Platebransjens selvmord

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Takk for den. Kan ikke annet enn underskrive. Har vært en del i kontakt med musikkbransjens verre sider, og maken til pengesløsing skal man virkelig lete etter.

Helt enig i skribentens påstander om at bransjen må se på mulighetene i digital distribusjon, snarere enn blokkere for samme.
Har selv oppdaget musikere og artister jeg ellers aldri ville kommet over vha nettet, og senere kjøpt musikken deres. F.eks. er jeg nå en ihuga Pinback fan, selv om jeg er helt sikker på at bandet aldri har sett meg for seg når de har skapt musikken sin! Et sånt band vil aldri bli distribuert med tyngde av majors ...
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Demonoid, en annen populær BitTorrent-tracker ble nylig tatt ned den også. :mad:

Demonoid Aftermath: An Open Letter to the CRIA.

In the aftermath of the recent demonoid turmoil, “A former music buyer” posted an open letter to the CRIA - an impressive summary of what’s wrong with the music industry and how they alienate their customers. The RIAA and the CRIA have to rethink their business models, closing down p2p sites does not solve the problem.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
De er steingale i England også. Dette er 1 mnd gammelt.

"Today, the Performance Rights Society announced plans to sue motor maintainence firm Kwik-Fit for copyright infringement. The PRS claims that Kwik-Fit allowed employees to listen to the radio at work, and in so doing, allowing customers to hear it as well. In their eyes, this constitutes a public performance, and is thus a breach of copyright."
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Waffen skrev:
De er steingale i England også. Dette er 1 mnd gammelt.

"Today, the Performance Rights Society announced plans to sue motor maintainence firm Kwik-Fit for copyright infringement. The PRS claims that Kwik-Fit allowed employees to listen to the radio at work, and in so doing, allowing customers to hear it as well. In their eyes, this constitutes a public performance, and is thus a breach of copyright."
Vår lokale musikkmafia er ikke det spor mindre gale av griskhet.

"Fremføres musikkverk på arbeidsplassen, skal det betales til TONO. Når man kjøper en CD, har man rett til å spille den i private sammenhenger, men spiller man på arbeidsplassen, skal det betales til TONO. Det er arbeidsgiverens ansvar å sørge for at de aktiviteter som foregår på arbeidsplassen er innenfor lovens rammer - herunder betaling til TONO for den musikken som brukes - også dersom anlegget er satt opp av medarbeiderne."

Så jobber du f.eks. et verksted eller på et anlegg og har med CDspiller og setter den på et pauserom og spiller CDer du selv har kjøpt og betalt er ikke dette godt nok for utpresserne. Da skal svina har MER penger av deg eller din arbeidsgiver. Kravet er at bedriften har mer enn 50 ansatte og at minst 30 personer har tilgang til rommetn eller har muligheter på et tidspunkt til å bruke den, eller overhøre den i bruk. Griskheten er endeløs. Om det så bare står en TV på pauserommet kan TONO kreve pizzo.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Bransjens eldreavdeling fornekter seg ikke.

Gene Simmons forteller.....
- De skulle derimot ha saksøkt alle ungdommene herfra og til evigheten. Fildelerne skulle ha blitt fratatt husene og bilene sine helt fra starten av. De ungene gjør mellom 100 000 og én million mennesker arbeidsledige. En fildeler er en skurk, om du spør meg. Han kunne like gjerne hatt på seg en bandittmaske, sier Simmons.

Kiss-grunnleggeren opplyser at det snart kommer en boks med gammelt uutgitt solomateriale, mens Kiss også vil gi ut en samling med gamle og uutgitte låter seinere. Noen plate med ny musikk kommer det trolig ikke.

- Det finnes ingen drivkraft som får meg til å ville lage ny musikk. Hvilket format skal man satse på? Og hvordan skal man få betalt når folk bare kan få det helt gratis?
Vel, for det første har ikke KISS laget noen NY musikk på omtrent 25 år, og for det andre er ingen overraskelse at inntjeningen er hoveddrivkraften bak gubbenes artistkarriere.

Jeg er ikke den som forsvarer musikktyveri i form av fildeling (TONO-avgifter for musikk på arbeidsplassen stiller i en helt annen klasse), men saken er at fildeling ER en del av dagens virkelighet og måten bransjen forholder seg til det på er en struts verdig.

En fildeler er en skurk, om du spør meg. Han kunne like gjerne hatt på seg en bandittmaske, sier Simmons.
 

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Trane skrev:
Bransjens eldreavdeling fornekter seg ikke.
Det har gått litt virrvarr i sminkeskrinet til gubben på sine gamle dager. Her er en mal som passer den griske gamlingen mye bedre i dag:

 
K

knutinh

Gjest
At store deler av platebransjen er usympatisk er opplagt.

At deler av platebransjen graver sin egen grav er for meg sannsynlig.

At platebransjen skal få lov til å oppføre seg som mastodonter er for meg like opplagt. Det at de er usmakelige griske gubber gjør ikke at det er fritt fram for å pirat-kopiere bare fordi det er enkelt.

Det overrasker meg at mange unge forfekter et syn hvor eiendomsretten til musikk-verk sees på som ugyldig, at det "skal bare mangle at vi laster ned musikken deres, de kan jo tjene penger på konserter istedet".

-k
 
C

Cyber

Gjest
Problemet er vel at de fleste tiltakene rammer de ærlige menneskene mest. Når man ser regler som over får man jo ikke lyst til å være ærlig kar. Jeg laster og hører på mye musikk og er konsekvent på at jeg kjøper og betaler for de som jeg synes er bra og verd det. Slik blir jeg fornøyd og artister jeg synes er bra får penger for jobben de har lagt ned.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
At platebransjen skal få lov til å oppføre seg som mastodonter er for meg like opplagt. Det at de er usmakelige griske gubber gjør ikke at det er fritt fram for å pirat-kopiere bare fordi det er enkelt.

Det overrasker meg at mange unge forfekter et syn hvor eiendomsretten til musikk-verk sees på som ugyldig, at det "skal bare mangle at vi laster ned musikken deres, de kan jo tjene penger på konserter istedet".

-k
Å kopiere og høre på musikk er ikke å stjele noe som helst. For at man skal stjele noe må man jo frata none en ting også da. Og om man kopierer en CD så har de jo fremdeles CDen sin i god behold. Hvis andre selger den uten å gi litt til musikeren er det en annen sak. Men om man ikke noen sinne ville funnet på å kjøpe CDen man har kopiert, har de jo ikke en gang tapt et evt salg av en CD en gang.

Det er derfor sludder å snakke om tyveri når det gjelder kopiering. Dette er kun mafiametoder for å lovlig kunne drive utpressing av fans og musikklyttere. Man skal ha enerett til å selge sine verk, men de har da faen ikke noe med hvem som hører på dem.

At veike og uopplyste politikere hører mer på musikkmafiaen og deres mediadokorer enn sin egen befolkning gjør ikke saken noe som helst bedre.
 
K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
At platebransjen skal få lov til å oppføre seg som mastodonter er for meg like opplagt. Det at de er usmakelige griske gubber gjør ikke at det er fritt fram for å pirat-kopiere bare fordi det er enkelt.

Det overrasker meg at mange unge forfekter et syn hvor eiendomsretten til musikk-verk sees på som ugyldig, at det "skal bare mangle at vi laster ned musikken deres, de kan jo tjene penger på konserter istedet".

