følsom vokal.
10. Parquet Courts - Human Performance
Langt mer kontrollert enn de tidligere garasjerock utgivelsene, men her er det mye kvalitet. Ikke like umiddelbar som tidligere skiver, men suggerende og mange gode energiske låter.
9. Yak - Alas Salvation
Groove, fuzz, støy, vræl. Skru opp volumet. Opp å hopp. Dritbra!
8. Savages - Adore Life
Digger damer som rocker! Mørkt, tøfft og fengende. “The Answer” er en steike tøff låt!
7. Whitney - Light Upon the Lake
Varm deilig poprock man blir i godt humør av. En ordenlig god “sommerplate”.
6. PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project
Som forventet ikke så god som Let England Shake, men nok en meget god utgivelse som ikke er helt ulik mesterverket.
5. Psychic Heat - Sunshower
Intet nytt, ingen orginalitet bare herlig godt laget syrete (retro)rock.
4. The Drones - Feelin Kinda Free
Røft, spennende og morsomt album å lytte til. Australiernenes klart mest spennende album etter min mening.
3. James Blake - The Colour In Anything
Langt album, men Blake evner å holde interessent helt ut. Nydelig raffinert elektronika, vakkert og melankonsk. Nydelig vokal.
2. Anohni - Hopelessness
Tidligere Antony Hegarty tilbake med en helt utsøkt plate etter tre nokså svake utgivelser. Byttet fra piano til elektronisk musikk er svært vellkykket.
1. Radiohead - Moon Shaped Pool
Fantastisk med nytt Radiohead plate som er tett på det beste av de har laget! Superb!