Side 5 av 7 FørsteFørste ... 34567 SisteSiste
Resultater 81 til 100 av 122
Abonnér på denne tråden
  1. #81
    Hifi Freak Pesquera's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    1,381
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401


    Den bipolare har vært til observasjon hele uken og vært underlagt følgende regime: Supersilent 11 (Rune), Elvis is Back! (DCC), Joshua Redman: Moodswing (Nonesuch), Nirvana: Nevermind (ORG), Thomas Dybdahl: Waiting for that clear Moment (Universal), Bartok: Konsert for Orkester (Classic) og Red Hot Chili Peppers: Stadium Arcadium (Warner). Jeg lytter stor sett til musikk for små besetninger, men har samme lydpreferanser enten formatet er solo eller cinemascope: Dynamikk, perspektiv, timing og det noe mer ubestemmelige “gøys”.
    Det første som slår en hvor utrolig rent og analytisk den spiller. Cymbaler, plekterteknikk, anslagene på trommeskinnet, opptaksakustikk og forholdet mellom gulvtrommer/bass – alt blir gjort rede for til minste detalj. Enkle besetninger som RHCP blir plutselig litt mindre enkle når får høre hva som egentlig foregår, og dette gjør at kjent musikk faktisk fremstår som mer spennende og kompleks enn opprinnelig antatt. Perspektiv og akustikkgjengivelse er topp, Elvis & Bartok er to gamle innspilninger med et fabelaktig rom og dybde som blir enda mer fabelaktige når de går via BPS. Og den blir ikke vippet av pinnen fordi om turtallet øker, tvert i mot – denne saken er bygget for høye hastigheter. Og den er støyfri og rimelig og veldig stilig.

    Problemet er at Garrard og Nagra ikke helt finner tonen, men snarere spiller på hver sin banehalvdel; oppløsningskraften til BPS omfatter også de mindre flatterende sidene ved 401/Super Gold (diskant og oppløsning er nok ikke helt på 2011-nivå for å si det slik…) Pointet er at Garrard tilbyr eieren en totalitet hvor det å analysere de ulike kvalitative sidene ved musikken blir litt misforstått. En god rørforsterker skjønner dette og ignorerer svakhetene og fremhever de sterke sidene som bunndrag, timing, nærvær og dynamikk slik at enhver fremførelse blir til en musisk fest. (Vel, kanskje ikke alle…) Nagra derimot er nådeløs og intellektuell og det er ikke den rette måten å møte en Garrard på. Så da blir det å lukke lokket for denne gang, men jeg ser ikke helt bort fra at den vender tilbake i en annen kombinasjon hvor den fungerte betraktelig bedre. Uansett, et veldig artig bekjentskap.



    (Selv iført egen koffert forblir BPS unnselig. Målestokk: Stadium Arcadium 13”x13”x 1½“.)

    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Garrard 401 - Aphelion Behrens - SAEC WE 407/23 - Decca London Super Gold - Audio Research SP-8: It's one louder...

  2. #82
    Hifi Freak Fosse's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    8,909
    Tagget i
    5 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401

    Takk for utrolig velskrevet og flott test. Dette er et av flere riaatrinn jeg har hørt mye pent om og seriøst vurdert.
    Studer A80RC | Bergmann Galder og Odin | Kuzma 4point | SME V-D | Schick | Vdh Colibri XCP | DV XV-1s | Jan Allaerts MC2 Finish Gold | Garrard 301 med CTC power | EMT 997 | DV507MKII | EMT TSD15 og TMD25 | SPU Classic E | Music First | DV SUP-200 | Fidelity Research XF-1 | Gryphon Head | Allnic H-1500IIPlus | Accuphase C-27 | Eximus CD5 | DIY pre | Joule Electra VZN-160 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Tannoy Sandringham

  3. #83
    Hifi Freak Pesquera's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    1,381
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401


    Selv takk Fosse. I tillegg til lyden synes jeg størrelse, formgivning og mangel på strømkabel er bonuser som er verdt å ta med seg,men er klar over disse momentene kanskje ikke er like viktig for andre.

