Audiomix
Bransjeaktør
Jeg vokste opp med rør.
Mot slutten av 1960 tallet ble teknologien ansett som avlegs. Jeg beholdt kun noen få sære rør som minne.
Det skulle gå 30 år før jeg igjen tenkte på rør til HiFi bruk. I mellomtiden hadde jeg holdt meg varm med større rør til RF.
Ikke alt var glemt altså.
En dag mens jeg betraktet hyllene med vinyl kom jeg til at det var på tide å bytte pick up og reim på min Thorens.
Disse komponentene fant jeg hos en "snekker" med HiFi interesse ut over det vanlige i Trøndelag.
Da bytte av reim og PU var gjort og øynene hvilte på min Marantz 2270 som hadde vært i tjeneste siden midt på 1970 tallet, kom jeg på tanken om å bygge en HiFi forsterker med rør.
Apropos levetid på rør:
For litt siden testet jeg rørene i denne forsterkeren.
Etter nesten 10 år (ukjent antall timer) måler de faktisk som nye.
Jeg hadde tilfeldigvis "fasit" på rørene.
Jeg tok kontakt med trønderen for å få tips til rørforsterker. Han sendte meg videre til en svenske. Det viste seg å være en blindvei.
Etter hvert ble prosjektet til. 2 x EL34 i push pull. Triodekoblet (og DC koblet) EF86 som inngangstrinn. Det meste av trafoer og choker fra Hammond. Motstander fra Beyschlag. Og "striper" for montering av komponentene fra kanibaliserte Tektronix oscilloscope.
Undersiden
Siden jeg ikke hadde full oversikt over effektforbruket i starten, kom det inn noen ekstra komponenter. Under den store grå kondensatoren ligger det en håndviklet "smultring" med 2 x 5V til gløding av likeretter rørene. Bak er det også en grå trafo med div. glødeviklinger. Den stammer fra Collins. Gir gløding til smårørene.
Noen flere detaljer
På leting etter steder der brum kunne trenge seg på ble alle kondensatorer i signalveien skjermet med kobberfolie som ble jordet. Til ingen nytte. Men skjermen ble beholdt.
Kondensator med kobber skjerm
Høyspenningen
Forenklet er likerettingen som bildet viser. Det er en relativt liten kondensator først i CLC filteret. Bare 10µF. Deretter er det en 10H Hammond choke og et sett nye kondensatorer fra RIFA. Et gammelt termisk rele sørger for 60 sekunder forsinket innkobling av høyspenningen. Egentlig unødvendig, men slik ble det.
Dummy
Det ble laget en dummy load med 2 x 8 ohm og god for 2 x 120 watt i kortere perioder.
Instrumentene
Nesten alle komponentene er handlet hos MOTRON. Mens jeg holdt på, spurte jeg Brynjar om han hadde slike klassiske panelinstrumenter. Vent litt, sa han. Så kom disse flotte instrumentene fram. Virkelig NOS med forseglet kortslutning på terminalene. Tenkte det kunne pynte på en noe kjedelig front.
Op amper driver instrumentene
Av alle ting måtte det komme moderne op amper inn i denne forsterkeren. Både DC nivået og AC signalet fra hver katode kobles til op amper som i tur driver instrumentene. De har en slags VU funksjon, men langt fra riktig karakteristikk. Riktig ved null og full effekt. Siden de er DC koblet hele veien fra katodene vil de også indikere om noe er galt med bias eller om et rør er defekt.
Justeringer
Det er jsutering for følgende:
AC balanse. Her justeres til likt driver signal til utgangsrørene. Det er de to potmeterene på hver side av den store kondensatoren.
BIAS. Det er justering for bias (setter den negative forspenningenn til g1 på EL34) og for balanse slik at begge rørene trekker lik strøm.
Benny Goodman
Hva har Benny Goodman med dette å gjøre?
Da jeg var klar til å teste Thorens med ny PU og reim, kom barnebarnet innom. Hun spilte klarinett i Guttemusikken. Det heter fortsatt Guttemusikken selv om flertallet nå er jenter.
Nå skal du høre hvordan klarinett skal spilles sa jeg og fant fram Benny G.
Hva er dette? spurte hun.
LP plate svarte jeg. Slik det var før CD. Hun må ha hørt noe om plater og spillere for neste spørsmål var: Må den sveives?
Vi satte på Benny og hørte noen låter. Ikke noe smart skjønte jeg.
Kort etter konverterte hun til trompet.
Louis Armstrong
Jeg spilte aldri noe med Louis for henne.
Sist redigert av en moderator: