Side 1 av 19 12311 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 374
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Roysen
    Guest

    Roysens Furtebu - Del 1

    Siden stueanlegget snart er på plass og det meste som omhandler det anlegget vil gå over i en slags driftsstatus hvor anlegget i seg selv ikke vil endre seg så mye og det mest handler om småtweaking, lytteinntrykk og mest daglig kos tenkte jeg at jeg skulle opprette denne tråden. Det vil komme rapporter og bilder i den andre tråden også, spesielt ettersom produktene dukker opp. Men den tråden vil ikke handle så mye om videreutviklng av lyden og anlegget når alt er på plass.

    Denne tråden vil omhandle planen for studioet/lyttehuset og det ene anlegget som skal stå der. Det andre anlegget vil jeg ta i en egen tråd senere da jeg ennå ikke får lov til å skrive så mye om enkelte av produktene som skal inn der.

    Dersom vi begynner helt på begynnelsen vil selve bygget bli 8m x 10m. Takhøyden vil bli omlag 4,5m på det høyeste med skråtak ned på hver side av lytteposisjon ned mot sideveggene som vi være normal takhøyde på 240cm.

    Svanå Miljøteknik har nå i første omgang fått i oppdrag å utarbeide en skisse og en estimert pris for deres løsning av bygget. De har en arkitekt som skal tegne en løsingen for hele bygget i tillegg til akustikken. Det skal da tas hensyn til at det skal spilles på to anlegg - en på hver kortvegg. Svanå Miljøteknik v/Matts Odemalm planlegger en rom-i-rom løsning. Den vil om kort tid bli presentert i modellert form og da vil jeg også presentere den her.

    I tillegg til å legge mye tid og ressurser i planleggingen av akustikk er det også viktig at det er mulig å spille høyt uten at det støyer utenfor. Det er ikke spesielt langt til nærmeste nabo og de har jeg ingen planer om å forstyrre til de grader at de klager. Dette må derfor tas med i planleggingen.

    En ytterligere viktig faktor for dette bygget er rikelig med ventilasjon slik at man kan opprettholde en levelig temperatur der inne mens man spiller selv om det er sommer. Et av anleggene vil innbefatte rørmonoblokker med 96 rør i, så det vil bli varmt.

    Så jeg kaster ut dette nå foreløpig og kommer tilbake med mer etter hvert.

    Mvh
    Roysen
    Siste redigert av bambadoo; 06.03.2013 kl. 16:12.

  2. #2
    Medlem
    Ble medlem
    Mar 2010
    Innlegg
    26
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det skal blive spændende at følge!
    Hilsen Kim

  3. #3
    Roysen
    Guest
    Mens vi venter på at visualiseringen av rommet og bygget skal bli ferdig kan vi kanskje fort gå gjennom komponentene i dette anlegget også. Jeg antar at dette vil bli mitt referanseanlegg med den beste lyden. Vi kan jo begynne i motsatt ende med høytalerne denne gangen.

    Mvh
    Roysen
    Siste redigert av Roysen; 05.03.2013 kl. 12:30.

  4. #4
    Roysen
    Guest
    Høytalere (Rockport Technologies Arrakis 2):
    Dette har vært drømmehøytaleren i mange år nå. Etter at jeg fikk anledning til å være en del av Audio Norges demo av lillebroren Altair på Horten-messen 2011 ble det inntrykket bare forsterket. Lillebroren Altair, som i realiteten er en halv Arrakis, spilte med en dynamisk kontrast, åpenhet, klang og holografi som jeg ikke har hørt maken til fra noen annen høytaler. Den eneste svakheten jeg hørte med Altair var bassen. De bassproblemene vi hadde var nok vel så mye et romproblem og med hensyn på det er nok også den største forskjellen på Altair og Arrakis også i bassen, så bør det kunne bli referansenivå også på bassgjengivelsen. Arrakis har to 15" i mot Altairs ene 15". I tillegg har Arrakis aktiv deling i bassen. Det har ikke Altair. Til tross for sin enorme størrelse og store bass elementer er den en relativt enkel last for forsterkerne som skal drive den med sine 92 db følsomhet og 4 Ohm impedanse. Det aktive delefilteret som følger med er analogt og har kun en instillingsmulighet (nivå). Siden bassen er aktivt delt og resten av høytaleren har pasive deling må de bi-ampes. Det kan dog være at jeg forkaster det medfølgende 2-vegs delefilteret og benytter et par FM Acoustics Resolution Series 334 3-vegs mono delefiltere i stedet for å kunne benytte samme delefilter til å både hovedhøytalere og subwoofere (som nevnt nedenfr).
    Navn:      Rockport_Technologies_Arrakis_2.jpg
Visninger: 5956
Størrelse: 67.7 Kb

    Navn:      Rockport_Technologies_Arrakis_2_Crossover.jpg
Visninger: 4971
Størrelse: 50.0 Kb



    Edit: Jeg legger inn et bilde av Wilson Alexandria XLF her for å vise hvilken farge jeg har planlagt på Arrakis. Fargen er fra opprinnelig fra Porsche og heter Macadamia Metallic. Den benyttes mye av Wilson.
    Navn:      Wilson_XLF.jpg
Visninger: 3514
Størrelse: 67.9 Kb


    Mvh
    Roysen
    Siste redigert av Roysen; 06.03.2013 kl. 10:39.

  5. #5
    Hifi Freak Steinar_Lund's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2002
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Innlegg
    7,813
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jamen ikke vær så forbaska treig da Roysen. Vi vil ha mer! Nå! Studioanlegget ditt kan da ikke bare bestå av høyttalere!
    PC, Windows 10, iTunes, Acer Android remote, Squeezebox Touch, Accuphase E-450 m/DAC-30, Proac D28, Audiovector S300 sub, R.S.-signalkabler, van den Hul Teatrack biwire høyttalerkabler.

    Selvironi er bra så lenge den ikke rammer meg.

  6. #6
    Hifi Freak FZ's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2002
    Innlegg
    3,584
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    Det skal da tas hensyn til at det skal spilles på to anlegg - en på hver kortvegg.
    Gjør du noen tiltak for å unngå at de "passive" høyttalerne "spiller med".

  7. #7
    Roysen
    Guest
    Subwoofere med eksternt analogt aktivt delefilter (2x Wilson Audio Thor's Hammer og 2x Wilson Audio The Controller):
    Dette studioet blir veldig stort. Arrakis har to stk 15" i hver høytaler som vel burde være nok til å skremme fanden på flatmark uansett størrelse på rommet, men Arrakis spiller ikke dypere enn 20Hz og med min forkjærlighet for gjengivelse ned til sub 10Hz må det da ekstra hjelp til. I dette oppsettet som er tenkt helt uten kompromisser er da en passive subwoofer valgt hvor jeg kan velge forsterker til subwooferne selv. Det følger også med eksterne delefilter til disse subwooferene som er analoge. De er dog monofiltere, så jeg må ha to for å kunne spille med Thor's Hammer i stereo. Jeg ser imidlertid at det kan bli en utfordring å få subwooferene og høytalerene integrert på en god måte uten et felles delefilter. Det kan derfor være at jeg forkaster både Rockport Arrakis 2 delefilteret og de to Wilson Audio The Controller filterne til fordel for et par FM Acoustics Resolution Series 334 3-vegs mono analoge delefiltere. Uansett hvilke aktive filtere som blir løsningen skal de få sin dedikerte strømresner i en Jena Labs Sequoia. Den vil også stå oppkoblet til en av de åtte dedikerte 16A kursene i strøm-opplegget til dette anlegget.
    Navn:      Wilson Audio Thor's Hammer.jpg
Visninger: 5452
Størrelse: 61.8 Kb
    Navn:      Wilson Audio The Controller.jpg
Visninger: 4023
Størrelse: 45.7 Kb
    Navn:      FM Acoustics Resolution Series 334.jpg
Visninger: 4016
Størrelse: 40.9 Kb
    Navn:      Jena_Labs_Sequoia.png
Visninger: 4106
Størrelse: 297.4 Kb

    Edit: Wilson Thor's Hammer er planlagt i samme farge som angitt for Rockport Arrakis ovenfor. Altså Porsche Macadamia Metallic.

    Mvh
    Roysen
    Siste redigert av Roysen; 06.03.2013 kl. 10:37.

  8. #8
    Roysen
    Guest
    Sitat Sitat fra FZ Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    Det skal da tas hensyn til at det skal spilles på to anlegg - en på hver kortvegg.
    Gjør du noen tiltak for å unngå at de "passive" høyttalerne "spiller med".
    Ja, det skal gjøres tiltak for å hindre dette.

    Mvh
    Roysen

  9. #9
    Roysen
    Guest
    Effektforsterkere for å drive subwooferne (Sovereign Audio THE SOVEREIGN):
    Forsterkerne som skal drive Wilson Thor's Hammer vil være en versjon av Sovereign Audio THE SOVEREIGN konfigurert for trefaset 230V strømkurser. Disse forsterkerne har jeg aldri hørt selv, men det er faktisk mulig å tegne en leasingavtale på de og den kan termineres når man vil. Dersom man ønsker å beholde forsterkerne vil det man har betalt i leasing bli trukket fra på prisen. Det gir jo veldig gode muligheter til å prøve før man kjøper. I tillegg er det slik at alle som kjøper disse forsterkerne må være med på et obligatorsisk besøk på fabrikken for å bli kjent med selve forsterkerne og produksjonsprosessen. Man får samtidig en lytt til de i produsentens lokaler. Jeg har tenkt å ta denne turen i forbindelse med Munchen messen denne våren.
    Navn:      Sovereign_Audio.jpg
Visninger: 4132
Størrelse: 35.6 Kb
    Mvh
    Roysen

  10. #10
    Roysen
    Guest
    Effektforsterkere for å drive Rockport Arrakis 2 bass (Goldmund Telos 5000):
    Forsterkerne som skal drive bassen i Rocport Technologies Arrakis 2 må være en av de forsterkerne som måler best av alle på markedet. Dette er en av av produktene Goldmund har laget i et begrenset opplag. Disse forsterkerne er det kun laget 20 par av. Jeg tror egentlig jeg nøyer meg med å legge ut et bilde og spesifikasjonene på disse forsterkerene. Deres kraft og hurtige impulsrespons burde gjøre de ideelle til å drive bassen i Arrakis 2.

    Navn:      Goldmund_Telos_5000.jpg
Visninger: 5082
Størrelse: 119.6 Kb
    MAXIMUM CONTINUOUS POWER
    • 1250 W for-8 Ohms
    • 2500 W for 4 Ohms
    • 5000 W for 2 Ohms


    MAXIMUM INSTANTATEOUS POWER
    • 1510 W for 8 Ohms
    • 3020 W for 4 Ohms
    • 6050 W for 2 Ohms
    • Maximum instantaneous current: 252 A peak
    • Maximum voltage swing: 110 V peak


    FREQUENCY RESPONSE
    These figures are valid for the circuit alone, at any level between 0 and nominal power.
    • +/- 0.1 dB, 0 - 300 kHz,
    • +/- 1 dB, 0 - 800 kHz.
    • +/- 3 dB, 0 - 2.5 MHz.


    GROUP DELAY
    • Propagation delay < 100 ns stable with frequency from DC to 200 kHz.


    DISTORTION
    • THD + N input stage analog: 0.0005% (1 Vrms input, 80 kHz bandwidth measurement) Balanced or unbalanced in and for any input attenuation settings (flat with freq, 20Hz - 40 kHz)
    • THD + N input stage + DA: 0.0005% (0 dBfs, 80 kHz bandwidth measurement) Balanced or unbalanced in and for any input attenuation settings (flat with freq, 20Hz - 40 kHz)
    • THD + N amplifier: < 0,01% for max power < 0,001% for power below 1000W -CIRCUIT SPEED
    • Slew rate: > 200 V/us
    • Rise time: < 200 ns


    NOISE
    • Signal to noise ratio: > 122 dB
    • A Weighted: > 138 dB


    POWER SUPPLY
    • 16 separate transformers
    • Hyper-velocity rectifiers and large batch of 24 ultra-low impedance capacitors to increase speed


    OUTPUTS
    2 x 5-way binding post and 4 x balanced Goldmund Speaker cable Lemo connectors
    INPUTS
    • RCA Analog unbalanced input
    • XLR Analog balanced input
    • RCA Digital S-PDIF Input and Output


    MAXIMUM ANALOG INPUT LEVEL
    • 4.8 Vrms unbalanced
    • 9.6 Vrms balanced


    PROTECTION CIRCUIT
    Telos original protection circuit against overload acting in less than 10ns to protect the extremely fast circuit.

    SIZE AND WEIGHT
    • 47 cm (19 ") W x 39 cm (15.5 ") D x 94 cm (37.5 ") H. -Weight: 260 kg.


    Mvh
    Roysen
    Siste redigert av Roysen; 10.03.2013 kl. 10:40.

  11. #11
    Hifi Freak FZ's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2002
    Innlegg
    3,584
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    Sitat Sitat fra FZ Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    Det skal da tas hensyn til at det skal spilles på to anlegg - en på hver kortvegg.
    Gjør du noen tiltak for å unngå at de "passive" høyttalerne "spiller med".
    Ja, det skal gjøres tiltak for å hindre dette.

    Mvh
    Roysen
    Det skal bli interessant å følge med og se når de forskjellige akustikk-tiltakene blir implementert.

  12. #12
    Hifi Freak John_Harald's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2002
    Sted
    Sørumsand
    Innlegg
    3,780
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hva er dempefaktoren til bassforsterkeren, f.eks ved 20Hz?
    Mitt anlegg, musikkrom, fremtidsplaner og musikktips,
    koserthuset i Akershus og veien videre

    http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/73321-konserthuset-i-akershus-og-veien-videre.html

  13. #13
    Roysen
    Guest
    Sitat Sitat fra John_Harald Se Innlegg
    Hva er dempefaktoren til bassforsterkeren, f.eks ved 20Hz?
    Hvilken av de - Goldmund Telos 5000 til Rockport Technologies Arrakis 2 bass eller Sovereign Audo The Sovereign til Wilson Thor's Hammer?

    Mvh
    Roysen
    Siste redigert av Roysen; 04.03.2013 kl. 19:29.

  14. #14
    Roysen
    Guest
    Effektforsterkere for å drive Rockport Arrakis 2 mellombass, mellomtone og diskant (FM Acoustics Resolution Series 11:
    Dette er selve drømmen. Muligheten til å kunne få i hus en limited edition jubileums monoblokk fra FM Acoustics. De har tatt svært hardt i når de har prootert disse forsterkerne. Dersom man skal tro på reklamematriellt har de kommet opp med en ny trafo som gjør at forsterkeren kan yte 600A (kontinuerlig!). Jeg vet dog ikke helt om jeg er med på den. Likevel er det noe stort å ha det beste FM Acoustics kan lage. Disse produktene er som håndlagede intrumenter og testingen de går gjennom før de slippes ut på markedet er helt vanvitttig. Denne modellen vil kun bli produsert i 40 par i forbindelse med FM Acoustics 40 års jubileium i år.
    Navn:      FM_Acoustics_118.jpg
Visninger: 5152
Størrelse: 23.8 Kb
    Minimum Power Output:
    Precision non-bridged mono amplifier.
    As a general indication of capability: the numbers below are measured into resistive load while operating with continuous music or continuously repetitive toneburst. These ratings, however, cannot fully represent the actual performance when driving precision transducers.
    1000 W peak into 8 Ohm
    2000 W peak into 4 Ohm
    3500 W peak into 2 Ohm
    6000 W peak into 1 Ohm

    500 W RMS into 8 Ohm
    1000 W RMS into 4 Ohm
    1800 W RMS into 2 Ohm
    3000 W RMS into 1 Ohm

    Max. Audio Output Voltage: 180 Vpp.
    Max. Audio Output Current: Absolutely unlimited Peak current (600A peaks have been measured!) allows the FM 118 to drive any known load at peak performance level without any strain, harshness or any other negative influence on the audio signal. There are no fuses or limiters in the amplifier orpower supply circuity; absolutely no form of current limiting, voltage limiting or any other kind of limiting is employed which is one reason for the breathtaking dynamic rendering.

    Distortion: 0,003% THD
    Gain: 30.5dB

    Bandwidth including Anti-RFI circuit: 5 Hz to 60 kHz.
    Internally adjustable to other frequencies
    Hum and Noise: (22Hz-22kHz).
    Below full power typically: -115 dB
    Min. unweighted: better than -100 dB
    Input: Proprietary electronically balanced discrete enhanced class A circuitry, floating ground, noninverting or inverting mode.
    Input Sensitivity: 1,6 VRMS for full output
    Input Impedance: At all level settings from balanced and unbalanced sources: 40 KOhm Unbalanced sources are balanced right at the input of the FM 118.

    Chassis Resonance Damping: High-strength, dual anti-resonance chassis design effectively isolates sensitive electronic components from potential negative influence such as induced resonance. In addition, mechanical resonance damping on all panels is employed. The whole chassis including covers, plates, transformer mounting, transformer leaves, side panels, capacitor mountings etc. use FM ACOUSTICS’ proprietary resonance suppression techniques.
    Average Life Expectancy:
    At 25 oC ambient temperature, medium power,
    10 h/day, 365 days per year: 40 years
    AC Voltage: fixed at either 100-115 or 200 - 230V, 50-60 Hz
    Maximum Mains Over-voltage: Short-term, not on switch-on: 170% V nominal
    Long-term, incl. switch-on: 110% V nominal

    Input Stage Common Mode Rejection: >100dB at 50/60 Hz, even better at other frequencies.
    Maximum Input Level: +20 dBm (7,75 VRMS)
    Load Impedance: No minimum impedance. Designed for less than 1 Ohm to 10'000 Ohm systems. Can drive any speaker impedance - dynamic, electrostatic, ribbon, planar etc. - without any limiting, compression or other negative effects on the audio signal.
    The amplifier is fully protected against short circuits and other adverse conditions via a unique on board system that continuously surveys all important parameters. This system assures the amplifier is always working optimally.

    Protection:
    Unique protection systems proprietary to FM ACOUSTICS safeguard against adverse conditions such as short circuit, HF oscillation, RF interference, +DC and -DC offset, over-temperature, reduced air flow, blocked or dirty fan filters, damage to the protection system itself, etc.
    Open circuit stability protection assures that the amplifier remains absolutely stable even when no load is connected.
    Power Consumption:
    At idle: less than 200 W RMS
    At 30% power: 1800 W RMS
    At nominal power: 3030 W RMS
    With dynamic signals: >10000 W peak
    Mains Supply Requirement:
    No mains voltage drop when supplying:
    12.5 A cont., 60A peak at 220V-240V
    25 A cont., 125A peak at 110V-120V
    to each FM 118 amplifier.
    Operating Temperature:
    0 grader C to +40 grader C
    Operating Humidity:
    Short-term: 0 to 95%
    Long-term: 0 to 85%
    Amplifier works fine in high humidity areas but continuous high humidity may shorten lifetime of certain components somewhat.
    Burn-in Time at Factory: Minimum 200 hours (1000 thermal cycles)
    Vibration Test at Factory: Minimum 60 minutes (50’000 vibration cycles)

    Input Connector:
    Female XLR 3-pin balanced:
    Non-inverting: Inverting:
    Pin 1: ground Pin 1: ground
    Pin 2: return (cold)Pin 2: signal (hot)
    Pin 3: signal (hot) Pin 3: return (cold)
    Output Connectors:
    Paralleled FORCEPLUG 200, proprietary ultra low loss high-performance connector receptables.
    Continuous current handling = 200A, 1200A peak
    Spare Parts Availability: Guaranteed available for a minimum of 10 years. Guaranteed ex stock availability of 99% of all individual parts.
    Weight:
    46 kg net
    52 kg packed
    Dimensions:
    430 mm wide
    260 mm high
    550 mm deep

    IEC, DIN and MIL (Military)
    Standards of components used:
    IEC 68 = 55/155/56 DIN 384-4
    IEC 68 = 55/085/21 DIN 40040
    IEC 144/IP 65 DIN 40046
    IEC 40/100/56 DIN 40050 P 54
    IEC 115-1 DIN 41332 TYPE IIA
    IEC 384-9 DIN 44061
    IEC 384-8 IB DIN 44112
    IEC 68: 2-6 DIN 44356
    IEC 68: 55/085/056 DIN 45910 PART 1201
    IEC 68: 55/200/56 DIN 45921-107


    Note: A pair of FM 118' requires two separate mains supplies that each can provide at least 12.5A at 200-240V (or 25A at 100-120V) without any mains voltage drop.

    Mvh
    Roysen
    Siste redigert av Roysen; 06.03.2013 kl. 10:41.

  15. #15
    vredensgnag
    Guest
    Er vel liten grunn til å koble fra byggestrømanlegget når du er ferdig med lytterommet i hagen?

    Har du gjort noen beregninger på hva anlegget vil trekke?

  16. #16
    Roysen
    Guest
    Sitat Sitat fra vredensgnag Se Innlegg
    Er vel liten grunn til å koble fra byggestrømanlegget når du er ferdig med lytterommet i hagen?

    Har du gjort noen beregninger på hva anlegget vil trekke?
    Nei, jeg har ikke regnet på det og tror ikke det vil bli et problem. Nesten alle disse kreftene er der kun i reserve. Hos meg vil det være 3x 80A tilgjengelig sammenlagt til de tre forsterkerne ved en og annen peak. Jeg antar det holder.

    Mvh
    Roysen

  17. #17
    Æresmedlem Karmana's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    13,130
    Tagget i
    2 Innlegg
    Hei Roysen,
    Kjekt at du videreformidler innblikk i en drømmeverden. Ser ut som du kommer til å feire julekvelden på forskudd, og deretter kommer det "små" julekvelder jevnt og trutt utover Blir spennende å følge med fremover. Selv om utstyret ligger i elitedivisjonen og diskusjonene nå og da går langt over hodet på meg, er det alltid "tips og triks i Ludo" en novise i faget kan ta med videre. Gleder meg spesielt til detaljer rundt plassering og akustikktiltak. Lykke til videre, og så får jeg håpe feelgood faktoren i tråden(e) opprettholdes.
    Auralic Aries/ Micro Seiki DQX 1000/ Jelco SA-750LB/ Dynavector DV-505/ Denon DL-103R/ Ortofon Rohmann/ Aura MK2/ Cambridge CXC/ Bricasti M1/ Karan KA-L Reference MKII/ Karan KA S 400/ Vienna The Kiss/ REL G2/ Sense Ekvator

  18. #18
    Hifi Freak John_Harald's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2002
    Sted
    Sørumsand
    Innlegg
    3,780
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    Sitat Sitat fra John_Harald Se Innlegg
    Hva er dempefaktoren til bassforsterkeren, f.eks ved 20Hz?
    Hvilken av de - Goldmund Telos 5000 til Rockport Technologies Arrakis 2 bass eller Sovereign Audo The Sovereign til Wilson Thor's Hammer?

    Mvh
    Roysen
    Tenkte først og fremst på Goldmund Telos 5000, men det det er klart å få vite dempefaktoren til begge!

    edit:
    Har du vurdert DIY som subløsning. Da kan du få nok membranareal og et oppsett tilpasset, rom/smak og høyttalere. Syns at Thor ser litt lite dynamisk med
    89 dB @ 1 watt @ 1m @ 100 Hz.
    Siste redigert av John_Harald; 04.03.2013 kl. 21:08.
    Mitt anlegg, musikkrom, fremtidsplaner og musikktips,
    koserthuset i Akershus og veien videre

    http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/73321-konserthuset-i-akershus-og-veien-videre.html

  19. #19
    Roysen
    Guest
    Sitat Sitat fra John_Harald Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    Sitat Sitat fra John_Harald Se Innlegg
    Hva er dempefaktoren til bassforsterkeren, f.eks ved 20Hz?
    Hvilken av de - Goldmund Telos 5000 til Rockport Technologies Arrakis 2 bass eller Sovereign Audo The Sovereign til Wilson Thor's Hammer?

    Mvh
    Roysen
    Tenkte først og fremst på Goldmund Telos 5000, men det det er klart å få vite dempefaktoren til begge!

    edit:
    Har du vurdert DIY som subløsning. Da kan du få nok membranareal og et oppsett tilpasset, rom/smak og høyttalere. Syns at Thor ser litt lite dynamisk med
    89 dB @ 1 watt @ 1m @ 100 Hz.
    Nei, jeg kjenner ikke dempningsgraden til noen av de ved noen frekvenser. Jeg skal imidlertid se om jeg ikke kan klare å finne det ut. Sovereign Audio er ikke noe glad i å gi ut tekniske spesifikasjoner, men jeg skal gjøre mitt beste.

    Jeg har diskutert en alternativ subløsning med Andy Payor (eier og sjefskonstruktør i Rockport Technologies). Det er mulig at løsningen til slutt kan bli et par custom subwoofere fra Rockport Technologies med en modifikasjon på delefilteret til Arrakis som gjør at det blir tre-vegs.

    Jeg må imidlertid legge til at subwoofferne kun skal spille fra mellom 40Hz - 30Hz og nedover. Deres oppgave skal i hovedsak være å legge til ambience og skala til gjengivelsen samt bidra til en mer fysisk gjengivelse der man føler musikken på kroppen. Det er ikke tenkt at subwooferne skal gi basseffekter på nivå med et hjemmekinoanlegg.

    Mvh
    Roysen
    Siste redigert av Roysen; 05.03.2013 kl. 08:43.

  20. #20
    Roysen
    Guest
    Forforsterker (FM Acoustics Resolution Series 26:
    Dette er kanskje den meste legendariske forforsterkeren på markedet. Den har vært i produksjon i mer enn ti år, men regnes fortsatt som en av de aller beste om ikke den beste. Den har noe så orginalt som en analog equalizer innbygget som man kan koble inn og ut av signalveien med en knapp. Dette er også en av to FM Acoustics forfrosterkere som kommer med fjernkontroll. Ut over det låter denne særdeles musikalsk i tråd med alle FM Acoustics komponenter. Deres testing og komponentkvalitet er uten sidestykke og mye av komponentene er hentet fra det sveitsiske forsvaret så vidt meg bekjent. Lydsignaturen er herlig luftig og åpent oppover med en varm men likevel nokså nøytral mellomtone og herlig autoritet i bassen. Den skal i mitt anlegg få selskap av strømrenseren Tripoint Audio Spartan. Den vil også stå oppkoblet til en av de åtte dedikerte 16A kursene i strøm-opplegget til dette anlegget.
    Navn:      FM_Acoustics_268.jpg
Visninger: 3950
Størrelse: 147.5 Kb

    Navn:      Tripoint_Audio_Spartan.jpg
Visninger: 3822
Størrelse: 73.4 Kb
    Mvh
    Roysen
    Siste redigert av Roysen; 05.03.2013 kl. 10:17.

Side 1 av 19 12311 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed