Roysens Furtebu - Del 1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    R

    Roysen

    Gjest
    Siden stueanlegget snart er på plass og det meste som omhandler det anlegget vil gå over i en slags driftsstatus hvor anlegget i seg selv ikke vil endre seg så mye og det mest handler om småtweaking, lytteinntrykk og mest daglig kos tenkte jeg at jeg skulle opprette denne tråden. Det vil komme rapporter og bilder i den andre tråden også, spesielt ettersom produktene dukker opp. Men den tråden vil ikke handle så mye om videreutviklng av lyden og anlegget når alt er på plass.

    Denne tråden vil omhandle planen for studioet/lyttehuset og det ene anlegget som skal stå der. Det andre anlegget vil jeg ta i en egen tråd senere da jeg ennå ikke får lov til å skrive så mye om enkelte av produktene som skal inn der.

    Dersom vi begynner helt på begynnelsen vil selve bygget bli 8m x 10m. Takhøyden vil bli omlag 4,5m på det høyeste med skråtak ned på hver side av lytteposisjon ned mot sideveggene som vi være normal takhøyde på 240cm.

    Svanå Miljøteknik har nå i første omgang fått i oppdrag å utarbeide en skisse og en estimert pris for deres løsning av bygget. De har en arkitekt som skal tegne en løsingen for hele bygget i tillegg til akustikken. Det skal da tas hensyn til at det skal spilles på to anlegg - en på hver kortvegg. Svanå Miljøteknik v/Matts Odemalm planlegger en rom-i-rom løsning. Den vil om kort tid bli presentert i modellert form og da vil jeg også presentere den her.

    I tillegg til å legge mye tid og ressurser i planleggingen av akustikk er det også viktig at det er mulig å spille høyt uten at det støyer utenfor. Det er ikke spesielt langt til nærmeste nabo og de har jeg ingen planer om å forstyrre til de grader at de klager. Dette må derfor tas med i planleggingen.

    En ytterligere viktig faktor for dette bygget er rikelig med ventilasjon slik at man kan opprettholde en levelig temperatur der inne mens man spiller selv om det er sommer. Et av anleggene vil innbefatte rørmonoblokker med 96 rør i, så det vil bli varmt.

    Så jeg kaster ut dette nå foreløpig og kommer tilbake med mer etter hvert.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert av en moderator:
    R

    Roysen

    Gjest
    Mens vi venter på at visualiseringen av rommet og bygget skal bli ferdig kan vi kanskje fort gå gjennom komponentene i dette anlegget også. Jeg antar at dette vil bli mitt referanseanlegg med den beste lyden. Vi kan jo begynne i motsatt ende med høytalerne denne gangen.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Høytalere (Rockport Technologies Arrakis 2):
    Dette har vært drømmehøytaleren i mange år nå. Etter at jeg fikk anledning til å være en del av Audio Norges demo av lillebroren Altair på Horten-messen 2011 ble det inntrykket bare forsterket. Lillebroren Altair, som i realiteten er en halv Arrakis, spilte med en dynamisk kontrast, åpenhet, klang og holografi som jeg ikke har hørt maken til fra noen annen høytaler. Den eneste svakheten jeg hørte med Altair var bassen. De bassproblemene vi hadde var nok vel så mye et romproblem og med hensyn på det er nok også den største forskjellen på Altair og Arrakis også i bassen, så bør det kunne bli referansenivå også på bassgjengivelsen. Arrakis har to 15" i mot Altairs ene 15". I tillegg har Arrakis aktiv deling i bassen. Det har ikke Altair. Til tross for sin enorme størrelse og store bass elementer er den en relativt enkel last for forsterkerne som skal drive den med sine 92 db følsomhet og 4 Ohm impedanse. Det aktive delefilteret som følger med er analogt og har kun en instillingsmulighet (nivå). Siden bassen er aktivt delt og resten av høytaleren har pasive deling må de bi-ampes. Det kan dog være at jeg forkaster det medfølgende 2-vegs delefilteret og benytter et par FM Acoustics Resolution Series 334 3-vegs mono delefiltere i stedet for å kunne benytte samme delefilter til å både hovedhøytalere og subwoofere (som nevnt nedenfr).
    Rockport_Technologies_Arrakis_2.jpg


    Rockport_Technologies_Arrakis_2_Crossover.jpg




    Edit: Jeg legger inn et bilde av Wilson Alexandria XLF her for å vise hvilken farge jeg har planlagt på Arrakis. Fargen er fra opprinnelig fra Porsche og heter Macadamia Metallic. Den benyttes mye av Wilson.
    Wilson_XLF.jpg



    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jamen ikke vær så forbaska treig da Roysen. Vi vil ha mer! Nå! Studioanlegget ditt kan da ikke bare bestå av høyttalere!:)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Det skal da tas hensyn til at det skal spilles på to anlegg - en på hver kortvegg.
    Gjør du noen tiltak for å unngå at de "passive" høyttalerne "spiller med".
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Subwoofere med eksternt analogt aktivt delefilter (2x Wilson Audio Thor's Hammer og 2x Wilson Audio The Controller):
    Dette studioet blir veldig stort. Arrakis har to stk 15" i hver høytaler som vel burde være nok til å skremme fanden på flatmark uansett størrelse på rommet, men Arrakis spiller ikke dypere enn 20Hz og med min forkjærlighet for gjengivelse ned til sub 10Hz må det da ekstra hjelp til. I dette oppsettet som er tenkt helt uten kompromisser er da en passive subwoofer valgt hvor jeg kan velge forsterker til subwooferne selv. Det følger også med eksterne delefilter til disse subwooferene som er analoge. De er dog monofiltere, så jeg må ha to for å kunne spille med Thor's Hammer i stereo. Jeg ser imidlertid at det kan bli en utfordring å få subwooferene og høytalerene integrert på en god måte uten et felles delefilter. Det kan derfor være at jeg forkaster både Rockport Arrakis 2 delefilteret og de to Wilson Audio The Controller filterne til fordel for et par FM Acoustics Resolution Series 334 3-vegs mono analoge delefiltere. Uansett hvilke aktive filtere som blir løsningen skal de få sin dedikerte strømresner i en Jena Labs Sequoia. Den vil også stå oppkoblet til en av de åtte dedikerte 16A kursene i strøm-opplegget til dette anlegget.
    Wilson Audio Thor's Hammer.jpg

    Wilson Audio The Controller.jpg

    FM Acoustics Resolution Series 334.jpg

    Jena_Labs_Sequoia.png


    Edit: Wilson Thor's Hammer er planlagt i samme farge som angitt for Rockport Arrakis ovenfor. Altså Porsche Macadamia Metallic.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Effektforsterkere for å drive subwooferne (Sovereign Audio THE SOVEREIGN):
    Forsterkerne som skal drive Wilson Thor's Hammer vil være en versjon av Sovereign Audio THE SOVEREIGN konfigurert for trefaset 230V strømkurser. Disse forsterkerne har jeg aldri hørt selv, men det er faktisk mulig å tegne en leasingavtale på de og den kan termineres når man vil. Dersom man ønsker å beholde forsterkerne vil det man har betalt i leasing bli trukket fra på prisen. Det gir jo veldig gode muligheter til å prøve før man kjøper. I tillegg er det slik at alle som kjøper disse forsterkerne må være med på et obligatorsisk besøk på fabrikken for å bli kjent med selve forsterkerne og produksjonsprosessen. Man får samtidig en lytt til de i produsentens lokaler. Jeg har tenkt å ta denne turen i forbindelse med Munchen messen denne våren.
    Sovereign_Audio.jpg

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Effektforsterkere for å drive Rockport Arrakis 2 bass (Goldmund Telos 5000):
    Forsterkerne som skal drive bassen i Rocport Technologies Arrakis 2 må være en av de forsterkerne som måler best av alle på markedet. Dette er en av av produktene Goldmund har laget i et begrenset opplag. Disse forsterkerne er det kun laget 20 par av. Jeg tror egentlig jeg nøyer meg med å legge ut et bilde og spesifikasjonene på disse forsterkerene. Deres kraft og hurtige impulsrespons burde gjøre de ideelle til å drive bassen i Arrakis 2.

    Goldmund_Telos_5000.jpg

    MAXIMUM CONTINUOUS POWER
    • 1250 W for-8 Ohms
    • 2500 W for 4 Ohms
    • 5000 W for 2 Ohms

    MAXIMUM INSTANTATEOUS POWER
    • 1510 W for 8 Ohms
    • 3020 W for 4 Ohms
    • 6050 W for 2 Ohms
    • Maximum instantaneous current: 252 A peak
    • Maximum voltage swing: 110 V peak

    FREQUENCY RESPONSE
    These figures are valid for the circuit alone, at any level between 0 and nominal power.
    • +/- 0.1 dB, 0 - 300 kHz,
    • +/- 1 dB, 0 - 800 kHz.
    • +/- 3 dB, 0 - 2.5 MHz.

    GROUP DELAY
    • Propagation delay < 100 ns stable with frequency from DC to 200 kHz.

    DISTORTION
    • THD + N input stage analog: 0.0005% (1 Vrms input, 80 kHz bandwidth measurement) Balanced or unbalanced in and for any input attenuation settings (flat with freq, 20Hz - 40 kHz)
    • THD + N input stage + DA: 0.0005% (0 dBfs, 80 kHz bandwidth measurement) Balanced or unbalanced in and for any input attenuation settings (flat with freq, 20Hz - 40 kHz)
    • THD + N amplifier: < 0,01% for max power < 0,001% for power below 1000W -CIRCUIT SPEED
    • Slew rate: > 200 V/us
    • Rise time: < 200 ns

    NOISE
    • Signal to noise ratio: > 122 dB
    • A Weighted: > 138 dB

    POWER SUPPLY
    • 16 separate transformers
    • Hyper-velocity rectifiers and large batch of 24 ultra-low impedance capacitors to increase speed

    OUTPUTS
    2 x 5-way binding post and 4 x balanced Goldmund Speaker cable Lemo connectors
    INPUTS
    • RCA Analog unbalanced input
    • XLR Analog balanced input
    • RCA Digital S-PDIF Input and Output

    MAXIMUM ANALOG INPUT LEVEL
    • 4.8 Vrms unbalanced
    • 9.6 Vrms balanced

    PROTECTION CIRCUIT
    Telos original protection circuit against overload acting in less than 10ns to protect the extremely fast circuit.

    SIZE AND WEIGHT
    • 47 cm (19 ") W x 39 cm (15.5 ") D x 94 cm (37.5 ") H. -Weight: 260 kg.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    R

    Roysen

    Gjest
    Hva er dempefaktoren til bassforsterkeren, f.eks ved 20Hz?
    Hvilken av de - Goldmund Telos 5000 til Rockport Technologies Arrakis 2 bass eller Sovereign Audo The Sovereign til Wilson Thor's Hammer?

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Effektforsterkere for å drive Rockport Arrakis 2 mellombass, mellomtone og diskant (FM Acoustics Resolution Series 118):
    Dette er selve drømmen. Muligheten til å kunne få i hus en limited edition jubileums monoblokk fra FM Acoustics. De har tatt svært hardt i når de har prootert disse forsterkerne. Dersom man skal tro på reklamematriellt har de kommet opp med en ny trafo som gjør at forsterkeren kan yte 600A (kontinuerlig!). Jeg vet dog ikke helt om jeg er med på den. Likevel er det noe stort å ha det beste FM Acoustics kan lage. Disse produktene er som håndlagede intrumenter og testingen de går gjennom før de slippes ut på markedet er helt vanvitttig. Denne modellen vil kun bli produsert i 40 par i forbindelse med FM Acoustics 40 års jubileium i år.
    FM_Acoustics_118.jpg

    Minimum Power Output:
    Precision non-bridged mono amplifier.
    As a general indication of capability: the numbers below are measured into resistive load while operating with continuous music or continuously repetitive toneburst. These ratings, however, cannot fully represent the actual performance when driving precision transducers.
    1000 W peak into 8 Ohm
    2000 W peak into 4 Ohm
    3500 W peak into 2 Ohm
    6000 W peak into 1 Ohm

    500 W RMS into 8 Ohm
    1000 W RMS into 4 Ohm
    1800 W RMS into 2 Ohm
    3000 W RMS into 1 Ohm

    Max. Audio Output Voltage: 180 Vpp.
    Max. Audio Output Current: Absolutely unlimited Peak current (600A peaks have been measured!) allows the FM 118 to drive any known load at peak performance level without any strain, harshness or any other negative influence on the audio signal. There are no fuses or limiters in the amplifier orpower supply circuity; absolutely no form of current limiting, voltage limiting or any other kind of limiting is employed which is one reason for the breathtaking dynamic rendering.

    Distortion: 0,003% THD
    Gain: 30.5dB

    Bandwidth including Anti-RFI circuit: 5 Hz to 60 kHz.
    Internally adjustable to other frequencies
    Hum and Noise: (22Hz-22kHz).
    Below full power typically: -115 dB
    Min. unweighted: better than -100 dB
    Input: Proprietary electronically balanced discrete enhanced class A circuitry, floating ground, noninverting or inverting mode.
    Input Sensitivity: 1,6 VRMS for full output
    Input Impedance: At all level settings from balanced and unbalanced sources: 40 KOhm Unbalanced sources are balanced right at the input of the FM 118.