    Garrard 401 - Aphelion Behrens - SAEC WE 407/23 - Decca London Super Gold - Audio Research SP-8: It's one louder...

  4. #84
    Overivrig entusiast karlinn's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    777
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401

    Problemet er at Garrard og Nagra ikke helt finner tonen


    Jeg kan løse dette problem, send den Garrard til meg
    RUB-A-DUB

  5. #85
    Hifi Freak Pesquera's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    1,381
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401


    Vel, for en ufattelig diger neve dollars burde vel det la seg gjøre Garrardene er fremdeles prosjekter hvor det gjenstår noen småting, og noe skal en jo beskjeftige seg med!

    Garrard 401 - Aphelion Behrens - SAEC WE 407/23 - Decca London Super Gold - Audio Research SP-8: It's one louder...

  6. #86
    Hifi Freak Fosse's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    8,909
    Tagget i
    5 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401

    Sitat Sitat fra Pesquera

    Selv takk Fosse. I tillegg til lyden synes jeg størrelse, formgivning og mangel på strømkabel er bonuser som er verdt å ta med seg,men er klar over disse momentene kanskje ikke er like viktig for andre.

    Størrelse, formgivning og batteri virker være topp. Flott og spennende tråd!
    Studer A80RC | Bergmann Galder og Odin | Kuzma 4point | SME V-D | Schick | Vdh Colibri XCP | DV XV-1s | Jan Allaerts MC2 Finish Gold | Garrard 301 med CTC power | EMT 997 | DV507MKII | EMT TSD15 og TMD25 | SPU Classic E | Music First | DV SUP-200 | Fidelity Research XF-1 | Gryphon Head | Allnic H-1500IIPlus | Accuphase C-27 | Eximus CD5 | DIY pre | Joule Electra VZN-160 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Tannoy Sandringham

  7. #87
    Hifi Freak Pesquera's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    1,381
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401


    Nå har definitivt du tatt din del av ansvaret hva platespillere angår, men jeg mener at flere burde holde seg med en mellomhjulspiller. Dette er maskiner som spiller med hjertet utenpå og som gir mye moro i heimen og det er lov å ha mer enn en grammofon i hus! Ikke trenger det koste all verden heller.

    Garrard 401 - Aphelion Behrens - SAEC WE 407/23 - Decca London Super Gold - Audio Research SP-8: It's one louder...

  8. #88
    Hifi Freak Fosse's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    8,909
    Tagget i
    5 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401

    Helt enig Pesquera, flere enn én platespiller anbefales. Selv har jeg ikke særlig kjennskap til mellomhjulbaserte eller direktedrevne spillere, men det er helt klart noe jeg kunne tenkt meg å undersøke på sikt. Jeg innbiller meg at Acutusen med sine svært korte drivreimer, og eksepsjonelt kraftig motor, har noen kvaliteter som drar i retning av disse. Jeg sier ikke at det er det samme, men når jeg leser om hva folk prefererer med denne typen spillere så tenker jeg mer på Avid enn SME. Beklager off-topic.

    Følger tråden med den største glede.
    Studer A80RC | Bergmann Galder og Odin | Kuzma 4point | SME V-D | Schick | Vdh Colibri XCP | DV XV-1s | Jan Allaerts MC2 Finish Gold | Garrard 301 med CTC power | EMT 997 | DV507MKII | EMT TSD15 og TMD25 | SPU Classic E | Music First | DV SUP-200 | Fidelity Research XF-1 | Gryphon Head | Allnic H-1500IIPlus | Accuphase C-27 | Eximus CD5 | DIY pre | Joule Electra VZN-160 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Tannoy Sandringham

  9. #89
    Hifi Freak Pesquera's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    1,381
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401



    Trykkefrihet bør finne sted og dreiemoment og kraftoverføring er høyst passende emner! For øvrig tror jeg du har rett, det er ingen erstatning for kraft på tallerken når det gjelder umiddelbarhet og dynamiske egenskaper ved musikken. Så vidt jeg har forstått (dvs. lest) så er både VPI Rim Drive og TD 124/Pabst Außenläufer eksempler på dette.

    Og når vi først er inne på dynamikk, tilstedeværelse, og timing. Dette er en sviske men en sviske av usedvanlig høy kvalitet!



    Dobbel MFSL, live opptak hvor alt bare stemmer, et storband som spiller slik bare nord-amerikanske storband kan og en Sinatra som gjør det grunne til noe inderlig. Musikken er fundamental Americana og en obligatorisk del av ethvert anstendig diskotek.

    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Garrard 401 - Aphelion Behrens - SAEC WE 407/23 - Decca London Super Gold - Audio Research SP-8: It's one louder...

  10. #90
    Hifi Freak Pesquera's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    1,381
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401



    Det finnes instrumenter og musikkstykker som lyder bedre for fantasien enn for øret; Nigel Tufnels Fender VI (gitarsamlingen!) og Beethovens Große Fuge er åpenbare eksempler fra musikkhistorien. Idéen om verket er perfekt, enhver realisering blir dårligere enn vår forestilling og en er på sett og vis dømt til å mislykkes dersom en går videre og faktisk hører på saken.



    Har det litt slik med EMT JSD 5 som kom hjem i dag. Mellomhjulspillerne 927, 930 og 940 er kanskje ikke like kjent som Garrard og Thorens, men de har en nærmest mytisk status blant kjennerne og det samme gjelder for bananarmen 997 og die Tondosen. Formgivning, historie, det røde firmamerket og renommé er følgelig slik at jeg er litt betenkt med å montere den i SME’en da den umulig kan innfri. Planen har hele tiden vært å sette opp den ene Garrarden i et neoklassisistisk tema (derav SME V-12) og da må Decca London Super Gold vike sete. Med denne kvalifikasjonen er det i realiteten er det bare to valg – Koetsu eller EMT. Et tredje er selvsagt Decca London Reference, men foreløpig rekker det lenge med en av arten. Jeg har kun hørt Koetsu Black og Rosewood og da i fremmede omgivelser, men innbiller meg at disse er litt eufoniske og maler med bred pensel. Et alternativ er selvsagt Koetus Platinum serie som er noen av de stiligste PU’er som bygges i dag, men denne er relativt kostbar og jeg er en slett gasjert gnier, så da ble det EMT.



    Spesifikasjonene er temmelig standard med unntak av utgangsspenning som er hverken fugl eller fisk og i tillegg har en toleranse på ± 2 dB.

    Nadelspitze und Nadelträger Diamant auf Bor
    Nadelschliff Typ Gyger S
    Empf. Auflagedruck 2,2-2,5p
    Systemimpedanz 2 x 20 Ohm ca.
    Ausgangspegel bei 1kHz 2 x 1 mV, +/-2dB
    Frequenzgang 20 bis 30’000 Hz
    Nadelnachgiebigkeit 15µm/mN
    Anschlüsse vergoldete Pins
    Gewicht 11 g aprox.
    Empf. Abschlussimpedanz =/> 100 Ohm
    Empf. Masse (Arm incl. Tonabnehmer) >15 g bis zu 35 g

    Skal få den in situ så snart omstendighetene tillater, men båten er på vannet og sykkelen nyvasket, så her blir det med værforbehold. Og uansett, foreløpig holder det lenge med å eie den - spiller allerede fortreffelig i min livsverden……

    Vedlagte bilder Vedlagte bilder   
    Garrard 401 - Aphelion Behrens - SAEC WE 407/23 - Decca London Super Gold - Audio Research SP-8: It's one louder...

  11. #91
    Hifi Freak slowmotion's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    5,860
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401

    Ikke noe særlig misunnelig ....

    - Jan -

    diy vinyl rør horn/bafler

    rør er best. fuck the rest.

  12. #92
    Hifi Freak Pesquera's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    1,381
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401



    Vel slowmotion, for å ta kortversjonen så unner jeg deg og alle andre entusiaster en JSD-5! Denne uken har det vært semmert vær på mine kanter så jeg har fått installert nykommeren:



    Det finnes de som kan montere en PU perfekt i løpet av 30 min. og så er det oss andre. Begynte med 200 ? da jeg vanligvis foretrekker å plage elementet litt, men det eneste jeg oppnådde var at den lød fullstendig dødt i toppen samtidig som plomber og kneskåler begynte å løsne. Forsøkte med 47 K (lite impulsvillig og skjærende i toppen) for å ende med 800 ? som ga den beste balansen mellom luft og dynamikk. Last endres ved å lodde kombinasjoner av motstander, så det er høyst begrenset hvor mye jeg gidder å eksperimentere med dette, men det kan være at denne verdien skal ned mot 4-500 ?. Ellers er det 2,3 g. veldig svakt positiv VTA på 180g. LP og antiskating på 1 g. Det mest iørefallende er at JSD 5 definitivt en moderne PU i den forstand at egenskapene er relativt balansert når det gjelder dynamikk, oppløsning, klangbalanse og perspektiv, dette er ingen one-trick pony som f.x. Super Gold. Men den har personlighet og det som kanskje er mest slående er bunndraget og perspektivegenskapene. Både Garrard og SME er relativt bassterke og med en EMT ombord blir det et voldsomt trykk nedentil. I praksis betyr det at musikken gjengis med påtagelig autoritet og kontroll; den er rett og slett involverende å lytte til. Dette er en kjapp PU om enn ikke helt på nivå med Decca, men det er det antageligvis ingen andre som er heller. Klangbalansen heller mot det opplyste og detaljgjengivelse er antageligvis på høyde med moderne PU i toppklassen (Van den Hul Kanari - Grashopper). Alt i alt så kompletterer den 401 svært godt – spiller på hverandres sterke sider fremfor å betone svakhetene. Og en kan se at EMT mener alvor; formgivningen er maskulin, saklig og veldig tysk. Frest aluminiumschassis, halvåpen konstruksjon og ingen nålebeskytter. Jeg synes den ser bøs ut og det røde firmamerket utstråler et dypt alvor og Durchsetzungskraft, men jeg kunne nok levd med en Tiger Eye Platinum også…..



    Er foreløpig svært fornøyd både med lyd og estetikk; EMT / Garrard / SME er en neoklassisistisk kombinasjon i sinn og skinn og jeg tror denne spilleren er på plass nå. Kommer sikkert til å rote videre, men regner ikke med radikale endringer.
    Decca’en over i skal over i Bristol varianten, er spent på hvordan den reagerer på å bli plassert i en tung arm og uansett er det betraktelig mer realistisk å ha den i SAEC enn i V-12.


    Vedlagte bilder Vedlagte bilder   
    Garrard 401 - Aphelion Behrens - SAEC WE 407/23 - Decca London Super Gold - Audio Research SP-8: It's one louder...

  13. #93
    vredensgnag
    Guest

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401

    Takker for oppdatering i en fin tråd!


  14. #94
    Hifi Freak Pesquera's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    1,381
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401


    Takk for det Vreden! En tråd om en platespiller som gikk ut av produksjon samme år som Sex Pistols ga ut “God save the Queen” har nødvendigvis en relativt begrenset målgruppe, men minoritetene har også krav på oppmerksomhet og omtanke. Og som jeg har messet om tidligere - det er rett og slett gøy og holde på med disse innretningene; håper enda flere oppdager det.

    Garrard 401 - Aphelion Behrens - SAEC WE 407/23 - Decca London Super Gold - Audio Research SP-8: It's one louder...

  15. #95
    Hifi Freak Pesquera's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    1,381
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401

    Må bare propagandere litt for musikk midt blant mekanikken. Tilbudet av kvalitets nyutgivelser enormt og det er en god ting – f.x. er Abba & Slayer boksene fra i fjor bare praktfulle og en pryd for ethvert møblert hjem. Ulempen med alle disse flotte nyutgivelsene er at det er fort gjort å bli litt sløv og tilbakeskuende. Det er også grenser for hvor mange eksemplarer som er nødvendige av “Giant Steps”, “Nevermind” osv. (eller kanskje ikke.....)

    Men hva med ny vinyl? Med god lyd? I begrenset opplag? Og i gilde farver?



    Fire! m/ Jim O’Rourke (Bl.a Sonic Youth) er en rykende fersk LP som kom ut på nå på fredag. Elektrisk jazz/rock for saxofon, elektronikk/klaver, trommer, bass og gitar. Er relativt strukturerte stykker som hviler ganske tungt på kraut (Can, Neu!) men med den nødvendige sprelskhet og retning som gjør at de blir interessante. Tungt saxofonarbeid med tydelige referanser til Peter Brötzmann, fås i rød og sort vinyl på Rune med nedlastingskode i 318 kb/s. Barsk musikk.



    The Golden State er Fred Frith, Chris Cutler og Thomas Dimuzio (elektronikk). Dette er temmelig treg materie i den forstand at stykkene er frie og virker mindre oversiktlige, men interaksjonen mellom Cutler (trommer) & Frith (gitar) er gripende. Litt dyster, men veldig vital og dynamisk musikk som fra to genreskapende musikere. Kom ut i vinter i tre versjoner: hvit, sort og gull/signert/nummerert fra ReR Megacorp, omslaget er i tykk kartong og av typen “Physical Graffiti”.

    Begge platene kommer hemningsløst anbefalt, er lett tilgjengelig og ofte til en lavere pris enn premiumpresningene til Mofi, ORG et.al. og med vel så stor eierglede og musikalsk utbytte. Gi platespilleren noe nytt og spennende; det har den fortjent!


    Vedlagte bilder Vedlagte bilder   
    Garrard 401 - Aphelion Behrens - SAEC WE 407/23 - Decca London Super Gold - Audio Research SP-8: It's one louder...

  16. #96
    Overivrig entusiast karlinn's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    777
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401

    den Fire! m/ Jim O’Rourke bestilles, takk for plate tips
    RUB-A-DUB

  17. #97
    Hifi Freak Minutten's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    5,792
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401

    Sitat Sitat fra Pesquera



    Problemet er at Garrard og Nagra ikke helt finner tonen, men snarere spiller på hver sin banehalvdel; oppløsningskraften til BPS omfatter også de mindre flatterende sidene ved 401/Super Gold (diskant og oppløsning er nok ikke helt på 2011-nivå for å si det slik…) Pointet er at Garrard tilbyr eieren en totalitet hvor det å analysere de ulike kvalitative sidene ved musikken blir litt misforstått. En god rørforsterker skjønner dette og ignorerer svakhetene og fremhever de sterke sidene som bunndrag, timing, nærvær og dynamikk slik at enhver fremførelse blir til en musisk fest. (Vel, kanskje ikke alle…) Nagra derimot er nådeløs og intellektuell og det er ikke den rette måten å møte en Garrard på. Så da blir det å lukke lokket for denne gang, men jeg ser ikke helt bort fra at den vender tilbake i en annen kombinasjon hvor den fungerte betraktelig bedre. Uansett, et veldig artig bekjentskap.

    (Selv iført egen koffert forblir BPS unnselig. Målestokk: Stadium Arcadium 13”x13”x 1½“.)

    Har lest meg litt opp på bla. Garrard i det siste, og sett gjennom denne flotte tråden din.
    Kom tilfeldigvis over en test av Nagra VPS riaa, og basert på hva du skriver her så var det nok en VPS du burde testet med din 401?
    (så den ikke var helt billig da...)

    http://www.soundstage.com/equipment/nagra_vps.htm
    Minutten anbefaler Jazzplater fra perioden 1955-1965:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post517940
    Minutten anbefaler jazzplater:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post562007

  18. #98
    Hifi Freak Pesquera's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    1,381
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401


    Det tror jeg du har aldeles rett i Minutten, og særlig det punktet om at VPS puster og er mer energisk og lystig er noe som kler en Garrard. Den er som du sier ikke helt billig og i det prissegmentet er Audio Research kongen på haugen i mine ører. Ellers er jeg sterk i troen på at matching er enda viktigere i forbindelse med en Garrard enn med en moderne spiller rett og slett fordi disse veteranene må strykes med hårene og ikke tvinges til å gjøre noe de ikke evner (som f.x. identifisere antallet celli i Mahlers 5. eller batteriene i Jimmy Page’s Crybaby).

    Mellomhjulspillere leverer musikken på en “on a need to know basis” og dette må pick-up og RIAA støtte fremfor å motarbeide. Synes nå jeg da og derfor har jeg utstyrt begge spillerne med hver sin rørforforsterker. Har faktisk enda ikke kjørt direkte sammenligning, men snart starter sesongen for den slags....

    Garrard 401 - Aphelion Behrens - SAEC WE 407/23 - Decca London Super Gold - Audio Research SP-8: It's one louder...

  19. #99
    Hifi Freak Minutten's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    5,792
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401

    Har sett at flere har beskrevet SME (V) som teknisk/mekanisk veldig bra, men kanskje litt kjedelig i lyden. Basert på hva du skrev om matching så virker kanskje ikke SME som det mest logiske valget av arm? Eller er det slik at Garrards spillestil passer bra til SME's påståtte nøkternhet?
    Sån teoretisk/synsing så hadde jeg kanskje trodd at en Naim Aro el.ville fungert bra? PRaT osv...
    (NB! Er ikke noe kritikk av valget ditt, bare litt nysgjerrig)
    Minutten anbefaler Jazzplater fra perioden 1955-1965:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post517940
    Minutten anbefaler jazzplater:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post562007

  20. #100
    Hifi Freak Pesquera's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    1,381
    Tagget i
    0 Innlegg

    Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401


    Først av alt - Velkommen inn i kultusen og gratulerer med et informert valg! Når det gjelder min avgjørelse, så ble den slik fordi jeg:

    1) Skulle ha en 12”
    2) Ville ha en ny arm
    3) Er en finishfetisjist

    Da ble V-12 den logiske konklusjon for meg. SME har et rykte for å være litt satte og adstadige i sin presentasjon, en annen måte å se det på er at de er nøytrale og bass-sterke. Jeg bruker relativt kjappe og dynamiske PU’er som EMT og Van den Hul slik at jeg aldri har savnet noe på det feltet. Tror det er veldig avhengig av PU valg, jeg kjørte Benz Glider M i en SME IV i sin tid og det var en charmerende kombinasjon preget av stor ro og god tid, men ikke akkurat det mest pirrende.

    Aro er faktisk et alternativ dersom du er bekvem med formgivning og finish, er en avbildet på Garrard sine hjemmesider, og dette er jo en arm som virkelig leverer når det gjelder dynamikk og timing. Men du kan få problemer med forvrengning som følge av sporingsfeil med mindre du velger en PU som er autorisert av Naim. Ellers burde Graham’s Phantom II og Helius' Omega være mer interessante alternativer, den siste har jeg hverken sett eller hørt, men den får glimrende omtaler og leveres både som 10” og 12”. Er ikke sikker på om dette var noe svar på spørsmålet ditt, men i min bok er armen det minst vesentlige i et Garrard oppsett. Hadde gått for den armen som tiltaler deg mest mekanisk og estetisk og som du synes kompletterer din grammofon best. Kassen derimot – den er viktig den!

    Garrard 401 - Aphelion Behrens - SAEC WE 407/23 - Decca London Super Gold - Audio Research SP-8: It's one louder...

Side 5 av 7 FørsteFørste ... 34567 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed