Satte meg ned, fort og gæli, og satte opp min topp56 liste over årets album. Har sikkert glemt en eller tre.
Over fem puljer, rangering innen puljene forandrer seg nok fra dag til dag, men sånn var det nå i kveld:
1. Josh T Pearson - Last Of The Country Gentlemen
Suverent nakent ærlig.
2. Howe Gelb Alegrias
Stor plate fra den uforutsigbare, men kule mester.
3. Crooked Fingers - Breaks in the Armor
Mitt "funn" i år.
4. The Black Keys El Camino
5. Diana Jones - High Atmosphere
6. Slim Cessnas Auto Club Unentitled
7. John Hiatt Dirty Jeans & Mudslide Hymns
8. Hurray for the Riff Raff Hurray for the Riff Raff
9. Israel Nash Gripka - Barn Doors & Concrete
10. Richard Buckner Our Blood
11. Ryan Adams Ashes & Fire
12. Hayes Carll - KMAG YOYO
13. King Creosote and Jon Hopkins - Diamond Mine
14. Maria Muldaur - Steady Love
15. Cowboy Junkies Demons
16. Robert Earl Keen - Ready for Confetti
17. Joe Ely - Satisfied
18. Zoe Muth - Starlight Hotel
19. Deer Tick Divine Providence
20. El Bronx Mariachi El Bronx II
21. Danger Mouse and Daniele Luppi - Rome
22. PJ Harvey - Let England Shake
23. Middle Brother Middle Brother
24. Bill Callahan - Apocalypse
25. My Morning Jacket - Circuital
26. Daniel Romano - Sleep Beneath The Willow
27. Stein Torlief Bjella - Vonde Visu
28. The Gourds - Old Mad Joy
29. Grayson Capps - Lost Cause Minstrels
30. The Civil Wars Barton Hollow
31. The Decemberists The King Is Dead
32. Drive-By Truckers - Go-Go Boots
33. Jeffrey Foucault Horse Latitudes
34. Booker T Jones - The Road From Memphis
35. Charles Bradley - No Time for Dreaming
36. Dave Alvin 11 11
37. Eilen Jewell - Queen of the Minor Key
38. Dawes - Nothing Is Wrong
39. Ha Ha Tonka - Death of a Decade
40. Ry Cooder - Pull Up Some Dust & Sit Down
41. The Cynics - Spinning Wheel Motel
42. Jason Isbell - Here We Rest
43. Low - C'mon
44. Frank Turner - England Keep My Bones
45. Dan Reeder - This New Century
46. Band of Heathens - Top Hat Crown & The Clapmaster's Son
47. Alela Diane - Alela Diane & Wild Divine
48. Steve Earle I'll Never Get Out of This World Alive
49. Anna Calvi - Anna Calvi
50. The Rural Alberta Advantage - Departing
51. Blackie & The Rodeo Kings Kings and Queen
52. Felice Brothers - Celebration Florida
53. Nick Lowe - Nick Lowe
54. Adele 21
55. Buddy Miller - Majestic Silver Strings
56. Gurf Morlix - Blaze Foley's 113th Wet Dream
Heder til:
Eddie Spaghetti
Micky and the Motorcars
Fleet Foxes
Death Cab for Cuties
Black Joe Lewis
The Low Anthem
Okkervil River
Gillian Welch
Rachel Harrington
Tedeschi trucks band
William Elliot whitmore
Emmylou Harris
Reckless Kelly
North Mississippi Allstars
Tom Russell
Jimmy Dale Gilmore
j mascis
Will Johnson
Wilco
Mighty Sam McClain & Knut Reiersrud
Beirut
Blitzen Trapper
Jayhawks
David Bazan
David Munyon
Tom Waits
Beste livealbum
1. Josh Ritter - Live At The Iveagh Gardens
2. Slaid Cleaves - Sorrow & Smoke: Live at the Horseshoe Lounge
3. Todd Snider - Todd Snider Live: The Storyteller
4. Bottle Rockets - Not So Loud: An Acoustic Evening
Et utrolig jevnt og godt musikkår. Greide rett og slett ikke luke ut 6 album for å komme ned i 50. De 20 beste her er ypperlige plater.
Angående Decemberists: ikke mer enn en god plate blant mange. Slik som albumet til Dawes, feks.
Og den supre Gillian Welch har lagd betydelig bedre ting før, syns nå jeg.
EDIT:
To forglemmelser. Både Austin Lucas og The Deep Dark Woods fortjener plass blant de 30 beste.
EDIT2:
Begynner å bli noen stygge forglemmelser her.
Bonnie Prince Billy må helt opp på plass 5. Flaut å glemme ham.
Plass iallefall litt nede på lista fortjener også veteranene Fred Eaglesmith og Greg Brown.
Kasey Anderson likeså.