CDWMcInSpots
Hi-Fi freak
"Vi elsker sexy musikk" - "Songs as a Medium for Embedded Reproductive Messages"
NRK Lydverket presenterer forskningsartikkelen "Songs as a Medium for Embedded Reproductive Messages" under tittelen "Vi elsker sexy musikk".
Forskerne tok for seg de mest solgte låtene innen country, pop og R&B for 2009, men sammenlignet også med opera og kunstsang (art songs).
Figurer fra forskningsartikkelen:
Figure 1. Distribution of reproductive themes for 2009 songs as a function of song type
Figure 2. Average number of reproductive messages for 2009 Country, Pop, and R&B songs that made it into the Top Ten and control songs that did not
Figure 3. Mean number of different reproductive messages per song for the Top Ten songs at the end of each decade for all three charts over the past sixty years
Figure 4. Distribution of reproductive themes for opera aria and art songs sampled over the past 414 years along with those in Study 1
Figure 5. Frequency distribution of the presence of one or more reproductive categories in the songs contained in Study 1, 3, and 4 (N = 432)
NRK Lydverkets artikkeltekst:
NRK Lydverket presenterer forskningsartikkelen "Songs as a Medium for Embedded Reproductive Messages" under tittelen "Vi elsker sexy musikk".
Forskerne tok for seg de mest solgte låtene innen country, pop og R&B for 2009, men sammenlignet også med opera og kunstsang (art songs).
Figurer fra forskningsartikkelen:
Figure 1. Distribution of reproductive themes for 2009 songs as a function of song type
Figure 2. Average number of reproductive messages for 2009 Country, Pop, and R&B songs that made it into the Top Ten and control songs that did not
Figure 3. Mean number of different reproductive messages per song for the Top Ten songs at the end of each decade for all three charts over the past sixty years
Figure 4. Distribution of reproductive themes for opera aria and art songs sampled over the past 414 years along with those in Study 1
Figure 5. Frequency distribution of the presence of one or more reproductive categories in the songs contained in Study 1, 3, and 4 (N = 432)
NRK Lydverkets artikkeltekst:
http://www.nrk.no/lydverket/vi-elsker-sexy-musikk/
Vi elsker sexy musikk
Sex selger. Nå er det vitenskapelig bevist at det også gjelder for musikk.
Skrevet av: Jørn Gjersøe
Publisert 11:14 5 oktober, 2011
Forskere ved State University of New York har tatt for seg 174 låter som lå inne blant de 10 mest solgte på Billboard i 2009 og kommet fram til at et overveldende flertall av dem handler om «menneskelig reproduksjon», eller sex for å si det LITT mer folkelig.
- Omkring 92 prosent av sangene på lista innehold slike budskap, sier psykologiprofessor Dawn R. Hobbs, som har ledet arbeidet med studien.
Dermed er det bevist det vi visste; at sex selger også i musikk.
» Les forskningsartikkelen: Songs as a Medium for Embedded Reproductive Messages
De tok for seg de mest solgte låtene innen country, pop og R&B for 2009, med artister som Rihanna, Katy Perry og LMFAO.
Hver låt ble sjekka mot 18 spesifikt sexrelaterte referanser og undersøkelsen viser at låtene i gjennomsnitt hadde 10,49 slike referanser, skriver avisa The Atlantic Wire.
At sex selger musikk er imidlertid ikke noe nytt fenomen. Studien viser nemlig blant annet også at dette ikke bare er gjeldende i rockehistorien, men strekker seg også til operaen.
- Mens temaenes hyppighet varierer en del stemmer disse funnene vi har gjort for moderne musikk forbausende godt også for tekstene i opera og annen kunstmusikk som stammer fra hundrevis av år tilbake, sier professoren.
Påstandene i forskningen styrkes ytterligere av følgende følgende funn: Det var langt mer sex i låtene som nådde topp 10 enn de som ikke kom dit.
Eksempel? LMFAO Sexy and I Know It:
[Video]
Noen av funnene framstilt skjematisk:
[Figure 1. ...]
Vedlegg
-
60.1 KB Visninger: 271
-
26.8 KB Visninger: 192
-
44.7 KB Visninger: 224
-
57.2 KB Visninger: 184
-
56.3 KB Visninger: 209