    Chassis Resonance Damping: High-strength, dual anti-resonance chassis design effectively isolates sensitive electronic components from potential negative influence such as induced resonance. In addition, mechanical resonance damping on all panels is employed. The whole chassis including covers, plates, transformer mounting, transformer leaves, side panels, capacitor mountings etc. use FM ACOUSTICS’ proprietary resonance suppression techniques.
    Average Life Expectancy:
    At 25 oC ambient temperature, medium power,
    10 h/day, 365 days per year: 40 years
    AC Voltage: fixed at either 100-115 or 200 - 230V, 50-60 Hz
    Maximum Mains Over-voltage: Short-term, not on switch-on: 170% V nominal
    Long-term, incl. switch-on: 110% V nominal

    Input Stage Common Mode Rejection: >100dB at 50/60 Hz, even better at other frequencies.
    Maximum Input Level: +20 dBm (7,75 VRMS)
    Load Impedance: No minimum impedance. Designed for less than 1 Ohm to 10'000 Ohm systems. Can drive any speaker impedance - dynamic, electrostatic, ribbon, planar etc. - without any limiting, compression or other negative effects on the audio signal.
    The amplifier is fully protected against short circuits and other adverse conditions via a unique on board system that continuously surveys all important parameters. This system assures the amplifier is always working optimally.

    Protection:
    Unique protection systems proprietary to FM ACOUSTICS safeguard against adverse conditions such as short circuit, HF oscillation, RF interference, +DC and -DC offset, over-temperature, reduced air flow, blocked or dirty fan filters, damage to the protection system itself, etc.
    Open circuit stability protection assures that the amplifier remains absolutely stable even when no load is connected.
    Power Consumption:
    At idle: less than 200 W RMS
    At 30% power: 1800 W RMS
    At nominal power: 3030 W RMS
    With dynamic signals: >10000 W peak
    Mains Supply Requirement:
    No mains voltage drop when supplying:
    12.5 A cont., 60A peak at 220V-240V
    25 A cont., 125A peak at 110V-120V
    to each FM 118 amplifier.
    Operating Temperature:
    0 grader C to +40 grader C
    Operating Humidity:
    Short-term: 0 to 95%
    Long-term: 0 to 85%
    Amplifier works fine in high humidity areas but continuous high humidity may shorten lifetime of certain components somewhat.
    Burn-in Time at Factory: Minimum 200 hours (1000 thermal cycles)
    Vibration Test at Factory: Minimum 60 minutes (50’000 vibration cycles)

    Input Connector:
    Female XLR 3-pin balanced:
    Non-inverting: Inverting:
    Pin 1: ground Pin 1: ground
    Pin 2: return (cold)Pin 2: signal (hot)
    Pin 3: signal (hot) Pin 3: return (cold)
    Output Connectors:
    Paralleled FORCEPLUG 200, proprietary ultra low loss high-performance connector receptables.
    Continuous current handling = 200A, 1200A peak
    Spare Parts Availability: Guaranteed available for a minimum of 10 years. Guaranteed ex stock availability of 99% of all individual parts.
    Weight:
    46 kg net
    52 kg packed
    Dimensions:
    430 mm wide
    260 mm high
    550 mm deep

    IEC, DIN and MIL (Military)
    Standards of components used:
    IEC 68 = 55/155/56 DIN 384-4
    IEC 68 = 55/085/21 DIN 40040
    IEC 144/IP 65 DIN 40046
    IEC 40/100/56 DIN 40050 P 54
    IEC 115-1 DIN 41332 TYPE IIA
    IEC 384-9 DIN 44061
    IEC 384-8 IB DIN 44112
    IEC 68: 2-6 DIN 44356
    IEC 68: 55/085/056 DIN 45910 PART 1201
    IEC 68: 55/200/56 DIN 45921-107


    Note: A pair of FM 118' requires two separate mains supplies that each can provide at least 12.5A at 200-240V (or 25A at 100-120V) without any mains voltage drop.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er vel liten grunn til å koble fra byggestrømanlegget når du er ferdig med lytterommet i hagen?

    Har du gjort noen beregninger på hva anlegget vil trekke?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Er vel liten grunn til å koble fra byggestrømanlegget når du er ferdig med lytterommet i hagen?

    Har du gjort noen beregninger på hva anlegget vil trekke?
    Nei, jeg har ikke regnet på det og tror ikke det vil bli et problem. Nesten alle disse kreftene er der kun i reserve. Hos meg vil det være 3x 80A tilgjengelig sammenlagt til de tre forsterkerne ved en og annen peak. Jeg antar det holder.

    Mvh
    Roysen
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.006
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hei Roysen,
    Kjekt at du videreformidler innblikk i en drømmeverden. Ser ut som du kommer til å feire julekvelden på forskudd, og deretter kommer det "små" julekvelder jevnt og trutt utover:) Blir spennende å følge med fremover. Selv om utstyret ligger i elitedivisjonen og diskusjonene nå og da går langt over hodet på meg, er det alltid "tips og triks i Ludo" en novise i faget kan ta med videre. Gleder meg spesielt til detaljer rundt plassering og akustikktiltak. Lykke til videre, og så får jeg håpe feelgood faktoren i tråden(e) opprettholdes.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hva er dempefaktoren til bassforsterkeren, f.eks ved 20Hz?
    Hvilken av de - Goldmund Telos 5000 til Rockport Technologies Arrakis 2 bass eller Sovereign Audo The Sovereign til Wilson Thor's Hammer?

    Mvh
    Roysen
    Tenkte først og fremst på Goldmund Telos 5000, men det det er klart å få vite dempefaktoren til begge!

    edit:
    Har du vurdert DIY som subløsning. Da kan du få nok membranareal og et oppsett tilpasset, rom/smak og høyttalere. Syns at Thor ser litt lite dynamisk med
    89 dB @ 1 watt @ 1m @ 100 Hz.
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Hva er dempefaktoren til bassforsterkeren, f.eks ved 20Hz?
    Hvilken av de - Goldmund Telos 5000 til Rockport Technologies Arrakis 2 bass eller Sovereign Audo The Sovereign til Wilson Thor's Hammer?

    Mvh
    Roysen
    Tenkte først og fremst på Goldmund Telos 5000, men det det er klart å få vite dempefaktoren til begge!

    edit:
    Har du vurdert DIY som subløsning. Da kan du få nok membranareal og et oppsett tilpasset, rom/smak og høyttalere. Syns at Thor ser litt lite dynamisk med
    89 dB @ 1 watt @ 1m @ 100 Hz.
    Nei, jeg kjenner ikke dempningsgraden til noen av de ved noen frekvenser. Jeg skal imidlertid se om jeg ikke kan klare å finne det ut. Sovereign Audio er ikke noe glad i å gi ut tekniske spesifikasjoner, men jeg skal gjøre mitt beste.

    Jeg har diskutert en alternativ subløsning med Andy Payor (eier og sjefskonstruktør i Rockport Technologies). Det er mulig at løsningen til slutt kan bli et par custom subwoofere fra Rockport Technologies med en modifikasjon på delefilteret til Arrakis som gjør at det blir tre-vegs.

    Jeg må imidlertid legge til at subwoofferne kun skal spille fra mellom 40Hz - 30Hz og nedover. Deres oppgave skal i hovedsak være å legge til ambience og skala til gjengivelsen samt bidra til en mer fysisk gjengivelse der man føler musikken på kroppen. Det er ikke tenkt at subwooferne skal gi basseffekter på nivå med et hjemmekinoanlegg.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Forforsterker (FM Acoustics Resolution Series 268):
    Dette er kanskje den meste legendariske forforsterkeren på markedet. Den har vært i produksjon i mer enn ti år, men regnes fortsatt som en av de aller beste om ikke den beste. Den har noe så orginalt som en analog equalizer innbygget som man kan koble inn og ut av signalveien med en knapp. Dette er også en av to FM Acoustics forfrosterkere som kommer med fjernkontroll. Ut over det låter denne særdeles musikalsk i tråd med alle FM Acoustics komponenter. Deres testing og komponentkvalitet er uten sidestykke og mye av komponentene er hentet fra det sveitsiske forsvaret så vidt meg bekjent. Lydsignaturen er herlig luftig og åpent oppover med en varm men likevel nokså nøytral mellomtone og herlig autoritet i bassen. Den skal i mitt anlegg få selskap av strømrenseren Tripoint Audio Spartan. Den vil også stå oppkoblet til en av de åtte dedikerte 16A kursene i strøm-opplegget til dette anlegget.
    FM_Acoustics_268.jpg


    Tripoint_Audio_Spartan.jpg

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Siden stueanlegget snart er på plass og det meste som omhandler det anlegget vil gå over i en slags driftsstatus hvor anlegget i seg selv ikke vil endre seg så mye og det mest handler om småtweaking, lytteinntrykk og mest daglig kos tenkte jeg at jeg skulle opprette denne tråden. Det vil komme rapporter og bilder i den andre tråden også, spesielt ettersom produktene dukker opp. Men den tråden vil ikke handle så mye om videreutviklng av lyden og anlegget når alt er på plass.

    Denne tråden vil omhandle planen for studioet/lyttehuset og det ene anlegget som skal stå der. Det andre anlegget vil jeg ta i en egen tråd senere da jeg ennå ikke får lov til å skrive så mye om enkelte av produktene som skal inn der.

    Dersom vi begynner helt på begynnelsen vil selve bygget bli 8m x 10m. Takhøyden vil bli omlag 4,5m på det høyeste med skråtak ned på hver side av lytteposisjon ned mot sideveggene som vi være normal takhøyde på 240cm.

    Svanå Miljøteknik har nå i første omgang fått i oppdrag å utarbeide en skisse og en estimert pris for deres løsning av bygget. De har en arkitekt som skal tegne en løsingen for hele bygget i tillegg til akustikken. Det skal da tas hensyn til at det skal spilles på to anlegg - en på hver kortvegg. Svanå Miljøteknik v/Matts Odemalm planlegger en rom-i-rom løsning. Den vil om kort tid bli presentert i modellert form og da vil jeg også presentere den her.

    I tillegg til å legge mye tid og ressurser i planleggingen av akustikk er det også viktig at det er mulig å spille høyt uten at det støyer utenfor. Det er ikke spesielt langt til nærmeste nabo og de har jeg ingen planer om å forstyrre til de grader at de klager. Dette må derfor tas med i planleggingen.

    En ytterligere viktig faktor for dette bygget er rikelig med ventilasjon slik at man kan opprettholde en levelig temperatur der inne mens man spiller selv om det er sommer. Et av anleggene vil innbefatte rørmonoblokker med 96 rør i, så det vil bli varmt.

    Så jeg kaster ut dette nå foreløpig og kommer tilbake med mer etter hvert.

    Mvh
    Roysen
    Hvordan har du tenkt å plassere 2 svære oppsett i et rom som er 8x10m? har du en skisse av dette?

    Siden du prøver å være så kompromisløs på lyd og rom som er mulig så lurer jeg på hvorfor du har valgt 2 oppsett istede for 1 som ville muligens være mer kompromisløst med tanke på plassering og akustik.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Phono forforsterker (FM Acoustics Resoluiton Series 223):
    Dette er FM Acoustics nyeste phono forforsterker. Den har noe så orginalt som to paralelle kretsløp til signalveien som kalles anti-pop og anti-click. De to kretsløpene aktiveres ved hver sin knapp og fungerer altså i paralell med signalet for å fjerne pop og click. Ut over det har denne phono forforsterkeren tre ulike equalizing kurver for de som måtte han gamle plater spilt inn med avikende kruve. Som opsjon leveres denne phono forforsterkeren også med en separat PSU som kalles Resolution Series 203. Den vil følge med hos meg. Man justerer impedansetilpasning til pickup ved å sette inn motstander. Hos meg vil denne få selskap av strømrenseren HMS Elektronik Energia Definitiva. Den vil også stå oppkoblet til en av de åtte dedikerte 16A kursene i strøm-opplegget til dette anlegget.

    Med FM Acoustics phono forforsterker, forforsterker og effektforsterkere for diskant, mellomtone og mellombass håper jeg at den synergien de har sammen skal kunne skape en god stamme i anlegget og lydbildet. Det vil fremkomme at den samme synergi-tankegangen med flere produkter fra samme produsent også gjelder Goldmund og Rockport Technologies i dette anlegget.
    FM_Acoustics_223.jpg

    HMS_Elektronik_Energia_Definitiva.jpg

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Siden stueanlegget snart er på plass og det meste som omhandler det anlegget vil gå over i en slags driftsstatus hvor anlegget i seg selv ikke vil endre seg så mye og det mest handler om småtweaking, lytteinntrykk og mest daglig kos tenkte jeg at jeg skulle opprette denne tråden. Det vil komme rapporter og bilder i den andre tråden også, spesielt ettersom produktene dukker opp. Men den tråden vil ikke handle så mye om videreutviklng av lyden og anlegget når alt er på plass.

    Denne tråden vil omhandle planen for studioet/lyttehuset og det ene anlegget som skal stå der. Det andre anlegget vil jeg ta i en egen tråd senere da jeg ennå ikke får lov til å skrive så mye om enkelte av produktene som skal inn der.

    Dersom vi begynner helt på begynnelsen vil selve bygget bli 8m x 10m. Takhøyden vil bli omlag 4,5m på det høyeste med skråtak ned på hver side av lytteposisjon ned mot sideveggene som vi være normal takhøyde på 240cm.

    Svanå Miljøteknik har nå i første omgang fått i oppdrag å utarbeide en skisse og en estimert pris for deres løsning av bygget. De har en arkitekt som skal tegne en løsingen for hele bygget i tillegg til akustikken. Det skal da tas hensyn til at det skal spilles på to anlegg - en på hver kortvegg. Svanå Miljøteknik v/Matts Odemalm planlegger en rom-i-rom løsning. Den vil om kort tid bli presentert i modellert form og da vil jeg også presentere den her.

    I tillegg til å legge mye tid og ressurser i planleggingen av akustikk er det også viktig at det er mulig å spille høyt uten at det støyer utenfor. Det er ikke spesielt langt til nærmeste nabo og de har jeg ingen planer om å forstyrre til de grader at de klager. Dette må derfor tas med i planleggingen.

    En ytterligere viktig faktor for dette bygget er rikelig med ventilasjon slik at man kan opprettholde en levelig temperatur der inne mens man spiller selv om det er sommer. Et av anleggene vil innbefatte rørmonoblokker med 96 rør i, så det vil bli varmt.

    Så jeg kaster ut dette nå foreløpig og kommer tilbake med mer etter hvert.

    Mvh
    Roysen
    Hvordan har du tenkt å plassere 2 svære oppsett i et rom som er 8x10m? har du en skisse av dette?

    Siden du prøver å være så kompromisløs på lyd og rom som er mulig så lurer jeg på hvorfor du har valgt 2 oppsett istede for 1 som ville muligens være mer kompromisløst med tanke på plassering og akustik.
    8m x 10m er ganske stort. Jeg ser ingen utfordring ved å få plassert de på en god måte. Det som kan bli en utfodring er å spille på det ene anlegget uten at det andre anlegg som står oppstilt i andre enden ikke påvriker på lyden. Det er dog en oppgave som akustikerne skal få lov til å løse. Det jobbes med en skisse for dette som jeg vil presenere når den er klar.

    Grunnen til valget av to anlegg har jeg beskrevet før. Jeg ønsker det beste av transistorlyd i et oppsett og det beste av rørlyd i et annet.

    Mvh
    Roysen
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Siden stueanlegget snart er på plass og det meste som omhandler det anlegget vil gå over i en slags driftsstatus hvor anlegget i seg selv ikke vil endre seg så mye og det mest handler om småtweaking, lytteinntrykk og mest daglig kos tenkte jeg at jeg skulle opprette denne tråden. Det vil komme rapporter og bilder i den andre tråden også, spesielt ettersom produktene dukker opp. Men den tråden vil ikke handle så mye om videreutviklng av lyden og anlegget når alt er på plass.

    Denne tråden vil omhandle planen for studioet/lyttehuset og det ene anlegget som skal stå der. Det andre anlegget vil jeg ta i en egen tråd senere da jeg ennå ikke får lov til å skrive så mye om enkelte av produktene som skal inn der.

    Dersom vi begynner helt på begynnelsen vil selve bygget bli 8m x 10m. Takhøyden vil bli omlag 4,5m på det høyeste med skråtak ned på hver side av lytteposisjon ned mot sideveggene som vi være normal takhøyde på 240cm.

    Svanå Miljøteknik har nå i første omgang fått i oppdrag å utarbeide en skisse og en estimert pris for deres løsning av bygget. De har en arkitekt som skal tegne en løsingen for hele bygget i tillegg til akustikken. Det skal da tas hensyn til at det skal spilles på to anlegg - en på hver kortvegg. Svanå Miljøteknik v/Matts Odemalm planlegger en rom-i-rom løsning. Den vil om kort tid bli presentert i modellert form og da vil jeg også presentere den her.

    I tillegg til å legge mye tid og ressurser i planleggingen av akustikk er det også viktig at det er mulig å spille høyt uten at det støyer utenfor. Det er ikke spesielt langt til nærmeste nabo og de har jeg ingen planer om å forstyrre til de grader at de klager. Dette må derfor tas med i planleggingen.

    En ytterligere viktig faktor for dette bygget er rikelig med ventilasjon slik at man kan opprettholde en levelig temperatur der inne mens man spiller selv om det er sommer. Et av anleggene vil innbefatte rørmonoblokker med 96 rør i, så det vil bli varmt.

    Så jeg kaster ut dette nå foreløpig og kommer tilbake med mer etter hvert.

    Mvh
    Roysen
    Hvordan har du tenkt å plassere 2 svære oppsett i et rom som er 8x10m? har du en skisse av dette?

    Siden du prøver å være så kompromisløs på lyd og rom som er mulig så lurer jeg på hvorfor du har valgt 2 oppsett istede for 1 som ville muligens være mer kompromisløst med tanke på plassering og akustik.
    8m x 10m er ganske stort. Jeg ser ingen utfordring ved å få plassert de på en god måte. Det som kan bli en utfodring er å spille på det ene anlegget uten at det andre anlegg som står oppstilt i andre enden ikke påvriker på lyden. Det er dog en oppgave som akustikerne skal få lov til å løse. Det jobbes med en skisse for dette som jeg vil presenere når den er klar.

    Grunnen til valget av to anlegg har jeg beskrevet før. Jeg ønsker det beste av transistorlyd i et oppsett og det beste av rørlyd i et annet.

    Mvh
    Roysen

    8x10m er stort, og det skulle jo være mer en nok til ola nordmann. Når jeg ser utstyret du skal ha inn i dette rommet så spekulerer jeg at den mest kompromisløse løsningen ville bli 1 oppsett der rommet er tunet og juster til det som f.eks dette ( Rockport arrakis ; the gryphon - YouTube ) Men siden du skal ha et transistor og et rør oppsett samtidig så skjønner jeg hvorfor du har valgt den løsningen. Jeg håper og tror at du vil oppnå akkurat det!

    Jeg er veldig spent hvordan Svanå miljøteknik vil løse dette, og ser fram til skisser og målinger, med gode forklaringer til folk som meg som er sulten på kunnskap i dette området.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Platespiller (Rockport Technologies System III Sirius Turntable & Tonarm & Lyra Olympos PU):
    Platespiller i dette anlegget blir en kombinasjon av Rockport Technologies System III Sirius platespiller og arm sammen med en Lyra Olympos PU. Denne kombinasjonen er kjent fra flere anlegg både i USA og Asia. Blant annet var dette en kombinasjon som Mike Lavigne benyttet i sitt anlegg tidligere. Som dedikert strømrenser til denne kombinasjonen vil Running Springs Audio Dmitri bli benyttet. Den vil også stå oppkoblet til en av de åtte dedikerte 16A kursene i strøm-opplegget til dette anlegget.
    Rockport_Sirius_III_Turntable.jpg

    Rockport_Sirius_III_Tonearm.jpg


    Lyra_Olympos.jpg


    Running_Springs_Audio_Dmitri.jpg

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Musikkserver & Filbasert-Spiller (Audeeva Conbrio Server, Streamer & Master Clock samt dCS Vivaldi Transport, Upsampler, Master Clock & DAC):
    I dette systemet har jeg valgt å kombinere å hente inn et custom design som musikkserver. Produktet heter Audeeva Conbrio og ble først laget som en custom bestilling til Magico slik at Alon Wolf kunne avspille lydfiler på best mulig vis. Produktet er ikke komersielt tilgjengelig og lages som en "side busines" av Matan Arazi. Min løsning vil bli laget med fire kabinetter i motsetning til den avbildede løsningen som har to kabinetter. Det vil bli en egen Server, en egen Straemer, en egen Caesium master klokke og en PSU i et separat kabinett. Dersom det skulle vise seg at DSD128, DSD 256 og DSD512 skulle bli formater som etterhvert blir mer og mer tilgjengelige har jeg opsjon på ytterligere en Streamer som da vil bli dedikert for DSD. Streameren jeg har i dag håndterer DSD og PCM opp til en oppløsning å 32/384. Audeeva Conbrio kan også leveres med digital delefilter og digital romkorreksjon, men jeg har avstått fra det. Når det skal avspilles fra musikkserveren vil kun dCS Vivaldi Master klokke (som da slaves fra Audeeva Conbrio klokken) og dCS Vivaldi DAC benyttes. dCS Vivaldi Transport og dCS Vivaldi Upsampler vil kun bli benyttet for avspilling av CD og SACD. Det kan ut over det nevnes at Audeeva Conbrios klokke vil bli slavet via GPS antenne fra satelitt. Forøvrig er det slik at selv om jeg skal ha tre anlegg med hver sin Musikkserver & Filbasert-Spiller ønsker jeg ikke å ha tre ulike harddisk baserte musikkbiblioteker. Jeg ønsker et sentralt musikkbibliotek som jeg laster ned til og ripper til. Samtidig har jeg ikke tro på at det som kalles Lossless musikklagring lyder like bra som i lagret i full opprinnelig størrelse. Jeg trenger derfor stor diskplass. Til slutt er jeg livredd for virus og andre ulumskheter som kan snike seg inn på musikkserverne dersom de står direkte oppkoblet på internet. Derfor ønsker jeg ikke det. Jeg ser derfor for meg en løsning hvor jeg benytter min laptop mot internet hvor nedlasting og ripping av musikk foregår fra. Deretter har jeg planer om å sette opp en Mac Pro som server og brannmur mellom laptopen og en router. Jeg ønsker så å kable en 144TB Synology til det routeren. All nedlasting og ripping fra laptopen skal foregå til NAS i fullformat. Hver av de tre anleggenes musikkservere skal så stå kablet oppkoblet mot routeren og hver natt har jeg tenkt å lage scripts for å kopiere de delene av musikksamlingene jeg ønsker til de respektive musikkserverne. Da vil NASen fungere som både master og sikkerhetskopi. Som dedikert strømrenser til denne kombinasjonen har valget falt på Audio Magic Oracle Liquid Air som da også skal stå koblet til en av de åtte dedikerte 16A kursene til dette anlegget.
    Audeeva_Conbrio.jpg

    dCS_Vivaldi.jpg

    Audio_Magic_Oracle_Liquid_Air.jpg

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Hi-Res PCM-Spiller (Goldmund Eidos Reference Multiformat Player & Goldmund Mimesis 20H D/A Converter):
    Med Hi-Res PCM Spiller mener jeg en avspiller som kan spille sølvskiver på PCM format med høyere oppløsning enn Redbook CD. Vi snakker da om DVD-Audio, DAD, HDAD, XtractHD etc i tillegg til brente DVD+RW skiver av nedlastet musikk på høyoppløselig PCM. Valgte har da falt på gode gamle Goldmund Eidos Reference (som jeg har benyttet til dette foremålet i flere år nå) som transport og Goldmunds nye referanse DAC som har fått navnet Mimesis 20H. Strømrenseren til denne kombinasjoen har da naturlig falt på Goldmunds egen AC Curator som igjen da skal stå oppkoblet på en av de åtte dedikerte 16A kursene i strømopplegget til dette anlegget.
    Goldmund_Eidos_Reference.jpg

    Goldmund_Mimesis_20H.jpg

    Goldmund_AC_Curator.jpg

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Roy!

    Mye spennende utstyr her!

    Hvor bratt har du tenkt å dele mellom Arrakis og subwooferne....

    Grunne til at jeg spør er at du her vil få to bassystemer som overlapper hverandre i et veldig stort område, og med to så store bassystmeer som spiller i samme området (for det vil de gjør i området 20-70 Hz) så får du nok mye bass - men jeg er usikker på hvor bra den blir!

    Har du forresten sjekket at disse produktene faktisk kan leveres med en dele frekvens så lavt som 20-40Hz..?

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hei, OMF.

    Arrakis er spesifisert til å spille ned til 20Hz med noe avrulling (ikke sikker på hvor mye) og spiller sikkert enda lenger ned også med mer avrulling dog. Arrakis 15" basselementer deles oppover ved 100Hz 24 db/octave. Jeg har ikke tenkt å spille med stort overlap mellom Arrakis og subwooferne. Subwooferne skal spille fra 45Hz - 30Hz et sted og nedover til under 10Hz med avrulling. Thor's Hammer spiller flatt ned til 10Hz.

    Kurve for deling mellom Arrakis og subwoofere må det nok eksperimenteres med. Jeg har ingen mulighet til å påvirke kurven for Arrakis og dens kurve ved 20Hz vet jeg ikke. Så her må det altså eksperimenteres. Mulightene på Wilson The Controller er 12db/Octave eller 18db/Octave.

    Wilson The Controller kan den deles ved 45Hz og 30Hz som de to laveste mulighetene. Dersom valget faller på et tre-vegs delefilter fra FM Acoustics kan man få det bestsilt til å dele der man måtte ønske. Dersom løsningen skule bli custom subwoofere fra Rockport Technologies med modifisert tre-vegs Arrakis delefilter kan dette også tilpasses slik jeg måtte ønske.

    Forøvrig kan jo nivå justeres både på Arrakis og subwooferne.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    SACD-spiller (Esoteric P-01VU & Esoteric G-01 & 2x Esoteric D-01VU):
    SACD-spilleren jeg har valgt for dette anlegget er Esoterics toppmodeller P-01VU m/PSPP01 eksternt PSU sammen med Esoteric G01 Rubidium Master Klokke og 2 stk. Esoteric D-01VU Mono D/A Convertere. Transporten inneholder den beste mekanismen VRDS-Neo VK-0 Esoteric lager som ikke er tiljgengelig for salg til andre produsenter. Det finnes mange mulige digitale filter og SRC opsjoner med med FireWire kabling vil DACene kunne konvertere DSD direkte til analog uten å konvertere til PCM først. Jeg planlegger å benytte denne kombinasjonen sammen med en Audience adeptResponse AR12-TS power conditioner som igjen vil bli plugget inn i en av de åtte dedikerte 16A kursene til anlegget.
    Esoteric_P01VU.jpg

    Esoteric_G01.jpg

    Esoteric_D01VU.jpg

    Audience_adeptResponse_Ar12TS.jpg

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    CD-Spiller (Wadia 971 & Wadia 931 og 2x Wadia 922SC - alle med GNSC Statement modifikasjon):
    Valget på CD-spiller i dette anleggeet falt på min mangeårige favoritt Wadia og deres referansekombinasjon med 971 drivverk, 931 digitalkontroller og 2 stk 922SC mono D/A convertere. Tanken er at de skal få følge av den todelte referanse strømrenseren fra Shunyata Research som heter Hydra Triton og Hydra Typhon som Wadia kombinasjones dedikerte strømrenser som skal stå oppkoblet på en av de åtte dedikerte 16A kursene som er installert for dette anlegget.
    Wadia_Series_9.jpg

    Shunyata_Research_Hydra_Triton+Typhon.jpg

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    "Ground Conditioner" (4x Tripoint Audo Troy):
    Siden jeg har såpass mange komponenter koblet sammen via signalkabler og disse komponentene også er koblet opp på ni forskjellige kurser (selv om kablene til de ulike kursene er like lange og svært korte samtidig som det står en strømrenser på hver kurs), frykter jeg for faren for brum på grunn av jordsløyfer. En slik "Ground conditioner" skal utjevne impedanse mellom de ulike jordbanene og dermed eliminere slik brum. Jeg vet egentlig ikke ennå om jeg trenger et slikt produkt og jeg vet ikke hvor godt det fungerer. Jeg er imidlertid villig til å forsøke dette som en løsning dersom problemet skulle oppstå da kostnaden er minimal for det valgte produktet. For å kunne koble til alle de aktive komponentene i dette anlegget når jeg benytter det valgte produktet må jeg ha fire slike "Ground conditioners" koblet sammen i parallell for at de skal utgjevne impedansen seg i mellom. Det valgte produktet er Tripoint Audio Troy. Produktet er helt passivt og skal derfor kobles til strømnettet. Alle de aktive komponentenes chassis må kobles til "Ground conditioneren".
    Tripoint_Audio_Troy.jpg


    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Rack (Critical Mass MAXXUM):
    Valget av rack i dette anlegget har falt på et nytt referanseprodukt fra en mangeårig vinner av Product of the Year awards fra The Absolute Sound. Finish vil bli matchende som på høytalerne og subwooferne. Det er en farge som opprinnelig kommer fra Porsche og kalles Macadamia Metallic. Det er den samme som er angitt at jeg planlegger for Rockport Technologies Arrakis 2 og Wilson Thor's Hammer tidligere i tråden.
    Critical_Mass_MAXXUM.jpg

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    STRØM:
    Jeg gjentar mye av det jeg skrev i den andre tråden omkring strøm fordi de to anleggene kommer til å dele noe av det samme strømopplegget og det øvrige som ikke deles vil være svært likt for de to anleggene.

    Slik jeg ser det er strøm et nokså komplisert tema med mange fasetter å ta hensyn til. Jordkvalitet, stabil spenning, stabil frekvens, jordsløyfer, støy og ikke minst nok strøm. Nok strøm er forøvrig i mine øyne ikke nok i et kompromissløst anlegg. Det er min erfaring at det er viktig med "headroom" slik at spesielt forsterkere kan få nok strøm til å gjengi transienter uten å klippe. De fleste mener nok at en 16A kurs med 2,5 eller 4 kvadrats kabel til anlegget med flere uttak er å foretrekke. Grunnen til dette er at med en kurs hvor kontaktene sitter nære hverandre på veggen er en sikker måte å unngå jordsløyfer på. Samtidig er 16A veldig praktisk med hensyn til at man kan benytte vanlige støpsler og kontakter når kursen ikke er på mer enn 16A.

    16A kan imidlertid være for lite for en del effektforsterkere. Det kan føre til at man trenger større enn 16A kurs til effektforsterkerne samtidig som det da ikke lar seg gjøre å benytte vanlig standard 16A støpsler og kontakter til effektforsterkerne. Dersom man da samtidig fortsatt ønsker å benytte de mer praktiske 16A støpslene og kontaktene til front-end utstyret er man tvunget til å installere flere kurser. Det er vel da jordsløyfer har en tendens til å bli et problem.

    Jeg skal ikke begi meg ut på noen detaljert forklaring av problemet rundt jordsløyfer, men kort fortalt oppstår jordsløyfer ved at det finnes flere veier strømmen kan ta til jord hvor de forskjellige veiene har forskjellig potensialet som igjen medfører ulik impedanse og brum. En løsning er å installere alle komponentene på en kurs. En annen løsning er å installere såkalte "ground conditioners" som det har kommet noen av på markedet. Disse utjevner potensialforskjellene mellom de forskjellige jordforbindelsene. En tredje mulighet er å installere galvanisk skille mellom komponentene. En del strømrensere har innebygget galvanisk skille.

    Forøvrig er det mange som mener at man kan omgå hele problematikken med jordsløyfer og dårlig jordkvalitet (som også kan medføre støy i anlegget) ved å ikke koble det elektriske opplegget til jord i det rommet anlegget skal stå i. Andre mener at man kan forbedre jordkvaliteten ved å banke ned et eller flere jordspyd og koble de til jordterminalene i sikringsskapet. Ringjord er et enda mer påkostet alternativ hvor man graver ned en jordkabel rundt huset. En slik jordkabel har mye større kontaktflate til jord enn et jordspyd. En kombinasjon av ringjord og spyd kan også installeres.

    Støy fra andre elektriske apparater som står tilkoblet strømopplegget kan gi støy i stereoanlegget. For å unngå dette sies det at man skal ha dedikerte kurser som det ikke er koblet andre elektriske apprater til enn anlegget. Her kommer det da også strømrensere inn som på mange ulike måter med ulike teknologier renser strømmen for støy, stabiliserer spenningen og frekvensen.

    Videre er nok strøm selvsagt noe av det viktigste. Det er av avgjørende betydning at når forsterkerne skal gjengi transienter så er den tilkoblet en strøminstallasjon som kan gi nok strøm til at disse transientene kan gjengis uten klipping eller at spenningen faller over strømkabelen. Dette har lite med størrelsen på sikringen å gjøre, men mer med kvadratet på kabelen mellom sikringen og kontakten.

    Til slutt finnes det audiofile støplser, kontakter, kabler, sikringer og sikringsskap som på ulike måter med ulike matrialer kan bidra til bedre lyd i anlegget ved å forbedre strømtilførselen. Ikke alle slike produkter er forbedringer. Så her må man vise litt sunn skepsis og forsøke seg litt frem.

    I mitt tilfelle hvor jeg ønsker en løsning uten kompromisser har jeg valgt å forsøke å addressere alle disse problemene og utfordringene på best mulig måte. I husets hovedsikringsskap er det installert en 80A trefaset hovedsikring. Etter denne hovedsikringen og selve måleren er det laget en splitt i skapet. Ut fra den ene enden i denne splitten er det installert en kabel som fører til resten av innmaten i husets hovedsikringsskap som dekker huset strømbehov foruten til stereoanlegg. Ut fra den andre enden i splitten er det installert en 20 kvadrats trefaset kabel som er trukket ut av veggen og rundt huset til ytterveggen rett utenfor stueanlegget. Innenfor denne veggen er kabelen terminert i en ny splitt. Denne splitten har tre utganger. En utgang til hvert av de tre anleggene jeg planlegger. En av disse kablene skal derfor lede inn i lyttehuset i hjørnet ved den ene kortveggen der dette anlegget skal stå. Denne kabelen vil bli en 20 kvadrat trefaset kabel som i andre enden vil bli terminert i en egen underfordeling (sikringsskap uten hovedsikring) på innsiden av veggen som anlegget skal stå på. Denne underfordeleren vil for dette anlegget bli modellen 20WQ-E fra produsenten Equi=Tech. Den kommer med en egen isolasjonstrafo. I underfordelingen er innmaten ferdiginstallert og i mitt tilfelle vil det blant annet inneholde to 63A kurser (en til hver FM Acoustics forsterker), to tre-fasede 32A kurser (en til hver Sovereign Audio forsterker), to 32A kurser (en til hver Goldmund forsterker) og åtte 16A kurser. Ut fra kursene i skapet vil det bli benyttet en spesiell kabel støpt i sølv fra Oyaide til 16A kursene hvor støplsene vil bli toppmodellen til Furutech. På hver av forsterkerkursene vil det bli installert 20 kvadrats kabler som skaffes av elektrikker. De vil bli terminert med Phillp Hauge rundstikk på hver kurs. Tanken er at hver av front end komponentene skal ha hver sin kurs samt at forsterkerne skal ha hver sin kurs. Alle kablene mellom underfordeling og vegguttak vil bli like lange.

    Splitten i sikringsskapet er laget for å skille strømbanen for anlegget og resten av husets elektriske apparater fra hverandre så tidlig som mulig for å separere anleggets kurser fra støyen fra husets apparater. Av samme årsak er det også lagt opp fjorten kurser til anlegget. Hver front-end komponent (CD-spiller, SACD-spiller, Hi-res PCM-spiller, musikkserver, platespiller, phono forforsterker, forforsterker og delefiltere) har fått sin dedikerte kurs for å separere støyen fra hverandre. Det er forøvrig planlagt med en dedikert strømrenser på hver av 16A kursene i tillegg til en ground conditioner for hele anlegget. Årsaken til at alle kablene mellom sikringene og vegguttakene vil bli like lange er for å unngå potensialforskjeller og dermed jordsløyfer.

    Siste fase av strømopplegget vil bli å legge ned en kombinasjon av ringjord og jordspyd nedgravd rundt det nye lyttehuset. Denne ringjorden skal kobles til jordterminalen i husets hovedsikringsskap og i underfordelerne til hvert anlegg.

    Equitech.jpg


    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg kommer til å legge inn litt mer tekstlig info om hver komponent i de innleggene jeg nå har lagt inn. Jeg har ikke tid akkurat nå. Ellers kan nå debatten og innspillene om akustikken og bygget kanskje flyte litt lettere når man kjenner anlegget og forutsetningene.

    Jeg legger ut skisser av bygget når jeg får de.

    Mvh
    Roysen
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Når, blir anlegget ferdig, og hva kommer du til å ta i CoverCharge i døra?

    Kunne lett ha betalt meg inn for å lytte til dette jeg.

    Et spørsmål fra en novise: Har du vurdert batteribank, med sol/vind oppladning for å unngå alt av BRUM?

    Mvh

    Chr. Sjømann.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Tanken er at byggingen av lyttehuset skal starte når frosten har forsvunnet i bakken og at selve bygget og akustikktiltakene med strøm forhåpentligvis vil være ferdig før snøen kommer før jul. Å få hanket inn alle komponentene er nok en lenger prosess, men jeg har flere av de på hånd og/eller inngått avtale om leveranse på et fremtidig tidspunkt.

    Batteribank fra sol/vind har ikke blitt vurdert.

    Covercharge er garantert ikke et tema :)

    Mvh
    Roysen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.835
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da regner jeg med at bygget er byggesøkt og godkjent hos kommunen - da slikt gjerne tar noen måneder! Hadde vært morro å se en skisse!


    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nei, før byggesøknad sendes må selvsagt tegningene og planene være klare. Akkurat saksbehandlingstiden har jeg nok under kontroll fordi der har jeg noen bakveger inn. Det jeg er mest redd kan velte planene for at vi skal rekke å bli ferdige til høsten er at planene bygget og akustikken blir ferdig i tide.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn