Remastered-lydkvalitet

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Sitter og hører på noen låter fra David Bowie som er remastered 24 bit og blir igjen overasket over hvor dårlig lyden ofte er på slike utgivelser. Har også noen utgivelser av Pink Floyd og Genesis som låter likt- alt minner egentlig om dårlige mp3 filer.
Kommer ikke til å kjøpe en cd til av slike før noen evt kan gå god for den først. Alle burde boikottet slike utgivelser til produsentene skjerper seg.
Gjelder dette jamt over alt som er remastered eller har jeg hatt uflaks?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Sting skrev:
Sitter og hører på noen låter fra David Bowie som er remastered 24 bit og blir igjen overasket over hvor dårlig lyden ofte er på slike utgivelser. Har også noen utgivelser av Pink Floyd og Genesis som låter likt- alt minner egentlig om dårlige mp3 filer.
Kommer ikke til å kjøpe en cd til av slike før noen evt kan gå god for den først. Alle burde boikottet slike utgivelser til produsentene skjerper seg.
Gjelder dette jamt over alt som er remastered eller har jeg hatt uflaks?
Dessverre, du har nok ikke hatt uflaks. Det er sånn trenden er i dag. Det aller meste av pop/rock musikk blir produsert/mixet/mastret og re-mastret med henblikk for bruk på ipod og mobiltelefoner hvor høyttalerne er noen ørerpropper som koster 1 krone å lage.

Sånn er det bare i 2009. "Vi" har definert at dette er bra og riktig.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har god erfaring med pop/rock-remasters gjort på nittitallet, før lydstyrkekrigen ble for alle.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Valentino skrev:
Jeg har god erfaring med pop/rock-remasters gjort på nittitallet, før lydstyrkekrigen ble for alle.
Ja, på nittitallet ble det gitt ut mange gode re-masters. Det skjer faktisk av og til i dag også, men skjelden.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Remastring på "24 bit" og massiv busskompresjon sånn at kunden bare får høre 5-6 av dem. :'( Gjør oss alle en tjeneste: Skriv til plateselskapet og klag. Hvis de tror at ingen hører hærverket, men at kundene tvert imot oppfatter dette dette som femmenalt bra fordi det står "24bit remaster" på coveret, så vil de fortsatte slik. Minn dem gjerne på at audiofile betaler for musikken, men MP3-kidsa ripper den prompte og "deler" den med hele klassen. Hvilken kunde burde de ta mest hensyn til mht produktkvalitet?

Min erfaring er stort sett som Valentinos, med en fotnote. Det gjelder først og fremst musikk som opprinnelig ble produsert for vinyl. De første CD-utgavene hadde ikke alltid gjennomtenkte løsninger på ulike egenskaper i de to mediene, så resultatet kunne bli sådär. Etterhvert fant man ut av det, så remastrene fra 90-tallet ble ganske bra. Mastringsutstyret var bra og lydstyrkekrigen var på geriljanivå. Derfra gikk det stort sett nedover med innspillingskvaliteten på "pop".

Tidlige innspillinger som ble produsert med tanke på CD kunne derimot låte ganske bra fra start. Jeg hørte tilfeldigvis på Dire Straits "Love over Gold" her i går på CD fra 1982. Knopfler var visst litt fascinert av de 96 dB dynamikk som plutselig var mulig å spille inn på en 16-bits CD, for der bruker han ganske mye av den! Riktignok må jeg sette volumkontrollen 10 dB høyere for den plata enn for det meste annet, men nå har jeg til og med fjernkontroll med presets, så det er en overkommelig jobb.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Valentino skrev:
Jeg har god erfaring med pop/rock-remasters gjort på nittitallet, før lydstyrkekrigen ble for alle.
Enig, da var det endel bra remasters.
På nittitallet var det fortsatt stas for selskapene å ha god lyd på utgivelsene.
Nå er den bare høy, dessverre.

Gamle vinylskiver hadde et problem med sporingen hvis det ble for mye bass på masteren, derfor må vinyl og CD skilles i masteringen.

Det med 24bit er som å ha på melkekartongen at den ikke lekker, selv det minste hjemmestudio bruker kun 24-bit i dag. Studioer og masteringstudioer i mange år.


Får håpe at folk snart blir lei av at alt låter likt.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Visste at jeg ikke er alene om å synes dette, men hvordan unngå en haug med bomkjøp? Foreløpig har jeg ingen planer om vinyl- mest fordi jeg er lat :)
Eneste gangene jeg har noen glede av disse innspillingene er på iPoden når jeg sykler og ikke finlytter..
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Sting skrev:
Visste at jeg ikke er alene om å synes dette, men hvordan unngå en haug med bomkjøp? Foreløpig har jeg ingen planer om vinyl- mest fordi jeg er lat :)
Eneste gangene jeg har noen glede av disse innspillingene er på iPoden når jeg sykler og ikke finlytter..
Den desidert beste måten å holde seg orientert om hvilke CD og Lp utgivelser du skal kjøpe og hvilke du skal holde deg unna, ikke minst lydkvalitetsmessig, er forumet til masteringtekniker Steve Hoffman. Omentrent alt som tenkes kan av plateutgivelser relatert til dette har allerede vært diskutert. Bruk søkefunksjonen!

www.stevehoffman.tv
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Takker! I bokmerker :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Sting skrev:
Takker! I bokmerker :)
Bare hyggelig! :)
Er selv innom der nesten daglig. Utrolig mange kunnskapsrike folk som deler av sine erfaringer. Noen er dog mer til å stole på enn andre, slik som det skal være.
Min personlige lille helt og guru på forumet er "Jamie Tate". Han og jeg har utrolig sammenfallende preferanser for hvordan vi oppfatter lyd/musikk. Så han stoler jeg fullt og helt på ;D Jamie har en bred profesjonell erfaring med lyd.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Støttes!! Et lite,men svært seriøst musikk/lydforum dette,og mitt største favorittsted innen området. :)
Desverre er det ikke ofte å finne mye musikk remastret av Steve Hoffman i Norge.Selv om du går etter hans lister,vil vi ofte se at de europeiske utgivelsene av samme plater er remastret av andre-desverre..
Mvh Rune :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
En av grunnene til at jeg har nærmest totalt konvertert (tilbake) til vinyl.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke alt er bare sorgen. Her er Stones' Street Fighting Man i remaster fra 2002. Den låter som det skal.
 

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Egentlig så begynte dette lenge før mobltelefoner og MP3; nærmere bestemt med oljekrisa i 1973. Den økte prisen på vinyl, sammen med artisters økende artistiske og kommersielle frihet, gjorde at platebransjen trengte et produkt som var billig å produsere. Dette gjorde man ved å satse på billige artister fra gata (boyband); covere som var billig å designe og produsere, samt billig produksjon. Mao. små investeringer i artist og ferdig produkt. Dette ble gjort salgbart ved å gjøre det hipt.

Hippe produsenter, som eks. Steve Lillywhite, produserte med total flat bokslyd og en grad av kompresjon som aldri tidligere har vært hørt. Dette ga kredibilitet(!). For hipsterne beviste dette at musikken stod i høysete, ikke teknikken. At en slik produksjon krevde mer teknikk synes ikke å ha affektert dem noe særlig. Dette skulle låte dårlig (gjerne være dårlig musikk også) for å være bra. En slags B-film conoisseur-logikk (en god B-film må være tilstrekkelig dårlig). Hipsterne (som vanlig) oppdaget aldri at de ble lurt og utsatt for kommersiell manipulering. Det vet det ikke ennå.

Førsteplata Big Country er et godt eksempel. Plata er bra den men er kanskje tidenes værste produksjon. Her er det tydelig at ingen spiller samtidig. Hvert instrument er tydelig i forskjellige rom(!) opptatt til forskjellig tid og blottet for dynamikk. Og dette er altså et tight rockeband som skal være samspilt og dynamisk!

Jeg tror dette sammenfalt med innførsel av digitalteknologi som utvidet manipulasjonsmulighetene og gjorde dem enklere og billigere. Dårlige produksjoner har heftet ved oss siden slutten av 70-tallet. Hva som har skjedd nå, er at man emulerer samme lydideal på produksjoner som opprinnelig var bra og dynamiske. Det er antakelig fremdeles hipt i visse kretser.
 
V

vredensgnag

Gjest
Handler også om hva man lytter til. Kvalitets Jazz og Klassisk ligger som det skal.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nuh.. det fins vel dårlige remasteringer innen jazz og klassisk også. Dessverre. Selv om pop/rock naturlig nok er debetpost.

Heldigvis er det greit å få en oversikt over markedet; remasteringer er bare "mastering en gang til", og kan gjøres bedre eller verre enn første gangs utgivelse.

Mvh Vidar P
 
V

vredensgnag

Gjest
Kom med noen eksempler - klassisk og jazz er musikkformer som lever med dynamikken, og der samme er en vesentlig del av opplevelsen. Du skal være temmelig døv som tekniker om du ødelegger det, selv når du skal lage en gjenutgivelse. Faktisk har jeg opplevd veldig mange ekstremt gode remastering-jobber innenfor disse genrene.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nja, jeg har da etpar klassiske remastere og en og annen jazzplate også. Mitt fattige inntrykk er at det fins dårlige remastere der også. Men jeg bøyer meg selvsagt for kompetansen dersom den sier at jeg er på bærtur.

Mvh Vidar P
 
V

vredensgnag

Gjest
Vidar P skrev:
Nja, jeg har da etpar klassiske remastere og en og annen jazzplate også. Mitt fattige inntrykk er at det fins dårlige remastere der også. Men jeg bøyer meg selvsagt for kompetansen dersom den sier at jeg er på bærtur.

Mvh Vidar P
Jeg tror det er klokt å være på vakt, dårlig arbeid kan utføres innen alle genre - men der jeg nesten uten unntak må le over hva man finner på innen pop/rock, så er det sjelden jeg skuffes innen Jazz og Klassisk. (Men jeg liker å lytte i butikk e.l. før jeg kjøper, for å være sikker.)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Sting skrev:
Sitter og hører på noen låter fra David Bowie som er remastered 24 bit og blir igjen overasket over hvor dårlig lyden ofte er på slike utgivelser. Har også noen utgivelser av Pink Floyd og Genesis som låter likt- alt minner egentlig om dårlige mp3 filer.
Kommer ikke til å kjøpe en cd til av slike før noen evt kan gå god for den først. Alle burde boikottet slike utgivelser til produsentene skjerper seg.
Gjelder dette jamt over alt som er remastered eller har jeg hatt uflaks?
Enig har endnu ikke hørt remastered udgivelse der ikke var dårligere end orginal. Virker omtrent som normalt støjfilter der også fjerner ønskelige informationer.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Fryktelig trist at det skal være sånn, platebransjen skyter seg selv i foten. Når tilogmed de som bryr seg om god lyd stopper å handle er de jo ferdige. De fleste andre laster jo bare ned.. Oppmuntrer alle til å gjøre gode innspillinger kjent slik at bomkjøp kan unngåes. Paradokset er jo også at jo mer penger man legger ned i godt utstyr, desto mer avslørt blir dette lureriet..
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I mange tilfeller er jo "original" cd-utgivelse også remastere. F.eks når kildematerialet er analogt og ble opprinnelig masteret for LP.

Må ikke komplisere dette til at "remastering" er noen form for prosess som alltid medfører en kvalitetsforringelse! En remaster er rett og slett en mastering som er gjort på et visst tidspunkt senere enn den første gang det ble gjort en master av innspillingen; det er ingen selvfølge at det skal være noe bedre (eller dårligere) uansett når det er gjort. Re-mastere kan også forstås som "annerledes-masteret-materiale"; og i de tilfellene hvor de opprinnelige masteringene var dårlige er det lett å tenke seg at en remaster også kan være bedre. Som f.eks i mange av de klassiske gjenutgivelsesseriene, som f.eks DGG, Decca og Philips sine "Original Masters".. som slett ikke er de opprinnelige digitale mastere av det analoge kildemateriale, men tvert om nye (remastere) av svært høy kvalitet.

Det at endel remastere er dårligere enn første master er synd, men beror ikke på at remasteringprosessen nødvendigvis behøver å være slettere enn den første masteringen som ble gjort. Det er også eksempler på det motsatte.

Mvh Vidar P
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Handler også om hva man lytter til. Kvalitets Jazz og Klassisk ligger som det skal.

Nåja, klassisk hadde da en genrell nedgang i lydkvalitet utover 80-tallet. Sammenlign gjerne lyden med typisk produksjoner fra 50- og 60-tall; gjerne også 70-tallet. Nyere innspillinger lyder mye flater og tynnere, men det finnes selvfølgelig unntak.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vredensgnag (et fornøyelig akronym som jeg husker å ha lest i Donald Duck forresten); i mange tilfeller er jo "original" cd-utgivelse også remastere. F.eks når kildematerialet er analogt og ble opprinnelig masteret for LP.

Må ikke komplisere dette til at "remastering" er noen form for prosess som alltid medfører en kvalitetsforringelse! En remaster er rett og slett en mastering som er gjort på et visst tidspunkt senere enn den første gang det ble gjort en master av innspillingen; det er ingen selvfølge at det skal være noe bedre (eller dårligere) uansett når det er gjort. Re-mastere kan også forstås som "annerledes-masteret-materiale"; og i de tilfellene hvor de opprinnelige masteringene var dårlige er det lett å tenke seg at en remaster også kan være bedre. Som f.eks i mange av de klassiske gjenutgivelsesseriene, som f.eks DGG, Decca og Philips sine "Original Masters".. som slett ikke er de opprinnelige digitale mastere av det analoge kildemateriale, men tvert om nye (remastere) av svært høy kvalitet.

Det at endel remastere er dårligere enn første master er synd, men beror ikke prinsipielt på at remasteringprosessen nødvendigvis behøver å være slettere enn den første masteringen som ble gjort. Det er også eksempler på det motsatte.

Mvh Vidar P
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
For å ta en liten avsporing så mener jeg å ha lest "vredensgnav" i Donald og ikke "vredensgnag". Det kan godt være jeg tar feil men denne tråden trenger uansett en avsporing.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Bare til opplysning: Mange tror at når man kjøper en re-mastred pop/rock utgivelse hvor det f.eks står "24 bit remeastred from original master tapes", at her har man tatt frem de analoge masterbåndene, kjørt de gjennom avspilningsmaskinen, ny EQ, ny 24 bit A/D converter etc. Men dette er slett ikke alltid tilfellet!
Spesielt de senere år brukes bare gamle 20-bit digitalmastere som kjøres gjennom noen kompressorer for enda høyere lyd, og det er det! Dette koster minst penger. Poenget er at hvis en klistrelapp på CD-coveret med txt "24 bit remastred" selger mere fordi vanlige folk har en oppfattelse av at dette er bra (uten å vite hva det er), så slenges det på en klistrelapp! Om det er "moralsk riktig" å gjøre det sånn...spiller ingen rolle. Det er ingen moral i platebransjen, kun investorer som vil ha penger.
 
V

vredensgnag

Gjest
OK - her kommer en avsporing, men den har relevans.
Jeg vedder på at ingen her har lest "Greven av Monte Christo" av Alexandre Dumas, père.

Før du hopper i stolen av indignasjon. Den opprinnelige versjonen, slik Dumas skrev den, var på hele 1300 trykte sider. I ettertid tok forleggere og strøk "uvesentligheter" og sidespor, for å få ned sidetallet og gjøre boken billigere å utgi. Dette har skjedd med et stort antall bøker, og lenge før Reader's Digest gjorde noe tilsvarende for at deres lesere skulle kunne spare tid.

Buyer beware, sier nå jeg, om det er bøker eller musikk. Og den opprinnelige versjonen av Greven er forøvrig en fantastisk bok, som nesten ingen har lest. Cappelen Damm utga en versjon i 1983 på hele 195 sider - da kan vi snakke om kompresjon!!! Aschehoug har en på 472 sider, ca. 1/3 av originalen ...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
vredensgnag skrev:
OK - her kommer en avsporing, men den har relevans.
Jeg vedder på at ingen her har lest "Greven av Monte Christo" av Alexandre Dumas, père.

Før du hopper i stolen av indignasjon. Den opprinnelige versjonen, slik Dumas skrev den, var på hele 1300 trykte sider. I ettertid tok forleggere og strøk "uvesentligheter" og sidespor, for å få ned sidetallet og gjøre boken billigere å utgi. Dette har skjedd med et stort antall bøker, og lenge før Reader's Digest gjorde noe tilsvarende for at deres lesere skulle kunne spare tid.

Buyer beware, sier nå jeg, om det er bøker eller musikk. Og den opprinnelige versjonen av Greven er forøvrig en fantastisk bok, som nesten ingen har lest. Cappelen Damm utga en versjon i 1983 på hele 195 sider - da kan vi snakke om kompresjon!!! Aschehoug har en på 472 sider, ca. 1/3 av originalen ...
Det er forferdelig å gjøre dette.
Fanny & Aleksander er kanskje den beste nordiske filmen jeg vet om. DVD utgaven er klippet ned til drøye 3 timer i forhold til TV-serien som hadde noe lengre spilletid. Jeg får helt "noia" av å se DVD utgaven, helt vesentlige ting er klippet bort. En katastrofe! Kommersialismen viser seg fra den mest nådeløse og brutale siden. :mad:
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Bare til opplysning: Mange tror at når man kjøper en re-mastred pop/rock utgivelse hvor det f.eks står "24 bit remeastred from original master tapes", at her har man tatt frem de analoge masterbåndene, kjørt de gjennom avspilningsmaskinen, ny EQ, ny 24 bit A/D converter etc. Men dette er slett ikke alltid tilfellet!
Spesielt de senere år brukes bare gamle 20-bit digitalmastere som kjøres gjennom noen kompressorer for enda høyere lyd, og det er det! Dette koster minst penger. Poenget er at hvis en klistrelapp på CD-coveret med txt "24 bit remastred" selger mere fordi vanlige folk har en oppfattelse av at dette er bra (uten å vite hva det er), så slenges det på en klistrelapp! Om det er "moralsk riktig" å gjøre det sånn...spiller ingen rolle. Det er ingen moral i platebransjen, kun investorer som vil ha penger.

Deprimerende lesning dette. Men lyspunktet er at vinyl er blitt tidens high-end medium og her gjøres det virkelig mye bra for tiden. Engang var reissue et skjelsord; i dag finnes flere reissue selskaper med virkelig kjærlighet for musikken og mediet.
En fattig trøst for de som er låst til digitale medier.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er akkurat det; vinyl er i en vinn-vinn situasjon; ikke bare er originale utgivelser vanligvis av skyhøy kvalitet ift dagens digitale møkk, men de audiofilt remasterede "reissuene" er bedre enn noe medium har vært noensinne.

Vinyl er highend-mediet for den discernerende musikkelsker i praksis; selv om det fins en og annen plingplong-skive på høyoppløst digital så er det praktiske issues med det (selv om de smale tilhengerskarer vil protestere); ikke minst at 1) det er lite musikk, 2) det er ikke egentlig like bra som god vinyl, 3) det er dyrt og 4) det er ikke nødvendigvis varige formater som det er lystig å investere i hardware til, 5) vinyl er noe mange som ikke begynte med musikk igår har fra før, og bruktmarkedet for plater svulmer over i uoverskuelig fremtid.

Veldig bra poeng Voff.

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
<snipp> lyspunktet er at vinyl er blitt tidens high-end medium <snipp>
Der fikk jeg Calvadosen i halsen! Hihi!
Du mener for alvor at vinylformatet teknisk kan konkurrere med 16/44.1?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Jobbet i platebutikk i Oslo i cdmediets spede barndom, og kjøpte opp for en del av lønna mi innspillinger fra EMI som var produsert for Europa av Toshiba i Japan. Førstepressene av disse utgivelsene ble produsert der før de fikk opp fabrikken i Swindon. Pink Floyd med DSOTM og WYWH, Deep Purple med Deepest Purple, Queen med Works, Tina Turer med Private Dancer, Paul McCartney med Band On The Run, John Lennon og en del andre. Disse utgivelsene låt bedre enn de som kom fra Uk på et senere tidspunkt :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
vredensgnag skrev:
OK - her kommer en avsporing, men den har relevans.
Jeg vedder på at ingen her har lest "Greven av Monte Christo" av Alexandre Dumas, père.

Før du hopper i stolen av indignasjon. Den opprinnelige versjonen, slik Dumas skrev den, var på hele 1300 trykte sider. I ettertid tok forleggere og strøk "uvesentligheter" og sidespor, for å få ned sidetallet og gjøre boken billigere å utgi. Dette har skjedd med et stort antall bøker, og lenge før Reader's Digest gjorde noe tilsvarende for at deres lesere skulle kunne spare tid.

Buyer beware, sier nå jeg, om det er bøker eller musikk. Og den opprinnelige versjonen av Greven er forøvrig en fantastisk bok, som nesten ingen har lest. Cappelen Damm utga en versjon i 1983 på hele 195 sider - da kan vi snakke om kompresjon!!! Aschehoug har en på 472 sider, ca. 1/3 av originalen ...
Det er forferdelig å gjøre dette.
Fanny & Aleksander er kanskje den beste nordiske filmen jeg vet om. DVD utgaven er klippet ned til drøye 3 timer i forhold til TV-serien som hadde noe lengre spilletid. Jeg får helt "noia" av å se DVD utgaven, helt vesentlige ting er klippet bort. En katastrofe! Kommersialismen viser seg fra den mest nådeløse og brutale siden. :mad:
Ettersom jeg har vært nødt til å lese hele Harry Potter-serien høyt for barna, så vil jeg bare tilføye at noen ganger hadde det vært en fordel med en forlagsredaktør som tvang forfatteren til å begrense seg. Etter at de to første bøkene i serien hadde blitt suksess, var det visst ingen som turde å vise henne saksa.

Litt det samme med kompresjon også; Dire Straits "Love over Gold" kunne kanskje vært litt bedre tilpasset normale lyttesituasjoner. Husker jeg hørte på den i bilen på '80-tallet, og det var et par av sangene jeg aldri helt fikk med meg fordi tekst og annet druknet i bakgrunnsstøyen. Nå, 25 år og mange hundre watt senere, hører jeg fint hva som egentlig er på plata, men hvis jeg stiller volumet slik at jeg lett hører detaljene i introen (synth og etterhvert akustisk gitar), så blir jeg pent nødt til å skru ned volumet senere for at ikke ørene mine skal ramle av. Mens en del nyere CDer er så hardt komprimert at de bare er flate og kjedelige å høre på i bilen også.

OK, så det finnes en slags gyllen middelvei her også. Ideelt burde det sitte en obligatorisk kompressor i hver avspillingsenhet for at lytteren kunne tilpasse avspillingen til forholdene, som f eks hvor mye bakgrunnsstøy det er. Gjerne noen presets tilpasset egenskapene i spilleren også, slik at en kjøkkenradio hadde hardere kompresjon som default enn et midianlegg. Da kunne det vært en slags standard for nivå på CD'er, som det er på filmer, og vi ville sluppet hele problemet. Men svina ville sikkert fusket da også.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Voff skrev:
<snipp> lyspunktet er at vinyl er blitt tidens high-end medium <snipp>
Der fikk jeg Calvadosen i halsen! Hihi!
Du mener for alvor at vinylformatet teknisk kan konkurrere med 16/44.1?
Voff svarer sikkert for seg, men her er jeg nok litt enig med ham. Hvis vi bare ser på dynamikk vil en god vinylplate kanskje greie 70 dB. Den blir utklasset av CD med en teoretisk grense på 96 dB. Slik formatene etterhvert brukes i praksis, vil en pop/rock-CD bli mastret slik at det er mindre enn 10 dB dynamikk som leveres til kunden, mens en vinylutgave av samme innspilling vil bruke mesteparten av det som er tilgjengelig. Det er diverse tekniske grunner til at lydstyrkekrigen aldri ødela vinylmediet. På det verste var kanskje noen vinylinnspillinger mastret 2-3 dB "hot", men det var alt man fikk til før andre ting begrenset galskapen.

Utklassingsseier 67 - 10. Dessverre.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så fordi man utnytter de tekniske mulighetene i digital signalbehandling og -lagring til å ødelegge musikken er digital  signalbehandling og -lagring per CD-plate underlegent vinyl? Jøje meg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Så fordi man utnytter de tekniske mulighetene i digital signalbehandlingog -lagring til å ødelegge musikken er digital signalbehandling og -lagring per CD-plate underlegent vinyl? Jøje meg.
Mnja, hvis du er opptatt av dynamikk og skal kjøpe en nyutgivelse i pop/rock-genren, så er det en del ting som tyder på at du sannsynligvis får best kvalitet hvis du venter på vinylversjonen heller enn å kjøpe CDen. Det har ingen ting med selve mediet å gjøre, annet enn at begrensninger i vinylen legger hinder i veien for vandalene, men med hvordan de to mediene faktisk blir brukt nåtildags. Det beste kan likevel være å laste ned en høyoppløsningsfil fra en pålitelig kilde, hvis man kan få tak i det.

Hvor kan jeg finne et enkelt program for å gjøre en kvalitetskontroll på CD'er? Forekomst av digital klipping, crest-faktor, gjerne grafisk visning av bølgeform? Jeg har tenkt å sende en del i retur med krav om pengene tilbake, men vil kunne dokumentere det jeg sier.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Vidar P skrev:
I mange tilfeller er jo "original" cd-utgivelse også remastere. F.eks når kildematerialet er analogt og ble opprinnelig masteret for LP.

Må ikke komplisere dette til at "remastering" er noen form for prosess som alltid medfører en kvalitetsforringelse! En remaster er rett og slett en mastering som er gjort på et visst tidspunkt senere enn den første gang det ble gjort en master av innspillingen; det er ingen selvfølge at det skal være noe bedre (eller dårligere) uansett når det er gjort. Re-mastere kan også forstås som "annerledes-masteret-materiale"; og i de tilfellene hvor de opprinnelige masteringene var dårlige er det lett å tenke seg at en remaster også kan være bedre. Som f.eks i mange av de klassiske gjenutgivelsesseriene, som f.eks DGG, Decca og Philips sine "Original Masters".. som slett ikke er de opprinnelige digitale mastere av det analoge kildemateriale, men tvert om nye (remastere) av svært høy kvalitet.

Det at endel remastere er dårligere enn første master er synd, men beror ikke på at remasteringprosessen nødvendigvis behøver å være slettere enn den første masteringen som ble gjort. Det er også eksempler på det motsatte.

Mvh Vidar P
Bra at du balanserer dette litt Vidar P. Jeg er helt enig for jeg har også hørt bra innspillinger. Poenget er bare at det ikke skal være en slags lottotrekning når man kjøper en cd, -oi der hadde jeg flaks og fikk en cd som går an å høre på!
Ikke sikkert vi er mange nok som bryr oss men forbrukermakt kan virke hvis mange nok slutter å kjøpe de dårlige utgivelsene. Men hvordan skille klinten fra hveten?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Sting skrev:
Sitter og hører på noen låter fra David Bowie som er remastered 24 bit og blir igjen overasket over hvor dårlig lyden ofte er på slike utgivelser. Har også noen utgivelser av Pink Floyd og Genesis som låter likt- alt minner egentlig om dårlige mp3 filer.
Kommer ikke til å kjøpe en cd til av slike før noen evt kan gå god for den først. Alle burde boikottet slike utgivelser til produsentene skjerper seg.
Gjelder dette jamt over alt som er remastered eller har jeg hatt uflaks?
Nei, du er ikke alene om dette. Jeg river meg i håret og gråter innvendig av lydkvaliteten på 90% av de remaster-utgavene jeg har hørt. Enkelte plater har jeg faktisk valgt å kjøpe brukt gjennom amazons bruktmarked og lignende steder, siden de gode, gamle utgavene som faktisk har originaldynamikken i behold er gått ut av produksjon.
 
Topp Bunn