-k
Å kopiere og høre på musikk er ikke å stjele noe som helst.
...
At veike og uopplyste politikere hører mer på musikkmafiaen og deres mediadokorer enn sin egen befolkning gjør ikke saken noe som helst bedre.
Du er blant gruppen som jeg sikter til.

Vi kan diskutere i det lange og det brede om filosofien rundt hva det å stjele er.

Vi beskytter en lang rekke ikke-fysiske ting. Vi har patenter, opphavsrett, merke-navn, etc. Samfunnet har av forskjellige årsaker funnet det nyttig å gi noen rett/enerett til disse.

Jeg tør påstå at jeg er over gjennomsnittlig oppdatert på dette feltet, i det minste mer enn Giske & Co. Og jeg finner din holdning ureflektert.

-k
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
At platebransjen skal få lov til å oppføre seg som mastodonter er for meg like opplagt. Det at de er usmakelige griske gubber gjør ikke at det er fritt fram for å pirat-kopiere bare fordi det er enkelt.

Det overrasker meg at mange unge forfekter et syn hvor eiendomsretten til musikk-verk sees på som ugyldig, at det "skal bare mangle at vi laster ned musikken deres, de kan jo tjene penger på konserter istedet".

-k
Å kopiere og høre på musikk er ikke å stjele noe som helst. For at man skal stjele noe må man jo frata none en ting også da. Og om man kopierer en CD så har de jo fremdeles CDen sin i god behold. Hvis andre selger den uten å gi litt til musikeren er det en annen sak. Men om man ikke noen sinne ville funnet på å kjøpe CDen man har kopiert, har de jo ikke en gang tapt et evt salg av en CD en gang.

Det er derfor sludder å snakke om tyveri når det gjelder kopiering. Dette er kun mafiametoder for å lovlig kunne drive utpressing av fans og musikklyttere. Man skal ha enerett til å selge sine verk, men de har da faen ikke noe med hvem som hører på dem.

At veike og uopplyste politikere hører mer på musikkmafiaen og deres mediadokorer enn sin egen befolkning gjør ikke saken noe som helst bedre.
Enig med Knut. Hvis man kopierer en CD eller MP3-fil fra samlingen til en bekjent i stedet for å kjøpe den, så har man forsynt seg med et gode uten å betale for det. I praksis er dette å stjele en sum penger tilsvarende royalties på en CD fra artisten. I følge min moralske magefølelse er det likestilt med nasking i butikken, sniking på bussen og skattesnyteri.

Hvis man derimot har kjøpt en CD på lovlig vis og velger å rippe den til MP3 for selv å høre på den fra mobiltelefonen mens man sitter på bussen, så må det være i den skjønneste orden, igjen i følge min moralske magefølelse. At platebransjens lobbyister har greid å få til et forbud mot dette, er helt utrolig.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
asbjbo skrev:
Enig med Knut. Hvis man kopierer en CD eller MP3-fil fra samlingen til en bekjent i stedet for å kjøpe den, så har man forsynt seg med et gode uten å betale for det. I praksis er dette å stjele en sum penger tilsvarende royalties på en CD fra artisten. I følge min moralske magefølelse er det likestilt med nasking i butikken, sniking på bussen og skattesnyteri.
Dette er jo det reneste sludder. Nasker man i en butikk så stjeler man fra dem. Kopierer man en CD derimot har de fremdeles CDen sin i god behold og kan selge den og tjene penger når det kommer en kunde som ønsker å kjøpe den. Du kan ikke samtidig hevde at noen har stjelt hundrelappen din når du fremdeles har den i lommeboken din. Det er jo bare en uriktig påstand og et svindelforsøk i så fall.

Det forbauser meg at dere ikke evner å se forskjellen på dette.

Rettigheter til kommersielt brukt av musikk og annet er helt forsvarlig. Men å presse penger ut av dem som hører på en av låtene på en mp3 spiller uten å betale pizzo burde være kriminalisert. Du skal ikke måtte betale skatt til musikkmafiaen for å høre på en sang.

At noen sleske advokater har greit å få folk til å tro at kopiering er tyveri en jo bragd. På tide folk ser at nok er nok og tar avstand fra mafiametoder og utpressing. Selv om det har noen feige politikeres velsignelse.

La oss si at jeg kjøper en CD i en butikk. Skal jeg da ikke kunne spille denne CDen som jeg vil. Skal jeg ikke la en venn av meg få høre på den, låne den eller spille den inn på kassett eller mp3spiller fordi noen da taper penger på at han ikke også kjøper et eksemplar? Og samtidig beskylder han for tyveri! Og meg for mened og heleri da i samme slengen. Ser dere ikke idiotien i slikt?
 
K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Det forbauser meg at dere ikke evner å se forskjellen på dette.
Det forbauser meg at du ikke leser posten min skikkelig men heller tillegger meg meninger.

I tilfellet skatt er det ingen direkte som blir skadelidende av at du unnlater å betale. Gjør det det greit å snyte på skatten? I tilfellet bussbillett er det ingen fysisk vare som skifter hender. Gjør det det greit å snike på bussen? Har det ingen konsekvenser for andre reisende og/eller skattebetalere?
At noen sleske advokater har greit å få folk til å tro at kopiering er tyveri en jo bragd. På tide folk ser at nok er nok og tar avstand fra mafiametoder og utpressing. Selv om det har noen feige politikeres velsignelse.
Jeg er faktisk godt i stand til å danne meg mine meninger selv og jeg vil ha meg frabedt at du tror at min overbevisning kom etter RIAA & Co sine sleske kampanjer.

At platebransjen i stor grad er pill råtten endrer da ikke dets rett til å drive butikk etter forutsigbare betingelser mhp rettighetsbeskyttelse?

Du er jo rimelig opptatt av individets frihet. Jeg mener at måten vi behandler Mullah Krekar på kan være et mål på hvor prinsippfaste vi er - han er en møkkamann og ikke akkurat noen kosebamse. Betyr det at vi kan se igjennom fingrene med loven?

-k
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.518
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Uenig (til Gjestemedlem). Verdien av musikken ligger ikke i det fysiske produkt, men i avspillingen i signalet. Spiller man det av fra en kopi man ikke har betalt for retten til å spille, har man stjært selv om det fysiske produktert er i behold hos opphavsmannen. Prøv å skriv en bok engang og la alle kopiere den fritt og sjekk om du har lyst til å skrive en til, selv om du fortsatt har manuset ditt i behold Gjestemedlem.

At mange musikkprodukter er hemningsløst overpriset, og at bransjen skyter seg selv i foten ved å ønske å regulere HVOR eller HVORDAN vi spiller av det signalet vi har kjøpt bruksretten til er en helt annen og idiotisk sak.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
La oss si at jeg kjøper en CD i en butikk. Skal jeg da ikke kunne spille denne CDen som jeg vil. Skal jeg ikke la en venn av meg få høre på den, låne den eller spille den inn på kassett eller mp3spiller fordi noen da taper penger på at han ikke også kjøper et eksemplar? Og samtidig beskylder han for tyveri! Og meg for mened og heleri da i samme slengen. Ser dere ikke idiotien i slikt?
Det er jo nettopp her i området det går en grense. En grense man er svært uenige om hvor bør ligge. Tilfellet du beskriver hvor du lar en venn få låne, lytte og kopiere på kassett eller mp3 er vel hva de fleste ser som akseptabelt.....omtrent som vi er vant til fra kassettenes tid. Mye av begrunnelsen er at kopiene ar av dårligere kvalitet slik man får å få det opprinnelige kvalitetsproduktet (sic) må kjøpe det. Problemet i argumentasjonen din er at du ikke skiller mellom dette og organiserte (og delvis kommersielle) måter å kopiere og dele filene på, nettopp med hensikt å unngå å betale. Dersom dette blir normen spiser det opp det økonomiske grunnlaget for å produsere cd'er (eller annet innspilt media).

Bransjens problem er at de ikke evner å se saken fra forbrukers synspunkt. De tar derimot et langt mer fundamentalistisk (for å låne begrep fra en annen debatt) og rigid standpunkt enn før de digitale medier og web'en gjorde sine inntog. Fx. ved å legge DRM på platene slik at det blir umulig å kopiere til eget bruk (noen har myket opp ved å tillate en eller to generasjoners kopier), slik at platene ikke funker i bilen, slik at man ikke kan høre musikken på en mp3-spiller, og attpå slik at de reduserer lydkvaliteten. Eller ved å overhodet ikke forstå hvordan unge mennesker bruker web'en i dag. Istedet for å se det som en enorm mulighet til å nå større og mye markedsgrupper ser bransjen det som en trussel. De har fjernet seg så langt ifra hva vanlige forbrukere ser på som rimelig at man ikke lenger tar deres skrik opp opphavsrett og tyveri alvorlig.....som i tilfellet Gjestemedlem får de ikke et snev av sympati fra forbrukere nettopp fordi deres strutsestrategi kriminaliserer vanlige forbrukere istedetfor å se nye muligheter i web'en.

Heldigvis ser det ut til at den største aktøren når det gjelder kommersielt salg av musikkfiler på nettet, Apple, har innsett situasjonen og nærmet seg forbruker langt mer enn hva som var tilfellet da vi diskuterte dette i piracykillsmusic-tråden, men det spørs om deres vrangvilje allerede har rukket å etablere preferanser hos endel forbrukere som vil være en verkebyll for bransjen i mange år fremover...uansett hvordan de ter seg.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
I tilfellet skatt er det ingen direkte som blir skadelidende av at du unnlater å betale. Gjør det det greit å snyte på skatten? I tilfellet bussbillett er det ingen fysisk vare som skifter hender. Gjør det det greit å snike på bussen? Har det ingen konsekvenser for andre reisende og/eller skattebetalere?
Skatt er per definisjon ikke dine penger og er en del av inntekten din som tilfaller staten. Hvis du ikke betaler men tar pengene selv er det straffbart. Det er helt forståelig. Tar du en buss betaler du for å blir transportert og for å leie plass på et sete. Dette er avgrensede ressurser. Å ikke betale for dette er noe helt annet enn å la andre høre på musikken du har kjøpt, eller å høre på musikk som andre har kjøpt uten å måtte betale dobbelt.

Du har ennå ikke forstått dette ser jeg. Eller så er du bare kverulantisk nå. ;)


Jeg er faktisk godt i stand til å danne meg mine meninger selv og jeg vil ha meg frabedt at du tror at min overbevisning kom etter RIAA & Co sine sleske kampanjer.
Hva du er eller ikke er har skal jeg ikke mene noe om. Men det er da liten tvil om at de mediakampanjer som platebransjen og deres advokater står bak de siste årene har formet publikums meninger og oppfattelser av situasjonen. Det er kun helt nylig at nedlasting av musikk til eget bruk ikke var lovlig. Og hvem snakket om tyveri for noen år siden når man spilte inn en LP på kassett etter å ha lånt naboens plate. Det er mulig du ikke har latt deg påvirke av dette, og det at dine hodninger sammenfaller med kampanjene bare er en pussig tilfeldighet. Men det er egentlig uvesentlig.



Du er jo rimelig opptatt av individets frihet. Jeg mener at måten vi behandler Mullah Krekar på kan være et mål på hvor prinsippfaste vi er - han er en møkkamann og ikke akkurat noen kosebamse. Betyr det at vi kan se igjennom fingrene med loven?

-k
Jeg noterer meg at høyesterett har klassifisert ham som en rissiko for rikets sikkerhet. Jeg kjenner ikke detaljene i saken mot ham, men går ut i fra at det er mer alvorlige ting som ligger bak dette enn hans ytrede meninger om Irak og Afghanistan. Jeg noterer meg også at han ikke blir sendt ut av landet men i stedet blir holdt under oppsikt her hjemme... men hva er det du sikter til når du siert at det ses gjennom fingrene med loven da? Han har vel heller ingen vesentlig tilknytning til musikkmafiaen?

Han får nok uansett en mildere reaksjon i praksis enn om han hadde blitt fersket med harddisken full av mp3 filer... Iallefall om musikkmafiaen hadde fått viljen sin. Da hadde han nok blitt ruinert og kastet til hundene.

Jeg kjøper gjerne CDer fra nett og i butikker. Men hva jeg gjør med dem etterpå og hvem som får høre på dem er min sak, og ingen griske torpedoer skal få kreve mer av den grunn.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Trane skrev:
Problemet i argumentasjonen din er at du ikke skiller mellom dette og organiserte (og delvis kommersielle) måter å kopiere og dele filene på, nettopp med hensikt å unngå å betale. Dersom dette blir normen spiser det opp det økonomiske grunnlaget for å produsere cd'er (eller annet innspilt media).
Jeg er ingen tilhenger av kommersiel kopiering og an noen skal kunne tjene penger på dette. Det er dette som er piratkopiering. At folks mediavaner har endret seg de siste årene og går mer og mer bort i fra plateseskapenes tradisjonelle produkter er bare noe de må akseptere. Selv om krampetrekningene drøyer litt for mye. Den tiden de lengter tilbale til kommer aldri tilbake og de blir nødt til å se på nye foretningsmodeller og nye produkter og slutte med å bruke tvang, utpressing og lovverk for å tviholde på sine oppblåste inntekter.

Folk har andre musikksamlinger i dag, og selv om harddisken er full av filer er det nok de aller ferreste av låtene som blir spilt uasett. Det er tilgangen og utvalget som er fengende. Hvis man hadde hatt fri tilgang på å høre de låtene man ønsket når man ønsket var nok dette noe man gjerne kunne abonert på og betalt faste summer for. Men ikke en dollar for hver sang eller noe annet slikt overpriset sludder. Hadde kvaliteten vært god nok skulle jeg gjerne kastet alle CDene mine i bosset og heller hatt muligheten til å streame musikken direkte når jeg ville høre på den, og sluppet å hatt den lokalt i det hele tatt. Hverken på CD, LP eller harddisk. En slik tjeneste kunne jeg gjerne betalt godt for. Og gjerne mer enn jeg ville kjøpt av CDer i måneden, selv uten noen annen tilgang på musikk enn disse.

Men foreldede modeller og griskhet forhindrer nye løsninger. Så hvis ikke bransjen planlegger selvmord snart, er det på tide med et bamhjertighetsdrap.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
asbjbo skrev:
Enig med Knut. Hvis man kopierer en CD eller MP3-fil fra samlingen til en bekjent i stedet for å kjøpe den, så har man forsynt seg med et gode uten å betale for det. I praksis er dette å stjele en sum penger tilsvarende royalties på en CD fra artisten. I følge min moralske magefølelse er det likestilt med nasking i butikken, sniking på bussen og skattesnyteri.
Dette er jo det reneste sludder. Nasker man i en butikk så stjeler man fra dem. Kopierer man en CD derimot har de fremdeles CDen sin i god behold og kan selge den og tjene penger når det kommer en kunde som ønsker å kjøpe den. Du kan ikke samtidig hevde at noen har stjelt hundrelappen din når du fremdeles har den i lommeboken din. Det er jo bare en uriktig påstand og et svindelforsøk i så fall.

Det forbauser meg at dere ikke evner å se forskjellen på dette.
En pengeseddel fra lommeboken er en dårlig sammenligning. Pengeseddelen er en fysisk gjenstand og verdien er knyttet til å ha fysisk kontroll over gjenstanden. Konsekvensen av det du sier er at det ikke bør finnes eiendomsrett til immaterielle goder, dvs at alt som heter patentbeskyttelse, varemerkebeskyttelse, opphavsrett, osv må fjernes fra lovverket. For eksempel, du stjeler ingen fysiske pizzaer fra Stabburet om du åpner din egen pizzasjappe på hjørnet og kaller produktet Grandiosa Originale, men du vil nok likevel få klar beskjed om at dette ikke er spesielt populært, enten du gir bort pizzaene gratis eller tar betalt for dem. Jeg tror vi er best tjent med at den som har utviklet et produkt, komponert et musikkstykke, eller spilt inn en plate har en mulighet til å ta seg betalt for det.

Rettigheter til kommersielt brukt av musikk og annet er helt forsvarlig. Men å presse penger ut av dem som hører på en av låtene på en mp3 spiller uten å betale pizzo burde være kriminalisert. Du skal ikke måtte betale skatt til musikkmafiaen for å høre på en sang.

At noen sleske advokater har greit å få folk til å tro at kopiering er tyveri en jo bragd. På tide folk ser at nok er nok og tar avstand fra mafiametoder og utpressing. Selv om det har noen feige politikeres velsignelse.

La oss si at jeg kjøper en CD i en butikk. Skal jeg da ikke kunne spille denne CDen som jeg vil. Skal jeg ikke la en venn av meg få høre på den, låne den eller spille den inn på kassett eller mp3spiller fordi noen da taper penger på at han ikke også kjøper et eksemplar? Og samtidig beskylder han for tyveri! Og meg for mened og heleri da i samme slengen. Ser dere ikke idiotien i slikt?
Selvfølgelig skal du kunne høre på den slik som du vil, alene eller sammen med venner. Det skrev jeg da også i klartekst. Gråsonen begynner når du "låner ut" CD'en til en kompis. Når du lager kopier av den, utover ditt eget behov for backup og avspilling, så er du ikke engang i en gråsone. Jeg synes det er en grei test å spørre om din handling fratar artisten et royaltybeløp som han/hun ellers ville fått. Sånn sett er "tyveriet" mer likt å påføre noen et urettmessig lønnstrekk, sånn at hundrelappen aldri kommer ned i lommeboka.

Nei, jeg ser ikke noen "idioti" i å trekke en slik etisk grense. Derimot er jeg mektig imponert over idiotien i platebransjen, som ikke har vært i stand til å komme opp med en forretningsmodell som gjør det mulig for dem å tjene penger på fornøyde kunder. Handlingsmønsteret derfra er jo som om Stabburet skulle saksøkt alle som baker en pizza hjemme, heller enn å lansere produkter som kunden foretrekker fremfor den hjemmebakte. Deri ligger selvmordet.
 
K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
I tilfellet skatt er det ingen direkte som blir skadelidende av at du unnlater å betale. Gjør det det greit å snyte på skatten? I tilfellet bussbillett er det ingen fysisk vare som skifter hender. Gjør det det greit å snike på bussen? Har det ingen konsekvenser for andre reisende og/eller skattebetalere?
Skatt er per definisjon ikke dine penger og er en del av inntekten din som tilfaller staten. Hvis du ikke betaler men tar pengene selv er det straffbart. Det er helt forståelig. Tar du en buss betaler du for å blir transportert og for å leie plass på et sete. Dette er avgrensede ressurser. Å ikke betale for dette er noe helt annet enn å la andre høre på musikken du har kjøpt, eller å høre på musikk som andre har kjøpt uten å måtte betale dobbelt.

Du har ennå ikke forstått dette ser jeg. Eller så er du bare kverulantisk nå. ;)
Det du sier er altså at det bør bli lovlig å snike på bussen hvis det er godt om plass?

Ser du ikke at måten bussen drives på er basert på en modell av antall reisende, og at det er det totale antall _betalende_ reisende som gir selskapet inntekter? Man kan gjerne innvende at busser uansett har direkte-overføringer fra staten som primær inntektskilde, og at reisende burde slippe å betale, men er det tilstrekkelig til at jeg og du bare burde ta oss friheten?

Ser du ikke at tilbudet til de av oss som betaler for buss blir direkte dårligere eller dyrere dersom du sniker deg til en gratis-tur på en tom buss? Synes du det er moralsk rett? Synes du at det rent pragmatisk er fornuftig?
Jeg er faktisk godt i stand til å danne meg mine meninger selv og jeg vil ha meg frabedt at du tror at min overbevisning kom etter RIAA & Co sine sleske kampanjer.
Hva du er eller ikke er har skal jeg ikke mene noe om. Men det er da liten tvil om at de mediakampanjer som platebransjen og deres advokater står bak de siste årene har formet publikums meninger og oppfattelser av situasjonen. Det er kun helt nylig at nedlasting av musikk til eget bruk ikke var lovlig. Og hvem snakket om tyveri for noen år siden når man spilte inn en LP på kassett etter å ha lånt naboens plate. Det er mulig du ikke har latt deg påvirke av dette, og det at dine hodninger sammenfaller med kampanjene bare er en pussig tilfeldighet. Men det er egentlig uvesentlig.
Du står deg bedre på å argumentere for din sak enn å hinte om at mine meninger er påvirket av en platebransje som jeg har gitt tydelige signaler om at jeg forakter.

Det sentrale spørsmålet er hvorvidt det skal være adgang til å beskytte rettigheten til ikke-fysiske "varer". Jeg er i stand til å se utover egne behov og antipatier for en bransje og se det generelle i situasjonen. Er du?
Du er jo rimelig opptatt av individets frihet. Jeg mener at måten vi behandler Mullah Krekar på kan være et mål på hvor prinsippfaste vi er - han er en møkkamann og ikke akkurat noen kosebamse. Betyr det at vi kan se igjennom fingrene med loven?

-k
Jeg noterer meg at høyesterett har klassifisert ham som en rissiko for rikets sikkerhet. Jeg kjenner ikke detaljene i saken mot ham, men går ut i fra at det er mer alvorlige ting som ligger bak dette enn hans ytrede meninger om Irak og Afghanistan. Jeg noterer meg også at han ikke blir sendt ut av landet men i stedet blir holdt under oppsikt her hjemme... men hva er det du sikter til når du siert at det ses gjennom fingrene med loven da? Han har vel heller ingen vesentlig tilknytning til musikkmafiaen?
Det har lenge blitt argumenterert for at Mullahen skulle sendes rett ut av landet med færre rettigheter enn andre i tilsvarende situasjon. Jeg har en sterk overbevisning om at loven skal gjelde for alle, uansett hvor dårlig jeg liker dem. Kjenner du til "en folkefiende"?
Jeg kjøper gjerne CDer fra nett og i butikker. Men hva jeg gjør med dem etterpå og hvem som får høre på dem er min sak, og ingen griske torpedoer skal få kreve mer av den grunn.
Å legge dem ut kopier av dem på piratebay er sannsynligvis i strid med ønsket til de som har investert i innholdet.

Å få rippe dem og legge dem inn på mp3-spilleren eller PC-en er i mine øyne et svært legitimt krav, men jeg vedkjenner innholdsleverandørens rett til å selge dårlige varer med dårlige betingelser.

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
asbjbo skrev:
En pengeseddel fra lommeboken er en dårlig sammenligning. Pengeseddelen er en fysisk gjenstand og verdien er knyttet til å ha fysisk kontroll over gjenstanden.
Det har ikke noe med at pengeseddelen er fysisk og gjøre. Det samme prinsippet gjelder om noen ulovlig overfører penger fra din bankkonto til sin. Eller om de parkerer bilen sin på din eide parkeringsplas og dermed hinder deg i å bruke den.

Konsekvensen av det du sier er at det ikke bør finnes eiendomsrett til immaterielle goder, dvs at alt som heter patentbeskyttelse, varemerkebeskyttelse, opphavsrett, osv må fjernes fra lovverket.
Nei det gjør det ikke. Når det gjelder kommersiel utnyttelse skal opphavsmannen eller hans agenter ha eneretten. Det er således ikke lov, og skal heller ikke være det, å kopiere et varemerke og tjene penger på dette uten tillatelse. Det som derimot er lov er å strikke din egen Coca Cola genser og bruke den eller gi den i julepresang til din nivø uten å måtte søke godkjennelse hos eller betale penger til CC.


For eksempel, du stjeler ingen fysiske pizzaer fra Stabburet om du åpner din egen pizzasjappe på hjørnet og kaller produktet Grandiosa Originale, men du vil nok likevel få klar beskjed om at dette ikke er spesielt populært, enten du gir bort pizzaene gratis eller tar betalt for dem.
Dette er igjen en kommerisll utnyttelse og dermed ikke lov. Det er noe helt annet. Det som derimot er lov er å lese bakpå pakken og selv lage og steike en tilsvarende pizza hjemme og spise den, og til og med dele både denne og fremgangsmåten med dine venner og bekjente. Helt uten å måtte betale Stabburet for dette.



Jeg tror vi er best tjent med at den som har utviklet et produkt, komponert et musikkstykke, eller spilt inn en plate har en mulighet til å ta seg betalt for det.
Klart de skal det. Det har de jo også i dag. Det er ingen motsetning her.


Selvfølgelig skal du kunne høre på den slik som du vil, alene eller sammen med venner. Det skrev jeg da også i klartekst. Gråsonen begynner når du "låner ut" CD'en til en kompis. Når du lager kopier av den, utover ditt eget behov for backup og avspilling, så er du ikke engang i en gråsone.
Nope. Det burde være elementære forbrukerrettingeheter å dele den med dine venner. Ingen gråsone her.




Jeg synes det er en grei test å spørre om din handling fratar artisten et royaltybeløp som han/hun ellers ville fått. Sånn sett er "tyveriet" mer likt å påføre noen et urettmessig lønnstrekk, sånn at hundrelappen aldri kommer ned i lommeboka.
Dette er bare oppspinn. Hvis jeg kopierer eller laster ned mp3 filer av CDer jeg ikke ville ha kjøpt i noen tilfelle, er det "tapte" beløpet helt fiktivt og kun egnet til å lage fantasitall i pressen med. Penger og lønnstrekk er et avgrenset gode, tilfører du noe en plass må du ta det bort fra en annen. Slik er det ikke med kopiering og deling av datafiler eller analog musikk.


Stabburet skulle saksøkt alle som baker en pizza hjemme, heller enn å lansere produkter som kunden foretrekker fremfor den hjemmebakte. Deri ligger selvmordet.
Jepps. En god sammenligning til slutt.

Når platebransjen ser at tallene for salg av tradisjonelle gammeldagse produkter er fallende, ser de seg om etter nye inntektskilder. Det uheldige er at disse er nå er pengeutpressing og søksmål.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Det du sier er altså at det bør bli lovlig å snike på bussen hvis det er godt om plass?
Nei, transport er en tjeneste man skal betale for. Men jeg ser det som en mye mindre overtredelse enn f.eks. butikktyveri.



Ser du ikke at måten bussen drives på er basert på en modell av antall reisende, og at det er det totale antall _betalende_ reisende som gir selskapet inntekter?
Har ikke sagt noe annet jeg. Men om de skal saksøke meg fordi jeg lar naboen sitte på gratis med min bil på vei til jobben og dermed fratar dem en betalende passasjer her de gått langt over grensen. Iallefall så lenge jeg ikke driver neon kommersiell persontransport. Samme gjelder hvis jeg plukker opp haikere langs veien, som kaskje ellers ville løst billett på bussen.


Ser du ikke at tilbudet til de av oss som betaler for buss blir direkte dårligere eller dyrere dersom du sniker deg til en gratis-tur på en tom buss?
Jeg forvsvarer ikke sniking jeg. Selv om jeg ikke ser på det som en alvorlig forbrytelse heller da.



Du står deg bedre på å argumentere for din sak enn å hinte om at mine meninger er påvirket av en platebransje som jeg har gitt tydelige signaler om at jeg forakter.
Helt greit. Det er ikke personlig ment uansett, selv om det kan oppfattes slik.


Det sentrale spørsmålet er hvorvidt det skal være adgang til å beskytte rettigheten til ikke-fysiske "varer". Jeg er i stand til å se utover egne behov og antipatier for en bransje og se det generelle i situasjonen. Er du?
Jeg skrev litt om dette i innlegget over nettopp.



Det har lenge blitt argumenterert for at Mullahen skulle sendes rett ut av landet med færre rettigheter enn andre i tilsvarende situasjon. Jeg har en sterk overbevisning om at loven skal gjelde for alle, uansett hvor dårlig jeg liker dem. Kjenner du til "en folkefiende"?

Jeg spilte Dr. Peter Stockman i noen forestillinger en gang i tiden. Jeg er enig i dine betraktinger om denne saken forøvrig, uten at jeg helt vil sammenstille badelegen og mullahen.

Regner med du sikter til slike ting:

"Mulla Krekar driver med så mange merkelige ting at han bør settes i lukket forvaring, mener Fremskrittspartiets formann Siv Jensen.

– Regjeringen gjør ingenting, til tross for at denne mannen driver med alskens merkverdigheter fra leiligheten sin i Oslo. Jeg er ukomfortabel med det, sier Jensen til VG."

Å internere folk fordi de foretar seg "alskens merkverdigheter" i leiligheten er neppe et demokratisk rettsamfun verdig.



Å legge dem ut kopier av dem på piratebay er sannsynligvis i strid med ønsket til de som har investert i innholdet.
Mulig det. men det er likevel en ny mediehverdag som ikke går bort selv, om de ønsker det aldri så mye. Så de kan like gjerne forholde seg til det og heller tilby bedre produkter eller priser selv.


Å få rippe dem og legge dem inn på mp3-spilleren eller PC-en er i mine øyne et svært legitimt krav, men jeg vedkjenner innholdsleverandørens rett til å selge dårlige varer med dårlige betingelser.
Joda, men om man vil kjøpe varene eller ikke er en annen sak. Og er ikke varene ønskelig eller aqv dårlig kvalitet er det kanskje litt mer langsiktig å snakke med produktavdelingen enn å bruke opp pengene på advokater.
 
K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Å legge dem ut kopier av dem på piratebay er sannsynligvis i strid med ønsket til de som har investert i innholdet.
Mulig det. men det er likevel en ny mediehverdag som ikke går bort selv, om de ønsker det aldri så mye. Så de kan like gjerne forholde seg til det og heller tilby bedre produkter eller priser selv.
Alle må forholde seg til verden, og hvor godt plateselskapene gjør det er en egen diskusjon.

Det du sier er at fordi det er teknologisk enkelt å legge ut og kopiere beskyttet materiale så er det etisk greit, og man må liberalisere lovverket. Det synes jeg er en håpløs argumentasjon, og jeg kan finne en haug av andre eksempler hvor tilsvarende argumentasjon ville ha fått deg til å himle med øynene.
Å få rippe dem og legge dem inn på mp3-spilleren eller PC-en er i mine øyne et svært legitimt krav, men jeg vedkjenner innholdsleverandørens rett til å selge dårlige varer med dårlige betingelser.
Joda, men om man vil kjøpe varene eller ikke er en annen sak. Og er ikke varene ønskelig eller aqv dårlig kvalitet er det kanskje litt mer langsiktig å snakke med produktavdelingen enn å bruke opp pengene på advokater.
Hva som er langsiktig for plateselskapene mener jeg strengt tatt får være deres sak. Jeg har sagt at den politikken de fleste av dem fører forhåpentligvis leder til snarlige konkurser.

-k
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
asbjbo skrev:
Jeg synes det er en grei test å spørre om din handling fratar artisten et royaltybeløp som han/hun ellers ville fått. Sånn sett er "tyveriet" mer likt å påføre noen et urettmessig lønnstrekk, sånn at hundrelappen aldri kommer ned i lommeboka.
Dette er bare oppspinn. Hvis jeg kopierer eller laster ned mp3 filer av CDer jeg ikke ville ha kjøpt i noen tilfelle, er det "tapte" beløpet helt fiktivt og kun egnet til å lage fantasitall i pressen med. Penger og lønnstrekk er et avgrenset gode, tilfører du noe en plass må du ta det bort fra en annen. Slik er det ikke med kopiering og deling av datafiler eller analog musikk.
Enn hvis det gjelder MP3-filer av CDer du kanskje ville vurdert å kjøpe? Prøvelytting, liksom? Og hvis du finner ut at du liker musikken og har lyst til å høre på den ofte, går du da ut og kjøper en fysisk CD slik at artisten får betalt for tjenesten? Eller slår du deg til ro med at du allerede har MP3-filen og at den ikke er "stjålet" fra noen, uten å bry deg om at artisten ikke får betalt for jobben? Mange av oss betaler usannsynlige summer for maskineri til å spille av musikken på, så jeg synes jo det er rimelig at den som har komponert og spilt musikken også skal ha betalt.

Etter å ha lest gjennom et par av innleggene dine igjen, tror jeg faktisk vi er enige om det meste, unntatt eksakt hvor den etiske grensen går. Du ser ut til å mene at den går ved kommersiell utnyttelse, altså at noen tar seg urettmessig betalt for en annens arbeid, mens jeg mener at den går ved å unnlate å betale artisten for tjenesten du faktisk har mottatt når artisten ikke hadde til hensikt å gjøre dette gratis.

Så er vi sikkert enige om at verden trenger en bedre mekanisme for å betale artistene for musikken enn å la mesteparten av betalingen bli slukt av en feit og inkompetent platebransje, som ser ut til å tro at "pissing off your customer is a great strategy". Samme bransje er jo beryktet for å ha gjort det samme med artistene i en årrekke. Bare spør John Fogerty hva han synes om Saul Zaentz og Fantasy Records. Forgerty ble bl.a. saksøkt av sitt eget plateselskap for å ha plagiert seg selv.

Heldigvis ser det ut til at mange artister benytter dette vakuumet til selv å komme opp med distribusjonsmodeller. F eks, gratis nedlasting av lavoppløsningsspor fra web-site, betalt nedlasting av høyoppløsningsspor, eget mini-plateselskap med distribusjonsavtaler, salg av egne CD-er på konserter og festivaler, osv.

Ingen kommer til å savne mellomleddet, unntatt artister som vil slå seg opp fra regional til internasjonal berømmelse. Det er der markedsføringsmusklene til et stort plateselskap kan gjøre en forskjell, og disses kollektive selvmord kan muligens forklare hvorfor det for tiden er litt tynt med nye artister på Springsteen/Knopfler/McCartney/Rolling Stones-nivå.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
asbjbo skrev:
Enn hvis det gjelder MP3-filer av CDer du kanskje ville vurdert å kjøpe? Prøvelytting, liksom? Og hvis du finner ut at du liker musikken og har lyst til å høre på den ofte, går du da ut og kjøper en fysisk CD slik at artisten får betalt for tjenesten?
Artisten får betalt av alle dem som kjøper CDene, og dem er det nok av. Radiohead gjorde forøvrig et eksperiment med sin siste CD og la den ut til fri nedlasting med muligeheten for å betale for dem som ville dette. Mellom 30-40% av nedlasterne valgte å betale og de tjente 20-30 millioner på platen. Ikke ille det for noe som er gratis. Og de sikret seg kanskje enda flere tilhengere med dette og nye lyttere også.

Har men en god CD spiller og øsnker god kvalitet er ikke mp3 filer godt nok uansett. Og ja, jeg kjøper også CDer selv om jeg kan laste dem ned på mp3. Det meste som blir lastet ned blir hørt på et par ganger og så støver det ned i en filkatalog. Det er ikke musikk man i noen tilfelle ville kjøpt uansett.

Men tiden er nok snart over der enkeltutgivelser og låter i seg selv er et helhetlig produkt. Jeg savner muligheter til å ha tilgang til all musikk til enhver tid som jeg nevnte i et tidligere innlegg. Og jeg betaler gjerne for dette. Men jeg begynner å bli lei CDer. Fysiske medier er en foreldet teknologi og tar opp masse unødvendig fysisk plass.



Eller slår du deg til ro med at du allerede har MP3-filen og at den ikke er "stjålet" fra noen, uten å bry deg om at artisten ikke får betalt for jobben?
Artisten får betalt for jobben. Men at ikke alle som noensinne hører låten skal måtte bidra er en annen sak. Om jeg hører en låt på radioen, spiller en mp3 fil et par ganger eller nynner en copyrighted sang på bussen så skal ikke dette koste penger.



Mange av oss betaler usannsynlige summer for maskineri til å spille av musikken på, så jeg synes jo det er rimelig at den som har komponert og spilt musikken også skal ha betalt.
Da nøyer du seg neppe med en mp3 versjon av musikken uansett.


Etter å ha lest gjennom et par av innleggene dine igjen, tror jeg faktisk vi er enige om det meste, unntatt eksakt hvor den etiske grensen går. Du ser ut til å mene at den går ved kommersiell utnyttelse, altså at noen tar seg urettmessig betalt for en annens arbeid, mens jeg mener at den går ved å unnlate å betale artisten for tjenesten du faktisk har mottatt når artisten ikke hadde til hensikt å gjøre dette gratis.
jepps

Så er vi sikkert enige om at verden trenger en bedre mekanisme for å betale artistene for musikken enn å la mesteparten av betalingen bli slukt av en feit og inkompetent platebransje, som ser ut til å tro at "pissing off your customer is a great strategy". Samme bransje er jo beryktet for å ha gjort det samme med artistene i en årrekke. Bare spør John Fogerty hva han synes om Saul Zaentz og Fantasy Records. Forgerty ble bl.a. saksøkt av sitt eget plateselskap for å ha plagiert seg selv
Ja her er kjernen til problemet. Plateselskapene som vi kjenner dem i dag har utspilt sin rolle. De sitter fast i gamle modeller og en pre-nett virkelighet. Når jeg bestiller CDr over nettet prøver jeg i størt mulig grad å bestille rett fra musikerene der det er mulig.


Heldigvis ser det ut til at mange artister benytter dette vakuumet til selv å komme opp med distribusjonsmodeller. F eks, gratis nedlasting av lavoppløsningsspor fra web-site, betalt nedlasting av høyoppløsningsspor, eget mini-plateselskap med distribusjonsavtaler, salg av egne CD-er på konserter og festivaler, osv.
Ja dette er mye mer fremtidrettet. Tilby et godt helhetlig produkt og behandle fansen som folk og ikke som melkekveg og inntektene kommer.

Ingen kommer til å savne mellomleddet, unntatt artister som vil slå seg opp fra regional til internasjonal berømmelse. Det er der markedsføringsmusklene til et stort plateselskap kan gjøre en forskjell, og disses kollektive selvmord kan muligens forklare hvorfor det for tiden er litt tynt med nye artister på Springsteen/Knopfler/McCartney/Rolling Stones-nivå.
tiltredes
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.223
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
asbjbo skrev:
Enn hvis det gjelder MP3-filer av CDer du kanskje ville vurdert å kjøpe? Prøvelytting, liksom? Og hvis du finner ut at du liker musikken og har lyst til å høre på den ofte, går du da ut og kjøper en fysisk CD slik at artisten får betalt for tjenesten?
Artisten får betalt av alle dem som kjøper CDene, og dem er det nok av.
Det, Gjestemedlem, kalles "the free rider problem" i økonomisk teori og moralfilosofi. Hvis tilstrekkelig mange velger den løsningen, vil det ikke lenger være "nok" av dem som betaler, og utfallet blir et annet.

Radiohead gjorde forøvrig et eksperiment med sin siste CD og la den ut til fri nedlasting med muligeheten for å betale for dem som ville dette. Mellom 30-40% av nedlasterne valgte å betale og de tjente 20-30 millioner på platen. Ikke ille det for noe som er gratis. Og de sikret seg kanskje enda flere tilhengere med dette og nye lyttere også.
Interessant eksperiment. Det finnes fortsatt håp for menneskene. :)

Men med de holdningene du har vist i denne tråden, mistenker jeg deg faktisk for å bruke Bob's Graven Image som avatar uten å være en Ordained Minister in the Church of the SubGenius. Se nederst til høyre...


;) ;) ;) ;) + ;), som alt som har med de gærningene å gjøre.
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
En ting er helt sikkert, hadde det ikke vært for oink hadde jeg ikke kjøpt så mye musikk som jeg har. Jeg har relativt "smal" musikksmak, dvs mye av det jeg hører på finner man ikke på platekompaniet ol.

Jeg logger all musikk jeg spiller via squeezeboxen på last.fm Her kommer det opp forslag til ny musikk jeg bør sjekke ut. Eneste mulighet jeg har for å høre om jeg liker dette er å laste ned musikken via sider som oink. Liker jeg det jeg hører kjøper jeg det (som oftest av små plateselskap eller direkte av artisten), liker jeg det ikke sletter jeg "driten".

Jeg kjøper ofte både cd & vinyl av samme utgivelse. Cd'en blir spart til jeg får meg en bedre cd-spiller/dac.
Jeg liker å ha en fysisk kopi av det jeg spiller og jeg liker at artistene skal få igjen for innsatsen og forhåpentligvis lage et nytt killer album.

R.I.P oink

edit: avsnittsfeil :)
 

Vedlegg

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Det er nettopp dette de store dinosaurene i bransjen ikke forstår. De vil heller saksøke deg for å ha sjekket ut musikken deres ved å laste ned en elendig mp3-fil enn å friste deg til å kjøpe musikken på CD...for ikke å snakke om vinyl !

Innovatører ser utfordringer og muligheter der taperne ser problemer og farer.
 
K

knutinh

Gjest
Trane skrev:
Det er nettopp dette de store dinosaurene i bransjen ikke forstår. De vil heller saksøke deg for å ha sjekket ut musikken deres ved å laste ned en elendig mp3-fil enn å friste deg til å kjøpe musikken på CD...for ikke å snakke om vinyl !

Innovatører ser utfordringer og muligheter der taperne ser problemer og farer.
Og det at de er dinosaurer som gjerne må vandre heden er det ingen uenighet om. Nyskapende produkter og markedsføring er en mangelvare i platebransjen, her skal CD med Celine Dion markedsføres til 40-åringer med massive tv-reklamer.

Jeg har stor sans for stuntene til endel større artister med å legge ut albumer til nedlastning.

Samtidig forsvarer jeg dinosaurenes rett til juridisk beskyttelse av sine produkter.

Lovverket bør ideelt sett utformes fra hva som er "rett" og "galt", ikke ut fra hva mange gjør, eller hva som er vanskelig å håndheve. Hvis vi gjorde det burde voldtekt være fullt lovlig, noe jeg virkelig håper aldri skjer.

  • Softwareindustrien har håpløse EULA som baster og binder kundene på hender og føtter, men det finnes også freeware og trialware. Kundene får bestemme.
  • Det finnes en rekke håpløse patenter. Men det finnes også patenter som har kommet menneskeheten til gode etter (og før) patenttiden gikk ut.
  • Skatter, NRK-lisensen, bussbilletter er stridstema. Ingen vil betale dem, de fleste vil høste fordelene fra dem.
  • Film/musikk-bransjen har i lang tid kunnet selge produkter som har en høy oppstarts-kost, og lav enhets-kost. Siden det er så lett å kopiere enhetene har de fått juridisk beskyttelse.

Hvorfor skal det i noen av disse være "greit" å sette seg selv utenfor spillereglene som samfunnet (dvs vi) har satt, mens i andre ikke? Er det ikke snylting å si til en aktør at "jada, bare bruk tid og penger på å utvikle en vare, så skal vi gi deg juridisk beskyttelse", for så å si "haha, lurte deg, nå når tegningene dine er sluppet så tar vi rettighetene fra deg"

-k
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
knutinh skrev:
Lovverket bør ideelt sett utformes fra hva som er "rett" og "galt", ikke ut fra hva mange gjør, eller hva som er vanskelig å håndheve. Hvis vi gjorde det burde voldtekt være fullt lovlig, noe jeg virkelig håper aldri skjer.

-k
Dette er vel å dra strikken litt langt
 
K

knutinh

Gjest
fmedhus skrev:
knutinh skrev:
Lovverket bør ideelt sett utformes fra hva som er "rett" og "galt", ikke ut fra hva mange gjør, eller hva som er vanskelig å håndheve. Hvis vi gjorde det burde voldtekt være fullt lovlig, noe jeg virkelig håper aldri skjer.

-k
Dette er vel å dra strikken litt langt
Hvorfor? Det hevdes at det at så mange laster ned og at det er så vanskelig å ta dem i seg selv er et argument for at det bør legaliseres.

Dersom det virkelig er argumentene så må da jeg som debattant få bruke de eksakt samme argumentene på en helt annen problemstilling og således vise at argumentene er absurde?

-k
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
knutinh skrev:
fmedhus skrev:
knutinh skrev:
Lovverket bør ideelt sett utformes fra hva som er "rett" og "galt", ikke ut fra hva mange gjør, eller hva som er vanskelig å håndheve. Hvis vi gjorde det burde voldtekt være fullt lovlig, noe jeg virkelig håper aldri skjer.

-k
Dette er vel å dra strikken litt langt
Hvorfor? Det hevdes at det at så mange laster ned og at det er så vanskelig å ta dem i seg selv er et argument for at det bør legaliseres.

Dersom det virkelig er argumentene så må da jeg som debattant få bruke de eksakt samme argumentene på en helt annen problemstilling og således vise at argumentene er absurde?

-k
Så vidt jeg vet så er det ikke ulovlig å laste ned musikk, det er ulovlig å dele ut musikk. Var iallefall slik. Samme som det var med bootleg's i sin tid, man fikk kjøpe, men ikke selge.
Er enig i at man ikke trenger å legalisere ting selv om mange gjør det og det er vanskelig å ta dem, men der er forskjell på å skjære seg og kutte av hodet.
Å sammenligne delig av musikk og voldtekt er som å sammeligne å kjøre 100 i 90 sonen med nokas ranet
 
K

knutinh

Gjest
fmedhus skrev:
Å sammenligne delig av musikk og voldtekt er som å sammeligne å kjøre 100 i 90 sonen med nokas ranet
Mener du at det ikke har noen verdi å sammenligne ekstreme eksempler?

Jeg kommer fra en bakgrunn hvor det er vanlig å legge til grunn grenseverdier: hva skjer med verdien i et uttrykk når man lar variabelen gå mot "uendelig stor".

Når jeg evaluerer argumentene til noen i spørsmålet om musikk-deling så benytter jeg samme argumenter på en annen sak som er langt der ute. Hvis argumentene da ikke holder, så har jeg bevist at argumentene ikke har generell gyldighet.

Enig?

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Patentlovgining er et råttent område på menge måter, men det er ikke det som er saken her. Men patentlovgivningen har et veldig viktig prinsipp. Når det er gått en viss tid 10-15 år eller så og man har hatt rikelig anledning til å tjene godt på sin forsking og utvikling så er ikke patenten f.eks. på medisiner gyldig lenger. Deretter kommer utviklingen befolkningen generelt til gode. Når det gjelder ånssvaksloven er vel grensen på 100 år eller noe slikt meningsløst noe.

Hadde man gitt utgiverene 10 år eller så på å melke sine produkter og deretter mistet beskyttelsen mot kopiering så kunne erbeidet deretter komme befolkningen generelt til gode.
 
K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hadde man gitt utgiverene 10 år eller så på å melke sine produkter og deretter mistet beskyttelsen mot kopiering så kunne erbeidet deretter komme befolkningen generelt til gode.
Mener du ikke det kommer befolkningen til gode at f.eks Bob Dylan tok seg bryet med å produsere plater framfor å bli bilmekaniker?

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hadde man gitt utgiverene 10 år eller så på å melke sine produkter og deretter mistet beskyttelsen mot kopiering så kunne erbeidet deretter komme befolkningen generelt til gode.
Mener du ikke det kommer befolkningen til gode at f.eks Bob Dylan tok seg bryet med å produsere plater framfor å bli bilmekaniker?

-k
Joda, det er jo nettopp det som er poenget. Og for at flest mulig skulle få glede av det har det ingen ting for seg å saksøke folk for ureglementær lytting på noe han klunket frem på gitaren i 1972. Etter 10-15 år eller så burde all musikk være public domain.
 
K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Joda, det er jo nettopp det som er poenget. Og for at flest mulig skulle få glede av det har det ingen ting for seg å saksøke folk for ureglementær lytting på noe han klunket frem på gitaren i 1972. Etter 10-15 år eller så burde all musikk være public domain.
Hvis Bob Dylans låter fremdeles har verdi for deg, er det et problem at du må betale for skivene (evt inngå en handel ut fra de betingelser som Bob Dylan måtte velge å bruke)? Mener du at menneskeheten har noen rettigheter på akkurat det verket, slik at vi har krav på å få lytte til den til våre betingelser?

Det er sikkert mulig at man burde korte inn denne tiden. Er det feil at Henning Sommero fremdeles tjener gode penger på "Vårsøg"? Er det i så fall noe bedre at Coca Cola fremdeles tjener penger på... Coca Cola? Hva med Martin Logan, har ikke de melket det merke-navnet lenge nok nå, burde ikke en Kinesisk produsent få produsere lignende produkter under samme navn??

Det burde i så fall gjelde på låter som blir publisert fra og med nå, slik at de som gav ut album i går gjorde det under forutsigbare betingelser.



Jeg støtter opp om at platebransjen stort sett er suppegjøker. Jeg støtter at man kan kritisere dem og boikotte dem for å være suppegjøker. Jeg støtter bare ikke kravet om at folk har rettigheten til å avgjøre hvordan andre individers produkter skal tilbys og beskyttes.

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Hvis Bob Dylans låter fremdeles har verdi for deg, er det et problem at du må betale for skivene (evt inngå en handel ut fra de betingelser som Bob Dylan måtte velge å bruke)? Mener du at menneskeheten har noen rettigheter på akkurat det verket, slik at vi har krav på å få lytte til den til våre betingelser?
Den har de rettigheter vi vil den skal ha.

Reglene er slik på mange patenter så det er ikke urimelig å øsnke at det også skal gjelde for litteratur og musikk.


Det er sikkert mulig at man burde korte inn denne tiden. Er det feil at Henning Sommero fremdeles tjener gode penger på "Vårsøg"? Er det i så fall noe bedre at Coca Cola fremdeles tjener penger på... Coca Cola?
Det er flere en Coca som lager Cola i dag... At de ikke vil fortelle deg hvordan du skal lage den er en anne ting, men det er nok at produsenter som prøver å etterligne den. Man kan jo ikke forby all svart brus heller.



Hva med Martin Logan, har ikke de melket det merke-navnet lenge nok nå, burde ikke en Kinesisk produsent få produsere lignende produkter under samme navn??
Navnet kan de få ha. Men etter endel år burde ikke det være noe i veien for at andre etterligner deres tekninger løsninger ved å titte litt inne i en slik.



Det burde i så fall gjelde på låter som blir publisert fra og med nå, slik at de som gav ut album i går gjorde det under forutsigbare betingelser.
Nei, men de burde få f.eks. få tilsvarende ekstra tid som en ny inspilling ville ha fått. F.eks. ennå 10-15 på å fortsette som i dag.



Jeg støtter opp om at platebransjen stort sett er suppegjøker. Jeg støtter at man kan kritisere dem og boikotte dem for å være suppegjøker. Jeg støtter bare ikke kravet om at folk har rettigheten til å avgjøre hvordan andre individers produkter skal tilbys og beskyttes.
De kan tilby dem som de vil, men jeg ser ingen grunn til at de heller skal kreve lovbeskyttelse for all tid for å egoistisk knuge på noe som kan komme offentligheten til gode. De skal få rikelig anledning til å blir rike og berømte men ikke fra å saksøke fans og bestemøder for sine sitste skillinger. Dette kan jo ses på som en pris de må betale for å få beskyttelse for sin enerett i de første 10-15 årene.
 
Topp Bunn