Hvor vil dere helst lese anmeldelser?

U

utgatt60135

Gjest
Hvem synes dere treffer deres smak best?

For min del er det helt klart Pitchfork. Som oftes er jeg veldig enig i deres karaktersetting. Må bare vite at de er mest opptatt av "indie".

Ellers liker jeg veldig godt groove.no. Synes de har god smak. Panorama.no er også bra, imo. Metacritics er bra for å få et gjennomsnitt av mange anmeldelser, men synes litt "kommersielle". Gaffa.dk er har gitt et mer variert inntrykk. Lydverket er jeg litt for ofte uenig med. De lager meget gode programmer så det er litt skuffende anmeldelser synes jeg. At de kommer opp med at 2009 blir White Lies år er helbom, imo.

Av norske aviser synes jeg Aftenposten og Dagsavisen treffer meg ganske godt (men irriterende at Aftenposten ikke viser artisten i oversikten). Vg og Dagladet er mer uforutsigbar i forhold til min smak. Natt og dag er bra, imo.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
rolfozzy skrev:
Jeg savner Beat.
Beat. Og Puls. Har fortsatt en del av de gamle avisene fra midten av åttitallet på loftet.

Aftenposten og Dagsavisen er ganske bra. Morgenbladet leste jeg før og de kom opp med gode anmeldelser før i tiden. Pitchfork liker jeg godt siden de har en mer rendyrket profil, men utvalget kan bli for snevert. Metacritic sjekker jeg ofte, størst variasjon å hente der. Q kjøper jeg av og til, men de kjører litt vel safe på "store" utgivelser. En av mine favoritter er svenske Sonic.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Stereophile.

Har bestilt nettutgaven, og har akkurat fått Aprilutgaven 'levert' på Nettet. Bruker en Zinio-reader for å lese & lagre magasinet, og det er meget enkelt å søke og finne frem ting du ønsker å lese, herunder gode og saklige anmeldelser av musikk.

mvh
JackX
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Favorittbladet er Ugly Things som utgis i USA. Startet som en fanzine, men er nå nærmere en bok, enn et magasin i tykkelse. (siste nummer er 208 sider) Skrevet av ekstremt kunnskapsrike og flinke skribenter fra hele verden. (Big Dipper selger bladet har jeg sett)
http://www.ugly-things.com/



Ellers kjøpte jeg endel Mojo før, og har tatt opp den greia igjen med de siste numrene som har hatt endel leseverdig stoff.
Leser Classic Rock og Uncut når jeg pilser på Last Train.

ABC-Startsiden har innimellom endel allrighte ting IMO.

Ellers går det mest i fanziner/undergrunnstidskrifter. Som oftest langt mer dedikert og rettet mot smale musikkmiljøer og sjangere, enn de gjennomsnitlige musikktidskriftene i Narvesen-hyllene.
I posten i dag lå de fem utgavene av et tidskrift som het "Lost and Found", fra tidlig/midten av 90-tallet. Kun stoff om Minnesota/Dakota/Iowa/Wisconsin/Illinois på 60-tallet (smalt skal det være......) ;D


I gode gamle dager gikk det mye i Rock Furore, Puls og endel Beat.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Ingen skrev anmeldelser som Jan Arne Handorff i Nye Takter på begynnelsen av 80 tallet.

INGEN.
 
S

stereo hans

Gjest
Benytter selv Pitchfork, Metacritic, Mojo, Uncut, Rough Trade Records, All Music Guide.....

Det er også en god del svenske bra nettsteder/magasiner: Sonic, dagensskiva.se, nojesguiden (svenske Natt & Dag)

Når vi først snakker om svenskt; jeg savner Feber.se...Følger med på Andres Lokko sine skiberier på svd.se og Gradvall.se, men Feber var veldig bra.
 
J

JPMi

Gjest
Beat var bra før de ble helt cowboy under Skjeklesæthers ledelse.
Etter det har det blitt nokså tilfeldig hva jeg kjøper og leser, men jeg har hatt god nytte av omtaler her på sentralen.
 
I

ijustpop

Gjest
Beat oppdro meg til å bli et anstendig menneske midt på nittitallet. Virkelig høy kvalitet på skrivinga. Besynderlig at skribenter som var virkelig gode mens de skrev for Beat har mistet sin evner når de skriver for andre blekker.
Begynte å lese Pitchforkmedia rundt 97 tror jeg, men titter bare innom et par ganger i uka nå, for å se hva som "hypes". Sonic abonnementet gav jeg opp for noen år siden, samme med britiske PlanB (http://www.planbmag.com/) og fanzinen The Broken Face(http://brokenface.fupp.net/info.html) I dag blir det mest skumming av omtalene i dagsavisene, samt litt i Mojo og The Guardian. Mojo og Uncut kjøpes og leses når jeg skal f.eks reise eller sitte i sofaen i helgene, men det er aldri plateanmeldelsene som leses først.

Kommer sikker til å lese mere plateomtaler igjen, men er bare ikke så interessert i ny musikk for tida. Har vel bare kjøpt 5-6 nye plater (2009-utgivelser) sålangt i år og det er rekord lite.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
JPMi skrev:
Beat var bra før de ble helt cowboy under Skjeklesæthers ledelse.
Etter det har det blitt nokså tilfeldig hva jeg kjøper og leser, men jeg har hatt god nytte av omtaler her på sentralen.
Da var det ikke mange nummer du likte, for redaktør og grunnlegger Tore Olsen døde i en trafikkulykke en stund etter at han hadde etablert bladet i samarbeid med Skjeklesæther. Så Skjæklesæter tok over roret på skute etter ganske kort tid, og kan dermed strengt tatt ikke kalles noe annet en hans verk, i og med at "kongen" selv døde så tidlig.

Jeg savner Olsen, for han var et forbilde for oss yngre musikkanmeldere på åttitallet. Men som en ekte karmøy-cowboy så hadde jeg ikke noe imot TS ledelse heller. Det er likevel ikke Beat (eller Puls) jeg savner mest. For min del står Nye Takter i perioden 1985-1988, da det var et bilag til Arbeiderbladet. Etter at det gikk fra å være et bilag til å bli en integrert del av avisen var det ikke fullt så interessant lenger, og jeg sluttet å lese Nye Takter. Men det spesielle forholdet mellom Arbeiderbladet og musikkavisen Nye Takter forklarer endel om hvorfor Dagsavisen nyter såpass høy anseelse som "musikkavis".

Selv om anmeldelsene i Nye Takter var gode (jazzfolk skrev om jazz, countryfolk om country osv), så er det kanskje de vittige tegningene til Knut Nærum på baksiden som jeg savner mest. De kom ut samlet i en bok på nittitallet, og jeg kunne godt tenke meg å få tak i et eks av den.

I dag skummer jeg bare anmeldelser for å holde meg litt orientert om hva som kommer ut av musikk, ikke for å gjøre meg opp en forhåndsmening om den. I tilfeller der gamle favoritter enten blir slaktet over hele linjen, eller får terningkast 6 over alt, så betyr ikke anmelderens mening om produktet noe for meg. Sist gang karakteren til en plate fikk noen betydning var når mine gamle favoritter Prefab Sprout kom med Andromeda Hights. Etter flere litt slappe plater fikk den terningkast 6 i alle medier som betyr noe, og da ble det løp løp til platebutikken for meg. Det er over 10 år siden nå.
 
Topp Bunn