4 korder og du har en hit

S

Smorte24

Gjest
Dette er bra, det er utrolig mange låter som har 4 korder, er vi mennesker så enkle?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hyggelig gjensyn med en ofte postet men likevel artig video. ;)

Det skal ikke mer til, men det heter "akkorder". Sorry. Noen ganger klarer ikke språkpolitimannen i meg å holde seg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.622
Antall liker
21.398
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Not fade away, har ikke den bare to akkorder?

 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Dazed skrev:
Hyggelig gjensyn med en ofte postet men likevel artig video. ;)

Det skal ikke mer til, men det heter "akkorder". Sorry. Noen ganger klarer ikke språkpolitimannen i meg å holde seg.
Korder=slang blant fagfolk for akkorder ;)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
JENO skrev:
Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
larkrla skrev:
JENO skrev:
Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.
Jeg tenkte på at Coltrane var i stand til å presse hvilken som helst tone inn i hvilken som helst akkord og få det til å høres riktig ut. Og modaljazzen går jo gjerne i bare en akkord. Eller i praksis varierende akkorder over en grunntone.

Jeg har grei oversikt over basic funksjonsharmonikk, men når det gjelder jazzharmonikk er jeg litt på tynn is, så der må noen gjerne arrestere meg! :)

Beklager OT.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
knuba skrev:
Dazed skrev:
Hyggelig gjensyn med en ofte postet men likevel artig video. ;)

Det skal ikke mer til, men det heter "akkorder". Sorry. Noen ganger klarer ikke språkpolitimannen i meg å holde seg.
Korder=slang blant fagfolk for akkorder ;)
Jaha? Ikke de musikerne jeg kjenner i alle fall, men det er jo ikke så mange, så det kan jo hende likevel.

Det betyr ikke at jeg ikke vil irritere meg over det likevel. ;)
 
Y

ymir

Gjest
hei

Miles Davis,etter en innspilling med/for Palle Mikkelborg,:"Next time,just give me one note."
 

Tor

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.11.2002
Innlegg
806
Antall liker
530
“Every once in awhile I’ll call up Eddie (Van Halen) and ask, “Found that fourth chord yet”?- BIlly Gibbons


“Anyone who used more than three chords is just showing off.” – Woodie Guthrie.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
larkrla skrev:
JENO skrev:
Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.
Er det ikkje strengt tatt nok med to da? Vet det som regel sies at det er minimum to toner, men såkalla power chords eller 5 akkorder (her er eg på virkelig tynn is), består vel av to toner?
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Townes skrev:
larkrla skrev:
JENO skrev:
Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.
Er det ikkje strengt tatt nok med to da? Vet det som regel sies at det er minimum to toner, men såkalla power chords eller 5 akkorder (her er eg på virkelig tynn is), består vel av to toner?

Isen holder. http://en.wikipedia.org/wiki/Dyad_(music)
 

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Innlegg
189
Antall liker
37
Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Modaljazz er egentlig ikke basert på akkorder, men skalaer.

Det er mer "stemningen" som tonene i skalaen gjir som bestemmer det harmoniske innholdet, det kan inneholde treklanger som er akkorder, men disse akkordene er ikke del av en lenger kadens rekke hvor akkordene danner en tydelig harmonisk følelse av spenning/avspenning med ledetoner osv.

Inspirasjonen kom fra klassisk musikk, Debussy og Ravel

Miles hørte mye på klassisk musikk
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.622
Antall liker
21.398
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, det er egentlig ganske festlig hvor jazza pianomusikken til Debussy høres ut.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
larkrla skrev:
JENO skrev:
Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.
Enhver ren akkord har bare 3 toner. E dur på gitar består av kun 3 toner, E, H, E, G#, H og E fra den laveste til den høyeste strengen. Moll får du ved å senke G# til G. Har du flere enn 3 toner har du ikke lenger en ren akkord, men en forstørret eller forminsket variant av grunnakkorden. 8)

Benytter ellers anledningen til å reklamere for Lars Håvards siste: Six strings and the truth.



http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/CD/Lars_Haavard_Haugen/Six_Strings_And_The_Truth/?id=5099907042522
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
oddgeir skrev:
larkrla skrev:
JENO skrev:
Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.
Enhver ren akkord har bare 3 toner. E dur på gitar består av kun 3 toner, E, H, E, G#, H og E fra den laveste til den høyeste strengen. Moll får du ved å senke G# til G. Har du flere enn 3 toner har du ikke lenger en ren akkord, men en forstørret eller forminsket variant av grunnakkorden. 8)
Dette ble plutselig musikkteori-tråden! :) Forstørret eller forminsket akkord har nok ikke noe med antall toner i akkorden å gjøre, men om kvinten er forstørret eller forminsket. I eksemplet E-dur altså H# (klingende C) = forstørret og Bb = forminsket. Selv bruker jeg ikke disse benevnelsene, men velger heller #5 og b5, så skal ikke forundre meg om disse uttrykkene kan bety noe annet for noen andre.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
JENO skrev:
oddgeir skrev:
larkrla skrev:
JENO skrev:
Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.
Enhver ren akkord har bare 3 toner. E dur på gitar består av kun 3 toner, E, H, E, G#, H og E fra den laveste til den høyeste strengen. Moll får du ved å senke G# til G. Har du flere enn 3 toner har du ikke lenger en ren akkord, men en forstørret eller forminsket variant av grunnakkorden. 8)
Dette ble plutselig musikkteori-tråden! :) Forstørret eller forminsket akkord har nok ikke noe med antall toner i akkorden å gjøre, men om kvinten er forstørret eller forminsket. I eksemplet E-dur altså H# (klingende C) = forstørret og Bb = forminsket. Selv bruker jeg ikke disse benevnelsene, men velger heller #5 og b5, så skal ikke forundre meg om disse uttrykkene kan bety noe annet for noen andre.
Vi er nok enige skjønner du. Poenget mitt var bare at en ren E-dur akkord består av 3 toner. Når det blir flere kommer det av at akkorden er bygget ut til f.eks 7#9 eller 7b9, osv.
 

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Innlegg
189
Antall liker
37
Ikke for å være pedantisk, men en Dmaj9 er ikke en "forstørret" D dur akkord, en "forstørret"/forminsket" akkord henviser til at kvinten, septimen eller nonen er forstørret eller forminsket.


Ja, det er egentlig ganske festlig hvor jazza pianomusikken til Debussy høres ut.
ja, Bill Evans kunne nok mye av dette repertoaret.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Henrik Salvesen skrev:
Ikke for å være pedantisk, men en Dmaj9 er ikke en "forstørret" D dur akkord, en "forstørret"/forminsket" akkord henviser til at kvinten, septimen eller nonen er forstørret eller forminsket.

Så sant så sant.

Et tips til de som ønsker å "jazze" opp gitarkompet sitt er forøvrig å tenke 1625. Altså G7 E7#9 A7#5 D9 hvis man spiller i G-dur. Sjekk under sofaen, der liggern vettu.
 
Topp Bunn