Norah Jones "Come away with me" 24-bit studio remaster

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Laster nå ned 24-bit versjonen av denne flotte innspillingen. Denne har jeg nok testet på det meste av utstyr jeg har hatt. Var vel aldri veldig imponert over SACD utgaven i forhold til CD utgaven. Gleder meg til å høre 24-bit 96Khz utgaven. Kommer tilbake med lytteinntrykk. HDtracks selger nå denne. Hvis du skal kjøpe betal med paypal, det er eneste muligheten siden vi ikke bor i USA.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Har nå hørt litt. Dette var flott! Mer organisk klang. Små detaljer jeg ikke har hørt før. Masse ro, helt nydelig. Nå snakker vi kvalitet. Anbefales. Nå er jeg hekta på 24-bit ;)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dette var nyttig info, særlig på bakgrunn av den ikke udelt positive omtale HDtracks har fått her på HFS.

Så nå kan jeg legge trøstig i vei og laste ned albumet, jeg også.

Takk for tipset! :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mye "juks" fra HDtracks ja. Og kritikken kommer lite fra HFS sammenlignet med endel andre sider...
Her er en fin side som "tester" masse nytt hi-rez materiale
Music Analysis - Objective & Subjective

Og Dynamic Range database
DR Database

Kan være nyttig info i søken etter ny musikk.

Men husk - dette at hi-rezlåter bedre avhenger selvsagt av materialet (at den faktisk er mastret bedre - og det er det ikke alltid)
Samt veldig DAC avhengig. At den tar slike filer uten å resample selv etc...
Avspillerprogrammessig og hvilke innstillinger som er gjort der.
Og utgangsnivå.. En anelse høyere - og ting kan oppleves bedre ved første ørekast.

Og jo - dagsform og ønske om at ting skal låte bedre. Det har også endel å si.
Har selv gått i den fella endel ganger og måtte bite i meg da jeg A-B testet med vanlig 16bit i etterkant...

Her er en fin diskusjon rundt den du har lastet ned nå.
Norah Jones...Come Away Verdict

Konklusjon - den ser bra ut :D
 
Sist redigert:

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
bambodo: så sant, så sant :)

Jeg dreit meg ut i daq. Skulle sammenligne, så viste det seg at jeg spilte 24-bit versjonen hele tiden. Faen tenkte jeg, her var det jo ikke noe forskjell :)

Så satt jeg på CD versjonen og vips så var det ikke tvil :) Her skal det testes mer. Dette er gøy :)
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hehe - måtte laste den ned jeg også. 24 bits versjonen var en anelse bedre i mine ører. Mer "fløyelses" myk på en måte.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Har nå testet litt mer. 24 bit versjonen er litt lavere enn 16 bit versjonen. Jeg må skru ned ett hakk på volumet (16-bit) for å få samme volum. Det er ikke store forskjeller i mitt anlegg, men det er nok litt enklere å skille instrumentene. Virker som om bassen kommer litt mer frem i miksen. En anelse mer organisk er det også.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Noen som har hørt 24/192 utgaven? Selv har jeg ikke særlig nytte av den, siden TacT'en min bare tar 96 kHz og da hjelper det lite at DAC tar 192...
Takker for tips, denne skal jeg sjekke ut.
 
S

sorgenfri

Gjest
Skjermbilde 2013-01-07 kl. 23.46.07.jpg


Her lyder 24 bit hardere i mellomtonen..må skru ned flere hakk, og min opplevelse er at dette er verre. Er det Dac?

Mvh

Christian.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Warning... testet 24/192 utgaven i Adobe Audition. Spektrumet kutter brått ved 20000 Hz. Det tyder på snusk og fanteri. Skal sjekke 96 kHz utgaven også. Dynamikken er marginalt bedre virker det som, siden den er mastet litt lavere. På peakene i waveformen sees det også. Meeen, ekte high-res er det ikke.
 
S

sorgenfri

Gjest
Alt virker spissere. Det er mer​, men det hjelper jo fint lite om alt blir verre?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Har også testet 96 kHz utgaven. Samme greia, brå kutt ved 20000 Hz. Forstår ikke dette. Dette står i liner notes: Original and High Resolution Mastering by Greg Calbi at Sterling Sound, New York, NY. Hmmm....
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Det er vel mulig at den ikke er spilt inn i 24 bit 192khz. Det virker som om 16-bit utgaven får det meste ut av denne, forutsatt at det ikke er juks å spore her.
Polkagris: Din erfaring med at 24-bit versjonen låter hardere i mellomtonen er ikke tilfellet hos meg. Jeg har matchet volumet på begge versjonene.
Noe form for remastering er ikke gjort så vidt jeg kan høre. Det skulle vel heller ikke være nødvendig da mastringen er i toppklasse. Kanskje det er problemet. De har tatt masteringen etter den er gjort om til 16-bit.
For meg er det 3 muligheter. 1. innspillingen er ikke gjort i 24-bit. 2. De har ikke mixen i 24-bit men kun 16-bit og har ikke gjort jobben med å mixe sporene på nytt, noe som i seg selv antagelig er en enorm jobb hvis det skal bli like bra som orginalen. 3. Hele greia er juks og bedrag.

Blir spennende å høre den offisielle utgivelsen av denne remastringen.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
For ordens skyld, jeg har ikke sagt noe om hardhet i melllomtonen, det var sorgenfri :)
HD tracks sier: About the Remastering
Remastered at New York’s legendary Sterling Sound by Norah Jones’s longtime mastering engineer Greg Calbi, Come Away with Me was remastered from the original analog mix tapes in 192kHz/24 bit, and 96kHz/24 bit audio.

Det står ikke noe om analoge mixtapes i Liner notes som fulgte med download, så her er det definitivt ugler i mosen...
jeg kan ikke nok om dette, men hvis det er gjort en remaster fra de analoge båndene, skulle ikke da gitt et annet resultat enn dette:
Norah Jones - Come Away With Me in HDTracks

Spektogrammet viser det samme som hos meg, i Adobe Audition. For meg ser det ikke ut som det er noe særlig mer informasjon enn i en 16/44 innspilling.
 
C

Cyber

Gjest
Min erfaring på generell basis er at det er forsvinnende lite forskjell mellom 16/44.1 og 24/96/192. Det er innspillingen i seg selv som er viktigst. Norah Jones skiven i seg selv har god lyd, men ikke noen "outstanding" lydkvalitet. Har prøvd med høyoppløste SACD-filer og så kjøre dem ned til 16 bits og sammenlikne. Jeg er ikke mann til å høre forskjeller ihvertfall.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Jeg er ikke uenig i det cybervision. Til og med mp3 320 kbit kan låte helt supert hvis innspillingen er god. Men når de sier at noe er 24 bit/192 kHz, så bør det stemme.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har 24/96 versjonen. Prøver å laste inn i Audacity, men det går ikke. Importeringen stopper opp og fryser. Har ingen problemer med å importere annen hirez, så forstår ikke hvorfor.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Merkelig.
Hmm - men det er noen som gjorde det i linken jeg la inn. Har sett værre ting enn denn :) dr DB sier også at 24bit versjonen låter bedre.

Og jo - man ser seg ofte blind på bits and bytes og glømmer ofte det mest vesentlige.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Regner med de fleste av dere har leste denne:
24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed
Jeg kan se en grunn til at 24/96 skal være bedre og det er at man får regel rett får en innspilling med mindre kompresjon. Det blir egentlig å utnytte kundene siden man kan få til nøyaktig det samme med 16/44. Så man kjøper egentlig bare en annen innspilling.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg lastet ned den ene CDen til Jack Johnson i remastret HD og den låt faktisk annerledes. Mer "rasp" på instrumenter og litt mer ro? Ikke noe som gjør at den spilles mer eller mindre dog...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bare en liten audacity analyse av et av sporene på 24/96 versjonen. Og ja er Audcity for linux ;)

norah.png
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Min erfaring på generell basis er at det er forsvinnende lite forskjell mellom 16/44.1 og 24/96/192. Det er innspillingen i seg selv som er viktigst. Norah Jones skiven i seg selv har god lyd, men ikke noen "outstanding" lydkvalitet. Har prøvd med høyoppløste SACD-filer og så kjøre dem ned til 16 bits og sammenlikne. Jeg er ikke mann til å høre forskjeller ihvertfall.
I forbindelse med at vi investerte i en ny digitalmikser i fjor sommer spurte jeg min gamle venn Arvid Solvang, eier av Viagram (tidligere Bell Studio, Oslo) og produsent for Maria Mena, Vidar Johnsen, Jan Eggum ++ om hans mening om 96 vs 192. Svaret var at i Viagram gikk det fortsatt i Redbook. Men til gjengjeld har han hauger av Neuman, Siemens og alt mulig annet snacks på mikrofon og forsterkersiden, så det er nok andre ting som betyr noe i det store bildet. Her i huset endte vi med en Yamaha O1V 96i på restlagersalg.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Her er 2 eksempler som viser at det er noe muffens med denne utgivelsen. Det første spektrumet er fra en 24/96 utgivelse med Minnesota Orchestra/Ejii Oue,
og det andre er Jones med Don't Know Why fra HD-tracks sin 24/96 utgivelse. Se så mye mer informasjon det er på den første, helt opp til 35000 hz, og hvor brått det kutter ved 20000 hz på Norah Jones. Jeg sier ikke at jeg hører 35000 hz, men det viser at dette ikke er en ekte high-res utgivelse.

Dances 96.jpg


Why 96.jpg
 
V

vinterand

Gjest
Regner med de fleste av dere har leste denne:
24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed
Jeg kan se en grunn til at 24/96 skal være bedre og det er at man får regel rett får en innspilling med mindre kompresjon. Det blir egentlig å utnytte kundene siden man kan få til nøyaktig det samme med 16/44. Så man kjøper egentlig bare en annen innspilling.
Det drejer sig ikke så meget om opløsning, men nok mere om den filtrering, og måden det gøres på, og hvor meget filtrering som faktisk er nødvendig.

Men både indspille ledet og afspille ledet hænger stadigvæk temmelig fast i hvordan man altid har filtreret ved et 16/44.1 signal.
Langt mindre kan gøre det, et skærmet kabel er såmænd tilstrækkelig filtrering ved et 24/192 signal og så komme de lyd-mæssige fordele for alvor.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Sjekka tre 24bit 192kHz utgivelser av Norah Jones i Audacity nå:
- Feels like home (2004), helt grei, ingen åpenbar brickwall, men heller ikke mye frekvensinnhold oppever
- Not Too Late (2007), ser ikke bra ut, her er det i hvertfall to nivåer med elendighet som gir seg klart utslag i frekvensspekteret. Denne er ikke verdig 24bit 192kHz på noen som helst måte
- Come Away With Me (2012), også helt grei. Ingen åpenbar brickwall her heller, selv om det heller ikke her er mye frekvensinnhold oppover.
 
V

vinterand

Gjest
Der har jo så vidt jeg husker verseret rygter om at HDtracks har solgt 24/96/192 som var opsamplet fra 16/44.1 , gør man det er man nødt til at lave en filtrering som ligner en brickwall.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Mye "juks" fra HDtracks ja. Og kritikken kommer lite fra HFS sammenlignet med endel andre sider...
Her er en fin side som "tester" masse nytt hi-rez materiale
Music Analysis - Objective & Subjective

Og Dynamic Range database
DR Database

Kan være nyttig info i søken etter ny musikk.

Men husk - dette at hi-rezlåter bedre avhenger selvsagt av materialet (at den faktisk er mastret bedre - og det er det ikke alltid)
Samt veldig DAC avhengig. At den tar slike filer uten å resample selv etc...
Avspillerprogrammessig og hvilke innstillinger som er gjort der.
Og utgangsnivå.. En anelse høyere - og ting kan oppleves bedre ved første ørekast.

Og jo - dagsform og ønske om at ting skal låte bedre. Det har også endel å si.
Har selv gått i den fella endel ganger og måtte bite i meg da jeg A-B testet med vanlig 16bit i etterkant...

Her er en fin diskusjon rundt den du har lastet ned nå.
Norah Jones...Come Away Verdict

Konklusjon - den ser bra ut :D
Ja, jeg er enig at det er lett å bli lurt både når det gjelder det ene og det andre.
Jeg har selv gått i fella mer en en gang når jeg har prøvd ut forskjellige kabler og andre remedier som skal gi f;/)n så mye bedre lyd.
Litt høyere nivå er nok til å lure fanden på flat mark..
En god innspilling i mp3 format er ikke mye dårligere enn en god i hirez.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Polkagris: sorry, det sorgenfri jeg mente :)

Dette albumet er såpass nytt at jeg tviler sterket på at det er benyttet noe form for analog utstyr, siden de nevner analog tapes ?
"Remastered at New York’s legendary Sterling Sound by Norah Jones’s longtime mastering engineer Greg Calbi, Come Away with Me was remastered from the original analog mix tapes in 192kHz/24 bit, and 96kHz/24 bit audio."
 
N

nb

Gjest
- Come Away With Me (2012), også helt grei. Ingen åpenbar brickwall her heller, selv om det heller ikke her er mye frekvensinnhold oppover.
Om jeg husker riktig fra en gammel tråd om den plate så er den åpenbare grunnen at de smått legendariske mikrofoenen som er brukt knapt har output over 15kHz eller så. I det store og det hele har jeg litt problemer med å se hvorfor det skal være eller hva det skulle være godt for å ha så fryktelig mye innhold der oppe utover å tilfredsstille de av oss som bruker Audacity og lignende.

Vi snakker tross alt om et frekvensområde ingen av oss kan høre uansett.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Litt spesiell denne 24/96 versjonen. Virker som om none låter er ok mens andre er soleklart "brickwalled".
Screenshot from 2013-01-09 10:54:28.jpg
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
- Come Away With Me (2012), også helt grei. Ingen åpenbar brickwall her heller, selv om det heller ikke her er mye frekvensinnhold oppover.
Om jeg husker riktig fra en gammel tråd om den plate så er den åpenbare grunnen at de smått legendariske mikrofoenen som er brukt knapt har output over 15kHz eller så. I det store og det hele har jeg litt problemer med å se hvorfor det skal være eller hva det skulle være godt for å ha så fryktelig mye innhold der oppe utover å tilfredsstille de av oss som bruker Audacity og lignende.

Vi snakker tross alt om et frekvensområde ingen av oss kan høre uansett.
Høres fornuftig ut det. Men alle andre 24/96 utgaver jeg kjører i slike program, ser annerledes ut. Felles for alle slike, er et veldig utstrakt frekvensområde oppover. Jeg ser det bare som et tegn på at noe ikke er helt som det skal. Det er lenge siden jeg hørte 20000 hz, for å si det sånn ;)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Bare for å vise hva jeg mener med elendighet når det gjelder 2007-albumet "Not too late" i 24bit 192kHz har jeg lagt ved frekvensspekteret for en fritt valgt låt på albumet. Ingen tvil om at det er frekvensinnhold som overgår CDens samplingsrater, men 192kHz er bare bortkastet lagringsplass for denne utgivelsen.

Not Too Late.jpg


"Feels Like Home" og "Come Away With Me" ser imidlertid helt ok ut, selv om frekvensområdet ikke utnyttes maksimalt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Polkagris: sorry, det sorgenfri jeg mente :)

Dette albumet er såpass nytt at jeg tviler sterket på at det er benyttet noe form for analog utstyr, siden de nevner analog tapes ?
"Remastered at New York’s legendary Sterling Sound by Norah Jones’s longtime mastering engineer Greg Calbi, Come Away with Me was remastered from the original analog mix tapes in 192kHz/24 bit, and 96kHz/24 bit audio."
Hvorfor ikke? Det finnes stadig flere studioer som også satser på analog multitrack og mastering, og det er ikke bare kjellerstudioer med gamle Trident-miksere fra Abbey Road. Det lages fortsatt maskiner, faktisk. Siste Steely Dan ble tatt opp simultant på ProTools og analog multitrack. Det var den analoge tapen som ble brukt til slutt.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Da ser det kanskje ut som denne remasteren ikke er juks og fanteri allikevel. Skal legge den inn i biblioteket å ta en lytt i morgen. Gleder meg hvis ryktene om en remastret sacd stemmer.
 
Topp Bunn