En av mine absolutt favoritt plater, både mhp. musikk og innspilling. Golden heart har, som mange nevner her, en litt tung/varm bakgrunnsbass som bare er deilig. Hvis den blir dominerende i lydbildet, er årsaken sannsynligvis en uheldig blanding av bassportens tuning (eller en liten "festpukkel") og stående bølger i rommet. Forstererens dempningsfaktor betyr også mye.
Prøv plata i ett sett gode Hodetelefoner f.eks. Da hører man at bassen er helt topp, egentlig. Ren og fin.
Har forøvrig opplevd dette (problemet) med andre høyttalere, enn de jeg har nå.
Det ble f.eks. mye "during" med både Amphion Xenon og Gallo Solo. Litt "en-tone bass"
Et par andre skiver som byr på utfordringer i bassen er Daniel Lanois' Shine - Kutt #1. Der er bassen enda dypere og minst like kraftig. Har litt problemer med vegg-lengde på 4,80 og takhøyde 2,40 som innbyr til stående bølger et sted mellom 30 og 40Hz. Har nå ett sett subber fra Reidar Persson og de fikser også denne låta helt utmerket.
Og så har vi jo Bjørks "Hyperballad" da. I åpningen + ca 1,15 minutt ute i sporet er det noen helt sinnsyke og lange synthbass-lyder som fillerister hele rommet mitt på 27m2 om ikke bassen holdes i et skikkelig "jerngrep" og er riktig innstillet. Korrekt gjengitt, skal man føle skikkelige lavfrekvente vibrasjoner på dette kuttet. Fullt nivå, og helt jevnt på de forskjellige toner.
Før jeg fikk deisse (passive) subben fra Reidar Persson i hus, måtte jeg dempe volumet kraftig på dette kuttet, fordi enkelte av disse synthbass-frekvensene stakk helt av og satte hele rommet i helsving, hadde jeg følelsen av.
Bass har sine utfordringer
...
Morty