Det ser ut til at bransjen her i landet ikke er fornøyd med fortjenesten fra Spotify: http://www.hardware.no/artikler/naa_forlater_de_spotify/77454
Dette ser man blant annet hos en del mindre plateselskaper som tilbyr artistene sine på mp3/flac/cd/vinyl(med differensierte priser,) fra nettsidene sine. Merge Records har sagt i intervjuer(i boken om plateselskapet,) at de tjener mer på digitalmusikk solgt fra deres egen netshop enn for eks iTunes. Naturlig nok. Det er for eksempel lett å tenke at besparelsene i produksjon/distribusjon/salg ikke viser seg i prisen hos iTunes Store. Så her ville nok musikkindustrien vært tjent med å gå i tenkeboksen. Men merkevaren iTunes er nok såpass sterkt at det vil ta tid og svært gode løsninger for å kunne konkurrere skikkelig på salg.vredensgnag skrev:Men hele musikkindustrien blir nødt til å vurdere hvor mange parasitter, snyltere og blodigler den trenger, for å få musikk ut til folk. Det var vanskeligere før, og da trengte man hele kjøret (kanskje), i dag er det meget lett.
Det tror jeg vel neppe Men det overrasker meg at ikke flere plateselskap tilbyr noe av det samme. Som et supplement til deltagelse på diverse streamingtjenester. Det ene ekskluderer ikke det andre. Forhåpentligvis. Det vil kunne være traurig som forbruker dersom man er nødt til å forholde seg til en drøss med plateselskaper i stedet for en hub ala iTunes/Spotify.HåkonN skrev:Kanskje plateselskapene syntes dette er mer rettferdig? ;D
Why Magnatune is not evil
We select the most amazing independent musicians and offer you unlimited downloading and listening for only $15/month. Downloads are super high quality MP3s and perfect WAV files. Musicians get paid 50%, split evenly from what you listen and download
http://magnatune.com
Spennende. Apple har helt klart ressurser (20 milliarder (!) i overskudd (!!) siste kvartal (!!!)) og know-how til å ta en slik idè helt ut. I en verden av streaming kan de også i større grad leve ut sin proprietære fetish uten at så mange reagerer.vredensgnag skrev:@Håkon N
Apple er i ferd med å bygge en gigantisk serverfarm, og snart kommer en ny AppleTV, som er gjort klar for streaming av tjenester ...
http://www.appleinsider.com/articles/09/05/23/apple_said_building_1_billion_server_farm.html
Gjør de det?otare skrev:Ser at i Magnatude får artistene 50%. Det er jo veldig bra. Da er det vel enda bedre at de får 70% i iTunes?
Så absolutt. Og beholder de den delingsmodellen når/dersom de åpner for streaming, så er det jo storartet.otare skrev:Ser at i Magnatude får artistene 50%. Det er jo veldig bra. Da er det vel enda bedre at de får 70% i iTunes?
Jada, og det er opp til oss forbrukere å stemme med lommeboken. Vi er mye bedre tjent med tjenester som Spotify enn å tvinges til å kjøpe disketter med noen lydfiler på til evig tid.Roberten skrev:Bøllevirksomhet å trekke seg fra spotify dersom man ikke ser seg tjent med å være tilgjengelig der ? Den ser jeg ikke.
Det er opp til artistene, og i forlengelse av de, plateselskapet, å bestemme hvilken måte man gjør musikken sin tilgjengelig på.
Som forbruker av musikk ser jeg meg best tjent med at artister har råd til å bruke den tiden det tar å lage musikk, samt at plateselskap har råd til å gi ut denne musikken. For min del ser jeg aller helst at de har råd til å gi den ut på vinyl(med nedlastingskoder for digitalversjon,) som er det formatet jeg foretrekker.Gjestemedlem skrev:Jada, og det er opp til oss forbrukere å stemme med lommeboken. Vi er mye bedre tjent med tjenester som Spotify enn å tvinget til å kjøpe disketter med noen lydfiler på til evig tid.Roberten skrev:Bøllevirksomhet å trekke seg fra spotify dersom man ikke ser seg tjent med å være tilgjengelig der ? Den ser jeg ikke.
Det er opp til artistene, og i forlengelse av de, plateselskapet, å bestemme hvilken måte man gjør musikken sin tilgjengelig på.
Men om Spotify og andre tjenester tvinges til å gå over til rene abbonementstjenester så gjør ikke der all verden. Men det blir likevel absolutt tåpelig når de setter i gang fantasikalkulatorne sine og ser for seg tap i millardklassen fordi noen streamer i reklamemodellen. De må jo bare innse at flere og flere folk er piss lei av diskettvannviddet og mp3-langning på itunesbutikken.
Gigantene i plateindustrien (Warner, EMI, Sony, Universal) er en gjeng med snyltere og mafiabanditter som fortjener å gå å konkurs jo før jo heller. De er faktisk en større trussel mot våre frie vestlige samfunn enn all verdens bombekledde islamister. Disse 4 står for 3/4 av hele verdensmarkedet for musikk. Og de bruker sin korrumperende makt til å innføre drakoniske lover som får selv den mest misantropiske østblokkommunist til å rødme i ren vederkvegelse.
Vinyl er jo et produkt som per definisjon ikke kan hverken streames eller lastes ned på noen måte så det faller litt utenfor. Problemet oppstår når man skal tvinges til å forholde seg til musikkfiler på samme måte.Roberten skrev:Som forbruker av musikk ser jeg meg best tjent med at artister har råd til å bruke den tiden det tar å lage musikk, samt at plateselskap har råd til å gi ut denne musikken. For min del ser jeg aller helst at de har råd til å gi den ut på vinyl(med nedlastingskoder for digitalversjon,) som er det formatet jeg foretrekker.
Jeg trekker frem de 4 store megagigantene som deler verden mellom seg. Så jeg påpeker at det er disse som er trusselen mot menneskeheten og ikke de små resterende uavhengige.Du skjærer små idealistselskap over samme kammen som store selskap som eies av investeringsfirmaer og fond. Det synes jeg bærer galt av sted. At du ikke evner å se dette skillet, og setter pris på jobben de faktisk gjør, har jeg vanskelig for å forstå.
Hvis de ser litt på de nye lovene som er på trappene i Canada, USA og EU så er de til å miste nattesøvnen av. Det fører oss rett inn i et 1984-scenario kun for å tjene denne milliardindustriens eiere. Det høres voldsomt ut, men det er ikke tull dessverre.Å koke dette videre til at det er en trussel mot våre frie vestlige samfunn ser jeg på lite annet enn strilsk agitasjonsteknikk
Men uavhengig av format er artistene avhengig av en viss betaling for å ha råd til å holde på med dette. På samme måte som plateselskapene er nødt til å ha en dekningsgrad som gjør det forsvarlig å opprettholde driften. Så kan man jo diskutere om hvorvidt det er fornuftige forretningsmodeller som ligger til grunn, og om man går mot en tid hvor plateselskaper dreier seg mer mot mer agent og distribusjonsarbeid enn det tilfellet er i dag, men det er på sidelinjen i denne diskusjonen.Gjestemedlem skrev:Vinyl er jo et produkt som per definisjon ikke kan hverken streames eller lastes ned på noen måte så det faller litt utenfor. Problemet oppstår når man skal tvinges til å forholde seg til musikkfiler på samme måte.
Ja, jeg så at du redigerte innlegget ditt noe Og da faller den biten av diskusjonen vår bort. Men saken som Bjørn linker til dreier seg om relativt små selskaper, blant annet Rune Grammofon.Gjestemedlem skrev:Jeg trekker frem de 4 store megagigantene som deler verden mellom seg. Så jeg påpeker at det er disse som er trusselen mot menneskeheten og ikke de små resterende uavhengige.
Gjestemedlem skrev:Jeg gleder meg til å lese disse lovforslagene. Linker ? Så får vi heller se om jeg er enig med deg i at plateindustrien er en trussel mot levesettet vårt etter å ha lest de.
http://gigaom.com/2010/04/08/britains-digital-economy-bill-causes-outrage/Roberten skrev:Jeg gleder meg til å lese disse lovforslagene. Linker ? Så får vi heller se om jeg er enig med deg i at plateindustrien er en trussel mot levesettet vårt etter å ha lest de.
Et liv i et fritt liberalt land (soger med en og annen tyvlytter til musikk) vs. en politistat der alle skal overvåkes for å beskytte våre eieres interesser. Når verktøyene til kontroll og overvåkning er på plass så kommer de til å brukes til mye mer enn å beskytte storaksjonærer i mediaindustrien.bjornh skrev:Public interest vs. legal ownership?
Det er helt klart at De Store har mistet kontakten med hva de opprinnelig bedrev, og at det er på høy tid at de stikker fingeren dypt i jorden. All den tid de ikke har evnet å snu rundt og møte utviklingen de siste 11 årene ser jeg ikke noen god grunn til å håpe at de klarer å få mange nok til å bite på 360-kroken til å holde gigantmaskineriet i gang.vredensgnag skrev:Musikkselskapene sitter i gigantkontorer (skyskrapere) i flere land, og har titusener av ansatte som slett ikke lager så mye som et bittelite musikkspor, og som nå desperat forsøker å få musikere til å signere 360-kontrakter slik at de skal kunne bevare sine musikkadministrasjonsjobber.
Sikkert bare fint å få røsket opp i dette.
Den der saken er fra hjemtraktene.Gjestemedlem skrev:Et liv i et fritt liberalt land (soger med en og annen tyvlytter til musikk) vs. en politistat der alle skal overvåkes for å beskytte våre eieres interesser. Når verktøyene til kontroll og overvåkning er på plass så kommer de til å brukes til mye mer enn å beskytte storaksjonærer i mediaindustrien.bjornh skrev:Public interest vs. legal ownership?
Et eksempel på slik utvikling: http://www.vl.no/samfunn/article61366.zrm
På hvilken måte? Sett bort fra at det er vanskelig å manøvrere når jeg søker klassisk musikk så har den gjort jobben utmerket for meg. Og lyden er det ikke mye å utsette på for Premium-abonnenter. Så hva utover søkefunksjonen er det som ikke er bra?wotg skrev:Spotify har aldri vært bra.
ok? spotify har vært en åpenbaring for min del. Er så utrolig mye mer musikk man er blitt kjent med eller oppdaget på ny etter å ha fått spotify på maskinen. Tilogmed Ipod er pensjonert til fordel for android spotify app.wotg skrev:Spotify har aldri vært bra.
Send Tool en e-post.wotg skrev:Alikevel så er det umulig å f.eks høre en Tool låt...