S
Korder=slang blant fagfolk for akkorderDazed skrev:Hyggelig gjensyn med en ofte postet men likevel artig video.
Det skal ikke mer til, men det heter "akkorder". Sorry. Noen ganger klarer ikke språkpolitimannen i meg å holde seg.
Three chords and the truth?baluba skrev:Vi er enklere enn det. Tre akkorder er det du trenger.
Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.JENO skrev:Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Det er punk og Frelsesarmeen som duger for en ekte baluba! ;DTor skrev:Three chords and the truth?baluba skrev:Vi er enklere enn det. Tre akkorder er det du trenger.
Jeg tenkte på at Coltrane var i stand til å presse hvilken som helst tone inn i hvilken som helst akkord og få det til å høres riktig ut. Og modaljazzen går jo gjerne i bare en akkord. Eller i praksis varierende akkorder over en grunntone.larkrla skrev:Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.JENO skrev:Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Jaha? Ikke de musikerne jeg kjenner i alle fall, men det er jo ikke så mange, så det kan jo hende likevel.knuba skrev:Korder=slang blant fagfolk for akkorderDazed skrev:Hyggelig gjensyn med en ofte postet men likevel artig video.
Det skal ikke mer til, men det heter "akkorder". Sorry. Noen ganger klarer ikke språkpolitimannen i meg å holde seg.
Er det ikkje strengt tatt nok med to da? Vet det som regel sies at det er minimum to toner, men såkalla power chords eller 5 akkorder (her er eg på virkelig tynn is), består vel av to toner?larkrla skrev:Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.JENO skrev:Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Townes skrev:Er det ikkje strengt tatt nok med to da? Vet det som regel sies at det er minimum to toner, men såkalla power chords eller 5 akkorder (her er eg på virkelig tynn is), består vel av to toner?larkrla skrev:Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.JENO skrev:Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Modaljazz er egentlig ikke basert på akkorder, men skalaer.Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Enhver ren akkord har bare 3 toner. E dur på gitar består av kun 3 toner, E, H, E, G#, H og E fra den laveste til den høyeste strengen. Moll får du ved å senke G# til G. Har du flere enn 3 toner har du ikke lenger en ren akkord, men en forstørret eller forminsket variant av grunnakkorden. 8)larkrla skrev:Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.JENO skrev:Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Dette ble plutselig musikkteori-tråden! Forstørret eller forminsket akkord har nok ikke noe med antall toner i akkorden å gjøre, men om kvinten er forstørret eller forminsket. I eksemplet E-dur altså H# (klingende C) = forstørret og Bb = forminsket. Selv bruker jeg ikke disse benevnelsene, men velger heller #5 og b5, så skal ikke forundre meg om disse uttrykkene kan bety noe annet for noen andre.oddgeir skrev:Enhver ren akkord har bare 3 toner. E dur på gitar består av kun 3 toner, E, H, E, G#, H og E fra den laveste til den høyeste strengen. Moll får du ved å senke G# til G. Har du flere enn 3 toner har du ikke lenger en ren akkord, men en forstørret eller forminsket variant av grunnakkorden. 8)larkrla skrev:Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.JENO skrev:Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
Vi er nok enige skjønner du. Poenget mitt var bare at en ren E-dur akkord består av 3 toner. Når det blir flere kommer det av at akkorden er bygget ut til f.eks 7#9 eller 7b9, osv.JENO skrev:Dette ble plutselig musikkteori-tråden! Forstørret eller forminsket akkord har nok ikke noe med antall toner i akkorden å gjøre, men om kvinten er forstørret eller forminsket. I eksemplet E-dur altså H# (klingende C) = forstørret og Bb = forminsket. Selv bruker jeg ikke disse benevnelsene, men velger heller #5 og b5, så skal ikke forundre meg om disse uttrykkene kan bety noe annet for noen andre.oddgeir skrev:Enhver ren akkord har bare 3 toner. E dur på gitar består av kun 3 toner, E, H, E, G#, H og E fra den laveste til den høyeste strengen. Moll får du ved å senke G# til G. Har du flere enn 3 toner har du ikke lenger en ren akkord, men en forstørret eller forminsket variant av grunnakkorden. 8)larkrla skrev:Det er 12 toner i en oktav, men det har ingenting med en akkord å gjøre. En akkord som består av 12 toner består av flere av de samme tonene, men i flere forskjellige oktaver. For eksempel har akkorden E, spilt på en gitar bare 4 ulike toner selv om alle strengene er i bruk. Tonen E er med i 3 forskjellige akkorder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn 3 ulike toner for å lage en akkord.JENO skrev:Hva med modaljazz a la Coltrane med kvartetten? Kun en akkord, men den kunne til gjengjeld romme alle tolv tonene... Kan vel knapt karaktriseres som hitmusikk, men illustrerer at antallet akkorder ikke sier noe om kompleksiteten eller spennet i musikken.
ja, Bill Evans kunne nok mye av dette repertoaret.Ja, det er egentlig ganske festlig hvor jazza pianomusikken til Debussy høres ut.
Henrik Salvesen skrev:Ikke for å være pedantisk, men en Dmaj9 er ikke en "forstørret" D dur akkord, en "forstørret"/forminsket" akkord henviser til at kvinten, septimen eller nonen er forstørret eller forminsket.