Brannfakkel om Loudness War

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Siden det nok er få som leser tråden om Loudness War under HI FI Generelt, så publiserer jeg mitt innlegg også i kategorien for Musikk Generelt.

Jeg har nettopp fått høre hvordan musikermiljøet i Oslo selv var de som startet loudness war i Norge. En på den tid anerkjent tekniker fikk hele tiden sine mikser og mastringer i retur fordi musikerne klaget over at de ikke var høye nok. Han fikk mer eller mindre sin karriere ødelagt av dette. Nesten alle rockemusikere i Norge var de som presset fram loudness war, med svake og økonomisk fornuftige teknikere som stille medløpere. De som våget å si ifra til musikerne at dette låter bæsj ble etterhvert boikottet, og fikk sine karrierer lagt i grus.

Dette kommer direkte fra en av de som selv hadde en hit rundt midten av nittitallet. Navn på den edle tekniker og min kilde skal være unevnt, men kilden min er helt klar i sin tale: DETTE ER 100% MUSIKERNES EGEN FEIL. DE ØDELA KARRIEREN TIL DE FÅ TEKNIKERNE SOM VÅGET Å STÅ OPP MOT DEM.

Mvh en som selv har vært profesjonell tekniker, og som har opplevd litt av det samme fra (heldigvis) ikke like innflydelsesrike musikere.
 
M

Mr-T

Gjest
Ingen overraskelse egentlig. Jeg har opplevd det samme fra jazzmusikere også...... "det må låte litt nærmere og mer intimt".
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Ingen overraskelse egentlig. Jeg har opplevd det samme fra jazzmusikere også...... "det må låte litt nærmere og mer intimt".
Synd det ikke finnes en Like-knapp på sentralen. I den andre tråden er mitt innlegg foreløpig oversett. Kanskje fordi fiendebildet ikke skal rokkes ved?
Edit: Sjekket klokken, folket er nok ikke hjemme fra jobb enda. Beklager derfor den siste setningen.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis bare alle knappene på masterkonsollene hadde gått til 12 kunne de stilt de på 11 og henvist til Spnal Tap. Når konsollen går til 10 og musikerne vil ha 11, har man et problem.

Mange musikere er dessverre halvdøve. Det er en naturlig konsekvens av yrket de har valgt.
 
V

vredensgnag

Gjest
baluba skrev:
Mr-T skrev:
Ingen overraskelse egentlig. Jeg har opplevd det samme fra jazzmusikere også...... "det må låte litt nærmere og mer intimt".
Synd det ikke finnes en Like-knapp på sentralen. I den andre tråden er mitt innlegg foreløpig oversett. Kanskje fordi fiendebildet ikke skal rokkes ved?
Edit: Sjekket klokken, folket er nok ikke hjemme fra jobb enda. Beklager derfor den siste setningen.
Jeg skjønner ikke hva du mener med "fiendebildet" og ser ikke noen konflikt her. Om teknikerne har rattet slik kundene ville, må det være å sammenligne med malere som aksepterer at kunder vil ha huset malt i rosa med polka-sirkler. Det kan man selvsagt gjøre, men man får vel også prøve å få oppdragsgiver på bedre tanker.

Visst er det et helvete at musikere gikk til andre som var mer villige til å føye seg, men kjensgjerningen er at vi har det som vi har det med dagens utgivelser.

Selv er jeg helt uberørt. Hører straks når noe er tuklet med, og har hundretusener, kanskje millioner, av spor jeg kan lytte til som ikke er tuklet med på samme vis. No problem.
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
Det er ille at musikerne ønsker dette. Det må skyldes manglende forståelse for teknologien. Leste forresten tilsvarende i et CD-cover for en Velvet Underground plate (*), hvor musikerne ønsket å spille inn musikken så høyt som mulig, selv om indikatorlampene på inspillingsutstyret lyste rødt. Da var det teknikerne som måtte si stopp.

* Tror det var trommisdama som mintes dette fra de første innspillingene. Eller kanskje det var Sonic Youth..? Nuvel, det var et kjent band, ijallfall.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
baluba skrev:
Mr-T skrev:
Ingen overraskelse egentlig. Jeg har opplevd det samme fra jazzmusikere også...... "det må låte litt nærmere og mer intimt".
Synd det ikke finnes en Like-knapp på sentralen. I den andre tråden er mitt innlegg foreløpig oversett. Kanskje fordi fiendebildet ikke skal rokkes ved?
Edit: Sjekket klokken, folket er nok ikke hjemme fra jobb enda. Beklager derfor den siste setningen.
Jeg skjønner ikke hva du mener med "fiendebildet" og ser ikke noen konflikt her.
Har du overhodet lest tråden om Loudness War? Hver gang jeg eller en annen studiotekniker forklarer at det ikke er teknikernes skyld, og at de bare ønsker å unngå køene på NAV, så går det et eller to innlegg før stemningen snur til ønsker om å henge teknikere opp i trær fordi de er så slemme med musikerne. Innlegg fra folk som er i bransjen og som beskriver hva som virkelig foregår i kulissene blir glatt oversett av hifi-freaks som vet alt mye bedre enn bransjens egne.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.212
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Siterer meg selv, noen innlegg høyere oppe i loudness-tråden:

Asbjørn skrev:
Karma skrev:
Hvorfor tar ikke musikere en mer aktiv rolle i forhold til hvordan deres egne utgivelser skal spilles inn?

Kunne vi tenkt oss en billedkunstner som f.eks. lot det grafiske verksted få gjøre som det ville med hans bilder?
Det har vel snarere vært slik at medlemmene i bandet har hengt over skulderen på opptaksteknikeren og forlangt at hvert enkelt instrument skulle enda litt høyere i miksen - "everything louder than everything else", og deretter har bandet unisont krevd at masteringteknikeren skulle gjøre den ferdige skiva litt høyere enn alle andre plater på markedet. For ikke å snakke om alle remasters med krav om mer "moderne lydbilde".

I noen tilfeller hadde det vært bedre om bandet satte seg ned og tok en øl etter at innspillingen var ferdig, og overlot lydkvaliteten til noen som kunne det (og som ikke hadde ødelagt hørselen med kveld etter kveld foran trommesett og gitarforsterkere skrudd til 11).
Vi har vel vært innom temaet "døvhørte musikere" et antall ganger i loudness-tråden, enten det gjelder Iron Maiden eller His Bobness. Jeg har nok ikke samme inntrykk av lynsjestemning som baluba har fått.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Siterer meg selv, noen innlegg høyere oppe i loudness-tråden:

Asbjørn skrev:
Karma skrev:
Hvorfor tar ikke musikere en mer aktiv rolle i forhold til hvordan deres egne utgivelser skal spilles inn?

Kunne vi tenkt oss en billedkunstner som f.eks. lot det grafiske verksted få gjøre som det ville med hans bilder?
Det har vel snarere vært slik at medlemmene i bandet har hengt over skulderen på opptaksteknikeren og forlangt at hvert enkelt instrument skulle enda litt høyere i miksen - "everything louder than everything else", og deretter har bandet unisont krevd at masteringteknikeren skulle gjøre den ferdige skiva litt høyere enn alle andre plater på markedet. For ikke å snakke om alle remasters med krav om mer "moderne lydbilde".

I noen tilfeller hadde det vært bedre om bandet satte seg ned og tok en øl etter at innspillingen var ferdig, og overlot lydkvaliteten til noen som kunne det (og som ikke hadde ødelagt hørselen med kveld etter kveld foran trommesett og gitarforsterkere skrudd til 11).
Vi har vel vært innom temaet "døvhørte musikere" et antall ganger i loudness-tråden, enten det gjelder Iron Maiden eller His Bobness. Jeg har nok ikke samme inntrykk av lynsjestemning som baluba har fått.
Jeg har den oppfatningen at fokus på musikernes ønsker forlates veldig kjapt, og at et flertall av deltakerne overser dem. Men det kan jo godt være det bare er mitt inntrykk, men hvor ofte har lest om de satans teknikerne i forhold til de satans musikerne? Og egentlig er det blårussen som skal henges, for de overfører denne trenden til remastrene i tillegg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.653
Antall liker
21.452
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Instant gratification. Sukker. Fett.
Også musikere må beskyttes mot seg selv har vi lært.


Illustrasjonen viser utviklingen i lydkvaliteten for fonogrammer fra 1900 til 2012.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Instant gratification. Sukker. Fett.
Også musikere må beskyttes mot seg selv har vi lært.


Illustrasjonen viser utviklingen i lydkvaliteten for fonogrammer fra 1900 til 2012.
Som jeg skriver lenger opp har teknikere som forsøker seg på det fått karrieren ødelagt, og det er ikke noen grunn til at audiofile med fast jobb som ingeniør eller lærer skal forvente at andre yrkesgrupper skal ende opp på NAV for å tilfredsstille dem. Dessverre... ::)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Asbjørn skrev:
Siterer meg selv, noen innlegg høyere oppe i loudness-tråden:

Asbjørn skrev:
Karma skrev:
Hvorfor tar ikke musikere en mer aktiv rolle i forhold til hvordan deres egne utgivelser skal spilles inn?

Kunne vi tenkt oss en billedkunstner som f.eks. lot det grafiske verksted få gjøre som det ville med hans bilder?
Det har vel snarere vært slik at medlemmene i bandet har hengt over skulderen på opptaksteknikeren og forlangt at hvert enkelt instrument skulle enda litt høyere i miksen - "everything louder than everything else", og deretter har bandet unisont krevd at masteringteknikeren skulle gjøre den ferdige skiva litt høyere enn alle andre plater på markedet. For ikke å snakke om alle remasters med krav om mer "moderne lydbilde".

I noen tilfeller hadde det vært bedre om bandet satte seg ned og tok en øl etter at innspillingen var ferdig, og overlot lydkvaliteten til noen som kunne det (og som ikke hadde ødelagt hørselen med kveld etter kveld foran trommesett og gitarforsterkere skrudd til 11).
Vi har vel vært innom temaet "døvhørte musikere" et antall ganger i loudness-tråden, enten det gjelder Iron Maiden eller His Bobness. Jeg har nok ikke samme inntrykk av lynsjestemning som baluba har fått.
Jeg tok kanskje feil..?
Musikere engasjerer seg mer enn jeg ante, men dessverre på feil måte?

Likevel tror jeg at at det er vanligere ar teknikere styrer dette mer på egen hånd, enn at musikere engasjerer seg aktivt.
La oss uansett se på det som et positivt tegn om musikere engasjerer seg i innspillingsteknikk. Jeg tror nemlig at det er en gryende erkjennelse av at man tidligere tok feil, når man ville ha alt volum så høyt som mulig. Det er først i de seneste årene at vi har fått bedre fokus på dette emnet. Kunne musikere påvirke negativt, så kan de antagelig påvirke positivt også, når de har lært hva som funker best.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Asbjørn skrev:
Siterer meg selv, noen innlegg høyere oppe i loudness-tråden:

Asbjørn skrev:
Karma skrev:
Hvorfor tar ikke musikere en mer aktiv rolle i forhold til hvordan deres egne utgivelser skal spilles inn?

Kunne vi tenkt oss en billedkunstner som f.eks. lot det grafiske verksted få gjøre som det ville med hans bilder?
Det har vel snarere vært slik at medlemmene i bandet har hengt over skulderen på opptaksteknikeren og forlangt at hvert enkelt instrument skulle enda litt høyere i miksen - "everything louder than everything else", og deretter har bandet unisont krevd at masteringteknikeren skulle gjøre den ferdige skiva litt høyere enn alle andre plater på markedet. For ikke å snakke om alle remasters med krav om mer "moderne lydbilde".

I noen tilfeller hadde det vært bedre om bandet satte seg ned og tok en øl etter at innspillingen var ferdig, og overlot lydkvaliteten til noen som kunne det (og som ikke hadde ødelagt hørselen med kveld etter kveld foran trommesett og gitarforsterkere skrudd til 11).
Vi har vel vært innom temaet "døvhørte musikere" et antall ganger i loudness-tråden, enten det gjelder Iron Maiden eller His Bobness. Jeg har nok ikke samme inntrykk av lynsjestemning som baluba har fått.
Jeg tok kanskje feil..?
Musikere engasjerer seg mer enn jeg ante, men dessverre på feil måte?

Likevel tror jeg at at det er vanligere ar teknikere styrer dette mer på egen hånd, enn at musikere engasjerer seg aktivt.
Det er musikerne som er kunden og det er ganske klart at de engasjerer seg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.212
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg hadde en litt ilter email-utveksling med en direktør i EMI for en tid siden etter å ha kjøpt en samleplate med Iron Maiden og oppdaget at den var så ihjelkomprimert at det bare var en jevn during uten noen rytme eller kontrast. Han forsikret meg om at dette hadde blitt gjort i henhold til bandets eget ønske og uttrykkelige instruks. Full kunstnerisk kontroll over egne utgivelser, må vite.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Spørsmålet er jo om ikke de fleste av disse musikerne har fått tutet ørene fulle av "louder is better" propaganda fra alle hold fra barnsben av?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
atledreier skrev:
Spørsmålet er jo om ikke de fleste av disse musikerne har fått tutet ørene fulle av "louder is better" propaganda fra alle hold fra barnsben av?
De yngste, ja. Men de voksne (eller gamle som oss) har vært med på å skape dette. Det begynte på starten av nittitallet med band som RHCP, og ble bare verre og verre ettersom tiden gikk. Trist historie, og det er faktisk utelukkende musikernes "kunstneriske frihet" som er skylden. Dette var et opprør mot produsentene og teknikernes "tyrani", og i dag betaler vi prisen for den demokratiske revolusjonen.
 

spikefish

Medlem
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
25
Antall liker
0
Det burde ikke komme som et stort sjokk på noen at det i stor grad er musikerne selv å ikke teknikerne som er ansvarlige for "the loudnes war."
En lydtekniker ønsker jo som alle andre som driver med et håndtverk, nemligt å produsere et best muligt produkt og å presse grensene for hva som er muligt (ikke bare høyest)

Skjønner svært godt hva baluba mener med "fiendebildet" å ser helt klart logiken i å legge skylda for ræva lyd på produsentene og bransjen. Det er da mye vanskeligere å angripe en artist fordi du ikke liker lyden en det er å angripe de ansiktsløse meneskene som har spilt denne inn. Vet også om endel kjente norske musikere som er drittlei oss audiofiles mas om dårlig kvalitet på platene deres.
Mange av artistene velger jo faktisk dette soundet på lik linje med rockemusikere på 50 tallet som skar i stykker elementene i gitarforsterkerne sine, eller metalmusikere som velger å ta opp vokalen gjenom ett portapro headsett.

Forøvrigt virker det litt på meg som at trenden er i ferd med å snu, så det er bare å håpe å be ;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.212
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det finnes mer enn nok skyld til å dele ut til alle involverte parter. Noen av de "hotteste" innspillingene jeg har er enten ment å være slik fra artistens side (f eks Gary Moores "Scars"), remastret av artist og/eller plateselskap i håp om å selge back-catalog en gang til (f eks diverse Iron Maiden-gjenutgivelser) eller ødelagt til ugjenkjennelighet av en ape ved en masteringkonsoll etter at artisten var død (f eks Odetta "The Tradition Masters"- som hærenfløttemeg er mastret like hot som "Scars"). Kunstnerisk uttrykk i all ære, men det er enkelte musikkformer som ikke kler lyden av loud spesielt godt. Et annet eksempel på det er Lisa Ekdahls "En samling sånger". Hva pokker tenkte man da den ble mastret? Tenkte man i det hele tatt? Hvilken "man" var det i så fall som tenkte?

Og vi musikkjøpere som godtok at plater låt dritt uten å klage på dem, eller enda verre, lot oss overbevise om at remastringene låt bedre enn førsteversjonen og villig punget ut, skal også ta vår del av skylden.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Anonym skrev:
Karma skrev:
Asbjørn skrev:
Siterer meg selv, noen innlegg høyere oppe i loudness-tråden:

Asbjørn skrev:
Karma skrev:
Hvorfor tar ikke musikere en mer aktiv rolle i forhold til hvordan deres egne utgivelser skal spilles inn?

Kunne vi tenkt oss en billedkunstner som f.eks. lot det grafiske verksted få gjøre som det ville med hans bilder?
Det har vel snarere vært slik at medlemmene i bandet har hengt over skulderen på opptaksteknikeren og forlangt at hvert enkelt instrument skulle enda litt høyere i miksen - "everything louder than everything else", og deretter har bandet unisont krevd at masteringteknikeren skulle gjøre den ferdige skiva litt høyere enn alle andre plater på markedet. For ikke å snakke om alle remasters med krav om mer "moderne lydbilde".

I noen tilfeller hadde det vært bedre om bandet satte seg ned og tok en øl etter at innspillingen var ferdig, og overlot lydkvaliteten til noen som kunne det (og som ikke hadde ødelagt hørselen med kveld etter kveld foran trommesett og gitarforsterkere skrudd til 11).
Vi har vel vært innom temaet "døvhørte musikere" et antall ganger i loudness-tråden, enten det gjelder Iron Maiden eller His Bobness. Jeg har nok ikke samme inntrykk av lynsjestemning som baluba har fått.
Jeg tok kanskje feil..?
Musikere engasjerer seg mer enn jeg ante, men dessverre på feil måte?

Likevel tror jeg at at det er vanligere ar teknikere styrer dette mer på egen hånd, enn at musikere engasjerer seg aktivt.
Det er musikerne som er kunden og det er ganske klart at de engasjerer seg.
Tror ikke vi kan dra alle musikere over samme kam her. Ser f.eks. ikke for meg at en gjennomsnittlig "syngedame" engasjerer seg i den tekniske biten av en innspilling. Heller ikke en idol-artist som får gitt ut en plate.
Samtidig kan jeg rent logisk tenke meg at en metall-gruppe tror/mener at høyest er best.
De musikere som har mest peiling og som dermed kanskje mest forsøker å styre prossesen i riktig retning tror jeg må være å finne innen jazz og klassisk musikk. Kanskje det da også er årsaken til at vi visserlig finner de beste innspillinger i sistnevnte kategorier?
 

spikefish

Medlem
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
25
Antall liker
0
må bare få spesifisere at jeg i mitt innleg ikke snakket om gjenutgivelser, men om plater som fra fødselen av er spilt inn med denne sounden.

Gammel musikk i ny å "moderne" innpakning er en vederstygelighet.

Skjønt om noen år får jeg kanskje kjøpt jaga jazzist og red hott chillipepers gjenutgitt med ny lavere lyd. Burde jo være et relativt stort marked og lettjente kroner for platebransjen?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.569
Antall liker
27.607
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes at det er litt morsomt hvordan ansvaret blir skjøvet rundt: Opptaks- og miksefolkene skylder på artistene, masteringfolkene skylder på mikserne, konsumentene skylder på masteringen, og artistene skylder på konsumentene...

A case in point: http://www.gearslutz.com/board/mastering-forum/699650-dealing-hot-mixes-mastering.html

Til syvende og sist er det vel nokså likegyldig hvem som har skylden. Og jeg synes det er oppmuntrende, om ikke mer, at "Loudness Wars" står på agendaen.

mvh
 
O

Oblivion

Gjest
tkr skrev:
Jeg synes at det er litt morsomt hvordan ansvaret blir skjøvet rundt: Opptaks- og miksefolkene skylder på artistene, masteringfolkene skylder på mikserne, konsumentene skylder på masteringen, og artistene skylder på konsumentene...
Jeg har fått en annen versjon enn det du sier her:
Det er plateselskapene som vil ha det slik...
Og plateselskapene betaler ikke for mer enn 96k/24bit mastere.
Men endel artister avtaler selv direkte og får laget master i høyeste kvalitet, og plateselskapet får en downsamplet og dynamisk ihjel komprimert utgave - slik som de vil den  ;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.212
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
Og plateselskapene betaler ikke for mer enn 96k/24bit mastere.
Dette handler fortsatt ikke om samplingsrater, bitdybder og datakompresjon, men om dynamisk kompresjon av musikken. Det er få ting som gjør meg mer rebelsk enn å betale dyre penger for en "high resolution studio master quality download" og så oppdage at den fila bare har 10-12 dB dynamikk - enda 24 bits gir plass til 144 dB. Da hjelper det fint lite med 192 kHz samplingsrate.

Motsatt er det fullt mulig å gi ut noe som låter helt utmerket i 16 bits og 44.1 kHz. F eks mye som ble utgitt på CD før 1990, enten det var Dire Straits eller Radka Toneff. Alt som skal til er å løfte fjernkontrollen fra bordet og skru opp volumet sånn passe mye. For slitsomt for mange, selvsagt, så de kjøper remasters som er 6-8 dB høyere allerede på CD'en i stedet.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Asbjørn skrev:
Jeg hadde en litt ilter email-utveksling med en direktør i EMI for en tid siden etter å ha kjøpt en samleplate med Iron Maiden og oppdaget at den var så ihjelkomprimert at det bare var en jevn during uten noen rytme eller kontrast. Han forsikret meg om at dette hadde blitt gjort i henhold til bandets eget ønske og uttrykkelige instruks. Full kunstnerisk kontroll over egne utgivelser, må vite.
Høres noe rart ut, men Iron Maiden spiller vel ikke akkurat for lydfreakerne?
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
f skrev:
Asbjørn skrev:
Jeg hadde en litt ilter email-utveksling med en direktør i EMI for en tid siden etter å ha kjøpt en samleplate med Iron Maiden og oppdaget at den var så ihjelkomprimert at det bare var en jevn during uten noen rytme eller kontrast. Han forsikret meg om at dette hadde blitt gjort i henhold til bandets eget ønske og uttrykkelige instruks. Full kunstnerisk kontroll over egne utgivelser, må vite.
Høres noe rart ut, men Iron Maiden spiller vel ikke akkurat for lydfreakerne?
Heldigvis ikke ;D

Avspillt fornuftig så :)
jl
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.569
Antall liker
27.607
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Motsatt er det fullt mulig å gi ut noe som låter helt utmerket i 16 bits og 44.1 kHz. F eks mye som ble utgitt på CD før 1990, enten det var Dire Straits eller Radka Toneff. Alt som skal til er å løfte fjernkontrollen fra bordet og skru opp volumet sånn passe mye. For slitsomt for mange, selvsagt, så de kjøper remasters som er 6-8 dB høyere allerede på CD'en i stedet.
Vel, det er vel ikke hele historien:
Det ligger en del i det at man tilstreber å sende ut et produkt som låter godt i så mange settinger som mulig, inklusive i bilanlegget og på iPodens øretelefoner mens en trener...
Ikke mye dynamikk nødvendig der. Til gjengjeld skal musikken trenge gjennom er veldig høyt støygulv.
Får skylde på Steve Jobs.

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.212
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
f skrev:
Asbjørn skrev:
Jeg hadde en litt ilter email-utveksling med en direktør i EMI for en tid siden etter å ha kjøpt en samleplate med Iron Maiden og oppdaget at den var så ihjelkomprimert at det bare var en jevn during uten noen rytme eller kontrast. Han forsikret meg om at dette hadde blitt gjort i henhold til bandets eget ønske og uttrykkelige instruks. Full kunstnerisk kontroll over egne utgivelser, må vite.
Høres noe rart ut, men Iron Maiden spiller vel ikke akkurat for lydfreakerne?
Prøv 1980-talls Maiden fra vinyl på et godt anlegg...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Asbjørn skrev:
Motsatt er det fullt mulig å gi ut noe som låter helt utmerket i 16 bits og 44.1 kHz. F eks mye som ble utgitt på CD før 1990, enten det var Dire Straits eller Radka Toneff. Alt som skal til er å løfte fjernkontrollen fra bordet og skru opp volumet sånn passe mye. For slitsomt for mange, selvsagt, så de kjøper remasters som er 6-8 dB høyere allerede på CD'en i stedet.
Vel, det er vel ikke hele historien:
Det ligger en del i det at man tilstreber å sende ut et produkt som låter godt i så mange settinger som mulig, inklusive i bilanlegget og på iPodens øretelefoner mens en trener...
Ikke mye dynamikk nødvendig der. Til gjengjeld skal musikken trenge gjennom er veldig høyt støygulv.
Får skylde på Steve Jobs.

                               mvh
Du er inne på noe her, for det er plateselskapenes motivasjon. Men det største problemet er fortsatt at alle artister i dag vil være like høye som de andre. Jeg har opplevd en samtale om bekymring for å ikke låte like høyt/bra som låten som kommer før eller etter på radio. Heldigvis var den bestemte musikeren fullstendig klar over hva deg gjaldt, så hans utgivelser kommer nok aldri til å være preget av loudness war. Men han ytret ordene til meg mer eller mindre for å illustrere en tankegang som er gjennomgående hos artister, men også en egen liten bekymring for at hans utgivelser skal forsvinne i mengden hvis lyden blir for god for radio. Jeg beroliget han med at radiostasjonenes egne kompressorer sørger for at det går bra, for de voldtar alt som ikke er blitt voldtatt enda.

Kompresjon av bitmengden slik Oblivion beskriver det har ingenting med dette å gjøre, men det forverrer problemet ytterligere. Jeg kjenner i alle fall en progmusiker som eksperimenterer mye med å skru brutalt høyt, men han orker ikke tanken på å høre sin egen miks i noe annet enn 24 bit. I mp3 låter det bare grøt, mener han. Han jobber altså for 24 bit-verdenen allerede i dag. Litt primaturt, men mannen ser ut til å ha god tid med disse prosjektene.
 
Topp Bunn